'Soft-laiim zonder
moord en doodslag'
c
Verkiezingen op televisie een lithurgie
Chaplins op KRO-tv
y
RADIO
TV-rubriek
ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1982
Radio - tv
ZATERDAG
HILVERSUM I
NOS Ieder heel uur nws. VARA:
18.06 Dingen van de dag. 19.02 Pro
menade Orkest 19.30 Zing zomaar
simpel een melodie 20 03 Blaastest.
NOS: Langs de lijn, sport en muz.
(21.40 Paardekoersen VARA: 22.30
Wachten op middernacht.
HILVERSUM II
TROS: 18.00 Nws. 18.10 Coulissen
Junior. OVERHEIDSVOORLICH
TING: 18.30 Vast en zeker 18.40
Voorzichtig breekbaar 19.00 Het he
melse gerecht (20.00 Nws.). EO:
20.45 Laat ons de rustdag wijden.
TELEAC 21.30 Micro electronica in
bedrijf. 22.00 Geologie en water. EO:
22.30 Reflector. 23.00 Deze week
23.25 Klass. Klankjuwelen. 23.55
HILVERSUM III
de. NCRV: 19.02 Op stap. 20.
pee-pop. 21.02 Country style. 22.02
Weekend blues. 22.30 Pers vers.
23.02 Jazz-time.
HILVERSUM IV
VARO: 20.00 Muz. op zaterdag
avond. (Met om 2P.00 Igor Strawins-
ki (1). 21.30 Vrouwelijke componis
ten. 21.55 Klass. pianomuz. 22.30
Kerkspelconcert: oude muz.
ZONDAG 12 SEPTEMBER
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. NOS: 0.02
Nordring Radio Prize 1982. 1 02 Ta
ke it easy. 2.P2 De NOS-Nacht. VA
RA: 7.P2 Oeroude toververhalen.
7M30 Vroege vogels 9.35 Tekst en
muziek op z'n frans KRO: 10.02 Eu
charistieviering. 11.02 'n Zondags
pak voor alledag AVRO: 12.02 Muzi
kaal onthaal. 13.05 AVRO-Magazine
NOS: 14.02 Langs de lijn, sport en
muziek. 17.55 Meded. en uitgebreid
weerbericht. 18.05 Akkoord. 18 30
Hobbyscoop KRO 19.02 Luister-
sport. 20.03 Jules de Corte. 20.20 Or
kest! platen )bak 20 40 Het transga-
lactisch liftershandboek, hoorspel-
serie (10). TROS: 21.02 When the
world was young. NOS: 23.02 Met
het oog op morgen. 0.02 De Nacht
wacht. 4.02 Krieken. Adie.
HILVERSUM II
KRO: 8.00 Nws. 8.10 Ter overwe
ging. 8.17 Tussen de regels. 8.25 De
Hutsgeklutste! 9.25 Waterstanden.
HUM.VERBOND 9M30 De kracht
van zijn leven. IKON: 10 00 Nws.
10.02 Jozef en de wonderbaarlijke
droomkleurjas 10.12 N.PB-
Remonstrantse Kerkdienst. 10.55
Wilde Ganzen. 11.00 De andere we
reld van zondagmorgen. NOS: 12.00
NOS-Wereldwijzer. 13.00 Nws. NOS-
RVU: 13.10 Rechtspraak in Neder
land. NOS: 13.55 Progr. voor buitenl.
werknemers. IKON: 17.00 Kerk
dienst. 17.58 Wilde Ganzen. 18.00
Nws. 18.10 Brood Spelen. 18.40 Li
turgie en kerkmuziek. NCRV: 19.10
Zondagavondmuziek. NOS. 20.00
Nws. NOS-RVU: 20.03 Energie in
overvloed. NOS: 20.30 Overmorgen.
NOS-RVU: 21.10 Gastcollege. NOS:
21.40 Medelanders Nederlanders.
RVU-NOS: 22.10 Geleerd' Voor
welk werk? (2). NOS: 22.30 Nws.
22.40 De taaishow. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. AVRO: 8.02
Ko de boswachtershow. 8.30
AVRO's Sportpar.orama junior. 9.02
Juist op zondag. 10.02 Platenscala.
VARA: 11.02 Het zondagse gezicht
van de VARA op drie. 13.02 Dubbel-
lisjes. TROS: 14M02 De Europarade.
16.02 Gouwe Ouwe Club. NOS: 17.02
De Nationale Hitparade met de titel
tekst. 19.02 NOS-Jazz. 20.03 Radio
Thuisland. KRO: 21.02 Demo. 23.02
Walhalla-Symphonie
HILVERSUM IV
NOS: 8.00 Nws. 8.05 Vader Jacob.
9.00 Musica Religiosa. 10.00 Van het
Nederlands concertpodium. 11.00
Orlando Festival. 13.00 Nws. IE.05
Opera-Matinee. 14.15 Concerten op
de Zondagmiddag Rotterdams
Philh. Orkest met viool: Klass. mu
ziek. 16.05 Musica Nova. EO: 20.00
Orgelbespeling. 20.25 Van U wil ik
zingen. 21.00 De bijbel open. 22.00
3xM - Wereldwijd.
MAANDAG 13 SEPTEMBER
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. TROS: 0.02
De Nachtwacht. 4.02 Krieken met
Adje. 7.02 Een goede morgen met
Felix Huizinga (8.06 Aktua). 9.03
Wegwezen. 13.06 Aktua 13.25 Sou
venirs. 14.03 Gerard de Vries draait
op verzoek. 16.02 Cafe-Chantant.
16.30 De tien om kindershow. 17.02
Nazomeren met Herman Emmink.
17.55 Meded.
HILVERSUM II
NOS: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
NCRV: 7.20 Het levende Woord. 7.30
Nws. 7.35 Hier en nu (8.00 Nws.) 8.30
Nws. 8.33 Te Deum Laudamus. 8.54
Moment. 9.00 NCRV's Scheepsra-
dio. NOS: 9 05 Gymn. v.d. vrouw.
9.15 Werkbank. 9.24 Waterstanden.
9.30 Nws. NCRV: 9.33 Laten wij hen
(11.30 Nws.) 12.00 Boer en tuinder.
OVERHEIDSVOORLICHTING
12.16 Franco huis. NOS: 12.26 Me
ded. voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. NCRV: 12.36 Hier en nu. 12.55
Kunst- en vliegwerk. 13.00 Nws.
13.10 Kerk vandaag 13.30 Nws. 13.33
Nederland en z'n buren. 13.55 Onder
schooltijd. 14.30 Nws. RVU-NOS:
14.33 Moederschap (2) NCRV: 14 53
Zingt voor de Heer. 15.15 Beidt U
TIJD. 15.30 Nws. 15.32 In 't zilver.
16.15 Daar waar de molens staan.
16.30 Nws. 16.32 Het oude refrein.
17.00 Promenade: werken van Mas-
cagni, Cherub'ini en Puccini. 17.30
Nws. 17.36 Hier nu.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. AVRO: 7 04
Vol gas. <7.30 Radiojournaal 8 30
Radiojournaal 8.35 Bingo. 10.03 Ar
beidsvitaminen. 11.03 Gerry Hoi-
ting. 12.03 Hollands Glorie. (12 30
Radiojournaal 13.56 Per Saldo
14 03 Muziek met Meta 15.03 Het
Steenen Tijdperk 16.03 Toppop Dis
co. (17.30 Radiojournaal 17.56 Per
Saldo.
HILVERSUM IV
KRO: 7 00 Nws. 7 02 Aubade (8 00
Nws.) 9.00 Aan woorden voorbij
9.10 Laudate 10 00 Op het tweede
gehoor. 11 00 Van hoog naar laag en
omgekeerd 12 30 Spektakel kort.
13.00 Nws. 13.05 Wiener Festwochen
1982 Klass muz 15.30 Uitheems
16.00-17 00 Kollage van alledaags er
Alle Nederlanders, in Brabant
en in Friesland, in de grote
steden en in de kleine dor
pen. in de protestantse en in
de katholieke streken, in de
plaatsen van de welgestelden
en in die van de werklozen, al
die" Nederlanders, jong of
oud. wisten het woensdag
weer precies: de WD moest
heel erg winnen. D'66 moest
heel erg verliezen, de PvdA
mocht aardig wat winnen, de
CDA mocht een beetje verlie
zen, en de Centrumpartij
moest een zeteltje winnen.
Het moet een oennstinct zijn.
te vergelijken met dat van de
lemmingen, die op een gege
ven moment ook allemaal te
gelijk weten dat zij zich naar
de zee moeten reppen om zi-
chelf daar te verdrinken. Al
leen is dit proces bij de men
sen, zoals het mensen be
taamt, nog veel ingewikkel
der: sommige lemmingen
gaan naar het noorden, ande
re juist naar het zuiden, er
zijn lemmingen die zich te
pletter rennen en andere die
doodstil blijven zitten. Nu zei
ik toch weer lemmingen, ter
wijl ik mensen bedoelde. En
dat gevarieerde patroon van
die lemmingmensen is won
derlijk genoeg overal eender:
in de Achterhoek en in de
Peel, in Broek in Waterland
en in 's-Gravenhage: alle lem
mingmensen reageren op de
zelfde wijze anders, en op
verschillende wijze hetzelfde.
Geen wonder dus dat al om 1
minuut over 7. één minuut na
de sluiting van de stembus
sen, een vrij nauwkeurige
prognose gegeven kon wor
den van de uiteindelijke uit
slag aan de hand van een paar
groepjes lemmingmensen tot
een totaal van 35.000 mannen
en vrouwen. Even nog had ik
de reflex om van het scherm
weg te kijken en mijn oren te
sluiten, zoals ik dat. gelijk
een kleuter, altijd doe als er
voetbaluitslagen gemeld
worden terwijl de samenvat
tingen nog moeten komen,
maar ik begreep bijtijds dat
dit overbodig was. Ik zou im
mers de hele avond door met
bijgestelde prognoses wor
den overstelpt, eerst bij 15,3
pet van de stemmen, daarna
bij 33,9 pet, daarna bij 49,1
pet, bij 60 pet, bij 78,8 pet bij
88 pet en zo verder, tot 99,9
pet, en de enige sensatie die
daarbij nog te beleven zou
zijn zou de vraag zijn of die
46-46 stand in de wedstrijd
CDA-PvdA bij 15,3 pet van
de stemmen op den duur nog
zou fluctueren. En jawel, dat
deed-ie, het werd 46-47, om
tenslotte te eindigen in 45-47.
Maar voor de rest was het alle
maal kat-in-'t-bakkie. De ont
ruiming van de WD-zaal in
Den Bosch zou jets sensatio
neels gehad hebben als ie
mand ook maar werkelijk ge-
door
Nico Scheepmaker
loofd had dat er inderdaad
een bom zou liggen, zodat het
enige curieuze dat overbleef
was te zien in welke steden
de Centrumpartij 0,5 pet van
de stemmen, en in welke 4
pet van de stemmen had ge
kregen. Zozo, kijk eens aan!,
dacht ik dan hoofdschud
dend, of aangenaam verrast,
maar daar bleef het verder
wel bij. Het NOS-programma
zat verder prima in elkaar.
Koost Postema als de ver
trouwde coordinator, came
ra's bij alle partij feestzalen,
commentaren van de kop
stukken, analyses van de
vakmensen, het is langzamer
hand een lithurgie geworden
die ied#»r*H»n kent maar nie
mand voor een andere zou
willen inruilen. Want zo doe
je dat, dus zo moet het. elke
keer, dan ook gedaan wor
den!
klaar nu iets heel anders. Weet
u wie een grote fan van 'Dal
las' is? De befaamde Zweed
se filmregisseur Ingmar
Bergman, die de televisiekij
kers kennen van zijn onover
troffen zesdelige serie 'Scè
nes uit een huwelijk'. Berg
man. onthulde The Observer,
heeft verklaard dat hij geen
aflevering van Dallas over
slaat „omdat het zo fascine
rend slecht is; het is het erg
ste wat ik ooit gezien heb...
het is slecht uit een oogpunt
van logica, het is allerbelab
berdst gefilmd, slecht gere
gisseerd en er wordt gruwe
lijk in geacteerd door een stel
talentloze acteurs en actri
ces... het is waanzinnig fasci
nerend. ik ben er aan ver
slaafd"
Ikzelf heb nog geen greep we
ten te krijgen op 'Dynastie',
maar ik hoor meer en meer
om me heen dat deze Dallas
serie ..eigenlijk beter is" dun
Dallas zelf. Ook heb ik Into-
mart niet in de arm genomen
om dit voor me uit te zoeken,
maar myn vingertoppenge-
voel zegt me dat vorige week
in honderdduizenden huiska
mers weer even dat oude ver
trouwde sensationele gevoel
van 'De sjaal' was terugge
keerd. Precies twintig jaar
geleden, tussen 10 september
1962 en 29 september 1962
zond de AVRO zes afleverin
gen uit van deze Duitse Fran-
cis-Durbridgesene. waarvoor
de mensen massaal thuis ble
ven om te zien hoe het verder
ging en hoe het af zou lopen.
Nu ging het om 'Het eiland
der verschrikking door de
TROS in twee delen uitge
zonden, die echter wel samen
vier en een half uur lang wa
ren. De eerste aflevering op
vrijdag, de tweede op zater
dag. en reken maar dat de Ne
derlanders massaal zaten te
kijken, ook al was Studio
Sport met eredivisievoetbal
op de andere zender!
En verder'* De VPRO natuur
lijk Going back' was een
heel opmerkelijke Ameri
kaanse documentaire over
vier Vietnam-veteranen die
vol schuldbesef en Ameri
kaanse naviteit op de plaats
van de misdaad terugkeer
den. en daar nu en dan ook de
slappe lach kregen van de ze
nuwen. Jack Flea's birthday
celebration' was een kort, ui
terst navrant tv-spel van de
Engelse schrijver Ian McE-
wan die jaren geleden in Ne
derland bij uitgevery De Har
monie debuteerde, voordat
de Engelsen zelf in de gaten
hadden dat zu een belangrijk
schrijver in huis hadden En
natuurlijk hebben we ons
vergaapt aan de eerste van
een reeks Groucho-Marx-
quizzes, die zoveel voorpubli-
citeit kregen dat even ge
hoopt mocht worden dat
Groucho Marx minister-pre
sident van Nederland zou
worden. Ik vond die eerste
heel vermakelijk, maar niet
dank zij Marx. maar dank zij
die droogstoppelige quiz
deelneemster. die de indruk
wekte dat zij het tekstschnj-
verspeloton van Bob Hope
een dagje had mogen lenen.
Op den duur vond ik alles
wat ze zei leuk. ook als ze
niks zei. Zu was de eigenlijke
'star' van het programma!
Duitse serie 'Ein Fall für Zwei' ook op TROS-tv
HILVERSUM (GPD) - Eerst is er een lijk, dan moet de politie de moordzaak zien op te
lossen en aan het slot kan de commissaris de dader in de kraag grijpen. Zo ongeveer
verloopt elke aflevering van Tatort, Derrick en Der Alte, Duitse „krimis" die ook bij
ons tot de best bekeken programma's behoren. En elke keer wint de politie, want zo
hoort dat in een geordende maatschappij. „Ein Fall für zwei", de nieuwste Duitse
krimi-serie, is echter anders. In de ZDF-reeks, die voor het komende seizoen ook door
de TROS is aangekocht, trekken soms de boeven wel aan het langste eind doordat ze
gebruik weten te maken van de mazen in de wet, terwijl ditmaal niet de politie in
actie komt.
Hoofdfiguren zijn dr. Dieter Renz,
gespeeld door Günter Strack en
Josef Matula - voor vrienden
Jupp -, een rol van Claus Theo
Gartner. Renz is een welgedane
advocaat, die kantoor houdt in
Frankfurt am Main en Matula is
een voormalige politieman, die
wegens een akkefietje de dienst
moest verlaten en nu als detecti
ve voor Rens werkt. Deze combi
natie geeft de scenarioschrijvers
de kans om eens van de vaste
spelregels af te wijken en op kri
mi-gebied voor wat meer afwis
seling te zorgen.
„In elk geval ligt de nadruk in „Ein
Fall für zwei" niet op moord en
doodslag. Het is meer een soft-
knmi, waar in het begin van de
avond het hele gezin naar kan
kijken", zegt Günter Strack. „Wij
moeten in de serie bijvoorbeeld
in actie komen bij economische
delicten, erfeniskwesties, bedrog
en meer van dat soort zaken.
Harde actie wordt daarbij verme
den, terwijl er meer psychologie
om de hoek komt kijken, waarbij
de kijker in staat wordt gesteld
mee te denken. Maar ook dat kan
onderhoudend en spannend zijn.
Verder hebben wij meer arm
slag, want een advocaat is niet
gebonden aan de plaats waar hij
werkt. En dat we steeds met an
dere milieus worden geconfron-
door
Gerard Brouwer
teerd, is op den duur voor de kij
ker ook veel leuker. Dat ik fou
ten maak en wel eens in de luren
wordt gelegd is uitstekend, want
dat is veel menselijker dan altijd
maar weer de overwinnaar, die
iedereen te slim af is".
„De kijkers zien figuren zoals ze
zelf zijn, mannen die voor de
vraag staan: hoe werk je je uit
een nederlaag omhoog. Het sa
menbrengen in de serie van twee
verschillende typen is ook han
dig bedacht, want daarmee be
trek je twee soorten publiek bij
het verhaal. Dat Renz en Matula
niet altijd dezelfde mening heb
ben. geeft de scenarioschrijvers
bovendien de kans voor een ver
haal in het verhaal. Dat is alle
maal bewust zo uitgekiend. Zo
ging het ook met de plaats waar
ik mijn kantoor heb. Frankfurt
dus. De drie grote Duitse krimi-
series gaan steeds over Mün-
chen. Gedurende meer dan 300
afleveringen is bijna iedereen in
die stad vermoord. Er is daar
nauwelijks een restaurant of vil
la, of er is wel eens iets naars ge
beurd".
stadsbeelden, terwijl de Duitse
kijkers ook eens andere dialec
ten horen. Zo zie je maar dat bij
dit soort serie-werk niets zomaar
wordt gedaan. Daar zit heel wat
denkwerk achter. Voor de opna
men werden steeds in een hotel
in Frankfurt twee suites ge
huurd. Op de zeventiende ver
dieping. Daar wordt dan elke
keer mijn kantoor opgebouwd.
Van daaruit heb je een heerlijk
uitzicht over de stad en juist voor
die achtergrond hebben de pro
ducenten voor dit hotel geko-
„Tot nu toe zijn er vijftien films ge
maakt. Volgens de planning ko
men er dit jaar nog twee. volgend
jaar zeven en in 1984 tien afleve
ringen, want de serie slaat in
Duitsland goed aan. terwul de
reeks door een stuk of tien lan
den is aangekocht. Dat is toch
wel een succes. Ik zal dus nog ja
renlang als advocaat Renz door
het leven moeten gaan. Een hele
belasting, te meer omdat ik ook
mijn inbreng heb bij de voorbe
reidende werkzaamheden".
„Mijn vrouw was ertegen dat ik de
ze rol ging spelen. Zij is bang dat
het publiek mij met Renz gaat
vereenzelvigen, terwijl ik intus
sen ook fraaie toneelrollen laat
lopen. Maar aan de andere kant,
bij succes stijgt mijn marktwaar
de. Een naar woord, maar als
professional moetje het daar wel
van hebben. En populariteit
drukt zich later weer uit in de ga
ges, ook voor het toneel. Overi
gens, ik ben nu 53 en als de serie
wordt beëindigd ben ik al 60.
Veel risico loop ik dus niet meer.
En als het onderwijl scheef gaat
kan ik heus nog wel genoeg werk
krijgen omdat ik langzamerhand
wel weet waar Abraham de mos
terd haalt".
Zwarte schaap
Günter Strack groeide in Darm
stadt op in een conservatief, bur
gerlijk gezin en nog steeds is hij
in de familie het zwarte schaap
omdat hij bij het toneel ging
Zijn vader, een landbouwkundi
ge. draaide later wel wat bij na
dat hij Gunter een mooie rol in
een Schiller-stuk had zien spe
len. maar lang leefde Strack met
zijn ouders op voet van oorlog. In
1949 begon zijn toneelcarrière en
in 1958 kreeg hij zijn eerste tv-
rol. Zijn populariteit groeide en
hij werd een veel gevraagd ac
teur. ook voor films Zelfs b|j
Hitchcock viel hu op. die hem in
1965 vroeg voor een rol in de
thriller Torn Curtain als tegen
speler van Paul Newman Strack
heeft nu geen vaste verbintenis
meer met een toneelgezelschap
Naast het vele theaterwerk,
speelde hij tegen de 200 tv-rollen
en dan ben je wel zo bekend dat
de aanbiedingen vanzelf volgen
„Daar tussendoor wordt ik veel ge
vraagd voor nasynchronisatie,
want voor de Duitse kijkers moe
Günter Strack (links) als Dieter Renz en Claus Theo Gartner als Josef Matula in 'Ein Fall fur Zwei'
ten de films nu eenmaal „fertig
zum essen" zijn. Bij ons weet ei
genlijk niemand hoe John Way
ne in werkelijkheid praat, maar
daar zit men niet over in Men wil
hier nu eenmaal niet afgeleid
worden door ondertitels. Zo heb
ik in de loop der tijd o a Orson
Welles. Spencer Tracy en Ed
ward G. Robinson een Duitse
stem gegeven. En aan Canon,
waar ik wat omvang betreft wel
een beetje op lijk. Het is in elk
geval een goed bijbaantje. We
draaien er onze hand ook niet
meer voor om Toen ik laatst
voor de verandering mijn Duitse
tv-rol voor een Amerikaanse
maatschappij in het Engels
moest nasynchroniseren, was
het na twee opnamen al gepiept.
Die Amerikaanse technici wisten
niet hoe ze het hadden Maar aan
de ander kant, het is wel gek als
je je later op tv bijvoorbeeld
Zuidafhkaans hoort praten.
Gifkikker
Horst Tappert van Derrick had de
zelfde verbazing. In zijn scne
heb ik ook gespeeld, moestal als
misdadiger, maar ondanks het
feit dat we nu concurrenten zijn,
is onze verstandhouding nog
steeds zeer hartelijk Met Sieg
fried Lówitz van Der Alte heb ik
geen contact. Eerlijk gezegd, dat
is ook een moeilijk mens Een
gifkikker Maar nu klap ik wel
uit de keuken
HILVERSUM (GPD) - De KRO
pakt zaterdagmiddag goed uit
met maar liefst twee Chaplin-
films, „The Kid" uit 1921 en „The
Circus" uit 1928. Museumstuk
ken allebei, die niet met dezelfde
frequentie als zijn grote kluchten
in de bioscopen terugkeerden,
maar wel degehjk zeer geniet
baar zijn gebleven.
„The Circus", waarvoor Charles
Chaplin nadien een muzikale be
geleiding en een door hem zelf
gezongen liedje schreef, mag dan
niet het niveau halen van „Gold
Rush", „City Lights" of „Modern
Times", het is wél vakwerk, dat
de geniale komiek laat zien. In
ventieve grappen, mooi uitge
werkte vondsten en onvergetelij
ke scènes zoals de achtervolging
van Charlie door een klabak in
een vroeger op de kermissen zo
populair spiegelpaleis.
De eeuwige vagebond vindt een
baantje in het circus van een
bruut (Allan Garcia), die zijn
stiefdochter (Merna Kennedy)
verwaarloost en mishandelt. Ui
teraard wordt het zwervertje ver
liefd op het meisje, maar als zu
haar hart aan een koorddanser
(Harry Crocher) schenkt, treedt
hij terug en aan het slot wandelt
Charlie op zijn bekende manier
naar de horizon, waar hem moge
lijk meer geluk staat te wachten.
Chaplin maakte „The Circus" in
een moeihjke tijd van zun leven
De fiscus zat hem achter de vod
den en wat erger was zijn onver
standig huweluk met Lita Grey
(16) liep met veel rumoer op de
klippen. Lita Grey heette cigcn-
luk Lolita McMurry, de komiek,
wiens zwakte voor jonge meisjes
geen geheim was. had haar toen
zij nog een kind was al rolletjes
gegeven en zo kunnen we haar
als twaalfjarige engeltje in „The
Kid" zien
Deze eerste echte hoofdfilm van
Chaplin, een mengsel van slap
stick en sentiment, maakte een
„ster" van de nog maar zevenjari
ge Jackie Coogan als de vonde
ling. die door Charlie wordt „gea
dopteerd". De klevenge drooms-
cènes, waarin de vagebond zich
door louter engelachtige mensen
omnngd ziet, moeten maar op de
koop toe worden genomen, ook
glanzende museumstukken wil
len nog wel eens een smetje ver
tonen (Nederland 1; 15.32 uur).
ADVERTENTIE
Maandrente-deposito's.
De rente wordt maandelijks op
uw bankgirorekening gestort
Looptijd 1 tot 10jaar. Minimum
storting f 15.000,-.
Rente afhankelijk van
looptijd tot maximaal 9,38% ef-
fektief (9% nominaal).
LEIDSE SPAARBANKS
DE DICHT BIJ HUISBANK.