Interview Werkgroep 'Oecumene' in bisdom Rotterdam xurf*' Mogelijk sluiting van het kinder- opvangcentrum Toekomstbouwers^ WOENSDAG 22 SEPTEMBER 1982 Varia Opland, de politieke tekenaar van De Volkskrant, spaarde gisteren in een grote bloedplas vier plaatsnamen uit: Putten, Ora- dour, Sabra en Chatila. Ter ver gelijking met de slachtpartij in de beide laatstgenoemde Pale stijnse kampen door de christelij ke militie die door de Israëlische strijdkrachten 'gedoogd' werd, had Opland beter een andere plaatsnaam kunnen gebruiken: Deir Yassin, het Arabische dorp je waar de militante joodse Ir- gun die door Menachim Begin werd geleid op 10 april 1948 op even beschamende wijze huis hield als Israels bondgenoten vo rige week donderdag en vrijdag in Sabra en Chatila. Boeken over de geschiedenis van Israël zijn niet scheutig met informatie over Deir Yassin, heb ik gemerkt, maar ik heb toch één boek gevon den, 'The Palestinians' van Jona than Dimbleby, dat er meer dan een enkele regel aan wijdt. Jona than Dimbleby is een befaamde Engelse tv-reporter die eerst voor de BBC en later voor 'This Week' van de ITV werkte, bekroond werd voor zijn televisiereporta ges, en journalistiek medewerker is van de New Statesman. Hij zegt dat het aangerichte bloed bad in Deir Yassin niet op een stupide vergissing berustte, maar dienstbaar werd gemaakt aan de strijd voor de Staat Is raël, die een maand na Deir Yas sin werd uitgeroepen. Hij citeert Menachim Begin, die over deze slachtpartij door zijn mannen ,J)e Arabieren in het hele land, die wel genoopt waren de wilde ver halen over 'Irgun-slachtpartijen' te geloven, werden bevangen door een wilde paniek en begon nen te lopen voor hun leven. Deze massavlucht ontwikkelde zich al spoedig in een razende, oncontro leerbare stampede". „Op 10 april 1948 reed het hoofd van de delegatie van het Interna tionale Rode Kruis in Palestina een klein Arabisch dorpje even buiten Jeruzalem binnen. Daar stuitte hij op een detachement van een joodse organisatie die de Irgun heette: ,£e waren allemaal jong, sommi gen waren nog niet eens volwas sen. Mannen en vrouwen waren tot de tahden bewapend, ze had den pistolen, machinegeweren en handgranaten in hun handen, en ook korte brede sabels, waarvan de meeste nog onder het typed za ten. Een mooi jong meisje met misdadige ogen liet me de hare zien, die nog droop van het bloed; ze toonde hem als een trofee". „Het is altijd gevaarlijk op een gruweldaad te stuiten, maar Jac ques de Reynier was zo fortuin lijk om (mèt zijn officiële Rode Kruisrapport) weer levend te voorschijn te komen uit de ge beurtenissen die de voorgaande nacht in het dorp Deir Yassin hadden plaatsgevonden. De Ir- gun-aanvoerders verklaarden onverschillig dat ze met een 'schoonmaak-operatie' bezig wa ren, waarop de Rode Kruis-af- gevaardigde een van de huizen binnenging: ,Jk vond verschillende verstijfde li chamen. De 'schoonmaak-actie' was hier uitgevoerd met machi negeweren, en daarna met hand granaten. Het karwei was afge maakt met messen, zoals iedereen kon constateren. Hetzelfde bleek het geval in de kamer ernaast, maar toen ik die weer wilde ver laten, hoorde ik iets dat op een zucht leek. Ik keek overal rond, draaide alle lichamen om, en stuitte toen op een voetje dat nog warm was. Het was van een meisje van tien jaar, verminkt door een handgranaat, maar nog wel in leven... En overal waar je kwam was het even verschrikke lijk". ,^lles bij elkaar waren 250 man nen, vrouwen en kinderen afge slacht. De overlevenden, die door de schok en van verdriet uit pure hysterie in elkaar dreigden te klappen, vertelden de Britse au toriteiten wat er gebeurd was: gezinnen waren op een rij gezet en door machinegeweren neerge- maaid; jonge meisjes waren ver kracht; een zwangere vrouw was eerst afgemaakt, waarna haar buik door haar moordenaar met een slagersmes was opengereten; een meisje dat het ongeboren kind uit de schoot van de moeder had willen halen, werd neerge schoten. Sommigen van de Irgun- strijders hadden hun slachtoffers met hun sabel in stukken ge hakt". „Er zijn bewijzen dat het bloedbad in Deir Yassin niet, zoals sommi ge apologeten hebben beweerd, een onvergeeflijke maar geiso- leerde daad van bestialiteit was, een afschuwwekkende misstap, of een plotselinge en onverklaar bare opwelling van fanatisme die moest worden afgewogen te gen de wilde excessen van de 'Arabische horden' en daarom in de voetnoten van de historie thuishoorde. De feiten liggen an ders. De verovering van Deir Yassin maakte deel uit van een zorgvuldig uitgedokterde strate gie: de afslachting van al deze onschuldigen - hoe pijnlijk en ex cessief ze ook geweest moge zijn - vergrootte in hoge mate het suc ces van die strategie, en versterk te de tenuitvoerlegging van de Zionistische droom die Herzl vijf tig jaar eerder had geformu leerd", aldus Jonathan Dimble by. De Toekomstbouwers, een vereniging voor alleenstaan de ouders in Rotterdam, dreigt verloren te gaan. De minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk wil aan het einde van dit jaar de subsidiekraan volledig dichtdraaien. Voor De Toekomstbouwers zit er niets anders op dan de club op te heffen. Daar komt dan wel het een en ander bij om de hoek kij ken. Want de verenging exploiteert voor haar leden een kinder-opvangcentrum dat dag en nacht en in de week einden is geopend. Kinderen kunnen hier worden on dergebracht omdat een ouder bijvoorbeeld onregelma tige werktijden heeft. Wordt dit centrum gesloten, dan zullen de ouders zelf hun kinderen weer moeten opvan gen en in veel gevallen hun baan eraan moeten geven. De Toekomstbouwers hebben elf vaste personeelsleden en vijfentwintig vrijwilligers. De ouders van de kinde ren werken echter zeer frequent mee. Twee keer in de maand vervullen zij een nachtdienst en een weekend dienst. Deze unieke vereniging (zij is de enige in Nederland) wordt met de ondergang bedreigd. Bijna vijf jaar heeft zij, zij het als proefkonijn, gefunctioneerd. Naar volle tevredenheid van iedereen die ermee te maken heeft en had. De minister denkt eraan dit werk af te kappen. En dat terwijl Nederland een kwart miljoen één-ouder-ge- zinnen telt. Een gesprek met bestuurslid Hans Bal en secretaresse Gré Ploeg. Beiden waren nauw betrokken bij de tot standkoming van de De Toekomstbouwers. Bestuurslid Hans Bal; "Als dit wordt afgekapt komt het nooit meer terug". Een vonkje hoop gloeit er nog. Maar het is klein, heel klein. Minister De Boer heeft de deur nog niet hele maal dicht gegooid. De Toekomstbouwers mogen naar Den Haag komen om te vertellen waarmee zij nu precies bezig zijn. 'n Halmpje, dat het bestuur van de één-ouder-vereniging met beide handen heeft gegrepen. "We zijn de enige club in Ne derland die zo werkt", licht bestuurslid Hans Bal toe. "Als dit initiatief wordt afge kapt, komt het nooit meer te rug. Nederland herbergt 250.000 één-ouder-gezinnen. Niemand doet wat voor hen. Nee, ook de politiek niet. Zo links en rechts hebben men sen zelf wat op poten gezet, maar daar blijft het bij." De klap dreunt nog na m Rot terdam. De Toekomstbou wers wisten dat dit kon ge beuren (de proefperiode waarover subsidie was toege zegd is voorbij), maar hielden er geen rekening mee. Omdat hun werk soepel eri zonder problemen verliep verwacht ten zij een definitieve erken ning van hun opvangcen trum. Een erkenning die niet alleen aan de financiële peri kelen een einde had gemaakt, maar ook de ouders die ge bruik maken van De Toe komstbouwers meer zeker heid had gegeven. Nu ziet het ernaar uit dat zij, bij gebrek aan andere opvangmogelijk heden, hun ontslag zullen moeten nemen. Niet in de ww, maar terug naar de bij stand. Hans Bal: "Wanneer vijfenveer tig ouders een beroep zouden doen op een uitkering, dan zijn de totale lasten hiervan hoger dan onze jaarbegro ting. Als wij een kind vijf da gen in de week opvangen is dat goedkoper dan een volle- Somber Hoe je het ook wendt of keert, Hans Bal is en blijft somber gestemd. "Ondanks dat er een gaatje is om te praten, zal het heel moeilijk zijn om de zaak open te houden", denkt hij. "Was er maar een klein beetje politieke wil, ja, dan was er best wat te regelen ge weest. Ik vermoed dat de mi nister bang is een precedent te scheppen. Zodra er één schaap over de dam is, zou den er wel eens meer verzoe ken kunnen komen. Als je weet dat er zoveel één-ouder gezinnen zijn, dan had er al lang iets geregeld moeten zijn. Maar er is nooit wat aan gedaan. De kans is daarom heel groot dat als er geen re gels komen je een enorme wildgroei krijgt." Wat is er nu zo uniek aan De Toekomstbouwers. Een paar jaar geleden hebben enige al leenstaande ouders de zaak van de grond getild. Zij wil den werken en niet meer af hankelijk zijn van de bij stand. Hun motto was: een enkeling is een drenkeling. De gedachte sprak aan, de ge meente Rotterdam stelde een groot pand aan de Schiekade voor de opvang van kinderen beschikbaar. Hans Bal: "Denk niet dat de kinderen zo maar bij ons kunnen worden gedropt. He lemaal niet. De ouder eet 's avonds mee, wast het kind, legt het op bed en komt de volgende ochtend weer hier naar toe om het af te halen en naar school te brengen. Of neemt het kind 's avonds mee naar huis. De vader of de moeder blijft verantwoorde lijk voor de opvoeding. Voor zowel de ouder als het kind is het een vertrouwd adres. Moet vader of moeder werken, dan is het kind bij ons. Niet bij oma, een tante of de buurvrouw. Er is een vaste opvangplaats. Geen geslinger van de één naar de ander. Bo vendien kunnen ze bij ons vrijuit praten. Hoeven zich dus niet te schamen dat ze geen vader of moeder heb ben. Zo leren zij sociale con tacten op te bouwen." Gat Hetzelfde verhaal geldt eigen lijk voor de ouders. Ze heb ben nu een relatie opge bouwd, die zij van het ene op het andere moment dreigen kwijt te raken. Weer terug naar af. Gré Ploeg, secretaresse van De Toekomstbouwers en eens zelf gebruiker van het cen trum, kan daar over meepra ten. "Je vereenzaamt", zegt ze, "je krijgt lichamelijke klachten, je huis kom je nau welijks meer uit en ga maar door. Met andere woorden: je valt in een gat waar de mees ten niet meer zullen uitko men. Werk heb je moeten op geven, verplichtingen kun je daarom niet meer nakomen. In al die jaren heb je wat op gebouwd. Als dit onderko men wordt gesloten? Ik moet er niet aan denken. Nee, daar is niemand mee gediend. De gebruikers zullen hun dagen weer moeten zien te vullen met een stukje huishouden. Het rijk kan De Toekomst- bouwers beter open houden. Want als de ouders zonder werk komen, zullen ztf bij de bijstand hun hand op komen houden. En die kosten zijn hoger dan het opvangcen trum verder te laten fünctio- neren." De meeste kinderen die in het centrum worden opgevangen zijn van gescheiden ouders. Kinderen die een moeilyke periode achter de rug heb ben. Voorkomen De Toe komstbouwers met het op vangen van de kinderen dat zij zouden kunnen ontspo ren? Gré zegt: "Ik heb dat zelf mee gemaakt. Ik had m'n werk. de kinderen waren na schooltijd gewoon thuis. Tot op een ge geven moment één van hen volledig overstuur raakte. Nou. je begrijpt dat ik niet rustig meer op m'n werk zat Kort erop hoorde ik van De Toekomstbouwers. Nu maak ik geen gebruik meer van hun diensten. De kinderen zijn groot zitten op een mid delbare school. Ze hebben hun handen vol aan het huis werk." Alternatief Terug naar de realiteit de drei gende sluiting. Als de minis ter zijn plan doorzet, hebben De Toekomstbouwers een al ternatief? Hans Bal: "We hebben weinig mogelijkheden. Kinderdag- verbly ven? Vergeet het maar. Er staan nu net zoveel kinde ren op de wachtlijst als dat er worden opgevangen Buren en familie, ik heb het al ge zegd, is ook niet alles De ou ders hebben met hen hele maal geen of af en toe con tact. Enkele scholen bieden de mogelijkheid om tussen de middag over te blyven. Stel je voor dat de leerkracht ziek is en het kind wordt naar huis gestuurd, ja, dan loopt het zo maar buiten. Nee, ei genlijk zijn er geen alternatie ven." Kunnen de ouders zelf de kos ten niet voor hun rekening nemen? "Welnee", reageert Hans Bal. "Je neemt personeel m dienst Dit wil, begrijpelijk, een redelijk salaris verdie nen. Zet je alle gebruikers van ons centrum op een rij, dan is er een flinke groep die met een mod aal-inkomen moet zien rond te komen. Voor hen zijn dergelijke hoge bedragen gewoon niet op te brengen. Zo'n oplossing is een vrome wens." Om het oecumenische be leid in het bisdom Rotter dam meer vorm te geven, heeft bisschop Simonis een speciale commissie benoemd. Die bestaat uit zeven personen, van wie dr. C. van Bockxmeer, vi caris van het bisdom, voorzitter is. Aan de vor ming van deze beleids commissie 'oecumene' is sinds november vorig jaar gewerkt. In de taakomschrijving van de werkgroep staat, dat ze een 'goe de oecumenische mentaliteit' moet bevorderen. Ze zal helpen bij het vorm en richting geven aan het oecumenisch leven. Dat kan door, toerusting van mensen voor oecumenische activiteiten en door het geven van informa tie. De commissie zal ook ge sprekspartner zijn als 'vanuit de basis' een beroep op haar wordt gedaan. Verder zal ze het ge sprek aanknopen met geloofsge meenschappen die al duidelijk oecumenisch op weg zijn. De werkgroep heeft een 'gedele geerde verhouding' tot de bis schop. Ze treedt dus namens hem op. Naast dr. Van Bockxmeer zijn er lid van: dr. A. H. C van Eijk, do cent theologie aan de Katholieke Theologische Hogeschool te Am sterdam, dr. J. C. M. Fruytier, pa ter in Delft, drs. Chr. 't Mannetje (secretaris van de commissie), pastoraal werker in de Bollen streek, dr J. C. M. Mulders, do cent aan het Diocesaan Pastoraal Centrum te Rotterdam, drs. G. Oltheten. pater in Den Haag. en mevrouw drs. E. A. M. van Wes- sum, gepensioneerd onderwijze res, te Den Haag. Conflict Bisschop Gijsen van Roermond heeft de 35-jarige dr. Fernando Pera-Silva, afkomstig uit Span je, aangesteld als studentenpas- sloten tot gemeenschappelijke diensten. Afwisselend zullen er, met ingang van zondag 3 okto ber, predikanten van beide ker ken voorgaan. Voorlopig staan alle activiteiten nog onder verantwoordelijkheid van de beide Utrechtse kerkera den. In de toekomst wil men een eigen kerkelijke gemeente stich ten. Zondag gaat ds. J. A. Visser weer voor in de evangelisch christelij ke gemeente van Rijnsburg. De afgelopen vier maanden heeft hij kerkelijke gemeenten bezocht in landen achter het IJzeren Gor dijn. Halve bijbel tor m Maastricht. Dr. Pero-Silva, die voorheen pastor was onder studenten in Amsterdam en Utrecht, is lid van de nogal om streden, traditioneel ingestelde rooms-katholieke organisatie 'Opus Dei'. Hij gaat ook wonen bij leden van deze organisatie in Maastricht. Tegelijk heeft de bisschop er be zwaar tegen gemaakt, dat de Maastrichtse studentenekklesia Jacques Obeijë als pastor in dienst heeft. Volgens een besluit van de bisschop mag Oberjé - die homofiel is en samenwoont met een vriend - de priesterlijke functies niet in het openbaar uit oefenen. Dr. Gijsen verklaarde, dat hij het exclusieve recht heeft om een rooms-katholiek studentenpas tor aan te stellen. Obeijé - die als progressief-oecumenisch be kend sdtaat - moet zich terug trekken. vindt hij. Hij deelde zijn standpunt mee aan het college van bestuur van de rijksuniversi teit Limburg. Maar er bestaat geen directe band tussen de universiteit en de stu dentenparochie. zo reageerde het college van bestuur. Wel betaalt de universiteit de huur van het gebouw van de studentenekkle sia. Met het beleid van de ekkle- sia heeft het niets van doen. Het college van bestuur wenst dan ook geheel buiten het conflict tussen Gijsen en de ekklesia te blijven. Studentenpastor Oberjé voelt zich niei in dienst van de bisschop maar van het stichtingsbestuur van de studentenparochie. "Die heeft mij geaccepteerd zoals ik ben". Het stichtingsbestuur beraadt zich intussen over hoe het nu verder moet. Voorlopig blijft Oberjé zijn werk bij de onafhankelijke stich ting gewoon voortzetten. Voorheen was de studentenpastor kapelaan in Hoensbroek onder deken W. Meys, leider van de or ganisatie 'Open kerk' in Lim burg. Ook van deze beweging moet bisschop Gijsen niets heb ben. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Kampen R. J. van de Hoef Har derwijk, te Apeldoorn kandidaat mevrouw H J Dekker-Keiler al daar. te Zoelen kandidaat C. van Alderwegen Hellendoorn. te Den Haag (voor pastoraal-missionaire werkzaamheden) B. M. Jager Ro den; aangenomen naar Olde- markt-Paasloo (Ov.) K. R. Cupe rus Rinsumageest-Sybrandahuis (Fr.). Gereformeerde Gemeenten: be roepen te Boskoop J. Kareis Beekbergen. Adventkerk (Zevendedags-adven- tisten): aangenomen naar Em- men (in combinatie met Veen- dam-Winschoten) G. Aitink Hoo- geveen. De christelijke gereformeerden en de Nederlands gereformeer den in Nieuwegein hebben be- Afscheid In het komende weekeinde neemt pastoor E. C. Hooger- vorst - wegens vertrek naar Warmond - afscheid van de Sint Petrusparochie in Leiden. Zater dagavond om 7 uur is er een vie ring met zang van het jongeren koor, zondagmorgen om 9 uur een gezinsmis met zang van het kinderkoor en om 11 uur een hoogmis met het dames- en he renkoor. De mis van 12 uur ver valt In alle missen zal de pastoor een afscheidswoord spreken. Na ie dere mis is er in de pastorie bij de kerk gelegenheid persoonlijk af scheid te nemen. Om 4 uur zon dagmiddag volgt nog een recep tie voor genodigden. Dit weekeinde beleeft ook de Smt Jozefparochie in Noordwy- kerhout een afscheid, en wel van pastoor Th. J. J. van Steekelen- burg. Deze gaat binnenkort zijn werk ergens anders in het bis dom Rotterdam - wéér is nog niet bekend - voortzetten. Zater dagavond om 7 uur en zondag morgen om 10 uur staan de vie ringen m de Jozefkerk in het te ken van zyn vertrek. Zondag middag van half 3 tot 5 uur is er in 'De Schelft' te Noordwjjker- hout een afscheidsreceptie voor alle parochianen en bekenden Deze receptie wordt ook aange boden aan mevrouw Thea Ver burg. gastvrouw in de pastorie, die met de scheidende pastoor meegaat naar zyn nieuwe stand plaats. Pastoor Van Steekelenburg (38) heeft tien jaar in Noordwyker hout gewerkt. In de Verenigde Staten brengt 'Reader's Digest' binnenkort een verkorte vorm van de bybel op de markt. De ongeveer 800 000 woorden tellende Engelse tekst van de bybel is terug-acht tot ongeveer 480.000. Van het Oude Testament is zowat de helft ge schrapt, terwijl het Nieuwe Tes tament met circa een kwart is in gekrompen. Deskundigen hebben onder lei ding van een theoloog acht jaar aan de nieuwe, versie van de Schrift gewerkt Een woordvoer der van de uitgeverij Ki, dat de bijbel een van de belangrijkste maar - door zjjn omvang minst gelezen boeken is. Mis schien dat deze uitgave daar ver andering in brengt, hoopte hy. Tegen de uitgave worden al bezwa ren gehoord Er mag niet in Gods woorden worden geschrapt, zeg gen critici. ADVERTENTIE HANDGEKNOOPTE MAROKKAANSE BERBER Pooihoogte ca. 3 cm. Perm' t 22.000knopen. Gewicht ruim 4 kg per m'. In minstens 6 gangbare maten voorradig, licht en donker Export garantie ..superieur". Vergelijk de kwaliteit. Bij Xenos voor de stuntprijs van 119,-per m'. Laldan, Braastraat 142-144. tat. 133511

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17