c
c
c
"Leerschool der vrouwen
en omgekeerd feminisme
J
PODIUMBUK
James Galway maakt
van alle muziek goud
Quink: vocaal ensemble met tal van mogelijkheden
D
Scheepvaart
M
€>udcn
teuias
DINSDAG 19 OKTOBER 1982
LEIDEN - Toneel en mime deze
week in de Leidse theaters.
Zo brengt de toneelgroep Thea
ter morgenavond Molières
'School voor vrouwen' in de
Leidse Schouwburg waar
over elders op deze pagina
meer) en komt het Arnhemse
gezelschap vrijdagavond met
'Fijne vleeswaren' van Fran-
cois-Louis Tilly in het LAK-
theater.
'Fijne vleeswaren' heet een ei
gentijds familiestuk te zijn,
maar dan zonder de gezellig
heid die veelal met dit woord
in verband wordt gebracht.
Een 'nietsnut' van een zoon is
een doorn in het oog van zijn
Kunst
zorgzame, hardwerkende ou
ders. Ze hebben een keursla
gerij en zijn gespecialiseerd
in fijne vleeswaren. Zoonlief
raakt echter zodanig op drift
dat de situatie thuis onhoud
baar wordt. De ouders kiezen
tenslotte voor een nogal radi
cale oplossing.
Het stuk is geregisseerd door
Christiaan Nortier, de mede
werkenden zijn Peter Bol
huis, Willem Paul Edelman,
Lous Hens en, Wim Kouwen-
hoven en Anita Menist.
Het Griftheater voert zaterdag
avond 23 oktober op de Le
vendaal-zolder 'De Nabrief
ten tonele, als moderne-mxme-
voorstelling door het LAK
aangekondigd. Ruimte ge
bruik is voor deze groep het
uitgangspunt, doorbreking
van literaire kijkgewoonten
haar doel. Theaterbeelden,
lijnen, vormen en beweging
zijn de middelen waarvan
volgens de programmatoe
lichting gebruik wordt ge
maakt. Geleidelijk verschui
vende composities, het ge
bruik van gaasdoek, licht, ge
luid en kleur vormen de in
grediënten van deze mime-
vorm.
De zondagmiddagvoorstelling
ARNHEM/LEIDEN -
„Querelle des fem-
mes", de twist van de
vrouwen, zo heette in
het 17de eeuwse Frank
rijk de feministische
discussie. Ger Thijs:
„Ze waren er toen net
zo druk mee bezig als
wij nu. Wat er zou ge
beuren als je het rollen
patroon doorbrak; als
er „wijze vrouwen"
kwamen, dat waren
vrouwen die salons
hielden, waar ze dich
ters ontvingen".
Het was de tijd van Molière,
die in 1662 dan ook de kome
die „De leerschool der vrou
wen" schreef. In de regie van
Ger Thijs, die nauw samen
werkte met dramaturg
Karst Woudstra, brengt to
neelgroep Theater dit stuk
morgenavond naar de Leid
se Schouwburg.
Vrouwen met hersens zetten
mannen horens op, dacht
men toen (en nu?). In „De
leerschool der vrouwen"
stopt de man Arnolphe het
kind Agnès in een klooster
om haar beschermd tegen be
drog c.q. wereldse wijsheid te
laten opvoeden, waarna hij
met haar wil trouwen. Helaas
voor hem loopt het anders
dan hij verwacht had. Agnes
wordt verliefd op zijn neef
Horace en trouwt met hem,
wat voor deze flierefluiter in
feite een even grote vernede
ring inhoudt als de afwijzing
voor Arnolphe.
Het klinkt als een overwinning
voor Agnes. Karst Woudstra:
„Het meisje heeft voor ons nu
ook iets heel geëmanci
peerds. Het punt is, dat de fe
ministische discussie van
toen uit een volstrekt omge
keerde beweging voort
kwam. In de middeleeuwen
waren de vrouwen nog zelf
standig, ondernamen ze sa
men met mannen iets. Al die
hoofse liederen waren een
doekje voor het bloeden. Het
ging de mannen om hun be
langen. Dat zet zich door in
de 16e en de 17e eeuw. De
vrouwen in de tijd van Moliè
re waren nog gewend aan die
middeleeuwse zelfstandig
heid, die zou gaan verdwij
nen. Nu steekt die zelfstan
digheid de kop weer op. Het
zijn dus diametraal tegen
overgestelde situaties, maar
met precies dezelfde gevol
gen".
„Degene die iemand aan zich
onderwerpt is per definitie
bang voor wie hij onder
werpt. Een tiran is bang voor
het volk dat hij onderdrukt.
De burgerlijke man van toen
was bang voor zijn vrouw.
Kon hij er wel zeker van zijn,
dat haar kinderen ook de zij
ne waren? Door die angst
kreeg je, zoals dat ook altijd
gaat, nog meer onderdruk
king. Je krijgt een vicieuze
cirkel, het wordt steeds er
ger".
„Er zijn nu weer vrouwen, die
niet meer vertellen van wie
hun kinderen zijn of van wie
tn het LAK-theater wordt op
24 oktober verzorgd door de
Leidse groep Klef. Op het pro
gramma staat 'De A po Ho
st raat', voor sommige kinde
ren misschien niet helemaal
nieuw, want Maccus uit Delft
speelde het stuk in een vorig
seizoen al onder de naam
Voor straf.
Leontien en Toon wonen in de
Apollostraat. Een flatwijk
waar je bijna nergens op
straat kunt spelen, behalve op
het pleintje. Maar dan zet de
gemeente daar opeens bloem
bakken neer. Het stuk is be
doeld voor kinderen van zes
tot tien jaar.
Redactie Pieter C. Rosier
De Leidse Schouwburg tenslotte
wordt de laatste drie avond
en van deze week bezet door
'De Jantjes', waarover mor
gen meer.
ze in verwachting zijn. Dan
weet de man niet meer, wie
zijn kinderen zijn of zelfs of
hij kinderen heeft. Die be
wuste, reële angst zit in het
stuk van Moliere, maar het
fantastische van hem is, dat
hij evenveel gewicht geeft
aan de onbewuste, irreele
angst voor de vrouw die het
resultaat is van de plicht van
de echtgenoot: als hij trouwt,
zet hij zijn eigen seksualiteit
klem. Die onderlaag is bij
Molière even sterk als de bo
venlaag".
„Voor hem is er overigens nog
een veel wezenlijker pro
bleem: de vraag of zuiverheid
bestaat. Het meisje Agnès dat
weggestopt was, en geen con
tact met mannen had, is „een
goede wilde". Over die zui
verheid is hij erg pessimis
tisch. Hij bewijst dat zuiver
heid niet bestaat, of dat in elk
geval de anderen, die er mee
in aanraking komen, er aan
ten gronde gaan".
Waren de feministische as
pecten en het zuiverheids
probleem de aanleidingen
om „De leerschool der vrou
wen" ter hand te nemen?
Ger Thijs: „Nee. Je kunt de me
ningen over deze onderwer
pen uit de voorstelling halen,
maar de dames dramaturgen
zullen toch wel over de voor
stelling vallen. Wat wij hopen
te bewijzen is, dat dit stuk
hoort bij de drie stukken, die
altijd van Molière genoemd
worden: „De misantroop",
„Tartuffe" en „Don Juan".
Dit stuk is de eerste van zijn
karakterkomedies.
Karst Woudstra: „En we wilden
het stuk ook doen vanwege
de liefde voor de tekst, de ve
le mogelijkheden, de helder
heid, zonder gefrutsel en ge
doe er omheen"
Eric van der Donk speelt de ge
teisterde Arnolphe, Porgy
Franssen diens uitverkoren
neef Horace. Voor de rol van
het meisje Agnès viel de keu
ze op Caroline Beukman, die
dit jaar afstudeert aan de
Arnhemse Toneelschool. Een
zeer bewuste keuze.
Karst Woudstra: „We moesten
voor die rol van onschuld een
jong iemand hebben, maar
ook iemand die nog niet was
aangetast door jarenlang to
neelspelen. De onschuld in
dit stuk kun je niet spelen.
Zou je dat met allerlei thea
termiddelen proberen, dan
zou je de angel uit het stuk
halen".
Ger Thijs: „We hebben nu een
doorgewinterde karakterspe
ler en een meisje, dat nel be
gint, dat enorm tegen zo'n er
varen collega opkijkt".
voor vrouwen
LEIDEN - Zoals te verv achten
was bleef gisteravond in de
Stadsgehoorzaal nauwelijks
een stoel onbezet, zo massaal
had Leiden de kans aange
grepen om het fenomeen Ja
mes Galway in levende lijve
te horen spelen.
Want een fenomeen is hij zeker
met alleen omdat hij de tra
ditionele grenzen van wat ge
makshalve het klassieke re
pertoire genoemd wordt door
broken heeft en 'alles' speelt
waarbij hij bepaald niet al
tijd kieskeurig te werk gaat.
maar rooral toch tn de eerste
plaat* omdat hij een fenome
naal fluitist is.
In hoeverre het idealisme om de
muziek toegankelijk te ma
ken voor iedereen gemengd is
met een niet onaanzienlijk
gevoel voor het commerciële is
een vraag die slechts Galway
zelf zou kunnen beantwoor
den.
Belangrijker echter is dat Gal
way inderdaad een duivels
kunstenaar op de fluit is, die
u>at voor muziek hij ook aan
raakt deze als in het sprookje
weet om te toveren tot goud.
Met een haast achteloos ge
mak maar evenzeer met een
duidelijke betrokkenheid
schudt hij alles uit zijn
De klankschakeringen van flu-
weeldonker tot helder licht
weel hij in alle registers aan
te brengen, technische proble
men zijn tn een ver verleden
alle opgelost, en 'prima don-
na'-achtige vertoningen blij
ven achterwege
Zijn programma trad overi
gens niet buiten de grenzen
van het klassieke repertoire.
Uit de aanpak van Beetho
ven's Sonate voor fluit en pia
no tn Bes gr.t sprak een zui
ver stijlgevoel De variaties
die Schubert op het lied
Trockne Blumen uit Die scho
ne Muilenn schreef kregen de
eenvoud en zangengheid die
zij beboetten
Na de pauze klonk een prettig
in het gehoor liggende sonate
ran Hindemith iraartn een
wat luchtiger en speelser toon
werd aangeslagen, en als slot
stuk een Fantaiste bnllante
van Femand le Borne, een
aaneenschakelijk ran rarta-
ties op een aantal bekende en
geliefde thema's uit Bizet's
Carmen, waarin wat tech
nisch vuurwerk werd afgesto
ken.
Daarna kwam dat waar mis
schien velen op hadden ge
wacht, een viertal toegiften
waarin Galway zijn veelzij
digheid demonstreerde de
onvermijdelijke Flight of the
bumblebee, met een superieur
technisch gemak losgeloten,
voorafgegaan door het tn elke
toon ix)lmaakt getroffen Ierse
volksliedje Londonderry Air.
Wie zo fluit speelt kan zich in
derdaad reel zo niet alles per
mitteren.' Terecht liet James
Galway zijn voortreffelijke
begeleider Phillip Moll steeds
delen in het ovationele ap
plaus.
MIES ALBARDA
LEIDEN Zij komen op
en barsten direct in ge
zang uit Quink Vokaal
Ensemble. De moge
lijkheden van een vijf
stemmig vocaal ensem
ble zijn groot. Koormu
ziek uit middeleeuwen,
renaissance en barok
kan uitstekend solis
tisch bezet worden.
In de perioden daarna is
voornamelijk koormu
ziek geschreven die om
grotere bezetting
vraagt. Onze eeuw ech
ter levert weer vol
doende voorraad.
Quink maakt hier
dankbaar gebruik van
en waagt zich zelfs op
Misschien is dit genre zo
moeilijk omdat de zan
gers afwisselend 'ach
tergrond' en 'leidende
stem' moeten zijn.
Quink deed het echter
voortreffelijk: het was
swingend en geestig,
ontroerend van sfeer
('Alfie'). Alleen liet de
zuiverheid iets te wen
sen over: de eerste so
praan. Machteld van
Woerden, trok akkoor
den soms iets uit ba
lans.
Humoristische situaties
kwamen spontaan
over: de olifant in de
'Bestiari' van M Oltra,
trompetterde er lustig
op los en in Tu as tout
se ui' van J. Sweelink
was de 'pointe' duide
lijk.
Bas Marcel Moester, die
de diverse programma
onderdelen plezierig
inleidde, geeft een mu
zikaal fundament aan
het ensemble. De stem
men zyn goed op el
kaar ingezongen; nie
mand valt op waar dat
muzikaal niet nodig is.
Tenor Harry van Berne
doet dit misschien iets
te veel, waardoor zijn
klank te weinig uit de
verf komt. Alt Corrie
Pronk heeft een lichte.
instrumentaal klinken
de stem, die heel duide
lijk is Zi) zou soms iets
minder objectief mo
gen klinken
Van de twee sopranen,
valt vooral Paula de
Wit op door haar war
me timbre en expres
sieve gebruik van haar
stem; Machteld van
Woerden, hoewel hek
der. klonk soms wat te
scherp.
Ondanks deze kleine
kanttekeningen is
Quink een uitstekend
ensemble met vele mo
gelijkheden.
ELLEN LOOYEN STIJN
Bioscopen
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Grease 2', da. 14.30,
19.15 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00
en 21.15 uur, al.
LIDO 1 (124130): "Van de koele meren
des doods", da. 14.30,19.00 en 21.00 uur,
zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
LIDO 2: 'Time is on our side", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al.
LIDO 3: "Veel liefs uit Moskou", da.
19.00 en 21.15 uur, 12 jr.
Kindermatinee: "The Aristocats', da.
14.30 uur, zo. ook 16.45 uur.
LIDO 4: "Rocky 3", da. 14.30, 19.00 en
21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
STUDIO (124130): "Porky's pikante
pretpark", da. 14.00, 19.00 en 21.15 uur,
zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
TRIANON (123875): "Young doctors in
love", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo.
14.15, 16.30. 19.00 en 21.15 uur. 16 jr.
REX (125414): "Meisjes met hete hob
by's". da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Nest met jonge
meisjes", vr. 23.30 uur, 16 jr.
Bioscopen Alphen
(Voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1 en 2: "The road warrior", da.
13.30, 18.45 en 21.15 uur. za. 13.30, 18.30
en 21.00 uur, zo. 13.30, 16.00, 18.30 en
21.00 uur, 16 jr
Kindermatinee Euro 1: "De wraak van
Khan", da. 13.30 uur
Nachtvoorstelling EURO 1: "The road
warrior", za. 24.00 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling EURO 2: "Eiland der
wellust", za. 24.00 uur, 16 jr.
EURO 3: "Porky's pikante pretpark",
da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.45,
16.15, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Seewolves", za.
24.00 uur, 16 jr.
EURO 4: "Rocky 3", da. 13.30, 18.45 en
21.15 uur, zo. 16.15, 18.45 en 21.15 uur,
za. ook 24.00 uur, 16 jr.
Bioscoop Voorschoten
(Voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "Stripes", vr. 19
15.45 en 19.30, zo. 15.45 en 18.15,
woe. 15.45 en 19.00 uur, al.
"On golden pond", do. 20.30 uur,
ma. tm. woe. 21.00 uur, al.
Kindermatinee: "Pinocchio",
woe. 14.00 uur.
Bioscopen Katwijk
(Voor reserveringen 01718-74075, b.g.g.
14664)
CITY 1: "They called him bulldozer"
da. 14.45, ma. tm. do. 20.00 uur, vr., za.
en zo. 18.45 en 21.15 uur, al.
CITY 2: "Nachtpatrouille", zelfde tijden
als City 1, 16 jr.
CITY 3: "Hot bubblegum", zelfde tijden
als City 1, 12 jr.
CITY 4: "Vurige Tirolermeisjes", do.
14.45 en 20.00 uur, vr. 14.45, 18.45 en
21.15 uur, 16 jr.
CITY 4: "Roar", zo. 14.45, 18.45 en 21.15
uur, za. 18.45 en 21.15 uur. ma. en
di. 14.45 en 20.00 uur, woe. 20 00 uur, al.
Kindermatinee: "De fluit en de zes
smurfen", za. en woe. 14.30 uur.
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
Exposities
Kunstcentrum Lange Voort - Lange
Voortplein 1, Oegstgeest, tot 24/10. ten
toonstelling van werk van recent afge
studeerden van de Koninklijke Acade
mie van Beeldende Kunsten, di t/m vi
van 13.30-17.30 uur, vr van 19-21 uur er
za van 12-17 uur.
Gemeentearchief Boisotkade 2a,
"Leiden in koper gesneden", kopergra
vures en etsen, t/m 6 november, maan
dag t/m vrijdag 9-17 uur, donderdag
9.30-21.30 uur. zaterdag 10-12 uur
Stadhuis - t/m 19 december, foto-im
pressie van het popfestival gehouden in
het Van der Werffpark, van de groep Re
flex '82, maandag t/m vrijdag van 9-17
Leiderdorp Muzenhof, tot 27/10, Cora
van Veen en Marianne Geertsma aqua
rellen, ma. t/m vr. van 9-18 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde - ten
toonstelling van Japanse prentkunst,
tot 9/1, ma. t/m za. van 10-17 uur, zon
13-17 uur.
LAK-foyer, Levendaal 150iii, t/m 29/10,
Wim Lamboo, politieke foto-collages,
politieke, performance; Academiege
bouw, Rapenburg 73, abstracte schilde
rijen, ma. t/m vr. 10-17 uur.
De Lakenhal: 'Under the arches', tien
kunstenaars uit Oxford, di. t/m za. 10-17
u; zo. en feestdagen 13-17 u.. t/m 24 okt
Waaggebouw - t/m 31/10, beeldenten
toonstelling Triënnale', ma t/m zo van
10-17 uur. do ook van 17-21 uur.
Jacques van Bellen - Lange Voort,
Oegstgeest. t/m 20/11. expositie Batik -
Paintings van Jan Piet Enklaar, di t/m
za van 8-18 uur, vr tot 21 uur.
Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, tot 6/
11, werken van Fer Hakkaart, Peter
Cox, Popco Bakkers, ma t/m do 19-21
uur, di t/m do 9.30-12 uur.
Galerie De Oude Rijn Stille Mare 4,
tot 10/11 expositie Arya Duyvesteyn,
olieverfschilderijen en aquarellen, di tJ
m za 10-19 uur. do 10-21 uur, zo 11-18
uur, ma 12-18 uur.
Fenix Galerie - Botermarkt 26. tot 3/11,
G. Sinvani, di t/m zo 10-18 uur.
Alphen - Galerie de Leeuw, Toussaint-
straat 25, t/m 23/10, expositie Philippine
Heering, woe t/m za 11 -16 uur, vr 11-21
Leiderdorp - gemeentehuis, t/m 24/11,
weefkleden van A.E. Sassen-van Wer-
meskerken, Hanneke Schuitema kera
mische plastieken, ma t/m vr van 9-17
uur, do van 19-21 uur.
Galerie Denis Stephan - Bakkersteeg
18-20, t/m 21/11, expositie Marry Hövig,
collages en tekeningen, vr, za, zo van
Ziekenhuizen
Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis: hoofdverpleegkundige
specia-
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis)
Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45
en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage
lijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot)
le kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.0C
18.30-19 30 Bezoektijden kinderafdelingen:
Bezoekuren
ziekenhuizen
Kinderafdeling dagelijks van 15.00-
18 30 uur.
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14 00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19 00-19.30 uur.
Diaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur, met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14 00 uur tot 19.00 uur.
- de afdeling intensieve zórg: uitslui
tend na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Blessurespreekuur: Ehsabethzieken-
huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-
20.30 uur.
Academisch
Tel. 269111
/oor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt.
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde
18 00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
f DAT betekent;
DAr DE SCHRALE
TIJDEN VOORBU
2"UN! DE GROTE
fABESTER HEEFT
UFT rCir r.C7ctinl
0/£ AZ O at
ror z. gaoo
V/Z/Eff 'sYSr \sOtA'
/A/
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00
uur. (Alleen voor ouders van kinderen
karf er een afwijkende tyd afgesproken
worden met de hoofdverpleegkundige).
Alphen aan den Rijn
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur. 's avonds 18.30-19.30 uur Extra be
zoek voor de hartbewaking: 's ochtends
11 00-11.30 uur. Extra bezoek voor va
ders op de kraamafdeling 's avonds
19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid
dags 14.30-15 30 uur. 's middags alleen
voor ouders 14.30 18 30 uur
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld by het i
FRED BASSET
429 S
IK moet 'n HEEL DEP
64T graven'
2octat fnyn kJwf
.ofcsoluut- VBLCiat1
IK wil niet dat 'n diep errrce
endoor gpat
Snippet
j±;
Fruit de «nippen
gej^kummrl£aadjr« tr*
pel paprikapoeder door
en daarna 2 dl bouillon
19 oktober 1982
Honderd jaar geleden stond tn
de krant:
Tegenover de berichten ran
Rijn en Moezel, dat de wij
noogst er dit jaar zoo slecht is
als zelden of nooit tn deze eeuw.
vernemen wij dat tn Scheemda
Groningenin den tuin van
den predikant Goudschaal, de
druif zoo ruim gedragen heeft
dat er in de laatste week van
September, uit den overvloed,
reeds een anker wijn geperst
kon worden (1 anker is 38 liter.
Red.). Dit is daar trouwens gee-
ne zeldzaamheid: wel staat de
druif er op den kouden grond,
maar voortreffelijk beschut, en
ivordt, ivat nog meer zegt. met
groote zaakkennis behandeld
Uit Egypte wordt bericht,
dat, hoe langer het proces duurt
tegen den verslagen leider der
Egyptische troepen. Arabt pa
cha, de verbittering van den
khedive f onder-koningRed.) en
zijn kabinet tegen den eersten
beschuldigde al meer en meer
toeneemt. Volgens een der be
windsmannen zou men het be
wijs kunnen leveren, dat Ara bi
na de plundering met 10,000
man Alexandrte verlaten heefl
en bij de poort ran Rosetta
stond, toen zijne troepen met
buit beladen voorbijtrokken
Ook zou zij. Arabt, bevel hebben
gegeven Cairo in brand te ste
ken
Vijflig jaar geleden
Tijdens de achtervolging ran
een man, die verdacht werd
van moord op een ambtenaar.
is het bij Senalobia tn den Ame-
rikaanschen staat Mississippi
tot ernstig bloedvergieten geko
men. Op zeker oogenblik werd
een negerfarm, waarin de ach-
tenxtlgde zich naar de politie
verborgen had. bele
gerd en beschoten. De beuxmerj,
een man. zijn rrouir. twee
zoons en een schoonzoon, wer
den door de salvo's ran de poli
tie gedood Toen de politie ver
volgens het huis doorzocht,
bleek dat de gezochte moorde
naar tn het geheel met aanwe
zig was. De justitie stelt een on
derzoek tn
In SL Christopal aan de kust
van Mexico hebben hevige on
treden groote schade aange
richt. De regen*, die drie dagen
duurden, hebben duizend hui
zen verwoest. Het aantal slacht
offers i* gering, maar de ellende
is groot.