Roman Couperus bewerkt voor tv
De overeenkomst tussen Brideshead en Dallas
Nieuwe tv-spektakel bij Veronica
RADIO
TV-rubriek
Gruwelserie op Veronica-tv
PER LUIE STOEL NAAR
UW VAKANTI ESTEK.
- ZATERDAG 30 OKTOBER 1982
Radio - tv - kunst
HILVERSUM I
18.06 Dingen van de dag. 18.30
Blaastest. 19.02 Van 'opus one' tot
jwe stukken of andersom. 20.03
Metropole Orkerst. NOS: 20.30
Langs de lijn, sport en muziek. 22.02
Metro's Music. 23.02 Met het oog op
morgen.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.10 AVRO's Radio-
jounr. P.P.: 18M.20 Uitzend, van de
Centrum Partij. OVERH.VOORL.:
18.30 Uitzend, voor de landbouw.
AVRO: 18.40 Richting. 18.50 Jazz
spectrum. EO: 19.45 3 x M - Wereld
wijd. 20.00 Nws. 20.03 Met twee
woorden. 21.26 EO-Metterdaad. TE-
LEAC. 21.30 Kunstgeschiedenis
(2,herh.). 22.00 Kantoorinnovatie (3,
HILVERSUM III
NOS: 18.04 De Avondspits. NCRV:
19.02 Op stap. 20.03 Elpee-pop. 21.02
Country Style. 22.02 Weekend blues.
2.30 Pers Vers. 23.02 Jazztime.
HILVERSUM IV
KRO: 20.00 Mondriaan kwartet
m.m.v. Ernestine Stoop, harp. 21.15
Spektakel. 22.15 Laudata.
HILVERSUM I
(NOS: Ieder heel uur nws KRO.
0.02 Op de terugweg. 6.50 Het leven
de Woord. VARA: 7.02 Oeroude
toververhalen. 7.30 Vroege vogels.
9.30 Tony van Verre ontmoet. IKON:
10.02 Een kind mag in het midden
staan. 10.12 Kerkdienst. 10.55 Wilde
ganzen. 11.02 De andere wereld van
zondagmorgen. KRO: 12.00 De huts.
AVRO: 13.05 AVRO-magazine I.
13.40 Schaduwparlement. NOS:
14.02 Langs de lijn, sport en muz.
17.55 Meded. TROS: 18.05 Inkijk
met Inbar. NCRV: 19.20 In bewe
ging. 19.15 Zondagavondmuz. 19.45
Franciscus: tegen het doven van
kaarsen. VPRO: 20.02 Weg uit Ne
derland?! 22.02 Welingelichte krin
gen. NOS: 23.02 Met het oog op mor
gen. TROS: 0.02 De nachtwacht. 4.02
Krieken met Adje.
HILVERSUM II
NCRV: 8.00 Nws. 8.10 NCRV-
Zondagmorgen: U alleen, U loven
wij, religieuze muz. 8.40 Barok op
zondag. 9.00 Bijbeloverdenking.
NOS: 9.25 Waterstanden. KRO: 9.30
Kroost. 10.00 Nws. 10.02 Dienst van
Woord en tafel. 11.00 'n Zondags pak
voor alledag. NOS: 12.00 Tambu.
12.30 Suara Maluku. 13.00 Nws.
13.10 Zorg en Hoop. 13.55 Progr.
voor buitenlandsê werknemers.
IKON: 17.00 Samenkomst van het
Leger des Heils. 17.58 Wilde ganzen.
18.00 Brood Spelen. 18 40 Liturgie
en kerkmuz. NOS: 19.10 Hobby-
scoop. AVRO: 19.45 Spel met poezie.
20.00 Nws. 20.03 AVRO-Magazine-
Buitenland. 20.25 Europa plus en
min. 20.45 Zo hoor je nog eens wat.
21.00 Biels Co. 21.30 Schaduwpar
lement. OPEN SCHOOL: 21.40 Fol
low me, cursus Engels voor begin
ners, les 22. 21.55 Leren, hoe doe je
dat?, les 2. RUV: Energie (5). NOS:
22.30 Nws. AVRO: 22.40 Mensen,
mensen. 23.00 Klassiek met Caroli
ne. 23.55 Nws.
HILVERSUM in
Hilversum (NOS: Ieder heel uur
nws AVRO: 8.02 Ko de Boswach
tershow. 8.30 AVRO's Sportpanora-
ma. 9.02 Juist op zondag. VARA:
10.02 Het zondagse gezicht van de
VARA op drie. 11.02 Dubbellisjes.
land? NOS: Jazz uit het historisch
archief 18.02 De Nationale Hitpara
de. 20.03 Radio thuisland. 21.02 NO-
S-Jazz. KRO: 22.02-24.00 Het hek
van de dam.
HILVERSUM IV
TROS: 8.00 Nws. 8.05 Er staat
orgel in Deventer. 8.30 Belcanto-
rium. 9.30 Cascade. NOS: 10.30 Mu-
sica Religiosa. 11.00 Fur Elise. 13.00
Nws. 13.05 Opera-Matinee. 14.10
Concerten op de zondagmiddag:
Praten over muz.). 15.55 Musica No
va. (ca. 17.00). TROS: 20.00 Speciali
teiten a la carte. 22.00 Tussen de
schuiven. 22.30-23.00 Guitariteite-
HILVERSUM I
co j werkt 10.30 Kletskop. 12.03 WiU
wil wel.... 14.03 De jukebox. 15.03
Toeters en bellen. EO: 17.02 EO-
5n Onderweg. 17.55 Meded.
n-
en HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend-
ra gymnastiek. 7.20 De Wekkerradio.
[7.30, 8.00 en 8.30 Nws. 8.11 Actual.
B.33 De reactie-telefoon.). 8.40 De
ill- vooruitgang. NOS: 9.05 Gymnastiek
in- voor de vrouw..9.15 Werkbank. 9.24
Waterstanden. 9.30 Nws. TELEAC:
9.33 Planten verzorgen in huis en
tuin. Tip 4. 9.38 Moderne geschiede
nis. Les 2. VARA: 10.03 Nederlandse
Schoolradio. 10.23 Vrouwenagenda.
10.30 Nws. 10.33 Hoor haar 11.30
«e Nws. 11.33 Leef-tijd-genoeg. OVER
H.VOORL.: 12.16 Gesprekken met
vrouwen. NOS: 12.26 Meded. voor
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. VA-
ML RA: 12.36 Dingen van de dag. 13.00
iei- Nws. 13.10 Kinderen een kwartje,
as- ]13.30 Nws.). 13.50 Reactietelefoon.
14.00 De Schuurpapier. NOS-RVU:
Woorden schieten tekort. NCRV:
16.32 Studio 55. 17.30 Nws. 17.36
Hier en nu.
4ILVERSUM III
40S: Ieder heel uur nws. KRO: 7 30.
1.30,10.30,12.30.14.30,16.30 en 17.30
Ccho. 7.02 Manneke Pop. 8.34 Para-
ilu. 10.34 Muz., Zang en Dans. voor,
4u, Heden en Thans. 12.34 Vraag en
von HILVERSUM IV
aar- 1CRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
i de Voord. 7.10 Preludium. 8.00 Nws.
ken
1.05 Platen nws 8.45 Musica Sacra.
1.15 Onder de Hoogtezon. 10.00 Or-
cestpalet. 12.00 Divertimento 13.00
«Jws. 13.05 Marie-Louise Jacquet e
Serges Devallee, orgel. AVRO: 13.30
Selleconcert, Dworsjak. 14.13 Pia-
loduo: Klass muz. 15.45 Hongaarse
Terugkeer naar Brideshead'
speelt voor een deel aan de
universiteit van Oxford.
'Mijn leven op Bamfylde'
speelt op een Engelse kost
school. 'Het zoete linkse le
ven', waarvan we vorige
week vrijdag de vierde en
laatste aflevering te zien kre
gen (een opmerkelijke, onal
ledaagse serie overigens!)
speelt op een Engelse univer
siteit. Hoe zou het toch ko
men dat Engelse schrijvers
(ook de romanliteratuur van
de Britten wemelt van de ver
halen over de tijd die men op
Eton of Cambridge door
bracht) zo opvallend vaak te
ruggrijpen op hun 'leerplich
tige' jaren? Nederlandse
schrijvers keren ook dikwijls
terug naar hun Oegstgeest,
maar dan betreft het meestal
hun ervaringen thuis, met pa
en ma en de buren, terwijl de
lagere en hogere schooljaren
hooguit terloops even ter
sprake komen. Hebben Ne
derlandse schrijvers zo'n to
taal ander levenspatroon dan
Engelse schrijvers? Of mis
schien gewoon een andere le
vensloop?
Willem Frederik Hermans is
een van de weinige belangrij
ke schrijvers die het universi
taire leven in zijn romans be
trekt, maar Wolkers, Reve.
Mulisch, Brakman, Claus.
Boon, Heeresma, Hotz, Noot-
eboom, Peskens, Koolhaas,
Brouwers, Campert, Kooi
man? Maarten 't Hart, die zelf
aan de universiteit werkt, en
Maarten Biesheuvel willen
nog wel eens laten blijken dat
het universitaire milieu hun
niet vreemd is, maar ook hun
kun je niet verwijten dat zij
typische 'universiteits-schrij-
vers' zijn zoals C. P. Snow of
Kingsley Amis in Engeland.
Komt het misschien omdat
de Nederlandse literatuur
haar schrijvers veel minder
uit de universitaire wereld
betrekt dan de Engelse litera
tuur? Kennelijk. Maar hoe
valt dat dan weer te verkla
ren? Ik kan me in elk geval
geen enkele Nederlandse se
rie herinneren (behalve enke-
door
Nico Scheepmaker
le jeugdseries) die op de uni
versiteit of de middelbare
school speelt. En vele Engel
se series die daar, ook in het
verleden, hun domicilie had
den gekozen ('The Glittering
Prizes' bijvoorbeeld).
Terugkeer naar Brideshead'
werd in Engeland onder
scheiden als de beste televi
sieserie van het jaar. De ex
port van de serie naar vele
buitenlanden leerde dat de
belevenissen van Charles en
Sebastian ook daar bij de kij
kers en critici aansloegen.
Ook ik vind het een prachtige
serie, met de aantekening dat
de eerste en de vierde afleve
ring mij nog beter bevielen
dan de tweede en de derde,
omdat de dramatiek in die
eerste en vierde aflevering
duidelijker geprofileerd
werd. Nu is het een erva
ringsfeit dat mensen geneigd
zijn iets heel mooi of heel
goed te vinden als zij er iets
van zichzelf, of van hun eigen
leven in herkennen. Ik heb
bijvoorbeeld zes jaar aan de
universiteit van Amsterdam
gestudeerd, - dat helpt onge
twijfeld. Maar ik woonde ge
woon thuis bii miin ouders.
ik was niet intern zoals Char
les en Sebastian, dus die we
reld ken ik weer helemaal
niet Ik ben vorig jaar een dag
of vier in Oxford geweest, ik
herken dus allerlei omgevin
gen in de serie, dat is leuk,
dat zal ook wel helpen.
Maar het njkeluisleven van Se
bastian, op een gigantisch
kasteel, is mij totaal vreemd
Ook ben ik nooit katholiek
geweest en (sterker nog) ben
ik ook niet van plan het ooit
te worden. Mijn ouders wa
ren niet gescheiden. Ik reed
als student niet in een auto.
Ik ken die 'homofilistische'
knapenliefde, zoals die tus
sen Charles en Sebastian be
staat, niet. Ik ben nooit dron
ken geweest. Ik ben nooit
door de politie opgepakt.
Mijn moeder las nooit voor
uit de boeken van Chesterton
of Couperus. Het eten werd
bij ons thuis nooit door dne
butlers geserveerd, hoewel
we wel een huishoudster
hadden. Kortom, als ik alles
goed nareken, kom ik tot de
slotsom dat ik mij door eigen
levenservaringen maar voor
15 procent in Terugkeer naar
Brideshead' kan verplaatsen,
en voor 85 procent niet.
Voor het merendeel van de kij
kers zullen deze percentages
niet 'gunstiger' zijn, en toch
vinden u en ik het een heel
mooie serie, waarvan we
geen aflevering willen mis
sen. Hoe komt dat dan toch?
Ik vrees dat we het om dezelf
de reden mooi en interessant
vinden als waarom alle ver
slaafden aan de zogeheten
Kasteelromans' hun grootste
leesplezier aan die boekjes
ontlenen. Wat daarin ver
haald wordt, pleegt ook wei
nig aanrakingspunten te heb
ben met het leven van de le
zers en lezeressen. Juist daar
om vinden zij het leuk daar
over te lezen. Zo zal het ook
niet de 'herkenning' zijn die
ons zo bevalt in Bndeshead.
maar de 'verbazing' over het
andersoortige leven dat an
dersoortige mensen blijkbaar
leiden. Dezelfde verbazing
dus, waarmee we naar het le
ven van de hoofdpersonen in
Dallas kijken...
'Noodlot' morgenavond bij de AVRO
HILVERSUM (GPD) - Voor tv-ky-
kers met een sterk fatalistische
inslag en andere zwaarmoedigen
brengt de AVRO zondagavond
(tegenover Veronica's Dynasty)
een televisiebewerking van
Louis Couperus' roman 'Nood
lot' op het scherm. Het is een an
derhalf uur durende produktie,
die volgens regisseur Walter van
der Kamp kenmerken heeft van
een klassiek drama.
De hoofdrollen in dit spel worden
vertolkt door Jeroen Krabbé,
Lex van Delden en Linda van
Dijck. Van Delden speelt de rol
van de aan lager wal geraakte
Bertie, een jongen die het nood
lot lijkt aan te trekken. Bertie
ontmoet zijn vroegere vriend
Frank Werkhove (Krabbé), die
zich over hem ontfermt. Hij buit
de edelmoedigheid van zijn
vriend volledig uit. Aanvankelijk
houdt hy de schijn op dat hij wel
een baan wil zoeken („Ik kan
hier toch niet bly ven, ik voel me
soms zo'n klaploper"), maar
langzaam wordt duidelijk dat hij
geen werkelijke poging onder
neemt om zelf een bestaan op te
bouwen. Hij laat zich het luxe le
ventje bij Frank welgevallen.
Maar dat leventje komt in gevaar
als Frank verliefd wordt op Eva
van Daelwijck (Linda van Dijck)
en serieuze trouwplannen gaat
koesteren. Als een wig dringt
Bertie zich dan tussen het jonge
paar: „Wat moet ik al ik opeens
Nog een scène uit "Noodlot" met Jeroen Krabbé als Frank flinksen Lex van Delden als Bertie (rechts).
op straat kom te staan? Terug
naar die ellende? We hadden het
zo fijn samen Frank, is dat alle
maal voorbij?".
Door zijn demonische invloed
slaagt hij uiteindelijk in zijn kwa
de opzet. „Het noodlot heeft jul
lie samengebracht en nu weer uit
elkaar gedreven", houdt hij zyn
vriend voor. Als je Van Delden
met zijn gemene kop hoort zeg
gen: „Ik werd gedreven door een
'Op jacht naar de schat'
HILVERSUM (GPD) - Spectacu
lair, modern, alert en nieuw. Die
kwalificaties geeft René Stokvis
mee aan zijn spectaculaire pro
duktie „Op jacht naar de schat"
die zondagavond de eerste afle
vering op het Veronica-scherm
zal beleven. Die kwalificaties ge
ven meteen ook aan waarom
Stokvis met dit nieuwe spelpro-
gramma zonder aarzelen als eer
ste bij Veronica aanklopte. Hij
behoefde daar niet lang te leuren
want binnen enkele dagen was
de zaak rond. En terecht, zo lijkt
het, want het ziet er naar uit dat
Veronica met het in huis halen
van deze serie nogal wat goede
sier zal gaan maken.
De deelnemers aan het spel opere
ren steeds vanuit de centrale stu
dio in Parijs en verstrekken van
daaruit aanwijzingen aan ver
slaggever Jan de Vries die zich
op dat moment ergens in de we
reld bevindt en met behulp van
een helikopter op zoek moet naar
de plek waar de schat is verstopt.
De kandidaten in de studio krij
gen aan het begin van het spel
enkele aanwijzingen van presen
tator Ton Steinz en hebben de
beschikking over materiaal
waaruit zij informatie kunnen
putten. Zij staan uitsluitend via
geluid in verbinding met Jan de
Vries die eigenlijk als derde kan
didaat fungeert omdat hij zelf
ook niet weet waar de schat zich
bevindt.
De opdracht is steeds drie schatten
binnen drie kwartier op te spo
ren. Als men daarin slaagt valt er
per koppel kandidaten een be
drag van 10.000 gulden te verdie
nen. Als er slechts een schat
wordt gevonden wordt 2000 gul
den uitgekeerd, bij het opsporen
van twee schatten loopt het be
drag op tot drie mille. Tijdens het
spel worden video-opnamen ge
maakt vanuit de helikopter die
later met de studio tot een geheel
worden gemonteerd. Op jacht
naar de schat is gebaseerd op de
Franse tv-serie La chasse aux
trésors die daar al drie jaar weke
lijks vele miljoenen kijkers aan
het scherm gekluisterd houdt.
De succesformule van het pro-
Met Veronica op jacht
gramma bleef niet onopgemerkt
in andere Europese landen en
dat heeft inmiddels geleid tot
een omvangrijk internationaal
samenwerkingsverband. De
Franstalige Belgische omroep en
het Duitse eerste net brengen de
serie al een tijdje op het scherm.
Na Veronica begint het Engelse
vierde nieuwe net er volgende
week ook mee. Voorts hebben de
Italianen en alle Scandinavische
landen inmiddels besloten mee
te gaan werken. In de Verenigde
Staten en Japan hebben tv-sta-
tions grote interesse voor het
project.
Kené Stokvis „Het grote voordeel
van zo'n samenwerkingsverband
is natuurlijk het aanzienlijk kun
nen terugdringen van de kosten
tv-station eigenlijk
niet zijn op te brengen. We ma
ken niet alleen gezamenlijk ge
bruik van die Parijse studio maar
zorgen er ook steeds voor dat de
plaatsen van de schatten door di
verse stations gebruikt kunnen
worden. Het unieke van dit pro
gramma is vooral de combinatie
van praktische alle moderne
communicatiemiddelen die aan
televisie ten dienste staan. Er
worden lijn- en satellietverbin
dingen gelegd die echt fabelach
tig zijn".
Stokvis en de zijnen hebben op het
ogenblik drie afleveringen ge
reed. Er is gespeeld langs de Bel
gische kust, langs de oevers van
de Rijn, in Duitsland en in de Py-
reneëen. Eind volgende week
reist het team af naar Indonesië
waarna nog programma's in
Thailand, Peru en Rusland op
stapel staan. Het mag nogal cu
rieus genoemd worden dat het
nog niet is gelukt toestemming
te verkrijgen voor de opname
van het spel in ons eigen land.
Richtlijnen van de Rijkslucht
vaartdienst en brandveiligheids-
redenen hebben pogingen daar
toe tot nu toe in het water doen
vallen. Zo zou de helikopter
slechts mogen landen op van te
voren vastgestelde plaatsen die
dan bovendien nog moeten om
ringd door dranghekken. De
aard van het spel laat dat soort
voorzieningen uiteraard niet toe.
René Stokvis twijfelt er niet aan
dat dit programma ook in ons
land zal aanslaan
„Kijk maar hoe men er destijds in
Frankrijk op reageerde I v R I
vergelijkbaar met de sfeer die de
eerste maanlanding opriep. Bo
vendien is het niet alleen maar
spanning en sensatie. Omdat de
opdrachten en de schatten
meestal een cultuur-historische
achtergrond hebben heeft het
programma ook een educatieve
waarde. Het is dus interessant
voor een heel breed kijkerspu
bliek". (Zondag, Nederland 1.
21.45 uur).
macht buiten me om, die ik niet
kende", spreekt daar onmisken
baar Couperus Steeds opnieuw
wordt met enorme kracht ver
kondigd dat het noodlot onaf
wendbaar is ..Ik werd geboren
zonder het te vragen. Ik kreeg
hersens waarmee ik andere din
gen denk dan ik zou willen Ik
werd door het leven geworpen
als een stuk wrakhout".
Als Frank uiteindelijk ontdekt dat
zyn vriend hem heeft verraden,
is het al veel te laat. Na de dood
van Bertie hoeft hij zijn hand nog
maar uit te steken om het geluk
(e grijpen, maar wie Couperus'
werk kent, weet dat het met zyn
kan, want: het noodlot.
Walter van der Kamp zegt het stuk
gekozen te hebben vanwege de
vele dramatische mogelijkhe
den. Hu was dan ook met voor
één gat te vangen en heeft er een
driedubbele bodem in gelegd
„Je mag alles zelf interpreteren,
wy hebben zelf ook veel geïnter
preteerd", aldus de regisseur.
ADVERTENTIE
HILVERSUM (GPD) - „Doe je ogen dicht, ik heb een
verrassing voor je..." Deze zin is zondagavond te ho
ren in Carpathian Eagle, een aflevering van 'Ham
mer's house of horror' die Veronica op het scherm
brengt. In deze eerste Engelse gruwelserie. die
maandelijks het beeld zal vullen, wordt een politie-
inspecteur geconfronteerd met een aantal lijken
waaruit het hart ontbreekt. Tijdens zijn onderzoek
krijgt hij de hulp van een schrijfster, die toevallig
met hetzelfde onderwerp bezig is
Hoewel deze aflevering macaber en griezelig bedoeld
is, doet het geheel zijn benaming 'horrorfilm' geen
eer aan. Grootste minpunt is de voorspelbaarheid,
men kan op zijn vingers natellen hoe het verhaal
gaat verlopen.
De Engelse produktiemaatschappij Hammer, die deze
series heeft gemaakt, was vooral populair in het be
gin van de jaren '50. Gespecialiseerd in het maken
van goedkope horrorfilms vonden zy veel afzet by
het publiek. Een paar jaar geleden ging Hammer
echter over de kop en werd ze opgekocht door de
Engelse Independent Television Corporation (ITC),
voor wie het voornamelijk om de naam 'Hammer' te
doen was.
Vorig jaar maakte Hammer in opdracht van ITC nog
een zestal gruwelseries. waarin elke serie een afge
rond horrorverhaal biedt Veronica kocht die series
en wil ze in volgorde van toenemende spanning ver
tonen Voor het betere gruwel werk zullen we dus
nog even moeten wachten (zondag, Ned. 1, 22 45
uur).
Vakantie voor de boeg Laat je rijden' Zeker in het winterseizoen een
verstandig besluit Ook al omdat Vrij Uit het u wel heel gemakkeli|k
maakt. Vrij Uit brengt u snel en heel comfortabel naar Oostenrijk.'
Zwitserland, Parijs. Londen en Behidorm In eer luxe touringcar, met
bar en toilet aan boord, vaak zelfs video Geen busreis met z'n allen',
maar gewoon individueel vervoer En natuurlijk heeft Vrij Uit in ai die
bestemmingen een keur aan hotels, pensions en appartementen
beschikbaar De twee uitgebreide Vrij Uit Vakantie programma's. Winter
sport en Weekendje Weg zijn gratis verkrijgbaar by
Alle ANWB-kantoren, een aantal
Shell stations, txj assurantie tus
sen personen, herkenbaar aan het
VRU UIT embleem, samen wer
kend met Nationale Nederlanden,
bij de Rabobank, de ABN banken,
de Spaarbanken en de reisburo's
van Toerkoop. Holland Interna
tional.PerrySportWagons lits
en Vroom A Dreesmann Of bel
BUSHALTE
Oostenrijk
Zwitserland
Parijs
Londen
Benidorm
VrijUit
VikanticVerbl ijven
Tcl.02968-1300.