Carmen overtuigt niet c c C 3 Aapjes kijken bij "Het Dispuut" J Dubbelconcert Brahms voortreffelijk vertolkt Succes poppentheater „Wellus-Nietus' 3 Scheepvaart MAANDAG 11 OKTOBER 1982 Kunst SCHEVENINGEN - De Ned. Ope raslichting gaf in het Circusthea ter de eerste van veertien voor stellingen van "Carmen" in een reprise van de produktie die re gisseur Lotfi Mansouri in 1979 ontworpen had. Ook nu werd weer gebruik gemaakt van de "Oeser-partituur", die teruggaat op de oorspronkelijke intenties van Bizet, maar evenals drie jaar gelden was het resultaat weinig overtuigend. Noch Bizet noch Oeser treft hier voor enige blaam, maar wel de verantwoordelijken voor deze voorstelling, die naar willekeur en zonder enig dramatisch con cept beschikt schijnen te hebben over coupures, wijzigingen en keuzen tussen twee of meer al ternatieven. Zo bleek in het derde bedrijf een essentiële sectie van het duet tussen José en Escamillo ge schrapt te zijn, maar wel werd aan het slot van die akte de (zwakke) oer-versie gevolgd zon der de frase van de tenor die het geheel moet afronden. In de dia logen was echter nauwelijks ge schrapt en hoewel het tempo ho ger lag dan drie jaar geleden, le verde dit langdradige scènes op in een Frans dat voor enige ver betering vatbaar was. Muzikaal kwam de sfeer er ook moeilijk in doordat dirigent Da vid Shallon zoveel moeite had zijn bedoelingen aan het Utrechtse Symfonie Orkest dui delijk te maken, dat hij er slechts met grote moeite in slaagde ook nog eens aandacht aan koor en solisten te besteden. Dat de voorstelling toch nog van de grond kwam, was vooral te danken aan Cora Canne Meijer, die weliswaar niet meer de jeug dige klank heeft van een aantal jaren geleden, maar die wel een theatervrouw in hart en nieren blijft en bovendien met de titel rol vergroeid is geraakt. Voor het vocale hoogtepunt zorgde Ro berta Alexander wier muzikali teit en voordracht haar terecht de enige ovatie van de avond be zorgde. Barry Busse bleek noch door zijn stem noch door zijn verschijning een ideale don José en zijn ver tolking werd zelfs ontsierd door momenten van onmacht en pijn lijke detonaties. Ook de lichte bariton van Marco Bakker bleek niet op zijn plaats. Hij zou een uitmuntende Dancalre zijn ge weest, maar wist weinig raad met vocale krachtpatserij van Esca millo. "Carmen" komt op 21 december terug in Scheveningen, maar is voordien in Amsterdam te horen PAUL KORENHOF Barry Busse en Cora Canne Meyer in Bizets 'Carmen' LEIDEN - Voor de bezoekers van het zaterdagavond-concert door het Residentie Orkest onder leiding van Hans Vonk in de Stadsgehoorzaal, die door vertraging bij de PTT verstoken moesten blijven van een programma, was de programmering van het Concert voor viool, cello en orkest van Brahms als hoofdschotel zonder voorafje wellicht een kleine verrassing. Dit dubbelconcert, dat Brahms in 1887 tijdens een vacantie aan de Thunersee voor zijn vriend de violist Joseph Joachim als zoe noffer na een ruzie componeerde, is een machtig brok muziek, rijk aan melodische vondsten en met een sterk symfonische in slag. Men zou het een romantische concerto grosso kunnen noemen, zo sterk liggen de soloviool en cello verankerd in de orkestpartij, die veel meer dan begeleiding een volwaardige partner is. Zoals vaak bij Brahms overheerst in dit werk de donkere ondergrond, ook waar een luchtige toon wordt aangeslagen zoals in het laat ste deel. Terecht dus een programmering zonder overbodig aan loopje. De grootste verrassing lag in de sublieme vertolking door de solis ten, in wie trouwe bezoekers van het Residentie Orkest onmid dellijk concertmeester Zino Vinnikov en solocellist Godfried Hoogeveen herkenden. Hun spel straalde alle warmte en gloed uit die deze muziek vraagt, in een volmaakte twee-eenheid van opvatting waarin Hans Vonk het orkest als derde partner liet delen. Een zeer langdurig en nadrukkelijk applaus onderstreepte de bui tengewone kwaliteit die deze uitvoering van dit jammer genoeg toch niet zo vaak gespeelde werk kenmerkte. Na de pauze kwamen twee werken van Tsjaikowski tot klinken: in de Serenade voor strijkorkest uit 1880 had de strijkersklank wat minder scherp en daardoor overmatig fel kunnen zijn. Overi gens ontbrak het niet aan raffinement waardoor in het bijzonder de wals de nodige schwung meekreeg. De geladenheid waarmee de Fantaisie Francesca da Rimini, geba seerd op zang V van Dante's Inferno, werd gespeeld, vermocht de zwakke plekken van dit lange en langdradige stuk bijna te doen vergeten. MIES ALBARDA. LEIDEN Wie 'De Barbier van Se- villa' noemt, denkt daarbij even tueel aan de Beaumarchais, maar vrijwel zeker aan de beken de muziekbewerking van Rossi ni. Het is dan ook heel aardig, dat de Lyrische Komedie haar muzikale versie van de 'Barbier' nu eens niet op die van Rossini, maar op die van de 18de eeuwse componist Giovanni Pasiello ba seert. Zaterdagavond kom men in de Leidse Schouwburg met deze mu zikale bewerking kennis maken, hetgeen een aangename verras sing bleek. De lichte en wat struc tuur betreft eenvoudig overko mende muziek werd door het vooral uit strijkinstrumenten be staande ensemble overtuigend ten gehore gebracht en leverde met Ton Kluizenaar. Marion van den Akker, Lodewxjk Meeuwsen en Frits van Erven Dorens in de hoofdrollen een boeiende avond muziektheater op. De Lyrische Komedie is een Neder lands operagezelschap, dat zijn prod uk ties in het Nederlands speelt. Een compliment is op zijn plaats voor de goede verstaan baarheid van de gezongen ge deeltes. Men heeft gekozen voor een speciale bewerking van de 'Barbier', waarbij de gezongen gedeelten met gesproken dialogen worden afgewisseld. Men wil namelijk zowel het muzikale als het thea trale aspect recht doen In de op vatting van de 'Lyrische Kome die' is de 'Barbier' meer dan al leen maar een verhaaltje over twee mannen, die naar de hand van één trrouu- dingen Een zeer respectabele opvatting, waardoor het eens te meer ondui delijk is. waarom de regisseur bij wtjze van grap een aantal anachronismen in zijn bewer king heeft opgenomen, zoals een paraplu ie. een aansteker en (nog erger) een regenkapje - zonder meer betreurenswaardige disso nanten. WIJNAND ZE1LSTRA DEN HAAG De voorliefde van de Parijzenaars voor exotische spektakels bereikte in de eerste helft van de 18de eeuw een hoog tepunt in het opéra-ballet "Les Indes galantes" van Jean-Philip- pe Rameau. Binnen een raam van hofscènes speelden zich zelfstandige "een akters" af. bevolkt door "be schaafde wilden", al dan niet in contrast met de door zijn gezond verstand beheerste Europeaan opgesierd met aria's en balletten kan zoiets in het muziektheater nog steeds een aardig divertisse ment opleveren. In combinatie met het getheoreti seer en gerationaliseer dat de toenmalige literatuur kenmerk te, ontstonden echter toneelstuk ken die als leesstof nog wel aan trekkelijke kanten bezitten, maar die de huidige theaterbe zoeker nog maar weinig te zeg gen hebben. Uitgangspunt in "Het Dispuut" van Marivaux (1688-1763) is een van de indertijd zo geliefde kip- of-ei vraagstukken: wat was er eerder, de ontrouw van de man of van de vrouw? Daarvoor on derhouden zich de Prins en zijn aanbeden Hermiana, maar dank zij de vader van de Prins, die de zelfde vraag 18 jaar eerder ook al stelde, kan nu het antwoord gele verd worden. In een exotische omgeving (schit terende decors van Harry Wich) zijn afgezonderd van de buiten wereld en van elkaar twee jon gens en twee meisjes opgegroeid onder de hoede van (natuurlijk) twee wijze kleurlingen. Die vier worden nu op elkaar los gelaten en het spel met een voor spelbaar rollenpatroon en cliché matige humor kan beginnen. Pa- trich Chéreau heeft in Parijs in 1973 dit stuk in een cultuurhisto rische context geplaatst middels een proloog, samengesteld uit ci taten uit andere werken van Ma- Eddy Habbema heeft deze proloog voor de voorstelling van de Haagse Comedie nog verder uit gebreid, maar het resultaat is een langdradig en oervervelend refe raat over de liefde waaraan ieder dramatisch element ontbrak. Door acteurs zonder aanwijsbare noodzaak rondjes of heen en weer te laten lopen veranderde hij daar niets aan, en het com mentaar van twee figuren die zich in moderne kostuums com media deU'arte-achtig bewogen, leverde alleen maar een irritante stijlbreuk op. Stilistische een heid was er trouwens evenmin in de eenakter zelf, waar de vier "wilde blanken" zich met een precieuze woordkeus uitdruk ten, maar zich gedroegen als apen in de dierentuin. Om het voor het publiek nog leu ker te maken moesten ze om beurten in een vijver op het to neel vallen; succes verzekerd. Met goed toneel had deze einde loze voorstelling (zonder pauze) niets meer te maken. Ondanks de inzet van Anne-Marie Heyli- gers en Bas ten Batenburg die nog wat niveau in de voorstelling wisten te brengen. PAUL KORENHOF LEIDEN - Het Voorschotense poppentheater 'Wellus-Nietus' gaf gistermiddag in het LAK- theater de première van 'De brul lende brievenbus'. De honder den kinderen, die de zaal vulden, reageerden er enthousiast op. Het gegeven van deze nieuwe produktie is niet wereldschok kend, maar dat hoeft ook hele maal niet. Wimmel en Pita die in een leegstaand huis een oude man ontdekken, die geruime tijd in een afgesloten kist heeft geze ten, zijn de hoofdpersonen in 'De brullende brievenbus'. Het gedeelte voor de pauze wordt in hoofdzaak bepaald door het voornemen van Wimmel en Pita om het enge, leegstaande huis, waar op onverklaarbare wijze ge luiden en rook uitkomen, binnen te gaan. Hoewel de moeder van Pita het heeft verboden, beslui ten Wimmel en Pita (nè de pauze) toch naar de stoute schoenen aan te trekken. Connie de la Mar en José van der Steen hebben de symboliek van de voorstelling in eerste instantie gezocht in een verklaring van de beweegredenen van de mens. Zij vragen zich af waarom Wimmel en Pita tenslotte tóch besluiten om net enge huis binnen te gaan. Overtreden ze daarmee de regels, die de moeder van Pita heeft ge steld óf deden ze er juist goed aan naar binnen te gaan? Door dat ze immers het verbod van de moeder van Pita overtraden kon den ze de oude man uit z'n bena derde situatie verlossen en bo vendien kreeg Pita als beloning voor haar moedige arbeid nog een popje van de geredde opa. Connie en José stellen 'De brullen de brievenbus' geheel in het ka der van de regels, die volwasse nen in onderling overleg maken en die ze beloven na te leven. In het gegeven van het kinderto- neelstuk is vooral van belang, dat het leegstaande huis door de volwassenen tot verboden ter rein is verklaard. Resumerend: een geslaagde voorstelling met voor de hele kleine kinderen (vanaf vier jaar) erg spannende ogenblikken BERT KOEKEBAKKER. Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "First monday in Oc tober". da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. al. LIDO 1: (124130): "Van de koele meren des doods", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 2: "Rocky 3", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "The Nightporter", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, 16 jr. LIDO 4: "Veel liefs uit Moskou", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 12 jr. STUDIO (133210): "Porky's pikante pretpark", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. TRIANON (123875): "De schorpioen prikt raak", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, l'9.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX (125414): "Onverzadigbaar", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Het wilde bloed", vr. 23.30 uur, 18 jr. Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Missing", da. 13.30 (beh. za., zo. en woe 18.30 en 21.15 uur, zo. ook 15.45 uur. 16 jr. Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. tr, al. Nachtvoorstelling: "Het laatste omen", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Porky's pikante pretpark", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.30, 16.00, 18.30 en 21.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "The red warrior", za. 00.15 uur, 16 jr. EURO 3: "The soldier", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "Rocky 3", da. 13.30, 18.45 en 21.00 uur, zo. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.00 uur, 12 jr. Bioscopen Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Paradise", vr. 19.30, z Exposities Kunstcentrum Lange Voort - Lange Voortplein 1, Oegstgeest, tot 24/10, ten toonstelling van werk van recent afge studeerden van de Koninklijke Acade mie van Beeldende Kunsten, di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr van 19-21 uur en za van 12-17 uur. De Lakenhal: 'Under the arches', tien kunstenaars uit Oxford, di. t/m za. 10-17 u; zo. en feestdagen 13-17 u., t/m 24 okt. Galerie Denise Stephan: Beelden Frank Letterie, etsen en tekeningen Dick Stol wijk, vr., za. en zo. 1.30-5.30 u, t/m 10 okt Leiderdorp - Muzenhof, tot 27/10, Cora van Veen en Marianne Geertsma aqua rellen, ma. t/m vr. van 9-18 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - ten toonstelling van Japanse prentkunst, tot 9/1, ma. t/m za. van 10-17 uur, zon en feestdagen van 13-17 uur. Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Paradise", do., ma., di. 20.00 uur. do. en woe. ook 14.45, en zo. 14.45. 18.45 en 21.15 i CITY 2: "Hot bubblegum", zelfde aan vangstijden als City 1, 12 jr. CITY 3: "Stingray", zelfde aanvangstij den als City 1, 16 jr. CITY 4: "Ilsa, de harembewaakster", do. 14.45 en 20.00 uur. vr. 14.45,18.45 21.15 uur, woe. 20.00 uur, 16 jr. CITY 4: "Dr. Zjivago", za., zo., ma. en 20.00 uur, zo. 14.45 uur, 12 jr. LAK-foyer, Levendaal 150iii, t/m 29/10, Wim Lamboo, politieke foto-collages, politieke, performance; Academiege- Waaggebouw - t/m 31/10, beeldenten toonstelling Triënnale', ma t/m zo van 10-17 uur, do ook van 17-21 uur. Jacques van Bellen - Lange Voort, Oegstgeest. t/m 20/11, expositie Batik - Paintings van Jan Piet Enklaar, di t/m B-18 i t 21 v Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, tot 6/ 11. werken van Fer Hakkaart, Peter Cox, Popco Bakkers, ma t/m do 19-21 uur. di t/m do 9.30-12 uur. Lisse - Artopa Grevelingenstraat 50: zestig foto's van de Hennemangroep die bestaat uit vier fotografen uit Haarlem en een fotografe uit Lisse. Te zien van 2 t/m 17 oktober, donderdag, zaterdag en zondag van 13.30 tot 16.30 uur en donderdagavond van 19.30 tot 21.30 uur. Ziekenhuizen Bezoekuren St. Eliubeth Zlekenhuts: hoofdverpleegkundige Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30- 20.30 uur. Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage lijks van 11.15-12.00 uur. van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12 00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderaldeling: dagelijks van 15.00- Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging, dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 /oor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten le kaarten verstrekken Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 16.30-19.0C Bezoektijden kinderafdelingen: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18 30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen karf er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15 15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking: 's ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het ii hidS lieums II oktober 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: Een merkwaardige strijd werd dezer dagen gestreden in het bovenzaaltje van Krasna- polsky in Amsterdam. De heer Loman uit Keulen, een schaak speler van naam, speelde daar blindelings vijf partijen te ge lijk tegen leden van de Amster- damsche Schaakclub. Gezeten in een hoek met den rug naar de spelers, beantwoordde hij, al leen steunende op zijn voorstel lingsvermogen, de zetten zijner tegenstanders met wiskunstige zekerheid en wist hij behendig al de valstrikken die hem gezet werden, te ontduiken. Toch mocht de heer Loman van de vijf partijen, die men speelde, er maar één winnen, terwijl de andere alle moesten worden op- gegeven, ofschoon drie niet dan na een hardnekkigen strijd. De wedstrijd, waaraan eerst om streeks 1 uur een einde kwam, werd door tal van belangstel lenden bijgewoond, wier be wondering evenzeer het fraaie spel als het verbazend sterke voorstelhngsiermogen van den speler gold, die alleen den onge- lijken strijd zoo lang wist vol te houden. - Te Tours, in Frankrijk, was reeds lang geklaagd over de hoeveelheid en hoedanigheid van de spijzen en dranken, wel ke in het algemeene gasthuis aan de zieken en ouden van da gen toerden verstrekt. Bij on derzoek u thans gebleken, dat van de. volgens het reglement aanwezige 64 vaten wijn er vijf enkel water en de overige aan- gelengden wijn inhielden De keldermeester is »n hechtenis ge nomen Vij/tig jaar geleden - Voor het gebouw van de Ka mer van Koophandel te Kobe in Japan heeft een bekend parel kweeker. Mikimoto, den eersten schep m het vuur geworpen van een hoop van 720.000 minder waardige parels, die in Het openbaar aan de vlammen werden prijsgegeven Hiermede wordt gepoogd de prijs van eer ste kwaliteit parels te ver bete-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 21