Briljante
Victor
c
c
Satie-concert een
geslaagd waagstuk
Bij 'De Appel
Ellen Fisher:
kort maar
Emotioneel trio-spel
D
Scheepvaart
"-JÜ 1
/a i £3
S)
ALhidc) lieuius
MAANDAG 1 NOVEMBER 1982
SCHEVENINGEN - Met "Victor,
of de kinderen aan de macht"
van Roger Vitrac heeft de toneel
groep 'De Appel' een merkwaar
dig tijdsdocument op het reper
toire genomen. Toen het stuk in
1928 in Parijs in première ging,
leefden de toeschouwers in een
totaal andere tijd dan de theater
bezoeker van nu. De 19de-eeuw-
se bourgeois-mentaliteit was nog
zo sterk dat een verzet daartegen
makkelijk de vorm van een scho
keffect aannam en in het per
soonlijk en maatschappelijk le
ven waren de wonden nog voel
baar van een onmenselijke loop
gravenoorlog die bijna een mil
joen soldaten het leven had ge
kost. In de kunst leidde dit nog
tijdens de Eerste Wereldoorlog
tot het ontstaan van het dadaïs
me en in het voetspoor daarvan
in de jaren twintig tot het surrea
lisme. Uit onvrede met de reali
teit probeerde de moderne kun
stenaar de werkelijkheid op een
andere manier te bezien en het
verzet tegen de heerschappij van
redelijkheid en berekening leid
de tot een verhoogde belangstel
ling van het via Freud in de be
langstelling gekomen onderbe
wustzijn.
Vanuit dit zoeken naar een andere,
irrationele visie op de werkelijk
heid schreef Vitrac zijn "Victor"
als een aaneenschakeling van ab
surdistische elementen uit de
wereld van Dada en surrealisme.
Vitrac heeft er echter wel zorg
voor gedragen dat zijn absurdis
tisch toneelstuk een keurig ge
structureerd verhaal in drie be
drijven werd waarvan de inhoud,
hoe irreëel ook, door iedereen
begrepen kon worden. Hoofd
persoon is het superbrave jon
getje Victor, dat op zijn negende
verjaardag (als hij al bijna twee
meter lang is) besluit een eind
achter zijn kindertijd te zetten en
het spelletje van de volwassenen
mee te spelen. Zijn gedrag blijkt
echter volkomen destructief van
aard, zodat ouders en verjaarsvi
site geconfronteerd worden met
een "enfant terrible" dat alle hei
lige huisjes van moraal, gods
dienst en het toen nog sterke mi
litarisme omverschopt.
Het bezien van dood, verrotting,
seks, en overspel door de ogen
van een negenjarige levert daar
bij natuurlijk een overvloed aan
humoristische effecten op en de
surrealistische voorkeur voor as
sociaties en kinderlijke fanta
sieën verruimt die mogelijkhe
den nog aanzienlijk, bijvoor
beeld door de introductie van
een deftige dame die constant
winden laat. De enorme schok
die dit stuk vijftig jaar geleden
en lang daarna nog teweeg
bracht. zal door de hedendaagse
toeschouwer nauwelijks nog
kunnen worden nagevoeld. Wel
kan men zich nog bewust wor
den van het door Vitrac ten toon
gespreide pessimisme, al komt
Victors dood aan het slot op de
hedendaagse toeschouwer niet
meer als een absolute noodzaak
over. Daarvoor is de rol van de
humor in het geheel te sterk ge
worden, terwijl anderzijds die
zelfde humor ook het enige is
waardoor het stuk nu nog speel
baar is.
Onder regie van Erik Vos heeft De
Appel er in elk geval een briljan
te voorstelling van gemaakt
waarom uitbundig gelachen kan
worden, maar die ook alle kan
sen biedt tot een diepzinniger in
terpretatie voor wie op de goede
golflengte is afgestemd. Enige
bekortingen in dit altijd nog pro
blematische stuk zouden de
voorstelling echter niet schaden.
Het is misschien jammer dat De
Appel "Victor" alleen in het ei
gen theater kan spelen, maar
daar staat tegenover dat ontwer
per Tom Schenk de zaal en het
toneelbeeld heeft laten samen
vloeien in een absurdistische
ruimtewerking die nergens an
ders mogelijk zou zijn.
PAUL KORENHOF
LEIDEN - Eindelek, byna een
jaar na de première, heeft ook
Leiden kunnen kennismaken
met de Amerikaanse danse
res Ellen Fisher. Ze treedt in
middels al op met een nieuw
programma, maar bracht vrij
dagavond in het LAK-theater
"Figunnes", haar eerste pro-
duktie in Nederland.
Ellen Fisher laat geen twijfel
bestaan over wat haar bezig
houdt. Haar hele solo-voor
stelling zindert van de ere-
tiek, die maar niet tot ontla
ding wil komen. Het knappe
van de voorstelling is, dat ze
dat thema in haar eentje ver
beeldt. Ze kronkelt in haar ei
gen wellust. De andere party
is een abstractie, een tafel of
een poppetje. Ook het pu
bliek kijkt ze niet één keer
aan. Dat krijgt daardoor de
rol van voyeur, die stiekum
zit mee te kijken naar haar
fantasiewereld. "Figurines'*
duurt alles bij elkaar maar
veertig minuten en dat is veel
te kort. Zeker omdat niet allV
scènes even sterk zijn. Het
eind kojnt als een koude dou
che. Net als je begint te be
grijpen waar ze heen wil, is
het afgelopen.
De sterkste scène is die. waarin
ze het oudste motief ter we
reld met vier vingers uit
beeldt. Twee vingers voor het
mannetje, dat wijdbeens en
als een echte macho over de
tafel stampvoet, twee vingers
voor het vrouwtje, dat met
lange benen elegant rondtnp-
pelt, beurteling het mannetje
zoekend en ontwijkend El
len Fisher doet dat zo knap.
dat je al snel vergeet dat het
vingers zyn en denkt dat je
naar mensen van vlees en
bloed zit te kijken.
Ook de daarop volgende scène,
met twee poppetjes aan een
touwtje, is spannend. Na ver
loop van tyd raakte de dansc
res zelf opgewonden door het
mannetjespoppetje. Haar
hoed gaat af. de zwarte habijt
gaat uit en in een zwart door
schijnend soort harem pak
kronkelt ze als een hitsige
slang over de tafel. Dat pak is
een vondst; de losse kleding,
gecombineerd met de stevige
oude stappers die ze draagt
geven haar iets ongrypbaars.
In de scènes die daarop volgen,
weet ze wat mij betreft wei
nig meer aan het voorafgaan
de toe te voegen. Haar soepe
le bewegingen en indringen
de persoonlijkheid kunnen
niet verhinderen dat de span
ning langzaam wegglijdt. Als
danseres is Ellen Fisher heel
gedreven en daardoor
boeiend, als choreografe mist
ze nog inhoud.
ARIEJAN KORTEWEG.
t 'Victor of de kinderen
LEIDEN Aan het einde van
het vorig jaar werden in de Rot
terdamse Doelen opnamen ge
maakt voor een grammofoon
plaat met alle werken voor cel
lo en piano van Serge Rachma
ninoff. Cellist was Marien van
Staalen, die door Gabriella
Szentpéteri aan de vleugel werd
begeleid. Deze Hongaarse pia
nist is deze maand wederom in
Nederland om samen met Ma
rien van Staalen een aantal con
certen te geven, o.a. in de Kapel
zaal van het K&O-gebouw in
Leiden op 1 en 8 november. Een
voorproefje van hetgeen op de
plaat te beluisteren is, kan men
op 8 november in de Kapelzaal
horen.
LEIDEN - Het Schumann Trio,
bestaande uit de pianist Ruud
van den Brink, de violist No-
buyuki Shioda en de cellist Henk
Sekreve, gaf voor K. en O. een
concert in de Kapelzaal De drie
heren zijn coryfeeën uit het Con
certgebouw Orkest; men mocht
er dus grote dingen van verwach
ten. Die hoop hebben ze, zeker
niet in technisch opzicht, be
schaamd.
De dne werkten ook nauwkeurig
samen. Vooral in het begin,
Haydns Trio nr: 31, in G groot,
sprong de violist door een wat
scherpere, spichtiger toon vaak
OEGSTGEEST - Het is met de
componist Satie een merk
waardig geval: in de muziek
geschiedenis is hij overscha
duwd door Debussy en Ra-
vel, wier voorloper hij in ze
kere zin was. Beiden onder
kenden Satie's genialiteit en
wierpen zich tesamen met
andere kunstenaars uit die
tijd zoals Stravinsky, Picas
so, Cocteau, Milhaud en Ho-
negger op als voorvechter
voor zijn muziek. Sedert een
tiental jaren vindt er een Sa-
tie-herleving plaats, waarbij
het opmerkelijk is dat een
zeer breed en ook jong pu
bliek zich aangesproken
voelt door Satie's muziek.
Satie was een vat vol tegenstrij
digheden: in wezen altijd re
bellerend tegen de gevestig
de ideeën in de muziek, waar
bij hij ook zichzelf niet ont
zag. Spot was een van de vor
men van zijn gevoel voor hu
mor, die alle oradaties van
milde ironie tot en met bij
tende satire omvatte. Hij affi
cheerde zichzelf met recla
me-kreten als 'de componis
ten van onze firma gebruiken
slechts oude harmonieën,
door gebruik beproefd' en 'al
onze moderne muziek is
zorgvuldig geretoucheerd
door onze bedienden'. Naast
spotlust en een voorliefde om
met zijn radicalisme het pu
bliek te choqueren was er
ook nog een andere Satie, de
Satie die in zijn jeugd de
schoonheid van het Grego
riaans had beleefd en die zich
op latere leeftijd aangespro
ken voelde door de mystiek
van de Rozenkruisers. In zijn
muziek streefde hij naar de
grootst mogelijke eenvoud
als reactie op de overdaad
van de 19e eeuwse roman
tiek.
Een Satie-recital, zoals gister
middag door Reinbert de
Leeuw in het Groene Kerkje
in Oegstgeest werd gegeven
is een gewaagde onderne
ming, omdat deze werken al
len tot dezelfde muzikale we
reld behoren. Op het pro
gramma stonden de zes
Gno6siènes, de Sonneries de
la Rose et Croix, en de drie
Gymnopédies. Het is de mu
ziek die zich als het ware af
speelt onder de oppervlakte,
en die zonder deze onder
huidse spanning gewoonweg
vervelend zou zijn. De tem
po-aanduidingen zijn steeds
langzaam of zeer langzaam,
het karakter van de meeste
stukken is 'grave', 'triste' of
'douloureux'. Gnossiènes et
sonneries hebben geen maat
strepen. en de dynamiek is
steeds zeer ingehouden.
Reinbert de Leeuw is het als
weinigen gegeven deze mu
ziek, die geworteld is in de
stilte, met spanning te laden.
Veelzeggend was de aarze
ling bij het zeer geboeid luis
terende publiek om deze stil
te na de Gnossiènes met ap
plaus te doorbreken.
De Gymnoipèdies waarmee
Reinbert de Leeuw zijn reci
tal besloot is een van de eer
ste werken die Satie chreef,
muziek waarin de klanken
haast gestold lijken te zijn in
een uiterst trage beweging.
Een uur lang Satie, een waag
stuk waarvoor de belangstel
ling zo groot was dat er nau
welijks genoeg stoelen waren
in het Groene Kerkje. De aan
wezigen hebben ademloos
geluisterd naar tot muziek
geworden stilte.
MIES ALBERDA.
uit Misschien kwam dit ook
door de zaal-akoestiek. die de
viooltoon minder begunstigt.
Maar later, in Tunna en Brahms,
voegde hij zich toch beter in, zo
dat ik aan een verschil in opvat
ting dacht.
Naamgever Schumann prijkte wel
niet op het programma, maar ik
kreeg de indruk, dat het trio toch
in zyn geest handelde Zelfs trok
ken ze het genoemde Haydn-Trio
die richting uit. Ze smachtten er
kennelyk naar. romantisch-ge-
voelig bezig te zijn. Als het goed
is. kryg je daar by Haydn zo dc
kans met voor. Hier is het gevoel
achttiende eeuws, wat volkslied
achtig. wat onbezorgd.
Reeds met het tweede Trio (m b-
klein) van de Sparyaard Joachin
Tunna (1882-1949) konden ze
zich volop uitleven. Deze warm
bloedige muzikant uit Sevilla,
die min of meer in Parys door
Debussy en Ravel werd bewerkt,
maar z'n Andalusische aard
nooit heeft verloochend, geeft in
dit warm emotionele werk volop
voer voor muzikanten. De Schu-
mann-drie grepen gretig de gele
genheid aan. Hun spel stond bol
van emotie, van muzikale drift.
Die bleef actief, ook in het zachte
ritselen, Kortom, deze Tunna
leek de drie uit het hart gegre
pen.
Ik wil echter graag bekennen, dat
Brahms' eerste Trio (in B-groot),
één van de drie uit opus 8, mij
meer bekoorde. Het is een jeugd
werk (uit 1854, de componist was
toen pas 22). Hij was er erg op
gesteld en werkte het veel later
om. Ik geloof, dat we deze om
werking hebben gehoord. Ten
minste naar de grotere rijpheid
te oordelen.
JOHAN VAN WOLFSWINKEL.
Bioscopen
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "The Road Warrior",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,
16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
LIDO 1 (124130): "Van de koele meren
des doods", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur,
zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
LIDO 2: "Monthy Python life at the Hol
lywood Bowl", da. 14.30, 19.00 en 21.15
uur, zo. ook 16.45 uur, al.
LIDO 3: "Rocky 3". da. 19.00 en 21.15
uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, 16
jr.
Kindermatinee: "The Aristocats", za.,
zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur.
LIDO 4: "Ademloos", da. 14.30, 19.00 en
21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al.
STUDIO (133210): "Porky's pikante
pretpark", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur,
zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
TRIANON (123875): "Young doctors in
love", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo.
14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
REX (125414): "Snoepjes die vreugde
brengen", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur,
16 jr.
Bioscopen Alphen -
(Voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "The Road Warrior", da. 13.30,
18.45 en 21 15 uur. za. 13.30, 18.30, 21.00
en 24.00 uur, zo. 13:30, 16.00, 18.30 en
21.00 uur, 16 jr.
EURO 2: "Porky's pikante pretpark",
da. 18.45 en 21.15 uur, do., vr.. ma. en di.
ook 13.00 uur. za. 18.30 en 21.00 uur, zo.
16.00.18.30 en 21.00 uur. 16 jr.
Kindermatinee: "Oom Ferdinand en c
toverdrank", za., zo. en woe. 13.45 uui
Nachtvoorstelling: "Marathonman", z
Bioscoop Voorschoten
(Voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "On golden pond", do.
20.30, vr. en za. 21.30 uur. al.
"History of the world, part 1", vr. 19.30,
za. 15.45 en 18.15, zo. 15.45 en 18.15 uur,
"Die FSlschung", zo. 21.00 uur, 16 jr.
"Das zweiten Erwochen der Christina
Klages", ma. 21.00 uur, 16 jr.
"Schwestern", di. 13.30 en
woe. 20.30 uur. 16 jr.
Kindermatinee: "Pinkeltje",
14.00 uur. woe. 14.30 uur.
Bioscopen Katwijk
(Voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Le professionel", ma. en di.
20.00 uur, woe. en do. 14.45 en 20.00 uur.
16 jr.
city 2: "Vrijdag de dertiende, deel 2",
zelfde tijden als City 1.
CITY 3: "The last hunter", zelfde tijden
als City 1, 12 jr.
CITY 4: "In de voetsporen van Bruce
Lee", do. 14.45 en 20.00 uur, vr. 14.45,
18.45 en 21.15 uur, 12 jr.
Exposities j
Gemeentearchief - Boisotkade 2a, 'Lei
den in koper gesneden', kopergravures
en etsen, t/m 6/11, ma t/m vr van 9-17
uur, do 9.30-21.30 uur, za 10-12 uur.
Stadhuis - foto-impressie van het pop
festival gehouden in het Van der Werff-
park, van de groep Reflex '82, t/m 19/12,
i t/m v
>-17 ij
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde - ten
toonstelling van Japanse prentkunst,
tot 9/1, ma t/m za van 10-17 uur, zo en
feestdagen van 13-17 uur.
Ars Studio - Pieterskerkgracht 9,
werken van Fer Hakkaart, Peter Cox,
Popco Bakkers, tot 6/11, ma t/m do 19-21
uur, di t/m do 9.30-12 uur.
Galerie De Oude Rijn - Stille Mare 4, ex
positie Ai\ja Duyvesteyn, olieverfschil
derijen en aquarellen, tot 10/11, di t/m za
10-19 uur. do 10-21 uur, zo 11-18 uur, ma
12-18 uur
Galerie Denise Stephan - Bakkersteeg
18-20, expositie Marry Hövig, collages
en tekeningen, t/m 21/11, vr, za, zo van
13.30-17.30 uur.
Hofland Galerie - Langebrug 32a, ten
toonstelling 'Things Japanese', moder
ne keramiek, tot 7/11, do t/m za van 11-
17 uur, zo 13-17 uur.
LAK-foyer - Levendaal 150, tekeningen
van Geert Baas, t/m 15/12.
Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10,
schilderijen Anny Casteelen en Alexan
der Sippel, t/m 24/11.
Leiderdorp - gemeentehuis, weefkleden
van A.E. Sassen-van Wermeskerken,
Hanneke Schuitema keramische plas
tieken, t/m 24/11, ma t/m vr van 9-17 uur
do van 19-21 uur.
Muzenhof - Gordijnsingel 4, olieverf
schilderijen van Alice Knufman, tot24
11, ma t/m vr van 14-22 uur, za 9-14
Lisse - Artopa, Grevelingstraat 50, expo
sitie Mieke Janson-Overdevest, t/m 7/11,
do. za. zo van 13.30-16.30 uur, do 19.30-
21.30 uur.
't Atelier - Heereweg 309, ingang Vuur-
steeglaan, expositie Frans v.d. Veld en
Giel Langeveld, tot 8/11, dag. 10-17 uur,
do ook 19-21 uur.
Oegstgeest - Jacques van Bellen, Lange
Voort, expositie batik - paintings van
Jan Piet Enklaar, t/m 20/11, di t/m za van
8-18 uur. vr tot 21 uur.
Kunstcentrum Langevoort - expositie
van werken van Frans Eradus, C.G. Eu-
link, Annelies de Graaf, A.J. Kuiper,
Joop van Ulden, tot 23/11, di, woe. do, vr
van 13.30 -17.30 uur. vr van 19-21 uur, za
Ziekenhuizen
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren St. Eusabeth-Ziekenhuis:
Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45
en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd dage
lijks van 11 15-12.00 uur. van 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot)
18.30-19.30 Bezoektijden kinderafdelingen:
Bezoekuren
ziekenhuizen
Dlaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14 00 uur tot 19.00 uur.
de afdeling intensieve zorg: uitslui
tend na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Kinderatdeling: dagelijks van 15.00-
18.30 uur
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Academisch ziekenhuis
Tel. 269111
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:.
Elke dag: 14.15-15 00 uur en 18.30-19.30
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde
18 00-19 00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.0C
Elke dag: 14 15-15.00 uur en 18.30-19.00
uur. (Alleen voor ouders van kinderen
karf er een afwijkende tijd afgesproken
worden met de hoofdverpleegkundige).
Alphen aan den Rijn
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur, 's avonds 18.30-19 30 uur. Extra be
zoek voor de hartbewaking: 's ochtends
11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va
ders op de kraamafdeling 's avonds
19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid
dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen
voor ouders 14.30-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (tel: 020-175000).
j— O-aii-
Of'ev
MowseuJk
("•c-eus
A
.5'
VISSOUFTLEE
Snipper een tüetne ui
r»fhjn en fruit «Se «nip-
per* in 50 g boter
1 november 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Dezer dagen trad eene
straatzangeresvergezeld van
een guitaar speler, te Parijs in
een wijnhuis binnen en hief een
sentimenteel lied aan, waarvan
het refrein luidde 'Ik blijf al
tijd mijn liefde trouw". "Leuge
naarster", klonk het eenmaal
op, "gij uwe liefde trouw, die
zeven jaar geleden met al mijn
spaargeld van mij weggeloo-
pen zijt?". Het was maar al te
waar. Een der gasten, een met
selaar, had in de zangeres zijne
wettige huisvrouw herkend.
Zijne zuster, die bij hem zat,
vloog haar verwoed te lijf en er
ontstond een gevecht, waarbij
den guitaarspeler zijn instru
ment op het hoofd aan stukken
werd geslagen. Eindelijk nam
het tweetal de vlucht, gevolgd
door eene bende straatjongens,
die hun luidkeels nazong: "Ik
blijf altijd mijn liefde trouw!".
Baron Winlzingerode, een
87-jarxge man, in Thunngen op
een landgoed wonende, heeft
zestig jaren van zijn leven in
stilte gewijd aan een reuken-
werk: het schrijven der geschie
denis van de muziek. Hij is
thans in Munchen om over de
uitgaaf van het werk, tn veertig
deelen, schikkingen te treffen
Adv.) Roode Neuzen worden
snel en duurzaam natuurlijk
blank door het gebruik van Me-
nijl, een voortreffelijk praepa-
raat van den scheikundige A.
Nieske te Dresden Prijs 3.50.
Officiéél onderzocht en als on
schadelijk aanbevolen. Gunsti
ge uitkomsten gedurende vijf
jaren bewezen. Depot te Leiden
bij N. K Swemer, Drogist, Ma
re
Vijftig jaar geleden
- Miss Betty Gow.de Schotsche
nurse van den vermoorden ba
by Lindbergh, is na een bezoek
aan haar moeder te Glasgow,
naar de familie Lindbergh in
New-Jersey teruggekeerd om
het tweede kind, dat in Augus
tus geboren werd. te verzorgen.
Miss Gow werd er aanvankelijk
van verdacht aan de ontvoe
ring uan hef aan haar toever
trouwde kind te hebben deelge
nomen, maar de rechtbank
sprak haar van elke verden
king vrij.