"De ben verkeerd begrepen "Overheid moet kerken financieel helpen" Israëlische ambassadeur: DONDERDAG 23 SEPTEMBER 1982 Een goeie raad is nooit weg. Ik raad iedereen dus aan vanaf he den een jaar lang alle Neder landse films te gaan zien. Om te beginnen natuurlijk de speel films. De cijfers wijzen uit dat de Nederlanders met enige graagte naar Nederlandse, althans naar Nederlandstalige films gaan waarin hun moerstaal wordt ge sproken, maar dat neemt niet weg dat een groot aantal filmlief hebbers de Nederlandse films toch nog zoveel mogelijk mijden. Daarvoor worden, binnen het ge zin of binnen de wat wijdere kring van vrienden, de volgende argumenten aangevoerd: 1. Het is een Nederlandse film, dus dan weet je het wel. 2. Jij hebt zeker de trailer niet ge- 3. Ik heb er op de televisie al zoveel fragmenten van gezien, dat ik die film al bijna kan dromen. 4. Ik kan die Nederlandse acteurs altijd zo slecht verstaan. 5. Ik ga uit principe nooit naar films waarin Jérome Reehuys meespeelt. 6. Ik heb het boek nog niet eens gele zen, laat staan dat ik nu al naar de film ga. 7. Over een half jaar is hij toch overal uitgedraaid en dan komt hij in vijf afleveringen bij de TROS op de televisie. 8. Ik weet wel dat hij in Seattle veel succes heeft gehad, maar in Utrecht niet. 9. Zolang we 'Missing', 'Polter geist', 'Tell me a riddle' en 'Herfstsonate' niet gezien hebben, ga ik niet naar een Nederlandse film! 10. Als hij werkelijk zo goed is, dan blijft hij nog wel een tweede week. Het gevaar van deze abjecte men taliteit is, dat u over een jaar, als u uitgenodigd wordt om zitting te nemen in de jury voor de Ne derlandse Filmdagen in Utrecht, ogen en oren te kort komt om uw taak naar behoren te kunnen ver vullen. U roept nu misschien: daar word ik toch nooit voor uit genodigd!, maar dat dacht ik ook, en dat dachten de overige acht juryleden ook, die met in gang van vandaag die Neder landse Filmdagen moeten jure ren. U speelt toch ook mee in de staatsloterij, en de kans dat u daarmee de 100.000 wint is echt niet groter dan de kans dat u tot een van die negen juryleden wordt uitgeroepen. Ik ken bij voorbeeld toch al veel meer jury leden van de Nederlandse Film dagen dan mensen die de 100.000 hebben gewonnen! Ik ben er dit jaar dus ingeloot, en ik heb nu oprechte spijt dat ik het afgelopen jaar verzuimd heb naar 'Sprong van de liefde', 'De Stilte rond Christine M.', 'Gol ven', 'Sabine', 'Het dak van de walvis', 'Hoge hakken, echte lief de', 'Come-back''Menuet' en 'Het Beest' te gaan. Om een of meer van die eerdergenoemde tien on- vaderlandslievende redenen. Want nu moet ik dat in die ene week allemaal inhalen, en dat is niet eenvoudig als u weet dat alle Nederlandse speelfilms, korte films, documentaires en anima tiefilms die sinds de vorige Ne derlandse Filmdagen in één jaar tijd gemaakt werden, in totaal een draaitijd van zo'n 260 uur beslaan. Deel dat door 7 (een week), en u ziet dat de jury per dag zo'n 37 uur film zal moeten doorploegen. Dat is misschien niet godsonmogelijk, maar wel mensonmogelijk. Gelukkig bleek me dat ik, onbe wust, toch nog heel wat gezien had dankzij de televisie: docu mentaires en korte speelfilms, zo als onlangs nog 'Aanstelleritis', 'The Dutch Windmill' en 'De Berg'. Die schelen alweer drie uur, die hoef je dus niet nog een keer tijdens de Nederlandse Filmdagen te bekijken! Maar dit gezegd hebbende, doet zich toch een probleem voor: een film, ook een documentaire op de televisie, is niet hetzelfde als een film of do cumentaire op het filmdoek in een bioscoopzaal. Ik heb dat ge merkt, en andere juryleden ble ken hetzelfde bij andere docu mentaires gemerkt te hebben toen we een tweetal voorbezichtigin gen kregen. Op een klein doek dat toch al gauw tien maal zo groot is als een beeldscherm), in een donker zaaltje waarin je on afgeleid door huiselijke beslom meringen als de telefoon, 'nog een kopje koffie?', een huilend kind dat in haar slaap verrast werd door een zwarte bijtende hond, of een kat die per se op je schoot wil zitten terwijl je al kijkend de Haagse Post had willen lezen, ziet een documentaire die je eer der op het tv-scherm zag er an ders uit. Ik heb dat gemerkt bij een docu mentaire die ik met instemming op de tv had gezien. Ik herkende die gebeurtenissen, maar ik her kende nauwelijks de film! Die bleek mooier, beter, subtieler, ge detailleerder en afgewogener te zijn geworden. We zagen hem nu zoals de maker hem gemaakt had, en niet zoals de televisie hem 'mismaakt' had. 'Mismaakt' is geen goed woord, beter is: ver kleind, ontwricht, beduimeld, ontveld, gereproduceerd. De Nachtwacht van Rembrandt in een lijst boven de schoorsteen. Zo ongeveer. Geen bezwaren tegen Unifil-troepen „Ik ben verkeerd begrepen door ie dereen die dacht dat ik iets tegen het Nederlandse Unifil-detache- ment in Libanon had", vindt de kersverse Israëlische ambassa deur in Nederland Ja'akov Ne- chustan. „De Nederlandse troe pen vervullen hun taak en doen hun best. Het punt is dat we in Israël geen illusies hebben over het commando van de Verenigde Naties. In de Verenigde Naties is immers een automatische meer derheid van Oostbloklanden, Arabieren en niet-gebonden lan den! En we zijn teleurgesteld over hoe de vredestaken tot nu toe zijn uitgevoerd. De nieuwe Israëlische ambassa deur lijkt allerminst gelukkig met zijn entree in Nederland. Mi nister van defensie, Hans van Mierlo, reageerde maandag ogen blikkelijk op de kritiek van de vroegere tweede man van de Is raëlische ambassade in Washing ton op het Nederlandse Unifil-de- tachement. Maar het Nieuw Is raëlische Weekblad heeft de di plomaat blijkbaar verkeerd be grepen. Nechustan wil het inci dent liefst zo snel mogelijk ver geten. Ja'akov Nechustan wil zich nog niet uitspreken over zijn nieuwe standplaats. De in 1925 in Bulga rije geboren diplomaat is behal ve een bezoekje aan ons land van een week als Israëlisch parle mentslid in 1973, nog maar enke le dagen in Nederland. Nechus tan was toen lid van de Cheroet (Vrijheids-i Partij van Menachem Begin, de huidige Israëlische pre mier. Nog eerder vocht hij zij aan zij met Begin in de ondergrondse onafhankelijkheidsbeweging te gen de Britse bestuurders van Palestina. - Is het niet lastig om in deze, voor Israël moeilijke tijden, van ambassade-post te ver anderen? „Het zijn inderdaad moeilijke tijden. Israël is al sinds enke le jaren meer geisoleerd dan ooit tevoren en wordt beoor deeld met dubbele maatsta ven. Maar als Israël niet in West-Beiroet zou zijn ge weest, was de slachting on der de Palestijnse vluchtelin gen misschien wel tien keer zo groot geweest. Maar nie mand prijst Israël voor het feit dat ze zoveel levens heeft gespaard. Terwijl de massa moord werd begaan door mensen van de christelijke milities en niet door Israëli sche militairen." - Maar kan Israël dan bewijzen dat ze volstrekt niet verant woordelijk of op z'n minst me deverantwoordelijk was voor deze massamoord? „Als jurist van professie moet ik kijken naar wie het heeft gedaan. Wij niet in ieder ge val. Mischien zou je kunnen zeggen dat Israël faalde in de plicht iets dergelijks te voor komen. Maar zo iets kan ik van alle landen in Europa zeggen. Men uit geen be schuldigingen tegen andere landen als mensen worden aangevallen, zoals bijvoor beeld in Engeland en Frank rijk is gebeurd". De nieuwe ambassadeur doelt hiermee op de aanslag op de Israëlische ambassadeur in Londen, Argov, hetgeen door Israël als aanleiding is aange grepen om Zuid-Libanon binnen te vallen. In Frankrijk werden enkele malen joodse burgers onder vuur geno- - Hebben de Israëli's voldoende gedaan om het bloedvergie ten te stoppen? „Afgelopen week donderdag is de Libanese militie de kam pen binnengeslopen en zijn gaan vechten met achterge bleven terroristen in de kam pen". (Israëlische autoritei ten gebruiken de term terro risten altijd voor PLO-strij- ders - red.) „De volgende och tend werd het ons duidelijk dat ze binnen waren. Het Is raëlische leger omsingelde toen onmiddellijk de kampen en dwongen de milities er uit. Vechtend. Een van hen werd door ons gedood. De vluchte lingen ontvingen de Israëli sche militairen als bevrijders. Hun handen werden gekust. Wat er inmiddels in de kam pen was gebeurd is een trage- ■n met mes kogels gedood, kinde- alles". - Nederlandse hulpverleners za gen Israëlische soldaten op nog geen 100 meter vanwaar de christelijke milities bin nenkwamen? „Sommigen zeggen dit, ande ren zeggen dat, de waarheid is dat het Israëlische leger niet binnen de kampen was. Er waren gevechten tussen twee Libanese militaire een heden. Het resultaat: de grootste verbeeldingskracht kon zoiets niet bedenken. Misschien hebben de christe lijke milities wraak willen ne men voor wat de PLO hen in de loop der jaren heeft aange daan. Dergelijke gruwelda den illustreren de problemen om in Libanon een uitweg te vinden". - Maar er zijn jarenlange ban- „Wij hebben inderdaad deze Falange gesteund zodat zij in staat zouden zijn om de chris tenen in Libanon te kunnen beschermen. In feite hebben ze ons zwaar teleurgesteld. Boven de gruwelijke daden tegen onschuldige mensen hebben ze zichzelf en ons een slechte dienst bewezen. Als we ze niet gestopt hadden, hoeveel meer vluchtelingen hadden ze vermoord. De gru weldaden in Beiroet zouden zonder de tussenkomst van Israël nog veel meer mensen getroffen hebben. Maar onze positieve rol hierin wordt nergens gewaardeerd. In de VN zeggen ze dat we onmid- delijk uit Beiroet moeten, maar wat gebeurt er dan, wie zorgt er dan voor de vluchte lingen, wie denkt daaraan?" Maar het kwaad is geschied. Hoe zou Israël weer een ini tiatief kunnen nemen om te tonen dat ze wel een vredelie vende natie is? „Er is geen staat in de wereld waar men meer naar vrede verlangt als Israël. Er is zo veel bloed vergoten in de af gelopen oorlogen. Maar als we vrede willen betekent dat niet dat we de prijs voor de vrede willen zijn". - In de praktijk zou Israël posi tief kunnen reageren op de plannen van Reagan en de Arabische leiders in het Fez charter? een plan voor vrede in het Midden-Oosten door bijna alle Arabische leiders enige tijd geleden in Marokko opgesteld). „Israël was het enige land dat de Paiestijnen autonomie aanbood, geen enkel Ara bisch land heeft dat gedaan. Niet tijdens de Turkse over heersing. noch de Britten, de Jordaniërs en de Egyptena- ren hebben Palestiinen vrije verkiezingen aangeboden om zelf een gebied te besturen. „De VS hebben een handteke ning onder de vorm van auto nomie in Camp David gezet. In 5 jaar zouden we elkaar moeten leren kennen en be grijpen en daarna onderhan delen over een definitieve re geling. Niet van tevoren alles vastleggen, maar daar 5 jaar de tijd voor nemen. Nu zegt Reagan ineens dat deze auto nomie in connectie met Jor danië moet. Dit is absurd, op die manier worden geen ver dragen gesloten en nageko men Speciaal niet door ie mand die onpartijdig bemid delaar van deze overeen komst zou moeten zijn. Dat hadden we veel eerder van de Arabische landen verwacht „Wat het Arabische plan be tref!, dat is in lijnrechte te genspraak met het Reagan- voorstel. Volgens het Fez charter vertegenwoordigt al leen de PLO de Paiestijnen en niet koning Hoessein van Jordanië, zoals Reagan wil. En dan beginnen ze ook met een met het moeilijkste pro bleem, Jeruzalem, waarin beide partijen zich in hun standpunten hebben vastge beten. Maar waar Reagan om vraagt, erkenning van Israël „als staat" wordt geweigerd. Vrede met Israël werd niet genoemd in Fez." „Geen van beide voorstellen zijn daarom een begin van een algehele vrede in het Midden-Oosten. En om alles nog wat ingewikkelder te ma ken, komt ook Brerihjev nog eens met voorstellen. Dat is niet de manier, het moet stap voor stap. door het creeren van de juiste psychologische atmosfeer." .Als de Egypenaren en de Amerikanen aan tafel komen om te onderhandelen is er een toekomst voor Camp Da vid. Als je over autonomie praat, heb je het over een gift aan een ethnische minder heid. Ze willen het wel. maar ze mogen niet van de PLO. En de PLO mag het weer niet van Syrië en de Russen, ze vertegenwoordigen daarom de Paiestijnen in Israël niet". Met bloed van baby's en kinde ren aan zijn handen knjgt Arafat morele steun van de paus en andere westerse lei ders, Papandreou ontvangt hem als broeder. Hoe kun je de invloed van zo iemand neutraliseren. We wilden dat doen door ze uit te schakelen in Beiroet te bevrijden van terreur. Toch nodigt Hoessein Arafat uit, en is er zelfs in Israel een grote minderheid, de Arbei derspartij van Shimon Peres, voor deze Jordaanse optie7 „Israël is een democratische, pluralistische maatschappij, waar de meerderheid regeert. En voor die meerderheid is het niet aanvaardbaar. Hoes sein zou volgens Reagan sou- verein worden op de Westoe ver en in Gaza, maar in Fez wilden ze dat niet. Als men sen van de woestijn hebben we een gezegde „gooi geen vuil water in de woestijn als je nog geen schoon hebt". Er moet daarom eerst een goede poging worden ondernemen om de autonomie zoals over eengekomen in de Camp Da vid-akkoorden uit te voeren", aldus de ambassadeur Onderhoud gebouwen en bijzonder pastoraat Er moet een werkgroep van des kundigen komen die de voorraad kerkgebouwen gaat inventarise ren. Deze werkgroep, bestaande uit mensen van de ministeries van cultuur, recreatie en maat schappelijk werk en van volks huisvesting en ruimtelijke orde ning en van de kerken, kan bij voorbeeld nagaan, in hoevere fi nanciële middelen voor restaura tie kunnen worden overgeheveld naar 'groot onderhoud'. Dit voorstel komt van de Commis sie voor Interkerkelijk contact in Overheidszaken (CIO). De com missie stemt in met de afkoop door de overheid van oude finan ciële rechten van de kerken, maar daarbij blijft nog wel de vraag overeind, wat in deze tijd een mogelijke en wenselijke fi nanciële verhouding tussen kerk en overheid zou moeten zijn. CIO verwijst dan niet alleen naar het onderhoud van kerkgebou wen maar ook naar bijzondere vormen van pastoraat, zoals voor bejaarden, buitenlandse werkne mers, andere buitenlandse groe pen en woonwagenbewoners. "Dit pastorale werk is niet louter geestelijke verzorging, maar vaak in belangrijke mate een'on derdeel van algemene welzijns zorg". Gezien de omvang van de ze groepen wordt het voor de kerken steeds moeilijker, in een verantwoorde mate pastores hiervoor beschikbaar te stellen. De CIO dringt dan ook aan op subsidiëring van dit werk. Wat betreft het afschaffen van de vrijstelling van dienstplicht voor kerkelijke ambtsdragers vindt de interkerkelijke commissie voor overheidszaken het onjuist, dat de overheid beoordeelt of het werk van een predikant of pries ter zo nodig is, dat hij vrijgesteld zou moeten worden. "Hiermee is het ambt zelf in het geding", meent de commissie. Een oor deel daarover komt de overheid niet toe. Het ontwerp 'Wet gelijke behande ling' (anti-discriminatiewet), waarover in heel het land zoveel te doen is, staat, volgens de com missie, op gespannen voet met internationale verdragen. Die staan slechts in bepaalde geval len beperking van grondrechten (vrijheid van godsdienst en van geweten) toe. In het ontwerp wordt de vrijheid van godsdienst beperkt tot wat binnen de kerk muren gebeurt. Dat is voor de commissie onaanvaardbaar. Overigens is de CIO het van harte eens met de basisgedachte van het ontwerp: ongerechtvaardigd onderscheid tussen mensen ver bieden. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Drempt en Oldenkeppel (Geld.) kandidaat C. van Alderwegen Hellendoorn. Gereformeerde Kerken: aangeno men naar Zaltbommel kandidaat H. C. de Jong Dieren. Christelijke Gereformeerde Ker ken: beroepen te Deventer W. van Heest Ridderkerk. Adventkerk (Zevendedags-adven- tisten): aangenomen naar Gro ningen H. G. Koning Enschede; beroepen te Rotterdam-Noord G. W. Mandemaker Huis ter Heide, te Leiden H. J. Bosman Rotter dam. Alledagkerk. In twee diensten in de Engelse kerk op het Begijn hof in Amsterdam is gisteren het 50-jarig bestaan van de Stichting Alledagkerk herdacht. De Am sterdamse predikant G. Hart- dorff hield de preek. Ook spra ken de voorzitter van de NCRV, de heer Th. D. Jansen, en de Amersfoortse predikant J. G. Meynen. De diensten van de Alledagkerk zijn altijd op woensdag. De NCRV zendt ze in de regel uit. De bedoeling van de stichting was, mensen iedere werkdag ge legenheid te geven tot bijbelle zing, gebed en het luisteren naar orgelmuziek. De Engelse kerk is van het begin af het trefpunt ge weest. Nieuwe 'kerk' De heer C. van Loon uit Vught presenteert zondag in Leiden (Burcht, half 11) een 'nieuw kerk genootschap', de 'Omni Kerk van Religious Science'. 'Omni' is de Nederlandse afdeling van 'Religious Science', een in 1927 door de Amerikaan dr. Er- nest Holmes opgericht instituut Dat begon in Los Angeles maar later kwamen er ook centra in andere steden van Amerika. In 1949 stichtte Holmes een 'kerk', gewijd aan 'universele principes' en 'nieuwe gedachten'. De bewe ging zou in Amerika nu zo'n 500 kernen tellen. Van Loon, die in een folder een 'in ternationaal bekend spiritueel le raar en genezer' wordt genoemd, probeert via cursussen, consul ten, lezingen en 'nieuwe-tijds- vieringen' de Omni-principes nu ook naar Nederland over te bren gen. Eerst heeft hij nog in Cali- fornië een Omni-stichting opge richt. Maandelijks wil hij op zon dag zowel in de Randstad als in het zuiden van het land zo'n 'nieuwe-tijds-viering' houden. "Een inspiratief en universeel gebeuren ter bevestiging van een nieuw spiritueel bewustzijn", zo omschrijft hij het zelf. "Zingen met de Omni-singers. Creatieve meditatie". De eerste viering is dus in Leiden. Polen. Op verzoek van de Wereló bond van Bijbelgenootschappen heeft het Poolse bijbelgenoot schap in eigen larid 400.000 Franse evangelies en 100.000 Franse exemplaren van het bij belboek Handelingen laten druk ken. Het papier daarvoor kwam van de wereldbond zelf. Het Pool se bijbelgenootschap betaalt de drukkosten. De voorraad is be stemd voor Frans sprekende lan den in Afrika en voor Hdtv Poolse drukkerijen werken zeer goedkoop en hebben behoefte aan orders. Vijandig Poolse kranten betichten deze week rooms-katholieke leiders en priesters ervan, kerkdiensten te gebruiken voor aansporing tot verzet tegen de staat van beleg. De partijpers doet aanvallen op de priesters "die een sfeer van on wil en vijandigheid bevorderen tegenover de grondwettelijke staatsmacht". Ruim 84 procent van de Fransen is op papier rooms-katholiek. Maar 5 procent gaat regelmatig naar de kerk. Dat vermeldt het statistisch jaarboek van het Vati- "Met Gods hulp kunnen christe nen de confrontatie aan met de ontkerstening, het liberalisme en andere voor de maatschappij schadelijke krachten" Thomas Zimmerman, voorzitter van het dertiende wereldcong res van Pinkstergemeenten -100 miljoen leden - in Nairobi, Kenia). ADVERTENTIE OENF Hl TAAM HKjt I Gegarandeerd tot f 100,- per cheque Zonder kosten rkrijghaar bij alle banken en spaarbanken van Nederland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11