c Nasporing van oorlogsdrama Blik in de weekbladen BOEKEN Nederlandse thrillers van matige kwaliteit Goedkope herdruk van jeugdboeken Mulisch schetsmatig, maar genietbaar Holsbergen: 13 in een bakkersdozijn HP i/n EISEVIERS DE TIJD DNDERDAG 21 OKTOBER 1982 Extra Harry Mulisch heeft zich in een stuk of vijf werken laten in spireren door de Tweede We reldoorlog. Daar is deze maand "De Aanslag" aan toe gevoegd. Hoofdpersoon Anton Steen- wijk is de enige overlevende van een Haarlems gezin, dat in januari 1945 getroffen wordt door repressailles van de bezetter. De jongen wordt opgenomen in het kinderloze gezin van zijn oom en brengt het tot respectabel arts, die niet over woonruimte te kla gen heeft: 5 huizen. Toch on dervindt hij de gevolgen van zijn oorlogstrauma. Tijdens de vredesdemonstratie van 21 november 1981 ontvangt Anton completerende gege vens over wat zich op die noodlottige avond in 1945 af gespeeld heeft. Mulisch is twee maanden na die vredesdemonstratie aan dit boek begonnen. Hij weet de stemming van vorig jaar november uitstekend op te roepen, in zoverre volgt de li teratuur het leven op de voet. In de cafébezoekers na de be grafenis zullen ingewijden in de Amsterdamse kringen an no 1966 (onze ouders en grootouders dus) historische personen herkennen. De schrijver heeft de flashback terecht versmaad, maar in de ze vorm is de spanning niet overal gehandhaafd. Dat komt misschien, omdat "De Als we onze letterkunde verge lijken met de spiraalvorm van de Melkweg valt ieder natuurlijk allereerst de ga pende leegte in het centrum op. De kern van Neerlands li teraire kosmos is, dat ze ge heel bestaat uit helemaal niks. Geen lustig flonkerende sterren krijgt men daar in 't oog, enkel leegte: één gigan tisch pikzwart gat, met aan de periferie hooguit wat dof rode, snel dovende hemelli chamen van versleten sterren als Reve of Hermans. Sommi gen beweren dat ook de Bol van Wolkers daar verwijld heeft, maar kunnen daarvoor niet meer bewijzen aanvoe ren dan enig hinderlijk toete rend radio- en TV-geruis. Als we met lichtsnelheid en eindeloos veel geduld de ar men van deze letterkundige melkweg afwentelen komen we ergens halfweg het zonne tje Jan Willem Holsbergen te gen. Dat is goed uitkijken ge blazen, want het flaüw flak kerende mini-licht is in een flits gepasseerd. "Meneer," vragen weetgierige aardse le zertjes, "wie is Jan Willem Holsbergen?" De meester tuurt peinzend en bijziend door z'n sterrekijker, kucht verlegen, noteert het meest eigenwijze vragenstel- lertje tersluiks in een zwart boekje en citeert tenslotte niet geheel uit eigen hoofd: "Jan Willem Holsbergen (Rotterdam, 1915) heeft na de Academie voor Beeldende kunsten de meest uiteenlo pende werkzaamheden ver richt. Hij wijdt zich nu geheel aan het schrijven van verha len, romans en toneelstuk ken." Afwezig kijkt meneer de galac tische spiraal w*eer af. Waar was Holsbergen ook alweer? Tussen zoveel nietigs mist men één, twee sterren niet... "Wèt voor verhalen, meneer?" houdt het ettertje aan. Ander maal noteert meester iets in zijn boekje, nu met een rood potloodje en enige uitroepte kens. "Paranormale verha len," zegt hij bijtend, "dertien paranormale verhalen, ge bundeld onder de titel Een bakkersdozijn!". De klas zwijgt ademloos. Para normaal? Spoken en Geest? Of gebak voor iedereen? Ein delijk een leuke les? Mees ters toornige blik dooft de gloed der verwachting. "Ik heb die verhalen gelezen," zegt hij bitter. "Dertien zijn het er. Dertien in een dozijn. Een bakkersdozijn, wat dat ook wezen mag." Weer gaat een vinger de lucht in en grimmig krast meester in zijn boekje. "Zijn het spannende, griezelige, leuke verhalen, meneer? Zal ik Een bakkers dozijn voor m'n veijaardag vragen? Wordt mijn blik door die verhalen verruimd? Waar gaan ze over? Wat hebben ze gemeen? Mag ik uw kijker ook eens gebruiken, mees ter? Alstublieft?" Meester telt tot tien en zucht dan. Nog 'n twintig jaar tot z'n pensioen. Enfin, de een voedt de jeugd op en de an der verpest ze. Een symbioti sche situatie. "J.W. Holsber gen," zegt hij ferm, "is een soort copywrighter vol flau we verhaaltjes la Herman Pieter de Boer - kijk maar, dat pukkelige planeetje er in de buurt -. Een bakkersdo zijn bevat verhalen die wat lijken op griezelanecdotes. Er zit weinig lijn in, de karakters missen elke diepte, de sfeer die onmisbaar is voor dit gen re (duister zwerk, piepende grafzerken, hijgende boe zems, bliksem en donder) ontbreekt geheel. Het enige aardige is dat vrijwel alle ver halen en gebeurtenisjes plaatsvinden middels een ad vertentie. Ik denk dat jullie ze wel leuk zullen vinden." Verachtelijk kijkt hij de klas rond. Hier en daar ziet hij en thousiaste leerlingen note ren: "J.W. Holsbergen, een bakkersdozijn. Dertien para normale verhalen, 17,90, uitg. Manteau, Amsterdam/ Antwerpen 1982." Meester zucht, en blikt weer in de spiraal vol sterren. Weer is hij Holsbergen kwijt in de zwerm. Nu ja, dertien in een dozijn. ROB VOOREN p maar liefst vijf plaatsen neemt HP deze week afscheid van Van Agt. Het spits wordt afgebeten door John Jansen van Galen, die het niet kan nalaten toch nog even terug te komen op de veel besproken "melancholieke ne vels". In zijn weekboek zet Van Galen de "wise-cracks" van Van Agt af tegen puntige opmerkin gen van zijn radio en tv collega's. Al vanaf zijn komst, vijfjaar gele den, was de man steeds doende weer te vertrekken, aldus Van Galen. lartijn de Rijk vraagt zich vervol gens af in hoeverre het CDA zal veranderen na de machtswisse ling. Terwijl Van Agt velen voor zich innam door zijn gevleugeld taalgebruik, zal zijn opvolger Lubbers zich verzekerd weten van tegenstand vanwege zijn Je zuïtische discussie-methoden. "Lubbers zou moeten durven botsen met zijn fractie, en niet al leen maar kijken naar wat er lo gisch uit de discussie voort vloeit". De Rijk vreest, dat Lub bers de partij niet groot kan hou den, en vraagt zich af of hij mis schien wel de laatste of voorlaat ste christen-democratische mi nister-president van Nederland zal worden. De commentatoren Hofland en Brugsma hakken ie der op hun eigen wijze nog eens stevig in op Dries van Agt. "Noem een willekeurig nationaal probleem en het is onopgelost gebleven", aldus Hofland. En hij VRM NEDERLAND In VN heet het "de heiligverkla ring van Ruud Lubbers - omdat de Andriessen -lobby te weinig tijd kreeg". Volgens Van Tijn/ Van Weezei zou een vleugel van het- CDA (een ex-KVP-vleugel) wakker gehouden worden door de vraag: "waarom zouden we een kostbaar kabinet (want met de WD) in handen stellen van Aanslag" ontstond, terwijl de auteur aan een ander boek zwoegde. Ligt daarin de ver klaring voor het gebrek aan actie? Het lijkt op een uitge sponnen recherche-novelle, die onmiskenbaar door een oudere schrijver geschreven is. "Als je de vijftig gepas seerd bent", zegt Mulisch in een vraaggesprek, "Heb je het allemaal een paar keer meegemaakt; eerst kreeg je de Tweede Wereldoorlog, toen Korea, Boedapest, Viet nam. Het krijgt iets saais: daar gaan ze weer'. Mulisch weet daar alles al van. Je kunt je afvragen, of Mulisch zich in een roman wel in zijn echte element voelt. Als ver halenschrijver is hij waar schijnlijk de beste sinds 1950, maar de gebreken van zijn zwakkere verhalen wreken zich in zijn romans. In "De Aanslag" zijn enkele oude ge breken nadrukkelijk aanwe zig, terwijl het vroegere elan ontbreekt. Wie het komiek- plechtige motto van C. Pli- nius Caecilius Secundus en de kokette verwijzingen naar iets Grieks of Romeins leest, krijgt het onbehagelijke ge voel, dat Mulisch bezig is zichzelf te parodiëren. Dit maal is de schrijver niet ver vallen in het knutselen met hoogdravende bijmotieven, dat o.m. De Verteller onge nietbaar maakt, en de gelei delijke onthulling is be kwaam tot het einde volge houden. Die opbouw en het lenige proza moeten goedmaken, dat de personen schetsmatig zijn opgezet. Ze komen niet uit de verf, en als het toch gebeurt, is het resultaat een karika tuur als Takes en Fake jr. De fouten in de woordkeus wer den al door andere critici ver meld, al ontbreekt de cynicus niet, die dit de beste roman van Mulisch noemt - de scha vuit. Want uitgerekend in dit boek valt op, dat zijn filosofieën al lesbehalve origineel zijn. Fraaie verwoording en wei nig inhoud, en dat geldt zelfs voor vergelijkingen. "En zo als de zee tenslotte alles wat de schepen verloren hebben op de kust gooit- en de strandjutter verzamelt het voor zonsopgang: zo ver scheen die oorlogsavond 1945 nog eenmaal in zijn le ven". Noch de zee, noch de strandjutter gedraagt zich zo als deze gemakzuchtige ver gelijking beweert; en wat ver bindt zee en avond, allebei gooilustig? Het sterrenbeeld Orion laat Mulisch met opge heven zwaard staan (wedden, dat het vannacht weer aan zijn gordel zit?) en Anton hoort warempel dat Truus niet Koster maar Coster heet. Misschien is januari 1982 tot juli 1982 toch een krappe ter mijn om een sterke roman te schrijven. Op te veel plaatsen moetje met welwillendheid verder lezen, want Mulisch is een van onze belangrijkste auteurs, die ons daarbij al jaren tot glimla chen brengt, omdat hij in fo to's en optreden zich he roïsch verzet tegen een aan geboren bescheidenheid. Hij blijft de meester van de hy perbool, durft de imponeren de stijl met veel emoties en wetenschap aan - dan bezit je toch een grandeur die ten onzent bar schaars is. BOUKE JAGT Kwantitatief is het dik in orde: maar liefst drie Nederlandse thrillers kort achter elkaar. Jammer alleen dat de kwaliteit niet met dat hoge tempo in de pas loopt. Het beste van het trio vind ik nog "Stille waters" van Jac ques Post, de auteur die met deze uitgave mee al drie boekjes heeft gewijd aan het onorthodoxe duo Henk Maal- beek - Max Zuiderveld. De ex-politieman en de wat louche handelaar zorgden voor licht in duistere zaken, die in "Leer om leer" en "Een samurai in Rotterdam" ge stalte kregen. Dat deden zij dank zij hun schepper Jac ques Post op verrassend fris se wijze. Maar nu hollen zij een beetje als kippen zonder kop achter een even ingewikkelde als fa tale kidnapping in de Maas stad aan. Post heeft intussen voldoende routine opgedaan om niet in zijn eigen comple xe web verstrikt te raken, maar de frisheid van duo Maalbeek-Zuiderveld is wat vergeeld, de verassing ont breekt en de figuren om hen heen zijn niet allemaal even geloofwaardig. Maar zelfs een goed schutter schiet wel eens naast de roos. Overigens is Posts verhaal nog heilig vergeleken bij het boekje dat Charl Schwietert de mensheid heeft voorgezet onder de titel "Moord op de informateur". Een bekwaam parlementair redacteur van de NOS is nog geen goed thrillerschrijver, Schwietert bewijst het overduidelijk. Hij voert in zijn verhaal tal van overbekende politici ten to nele en laat dan een volslagen onbekende figuur als infor- Charl Schwietert mateur optreden. Die kraamt wat woeste denkbeelden uit. Prompt wordt de man ver moord. Voorlichters en politiemensen gaan onder leiding van Dries van Agt persoonlijk hand in hand spoorzoekertje spelen. En zoals het in de padvinderij betaamt vinden zij aan het einde van de tocht de grote schat, in casu de moordenaar. Maar dan zijn we nog geen draad wijzer geworden. Het politieke potje, waarvan Charl Schwietert zogenaamd de deksel oplicht, geeft niets anders dan een heel bekende brei te zien. En de spanning is die van een parlement met hamerstukken op een lome achternamiddag. Gelukkig hebben we Eli Asser nog. U weet wel, de schrijver van diverse min of meer ge slaagde televisieseries, zoals ,,'t Schaep met vijf poten" en „Citroentje met suiker". Nu heeft Eli Asser ook een thriller geschreven. Geen echte, maar een zogenaamde satire. Bol van Asser-humor. Maar nu zijn er natuurlijk geen Leen Jongewaards, Adele Bloemendaals en an deren om het woord een bij zonder accent te geven. En ook is er geen Harry Bannink om met leuke muziekjes voor een extra dimensie te zorgen. Eli Asser moet het helemaal al leen doen in het verhaaltje dat volgens de gegevens ei genlijk als een feuilleton was bedoeld. Het is hier en daar best leuk, soms flauw, soms zelfs oubollig. Het boekje heet "De moorde naar van Ondron". Een al wat belegen boerenzoon trekt de wereld in om geheim agent A3 (neen, geen Adrie) te wor den. Hij raakt betrokken bij een organisatie, waarvan XI1 (neen, niet "Ikzelf') het hoofd is. En hij blijft ondanks de z.g. gekke en leuke beleve nissen hardnekkig zoeken naar de moordenaar uit zijn geboorteplaats Ondron. KOOS POST "Stille waters", Jacques Post, LJ.Veen. "Moord op de informateur", Charl Schwietert, Elsevier, 14,90). "Moordenaar van Ondron", Eli As ser, Elsevier, 14,90). vervolgt: "Het vertrouwen dat hij heeft gewekt berustte op het feit dat hij de indruk vestigde een verlangen naar vroeger te kunnen vervullen. Hij heeft de staatsman van de restauratie wil len zijn. Hij heeft een knol voor een citroen verkocht". Brugsma gaat nog verder en vreest voor een toenemend verzwijgen van gebreken bij sollicitaties. "Wat te denken van iemand die solliciteert bij het hele Neder landse volk naar de post van mi- nister-president, terwijl hij weet dat lichaam en geest niet over voldoende kracht beschikken om dat ambt ook waarlijk uit te oefenen? Tekenaar Frits Müller heeft maar weinig woorden nodig en beeld Lubbers af met zijn immer aan wezige "five o'clock-shadow" en een spuitbus grondcrème- scheerzeep van het merk Posi tief. Overigens gaat het omslagartikel over de plaatsing van kruisraket ten. de onberekenbare Lubbers, die weliswaar zijn leven na de onge lukkige zomer van 1981 toen hij de PvdA het kabinet in loodste heeft gebeterd, maar toch..?". Probleem zou zijn dat Van Agt te snel verdween, Andriessen nog te kort in Brussel zit om weg te kunnen en zijn aanhang boven dien niet de kans kreeg een actie voor hem te beginnen. Ander facet van het aantreden van Lubbers voor VN: in welk land is het mogelijk dat een politicus tot het één na hoogste ambt wordt geroepen met een verleden met belastingtrucs?. Herinnerd wordt aan de destijds veelbe sproken bv van de gebroeders Lubbers (R-3), waarmee de ko mende premier zichzelf aan om streden belastingvoordelen hielp. Of hij beterschap heeft be tracht is niet duidelijk, zegt VN. Het blad gaat ook in op de instel ling van een staatscommissie voor het euthanasievraagstuk. Opmerkelijk is dat in die deze week door de ministers Garde niers en De Ruiter geinstalleerde adviescommissie vooral mensen figureren die zich de laatste jaren niet met euthanasie hebben be ziggehouden en/of sympathise ren met de "CDA-moraal". He- leen Terborg-Dupuis, ethicus van de medische faculteit van de Leidse universiteit en voorzitter van de ook al niet vertegenwoor digde Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie daar over: "Het CDA wil het monopo lie op dit gebied... Je stelt toch ook geen commissie voor consu mentenzaken in, zonder de Con sumentenbond.."?. Elf 'zeer hectische' jaren Van Agt worden in Elseviers Magazine belicht door Dieudonnée ten ber ge. Geen ochtendmens ("Een af spraak om half negen? Man, dat is midden in de nacht"), maar wel de 'redding van het CDA'. Door zijn bijzondere band met de kiezers heeft Van Agt jaren lang de schijn kunnen ophouden dat het CDA een blijvende stro ming is. Aldus EM, dat daaraan toevoegt het CDA inmiddels een stootje kan hebben. "Dat kon vyf jaar geleden nog niet. Het CDA heeft reden voor dankbaarheid. Daar mogen ook de Anti Revolu Jaapter Haat- Noodweer opdcWeisshorn! met de gouden broek (Max Lundgren), Het geheim van het eiland (Shelagh MacDo- nald), Smokkel door het oer woud (Arthur Catherall). Kinderboeken zijn duur. Dat kan niet anders, zeggen uit gevers. Vertaalkosten, een fraaie omslag en illustraties van het verhaal zijn extra posten die doorwerken op de prijs. Er zijn wel boeken on der een tientje verkrijgbaar, maar dat zijn meestal niet de beste. Daarom is het een prima initia tief van uitgever Holkema en Warendorf een aantal jeugd boeken van goede kwaliteit uit te brengen in een goedko pe pocketvorm: de Junior- pockets. Herdrukken van ge bonden uitgaven, maar dan veel eenvoudiger uitgevoerd, zonder illustraties. Goede boeken tegen een uiterst scherpe prijs: 5,95 per deel. Ieder half jaar zullen 6 titels verschijnen. Tot nu toe zijn de volgende boeken uitge bracht: Vogels vliegen onder ons (Corrie Hafkamp), Nood weer op de Weisshorn (Jaap ter Haar), Duif, de dappere duif (Imme Dros), De jongen Zolang het nog kan.... De 16-jarige Frances Adamson is verlamd vanaf haar middel. Bo vendien heeft ze een zwak hart. De artsen geven haar geen jaar meer. Vandaar dat het meisje heeft besloten te genieten van elke minuut die haar nog rest. In Thornton Hall, een luxueus opvang centrum voor lichamelijk gehandicapten, zet ze door haar bruta le onbevangenheid de boel op stelten. De inwoners van Thorn ton Hall worden ondanks zichzelf meegesleept door het onge remde enthousiasme van Frances. Dat levert kostelijke scenes op met 'omaatje' Gorman (die tobt met haar gebit), dokter Bea mish en zuster Casey (die Frances met succes weet te koppelen), en vooral de 18-jarige Luke Hawkins, die beide benen heeft ver loren bij een motorongeluk. Dan gebeurt, wat Frances nooit heeft durven dromen zy en Luke worden verliefd. Dokter Beamish dringt er by Frances op aan de band niet al te hecht te laten worden en Luke de waarheid te zeggen over haar zwakke hart. Frances twijfelt. Ze probeert het Luke te vertellen maar de moed ontbreekt haar Bovendien, waarom zou ze niet mogen genieten van de aandacht die iemand aan haar schenkt? Toch komt het hoge woord er op een gegeven moment uit, en wat dokter Beamish voorspelde gebeurt ook: Luke wil niets meer van Fran weten. Als dan ook nog 'tante Nell' verdrinkt, een goede kennis van het meisje, raakt ze geheel van streek. En juist de dood van tante Nell, op wie ze allebei erg gesteld waren, brengt Luke en Frances weer - tijdelijk - samen. Simpel op een rijtje gezet klinkt dit boek als een goedkoop melo drama. De wijze waarop schrijfster Susan Sallis alles uitwerkt en gestalte geeft aan de hoofdpersonen heeft het verhaal voor goedkoop effectbejag behoudt. Geen verhaal vol gejammer en geweeklaag over de problemen van gehandicapte mensen, maar een warm menselijk verhaal over twee tieners die verliefd zijn. Trouwens, de nuchtere manier waarop Frances met haar handi cap omgaat, rekent afdoende af met de 'ach, wat zielig' gedachte. Dat ik bij het slot even iets moest wegslikken had dan ook niets te maken met het gehandicapt-zijn van Frances, maar alles met het einde van een romantische liefde in de stijl van Romeo en Julia... 'Zolang het nog kan' is een prachtig boek in een goede vertaling van Nettie Klein, voor iedereen vanaf 12 jaar. MARGOT KLOMPMAKER ('Zolang het nog kan', Susan Sallls, uitg. Lemnlacaat) tionairen best eens voor klap pen". René de Bok constateert verderop in EM dat Lubbers, die jarenlang genoegen heeft moeten nemen met een rol op het tweede plan, zelfs de triomf niet is gegund Van Agt van zijn voetstuk te sto ten, nu Van Agt zelf het tijdstip voor zijn afscheid van de politiek heeft gekozen. Wel gaat Lubbers nu de politieke toekomst gaan beheersen, hetgeen volgens De Bok veel incasseringsvermogen zal vragen van de nieuwe rege ringspartner, de WD. "Want ook de nieuwe wegen van Lub bers blijven ondoorgrondelijk". In EM verder (Joen van Harten over de rellen in Amsterdam en de noodverordening, die burge meester Polak van stal haalde teneinde mogelijke relschoppers bij voorbaat te kunnen oppak ken. Rechter-commissaris Mi- chels: Polak heeft politiek gezien zijn nek uitgestoken, maar hij heeft gedaan wat het merendeel van de burgers van hem vraagt". Officier van justitie Wooldrik is benieuwd naar de evaluatie van de kraakbeweging. "Ze hebben sympathie verloren en het enige dat ze hebben bereikt is dat de bevoegdheden van het gezag groter zijn geworden". Onno Reitsma maakt de balans op van de ineenstorting van het Ogem-concern, nu er na het ver dwijnen van de stofwolken uit zicht is op de schade. De echte verliezers lijken de Ogem-finan- ciers te gaan worden. Emmy van Overeem plaatst de moederrol in het licht van de vrouwen-eman cipatie. Gaat de emancipatie ten koste van de jeugd? hervormd nederland Ook verdiept HN zich in de ter reuracties van Zuid-Afrika in het aangrenzende Namibië en zuid- Angola. Rond de onafhankelijk heid van Namibië wordt al jaren lang moeizaam overleg gepleegd tussen een aantal Westerse mo gendheden en Zuid-Afhka. De geurnllabeweging Swapo speelt in dit geheel een belangrijke rol. Met als argument dat het land zich bedreigd voelt door de aanwezig heid van Cubaanse troepen in Angola voert het Zuidafrikaansc leger gewelddadige acties uit in het noorden van Namibië en zuid-Angola. Een voorlopige op lossing van "de kwestie-Nami- bië" zit er niet in, zolang de Zuid- afnkaanse regering echte vrye verkiezingen in Namibië blyft boycotten. tfr. Willem Aantjes, voormalig fractieleider van CDA in De Tweede Kamer, noemt in Her vormd Nederland van vertrek van Van Agt als partijleider "het behoud van het CDA". Anders Verder in het weekblad was "splitsing of scheuring on- sprek met actievoerster vermijdelijk geweest". Van Agt heeft zich niet erg aan de onge schreven gedragsregels voor een vertrekkend politicus gehouden, aldus Aantjes, "je moet het veld voor je opvolger open laten". «e- Aantjes meent dat Van Agt het CDA met een belastende erfenis heeft achtergelaten. De verhou ding met de vakbonden is op zyn zachtst gezegd "gestoord', party is duidelijk verrechtst voor andersdenkenden zoals de' loyalisten bleek weinig begrip Aan Lubbers nu de taak het ima go van het CDA weer op te poet hart Clementien Kortcgras over onderdrukken, geweld en onrecht, met alle amotfa dit daarby te pas kunnen komen. Clementien over stenengooiende actievoerders: "Ik kan me niet voorstellen dat een actie gewei dadig is, wanneer je emotioneel helemaal vrij staat". Het weekblad De Tijd was gisteren nog niet in Leiden verkrijgbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 21