Nieuwe film Verstappen: kwajongens en romantiek C Seunke enKonrad maken nieuwe film VRIJDAG 22 OKTOBER 1982 Filmhuizen In het filmhuis van het Vrijetijds centrum vrijdag en zaterdag (21.15 uur) "Dersoe Oezala" te zien een Russische produktie van de Japanse regisseur Akira Kurosawa uit 1975. Centraal staat de geleerde Arsenjew die onbekende streken van Siberië bezoekt en in kaart brengt. Hij ontmoet er een pelsjager, slaat diens adviezen in de wind en ver dwaalt in een sneeuwstorm. Het tweetal onmoet elkaar vijf jaar la ter weer onder eveneens minder gunstige omstandigheden. Dinsdag (20.00 uur) is "Fatma '75" te zien een documentaire over het onderzoek van de Tunesi sche studente Fatma naar het emancipatieproces van de Tune sische vrouw sinds 1930. De film van Selma Baccar mocht in Tu nesië zelf niet worden vertoond. Woensdag en donderdag (20.00 en 22.15 uur): "La nuit americiane" van Francois Truffaut. De eerste in een nieuwe reeks films in het LVC rond het thema "film bin nen de film". Truffaut die zelf meespeelt laat de kijker de pro blemen bij het maken van een film zien en doet ook wat aan filmgeschiedenis. K O K 0 herdenkt de actrice Ingrid Film Francois Truffaut. Bergman met een film van Al fred Hictcock. Dinsdagavond (20.00 uur) is "Spellbound" te zien, waarin Bergman samen met Gregory Peck Hitchcocks geliefde combinatie van span ning en romantiek aflevert. Cen traal staat een psychiater die aan geheugenverlies lijdt (Peck) en een collega (Bergman) die hem helpt zijn verleden te hervinden. "Spellbound" is één van de films waarmee Hictcock in gaat op de ontwikkelingen in de moderne psychiatrie. Cineast Orlow Seunke heeft in Berlijn een regeling getroffen met Gyorgy Konrad voor de wij ze waarop de Nederlander zich voor het maken van de film „De Smaak van Water" had laten in spireren door een roman van de Hongaarse auteur. Bovendien hebben ze afgesproken samen een nieuwe film te gaan ontwer pen. De Smaak van Water heeft een maand geleden van Venetië een Gouden Leeuw gewonnen en door Peter van Lierop werd twee weken geleden in Utrecht bekroond met de prijs van de Nederlandse filmkritiek. De film was min of meer in op spraak gebracht door beschuldi gingen als zou Seunke gepro beerd hebben auteursrechten te ontduiken. De filmer heeft zich verdedigd door erop te wijzen dat hij zelf begonnen was met De Smaak van Water aan te kondi gen als een project dat gebaseerd zou worden op Konrads boek „De Bezoeker", maar dat in de diverse scenariofases en tijdens de opnamen, het uitgangspunt steeds verder in de steek was ge laten. Bovendien zou meerdere malen geprobeerd zijn (toen het nog no dig leek) om de rechten geregeld te krijgen. Rob van Gennep (uit gever van de Nederlandse editie van het boek) en Seunke zelf hebben verschillende brieven naar Hongarije geschreven waar op nooit een antwoord is geko- In Berlijn heeft Seunke De Smaak van Water nu aan de auteur zelf kunnen laten zien. De Hongaar heeft geoordeeld dat hij geen au teursrechten uitbetaald wil krij gen, omdat de verschillen tussen boek en film inderdaad aanzien lijk zijn. Wel krijgt Konrad een bedrag uitbetaald in ruil voor de credit die Seunke aan de film heeft toegevoegd: „Geinspireerd door de roman „De Bezoeker', van Gyorgy Konrad". Orlow Seunke: „Het is een erg leu ke ontmoeting geweest en Kon- rad is een fantastische man. Hoe wel we het onmiddellijk over die rechtenkwestie met elkaar eens waren, zijn we daarna nog twee avonden samen gaan eten. Hij vindt de film erg mooi en hij zegt dat-ie het als een eer beschouwt Konrad (links) en Seunke: leuke ontmoeting. nemen we weer contact op". Overigens is onlangs „De Smaak van Water" verkocht voor verto ningen in de Verenigde Staten. De film wordt deze week ver toond op het festival van het Spaanse Valladolid en volgende week tijdens het „filmgebeuren" in Gent. dat we op de credit hebben ver meld dat zijn boek inspiratie bron is geweest. We hebben ook afgesproken dat we binnen twee jaar samen een film gaan maken. Hij verblijft in West-Duitsland, reist binnenkort door naar de Verenigde Staten. Maar voordat hy terugkeert naar Hongarije, Een beambte van de Belgische rijkswacht in Watervliet sjouwt een kistje fruit naar zijn auto en plaatst het in de achterbak. Van de andere kant nadert, met be daarde tred, de handen op de rug, Rijk de Gooyer, gestoken in het grijsblauwe kostuum van de Nederlandse douane. „Dat zag ik net", zegt hij bestraffend met een uitgestreken gelaat. „Nee, nee", verweert de Belg zich, „die zijn niet gesmokkeld, die komen van heel dicht tegen de grens, maar het is niet uitgesloten dat ze in Nederland zijn gegroeid". Geen scène uit de nieuwe Neder landse speelfilm 'De Zwarte Rui ter', waarvoor momenteel opna men worden gemaakt in Zeeuwsch-Vlaanderen en vlak over de grens in België, maar een illustratie voor de ontspannen sfeer waarin deze rolprent over de botersmokkel in de jaren vijf tig tot stand komt. De eerste 'draaidagen' verbleef de uit zo'n 40 mannen en vrouwen bestaan de filmploeg in Watervliet, met als lokatie het rijkswachtgebouw aan de Calusstraat, weliswaar geasfalteerd, maar nauwelijks uitkomend boven de allure van een landweg. De ramen kijken uit op een stoppelveld, waarin al le moderne voertuigen, uit het blikveld van de camera, worden geparkeerd wanneer het scena rio buitenopnamen voorschrijft. In een bijgebouwtje wordt de lunch geserveerd, of liever ge zegd, op de tafels in de benarde ruimte staan brood, boter, sla, gehaktballen en dergelijke uitge stald, waarvan men naar behoef te op een kartonnen bordje kan leggen, om dit voedsel tenslotte met behulp van plastic messen en vorken te nuttigen. Rijk de Gooyer, in een hoekje, met zijn bord op de vensterbank, is nadrukkelijk, bijna luidruchtig aanwezig: „Bij Dimitri (Frenkel Frank) hadden we altijd een glaasje wijn bij de lunch. Ik vind het maar een karige boel bij Joop van den Ende. Karnemelk, melk, cola zijn gif voor het volk". Ge speelde knorrigheid, met altijd vrolijke twinkelingen in zijn ogen. Buiten wordt de binnenplaats van het rijkswachtgebouw in gereed heid gebracht voor de volgende scène, die, ondanks deze zonnige dag, een door de regen plasserige indruk moet maken. Regisseur Wim Verstappen neemt plaats op een traptrede en zet uiteen: „De ze film is een verhaal over het smokkelen, waarin Rijk de Gooyer en Hugo Metsers twee vrienden zijn, van wie de een bij de douane belandt en de ander smokkelaar wordt. Ze zitten dus steeds achter elkaar aan te jagen, hoewel ze eigenlijk vrienden zijn. Er is veel research gedaan, heel veel gebeurtenissen zijn geinspireerd op echte verhalen. Maar dat is achtergrond, je moet tenslotte een film maken, het moet een beetje leuk blijven, zeg ik dan, een beetie romantisch". - Komen er ook spectaculaire sce nes in de film? „Hoop ik wel, ja. Er zitten auto achtervolgingen in, met rook schermen in, mensen die hun au to in brand steken als ze bijna be trapt worden door de douane. Ik hoop, nee, het moet spectaculaur worden en daar wordt dus hard aan gewerkt, met een stunt team". Wordt dit een film voor een inter nationaal publiek? „Er is een wet in het vak, dat als je de thuismarkt niet hebt, je de rest van de wereld wel kunt ver geten. Als je eigen vriendjes er niet in trappen, moetje niet den ken dat ze het in Afrika wel mooi gaan vinden. Je maakt de film voor de Nederlandse markt en je probeert hem zo goed mogelijk te maken. Je vraagt je natuurlijk wel af, als dit of dat gebeurt, wat denken ze dan en je denkt niet, wat denkt een Siamees dan, hè, want sommige dingen liggen daar weer anders". „Een vorige lilm die Joop van den Ende produceerde, 'Spetters', is toch echt gemaakt voor het Ne derlandse publiek, maar is over de hele wereld heel goed uitge bracht. Dus wat dat betreft... Een Iers gezegde luidt, dat om uni verseel te worden, je eerst pro vinciaal moet zijn. Zoiets is het dus, hè". Als smokkelaar in deze film ver tegenwoordig ik misschien wel tien of twintig smokkelaars, want er is niemand te vinden die al de dingen die ik nu doe, ge daan heeft. Maar er zijn er wel twintig te vinden, die het samen wel gedaan hebben. Vroeger hadden hier in de streek bijna al le smokkelaars bijnamen. Zo had je Zwarte Piet en Witte Piet en bij het zoeken naar een titel voor de film dacht ik aan de naam van de hoofdpersoon, Fons Ruiter, en zo kwam ik op 'De Zwarte Ruiter', een beetje Zorro-achtige associaties". „Ik hoop dat de mensen niet de as sociatie met de een of andere misdadiger leggen die ooit in Brabant heeft geleefd, want dat is een totale misvatting. Deze film gaat niet over misdaad, dit gaat over romantiek, kwajon gensstreken, Tijl Uilenspiegel, Zorro, dat is het. Alleen hebben wij geen paarden en doen we het met auto's". Met een weemoedige blik in ae ogen houdt hij stil bij een oude Chrysler de Luxe: „Dit is ook een leuke, hè, mijn vader had zo'n auto, precies dezelfde. Die is tegen de kerk van Kieldrecht geëindigd, met smokkel. Mijn vader verkocht hem 's middags en 's avonds hing hy al tegen de kerk, met een jongen van zeven tien die ze hadden beschoten. En het leuke is, als ik het script lees, dan zie ik al die verhalen die ik heb opgezocht weer terug levend worden". „Als je er over praat met Noordne derlanders, dan begrijpen ze er geen zak van, maar als je hier in het zuiden spreekt over de smok kel en over de jaren vijftig... Ik bedoel, met die meneer van de rijkswacht heb ik gisteren zitten babbelen en dan komen er na men boven, dan komen er din gen boven en hebben we het alle- „Gewoon zoeken, geen toeval. De hele grensstreek is afgezocht, van Vaals tot hier. Er heeft ie- Hugo Metsers als "zwarte ruiter" mand drie weken iri Zeeuwsch- Vlaanderen gezeten, alleen om met een lijst binnen te komen van wat er zo was. Want de film speelt in de jaren vijftig, dus bij voorbeeld Brabant valt af, daar is alles rood en bruin plastic gewor den. En dit is een heel apart land schap. Wat ook grappig is, het ziet er, heel raar, meteen naar uit dat je er wel zou kunnen smok kelen, met al die bochtjes en die bomen die dwars op elkaar staan". - Heeft het geen problemen gege ven om hier in en om het gebouw van de rijkswacht te werken? „Neen totaal niet. Al de mensen die tien jaar gesmokkeld hebben, zien het als een romantische jeugd. Er zijn smokkelaars, heb ik ontdekt, die nu heel bevriend zijn met de douaniers met wie ze vroeger overhoop lagen. We krij gen alle medewerking hier". „Er wordt hier drie weken ge draaid op alle mogelijke lokaties, in Axel (in de remise van de ZVTM), in Hulst, in Biervliet (een wielerwedstrijd), bij Koe wacht, in Overslag, in St. Lau- reins, in St. Margriete... Een film crew is een soort sprinkhanen plaag". Hugo Metsers kijkt van een af standje toe en zegt: „Bijna alle scènes zijn uit materiaal geko men dat ik geleverd heb,. Zeven tig tot tachtig procent van de film komt uit kranteknipsels en interviews met smokkelaars en douanebeambten die ik gemaakt heb ik 1976". - Gerard Cox is toch niet iemand met een rijke ervaring op het ge bied van het schrijven van scena- Hugo: „Dan ben je slecht ingelicht. Gerard heeft onder meer alle dia logen bewerkt voor 'De Fabriek' en hij heeft de vertaling en be werking gedaan van de serie r Kees Brusse de Televi- zierring heeft gekregen. Gerard Cox is momenteel onze beste scenarioschrijver. Dat weet al leen niemand, doordat hij heel lang zijn naam er niet onder heeft gehad. Hij is heel taalge voelig en weet uit zijn ervaring met cabaret hoe een zin wel en hoe een zin niet werkt". Op de achtergrond zingt Rijk de Gooyer schallend: „Sterren stra len overal". Hugo Metsers grapt: „Hij is nu echt Rijksambtenaar, door Frans Doeleman hè. Onze enige acteur met film opleiding, heeft hij vroeger in Duitsland gehad". Hugo Metsers enthousiast; „Dit wordt echt de eerste snelle film, met stunts, gevaarlijke dingen, echt een avonturenfilm die in Nederland nog nooit gemaakt is. Wim Verstappen maal over hetzelfde. Maar in het noorden..." „Deze film zal het misschien een beetje duidelijk maken, maar dan zien ze alleen de romanti sche kant van de zaak natuur lijk". Woensdag is wat film betreft het meest interessante tv- avondje. Op België de klas sieker Der blaue Engel, één van. de meest vermaarde films uit de geschiedenis. Re gisseur Josef von Sternberg lanceert daarin Marlène Die trich, die prompt een wereld- ster werd, als nachtclubzan geres. Hij ontdekte haar in een club in Berlijn en Von Sternberg had meteen de ideale vertolkster van Lola- Lola de fatale zangeres te pakken. In de film staat zij centraal en niet de professor die aan haar ten gronde gaat. Dat was in het boek wel het geval. De filfn dateert van 1930 en vorig jaar modelleer de Fassbinder zijn film Lola naar dit meesterwerk. Dezelfde dag (dat wordt kiezen) op Nederland 2 Light years away, de laatste film van de Zwitser Alain Tanner. Een zeer intrigerend verhaal waarin de jonge Jonas (Mick Ford) in de ban raakt van een oude kluizenaar (Trevor Ho ward). De man leeft in perfec te harmonie met de natuur en na aanvankelijke achter docht wil hij zijn levenswijs heden wel aan Jonas doorge ven. De film werd opgeno men in Ierland en is (waar schijnlijk daarom) prachtig van sfeer. Topkapi is een Amerikaanse film van de Fransman Jules Dassin en wordt maandag op Nederland 1 uitgezonden. Topkapi is de naam van een Turks museum waarin kost baarheden van de sultan lig gen opgeslagen en ont vreemd worden door een groep getalenteerde inbre kers. Eén van die rollen wordt gespeeld door Melina Mercouri, de huidige minis ter van cultuur in haar Grie kenland. Voor de zaterdagavond-ont spanning morgen op Duits land 2 de Hitchcock-film To catch a thief. Een late hom mage aan de overleden Grace Kelly, die één van de hoofd rollen speelt. Ook hierin een meesterdief (Cary Grant) die op zyn lauweren rust aan de Riviera. Als een aantal dief stallen in zijn stijl worden ge pleegd, denkt de politie ech ter al gauw weer aan hem. Het programma: ZATERDAG Namu, the killer whale; 15.30 uur; Dtsl. 1 (re gie: regie: Laslo Benedek. Amerikaanse film uit 1966). Sea of sand; 16.00 uur; Bel. 1 (regie: Guy Green met Ri chard Attenborough. Engelse film uit 1958). To catch a thief; 20.15 uur; Dtsl. 2. The life and times of judge Roy Bean; 22.20 uur; Dtsl. 1 (re gie: John Huston met Paul Newman. Amerikaanse film uit 1972). MAANDAG Topkapi; 19.10 uur; Ned. 1. DINSDAG Das MAdchen Ma rion; 19.30 uur; Dtsl. 2 (regie: Wolfgang Schleif. Duitse film uit 1966). Certaines Nouvel- les; 20.15 uur; Bel.2 (regie: Jacques Davilla met Berna- dette Lafont. Franse film uit 1979). WOENSDAG: Der blaue En gel; 20.15 uur; Bel. 2. Light years away; 21.28 uur; Ned. 2. Smash Palace; 22.15 uur, Dtsl. 2 (retne: Roger Donald son. Nieuwzeelandse film uit 1981). Die Reise nach Lyon; 22.30 uur; Dtsl. 3 (regie: Clau dia von Alemann. Duitse film uit 1980). DONDERDAG: Alex in Won derland; 20.15 uur; Dtsl. 3 (re gie: Paul Mazursky met Do nald Sutherland. Amerikaan se film uit 1972). VRIJDAG The admirable Chrichton; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Lewis Gilbert Engel se film uit 1957). There was a crooked man; 20.20 uur; Bel. 1 (regie: Joseph Mankiewicz met Kirk Douglas. Ameri kaanse film uit 1970). Red Alert; 23.15 uur; Dtsl. 2 (re gie: Billy Hale met William Devane Amerikaanse film uit 1977). The law and Jake Wade; 23.35 uur, Ned. 1 (re gie: John St urges met Ri chard Wid mark Amerikaan se film uit 1958). BLIJVERS Tan de koele meren des doods" - Renée Soutendijk schittert in me lancholieke sfeertekening van Van Eedens gelijknamige roman, Lado 1. Teel liefs uit Moskou" Oude Ja- Bond op nieuwe kopie. Lado 4. sant amusement. Studio. Leiden Euro 3. Alphen "The road warrior" - Australische thriller met veel geweld, Luxor, Lei den. Euro 1 en 2, AJphen "Rocky 3" - Hopelyk laatste in Roc ky-cyclus. Lado 4. Leiden. "Young doctors in love" -Flauwe humor, Trianon, Leiden. 'Time is on our side" - Registratie van toernee Rolling Stones. Lido 2, (OP)NIEUW SEXFILMS 'Eiland der wellust" - Rex, Leiden. NACHTFILMS "Her name was Lisa" - Rex. Leiden. "The road Warrior" Euro I, AJ phen "Satijnsachte lusten" Euro 2, Al- "Cholr boys" - Euro 3. Alphen. "The Wall" - Euro 4. Alphen. DEN HAAG "Eskader van de levende doden" Apollo 1 (460340), 16 jr. "Hot bubblegum" - Apollo 2, aL "Young doctors in love" - Asta (463500), al. "I. the jury" - Bijou (461177), 16 jr. "Ren voor je leven" Calypso (463502), al. 'The Wall" - Babylon 1 (471656), aL "La nuit de Varennes - Babylon 2, 16 jr. "Victor, Victoria" - Babylon 3, al. "Ore ------ 'Te al. "For your eyes only" - Cineac 3, 12 jr. "La bourn" - Du Midi (855770), 12 Jr. "West Side Story" - Euro, 12 jr "Van de koele meren des doods" - Metro pole 1 (456756), 16 jr. "Les uns et les autres" - Metro pole 2, al. "Poltergeist" - Metro po le 3, 16 jr. 'Te vuur en te zwaard" - Metro pole 4. al. "Cat people" - Metro pole 5, 16 jr. "Time is on our aide" - Odeon 1 (462400). al. "Porky's pikante pretpark" - Odeon 2. 16 jr. "Porky's pikante pretpark" - Odeon 3. 16 jr. "L'Important c'est d'aimer" - Odeon 4. 16 jr. "De smaak van water" - Odeon 5.16 jr "Huis-aan-huis sex"- Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Die Zauberllóte" - Le Paris 2,18 jr. "Blondjes in hun blootje" Le Paris 3. 18 jr. AMSTERDAM "The wall" - Alfa 1 (278806), 12 jr. "Victor. Victoria" Alfa 2. aL "Ragtime" Alfa 3, al. "Missing" - Alfa 4. 16 jr "La nuit de Varennes" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Mommie dearest" - Alhambra 2,12 jr "ITie road warrior"- Bellevue Cine rama (234876/266227). 16 jr. "Young doctors in love" - Calypso 1 (266227/234876). al "L the jury" - Calypso 2, 16 jr. "Brigade speciale opdrachten" - Ca lypso 3, 16 jr "Patricia, mooi en gewillig" - Cen traal (248933), 18 jr. "The road warrior" - Cineac Dam rak 1 (245648), J6 jr. "Caligula en Messalina" - Cineac Damrak 2, 16 jr. 'Te vuur en te zwaard" - Cineac (243639), al. "Britannia hospital" - Cinecenter (236615), 16 jr. 'The damned" - Cinecenter, 16 jr. "The Blues Brothers" - Cinecenter, al. Tol" - Cinecenter, 16 jr "Van de koele meren des doods" - Cinema 1 (151343), 16 jr. "Poltergeist" - Cinema 2. 16 Jr. "Porky's pikante pretpark" - City 1 (234579), 16 jr 'Time is on our side" - City 2. aL "Te vuur en te zwaard" - City 3. al. "I ought to be in pictures" - City 4 al. Fitzcarraldo" - City 5 (34579), 16 Jr. "Grease 2" - City 6 (234579), al "De smaak van water" City 7 (234579), 16 Jr. "West Side Story" - Du Midi (723653), 12 jr. "La nuit de Varennes" - Lcidse- pte in theater (235909), 16 jr. "Poltergeist" - Nóggerath(248933), 16 jr. "Wilde exotische poesjes" - Paruien (248933), 18 jr. 'Twee door het dolle heen" - Rem brandt pie in theater 1 (223545). 12 jr. "Cheech en Chong up in smoke" Rem brandtpleintheater 2 (223545), 16 jr. "Drunken master wees op je hoede" Rex (266132), 18 Jr "Stripes" Roxy (232809), al. "When time ran out" Saakia (246132), 16 jr. "Het teken van het beest" - Studio K (231708), 16 jr "Violette noziere" - Studio K, 16 jr. "De smaak van water", 'Tell me a nddle", "1900", deel 1 en 2, - The Movies (245790), 16 jr. Tan de koele meren des doods" - Tuschinki 1 (262833), 16 jr. "Ren voor je leven" - Tuschinski 2 (262633), al "Raiders of the lost ark" Tuschins ki 3 (262633), 12 jr. "Fitzcarraldo" TUschiruki 4 (262633), 16 jr. "Eye of the tiger" - Tuschinaki 5.16

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19