Melancholieke sfeertekening Ate de Jong: 'Film en boek vergelijken is dom" VjèT F JÈT r „Iilir jf Partners: milde komedie over 'binken en nichten' F J Rocky nog eens op herhaling VRIJDAG 1 OKTOBER 1982 Film k ""'li .lllllM' A Film: Silent Rage (De Stil le Wraak); regisseur: Mi chael Miller; hoofdrolspe lers: Chuck Norris, Ron Silver, Brian Libby en Steven Keats; iheater: Eu- rocinema. Alphen aan den Rijn; leeftijd: 16 jaar. Chuck Norris jaagt op Frankenstein Het oude Frankenstein-gegeven blijkt nog niet genoeg uitge kauwd voor een derde serieuze poging om meervoudig ex-we reldkampioen karate Chuck Nor ris tot een echte filmster te ma ken. In "Silent Rage" krijgt Nor ris de hoofdrol, voor het eerst compleet met liefdesscènes en gesproken tekst in plaats van zonder een woord te zeggen alle opponenten in elkaar te beuken. Toch blijft Norris' rol vrij onbete kenend omdat Silent Rage eer der een thriller is dan een karate- film. Louche doktoren, die de medische ethiek volkomen aan de laars lappen, scheppen met manipulatie van moleculen een supermens van een gedode insta biele crimineel (Brian Libby). Deze schepping, die vrijwel on kwetsbaar is, ontpopt zich als een regelrechte moordmachine. Norris' bloedstollende jacht op de ze eigentijdse versie van het Frankenstein-monster is in feite het belangrijkste, zij het erg voor de hand liggende, motief van de ze film. Het gegeven wordt ech ter goed uitgewerkt en het zweet loopt de toeschouwer in de han den. Als Chuck Norris het creatuur uit eindelijk toch denkt kwijt te zijn weten de toeschouwers beter: een logisch en terecht open ein de van deze spannende film. RAYMOND PEIL LEIDEN - Het is bijna een stan daardopmerking: "Leuke film ja, maar kijk het probleem is: ik heb dat boek gelezen en ik kan je wel zeggen...daardoor krijg je een toch heel wat betere kijk op die tijd". Bewerking of verkrachting - daar over sprak filmer Ate de Jong gisteravond in het Lak-theater in het kader van Studium Generale. Omdat hij "Een vlucht regenwul pen" van Maarten 't Hart heeft verfilmd was hij uitgenodigd. De film en het boek gaan vergelij ken is eigenlijk dom volgens de Jong, want daarvoor is er een te groot verschil tussen deze twee manieren van uitdrukken. "En wat zie je als je naar de filmge schiedenis kijkt? Er zijn goede films gemaakt van slechte boe ken en omgekeerd. Wat je trou wens ook merkt is dat het boek en de film niet worden vergele ken als de film goed blijkt te zijn". Trouw aan de geest en de letter van het boek hoeft de filmer niet te zijn volgens De Jong. "Heeft de schrijver de rechten van het boek verkocht, dan heeft hij ook zijn ziel verkocht. Zo simpel zit dat. Als ik bepaalde dingen uit een boek extra naar voren wil la ten komen in myn film, dan is dat mijn goed recht. Bij het schrijven van het scenario ga je sowieso uit van een andere struc tuur dan die van het boek. Neem alleen de factor tijd. Je kunt vele bladzijden schrijven over het scheren van je gezicht. Maar film dat eens minutenlang. Saai, saai, wordt dat. Tenzij er natuurlijk een bom in dat apparaat zit" Wil de filmer een nieuw personage ten tonele voeren, dan moet hij dat vooral niet laten volgens De Jong. "Waarom niet. als het beter is voor de film. Je zult er toch wel op toezien dat je de thematiek niet uit het oog verliest". Waarom verfilm je een boek? "Om- datje het mooi vond", antwoord de De Jong. Waaraan hij direct toevoegde: "Ik zou liegen als ik niet zou toegeven dat het com mercieel gezien aantrekkelijk is om een goedlopend boek te verfilmen". Toen De Jong nog aan het begin van zijn carrière stond wilde hij graag werken met originele sce nario^. Tegenwoordig stelde hij naar éigen zeggen nog veel hoge re eisen. "Ik wil graag dat er mensen komen kijken". De Jong is nu ovengens bezig aan een verfilming van Brandende liefde van Jan Wolkers. Geen makkelijke klus. verzekerde hij zijn gehoor. "Jan Wolkers was overigens te spreken over de eer ste versie van het scenario. En hij heeft een goed dramaturgisch in zicht. In tegenstelling tot Maar ten 't Hart Die heeft van die din gen geen kaas gegeten". WIM BRANDS Programma filmhuizen LEIDEN - De weekendcyclus van het LVC is gewijd aan de Japanner Kurosawa. "Dodes- kaden" is de eerste film in de ze cyclus en de titel is ont leend aan het geluid van de denkbeeldige tram waarin een idiote jongen de gehele dag denkt rond te rijden. Een en ander speelt zich af in een Japanse krottenwijk, die Ku rosawa als een kleurrijk mo- zaek afschildert, (vanavond en morgenavond 21.15 uur). "De vuurpaarden" van Sergei Paradjanov behandelt de lief de tussen de boerenzoon Iwan en de koopmansdoch ter Maritska. Tussen hun twee vaders bestaat een vete, die ontaardt in de dood van de boer. Het gevolg is een Ro meo- en Julia-achtig drama, (woensdag en donderdag 20.00 en 22.15 uur). Bü K&O "Despair" van Rainer Werner Fassbinder. (dinsdag 5 oktober 20.00 uur). Hedwig, hoofdfiguur in Frederik van Eedens roman "Van de koele meren des doods", is gefasci neerd door dood en erotiek. Te gelijkertijd is zij er, vanuit een calvinistische opvoeding waarin zelfdoding en sex slechts tot de hel leidden, doodsbenauwd voor. Haar obsessie drijft haar tot enkele zelfmoordpogingen en een huwelijk met een homosexu- eel met wie lijfelijk contact slechts eenmalig en dan nog zeer krampachtig tot stand komt. Uit dat huwelijk vlucht ze weg met een pianist die haar zinnelijkheid wel kan bevredigen. Van Eeden heeft het leven van Hedwig als een "geval" beschre ven (hjj was tevens psychiater), waarvoor hij de wortels tot haar 'afwijking' in haar jeugd situeer de. Dochter van een gegoede fa milie, aangetrokken tot de moe der, die zeer jong overlijdt. De eerste aanzet tot de fascinatie voor de dood is er dan al en wordt versterkt door het overlij den van de geliefde moeder. De zinnelijkheid is er eveneens heel vroeg, maar Hedwig onderkent die gevoelens slechts als "slecht". Al heel jong begint ze zich af te vragen waarom die ge voelens verwerpelijk zijn, terwijl ze toch eigenlijk als bijzonder prettig worden ervaren. Naef als ze is, begrijpt ze niet dat met haar zinnelijkheid en knappe ver schijning de jongens het hoofd op hol wordt gejaagd. En ze krijgt een nog grotere hekel aan zichzelf wanneer een vriend om haar zelfmoord pleegt. Dan heeft ze zich al in het vriendschapshu welijk met Gerard gestort. Als een uitvlucht voor zowel hem als haar. Maar dit kan niet standhou den, want haar biologische be hoeften vallen niet te onderdruk ken. Hedwig vlucht met haar minnaar, krijgt een kind van hem en wordt in de Avaanzin ge stort, wanneer hij haar verlaat en het kind sterft. Die waanzin wordt door een psychiater geob serveerd tot zij is uitgeraasd, waarop hij haar vol morfine spuit om kalm te blijven. Dat is het be gin van een nieuwe hel voor Hed wig, want verslaving is het ge volg. Via prostitutie komt zij aan haar morfine, maar geraakt tege lijkertijd steeds meer tot verwor ding. Haar uiteindelijke redding en loutering vindt zij tenslotte in de vorm van een verplegende re ''li, ''li,, -i| "Van de koele raeeren des doods": regie Nouchka van Brakel; met Renee Soutendijk en Derek de Lint; Lido I, Leiden, 16 jr. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii een basis voor haar geweest, dan had ze zich bijvoorbeeld niet zo hevig aan tijdsbeeld en taalge bruik hoeven vastklampen. Dat is nu wel gebeurd. Toch is dat voor het geheel een gelukkige keuze geweest Want door de constumering en prachtige lokaties, gecombi neerd met de sublieme fotografie van Theo van de Sande. is er een indrukwekkend kijkspel ont staan. Plaatjes, stuk voor stuk om van te watertanden, samen gesmolten tot een twee uur du rend bewegend schilderij, is een prestatie van formaat. Voor de figuur van Hedwig is de keuze - eveneens gelukkig - op Renée Soutendijk gevallen, die als spilfiguur uiterst professio neel en bewogen haar werk doet. Soutendijk, die zo zoetjes loze uitstekende vertolkingen op haar naam heeft staan, overtreft ligieuze, die haar leert met haar gevoelens te leven. Het lijvige boek van Van Eeden was de grondslag voor Nouchka van Brakel om haar derde speel film te maken. Na een verboden liefde in "Het Debuut" (oudere man met jong meisje), een om streden liefde in "Een vrouw als Eva" (gehuwde vrouw met ande re vrouw) was deze liefde voor de dood en de erotiek een logisch vervolg. Toch is er van een trilo gie totaal geen sprake, omdat "Van de koele meren" niet in de ze tijd, maar aan het begin van deze eeuw speelt en derhalve zwaar gekostumeerd is. Ook in psychologisch opzicht is haar derde produkt van ander en zwaarder kaliber. Van Brakel jaagt door de gegevens die Van Eeden haar aandroeg heen, waardoor de film mist wat het boek wèl heeft: een logische karaktertekening van Hedwig. In de film is Hedwig meer een meisje dat verschrikkelijk pech heeft gehad, maar die pech komt wel plotseling uit de lucht vallen. Van Eeden geeft van het begin af de oorzaak van de latere ellende aan. In zoverre is de film dus niet zo geslaagd. Maar Van Brakel heeft zich voor dergelijke kritiek al ingedekt door vooraf te zeggen dat de film gebaseerd is op het boek en niet dat het boek is verfilmd. Toch kan zij er niet on deruit dat er van verfilming wel degelijk sprake is. Was van Eedens boek werkelijk hier zichzelf. Vooral in een met emoties beladen scène als de aanval van waanzinnige razernij, bereikt zij een perfectie die de koude rillingen over je rug doen lopen. Al is Van Brakel dan ook niet hele maal geslaagd in het kernachtig doorgronden van Hedwigs ka rakter, als geheel is "Van de koe le meren" een van de betere pro- dukties. Dat is vooral te danken aan de combinatie Van de San- de-Soutendijk, die enerzijds een formidabele sfeertekening an derzijds een heftig emotionele geladenheid bewerkstelligt. "Van de koele meren" munt hier door uit, maar mist het wezenlij ke dat Van Eedens roman wel heeft. De meeslepende melancholie, die het boek kenmerkt, is echter wel degelijk aanwezig, waarmee de film minstens zijn recht van be staan waarmaakt. ANNEMIEK RUYGROK Hoezeer een acteur het evenbeeld van zijn eigen creatie kan wor den, illustreert het geval Sylves ter Stallone. Een jaar of vijf gele den lanceerde hij de figuur van bokser Rocky Balboa en nu in 1982 zijn we al beland bij de der de versie daarvan. In een interview voor de Engelse tv vertelde Stallone een paar maan den geleden dat de ervaringen van Rocky min of meer synch roon lopen met zijn eigen leven. Zoals het succes de eenvoudige, omhoog gevallen bokser naar het hoofd steeg, zo verging het de uit het niets verrezen Stallone net zo (dat zat al enigszins in de tweede Rocky). In Rocky 3, die onder de titel Eye of the tiger is uitgekomen, keert het besef en relativeringsvermo gen echter terug. In het eerste half uur hangt hij nog de grote ster uit voor tv-shows en recla mespots. Maar dan kruist een ontzagwekkende neger zijn pad en die rekent hardhandig af met de mythe Rocky. Dat lijkt het einde van een merkwaardige bokscarrière, maar de man tegen wie dat destijds begon, Apollo Creed (die onberispelijke we- reldkampioen van destijds) wil hem er weer bovenop helpen. Te rug naar de wortels: een zweterig bokslokaaltje en keihard trainen. In die fiise komt dan ook weer iets boven van de betovering van de eerste Rocky. De geraffineerde montage, ondersteund door de dreunende ritmen van compo nist Bill Conti maken de voorbe reiding voor het grote gevecht ui terst meeslepend. Voor de rest is deze herhalingsoe fening niet zo geslaagd. Rocky was natuurlijk al een karikatuur van zichzelf, maar zo langzamer hand wordt dat ook een verve lende karikatuur. En niet alleen hij: ook Burt Young als de suk kelachtige zwager en Burgess Meredith als de ouderwetse trai ner kunnen zo langzamerhand echt niet meer. En met die twee moet die hele Rocky-cyclus nu dus ook maar op de helling en Stallone op zoek naar een andere uitlaatklep voor zijn ego. Zo is Romy Schneider tenslotte ook eens van Sissi afgekomen. BART JUNGMANN 'lillik 'llllii, "H| Eye of the tiger (Rocky 3); regie: Sylvester Stallone; hoofdrollen: Sylvester Stallone, Talia Shire en Burt Young; theater: Lido 2, Leiden en Euro 4, Al- phen; leeftijd: 12 jaar iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinmii In Amerika waren ze tamelijk verrukt van La cage aux fol ies, de Franse nichtenkome die van vier jaar geleden. Hol lywood heefl daar nu een ei gen versie van gemaakt in de vorm van Partners. Dit keer geen nachtclub-o-la-la- laatjes, maar een film over twee agenten. De één een echte(?) kerel, de ander ho mofiel. Het is een soort hu mor waar op voorhand al meer dan één vraagteken achter moet worden ge plaatst. Humor door een sleu telgat, duidelijk speculerend op alle vooroordelen bij het publiek. Dat in ogenschouw nemend, valt Partners eigenlijk reuze mee. De koppeling van twee zo verschillende agenten deed vrezen voor uitbundige kluchttoestanden en dat heeft Partners beslist niet. Heel milde humor, meer voor een glimlach dan een schater lach. Aardig is in dat verband ook dat Ryan O'Neal als de agen tenbink Benson behoorlek voor schut gaat. In de jacht op een homo-moordenaar brengt hij zichzelf in een blin de jacht op vrouwelijk schoon in de problemen. John Hurt is de tegenspeler van O'Neal. Hij was een paar jaar geleden te zien in het uit stekende tv-spel The naked civil servant als de homofiel Quintin Crisp. Niet verwon derlijk dus dat hij voor de rol van agent Irwin de juiste toon trefl Het regie-debuut van James Burrows eindigt nogal mora listisch. Dat is jammer, maar aan de algemene indruk van een amusante film doet dat toch nauwelijks iets af. fc. "'«li,. Partners; regie: James Burrows; hoofdrollen: John Hurt en Ryan O' Neal; theater: Luxor, Leiden; leeftijd: 16 jaar IIIIIUUIIIIIII! Een druk filmprogramma deze week. Morgen* bijvoorbeeld is Herfstsonate de nachtfilm op Nederland 1 met Ingrid Berg man in één van haar mooiste rollen. Onder leiding van naamgenoot Ingmar geeft zij samen met Liv Ullmann ge stalte aan een emotionele moeder-dochter-relatie. In grid Bergman speelt een ge vierd concertpianiste die dochterlief bezoekt. De laat ste leidt samen met haar echtgenoot een teruggetrok ken bestaan. Aanvankelijk gaat het heel hartelijk toe, maar gaandeweg komen alle frustraties uit het verleden boven. Een typische Berg man-film. ternatief in de vorm van At lantic City, USA. Dat is de laatste film van Louis Malle, die merkwaardig genoeg in Nederland nauwelijks pu bliek trok. Burt Lancaster is voortreffelijk als een oudere man die gangsters oplicht om met dat geld indruk te maken op een jong meisje. In de ver gane glorie van casino's en andere gokpaleizen die At lantic City is. levert dat prachtige beelden op. Een dag later viert Veronica het 'B-omroepschap' met Turks Fruit. De Jan Wolkers-verfil ming waar de Tros een paar jaar geleden op het laatste moment maar van af zag. Te veel bloot. Veronica durft de tumultueuze relatie tussen Eric (Rutger Hauer) en Olga (Monique van der Ven) dus wel aan. Al moeten we nog wel even afwachten of er niet ergens geknipt is. II mistero di Oberwald is een video-experiment van Miche langelo Antonioni uit 1980. Een toneelstuk van Jean Coc- teau (l'Aigle deux tètes) over een koningin die ver liefd wordt op de man die haar komt vermoorden, wordt door Antonioni via al lerlei trucages met kleuren in een surrealistisch decor ge plaatst. Maandag Duitsland 1. Het programma: ZATERDAG The bride came C.O.D.; 16.20 uur. Bel. 1 (re gie: William Keighley met Ja mes Cagney. Amerikaanse film uit 1941). The lady from Shanghai; 21.30 uur; Dtsl. 3 (regie: Orson Welles. Ameri kaanse film uit 1948). Atlan tic City, USA; 22.20 uur; Dtsl. 1. Herfstsonate; 23.35 uur; Ned. 1. ZONDAG Der Berg; 14.55 uur; Dtsl. 2 (regie: Luis Trenker. Duitse film uit 1937). Turks Fruit; 22 00 uur; Ned. L MAANDAG II Mistero di Oberwald; 23.00 uur. Dtsl. 1 DINSDAG Desperate Charac ters; 20 20 uur; Bel. 2 (regie: Frank Gilroy. Amerikaanse film uit 1971). WOENSDAG Baby Doll; 21.20 uur; Bel. 1 (regie Elia Kazan met Karl Malden. Ameri kaanse film uit 1956). Star dust; 22.35 uur; Dtsl. 3 (regie: Michael Apted met David Es sex. Engelse film uit 1974). DONDERDAG Anthracite; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie. Edouard Niermans met Bru no Cnemer. Franse film uit 1979). VRIJDAG Charley Varrick; 20.15 uur; Bel 1 (regie Don Siegcl met Walter Matthau. Amerikaanse film uit 1973). La Dentelliere; 20 15 uur. Dtsl 1 (regie Claude Goretta met Isa belle Huppert. Franse film uit 1977) Gil Esecutori; 23.20 uur Dtsl 2 (regie Mau- ricio Luici met Roger Moore. Italiaanse film uit 1976) BLIJVERS -The soldier" Bedenkelijke actie- film. Lido 3. Leiden. aan. Euro 1. Alphen -Veel liefs uit Moskou" Oude Ja- mes Bond op nieuwe kopte. Lido 4, Leiden "Porkys pikante pretpark" Amu sant amusement. Studio. Leiden Euro 2. Alphen. "Caligula en Messalina" - Romeins tijdperk herleeft. Trianon. Letden. City 2. Katwijk -The Sound of music" Opgepoet ste musical met Julie Andrews. Eu ro 3. Alphen (OP)NIEUW "Oog om oog" - Actiefilm met komi sche kanten. City 1. Katwijk. "Samen uit. samen thuis" Kome die met internationale bezetting (Louis de FunCs, Terry Thomas). Ci ty 3. katwijk "Scanners" fcnde hooAlcn,^PHH^H "Piranha" Nare vissoort bedreigt gemeenschap. City 4. Katwijk SEXFILMS NACHTFILMS -Zwoel, i den Tlusten" - Re*. Lei- "De kille wraak" Euro 1. Alphen. "McVicar" - Euro 2 Alphen "Slipjes die uit de school klappen" - Euro 3. Alphen. "Rocky 3" Euro 4. Alphen. DEN HAAG "My pleasure is my business" Apollo 1 (460340), 16 jr. 1 Raiders of the lost ark" - Apollo 2, 12 jr. "Victor. Victoria" - Asta (463500). aL "Cheech and Chong's nice dreams" -Buou (461177). 16 jr "I. the jury" - Calypso (463502). 16jr. The Wall" Babylon 1 (471656). aL "Cheech and Chong's next movie" - Babylon 2. 16 jr. "Ragtime" Babylon 3. al. "Kamp der verdoemden" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "Cat people" - Cineac 2. 16 Jr. The New York Ripper" - Cineac 2. 16 jr. "Dr No" - Du Midi (855770), 12 jr "PapiUon" - Euro. 16 jr. "Van de koele meren des doods" - Metro po le I (456756). 16 jr "Les una et les au tres - Metropole 2. aL "Poltergeist" - Metropole 3. 16 jr. "Beau P*re" - Metropole 4. 16 jr "Je vous aime" - Metropole 5. 16 jr. Porky s pikante pretpark" - Odeon 1 (462400). 16 jr. "AU that jazz" Odeon 2. aL "Fitzcarraldo" - Odeon 3. 16 jr. "Bnttarua Hospital" - Odeon 4.16 jr. "De smaak van water" - Odeon 5.16 jr. "Meisjes om van te smullen"- Le Pe ns 1 (656402). 18 jr "Patricia, mooi en gewillig" - Le Pa- ris 2.18 jr "Lust" - Le Paris 3,18 jr. The soldier" Passage (460977), 16 AMSTERDAM "Victor, Victoria" Alfa 1 (278806), "Cat people" - Alhambra 1 16 "Jabberwocky" Alhambra 2, 16 jr. "The soldier"- BeUevue Cinerama (234876/266227), 16 jr. "The waU" - Calypso 1 (266227/ 234876), 16 jr en 12 jr "1, the jury" - Calypso 2,16 jr. "Casablanca" - Calypso 3. 12 jr Tara" - Centraal (248833). 18 jr "Kamp der verdoemden" - Cincec Damrak 1 (245648). 16 jr "Caligula en Messalina" - Cineac Damrak 2,16 jr. "Ragtime" Cineac (243639). al "Once upon a Urne in the West" - Cinecenter (236615). 12 jr. 'The damned" - Cinecenter. 16 jr. "Menuet" - Cinecenter. 16 jr "Die Sehnsucht der Veroruka Voaa" -Cinecenter, 16 Jr "Van de koele meren des doods" - Cinema 1 (151243), 16 jr. "Poltergeist" - Cinema 2. 16 jr. "Porky s pikante pretpark" - City 1 (234579). 16 jr "De smaak van water" - City 2,16 jr. "Bilitia" - City 3. 16 jr "Sprong naar de liefde" - City 4 al. The Blues brothers" City 5 (34579). aL "Bnttama Hospital" - City 6 (234579). 16 jr "Fitzcarraldo" City7(234579), 16*. "The French connection 1 en 2" Du Midi (723653). 12 jr 'Things are tough all over" - Leidse plemtheater (235909). al "Poltergeist" - NóggeraU*248933). 16 jr "Snoepjes die vreugde brengen" - Paruien (349933). 19 jr "High point" Rem theater 1 (223545). 19 jr "Moordlustige zombies Rem brandtpleintheater 2 (223545). 16 jr "De doodskreet van de tijgerklauw" Re* (266132). 16 jr "Dynamo" Ro*y (232809). 16 jr Het u-ken van het beest" - Studio K (231706), 16 jr. "PapiUon" - Studio K, 16 jr "De smaak van water". TeU me a riddle 1900 deel 1 en 2. The Movies (245790), 16 jr "Van de koele meren des doods" - Tuschinki 1 (262633), 16 jr. "Victor. Victoria" Tuachinaki 2 (262633), al "Cheech and Chong up in smoke" Tuschinski 3 (262633). 16 jr "Raiders of the lost ark" Tuachina- ki 4 (262633) 12 ir Eye of the tiger" Tuachinaki 5.16 "Mining" De Uitkjjk (237466). aL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19