Levendige 'Schiava liberata' 3 atÉl C hoog tempo 1 Scheepvaart BAANDAG 20 SEPTEMBER 1982 ^CHEVENINGEN - De Neder landse Operastichting gaf zater dagavond een première die in méér opzichten een bijzonder heid genoemd mag worden. De opera "La schiava liberata" ging in 1768 met succes in première, maar raakte daarna twee eeuwen lang in vergetelheid en deelde dat lot met vrijwel alle andere muziek van de componist Nicco- 16 Jommelli, een directe voorlo per van Mozart. Daarnaas is "La schiava liberata" ook een typisch I voorbeeld van een operagenre dat tegenwoordig eveneens on- i bekend is: de "opera semiseria" die halverwege de 18de eeuw ontstond uit een samentrekking van de komische opera met een aantal elementen uit de opera se- ria. Adellijke figuren, die voor heen alleen optraden in hoogdra vende muziekdrama's, gingen deelnemen aan komische hande lingen en bevonden zich plotse- i ling in het gezelschap van hun ondergeschikten. Zij namen ech- r\ ter bepaalde structuurelementen u van de opera seria met zich mee, ~j waaronder de opbouw in drie ak- vel ten waarover de virtuoze aria's ve| en de sporadisch reeds voorko mende ensembles volgens een 1 bepaald schema verdeeld waren. atq Bovendien impliceerde het t g< werken met de traditionele aria- tea vormen uit de opera seria dat dej ook de stemsoorten uit dat genre werden overgenomen en zo ont Kunst stond gedurende korte tijd een komsich operatype waarin hoofdrollen werden gezongen door de grote helden van de ope ra seria, de castraten. Tijdens de voorstelling in het Cir custheater bleek dat men Jom melli in de geschiedenis van de opera met recht als wegbereider voor Mozart kan beschouwen. De vrije muzikale vormgeving en de onconventionele dramatische relaties leiden al in de richting van "Le nozze di Figaro" en "Don Giovanni", maar hier ligt ook meteen het zwakke punt van "La schiava liberata". Al zijn kwaliteiten als schrijver van ele gante, aangename en zelfs uit muntende muziek verhelen na melijk niet dat Jommelli (althans in deze opera) de belangrijkste gave mist, namelijk die om zijn karakters onderling muzikaal te differentiëren. Zelfs de schei ding tussen het komische be diendenduo en de beide serieu zere paren bleek slechts bij vla gen effectief verwezenlijkt, waar door de sociale betekenis van dit operatype voor een modern pu bliek nog moeilijker navoelbaar wordt. LEIDEN - Het gebeurt niet vaak dat een landelijk dansgezelschap Lei den uitkiest voor een première. De Rotterdamse theaters waren al vol- geboekt en zodoende viel het LAK-theater de eer te beurt vrijdagavond het werkcentrum Dans te ontvangen. "Ricochet" van de Amerikaan Jim Self en "Melodans" van artistiek leidster Kathy Gosschalk beleef den hun eerste uitvoering. !cht wereldschokkend waren beide choreografieën niet. Van het werk stuk van Kathy Gosschalk mocht dat ook niet worden verwacht. "Melo dans" is bestemd voor het kinderprogramma van Werkcentrum Dans. Dan gaat het niet om technische hoogstandjes, maar om het opwekken van belangstelling voor de dannskunst. is dan ook een lichtvoetige choreografie met eenvoudige ta- fereeltjes, die elkaar snel opvolgen. De fel gekleurde pakken en het gebruik van een fiets en rolschaatsen in de dans moeten het nog vrolij- spj ker maken. De bewegingen in de dans zijn herkenbaar en simpel. Wat 50, mij betreft zelfs wat al te simpel. De vrolijke kant van dansen over heerst voortdurend, niet één keer worden de meer dramatische moge lijkheden getoond. Voor een volwassen publiek blijft het wel erg aan de oppervlakte. Een première met een kinderpubliek in de zaal was leuker geweest. [Ricochet" is de eerste choreografie van Jim Self voor Werkcentrum I Dans, maar het werk sluit helemaal aan bij het overig repertoire van de groep. Het tempo ligt bijna voortdurend hoog, nog opgezweept door de afro-ritmes en rockmuziek van de New Yorkse groep "Interference". Zo'n uitputtingsslag ligt Werkcentrum Dans wel. In de dynamische delen zijn de dansers op hun best, bij langzame bewegingen mankeert het nog wel eens aan zorgvuldigheid. rtdRicochet" is de gemeenschappelijke noemer voor een uit vijf delen op- 3,5j gebouwde choreografie. Dat wekt de indruk van een eenheid, die in de ;an dansen niet terug te vinden is. Wel is doorlopend een rituele ondertoon Vi| merkbaar, vooral door de manier waarop met houten blokken wordt T« gewerkt. Soms lijken het magische objecten, dan weer bouwstenen voor een nieuwe wereld. Echt duidelijk wordt het niet. Een extra complicatie is de vervan ging van de castraten door vrou wenstemmen (en de echte castra ten klonken beslist niet "vrou welijk"!) waardoor de vocale kleur van het werk belangrijk aan reliëf inboette en waardoor zeker tegen het einde de sugges tie van langdradigheid niet ver meden kon worden. Dat "La schiava liberata" desondanks een aantrekkelijke en levendige gebeurtenis werd, danken we aan de combinatie van de muzi kale kwaliteiten met een uitvoe ring die getuigde van veel toewij ding en muzikaal stijlgevoel, vooral dankzij de medewerking van het ensemble II Complesso Barocco onder leiding van een van de specialisten op dit terrein, de Amerikaan Alan Curtis. De re gie van Rhoda Levine in speelse toneelbeelden van Filippo San- just was weliswaar druk en niet altijd in overeenstemming met de sociale verhoudingen, maar ging zich niet te buiten aan sma keloosheden en overbodig kluchtwerk. Dat de handeling ondanks over eenkomsten met het verhaal van "Die Entführung aus dem Se rail" niet bepaald helder over kwam, was meer te wijten aan een zwak libretto dan aan de uit voering. Daardoor richtte de aan dacht zich sterk op de solistische prestaties, die gedomineerd wer den door een sprakkelende ver tolking van de van vitaliteit bla kende mezzo-sopraan Sandra Browne als de jonge Selim en de innemende Giulietta van de so praan Patricia Rosario. In dit gezelschap kwam de sopraan Leena Kiilunen wat bleekjes over, terwijl de zwaar gesluierde stem van Rachel Ann Morgan nauwelijks aantrekkelijk ge noemd kon worden. De bas Wil- lard White zorgde voor een kostelijke vertolking, maar miste helaas de stemklank voor echt bel canto; de tenoren Wouter Goedhart, Martyn Hill en And rew Dalten (een fragiel klinken de countertenor) bleken in een dergelijk werk uitstekend op hun plaats. Het Circustheater bleek echter te groot voor de mu ziek van Jommelli, die beter past bij de Amsterdamse Stads schouwburg (22, 27, 29 septem ber en 3 oktober). PAUL KORENHOF Scène uit Jommelli's opera 'La schiava liberata' Fragment uit Jim Selfs ballet 'Ricochet'. Jim Self heeft voor "Ricochet" een grote variëteit aan bewegingen ge bruikt. Zo lijkt het eerste deel geïnspireerd te zijn op het oude Egypte, met veel zijwaartse bewegingen en toegewend bovenlichaam. Het tweede deel is een flirt met de Japanse schuifelvoetjes. Die beide delen bezitten nog wel het raffinement, dat tegen het einde verloren gaat. Dan bestaat de dans vooral uit schokkerig onderbroken robotbewegingen en snelle rondedansen. Dat is ook door Werkcentrum Dans, al veel vaker vertoond. "Ricochet" wekt de indruk dat de choreograaf teveel in één stuk heeft willen stoppen. ARIEJAN KORTEWEG S3s Kunststichting exposeert weer LEIDEN - In het Waaggebouw had gistermiddag de (goed be zochte) opening plaats van de vijfde expositie van de Eerste Leidse Kunststichting. Eigenlijk zou men van expositie moeten spreken; de diversiteit van de tentoongestelde kunstobjecten is zo groot, dat er nauwelijks van één expositie sprake is. Dat is ook de bedoeling van de E.L.K.; men wil zo veel mogelijk beel dende kunstenaars de gelegen heid bieden om hun werk te ex poseren. Sommige exposanten doen dit hier voor de eerste keer. Op de tentoonstelling zijn een aantal in Leiden woonachtige kunstenaars vertegenwoordigd. Er is abstract schilderwerk van Boudewijn Veenendaal, er zijn (kleur)etsen en (pen)tekeningen van Marjan Duitemeijer. schil derwerk met natuur- en histori sche motieven van J. Vroemen en illustratieve aquarellen en gouaches van de sinds kort in Leiden woonachtige Gerry Ver- maesen. Athy Hoebe exposeert o.a. haar wandkleden en poppen, die een sprookjessfeer oproepen. Ook van Marleen Stikvoort- Schlatmann brengt deze exposi tie twee grote wandkleden. Het Een overzicht van de expositie in de Waag werk van Margreet van Rooden valt aangenaam op; met naar het lijkt een pointillistische techniek heeft zij twee boommotieven en een lezende vrouw vorm gege ven. Totaal anders, maar even in drukwekkend zijn op hun beurt de kleine, wat voorstelling be treft zeer gecompliceerde etsen van Ab Steenvoorden. Hoewel niet alle exposanten genoemd kunnen worden mogen door het intrigerende karakter van hun werk de namen van Arjan van Loeffen, Mouse Verburg-Stnk, Jan Golsteyn, Anet Lampe en Hans van Meeuwen niet onver meld blijven. Op de expositie zijn ook verschillende 'stillevens' te vinden; van Paul Wessels over koffie, wijn en thee, van R.J. van Wely en van Bouke Mendel, die in een van zijn stillevens een as bak met peuken als nieuw Vani- tas-symbool suggereert Van de voorzitter van de E.L.K Fred Hansen, brengt de expositie re cent werk, dat een sterk abstract karakter vertoont. Verder is er nog werk te bezichtigen van o.m. Fons Boer (houtwerk). Els van Beek (keramiek), Carol van den Boom (bronsplastieken), M. v.d Giessen (potten). Koos Molema (keramiek) en Mies Ferguson (keramiek op hout). De expositie duurt nog tot en met 25 september en is geopend van 11.00-18.00 uur (donderdag avond 19.00-21.00 uur). WIJNAND ZEILSTRA Bioscopen «eiden, bioscopen: ixor. Stationsweg 19, tel. 071-121239 the jury" 16 jaar. Dag: 14.30, 19.00 en .15 uur. Zo.: 14.15,16.30,19.00en 21.15 eriido I. Steenstraat 39, tel. 071-124130 ist|Veel liefs uit Moskou" 12 jaar. Dag: >nJ4.30, 19.00 en 21.15 uur. Zon.: 14.30, ,-j6.45, 19.00 en 21.15 uur. ido II. Steenstraat 39, tel. 071-124130 The Wall" a.l. —Dag: 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zon.: 16.45. 19.00 en 21.15 uur. III. Steenstraat 39. tel. 071-124130 'Sprong naar de liefde" a.l. Dag: 19.00 in 21.15 uur. do.vr.ma. en di. ook: 14.30. Ïindermatinee: "Lekker lui genieten" 1. Za, zo. en wo.: 14.30 uur: zo. ook: 5.45 uur. ido IV, Steenstraat 39, tel. 071-124130 ^Britannia Hospital" 16 jaar. Dag: 14.30, d <9.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30; 16.45, 19.00 ■Mn 21.15 uur. ogfrianon, Breestraat 31, tel. 071-123875 bjCaligula en Messalina" 16 jaar. Dag: in<j4.30,19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15,16.30, iqs9 00 en 21.15 uur. Itudio, Steenstraat 39, tel. 071-133210 "HPorky's pikante pretpark" 16 jaar. Dag: 3,e<4.30.19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45, <19.00 en 21.15 uur. Lèex, Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 25414 Kostschoolmeisjes klappen uit de Dag: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. lachtvoorstelling: "Een plekje om lief e hebben" 16 jaar. Za. 23.30 uur. Alphen aan den Rijn, bioscopen: Eurocinema I, van Boetselaerstraat 6, tel. 01720-20800 "Honky Tonk Freeway" a.l. Dag: 13.30, 18.45 en 21.15 uur. Zo: 13.45,16.15, 18.45 en 21.15 uur. Nachtvoorstelling: "The Octagon" 16 jaar. Za: 24.00 uur. Eurocinema II, van Boetselaerstraat 6, tel. 01720-20800 "Porky's pikante pretpark" 16 jaar. Dag: 13.30,18.45 en 21.15 uur. Zo: 13.30,16.00, 18.30 en 21.00 uur. Nachtvoorstelling: "Porky's pikante pretpark" 16 jaar. Za: 24.00 uur. Eurocinema III, van Boetselaerstraat 6, tel. 01720-20800 "Violent Streets" 16 jaar. Dag: 18.30 en 21.15 uur. Do. vr. ma. en di. ook: 13.30 uur. Zo: 15.45, 18.30. en 21.15 uur. Kin dermatinee: "The Aristocats" aJ. Za, zo, en wo: 13.45 uur. Nachtvoorstelling: "Lekkere spelletjes" 18 jaar. Za: 24.00 Eurocinema IV, van Boetselaerstraat 6. tel. 01720-20800 "Flying high" a.l. Dag: 13.30, 18.45 en 21.00 uur. Zo.: 13.30.16.00.18.45 en 21.00 uur. Nachtvoorstelling: Flying high" 16 jaar. Za.: 24.00 uur. Voorschoten, bioscoop: Greenway Theater, Schoolstraat 69, tel. 01717-4354 "Le professionel" 12 jaar. Do. 20.30 uur, vr. en za. 19.30 uur. zo. 15.45 en 18.15 uur, za. ook 15.45 uur. "Looking for mister Goodbar" 16 jaar. Vr. en za. 21.30 uur. zo. 21.00 uur. di. en Bioscopen Katwijk (voor reserverin gen 01718-74075) City I: "S.O.B.". Vrij. za. en zo. 14.45, 18.45. 21.15 uur. Ma en di. 20 00 uur. Woe en do. 14.45 en 20.00 uur. City 2: "Dead and burried", (zelfde aan vangstijden als City I). al. City 3: "Seems like old times", (zelfde aanvangstijden als City I), al. City 4: "De amateur", do. vrij. en za. 14.45 en vr. za. zo. 18.45 uur, al. "Gold- finger", za. en zo. 21.15 uur, ma, di. en woe. 20.00 uur, 12 jr. "Force five", do. 20.00 uur, vrjj. 21.15 uur, zo. 19.00 uur en zon. 15.00 uur, 12 jaar. Kindermatinee: "Panda's avontuur", za. en woe. 14.30 Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Q Exposities Kunstcentrum 'Langevoort' (O'geest): Joop van Egmond (etsen, olieverven, aquarellen), Dick van Hulst (betonplas? tieken en Aquarellen), Gé Witmaar (houtsculptures) en Jan van Zonneveld (olieverven, aquarellen en zeefdruk ken). di. wo, do. en vr. van 13.30 - 17.30 uur, vr.av. van 19 - 17 uur. (tot 21 sept) De Lakenhal: 'Under the arches', tien kunstenaars uit Oxford, di. t/m za. 10-17 u; zo. en feestdagen 13-17 u., t/m 24 okt Oegstgeest - Jacques van Bellen, Win kelcentrum Langevoort 11 c/d, tot 26/9, Eduard Vijsma, expositie van botani- LAK-foyer, Levendaal 150iii, t/m 29/10, Wim Lamboo, politieke foto-collages, politieke, performance; Academiege bouw, Rapenburg 73, abstracte schilde rijen, ma. t/m vr. 10-17 uur. Waaggebouw Aalmarkt 21,19/9 tot 25/ 9, werken van ca. 30 Nederlandse beel dende kunstenaars, ma. t/m za. 11-18 uur, do. 19-21 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapen burg, t/m 3/10, Beelden van Behnasa, Egyptische kunst uit de Romeinse Kei zertijd. ma t/m za 10-17 uur, 13-17 uur. Galerie Denise Stephan: Beelden Frank Letterie, etsen en tekeningen Dick Stol wijk. vr.. za. en zo. 1.30-5.30 u, t/m 10 okt Rijksmuseum voor Volkenkunde Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden', ma t/m za van 10-17 uur, con- en feestdagen van 13-17 uur. tr Ziekenhuizen Bezoekuren St. Eusabeth-Ziekenhuis: hoofdverpleegkuiuiige "Vngevallendienst :iekenhuizen Leiden bigevallendienst elke dag Academisch Üekenhuis behalve van dinsdag 13.00 ur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- knhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za- trdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage lijks van 11.15-12.00 uur. van 14.00-14.45 uur en van 18 30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) le kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00 18.30-19.30 Bezoektijden kinderafdelingen ezoekuren iekenhuizen it: iaconessenhuis - doorlopende be- lektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met 'zondering van: de kinder- en jongerenafdeling: dage- ks van 14.00 uur tot 19 00 uur. de afdeling intensieve zorg: uitslui- nd na overleg met het hoofd van de deling. |>ortmedisch Advies Centrum: Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur Academisch ziekenhuis Tel 269111 /oor alle patiënten behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19.00 uur Praematurenafdehng dagelijks van 14 30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen karf er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking: "s ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur. 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol dag en nacht worden gemeld by het formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel: 020-175000) <(Qudcl lieuuts 20 september 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: Zaterdag 11. werd te Belgra- ve, bij Leicester in Engeland, een inbreker door een kloek echtpaar overmand. De vrouw zag hem terwijl zij te bed lagen en maakte haren man wakker De inbreker ijlde de trap af. maar de man hem na. Een hevi ge worsteling ontstond, waarin de inbreker de sterkste bleek te zijn. toen plotseling de vrouw op het tooneel van den strijd verscheen, gewapend met een pook. Zij raakte den gemeen- schappelijken vijand zoo duch tig. dat hij bewusteloos neer zeeg Uit Atjeh komen berichten omtrent bloedige verliezen door onze troepen op 7 Augustus Van onze troepen, die ter sterk te van ongeveer 140 man in het puur uiaren, vielen er 44 doo- den en gewonden, onder wie twee officieren zwaar gewond, terwijl zeven stel wagens met de elf gesneuvelden in 's vijands handen vielen. De strijd ont- werd aangevallen en i eene colonne van pLm. 90 r op weg van Lambaroe naar Pa- jou. Het vuur was zeldzaam he vig en vernietend. Later zijn, bij het doorzoeken van het slag veld, onze dooden grootendeels teruggevonden; hunne lijken waren onthoofd, van wapens ontdaan en gruwelijk ver minkt. Voorts zijn benden Atje- hers achter de kolonelswonin gen te Nesoek bij den Kraton on dekt. waarop twee compag nieën uitrukten Bij het verzen den van den brief was de uit stag nog niet bekend. Het ge lijkt veel op den toestand van 1874 Vijftig geleden - De IJmuidier motor logger Cornells de Boer jr. is met een groot vangst haring van de ha ringvisschenj tn de haven van IJ muiden teruggekeerd. Het vloedige txingst, dal een deel daarvan verloren ging door het scheuren en wegzinken der vleet (vleet is de naam voor een aantal drijfnetten, dte tot één geheel verbonden zijn. Red.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 21