Cliffs fruitmand Furs schudden zweverig image af Billy Joel glijdt bijna onderuit Filatelie ZATERDAG 9 OKTOBER 1982 Sinds zijn eerste hit 'Living doll' aan het eind van de vijf tiger jaren is het Britse popi dool Cliff Richard eigenlijk nooit echt van het popfront verdreven. Toegegeven, het Beatles-tijdperk en daarna de massale verbreiding van de disco-bacterie veroorzaakten zo nu en dan wat magere ja ren. Maar die vormden voor hem juist een stimulans om er nog eens dubbel zo hard tegenaan te gaan en van tijd tot tijd de bakens te verzet ten. Zo ontdeed hij zich stijlvol van het zo langzamerhand toch wat ouderwets geworden Shadows-decor, zocht nieu we tekst- en songwriters, deed aan stern-bijscholing en werkte zich intussen door middel van talloze live-con certen op tot een volleerd en tertainer, die naast zijn be staande aanbidders zowaar een hele nieuwe generatie naar zich toetrok. Het resultaat van al die inspan ningen is dat de nu alweer 42- jarige Harry Webb - Zo luidt dus zijn echte naam - als pla- tenèrtiest steviger dan ooit in het zadel zit. Zijn muziek heeft aan vorm duidelijk ge- wónnen, sterker nog: hij is in staat geweest een volstrekt eigentijdse synthese te bak ken van enerzijds niet stuk te krijgen roek-elementen en anderzijds zijn continue ge- knipoog naar omhoog. Dat maakt het ook zo moeilijk om de elf gloednieuwe songs op zijn laatste langspeler "Now you see me. no»- "nu don't" zomaar af te doen met de toch wat aandoenlijke be naming reli-pop, omdat die term nu eenmaal staat voor een genre dat wezenlijk an ders van opzet is. Cliff zelf maakte de zaken er ook al niet gemakkelijker op door soms laconiek (of diploma tiek?) in het midden te laten wie hij nu eigenlijk op de kor rel heeft: zijn heiland of zijn kersverse vriendinnetje ("The only way out"). Hoe dan ook: laten we ons be perken tot een misser en een hoogtepunt, omdat alles wat daar tussenin zit - zoals ge bruikelijk bij Cliff - van een redelijk constante kwaliteit is. De misser is zijn vertol king van de Amerikaanse tra ditional "The water is wide", die ooit zo voortreffelijk door Karla Bonoff op de plaat werd gezet. Los van een meli ge vertolking legt dit stuk een wezenlijk gevaar in de meeste Cliff-songs bloot: de instrumentatie drijft teveel op het gebruik van synthesi zers en neigt om die reden naar glibberigheid. Het hoogtepunt van de plaat duidt daarentegen op exact het tegenovergestelde, een vergeeld Engels kerstge dichtje dat onder de titel "Little town of Betlehem" in een majestueus orkestarran gement is gevat, compleet met intelligente koorpartijen en zeer welluidend blaas- werk. Koptelefoonmuziek om kippevel van te krijgen. Als dat reli-pop moet heten, dan lust ik er wel een Muzika le Fruitmand vol van. WILLEM SCHRAMA In 1977, het jaar van de punk, wagen een viertal Britten zich op het in die tijd van ui terst glibberige tot spekglad verworden pad van de pop- piuziek. Terwijl honderden punkgroepjes als paddestoe len uit de grond schieten en de consiiment trakteren op muziek met een minimiem aan akkoorden en een maxi mum aan eenvoud en ener gie, presteren de vier het te rug te grijpen naar één van de vele muziekstromingen waarmee de punkbeweging zojuist had afgetekend: de zogeheteh psychedelische rock. The Psychedelic Furs, want zo noemen de vier zich, debute ren in '79 met de single 'We love you', een titel die even als de naam van de groep wat betreft de muzieksoort wei nig te raden overlaat. Een jaar later verschijnt de naar de groep genoemde debuu telpee met nummers die in het verlengde liggen vart 'We love you'. De opvolger 'Talk talk talk' kan worden be schouwd als een geslaagde poging om met behoud van de identiteit in de platenkas ten van een groter publiek te belanden. Van een typisch undergroundbandje zijn de Furs uitgegroeid tot de voort brengers van een strakker en melodieuzer rockgeluid. Onlangs bracht platenuitgever CBS het nieuwste werk van de Furs uit, 'Forever Now'. Ook ditmaal heeft dé groep gebruik gemaakt van de diensten van een producer van allure. Werden de knop pen op de eerste twee elpees bediend door Steve Lillywhi- te (producer van onder meer Joan Armatrading, Peter Ga briel en U2), ditmaal tekende niemand minder dan Todd Rundgren voor dit werk. Voorts wordt de qua bezet ting enigszins gewijzigde groep bijgestaan door het vo calistenduo Volman en Kay- lan, beter bekend als Flo Eddie (Zappa's Mothers of Invention). ziek. De knipogen van vooral zanger/tekstschrijver Ri chard Butler gaan uit naar Bowie, Peter Hammill en Lou Reed. Opvallend is dat Rundgren, die bij het produ ceren altijd de nadruk legt op de hoge tonen, voor deze ge legenheid het spel van Tim Butler op de fretloze bas en dat van drummer Vince Ely de frontlinie van het geluid spatroon heeft toebedeeld. Hierdoor hebben de Furs hun 'zweverige' image defini tief van zich afgeschud. De Psychedelic Furs doen daar door op 'Forever Now' hun naam onrecht aan maér dat zal Shakespeare een zorg zijn. WIM KOEVOET Na de goeddeels met fdrse rock gevulde elpee 'Glass houses' laat Billy Joel nu op 'The ny lon curtain' zijn oortjes naar The Beatles hangen. Mis schien viel het in zijn eerder werk niet zo op, maar hu zijn hummers als 'Laura' en voor al 'Surprises' duidelijk geïn spireerd op werk van Len- non-McCartney. De meèste artiesten zullen wel zeer huiverig zijn voor een dergelijke vergélijking. Véél talent is aan een dergelijke koppeling immers al ten on der gegaan. Joel is echte!" al zo lang bezig ën heeft zich )'n eigen plaats veroverd i zeker de Amerikaanse muzie kwereld dat hem dat zeker niét zal overkomen. Want 'The nylon curtain' is na tuurlijk veruit in de eerste plaats een nieuwe Joel-plaat. En niet zijn beste moet daar direct aan toe worden ge voegd. In zijn collectie van melodieuze muziek - men spreekt in zijn geval altijd van confectie-pop - misstaat 'The nylon curtain' zeker niet. Maar 'Turnstiles' en '52nd Street' waren destijds toch veel opvallender platen. Voor 'The nylon curtain' (een variant op iron curtain, het ij zeren gordijn. Het huis als ei gen territorium) is het schip peren tussen de kwalificaties behoorlijk en goed. De hier boven genoemde nummers zijn zeer de moeite waard, het wat steviger werk klinkt wel iswaar als eén klok maar evenzeer bekend in de oren en een echte uitglijder 'A room of our own') zit er ook nog tussen. Het 'meest Joel' is 'The nylon curtain' aan het eind van de bekende kanten: het melo drama in 'Goodnight Saigon' en de sentimenten in 'Whe re's the orchestra?'. De echte fan van Billy Joel zal 2ich aan deze nieuwe plaat zeker geen buil vallen, maar als kennis making met zijn werk is wel andere langspeler op te Tenslotte nog even dit (zoals ze dat vroeger bij wijze van uit smijter aan het eind van ac tualiteitenprogramma's zei den): wat zouden de omroep- sters van Schiphol toch voor moois bij de popsterren op roepen? Eerst was het om floerste 'Attentie alstublieft' te horen op 'Zenyatta Mon- datta' van The Police (in 'A man in a suitcase') en nu opent Joel ook al één van zijn nummers met Schiphol-me- dedelingen. Het wordt tijd om daar auteursrechten op aan te vragen. BART JUNGMANN Horizontaal: 1. Verschrikkelijk mak met vèel drukte. 4. Waar de groenté meé vastzet, 's nachts. 6. Een keer eten. 7. Zal de last wel dragen. 9. Nieuws gierige. 10. Een vieze plek aan uw hoofd, dat is de straf. 13. Neem die tandarts ih uw dis trict. 15. Was u niet in Lönden met veel plezier? 17. Ziei.u eer! file auto's? 18. Geweldig, wié heb ik daar? 19. Eén Stapel moed. 20. Stop, dit is geeb voe tenwerk- 22. Het gegil om het bevel. 24. Mijn oog liep toen wé aan het eind waren gekomen. 27. Is 't hem toegestaan te tövé- ren? 29.,. O is er ook toe in staat, maar dan op 't water. 30. Onze dagelijkse bezigheid. 31. Heel vlug boos worden. 32. Zijn we op het vliegveld, dan zijn we rijk. Vertikaal: 1. Is er een insect bij O? Hij doodt het dier. 2. De da gelijkse gang van zaken van de boer naar z'n koeien? Zie het ruimtelijk. 3. Stop als ik een oud eiland zie. 4. De baan van de hemellichamen per auto? 5. Rondkijken, maar niet met de ogen. 6. Om het boutje van het vrouwtje. 8. Een vloek die mo de is geworden. 11. Liefhebber van speculaas. 12. Geeft u een poot waar u niet eerlijk aan komt? 13. Zo'n douche krijgt u als u flink schrikt. 14. Een dier op het ijs. 16. De dame in het zwart. 20. De onderwereld be gint in 't zuiden. 21. De speer van u is op dit dier gericht. 22. Een zwarte noot is niet zo bij. 23. Als 'ie groot is kunt u daar alles aan hangen. 25. Eerlijk, zonder deksel. 26. 't Is maar on zin, ik meen het niet zo. 28. Pri ma textiel. De prijs van 25,- werd toege kend aan K van Dam, Wilhel- minastraat 9. 2215 AS Voor hout. De prijs wordt de win naar toegezonden. Oplossingen met vermelding van "Puzzel" voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zenden aan Redactie Leidsch Dagblad, Witte Singel 1. 2311 BG Leiden. Tussen wereldkampioen Ana toli Karpov en de rest van de wereldschaaktop gaapt mo menteel een grote kloof. Al leen Gary Kasparov moet in staat geacht worden om het Karpov in een tweekamp las tig te kunnen maken Tijdens de eerste ronden van het Interpolis-toernooi be vestigde Karpov nogmaals hoe de verhoudingen er op dit moment bij liggen. Hüb- ner, Petrosian en Torre gin gen kansloos ten onder. Op vallend was de wijze waarop Karpov onze Duitse vriend Hübner aan de kant zette. Wit: Anatoli Karpov Zwart: Robert Hübner Caro Kann-verdediging 1 e2-e4; c7-c6. 2 d2-d4; d7-d5, 3 Pbl-d2; d5xe4, 4 Pd2xe4; Lc8-f5, 5 Pe4-g3; Lf5-g6. 6 h2- h4; h7-h6, 7 Pgl-13; Pb8-d7. 8 h4-h5; Lg6-h7, 9 Lfl-d3; Lh7xd3, 10 Ddlxd3; Pg8-f6, 11 Lel-f4; e7-e6, 12 0-0-0; Lf8- e7, 13 Pft-e5. Tot zover is al les identiek aan de partij Bel- javski-Larsen, die vorige week in deze rubriek werd behandeld. De zet Pe5 is pas de laatste jaren in zwang ge raakt. Larsen antwoordde met het scherpe 13... a7-a3, Hübner doet het rustiger aan met: 13 0-0. 14 c2-c4 Daar mee wijkt Karpov af van de recente partij tussen Beljavs- ki-Tal, waarin wit Dd3-e2 speelde met remise na 23 zet ten. In een analyse op 14 c4 laat Tal zwart met b7-b5 ver volgen, om na 15 Pe5-c6; b5x- c4, 16 Dd3-e2;Dd8-e8, 17 d4- d5 tot de conclusie te komen dat wit beter staat. Hübner doet het daarom anders: 14- ...c6-c5. Deze zet doet Karpov beslissen de vlam in de pan te gooien. 15 d4-d5, Pd7xPe5. 16 Lf4x- Pe5; Pf6-g4, 17 Le5xg7! Dat is de vlam. een heus loperoffer Ongebruikelijk voor de altgd voorzichtige Karpov. maar min of meer gedwongen en ook erg sterk 17...Kg8xLg7. 18 Dd3-e2; Le7-g5 schaak. 19 Kcl-bl: Pg4-n5. 20 d5xe6; Dd8-c8 (nog het beste veld voor de dame), 21 e6-e7; TfB- e8. 22 Tdl-d6; Dc8-g4. 23 De2- e5, Kg7-g8, 24 Thl-el; Pf5-d7 Zie diagram Allemaal logische zetten, wat niet wegneemt dat wits stu- koffer nu tot zijn volle recht komt. Met een kwaliteitsoffer verbrijzelt Karpov de laatste resten van zwarts veste. 25 Td6xPd7. Dg4xTd7, 26 Pg3- f5; 17 05. 27 De5-d5 schaak! De clou Hübner is tot dame- ruil gedwongen, waarna wits vrijpionnen de achterstand van een toren in het niet doen vallen. 27 Dd7xDd5, 28 c4x- d5. Lg5-f4, 29 g2-g3;Lf4-c7. 30 Kbl-c2; b7-b5 Zwart heeft al leen nog maar zetten "bij ge brek aan beter" 31 Pf5xh6 schaak; Kg8-h7, 32 Ph6-fi>; Te8-g8, 33 d5-d6, Lc7-a5. 34 Tel-e6; Tg8-g5. 35 Te6xf6. Tg5xh5. 36 d6-d7; Th5-h2, 37 Pf5-e3 en zwart gaf op. Een vereniging met een duide lijk langere geschiedenis dan Samen Sterk is de op 11 sep tember 1925 opgerichte Lei- derdorpse damclub. Een club, die in het spoor van "grote" verenigingen als DCL en LDV tot ontplooiing trachtte te komen. Dat lukte aanvankelijk aardig. Men speelde in het Café van Ra maker het Wapen van Leider dorp - een van de oprichters. Het speelterrein bevond zich naast de bekende tolbrug. Een klein uitstapje naar de christelijke school werd, na dat de tol was opgeheven en het pand door een zoon van een dammer Van de Bosch werd overgenomen, gevolgd door het spelen in het damlo- kaal van Van de Bosch, zoals dat in de notulen werd ge noemd. Ook daar hield men het om uiteen lopende rede nen na een aantal jaren voor gezien. Naarstig werd naar een geschikte gelegenheid gekeken. Uiteindelijk vond de damclub zijn stek in de ge meenteschool, die later ver bouwd als Het Dorpshuis, aan de Kerklaan nummer 1, nu nóg steeds het sthjdperk de r de LDC'ers. En dat al zo'n 27 jaar!. Twee keer heeft LDC niet mee gespeeld in de LDDB, of competitieverband. In oorlog speelde men wel door, bij Van de Bosch achter in de slijterij, maar de clubcompe titie lag natuurlijk stil. en een dieptepunt beleefde de club in 1977 toen het ledental dus danig was geslonken dat geen team kon worden opge steld. Een vreemde gewaarwording voor de zes trouwe leden, maar wel verklaarbaar In het begin van de jaren vijftig be schikte men over ruim dertig dammers en was er zelfs sprake om met vier teams in de competitie aan te treden. In die dagen vreesde het hele district het zogenaamde "fa- milieteamDe heren Henk van de Vecht. Piet Vervark, Jan van de Zwan, Rein en Guus van de Zwaï Verhoog en Wim Zwan waren alle op de een of andere manier met elkaar verbonden. De uitvinding en vooral de introductie van de TV, heeft een nadelige in vloed gehad op het clubbe- zoek. Men damde op de woensdagavond en dan stond volksport nummer 1, voetbal, op het programma. Jammer, maar LDC heeft Zich glansrijk door die lastige periode heengeworsteld. Opmerkelijk was. voor het Leidse district, dat LDC een jonge vereniging was. In die zin. dat dammers van 12, 13 en 14 jaar meespeelden. Zo dacht een zékere Boeftink van OGB er ook over, want hij weigerde legen Rein van de Zwan uit te komen. Deze was 14 en Boeftink merkte op dat een damclub in ieder ge val geen bewaarschool dien de te zijn. Na lang praten konden de teamleiders hem eindelijk bewegen achter het bord plaats te nemen en laat "de Boef' nu ook nog verlie- (Wordt vefvolgd). Het uitstekende Canadese paar Diana Gordon en George Mit- telman won in Biarritz de we reldtitel voor mixed pairs. 450 Paren namen deel uit 55 landen, het grootste deelne mersveld dat ooit in een WK aantrad. Het beste Neder landse paar was Kees Tam- mens met Anneke Simons die 6e werden met iets meer dan twee toppen achterstand op de winnaars. Zij speelden een voortreffelijk toernooi en ze denken dan ook met enige weemoed te rug aan dat ene Franse paar aan de laatste tafel in de 3e zitting dat eerst als vrijwel enige in de hele zaal zes schoppen bood, en maakte, om vervolgens in het tweede spel met 21 punten tegenover 5 een biedverloop te produce ren van twee harten-pas-pas pas. De troeven zaten 5-0 en het maximum te behalen sla gen bedroeg 8, opnieuw goed voor vrijwel een zaalnul Max Rebattu met Marijke van Me- chelen werden 15e en ook Max Rebattu kon zich na af loop wel de haren uit het hoofd trekken: AH O A V 8 O A 8 7 5 B 7 6 3 V6 9 H32 <0> 9 6 4 3 2 542 o7 5 C?B 10 97654 O H V B 10 C geen O A H 10 9 8 Noord gever, niemand kwets baar. Als zuid moest Rebattu het ietwat aangetrokken con- NEDERLAND - Het is nu al bijna zeker dat in 1984 zegels zullen worden gewijd aan het Wereldnatuurfonds en aan de 400ste sterfdag van Willem van Oranje. De zegel die in het teken zal staan van het Wereldnatuurfonds werd min of meer toegezegd door PTT-directeur-gencraal Leenman bij de opening van de vierdé NVPH-fchotv te Den Haag. Drs Leenman nam daarmee een suggestie over die NVPH-voorzitter Riet veld deed in zijn openingsre de. De NVPH-voorzitter zei in zijn openingsrede letterlijk "En als u (prins Bernhard-hw) het gebouw verlaat, Werp dan ook een blik op de stand van het Wereldnatuurfonds, met daar in de buurt diverse col lecties op het gebied van de fauna. U. Koninklijke Hoog hetd, heeft zich zowel voor de filatelie als voor het door u opgerichte Wereldnatuur fonds zo ingezet, dat ik hoop tract spelen van zeven schop pen, waartegen west startte met ruiten. Zuid nam het aas. gooide een ruiten af op har ten aas en speelde schappen aas-heer, waaronder de vrouw viel. In de eerste kla verrondc viel vervolgens de vrouw I am lucky, zei Max en claimde. Hij verzuimde evenwel te vermelden dat hij uiteraard nog eerst even dat ene troef} e zou trekken De tegenpartij protesteerde. Max moest gedwongen kla veren spelen en ging een down. zeven schoppen ge maakt zoü een 4e plaats heb ben opgeleverd in de eind rangschikking. Een goede prestatie leverden tenslotte ook de Eindhovcna- ren Jos Dirks en Else van Eijndhovcn die via een formi dabele slotzitting 19e wer den, en het Amsterdamse echtpaar Van der Helm dat 27e werd na zelfs 3e te heb ben gestaan. door Heio Wit In de rede die drs Leenman daarop hield zei hij dat hg waarschijnlgk nog net tijd zou hebben (hg gaat begin '84 met pensioen-hw) om de uit gifte van een WNF-zegel te realiseren Achteraf zgn de suggestie en de toezegging eigenlijk wel merkwaardig. Beide heren hebben cr waarschijnlijk niet bij stilgestaan dat or in 1971, bij de 60ste verjaardag van prins Bernhard. al een WNF zegel is verschenen Er kwa men toen vier zegels uit die een indruk geven van de veelzgdige activiteiten van de prins 15 ct, een gcstileer de anjer. 20 ct, het panda beertje van het Wereldna tuurfonds; 20 ct. een portret van de prins met op de ach tergrond de Hoogovens en een KLM-toestel en 45 4 20 ct, de Boroboedoer (de pnns zette zich toen in voor de res tauratie). De Willem van Orante zegel komt er zeer waarschijnlijk naar aanleiding van vragen van het GPV Tweede Kamer lid Schutte In schriftelijke vragen had Schutte gclnfor meerd naar de mogelijkheid om volgend jaar het emissie vah d< 45n*te gebonrtMag \.in Willem gift Orftftyi Mocht een dergelijke emissie niet meer te verwezenlijken zijn, zo stelde Schutte aan het slot van zijn vragen, "wil de minister dan in ieder geval al lés op alles zetten om te zor- fén troor dc uitfat e in 1 Ni ter herdenking vin de 400ste sterfdag van Willem van Oranje Minister Zecvalkmg heeft in antwoord op deze vragen toegezegd bg de vast stelling van het emissiepro gramma 1984 de uitgifte van een Willem van Oranje-zegel in overweging te nemen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 23