c Dodendans rond het verleden c c Flametti": amusante momenten Publiekstheater met 'John Gabriel Borkman' Jan Blaaser weer op dreef 'Malle Moe': nieuw succes theater "De Poppenkeet" Scheepvaart D ehI MAANDAG 18 OKTOBER 1982 Kunst AMSTERDAM 'John Gabriel Borkman', Ibsens voor laatste werk, is een kil stuk waarin bitterheid overheerst, en het verleden zijn invloed tot in het heden doet gelden. nog steeds zorgzaam, lijkt Erhart voornamelijk van zijn moeder te willen verwijderen om haar dwars te zitten. De vrouw die Erhart zich kiest is in de Publiekstheaterinterpretatie een leeg, oppervlakkig wezen, dat zich niet lang aan één man lijkt te kunnen binden. Erharts beslissing wordt daardoor nog meer een vlucht uit zijn verstik kende omgeving dan een duide lijke keuze voor eigen geluk. In deze voorstelling valt te betwijfe len of hij geluk ooit zal kunnen herkennen en kennen. Borkman, zijn vrouw en haar zus ter zijn elk in zwart gehuld, hun gezichten zijn grauwe maskers waarop de dood reeds getekend is. Erhart, zijn vrouw en zijn jon ge leerlinge, zijn kleurig en fleu rig, zowel in hun kleding als in hun gedrag: aan hen is de toe komst. De voorstelling is zorgvuldig gere gisseerd, gechoreografeerd kan men welhaast zeggen. Stram en afwijzend of jeugdig en vol toe nadering, voeren alle personages een dans rond elkaar uit, met de bedoeling elkaar uit de tent te lokken, te overreden of te over winnen. Dit uitgebalanceerde regieconcept zorgt voor een avond spannend toneel. Juist door die constante Borkman is een ex-bankdirecteur, die, gedreven door zijn zucht naar macht, het geld van zijn spaarders voor eigen doeleinden heeft gebruikt. De schande van zijn gevangenisstraf heeft zijn vrouw tegen hem verhard; haar verbittering geldt ook haar zus ter. wier geld gespaard bleef, zo dat zij Borkmans zoon Erhart in huis kon nemen. Het stuk begint wanneer Borkman al 8 jaar uit de gevangenis is ont slagen en Erhart weer bij zin moeder terug is. Er ontstaat een touwtrekken om Erhart tussen zijn moeder en zijn tante, waar aan later ook zijn vader deel neemt. De eerste wil dat Erhart de naam Borkman van elke smet zuivert, de tweede wil dat hij haar bij staat in haar laatste levensdagen, Borkman wil met Erhart op nieuw in zaken gaan. Erhart wei gert aan deze verwachtingen te voldoen, kiest voor zijn eigen le ven en vertrekt met zijn geliefde naar het buitenland. Het Publiekstheater heeft de grim mige trekjes van het stuk danig versterkt, zowel door middel van spelregie en tekstaanpassing, als door vormgeving. Wat er nog aan liefde aanwezig was in het stuk, is omgebogen naar vechten om eigenbelang: tante Ella, hoewel Scène uit 'John Gabriel Borkman' met Mariëlle Fiolet, Ann Hasekamp en Annet Nieuwenhuyzen. spanning zou het Publieksthea ter gevaar lopen de aandacht van de toeschouwer te verliezen, om dat de spanning bijna vanaf het begin op zijn hoogst is en niet meer vermindert. De ijzersterke constructie van het stuk zelf echter weet dit te voor komen. Slechts langzaam sijpe len de gegevens tot het publiek door, dat deze als een legpuzzel ineen moet passen, en pas in de laatste scène weet het precies hoe de vork in de steel zit. Een vreemde breuk in de regie vormt echter de slotscène, waar in de zusters zich verzoenen. Ge zien de sfeer van de voorgaande scènes is deze verzoening on waarschijnlijk en vooral, overbo dig. De hele scène duurt te lang, en het optreden van de komische figuur Vilhelm Foldal wordt zelfs irritant. JACQUELINE MAHIEU LEIDEN - "Bij de belasting dienst heb ik m'n lidmaat schap maar opgezegd, maar ze waren blij toen ze hoorden, dat ik wel vooreen tientje per jaar donateur wilde blijven". Jan Blaaser in de Leidse Schouwburg. Het is niet zijn gewoonte om over politiek te praten. Hij is een scherp beschouwer van de kleine dingen in het dagelijks leven en beschrijft die situa ties met een zeer beeldend taalgebruik. Over een gewone verjaardag kan Jan Blaaser minstens een kwartier ononderbroken grappen maken. Of over de jeugd die zo snel leeft dat het de pubertijd maar overslaat. Jan wordt nooit vulgair en zijn onderwerpen hebben dat ver trouwde van de leukste oom uit de familie, die altijd goed is voor een aantal grappen. "Ik slecht de barrière van het voetlicht, dat meestal de eer ste vijf minuten nog tussen het publiek en mij bestaat. Daarna zie ik het publiek als één man overstag gaan en kan er die avond niets meer fout gaan", zegt hij daarover Vlak voor de pauze brengt hij z'n publiek nog even in grote verwarring door pauze aan te kondigen, die helemal nog geen pauze blijkt te zijn. Dan ontstaat er een situatie waar bij een gedeelte van de toe schouwers nog rustig op de plaatsen zit, terwijl de ander deel de eerste slok koffie al door de keel laat gieten Eén voor één gaan dan de zaal deuren langzaam open. ter wijl Jan, de schoenen uitge trokken, op het toneel door gaat met zijn publiek te ver maken. Niet alle grapjes en woordspe lingen zijn even geestig, maar de overheersende in- druk. die na de voorstelling achterblijft, is die van een ex- sportverslaggever, ex-toneel- speler en ex-regisseur die in het Amsterdamse Tingel Tan gel aan een onzeker aixmtuur begon dat nog steeds, ook tot z'n eigen verrassing, voort duurt BERT KOEKEBAKKER Malle Moe. 9? LEIDEN - De Duitse alternatieve theatergroep Schlicksupp teater- trupp kan men een grote dosis enthousiasme niet ontzeggen. In haar produktie 'Flametti', die za terdagavond in het LAK-theater aandeed, werkt dit enthousiasme soms aanstekelijk, waardoor de 2Vz uur durende voorstelling heel amusante momenten ople vert. Zo is het ook heel verrassend, dat het toneeltje op het toneel al drie minuten na aanvang van het stuk wordt afgebroken, zo nu en dan half en half wordt opgebouwd, vlak voor het eind wordt afge broken en tot slot weer wordt op gebouwd. Maar toch kan dit speelplezier van de vier actrices en de vier acteurs niet alles goed maken. In deze bonte wirwar van scène's met muziek, gedichtsdeclamaties, va riété en talloze verkleedpartijen heeft men eenvoudigweg te veel bedoelingen willen verwerken. Allereerst gaat het voor een deel om een reconstructie van het in 1916 door de eerste Dadaisten in Zürich opgerichte cabaret Vol taire. In het programmablad ontkent men weliswaar, dat het om een reconstructie zou gaan; toch speelt dit element minstens een niet onbelangrijke rol. Hoe an ders is bijvoorbeeld te verklaren, dat één van de acteurs een zoge naamd 'Laugedicht' van Hugo Ball declameert in dezelfde op vallende kostumering, die Hugo Ball zelf - getuige een foto in de boekuitgave van zijn gedichten bij zijn optreden in Cabaret Voltaire gedragen heeft. Ten tweede is 'Flametti' voor een be langrijk deel gebaseerd op de ge lijknamige (veelal autobiogra fisch opgevatte) roman van Hugo Ball. De variété-artiest Flametti weet het al snel uiteengevallen caba ret een kortstondig nieuw leven in te blazen. Van daaruit heeft men <- ten derde dus in 'Fla metti' de eigen wijze van theater maken willen demonstreren. En ten vierde heeft men parallellen willen trekken tussen de histori sche achtergrond van de Dada- beweging (namelijk de Eerste Wereldoorlog) en huidige politie ke ontwikkelingen; vooral met het oog op de vraag, hoe kunst, theater, cabaret, amusement hierop zouden moeten reageren. Deze veelheid van bedoelingen is blijkbaar voor één voorstelling te veel van het goede gewenst. Al met al was 'Flametti' niet onaar dig, of om het meer in Dada-stijl uit te drukken: hmmmmmmmmmm. WIJNAND ZEILSTRA. LEIDEN - Theater De Poppenkeet uit Lisse heeft zich in de loop der jaren een goede naam verworven in Leiden. Niet in de laatste plaats door het artistiek gehalte en de oorspronkelijke humor van 'Het Laby rint van Quasilië' en 'Donkere Sjaan'. Gistermiddag werd in een volledig uitverkocht LAK- theater met Malle Moe die traditie van een zich posi tief onderscheidend kindertheater voortgezet. De kracht van De Poppenkeet is namelijk de gemakke lijk toegankelijke humor en tegelijkertijd de alerte woordspelingen, waardoor begeleidende ouders 'er ook nog iets aan hebben'. Het onderwerp is dan eigenlijk al lang niet echt meer belangrijk. In dit geval ging het gistermiddag over de gekke opoe Malle Moe die op 83-jarige leeftijd nog met haar rolstoel uit het bejaardentehuis ont snapt om een aantal avonturen te beleven. Ze wordt hierin bijgestaan door Douwe, afdelingschef van een koelkastenfabriek. Douwe, die ogenschijnlijk meer weet van het volume van een vriesvak dan van de mogelijkheden van een soort tijdmachine, waar mee hij en opoe Malle Moe spoedig geconfronteerd zullen worden. Beiden reizen in de tijd en dan begint Douwe pas te beseffen, dat zijn leven van regelmaat zonder enige afwisseling eigenlijk uiterst saai is. Het is de inven tieve opoe Malle Moe die z'n broekspijpen afknipt, maar hem ook steeds weer tijdens de reis in de tijd stimuleert en motiveert om verder te gaan. Zoals gebruikelijk maken Karen van Holst Pellekaan en Simon van Leeuwen weer gebruik van verschil lende soorten poppen. Door de technische mede werking van Henk de Vroom is het zelfs mogelijk het aantal gebeurtenissen per scène aanzienlijk uit te breiden. Dit effect wordt al bereikt door opoe Malle Moe een vrijwel geheel eigen leven te laten leiden. Door de stemverandering van Simon van Leeuwen en een ingenieus bedieningsmechanisme achter de rol stoel wordt die indruk van een 'derde persoon' nog versterkt Theater De Poppenkeet staat binnenkort ook nog in De Krakeling in Amsterdam (landelijke première) en in Shaffy. Na de Leidse première in het LAK- theater is wederom duidehjk geworden dat De Pop penkeet zich een vaste naam in de keten van kinder theaters heeft verworven. BERT KOEKEBAKKER Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Grease 2', da. 14.30, 19.15 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, al. LI DO 1 (124130): "Van de koele meren des doods", da. 14.30,19.00 en 21.00 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 2: "Time is on our side", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al. LIDO 3: "Veel liefs uit Moskou", da. 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. Kindermatinee: "The Aristocats', da. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 4: "Rocky 3", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. STUDIO (124130): "Porky's pikante pretpark", da. 14.00, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. TRIANON (123875): "Young doctors in love", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX (125414): "Meisjes met hete hob by's", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Nest met jonge meisjes", vr. 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-20800) EURO 1 en 2: "The road warrior", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, za. 13.30, 18.30 en 21.00 uur, zo. 13.30, 16.00, 18.30 en 21.00 uur, 16 jr. Kindermatinee Euro 1: "De wraak van Khan", da. 13.30 uur. Nachtvoorstelling EURO 1: "The road warrior", za. 24.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling EURO 2: "Eiland der wellust", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Porky's pikante pretpark", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Seewolves", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "Rocky 3", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. 16.15, 18.45 en 21.15 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Stripes", vr. 19.30, za. 15.45 en 19.30, zo. 15.45 en 18.15, ma. tm. woe. 15.45 en 19.00 uur, aL "On golden pond", do. 20.30 uur, vr., za., ma. tm. woe. 21.00 uur, al. Kindermatinee: "Pinocchio", za. tm. woe. 14.00 uur. Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075, b.g.g. 14664) CITY 1: "They called him bulldozer", da. 14.45, ma. tm. do. 20.00 uur, vr., za. en zo. 18.45 en 21.15 uur, al. CITY 2: "Nachtpatrouille", zelfde tijden als City 1, 16 jr. CITY 3: "Hot bubblegum", zelfde tijden als City 1, 12 jr. CITY 4: "Vurige Tirolermeisjes", do. 14.45 en 20.00 uur, vr. 14.45, 18.45 21.15 uur, 16 jr. CITY 4: "Roar", zo. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, za. 18.45 en 21.15 uur, ma. en di. 14.45 en 20.00 uur, woe 20. 00 uur, al. Kindermatinee: "De fluit en de zes smurfen", za. en woe. 14.30 uur. Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Q Exposities Kunstcentrum Lange Voort - Lange Voortplein 1, Oegstgeest, tot 24/10, ten toonstelling van werk van recent afge studeerden van de Koninklijke Acade mie van Beeldende Kunsten, di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr van 19-21 uur en za van 12-17 uur. Gemeentearchief Boisotkade 2a, "Leiden in koper gesneden", kopergra vures en etsen, t/m 6 november, maan dag t/m vrijdag 9-17 uur, donderdag 9.30-21.30 uur, zaterdag 10-12 uur. Stadhuis - t/m 19 december, foto-im pressie van het popfestival gehouden in het Van der Werffpark, van de groep Re flex '82, maandag t/m vrijdag van 9-17 Leiderdorp Muzenhof, tot 27/10, Cora van Veen en Marianne Geertsma aqua rellen, ma. t/m vr. van 9-18 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - ten toonstelling van Japanse prentkunst, LAK-foyer, Levendaal 150iii, t/m 29/10, Wim Lamboo, politieke foto-collages, politieke, performance; Academiege bouw, Rapenburg 73, abstracte schilde rijen, ma. t/m vr. 10-17 uur. De Lakenhal: 'Under the arches', tien kunstenaars uit Oxford, di. t/m za. 10-17 u; zo. en feestdagen 13-17 u., t/m 24 okt Waaggebouw t/m 31/10. beeldenten toonstelling Triënnale', ma t/m zo van 10-17 uur. do ook van 17-21 uur. Jacques van Bellen - Lange Voort, Oegstgeest, t/m 20/11. expositie Batik - Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, tot 6/ 11, werken van Fer Hakkaart, Peter Cox, Popco Bakkers, ma t/m do 19-21 uur, di t/m do 9.30-12 uur. Galerie De Oude Rijn Stille Mare 4, tot 10/11 expositie Apja Duyvesteyn. olieverfschilderijen en aquarellen, di tl m za 10-19 uur, do 10-21 uur. zo 11-18 uur, ma 12-18 uur. Fenix Galerie - Botermarkt 26, tot 3/11, G. Sinvani, di t/m zo 10-18 uur. Alphen - Galerie de Leeuw, Toussaint- straat 25, t/m 23/10, expositie Philippine Heering, woe t/m za 11 -16 uur, vr 11 -21 Leiderdorp - gemeentehuis, t/m 24/11, weefkleden van A.E. Sassen-van Wer- meskerken, Hanneke Schuitema kera mische plastieken, ma t/m vr van 9-17 uur, do van 19-21 uur. Galerie Denis Stephan - Bakkersteeg 18-20, t/m 21/11, expositie Marry Hövig, collages en tekeningen, vr, za, zo van Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20 00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling dage lijks van 14.00 uur tot 19 00 uur. - de afdeling intensieve zorg. uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmediscb Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30- 20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage lijks van 11.15-12 00 uur. van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C C U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19 30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur Academisch ^lekenüuis Tel 269111 /oor alle patiënten (behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18 00-19 00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14 30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15 00-15.45 uur en 18.30-19.00 Bezoektijden kinderafdelingen. Elke dag 14.15-15 00 uur en 18 30-19 00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kaïf er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur. 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking "s ochtends 11 00-11 30 uur Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling 's avonds 19.30-20 30 uur Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15 30 uur. 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder Van vbeg- verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel: 020-175000). voorzichtig, PANDA! ZOLANG JE DE KLEPEL NOG Nier HE3T, HEB J'J ALTJD PECH, DAT IS JE LOT.. flinke i v»oef dan 300 M M water «>f bouillon by R koe» door. >*g r\j»t boven uitrrat laag 2S0 g kalf» gaartrrkkrn Snyd lever in gTotc dobbel achrp rr na I even tn ren brvtjr boter voonichtig met rout all u hartige bouillon ge bruikl Geef hier by «la WIN A BORN 'fOud^lieuias 18 oktober 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Uit St -Petersburg wordt aan de "Kolnische Zeitung" het vol gende geschreven: De czaar, die nog te Peterhof vertoeft, ver toont zich daar sedert zijn te rugkeer uit Moskou bijna dage lijks aan het publiek. Het trekt de aandacht dat Z.M zich met voorliefde juist midden onder de dichtste volksmenigte be weegt, zonder begeleiding, ten minste zonder dat men van be geleiders iets bespeurt Gedu rende de concerten van de mu ziek der garde, die telkens in het park van Peterhof spelen moet, komt de czaar, die veel van muziek houdt, lederen keer zeer geregeld, meestal alleen m een tilbury, die hij eigenhandig bestuurt. De paarden banen zich, vooral op de feestdagen, wanneer het in Peterhof zeer vol is. in stap voorzichtig hun weg door de menigte. Velen her kennen den czaar niet en be speuren eerst aan het eerbiedig groeten der omstanders, wien zij daar in dat eenvoudiae rij tuig voor zich hebben De czaar schijnt zich met opzet onder het foüc te mengen ten einde door het feit, dat hij zijn persoon blootstelt, alle geruchten te weerleggen, die men wegens zij ne teruggetrokkenheid omtrent hem had verbreid. Vijftig jaar geleden Tijdens een herdenkingsfeest van de Philharmonie in War- schauu- fan Chopin heeft zich een pijnlijk incident voorge daan toen de tweede voorzitter van het comité. Olpinskx, in zijn openingsrede o m .reide "Cho pin was de zoon van een Pool sche en van een vader met een buitenlandschen naam" Na het einde van de rede verliet de F ranse he ambassadeur Laro- che de zaal en nam verder aan de herdenk mg geen deel Aan gezien, zooals bekend. Chopin's tader een Franschman was. meenen de Poolse he bladen, dat de ambassadeur in de uitdruk king "em vader met een buiten landschen naam" een be leed i- ging voor Frankrijk zag De plechtigheid had een officieel karakter en ook de president der Poolsche republiek Moscicki en leden der regeering. tot wel ker aanhangers Olptnskt be hoort. ivaren tverschenen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11