^Ademloos": weldadig gewone film r jt .mir Ingrid Bergman in "Notorious van Hitchcock bij K&O -C Engelse humor in Hollywood Mady Saks' functionele benadering van vrouw in crisis VRIJDAG 29 OKTOBER 1982 Film Monty Python, live at I the Hollywood Bowl; I van en met het Monty I Python-team; theater: I Lido 2, Leiden; alle I leeftijden IIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIl De film op zich is al een grap: voor een optreden in een groot theater reist het team van Monty Python af naar - uitgerekend het filmmekka Hollywood, neemt dat op en laat dat dan vervolgens als film uitbrengen. Live at the Hollywood Bowl heet die film en het toont dat Amerika (of alleen intellectu eel Californiè?) ook plat gaat voor de absurde grappen van de Monty Python-club. Som mige toeschouwers hadden zich zelfs uitgedost als crea ties uit het tv-verleden van het Engelse vijftal. Hoe een studentikoze grap (ze leerden elkaar kennen op de Cam- bridge-universiteit) uitgrqei- de tot een international cul tus. Net als popgroepen wel met hun live-elpees doen, is dit een soort 'Best of Monty Py thon' geworden. Nummers opgeduikeld uit een periode dat er nog geen video was. Voer voor fans dus. Zij kun nen nu nog eens genieten van de minister van rare loopjes, de Olympische Spelen voor idioten, het liedje over de houthakker en Eric Idle als het dubbelzinnige mannetje ("Say no more, know what I Het statische van een theate roptreden is gedeeltelijk on dervangen met een groot doek boven het podium. De nummers op de planken wor den afgewisseld met scènes op het doek. Ook het befaam de stripwerk van Terry Gil liam wordt daarop vertoond. Toch lijdt Live at the Holly wood Bowl een beetje aan hetzelfde euvel als Secret Po liceman's Ball, het optreden voor Amnesty International. De ene act is minder geslaagd dan de ander en naarmate de film vordert, wordt het steeds moeilijker om die zwakkere stukken te doorstaan. Bovendien leent de karikatura le humor van Monty Python zich niet zo voor een show op de planken. Het komt veel meer aan op de woordgrap pen en de zo karakteristieke vermenging van strip en werkelijkheid is bijvoorbeeld uitgesloten. Daarom kan Li ve at the Hollywood Bowl ook niet tippen aan 'echte' films als Monty Python and the Holy Grail en voorl Life of Brian. Aan de andere kant: een uur lang alleen maar naar de kop van John Cleese (be kend van de Postgiro-recla me) kijken, is al vreselijk. leuk. BART JUNGMANN Als in de annalen van de Neder landse cinema 1981 geboek staafd zal worden als het jaar dat over een brede linie de Neder landse filmers tekenen van vol wassenheid gingen vertonen, dan zal daarna 1982 moeten wor den genoemd als het jaar dat hun vrouwelijke collega's naar zich toe hebben getrokken. Orlow Seunke heeft recent een erg mooie film te zien gegeven, na dat Frans Weisz in februari dege lijk vakmanschap gedemon streerd had, maar René van Nie en Bas van der Lecq stelden nog al teleur. Daar stonden al films tegenover van Marleen Gorris, Annette Apon, Lili Rademakers en Nouchka van Brakel, die stuk voor stuk getuigden van opmer kelijke moed en originaliteit. En daar komt deze week 'Ademloos' achteraan, de eerste speelfilm van Mady Saks. Monique van de Ven en Linda van Dyck spelen er de hoofdrol in. Mady Saks is van huis uit docu- mentaliste. Ze vervaardigde kor te films over het Amsterdams vrouwenhuis, over verkrachting (beide voor de VARA-tv), over de Kopenhaagse vrouwenconferen tie van de VN en over de vrou wen van Irak. Vanuit die achter grond heeft ze twee kwaliteiten meegebracht waaraan het Neder landse speelfilmers te vaak ont broken heeft: sterke sociale be trokkenheid, plus het streven naar in de eerste plaats zakelijk heid en helderheid. 'Ademloos' handelt over de geestelijke crisis van een jonge vrouw. Het is ze ker niet de eerste probleemfilm die in Nederland gemaakt is. Eerder hebben onder meer René van Nie, Guido Pieters en Jonne Severijn zich door ideële stich tingen laten opdragen om sociale problemen te behandelen in een speelfilmvorm. Maar dat zijn meestal toch compromisfilms gebleven, waarbij de regisseurs zich forceerden in het uiteenzet ten van meer problematische de tails en stereotiepe situaties dan voor een bioscoopfilm wenselijk is, of ze probeerden anderzijds al te krampachtig via een overdosis entertainment-elementjes te ver mijden dat het publiek zich zou gaan vervelen bij de behandeling van een weinig populair onder werp. Functioneel Het zijn twee gevaren waar bij pro bleemfilms tussendoor gela veerd moet worden, Mady Saks heeft met 'Ademloos' deze Scylla en Charybdis perfect weten te ontwijken, door lijnrecht vooruit te koersen met een zuiver func tionele behandeling van het ge kozen thema. Zonder overdaad aan nevenmotieven die het nog interessanter, of nog dramati scher, of nog informatiever had den kunnen maken. En de enter- tainment-kant van de produktie heeft ze bediend door de twee belangrijkste rollen te geven aan de bij het grote publiek geliefde actrices Monique van de Ven en Linda van Dyck. Hetgeen geen concessie is, omdat die twee ge woon perfect blijken te voldoen en zich ook door de lastigste, meest emotionele scènes heen weten te slaan, zonder zelfs een zweempje sentimentaliteit op ef fectbejag. Mady Saks: bijzonder talent. Monique van de Ven speelt een pas getrouwde assistente in een kap salon, die in het eerste shot van de film met twee collega's, en een doos gebakjes in haar han den, opgewekt door Amsterdam stevent. Het is haar laatste werk dag. Binnenkort zal ze een kind hebben en bovendien heeft haar man een mooie baan gekregen in de Flevopolder. In Almere zal een droomhuisje worden betrok ken en lokt een knus leventje, beredderend voor de baby en zo. De arme Monique wordt echter dubbel kortgesloten. De beval ling (in een ziekenhuis) verloopt niet zoals ze gewend is uit de boekjes van de Jasmijn-reeks. De jonge vouw houdt er een "''Ulh,. n "Ademloos"; regie: Mady Saks; met Monique van de Ven, Linda van Dijck en Pieter Groenier; Lido 4, Leiden; a.l. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini Alledaags Feitelijk blijkt dan ook het geval van Monique en Leo vreselijk al ledaags. Een drama zonder schuldigen, handelend over het fenomeen dat overal rondsluipt Bij alle vervreemding die de he dendaagse maatschappu op dringt, moet een mens zich kun nen uiten. De een heeft wat meer eelt op zijn ziel dan de ander, maar als situaties ietsje extremer worden, slaat zonder communi catie bij iedereen vroeg of laat een stop door 'Ademloos' maakt op voortreffelijke wijze duidelijk hoe platvloers zo'n proces zich eigenlijk voltrekt Over vrouwen met geestelijke stoornissen valt groot spektakel te maken - kijk maar naar 'De koele meren' - maar belangrijker is het wanneer er een film gemaakt wordt die demonstreert hoe gewoon en achteloos een mens in een crisis terecht kan komen en hoe ook met normale menselijke aan dacht voor elkaar zoiets vaak voorkomen had kunnen worden. Dat is wat Mady Saks zonder eni ge artistieke pretentie weet over te brengen. Deze cineaste behandelt haar the ma niet over de hoofden van het gewone publiek heen naar door gewinterde hulpverleners en ci nefielen toe, maar ze zet met schijnbaar gemak in alle een voud dingen uiteen op bevattelij ke wijze en toch zonder ze meer te versimpelen dan gewenst is. 'post-natale depressie' aan over. En de overplanting van een druk en gezellig Amsterdam met leuk werk, naar unheimisch Almere- in-de-winter, wachtend met een blèrende baby tot telkens de dag voorbij is en pa thuiskomt om met een pilsje plaats te nemen te genover de televisie, dat had ze zich eveneens anders voorge steld. De twee desillusies werken met een funest gevolg op elkaar in. Echtgenoot Leo was al niet zo'n prater, maar vroeger was dat geen punt: in de kapsalon haalde Monique haar schade wel in, met veel gebabbel zonder diepte, want behoefte aan meer dan dat had ze ook niet. Dat wordt an ders als ze geestelijk in de knoop is geraakt en onderhevig aan enorme faalangst, maar nu heeft ze niemand meer om mee te communiceren. Een aanval van hyperventilatie, die deze film zijn titel gegeven heeft, is het eer ste symptoom van de crisis, maar dokter Theu Boermans, schrijft een stoot pillen voor en stapt er verder nogal luchtigjes over heen. Wat behoorlijk stom is van dokter Boermans; totaal verge ten hoe hij in 'Come Back' zelf als patiënt lag te smachten naar wezenlijke interesse van de ge neesheren. Sterk ontworpen aan het scenario is om Monique daarna in contact te brengen met Linda van Dyck als een voormalige klant die eveneens in Almere is terechtge komen. Het aardige effect van die relatie is tweeledig. Enerzijds wordt daar Linda in staat gesteld om uit eigen ervaring toevallig net zo'n depressiegeval uiteen te zetten. Anderzijds wordt de con tactarmoede van Monique gety peerd doordat ze alle informatie gretig opzuigt, maar niet de stap kan nemen om er tweerichtings verkeer van te maken. Wat ze zelf mankeert verzwijgt ze, en intus sen brengen de negatieve kantjes van Linda's verhaal haar nog een eind verder het moeras in. Zo zeer zelfs dat ze een poging on derneemt om zich te verdrinken. En daarna komt ze in een psy chiatrische kliniek terecht. Daar krijgt Monique het nog even zwaar voor de kiezen, maar kan ook een. naar het zich laat aan zien, vruchtbaar begin gemaakt worden aan herstel via relatie therapie. Monique en Leo wor den aan het praten gezet, waarbij de echtgenoot trouwens nog de meeste hulp nodig heefV Het beste voorbeeld twee monologen waarin Linda van Dyck dat ziekteproces uit ei gen ervaring beschrijft. Een ge woon gezellig Amsterdams mens dat met humor weet te vertellen dat ze eigenlijk door de hel is ge gaan. Maar ze vertelt het by de koffie en met een schoonheids- maskertje op haar gezicht, zoals anderen babbelen over gesukkel met spataderen, of over een ver regende vakantie. Een dergelijke benadering van een onderwerp, dat voor de meeste mensen toch in enigszins weten schappelijke of anderszins enge sferen ligt, getuigt van door dachtheid. Als film is 'Adem- looos' door en dooi' doelmatig en dat kan hij dus alleen zijn als hy niet verveelt. En dat de film niet verveelt, betekent dat hij - hoe zeer alles ook onopgesmukt en zelfs sober mag overkomen - met scherpzinnigheid, instinct, inzet en vakmanschap tot stand is ge bracht. Monique van de Ven als huismus in Almere, is een rol waar deze nog steeds jonge, in Hollywood woonachtige actrice, hard od heeft moeten werken. De briljante monologen van Lin da van Dyck zijn zo ijzersterk omdat ze zo vanzelfsprekend klinken, maar dat voor de actrice zeker niet zijn geweest sprekendheid, gewoonheid, is namelijk niet iets wat je bij het maken van films cadeau krygt. maar iets dat - hoe paradoxaal het ook mag klinken - moeizaam bevochten moet worden Je ziet het op de tv bij gedramatiseerde documentaires bijna altijd fout gaan, maar Mady Saks brengt zo'n klus tot een bijzonder res pectabel einde. Een teken van ook een bijzonder talent PIETER VAN LI EROP 99 Ingrid Bergman. LEIDEN - De onlangs overleden Ingrid Bergman speelt met Gary Grant de hoofdrol in "Noto rious", een film van Alfred Hitchcock die diensdag bij K&O is te zien. "Notorious" (uit 1946) is het ver haal van Alice Hubermann, dochter van een in Amerika wo nende Duitser, die na de oorlog wegens verraad wordt veroor deeld De Amerikaanse inlichtin gendienst hoopt ook zijn vrien den, die in Brazilië verblijven en daar nog actief zijn, te pakken te krijgen en roept daar de hulp van Alice voor in. De vrienden van haar vader denken dat zij aan hun kant staat, maar in werkelijkheid kiest zij voor de Amerikanen en voor haar con tactpersoon bij de inlichtingen dienst. Aanvang 20.00 uur. "The seven Samoerai" van Akira Kurosawa wordt vanavond en morgenavond in het Filmhuis LVC vertoond, als laatste in de Kurosawa-cyclus. Een klein dorpje wordt aangevallen door een bende plunderende bandie ten. De bewoners besluiten de hulp in te roepen van zeven sa- moerai's, die belangeloos party kiezen voor de boeren. In een aantal bloedige gevechten ver slaan de samoerai's de bandie ten, echter niet zonder de nodige verliezen. (21.15 uur). Volgende week bij het LVC "la Signora denza camelie" van An- tonioni. De cineast Gianni ont dekt in een manufacturen win keltje Clara, een meisje dat in zijn film goed van pas kan ko men. Haar debuut is een gewel dig succes en Gianni en Clara kunnen zo goed met elkaar op schieten. dat het tot een huwelijk tussen die twee komt. Gianni is echter nogal bezitterig van aard. hetgeen uiteindelijk in een breuk tussen hen resulteert. Na veel moeite vindt Clara toch haar ei gen weg, ook m de filmwereld (woensdag en donderdag 20.00 en 22.15 uur). Filmliefhebbers zijn de komen de week vooral op de Duitse tv aangewezen. Morgen al is And justice for all op Duits land 1 te zien. Het is de laat ste film (1979) van Al Pacino, waarin hij een advocaat speelt die ondanks het ge- rechterlijk falen toch blijft geloven in in het justitiële ap paraat. Norman Jewison voerde de regie van deze ge slaagde publieksfilm. Maandag op Duitsland 2 Tre Fratelli. Een knap in elkaar gestoken Italiaanse film van Francesco Rosi. Philippe Noiret, Michele Placido en Vittorio Mezzogiorno zijn de drie broers die bij de begrafe nis van hun moeder elkaar weer treffen. In dit drietal schetst Rosi de tegenstellin gen in de Italiaanse samenle ving. In de Grace Kelly-serie dinsdag op de tweede zender van de Duitsers Dial M for murder. Het was de eerste keer dat Kelly actief was onder Alfred Hitchcock. Een van de fraai ste Hitchcock-thrillers tevens waarin Grace de echtgenote van tenniskampioen Wendi- ce speelt. Ze is verliefd op een ander en dat verontrust de kampioen zeer. Met haar dreigt ook al haar vermogen te verdwijnen en dan rijpt een moordplan. Wie zwaarwegende bezwaren heeft tegen nasynchronisatie en wie heeft dat niet? kan vrijdag op België zijn hart ophalen by Audrey Ro se. In het spoor van The Exorcist werd deze film van veteraan Robert Wise in Amerika bijzonder populair. Net als veel griezelfilms uit de VS draait het verhaal om een middle class-gezin. waar in het dochtertje onverklaar bare nachtmerries heeft. Als een onbekende by het gezin aan belt. wordt één en ander opeens griezelig duidelijk. Het programma ZATERDAG Jesse James; 16.00 uur. Bel 1 (regie Henry King met Tyrone Power Amerikaanse film uit 1939) Un drama borghese; 2120 uur; Dtsl 3 (regie Roland Jo hannes met Franco Nero. Ita liaanse film uit 1979). And justice for all; 22.20 uur, Dtsl. 1. ZONDAG A star is born; 14.40 uur; Dtsl. 1 (regie William Wellman met Janet Gaynor. Amerikaanse film uit 1937). MAANDAG Tre Fratelli; 21.20 uur; Dtsl. 2. DINSDAG Ok ketten; 20 15 uur; Bel 2 (regie: Maria Mes- zaros. Hongaarse film uit 1978). Dial M for murder; 22.05 uur. Dtsl 2 WOENSDAG Hell Drivers. 20 15 uur; Bel. 2 (regie Raker Endfield Engelse film uit 1957) Rockers; 22.35 uur; Dtsl 3 (regie: Theodoros Ba fouklos met Burning Spear en Peter Tosh. Amerikaanse film uit 1979) DONDERDAG Berlin Cha- missoplatz; 20 15 uur, Dtsl 3 (regie Rudolf Thome Duitse film uit 1980). VRIJDAG: La femme de l'a- viateur; 20 15 uur, DM I(N gie: Eric Rohmer met Philip pe Marlaud Franse film uit 1981) Audrev Rose; 20.20 uur, Bel 1 Skin Deep; 23.20 uur, Dtsl 2 (regie Geoff Ste ven Nieuwzeelandsc film uit 1978). BLIJVERS "Van dr koele meren des dood*' Renir Soutendyk schittert in me- lanchoh. k«- sfeertekening naar Ee- dens gelijknamige roman. Lido 1. Leiden "Porky's pikante pretpark" - Amu- The Road Warrior" - Australische thriller met veel geweld. Luxor. Lei den. Euro 1. Alphen (OP)NIEUW "Grease V - Veel beter dan voor ganger met Travolta en Newton John. Euro 4, Alphen "Lemon popstcle" Voorloper van Porky's pretpark. Euro 3. Alphen- "Le professionel" Franse gang sterfilm. City 1. Katwyk. "Vrijdag de 13de" - Uitgekauwd gnezelwerk. City 2. Katwijk "The last hunter" - Avonturenfilm. City 3. Katwyk "In de voetsporen van Bruce Lee" - Karate. City 4. Katwyk. SEXFILMS NACHTFILMS "Sweet young girls" - Rex. Leiden "The road Warrior" - Euro 1. Al- phen. "Marathonman" - Euro 2, Alphen. "Lemon popsicle" Euro 3. Alphen "Ik ga vreemd schat" - Euro 4. Al- DEN HAAG "Bruce Lee zijn leven, zyn gevech ten" - Apollo 1 (460340). 16 jr. "I. the jury" - Apollo 2. 16 jr. "Young doctors in love" - Asta (463500). al. "The Wall" - Bijou (461177). 12 jr. "Ren voor je leven" - Calypso (463502). al. "La nuit de Varennes" - Babylon 1 (471656). 16 jr. "Victor. Victoria" - Babylon 2. al "Things are tough all over" - Baby lon 3. al "Piranha 2. flying killers" - Cineac 1 (630637). 16 jr. "Grease 2" - Cineac 2. al "For your eyes only" - Cineac 3. 12 jr- "La bourn" - Du Midi (855770). 12 jr. "West Side Story" - Euro. 12 jr "Van de koele meren des doods" - Metropole 1 (456756). 16 jr "Poltergeist" - Metropole 2. al. "Ademjoos" - Metropole 3. 16 jr. "Les uns et les autres" - Metropole 4. al. "Cat people" - Metropole 5, 16 jr. "Porky's pikante pretpark" - Odeon 1 (462400). 16 jr "Time is on our side" - Odeon 2. al. "Monty Python live at the Holly wood Bowl" - Odeon 3. al. "L'Important e est d'aimer" - Odeon 4. 16 jr "De smaak van water" - Odeon 5.16 jr "Wilde exotische poesjes"- Le Paris 1 (656402). 18 jr. "Love for sale" - Le Pans 2. 18 jr "Huis-aan-huis-sex" - Le Pans 3. 18 AMSTERDAM "Victor. Victoria" - Alfa 1 (278806). al "The Wall" Alfa 2. 12 jr "Ragtime" - Alfa 3. al "Missing" - Alfa 4. 16 jr "Ademloos" - Alhambra 1 (233192), al. "La nuit de Varennes" - Alhambra 2. 16 jr "The road warrior"- Bellevue Cine rama (234876 286227). 16 jr "Young doctors in love" - Calypso 1 (266227/234876). al "L the jury" - Calypso 2. 16 jr "Dr No" - Calypso 3, 12 jr "De toverfluit" - Centraal (248933), 18 jr. "The road warrior" - Cineac Dam rak 1 (245648), 16 jr "Caligula en Messalma" - Cineac Damrak 2. 16 jr 'Twee door het dolle heen" - Cineac (243639), 12 jr. "Monty Python live at the Holy- wood Bowl" - Cinecenter (236615), "Yol" - Cinecenter, 16 jr. "Piranha 2 flying killers" - Cinema I (151243), 16 jr "Van de koele meren des doods" Cinema 2, 16 jr "Porky's pikante pretpark" - City 1 (234579). 16 jr. "I\mr is on our side" City 2. al "De smaak van water" - City 3. 16 jr. "I ought to be in pictures" - City 4 al. "Fitzcarraldo" City 5 (34579). 16 jr. "Grease 2" City 6 (234579). al "Monty Python live at the Holly wood Bowl" - City 7 (234579). al "De kleur van de granaatappel Ci ne 'D' (226551). 16 jr "Yol" - Desmet >226551). 16 jr "West Side Story' Du Midi (7236531. 12 jr "La nuit de Varennes" - Leidse- plein theater (235909). 16 jr. 'Poltergeist" - Noggerath(248933), 16 jr "Lust" - Parisien (248933). 18 jr "Piranha 2. flying killers" Rem brandtpleintheater 1 (223545), 16 JT "Cheech en Chong up in smoke"' Rembrandtplcinthcatcr 2 (223545). 16 jr "Master with the cracked fingers" - Rex (266132), 16 jr "Stripes" Roxy (232809). al "Le professionel" - Saskia (246132), »2 Jr "A nous deux" Studio K (231708), 16 jr "De smaak van water". Tell me i nddle". "1900". deel 1 en 2. The Movies (245790). 16 jr "Van de koele meren des doods" Tuschinki I (262633). 16 jr "Ren voor je leven" - Tuschinski 2 (262633). al "Raiders of the lost ark" - Tuschins ki 3 (282633). 12 jr "De smaak van water" - Tuschinski 4(262633). 16 jr "Eye of the tiger" - Tuschinski 5.16

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11