Vrouwen veranderen c sneller dan hun bladen Mannelijke 'overgang' kan ook diepe depressies veroorzaken DE> ZATERDAG 9 OKTOBER 1982 Extra De Nederlandse vrouwenbladen Libelle, Margriet en Viva zijn allesbehalve vooruitstrevend. Liever dan hun nek uit te steken bevestigen ze de mening van hun gemiddelde lezeres. Zo komt het dat vooral de giganten - Libelle en Margriet - het nog altijd houden bij patronen, recepten, de gebruikerlijke rubriekjes en interviews met bekende persoonlijkheden. Artikelen over de veranderde positie van de vrouw zijn er nauwelijks in terug te vinden. Terwijl ze pretenderen voorop te lopen als het op hangijzers als emancipatie en feminisme aankomt. De vrouwen die een rol vervullen in de Margriet, Libelle en Viva zijn steevast jong, mooi en stralend. Dat moet wel. Brengt de Margriet een oudere vrouw op de voorpagina, dan scheelt dat al gauw zo'n 50.000 exemplaren in de losse verkoop en dat kan een concern als de VNU natuurlijk niet hebben. De oplettende lezers van genoemde bladen wisten dat natuurlijk al, maar het is altijd aardig als zoiets schriftelijk wordt bevestigd. Daarvoor heeft nu een groep politicologie-studenten van de Amsterdamse VU gezorgd, in het kader van het doctoraalprogramma Communicatiewetenschappen. Zeven mannen twee vrouwen en twee mannelijke begeleiders onderzochten een aantal nummers van de bladen Serpentine. Margriet. Opzij. Viva en Libelle op hun inhoud en hun uitstraling. Ze deden dat omdat zij vermoedden dat de vrouwenbladen grote invloed hebben op het doen en denken van hun zes miljoen lezeressen. De traditionele vrouwen bladen hebben oplagen om van te duizelen: zeven- a achthonderdduizend stuks Margrieten en Li- belles rollen er wekelijks van de persen. De Viva is wat minder gigantisch qua oplage, maar een aan tal van 200.000 is nog al tijd heel behoorlijk. De vrouwenbladen "nieuwe stijl", (bijvoorbeeld Opzij en Serpentine), steken heel mager af bij hun gro te zussen. Maandelijks ko pen 30.000 vrouwen Opzij. Wat de motivatie van de grote groep is om voor de traditio nele bladen te kiezen is nog niet onderzocht. Eén van de redenen dat Opzij niet zo erg in trek is kan zijn omdat de makers van dit blad bewust "moeilijk" schrijven. Het ziet de ontwikkelde vrouw met minstens een middelbare op leiding als zijn doelgroep. Er worden in dit blad ook 'luxe problemen' aangesneden. Een frappant voorbeeld daar van was het item: 'Mag je als werkende vrouw een werk ster hebben?' Een andere reden dat zy qua oplage achterblijven is waar schijnlijk dat zowel Serpenti ne als Opzij consequent kri tisch schrijven, niet 'gezellig' Zij snijden feministisch ge tinte onderwerpen aan als de vrouwenbeging en de slechte arbeidspositie van vrouwen. Ook Margriet doet af en toe een pasje in die richting. Tus sen de recepten en de brie venrubriek staat wel eens een verhaal over pakweg vrou wenmishandeling, maar bij een incidenteel verhaal blijft het. Grauwe midden veel mogelijk naar de zin te maken. Daarom is voor hen V een plaatsje in het grauwe midden weggelegd, zo meent het rapport. Zij kunnen het zich doodeenvoudig niet ver oorloven om standpunten in te nemen die vooruitstrevend te noemen zijn. Ze presenteren hun lezeressen de zg. 'sandwichformule'. Standpunten in controversië le zaken -de abortuskwestie bijvoorbeeld- zullen zij nooit innemen, in tegenstelling tot Serpentine en Opzij. Op een enkel artikel na besteden 'de groten' alleen aandacht aan onderwerpen waarmee ze nooit kwaad kunnen doen. Onderwerpen ook die ze al sinds jaar en dag brengen: mode, recepten, de vrouwen- rubriekjes, de vragenrubriek, artikelen over schoonheid, de verzorging van kinderen, huis en haard. Libelle is nog het meest rolbe- vestigend. Dit blad gaat er nog altijd van uit dat een vrouw tevreden is met het huishouden, dat ze man en kinderen te verzorgen heeft. Ook Margriet suggereert vol gens het rapport dat vrouwen zelf voor hun huidige positie gekozen hebben en dat ze daarmee tevreden zijn.Viva is veel meer 'ikkerig' bezig met verhalen over het uiterlijk, de relatie, kortom, het geestelijk welzijn van haar lezeressen. Regelmatig staan er in de Vi va ook interviews met vrou wen die 'iets' hebben bereikt in de maatschappij. De on derzoekers, bij monde van Roeleke Vunderink, vinden de Viva "een beetje dubbel". öt'Hci/uhSciuf •Ka» A Ze schrijven bijvoorbeeld heel radicaal over ongewen ste intimiteiten op het werk, en een bladzijde verder staat hoe je je met strakke kleren en splitten zo sexy mogelijk kan kleden.." Uitstraling De uitstraling van Serpentine en Opzij verschilt uiteraard ook hemelsbreed met die van Viva, Margriet en Libelle. Geen fraai opgemaakte en ge kapte dames op de voorpagi na, maar 'gewone' vrouwen in hun dagelijks kloffie. "De tandpasta-smiles ontbreken. Vrouwen zyn bezig met de werkelijkheid. Kleding is iets dat je elke dag draagt", aldus het rapport. Advertenties over wasmiddelen, make-up en kleding zullen de lezeres sen in Opzij en Serpentine waarschijnlijk nooit aantref fen. Kortom: deze laatstge noemde bladen ogen veel minder 'gezellig'. uwen in Libelle en Mar griet zijn het toonbeeld van zedigheid met hun mooi ge kapte of samengebonden haar, zo menen de onderzoe kers. De vrouwen in Viva zien er volgens hen als volgt uit: "Zij vertonen een opgeto genheid die overdreven doet. Hun mondhoeken ver tonen zo ongeveer ontwrich- tingsverschynselen". Er hangt in de traditionele vrouwenbladen een romanti sche waas rond het moeder schap. Moeders "aan de goe de kant van de dertig" staan dikwijls model. Veelvuldig staat de vrouw met dromeri ge blik afgebeeld met een schattig jong meisje, die by voorkeur in dezelfde kleer tjes is gestoken als mamma. Roeleke: "Blijkbaar doen moeder en kind het altijd nog wel". Meegegroeid Ondanks die sombere geluiden komen de onderzoekers aller minst tot de conclusie dat de Margriet en Libelle zijn bly- stilstaan. Roeleke Vun derink: "We kwamen tot de slotsom dat zy wel met hun tijd zyn meegegroeid, maar dat vrouwen hoogstwaar schijnlijk sneller zijn veran derd dan de bladen. Het aan tal mensen dat deze bladen leest is natuurlijk zo gigan tisch dat het niet verbazing wekkend is dat die bladen blijven achterlopen. Maar ir ritant is het wél. Vooral om dat ze zelf beweren voorop te lopen als het om emancipatie gaat. De hoofdredactrice van Margriet bijvoorbeeld roept in interviews altijd uit dat het blad een voortrekkersfunctie vervult, maar dat blijkt uit de inhoud nergens". De onderzoekers zeggen deze conclusie ook te kunnen sta ven aan de combinatie die zij maakten tussen een bestaand onderzoek naar opvattingen van vrouwen over emancipa tie en hun inhoudsanalyse. Op die manier werd een beeld verkregen van het ver band tussen de opvattingen, die in de tijdschriften naar voren komen en opvattingen van de lezeressen over eman cipatie. Conclusie: geen van beiden loopt voor op de an der. Er is helemaal geen spra ke van dat Margriet. Libelle en Viva hun lezeressen zou den 'meetrekken'. Wat Ser pentine en Opzij betreft kon Bij de voltooiing van de vijfmiljoenste woning in Nederland in Utrecht werd onlangs nog enig medeleven met prins Claus geventi leerd. "Welkom Beatrix, van harte beterschap voor Claus", stond er op een spandoek. (Foto GPD1 Pas de laatste jaren wordt volmondig toegegeven dat ook een man kan tob ben met de overgang. Het worstelen met de „mid denleeftijd" is bepaald geen zaak die slechts aan vrouwen is voorbehou den. Ook de man in het midden van zijn leven heeft veranderin gen in zijn hormoonwerking. De produktie van het manne- door Elly van Hoeven lijk hormoon testosteron neemt af, maar bij lange na niet zo abrupt als de oestro- geenproduktie by de vrouw in de menopauze. Hulp Veel belangrijker is echter de psychologische kant van de zaak. Het specifieke van de mannelyke overgang is dat de ouder wordende man het verminderen van zijn geeste lijke en lichamelijke presta ties moeilyk kan verwerken en daardoor in een innerlijk conflict geraakt, die vaak diepe depressies veroorza ken. Een sprekend voorbeeld daar van is momenteel prins Claus. Watide man in de over gang nodig heeft, is voorna melijk psychologische hulp van een arts of specialist die hem duidelijk moet maken, dat ook de oudere leeftijd zijn vaste plaats heeft in het le- ftet krampachtig jong willen blijven uit zich het gehele scala tussen yoga en yoghuurt De mannelijke overgang, rond en tot ruim na het vijftigste levensjaar, is een evenzeer verbreide als slecht begrepen crisis van de volwassen leef tyd. Het is als het ware een soort drempelvrees by het overschrijden van de grens tussen de voorbije jeugd en de naderende ouderdom, even ingrijpend als de puber teit. Mannen in wat men noemt „de beste jaren van hun leven" komen in een fase van zelfon derzoek; ze zyn uit het lood geslagen, hebben gevoelens van vrees en verlorenheid, lij den aan depressiviteit die ze zelf niet kunnen verklaren, zijn bang voor kwalen, waar b{j vooral hersentumoren en hartkwalen favoriet zijn, voe len zich verwaarloosd en vra gen zich, net als in de puber teit, gedurig af wat de zin van het leven is. Krampachtig Het beeld van de man i wat de Amerikanen i midlife-crisis is eigenlijk even specifiek als symptoma tisch. Redelijk goede huwe lijken, die na twintig, vyfen- twintig jaar ineens worden opgedoekt - de rimpels van je even oude vrouw en haar gry- ze haren zijn op zichzelf niet zo hinderlijk om naar te kij ken. maar ze confronteren je tegen je zin op elk moment van de dag met je eigen ouder worden - carrières die abrupt worden afgebroken omdat het werk niet langer als fasci- nerend wordt ervaren, de plotseling opkomende hu meurigheid en het gebrek aan initiatieven Maar er hoort méér by: name lijk het krampachtig jong wil len blyven. Dat uit zich in by- voorbeeld het ineens sportief gaan doen: trimmen, tennis sen. golfen, paardrijden, het gezonde leven, kortom dat hele scala tussen yoga en yoghurt. Met daarby de hoog- tezon, de perfecte maar iets te jeugdige kleding, de vriendin en de verwoede pogingen een nieuw leven te beginnen Maar wat men ook doet: er moet op den duur gas wor den teruggenomen Niet al leen het eigen lyf dwingt daartoe, ook de omgeving In het werk moet men de nieu- initiatieven overlaten aan de jongere generatie, thuis aan de oudste zoon. En dan dringen de bekende vragen zich op, zoals: heb ik eigen lijk wel wat bereikt in het le ven, ben ik wel met de juiste vrouw getrouwd - en de zwartgalligheid en depressi viteit slaan toe. Riant Men wordt destructief ten op zichte van zichzelf. Alcohol wordt doorgaans een dage lijkse metgezel, net als li brium, valium en andere me dicijnen Slapeloosheid, lusteloosheid. futloosheid doen dan hun intrede, vage klachten dat alles pyn doet leiden richting arts. Die dan meestal niets anders kan con stateren dat de kwalen puur psychosomatisch zyn. Oven gens is de mannelyke over gang bepaald met aan een be paalde maatschappelijke sta tus gebonden zowel de aca demicus als de ambachts man, zowel de manager als de melkboer kunnen er aan lij den. Niemand kan weglopen voor zichzelf in deze middenleef tijd. maar er is in ieder geval één troost: alles gaat over. al kost deze fase wel veel tqd. Berusting is in deze hele pe riode het centrale thema en tevens de oplossing ervan: het etndelyk leren kennen van de eigen proporties, het accepteren van de eigen grenzen en het weten dat ook voor de oudere man nog steeds een nante plaats in het leven is ingeruimd door Miep Hoenson dit verband met worden ge legd, omdat de betreffende gegevens er nog niet zyn. Roeleke Vunderink: "Maar na tuurlijk ademen ook de tradi tionele bladen wel een ande re sfeer uit als 25 jaar gele den. Dat kun je heel goed zien aan de problemenru- briek. Werd iemand met een buitenechtelijke relatie in 1960 afgestraft, tegenwoordig tracht het vrouwenblad er be grip voor op te brengen. En op een foto by een recept wordt zowaar wel eens een mSn uitgebeeld. Dat biedt hoop".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 15