C
Warren Beatty's huzarenstukje
PGEICW
Violent Streets": Beheerste actie
Film verzandt
in pretenties
Programma
filmhuizen
iiiiiiiiiiiiimiiimmiiiiiiiiiii
James Caans variant op een moeilijke jeugd
r ,ni f Jtr a
iiiiiimiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiii
(Eindelijk) Reds: romantische film over radicaal John Reed
"Butterfly":
Incest in n
gelovig dorp
„ar
I'" .jr a r
k '''Ui, -ii
r
VRIJDAG 3 SEPTEMBER 1982
LEIDEN, ALPHEN - Een oor
logsfilm in het Filmhuis LVC
deze week: "Patton" van
Franklin Schaffner. Van
avond en morgenavond om
kwart over negen te zien.
"High and low" van de Japan
ner Kurosawa wordt woens
dag en donderdag vertoond.
De film gaat over een zaken
man die wordt gerüneerd
doordat hij het losgeld be
taalt voor het ontvoerde
zoontje van zijn chauffeur.
(20.00 en 22.15 uur).
In het Kgkhuis staan verfilmde
verhalen van Edgar Alan Poe
op het programma: "De do
dende slinger" (maandag),
"Het masker van de rode
dood" (dinsdag), en "Oblong
Box" (woensdag) worden om
acht uur en kwart over tien
vertoond.
Ook in Alphen wordt dit sei
zoen weer alternatieve film
activiteit ontplooid. Het
Hooftstraatfilmhuis heeft een
Marco Ferreri-cyclus: van
avond "Het zaad van de
mens" over twee mensen die
na de wereldramp als enigen
overblijven. Morgenavond is
"Het wagentje" uit 1960 te
zien, waarin een oude heer
een invalide leeftijdgenoot
gezelschap houdt. Tot zijn
vriend een gemotoriseerd in
validewagentje krijgt. Ook
morgenavond "La grande
bouffe", de in de dood van
vier heren eindigende orgie.
De film van vanavond begint
om negen uur, morgenavond
de eerste film om acht uur, de
tweede om half elf.
Film
"Butterfly", met Pia Za-
dora, Stacy Keach, Ed
ward Albert en Orson
Welles. Theater: Trianon.
!>T>
k '«Hik ''I
'Violent Streets", regie:
Michael Mann, met James
Caan en Tuesday Weld.
Theater Lido 2,16 jr.
Moeilijke jeugd, kleine criminali
teit, opvoedingsgestichten, grote
criminaliteit, tien jaar cel en het
groeiend besef dat de wereld niet
deugt. Vandaag: nog een paar
grote kraken en dan een leven,
ergens rustig, met een begrijpen
de vrouw en een gezonde baby.
Het thema is zo oud als de film
zelf, het is in honderden variaties
te zien en de cirkel blijkt uitein
delijk steeds weer even vicieus.,
Zo ook in 'Violent Streets", die de
ze week in Nederland in premiè
re ging, maar in het genre met
kop en schouders boven de mid
delmaat uitsteekt. Regisseur Mi
chael Mann schreef ook het sce
nario en dat is bij een wandeling
op een zo platgetreden pad als
dit een groot voordeel. Mann was
daarbij ook nog gelukkig in de
keuze van zijn hoofdrolspeler,
James Caan. Een acteur met een
grote staat van dienst in rollen
andere kant van de sa
menleving: een acteur ook die in
elke nieuwe produktie weer ge
groeid blijkt, en zo langzamer
hand heel aardig de plaats kan
innemen die een collega als Ste
ve McQueen achterliet.
In "Violent Street" doet Caan ver
woede pogingen om het al ge
schetste verleden van zich af te
schudden. Hij is de typische Ein-
zelganger. een meesterkraker,
die zijn successen zonder geweld
weet te incasseren, maar aan de
vooravond van die mooie toe
komst één keer met de georgani
seerde misdaad in zee gaat. De
film eindigt toch nog onver
wacht. na anderhalf uur beheer
ste actie, goede spanning en los
acteerwerk. De nogal domine
rende en zeker niet altijd geluk
kig gekozen "achtergrondmu
ziek" dient op de koop toe te
worden genomen
TON VAN BRUSSEL
Het werk van de inmiddels 90-jari-
ge Amerikaanse romancier Ja
mes M. Cain dreigde juist wat in
vergetelheid te raken, toen enke
le jaren geleden werd besloten
zijn "the Postman always rings
twice" nogmaals te verfilmen.
Zonder het succes van dat expe
riment af te wachten werd in
Hollywood ook de bewerking
van "Butterfly" ter hand geno
men, in Nederland uitgebracht
onder de wat misleidende titel
"dorp der ontucht".
Hoewel Cain, zeker voor zijn tijd,
een bepaald "realisme" niet ont
zegd kan worden, is de stap van
zijn werk naar pornografie een
redelijk onneembare.
In "Butterfly" het uit zijn boeken
bekende milieu van een van de
buitenwereld afgesloten, christe
lijke dorpsgemeenschp, bevolkt
door of goede,"of slechte mensen,
die door een reeks van dramati
sche gebeurtenissen veelal öf
nog goeder öf nog slechter wor
den dan ze al waren.
Incest is het thema dat de gemeen
schap bezighoudt, toegespitst op
de vraag of de eerlijke Jess, zijn
dochter Cady nu wel of niet in
bed heeft vergezeld. Daarbij
komt dan de complicatie dat
Jess weggelopen vrouw al sedert
jaar en dag gelegenheid gaf en
dat werpt dan weer de vraag op
of Cady wel echt de dochter van
Jess is. Geen "Soap", maar een
brandende problematiek, waar
bij lachen minder gepast is.
Bioscoopbezoekers moeten zich
voorbereiden op een lange zit,
want voor de sfeertekening is
flink wat tijd uitgetrokken. De in
Amerika veel geroemde Pia Za-
dora valt in de rol van Cady wat
tegen; de aardige bijrol van Or
son Welles als dienstdoend rech
ter, de muziek van Morricone en
het camerawerk van landgenoot
Van Emden vergoeden niet alles,
maar wel veel.
TON VAN BRUSSEL
k '''iiiii.,'i|
Beter laat dan nooit natuurlijk,
maar het blijft raar dat Leiden
(en Alphen) zoveel maanden
heeft moeten wachten op Reds,
één van de meest besproken
films van dit jaar. De echt gënte-
resseerden zullen wel zijn uitge
weken naar Amsterdam of Den
Haag. Voor al die anderen nu dus
een laatste kans Warren Beatty's
mammoetproduktie (hij kreeg
een Oscar voor de regie) te zien.
Een film, waarvan de roem zo
driftig vooruit was gesneld dat
die wellicht daarom - zelfs bij
een tweede maal gisteren - licht
tegenvalt.
De persoon van journalist/schrij
ver John Reed en zijn verhou
ding met collega Louise Bryant,
daar gaat het in deze film om. Ze
leren elkaar kennen in Portland,
Reeds geboorteplaats en Bryants
woonplaats. Hij woont zelf in
middels in de New Yorkse wijk
Greenwich Village, rond 1915 het
honk van een groep radicale bo
hémiens (met o.a. Emma Gold
man). Reed voelt zich daar niet
helemaal thuis. Hij is een man
van woorden én daden die zich
lhi- ''iii..I
Reds; regie: Warren Beat-
ty; hoofdrollen: Warren
Beatty, Diane Keaton en
Jack Nicholson; theater:
Luxor, Leiden; alle leeftij
den
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
sterk maakt voor de Amerikaan
se arbeidersbeweging.
De gebeurtenissen in Rusland drij
ven Louise en hem in 1917 naar
Petgrograd, waar ze getuigen
zijn van de Oktoberrevolutie (hij
deed daarvan verslag in Ten days
that shook the world). Terug in
Amerika wordt Reed actief in de
communistische beweging en
bezoekt daarna andermaal de
Sowjet-Unie om voor zijn partij
officiële erkenning te krijgen van
de Komintern. Tijdens dat twee
de verblijf wordt hij definitief ge
veld door een oude nierkwaal en
krijgt de eer van een graf in het
Kremlin (Reed is de enige Ame
rikaan die daar ligt).
Of je voor of tegen Reds bent, be
wondering krijgt toch voorrang.
In het conservatieve Amerika
meer dan 75 miljoen guldens los
peuteren bij het nog conservatie
vere Hollywood voor een film
van bijna drieëneenhalf uur over
een linkse radicaal, wiens in
vloed in de Amerikaanse ge
schiedenis is weggemoffeld. Niet
minder dan een huzarenstukje
en Beatty verdient daarvoor per
soonlijk alle lof.
Dat er voor zulke commerciële risi
co's concessies moesten worden
gedaan, is duidelijk. Reds is
daardoor een puur romantische
film. Politieke ideeën en Reeds
plaats in de socialistische bewe
ging komen op de tweede plaats
en zijn er dan voornamelijk voor
de effecten die het heeft op de
turbulente verhouding tussen
Reed en Bryant. Korte intermez
zo's waarin tijdgenoten en vrien
den van John Reed aan het
woord komen (een soort 'oral
John Reed (Warren Beatty) en Louise Bryant Diane Keaton) treffen elkaar
Rusland.
history'), geven Reds weliswaar
iets documentaire-achtigs, maar
zijn toch uiteindelijk niet meer
dan een beetje franje.
Het is een beetje oude discussie of
zo'n stukje geschiedenis onder
werp mag zijn van Hollywood-
versimpeling. Wat mij betreft
wel, Beatty heeft met Reds im
mers een groot publiek bereikt
en ongetwijfeld een aantal ogen
geopend. En daar was het hem
waarschijnlijk ook om te doen.
Echt over de schreef gaat hij
slechts één keer. Op de tonen
van De Internationale zien we af
wisselend Bolsjewieken opruk
ken naar het Winterpaleis en het
duo Reed-Bryant als twee tortel
duifjes door Petrograd huppelen
en vrijen. De revolutie als een
toeristische uitje.
Resteert tenslotte de kleine kater
na Reds, voornamelijk het ge
volg van het wel zeer uitgerekte
eerste deel. Beatty neemt veel te
veel tijd voor de karakterisering
van Reed, Bryant en Greenwich
Village (later verhuist de club
overigens aar het strandplaatsje
Provincetown). Dat had echt de
helft korter gekund. Gelukkig is
daarin nog als krent m de pap het
optreden van Jack Nicholson,
Reds-uitbhnker als de cynische
toneelschrijver Eugene O'Neil.
En dat maakt toch weer een
hoop goed.
BART JUNGMANN
Sprong naar de Liefde
"Platgeslagen persoonlijkheden". Al vrij vroeg in Sprong
naar de Liefde bergt een als arts opgevoerde acteur
hoofdrolspeler Emile onder die categorie op. "Platgesla
gen persoonlijkheden": dat wil zoveel zeggen als jonge
ren die het leven gelaten over zich heen laten komen.
Wat Emile betreft, hij heeft een
ernstig ongeluk gehad en mag
zijn baan èn hobby (duiken) niet
meer uitoefenen. Het nietsdoen
als wao-er maakt hem onrustig.
Het plotseling ontstane vacuüm
drijft Emile op de vlucht voor de
liefde van zijn vriendin Monique,
een liefde die hem benauwt.
"Platgeslagen persoonlijkheden":
op z'n zachtst gezegd een ver
pletterende diagnose. Niet alleen
van Emile, maar indirect ook van
Sprong naar de Liefde als geheel.
De camera wijkt praktisch geen
moment van Emiles zijde en wie
kijkt er nu met plezier anderhalf
uur naar een 'platgeslagen per
soonlijkheid'?
Natuurlijk, debuterend regisseur/
scenario-schrijver Bas van der
Lecq laat onze Emile het nodige
meemaken. Emile steelt auto's,
hij verhandelt auto's, hij krijgt
een sjieke vriendin, hij is actief
als kraker en - als klap op de
vuurpijl stelt hij zijn kraak-
diensten beschikbaar a
speculerende eigenaar
duur bordeel (Amsterdam anno
1982, wat u zegt).
Heel opwindend, zo lijkt het, maar
Van der Lecq geeft Emiles per
soonlijkheid te weinig dyna
miek, te weinig reliëf om de toe
schouwer in zijn fantasieën mee
te slepen. Vooral Emiles sluime
rende üefde voor Monique - hij
heeft kennelijk alleen wat tijd
nodig om daar zelf de volle om
vang van in te zien - komt te
weinig tot haar recht. Pas in de
allerlaatste scènes en vandaar te
rugredenerend wordt dat duide
lijk. Te laat dus.
Uitstraling
Hoe tegenstrijdig dat ook klinkt:
beginnend acteur Kees Prins
doet het zeker niet slecht als
Emile. Hij heeft die ondefinieer
bare uitstraling van een goed ac
teur en haalt daarmee meer uit
zijn rol dan er in zit. Nog veel be
ter is trouwens Thorn Hoffman
(eerder te zien in het omstreden
Lüger), die het fielterige vriendje
vah Emile perfect tot leven
brengt en ook in de andere rollen
heeft Van der Lecq in zijn keuze
voor jonge, onbekende acteurs
bepaald geen ongelukkige hand
gehad.
Mede dankzij die in breng is
Sprong naar de Liefde dan ook
geen puur slechte film. Er zitten
heel aardige momenten in, maar
als geheel hangt het onbestuur
baar in de lucht. In een interview
liet Bas van der Lecq zich vorige
week kennen als een wat vage
liefdesapostel en die indruk
wordt in Sprong naar de Liefde
alleen maar bevestigd. Hij heeft
in één film - waar hij tenslotte
ook jaren en jaren aan heeft ge
sleuteld - te veel gewild.
De combinatie van een 'intelligen
te generatie zonder toekomst' en
'de üefde als antwoord op alles'
(Van der Lecqs filosofieën ruw
samengevat) heeft een weinig sa
menhangend geheel opgeleverd.
Aan de andere kant: een film die
verzandt in pretenties, daden
drang en goede bedoelingen ver
dient meer krediet dan een risi
coloos prod uk t. Met andere
Sprong naar de Liefde; re
gie: Bas van der Lecq;
hoofdrollen: Kees Prins,
Manouk van der Meulen
en Thom Hoffman; thea
ter: Studio, Leiden; alle
leeftijden
iiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
woorden: Van der Lecq verdient
een herkansing
BART JUNGMANN
Met Franco Citti en Silvana
Mangano in de hoofdrollen
maakte Pier Paolo Pasolini in
1967 Edipo Re, een versie van
de Oedipus-tragedie van Sop
hocles. Koning Laios van
Thebe laat zijn pasgeboren
zoon op voorspraak van het
Orakel door een herder mee
nemen om hem te doden.
Volgens het orakel zou Oedi
pus zyn vader doden en met
zijn moeder huwen. De her
der laat Oedipus echter in le
ven en zo kon het drama zich
toch nog voltrekken. Edipo
Re is maandagavond op
Duitsland 1 te zien.
A face in the crowd is de twee
de film die de Belgische tv in
een serietje van Eüa Kazan
uitzendt. Patricia Neal speelt
een radiojournaüste die in
een populair programma ie
mand uit de anonieme massa
haalt (zie de titel). Daarin
komt ook de gevangene Lo
nesome Rhodes (Andy Grif
fith) aan bod. Hij doet het zo
goed dat hg na ook nog een
tv-optreden een nationaal fi
guur wordt. En dat veront
rust Patricia Neal.
Alain Tanner maakte vorig jaar
in Ierland Light Years away,
een film die het hier - on
danks alle kwaüteiten - niet
of nauwelijks deed. Trevor
Howard speelt Yotchka, een
eigenzinnige Rus, die diepe
indruk maakt op de jonge Jo
nas (Mick Ford). Hg volgt
Yotchka naar zgn oude gara
ge waar de man een kluize
naarsbestaan leidt. De raad
selen van het bestaan moeten
hem daar onthuld worden.
ZATERDAG Blood Relatives;
22.55 uur; Dtsl. 1 (regie Clau
de Chabrol met Donald Su
therland. Frans Canadese
film uit 1977) Along the
great Divide; 23.15 uur. Dtsl.
2 (regie: Raoul Walsh met
Kirk Douglas Amerikaanse
film uit 1951)
MAANDAG Edipo Re; 23 00
uur. Dtsl 1.
DINSDAG: Jo; 19.30 uur; Dtsl
2 (regie Jean Girault met
Louis de Funès. Franse film
uit 1971) l'na giornata parti-
colare; 20 15 uur; Bel. 2 (re
gie: Ettore Scola met Sophia
Loren Itaüaanse film uit
1977)
WOENSDAG A face in the
crowd; 20 15 uur. Bel 2
Light Years away; 20 15 uur.
Dtsl 1 Rock around the
clock; 22 SS uur. Dtsl 3
DONDERDAG The legend of
Lylah Clare; 20 15 uur; Dtsl.
3 (regie: Robert Aldrich met
Kim Novak. Amerikaanse
film uit 1967).
VRIJDAG Fear is the key;
20 15 uur; Bel. 1 (regie: Mi
chael Tuchner met Barry
Newman Engelse film uit
1972). The tender trap; 20 15
uur; Dtsl 1 (regie Charles
Walters met Frank Sinatra
Amenkaanse film uit 1955)
La valse au soleil; 23 35 uur
Dtsl 2 (regie George Lautner
met Mireille Mathieu Franse
film uit 1973)
BLIJVERS
"Porky'» pikante pretpark" - Amu
sant amusement. Lido l. Leiden.
Euro 2. Alphen
"The Border" Actiefilm, maar met
een boodschap. Lido 2. Leiden
"Visiting hours'' - Griezelen in het
ziekenhuis. Lido 3. Leiden.
"Hair" - In jaren zestig geruchtma
kende musical, nu vaak verfrissen
de fUm Vooral door medewerking
van Annie Golden. Euro 1AJphen
"Paradise" - Suikerzoete liefdesge
schiedenis. genspireerd door The
Blue Lagoon. Euro 4. Alphen s
'This is America, deel 2" - Bizarre
kanten van de VS. Cit> 3. Katwijk-
ge zout City 1. Katwijk
"Stripes" Met legerdiscipline
wordt de draak ge?tok«-n. Cit>
Katwijk.
(OP)NIEUW
"Sharky's machine" - Burt Rey
nolds in harde politiefilm. Euro 2.
Alphen
"De duivel hale je" - Bud Spencer
en terence Hill m successerie. Euro
1. Katwijk.
SEXFILMS
"Pittige poe»jes" - Hex. Leiden.
NACHTFILMS
"Wat meisjes dromen" - Rex. Lei-
Eiland der verschrikking" -Euro 1,
Alphen
"Porky's pikante pretpark" - Euro 2.
Alphen.
"Blue magic" - Euro 3, AJphen.
"Paradise" - Euro 4. Alphen
DEN HAAG
"emon popcicle" - Apollo 1 (460340).
12 jr
"Sharky's machine" - Apollo 2.16 jr.
"I. the jurv" - Asta (463500), 16 jr
"Menuet Bgou (461177). 16 jr
"Cheech and Chong's nice dreams"
- Calypso 1463502). 12 jr
"Les uns et les autres" - Babylon 1
(471656). al
"Rollover" - Babylon 2. al
"On golden pond" - Babylon 3. al
"Cat people" - Cineac 1 (630637). 16
jr
"De kille wraak" - Cineac 2, 16 jr
"Stripes" - Cineac 3. al
"History of the world, part 1" - Du
Midi (655770). al.
"The sound of music" - Euro. al.
"Poltergeist" Metropole 1 (456756),
16 jr
"Raiders of the lost ark" - Metropole
2. 12 jr
"Je vous aime" Metropole 3. 16 jr.
"Caddyshack" - Metropole 4, al
"Missing" - Metropole 5. 16 jr
"Sprong naar de liefde" - Odeon 1
(462400). al
"Once upon a time in the West"
Odeon 2. 12 jr
"Porky s pikante pretpark" - Odeon
3. 16 jr
"Kentucky fried movie" - Odeon 4.
16 jr.
"Britannia Hospital" - Odeon 5. 16
jr
'Wanda's Whips Wallstreet"- Le Pa
ris 1 (656402». 18 jr
"Sex in de vakantie" - Le Pans 2. 18
jr
"Een ondeugende zomer" - Le 1
3. 18 jr
"The New York Ripper" - Passage
AMSTERDAM
"Les uns et les autres" - Alfa 1
(278806). al
"Menuet" - Alfa 2. 16 jr
"La pelle" - Alfa 3. 16 jr
"On golden pond" - Alfa 4. al
"Cat people" - Alharnbra 1 (233192).
16
jr
'Rollover" - Alharnbra 2. al
"I. the jury"- Bellevue Cinerama
(234876.266227). 16 jr
"Herfstsonate" (do tm zo en "Ca
sablanca" (ma tm woe Calypso 1
(266227 234876). 16jren 12 jr
"Ben Hur" - Calypso 2. al
"Carnal Knowledge" - Calypso 3. 16
jr
"Proefwerk" Centraal (248933). 18
jr.
"Killers van de FBI" - Cineac Dam
rak 1 (245648). 16 jr
"Caligula en Messalina" - Cineac
Damrak 2. 16 jr
"Raiders of the lost ark" - Cineac
(243639). 12 jr
"Once upon a time in the West" -
Cinecenter (236615), 12 jr
"Die dntte Generation" - Cinecen
ter, 16 jr
"Kamikaze 1989" Cinecenter, 16 jr
"Die Sehnsucht der Veronika Vots"
- Cinecenter. 16 jr
"Poltergeist" Cinema 1 (151243), 16
jr.
"Tarzan. the apeman" - Cinema 2. al.
"Sprong naar de liefde" - City 1
(234579). al
"Britannia hospital" - City 2. 16 jr
"Monty Python en de heilige
gr gr graal" City 3. 12 jr
"Kentucky Fried Movie" - City 4.16
jr
(234579). 16 jr
"The nightporter" - Cine "D"
(226551), 16 jr
"The deer hun ter" Desmet
(226551). 12 jr
'The sound of music" Du Midi
(723653). al
"Musing Leidseplcintheater
(23V«i'!i ir
"7 Moordspecialisten" Nóggera-
th(248933). 16 jr
"Mystiaue" - Pansten (248933). 18 jr.
"Huis der stille krachten" Rem-
brandtple in theater 1 (223545), 16 jr
"Kille wraak" Rem brandt plein
theater 2 (223545). 16 jr
"De Zen Kwun de botten breker" -
Rex (266132). 16 jr
"'n Soepzootje' Roxy (232809). al
"Morgan, a suitable case for treat
ment", "Tell me a nddlr "1900".
deel I en 2. "Mephisto" - The Movies
(245790). 16 jr
Poltergeist Tuschinski 1
(282633). 16 jr
"Rollover" - Tuschinski 2 (262633).
al.
"Eye of the tiger - Tuschinski 3
(262633). 16 jr
"Sharky's machine" - Tuschinski 4
(262633). 16 jr