'Ik hou wel van Maggie Forbes'
'Docu-drama' over het dansersvak op tv
Flaterpop in kroeg geboren
RADIO
TV-rubriek
Gill Gascoine over populaire politieserie
Veronica veegt jaren
zestig op één hoop
ZATERDAG 9 OKTOBER 1982
Radio - tv - kunst
ZATERDAG 9 OKT.
HILVERSUM I
VARA: 18.06 Dingen van de dag.
18.30 Blaastest. 19.02 Van 'opus one'
tot nieuwe stukken of andersom.
20.03 Licht klass. muz. en musieal-
melodien. NOS: 20.30 Langs de lijn,
sport en muz. (21.40 Paardekoersen).
22.02 Metro's Specail 23.02-24.00 Met
het oog op morgen.
HILVERSUM II
lische Volkspartij. OVERHEIDS-
VOORL.: 18.30 Vast en zeker.
AVRO: Richting. 18.55 Jazz Spec
trum. EO: 19 45 3 x M - Wereldwijd.
(20.00 Nws). 20.45 Laat ons de rust
dag wijden 21.26 EO-Metterdaad.
TELEAC: 21.30 Micro Electronica in
Bedrijf (19). 22.00 Kantoorinovatie.
EO: 22.30 Nws. 22.40 Deze Week.
23.45-24 00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.04 De Avondspits. NCRV:
19.02 Op Stap. 20.03 Elpee-pop 21.02
Country Style. 22.02 Weekend
Blues. 22.30 Pers vers. 23.02-24.00
Jazztime.
HILVERSUM IV
20.00 Pianomuz. 21.15 Spektakel.
22.15-23.00 Klass. muz.
ZONDAG 10 OKTOBDR
HILVERSUM I
NOS
0.02 Take it easy. 1.02 De NOS-nacht
VARA: 7.02 Oeroude toververhalen
7.30 Vroege vogels. 9.30 Tekst er
muz. IKON: 10.02 Een kind mag ir
het midden staan. 10.12 Morgen
dienst Oud-katholieke dienst. 10.5f
Wilde ganzen. 11.02 De andere we
reld van zondagmorgen. KRO: 12 01
De Huts. AVRO: 13.05 AVRO
magazine. 13.40 Schaduwparle
ment. NOS: 14 02 Langs de lijn
sport en muz. 17.55 Meded. en uitge
breid weerber TROS 18.05 Inijk
met Inbar. NCRV: 19.02 NCRV
zondagavond met om 19.02 In bewe
ging en om 19.15 Zondagavondmuz
VPRO: 20.02 Weg ui Nederland^
22.02 Welingelichte kringen NOS:
23.02-0.00 Met het oog op morgen.
HILVERSUM II
NOS: 8.00 Nws. NCRV: NCRV-
zondagmorgen: U alleen, U loven
wij, religieuze muz. 8.40 Barok op
zondag. 9 00 Bijbeloverdenking.
NOS: 9.24 Waterstanden. KRO: 9.30
Kroost. 10.00 Nws. 10.02 Eucharis
tieviering. 11.00 'n Zondags pak.
voor alledag. NOS: 12.00 Tambu
12.30 Suara Maluku. 13.00 Nws.
13.10 Zorg en Hoop. 13.55 Progr.
voor buitenlandse werknemers.
IKON: 17.00 Gereformeerde kerk
dienst. 17.58 Wilde ganzen. 18.00
Nws. 18.10 Brood Spelen. 18.40 Li
turgie kerkmuz. NOS: 19.10 Hob-
byscoop. AVRO: 19.45 Spel met poe-
zie. 20.00 Nws. 20.03 AVRO-
Magazine Buitenland. 20.25 Europa
plus en min. 20.45 Zo hoor je nog 'ns
wat. 21.00 Biels Co. 21.30 Scha-
duwparlement II. NOS: 21.40 NOS-
Service, telefonisch spreekuur voor
buitenlandse werknemers. NOS-
RVU: Energie (2). 22.30 Nws. AVRO:
22.40 Mensen, mensen. 23.00 (S)
Klassiek met Caroline 23.55
Nws.
HILVERSUM III
(NOS: Ieder heel uur nws.). AVRO:
8.02 Ko de Boswachtershow. 8.30
AVRO's Sportpanorama. 9.02 Juist
op zondag. VARA: 10.02 Het zondag
se gezicht van de VARA op dire.
11.02 Dubbellisjes. TROS: 12.02 De
Europarade. VPRO: 14.02 Spleen.
16.02 Weg uit Nederland!? NOS:
17.30 Jazz uit het Historisch Archief.
18.02 De Nationale Hitparade. 20.03
Radio thuisland. 21.02 NOS-jazz
(21.02 Jazzgeschiedenis. 21.30 Inter
nationaal Jazz Festival 1982). KRO:
22.00-24.00 Het hek van de Dam.
HILVERSUM IV
NOS. 8.00 Nws. TROS: 8.05 Er staat
een orgel in Middelburg. 8.30 Bel-
cantonum. 9.30 Cascade NOS: 10.30
Musica Religiosa (11.00 Fur Elise.
13.00 Nws. 13.05 Opera-matinee
14.10 Concerten op de zondagmid
dag (ca. 15.02-15.22 Praten over
muz.). 16.10-17.00. Musica Nova.
TROS: 20.00 Specialiteiten a la carte.
22.00 Koren en korpsen. 22.30-23.00
Guitariteiten.
MAANDAG 11 OKTOBER
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. TROS: 7.02
Een goede morgen met .de TROS.
(8.06 Aktua en 7.30 en 8.30 Sport.)
9.03 Continu muziek. 11.03 Neder
lands Fabrikaat. 12.03 Valkenburg
te gast bij Herman Emmink. 13
verzoek. 16.02 Cafe chantant. 16.30
De Tien om Kindershow. 17.02 Piek
uur (NOS: 17.55 Meded.).
HILVERSUM II
NCRV: 7 00 Nws. 7.10 Ochtend-
gymn. 7.20 Het levende Woord. 7.30
Nws. 7.35 Hier en Nu (8.00 Nws.) 8.30
Nws. 8.33 Te Deum Laudamus. 8.59
Moment. NOS: 9.05 Gymn. v.d.
vrouw. 9.15 Werkbank. 9.24 Water
standen. 9.30 Nws. 9.33 Migraine
(10.30 Nws.) 11.00 De wereld zingt
Gods lof (11.30 Nws.) 12.00 Boer en
tuinder. OVERHEIDSVOORLICH
TING: 12.16 Nederland en de Derde
Wereld. NOS: 12.26 Meded. voor
land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
NCRV: 12.36 Hier en Nu. 12.55
Kunst- en vliegwerk. 13.00 Nws.
13.10 Daar maken we werk van.
13.30 Nws. 13.33 Kerk Vandaag.
13.55 Onder Schooltijd. 14.30 Nws.
RVU-NOS: 14.33 Gezondheid is een
Gezindheid (2). VOO: 14.53 Confron
tatie. 16.00 Tineke. 17.30 Nws. 17.36
Info.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws AVRO 7.02
Vol gas (7,30 AVRO's Radiojour
naal.) 9.30 Bingo. 11.03 Cees van Zijt-
veld. 12.03 Hollands Glorie. 13.56
Per Saldo. 14.03 Muziek met Meta.
15.03 Het Steenen Tijdperk. 16.03
Toppop Disco. 17.56 Per Saldo.
HILVERSUM IV
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade. 8.30
KRO op maandag. 8.35 Symfonie nr
100 in G gr.t., van Haydn. 9 00 Op het
tweede gehoor. 10.00 Cherubini-
kwartet 11.30 Blauwe Maandag.
13.00 Nws. 13.05 Harry Spamaav.
basklarinet en Polo de Haas, piano
13.30 Kollage van alledaags en zeld
zaam. 14.50 Aan woorden voorbij...
|f for-
„Uit eigen beweging" is de titel
van een NOS-film van Olga
Madsen, die voor tweeërlei
uitleg vatbaar is. De bewe
ging slaat op het ballet, dat
het onderwerp van de film is,
en „uit eigen beweging" slaat
op het feit dat de beide
hoofdpersonen, Han Ebbe-
laar en Thimon Sistermans,
de eerste 39 jaar en de tweede
10 jaar, uit eigen beweging
voor de danskunst hebben
gekozen. Han Ebbelaar staat
aan het eind van zijn (glan
zende) carrière, Thimon Sis
termans pas aan het prille be
gin.
Aanvankelijk kreeg Olga Mad
sen, van wie we een jaartje
geleden de heel acceptabele
speelfilm „Gekkenbriefje"
op het scherm te zien hebben
gekregen, de opdracht een
film te maken waaruit zou
blijken dat ballet ook een vak
voor mannen is. Hoewel Ru-
dolf Noerejev, op alle moge
lijke manieren uitgesproken,
nu al zeker een decennium de
bekendste naam uit de ballet-
wereld is, schijnt het toch
nog nodig te zijn het „grote
publiek" erop te attenderen
dat ballet, net als korfbal,
door personen van verschil
lend geslacht gelijktijdig en
in eendrachtige samenwer
king kan en mag worden
beoefend. Of moeten we bij
die aanvankelijke opdracht:
„Ballet ook een vak voor
mannen" niet het onuitge
sproken zinnetje: „en niet al
leen voor vrouwen" denken,
maar het onuitgesproken
maar vaak gedachte zinnetje:
„en niet alleen voor homos"?
Uit een ingelast gesprek tussen
ouders en onderwijskrachten
bleek wel, dat jongens die op
ballet gaan op school nog wel
eens voor homo worden uit
gescholden door hun
..vriendjes". Om de een of an
dere reden wordt het dansen
in een ballet op een toneel
door velen nog altijd als een
„verwijfde" aangelegenheid
gezien, en dansen in een dis
co op een parketvloer als het
van viriliteit en mannelijk
heid: zie „Saturday Night Fe
ver" met John Travolta.
Nu heb ik zelf (laten we elkaar
geen mietje noemen) ook
sterk de indruk dat de ge
ruchten niet oryuist zijn dat
het percentage homofielen in
de balletwereld het landelijk
geschat gemiddelde van 10
procent enigszins over
schrijdt, maar achter de oor
spronkelijke opdracht aan
Olga Madsen zal niet de be
weegreden hebben gezeten
dat beeld te ontkrachten,
maar erop te wijzen dat je
door
Nico Scheepmaker
niet per se eerst homo hoeft
te worden om met vrucht bij
het ballet te kunnen sollicite
ren, en vooral: dat ballet niet,
zoals de studie Spaans, uit
sluitend een meisjesaangele
genheid hoeft te zijn. Bij een
behoorlijke pas-de-deux is de
verhouding immers fifty-fif-
ty, - om even een treffend
voorbeeld uit de praktijk te
Dat er praktische redenen zijn
om het publiek van die twee
zijdigheid van het ballet te
overtuigen, zagen we aardig
geillustreerd toen de kinde
ren na de balletles naar de
kleedkamers verdwenen.
Een grote groep meisjes hol
de de linkerdeur binnen,
twee jongens onder wie Thi
mon do rpchterdeur Het mis
verstand bestaat dus nog
steeds, maar toen was de film
natuurlijk nog niet op het
scherm geweest om de ou
ders („Uit eigen beweging"
werd tussen 22.25 uur en
23.25 uur 's avonds uitgezon
den) van die kinderen van het
tegendeel te overtuigen.
Nu weet ik niet hoe Olga Mad-
sens gedachten gang is ge
weest nadat ze die aanvanke
lijke opdracht had gekregen
(en ik ben te verlegen om het
haar te vragen), maar het zou
mij niet verbazen als haar
eerste gedachte was uitge
gaan naar de ster-solist van
het Nationale Ballet Han Eb
belaar, van wie immers be
kend is dat hij al jarenlang
jnet de ster-soliste Alexandra
(„Lex") Radius is getrouwd.
Zij zal zich wat nader in hem
verdiept hebben, en toen
twee dingen hebben ontdekt:
dat hij op 14-jarige leeftijd als
slagerszoon uit een klein
dorp en een milieu waarin
het ballet een volstrekt on
toegankelijk gebied was „uit
eigen beweging" naar het
ballet toegetrokken was. en
dat hij, de fatale leeftijds
grens van 38 jaar gepasseerd
zijnde, aan het eind van zijn
carrière stond, ook al staat
Noerejev met zijn 46 jaar nog
wel steeds in de schijnwer
pers.
Opeens zag ze toen dramati
sche mogelijkheden voor
haar film, die haar als speel
filmregisseuse sterk moeten
hebben aangetrokken. Ze
zou Han Ebbelaar aan het
eind van zijn carrière con
fronteren met een jongetje
dat nog maar aan het begin
van een mogelijke balletcar
rière stond! Het geluk was
met haar. er bestond zo'n jon
getje, ook afkomstig uit een
klein dorpje (Kamenk). zij
het niet uit een slagersgezin,
maar ook een jongen die „uit
eigen beweging" voor ballet
gekozen had, zonder daartoe
door zijn ouders te zijn opge
jut. De contrastwerking tus
sen die twee, eerst in de film.
en aan het slot in een speciaal
geconcipieerd ballet van Ru
di van Dantzig, gaf haar film
een extra dimensie mee
Maar daarmee nog niet tevre
den, laste Olga Madsen nog
een ander dramatisch effect
in. Hoewel de film twee
hoofdpersonen telt. werd
Han Ebbelaar. met zijn veel
langere persoonlijke geschie
denis en de getuigen daarvan
natuurlijk toch de uiteindelij
ke hoofdpersoon, en zu liet
de verhalen van zijn ouders
en zijn leraren door hemzelf
met een glimlach gadeslaan
zoals volgens sommige ge
leerden de mens na zijn dood
aan zichzelf ontstijgt en dan
niet zonder verbazing gade
slaag hoe familie en vrienden
zich druk maken over hem.
de ontslapene. Zo ongeveer.
Ik vond dat een sterk en goed
werkend effect, hoewel ik
ook begrip kan opbrengen
voor mensen uit mijn omge
ving die het een kunstmatig
en nogal aanstellerig effect
vonden. Meer bedacht dan
ontstaan. In elk geval werd
„Uit eigen beweging" mede
daardoor méér dan een docu
mentaire puur, dus zeg maar
een „docu drama". - als u mij
deze oostblokkiaanse sa
mensmelting van woorden
wilt vergeven.
LONDEN (GPD) - „Het is hoog tijd dat we eens gaan inzien, dat
er vrouwen zijn die met succes aan een carrière werken en
dat ze niet altijd neurotisch zijn, dat ze niet slechts iemands
maitresse of echtgenote zijn, maar dat ze wèl na hun werk
nog eens thuiskomen. En als ze zich 's avonds redden met een
diepvriesmaaltijd of een blik bonen in tomatensaus, dan is
dat echt geen schande".
Zo brengt de actrice Gill Gascoine
onder woorden hoe in de Britse
politieserie „Maggie Forbes" een
stereotype wordt doorbroken.
Gill Gascoine kan zichzelf her
kennen in de serie, waarin ze de
hoofdrol speelt als detective-in
spector Forbes van de Londense
„Metropolitan Police", want ook
Gascoine zelf is zo'n werkende
vrouw met een loopbaan. Na de
rol van Letty in het tv-feuilleton
de „Onydin Line" is ze inmiddels
bij de NCRV in twee reeksen van
Maggie Forbes op de Nederland
se televisie te zien geweest. Van
avond begint een derde reeks
van zes afleveringen; de vierde
wordt volgend jaar maart in pro-
duktie genomen.
In afwachting daarvan werkt Gas
coine in een klein theater in het
Londense West-End, waar ze een
hoofdrol speelt in de musical
„Destry rides again".
Gill Gascoine is altijd bereid om
een praatje te maken, maar het
enige wat ze daarvoor eigenlijk
tekort komt is tijd. Overdag
wordt ze in de stad verwacht
voor repetities en 's avonds staat
ze meestal op de planken. De tijd
die er tussen ligt gebruikt ze met
haar vriend, een tv-regisseur, en
haar kinderen inderdaad vaak
om ontdooid voedsel of „beans
on toast" weg te werken. Voor
dit interview heeft ze haar lunch
pauze opgeofferd; in haar dans-
kostuum, zittend op de trap van
het theatertje (het enige rustige
plekje in het gebouw) vertelt
Gascoine over haar rol als de po
litievrouw Maggie Forbes.
Gascoine: „Het idee voor de serie,
dat me erg aansprak, was een
drama-produktie te maken over
een vrouw die toevallig bij de po
litie werkt. Daarom krijg je zo
veel van haar huiselijk leven te
zien. Het gaat dus in de eerste
plaats over Maggie en het feit dat
ze politievrouw is, maakt het al
leen wat commerciëler".
- Je liep dus niet het risico een Brit
se, vrouwelijke versie van Stars-
ky of Hutch te worden?
„Nou, dat element zit er natuurlijk
altijd wel in. Als je aan een serie
door
Henk Linse
voor het commerciële kanaal
werkt, moet je altijd goed in je
hoofd hebben dat het ook ver
kocht moet worden. Dus je moet
achtervolgingsscènes en vecht
partijen opnemen. Want dat is
kennelijk wat het publiek wil.
Maar nee, het is geen pure actie
serie. Daarom heet het oorspron
kelijk ook „The Gentle Touch"
(zorgzaam, met zachte hand): het
gaat vooral over hetgeen een
vrouw kan bewegen om haar ei
gen oplossingen te vinden".
- Geweld wordt vaak vermeden in
The Gentle Touch. Dat lijkt in de
Britse situatie, waar de politie
ongewapend is, gemakkelijker
dan in de avonturen van een
Amerikaanse politievrouw als
Pepper.
„Je kunt de Britse politie onmoge
lijk met een andere vergelijken,
zodra je een vuurwapen op ie
mand richt, heb je een totaal an
der verhaal. Daarom vind ik het
vreemd dat een Amerikaans tv-
station het idee gekocht heeft om
het om te werken in een Ameri-
Jill Gascoine: "Maggie moet zich
kaanse politieserie. Ik snap niet
hoe ze dat willen doen".
- Hoe heb je kennis gemaakt met de
politiepraktijk?
„Ik heb meer bezoeken afgelegd
aan Scotland Yard en andere bu
reaus dan wie ook. Afgezien van
misdadigers dan. Ik wilde de
beambten zoveel mogelijk als
mens leren kennen, want daar
gaat de serie over".
mannenwereld".
- Hoe realistisch is de serie gewor
den, als je dat meet aan je ont
moetingen met politiemensen?
„Ik heb gemerkt dat het lang niet
altijd zo goed wordt als je wilt.
We hebben nog een lange weg te
gaan wat dat betreft In de loop
van de serie wordt het volgens
mij wel beter; de eerste afleverin
gen vind ik achteraf soms ver ge
zocht".
„Natuurlijk zit er een dosis fantasie
in en dat mag ook best, want we
maken nu eenmaal geen docu
mentaire. Voor vrouwen is Mag
gie Forbes in zekere zin wat Ja
mes Bond is voor mannen. Mag
gie heeft haar populariteit onder
meer te danken omdat ze is, zoals
velen van ons willen zijn ze is
omnngd door mannen die haar
respecteren, die haar lichaam be
wonderen. ze heeft haar huishou
den en ze heeft nog succes ook".
„Maar om je de waarheid te zeg
gen. ik zou graag willen dat Mag
gie wat meer fouten maakte.
Want soms, vooral in de eerste
delen, is ze tè effect Na een har
de werkdag heeft ze soms nog
tijd voor het koken van een uit
gebreide maaltijd en dan nog een
schoolavond te beaoeken. Dat is
natuurlijk belachelijk, zoiets kan
geen enkele werkende vrouw
waarmaken. Ze wordt ook wak
ker als een schoonheid, wat geen
enkele vrouw als ik. die de veer
tig gepasseerd is. overkomt. Dat
probeer ik te veranderen en dat
lukt me ook stukje by beetje: de
kijkster moet zich meer met
Maggie kunnen identificeren en
daarom wil ik bijvoorbeeld zon
der make-up gefilmd worden als
Maggie uit haar bed gebeld
wordt. Zodat men kan zeggen
nou die ziet er niet zo best uit
zonder make-up. Zo maak je vol
gens my de senes realistischer en
beter".
- vergelijk je zelf eens met Maggie.
„Maggie moet zich waarmaken in
een mannenwereld. Ik niet, want
zo is de theaterwereld met Maar
ik vind dat ze die klus goed op
knapt Ik hou wel van haar. Er
zyn momenten dat ik zo bikkel
hard als Maggie zou willen zijn.
Ze is opgewassen tegen situaties
waar ik zelf veel moeite mee heb.
Ik ben wel sterk, maar niet hard.
Zij is niet bang voor autoriteit; ik
wel een beetje".
„En ik geloof niet dat Maggie For
bes ooit bloost; dat doe ik nog
steeds wel Ze kan ook behoor
lijk wreed zijn tegenover man
nen: haar opmerkingen zyn
soms zo snydend. dat ik ze niet
over myn tong zou kunnen kry-
gen. Als is het soms wel handig
om een scherpe uitspraak paraat
te hebben tegenover een walge
lijke chauvinist". (Vanavond.
Nederland 1. 20 40 uur)
HILVERSUM - Veronica duikt zondagavond anderhalf uur lang
in de jaren zestig. Zonder directe aanleiding, maar omdat pro
grammamaker Kees Gerritsen zelf levendige herinneringen aan
die tijd koestert en het leuk vond daar eens iets mee te doen. Een
nostalgische terugblik die bij de wat oudere kijkers een „aha-
erlebnis", een blijde herkenning moet doen optreden.
Deze weinig pretentieuze opzet bepaalt in hoge mate het gehalte
van het programma „De roerige jaren zestig". Flarden tekst
doen summier verslag van maatschappelijke verschijnselen
waar de taferelen die ons voorgeschoteld worden een uitdruk
king van zijn. Bij voorkeur worden gebeurtenissen of kenmer
ken uit een bepaald tijdvak toegelicht met uit dezelfde periode
stammende opnamen van uitvoerende artiesten uit het populai
re genre.
Zo worden beelden van de Vietnam-oorlog begeleid door een op
name van Donovan die het lied „Universal soldier" ten gehore
brengt. En van de Amerikaanse groep The Doors met „Unk
nown soldier". Ook kan een opname van Boudewijn de Groot
met het lied „Meneer de president" niet uitblijven om de
groeiende stroom protesten tegen deze oorlog in de tweede helft
van de jaren zestig te onderstrepen.
Daarnaast is dankbaar gebruik gemaakt van de archieven van col
lega-omroepverenigingen die het Nederland, zoals dat geduren
de de onderhavige jaren op televisie in beeld kwam, doen herle
ven. Best aardig om naar te kijken maar voor wie enig inzicht
verwacht in wat er werkelijk aan de hand was in die zogenaam
de woelige jaren heeft het programma niets te bieden.
Bovendien is, om het nog ingewikkelder te maken, de chronologie
van de uitgezonden beelden alsook het verband tussen bepaalde
elkaar opvolgende fragmenten soms volkomen zoek. Tegen het
einde van de uitzending komt plotseling een serie fragmenten
uit televisieprogramma's in beeld die over de hele periode ver
spreid liggen, terwijl niet duidelijk is waarom The Beatles „We
can work it out" beginnen te zingen wanneer Eric Jurgens zo
juist mede de PPR heeft opgericht. De jaren zestig op een hoop
geveegd
(Zondag, Nederland 1, 21.40 uur).
'Grootste Nederlandstalig popfestival ter wereld'
PIJNAKKER - Goeie ideeen schij
nen altijd in de kroeg geboren te
worden. Zo ook in het geval van
'straatzanger' Polle Eduard en
'jeugdwerker' Ruud de Graaf
Enkele jaren geleden kwamen zij
tijdens het heffen van het glas op
het idee een feestje te geven voor
alle Nederlandstalige popgroe
pen. Dat feestje wordt aanstaan
de zondag voor de derde keer ge
houden en is inmiddels uitge
groeid tot het 'grootste Neder
landstalige popfestival ter
reld'.
door
Jaap Visser
De Graaf is een grote fan van Polle
Eduard, (dus) een liefhebber van
de Nederlandstalige popmuziek
Bovendien is hij werkzaam op
het hoofdbureau van de gigant
op het gebied van geluidsappara
tuur. All Wave, in Pijnakker.
Daarnaast heeft hij zo'n beetje
z'n hele leven als bestuurder in
het jeugdwerk gezeten ("Ik heb
al m'n papieren maar het trekt
me niet om als 'full-timer' in die
branche bezig te zijn) Door het
een en ander met elkaar te com
bineren is De Graaf er in fB
slaagd een jaarlijks terugkerend
popfestival te organiseren voor
Nederlandstalige popgroepen
Zijn ervaring als 'jeugdwerker'
hielp hem bij het zoeken van ge
schikte podiums terwijl zyn
werkgever bereid bleek als spon
sor op te treden.
Ruud de Graaf daarover: "Myn
baas, Ruud van 't Hoogerhuys,
heef! vroeger zelf als manager in
de popbusiness gezeten en toe
vallig is hij net als ik een grote
liefhebber van de Polle Eduard
Band. Vandaar".
Schadeposten
Drie jaar geleden richtte Ruud de
Graaf (28) met zijn jeugdvriend
Dick Kooyman (eveneens 28) de
stichting Flater op (vooral een
adviesbureau voor het Delftse
jongerenwerk). Onder de noemer
'Flaterfesival' werd in de Stads-
doelen van Delft het eerste louter
Nederlandstalige festival gehou
den met naast de Polle Eduard
Band groepen als Doe Maar (dat
toen nog met een plaatsje op een
'B-podium' genoegen moest ne
men). Stampij, Braak en Ray
mond van 't Groenewoud Hoe
wel duizend bezoekers voor een
volle bak zorgden, lydde Flater
door allerlei onvoorziene onkos
ten 1500 gulden verlies, dat door
de eigen portemonnee moest
worden geleden
Vorig jaar werd het festival aan
merkelijk groter opgezet en werd
de aula van de Delftse TH afge
huurd Mist en sneeuw speelden
Ruud de Graaf en Dick Kom
man echter hevig parten Van de
vierhonderd telefonisch bestelde
kaarten werden er nog geen veer
tig afgehaald. In totaal trok het
festival 'slechts' duizend bezoe
kers. Gevolg: een verliespost van
ruim vyftienduizend gulden.
De leden van Doe Maar waren zo
met het lot van het Flater-duo be
gaan dat zy spontaan besloten
om een benefiet-optreden te ge
ven. uiteraard ook in Delft Dit
liefdadigheids-concert leverde
tienduizend gulden op. De rest
van de schuld (Ruud de Graaf
"Er staat nog zo'n zesduizend
gulden open") zal ongetwyfeld
met het derde festival worden in
gelopen Immers, de Voorburgse
hal de Vliegermolen. mor
gen het decor voor Flaterpop 3, is
al in de voorverkoop nagenoeg
uitverkocht geraakt Ruim twee
duizend Nederpop-hefhebbers
zullen morgen voor een uitgela
ten feeststemming zorgen.
Vriendensfeertje
Ruud de Graaf en Dick Kooyman
hebben niet de pretentie om het
festival te laten uitgroeien tot
'Pinkpop-grootte'. Afgezien van
de vraag of een zo groot festival
met louter in hun 'moerstaal' zin
gende muzikanten haalbaar is,
komt een dergelyke schaalver
groting de sfeer niet bepaald ten
goede 'En het moet natuurlyk
wel gezellig blijven", vinden De
Graaf en Kooyman "De gezellig
heid en de vriendschappelijke
contacten zijn namelijk het leuke
van het bezig zyn met Neder
pop". meent De Graaf "In de Ne
derpop heerst echt een vnenden-
sfeerft» Dat komt ook omdat de
verschillende bands elkaar om
de haverklap in wissenlende sa
menstelling tegenkomen. Want
zo'n beetje elk jongerencentrum
moet tegenwoordig een 'Neder
landse dag' houden Een goeie
zaak overigens".
Zyn liefde voor de Nederlandstali
ge popmuziek verklaart Ruud de
Graaf als volgt "Het zyn meestal
ervaren jongens die er mee bezig
zyn zodat de muziek vaak tech
nisch gewoon erg goed is Daar
naast heb ik veel respect voor ar
tiesten die het aandurven om in
hun eigen taal te zingen De mo-
gelykheden zyn niet alleen be
perkter maar veel mensen erge
ren zich aan het Nederlands om
dat de teksten zogenaamd lullig
zouden zyn Ik bcstryd dat want
je moet maar eens goed naar de
tekst van de gemiddelde Engels
talige popliedjes luisteren Sim
pelheid en truttigheid troef'.