c 'Ik hou van eenvoud in muziek Samen met 'Survivalists' het leven overleven TV-rubriek Steve Winwood voelt zich vrijer dan ooit ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1982 ZATERDAG 21 AUGUSTUS HILVERSUM I VARA: 18.06 Dingen van de dag. 18.30 VARA Folk. 19.02 Het Metro poleorkest. 19.30 Zing zomaar sim pel een melodie. 20.03 Blaastest. NOS: 20.30 Langs de lijn, sport en muz. (21.40 Tierce). VARA: 22.30- 24.00 wachten op middernacht met Herman Stok. (23.02-23.07 Meded. SOS- en politieberichten). HILVERSUM II TROS: 18.00 Nws. 18.10 Coulissen junior. P.P.: 18.20 Uitz. van het CDA. OVERHEIDSVOORL.: 18.30 Leven en welzijn. TROS: 18.40 Voorzichtig Breekbaar. 19.00 Turks Bad, hoor spel. 20.00 Nws. 20.02 Het Hemelse gerecht. EO: 20.45 Laat ons de rust dag wijden. TELEAC: 21.30 Micro Electronica in Bedrijf, les 12 (herh.). 22.00 Geologie en Water, les 12. EO: 22.30 Nws. 22.40 Rflector. 23.00 Klass. klankjuwelen. 23.55-24.00 HILVERSUM III NOS: 18.03 Politieke partijen. 18.13 De Avondspits. NCRV: 19.02 Op Stap. 20.02 Elpee pop. 21.02 Country Style. 22.02 Weekend blues. 22.30 Pers vers. 23.02-24.00 Jazztime. HILVERSUM IV ZONDAG 22 AUGUSTUS HILVERSUM I VARA: 0.02-7.00 V ARA's Muziek- nacht (Met om 0.02 Met het oog op gisteren; 2.02 Opnamen uit het VA RA Concertarchief. 4.02 Jeroen Soer). 7.02 Oeroude toververhalen. 7.30 Vroege Vogels. 9.30 Tony van Verre ontmoet Simon Carmiggelt. KRO: 10.02 Eucharistieviering. 11.02 'n Zondag pak. AVRO: 12.02 Vakan tie op Stilness. 13.05 AVRO-Magaz. NOS: 14.02 Langs de lijn, sport en muz. 17.55 Meded. en uitgebreid weerber. KRO: 19.02 Luistersport. 20.03 Voor huismussen en andere vogels. 20.20 Orkest (platen) bak. 20.40 Het transgalactisch lifters handboek. TROS: 21.02 When the workd was young. 22.02 Euro Coun try Festival. NOS: 23.00 Nieuws en meded. 23.07-24.00 Met het oog op morgen. TROS: 0.02 De Nacht wacht. 4.02 Krieken met Adje. HILVERSUM II KRO: 8.00 Nws. 8.10 Ter overwe ging. 8.17 Tussen de regels. 8.25 De Hutsgeklutste. 9.25 Waterst. HUM- VERBOND: 9.30 Geen opgave. IKON: 10.00 Nws. 10.02 Jozef en de wonderbaarlijke droomkleurjas. 10.5 Kerdienst. 10.55 Wilde Ganzen. 11.00 De Andere wereld van zondag morgen. NOS: 12.00 NOS- WERELDWIJZER. 13.00 Nws. NO- S-RVY: 13.10 Rechtspraak in Neder land. NOS: 13.55 Progr. voor buit. werknemers. ZvdK: 17.00 Gerefor meerde kerkdienst. IKON: 17.58 Wilde Ganzen. 18.00 Nws. 18.10 Brood en Spelen. 18.40 Luurgie en Kerkmuz. NCRV: 19.10 Zondag- avondmuz. NOS: 20.00 Nws. NOS- RVU: 20.03 Energie in overvloed. 20.30 Overmorgen. NOS-RVU: 21.10 Gastcollege: Als schraalhans keu kenmeester wordt. 21.40 Grenze loos. 22.30 Nws. 22.40 De Taaishow. 23.55 Nws. HILVERSUM III AVRO: 8.02 De Boswachtershow. 8.30 AVRO's Sportpanorama. 9.02 Juist op zondag. 10.02 Pirn Jacob's platenscala. VARA: 11.02 Het zon dagse gezicht van de VARA op drie. 13.02 Dubbellisjes. TROS: 14.02 De Europarade. 16.02 Ferry's Gouwe Ouwe Club. NOS: 17.04 De Nationa le Hitparade. 19.02 NOS-Jzz. 20.03 Radio thuisland. KRO: 21.02 Demo. 23.02-24.00 Walhalla. HILVERSUM IV NOS: 8.00 Nws. 8.05 Vader Jacob. 9.00 Musica Religiosa. 10.00 Van het Nederlands Concertpodium. 11.00 Salzburger Festspiele. 13.00 Nws. 13.05 Opera-matinee. 14.15 Concer ten op zondagmiddag. 15.45-17.00 Musica Nova. EO: 20.00 Orgelbespe ling. 20.25 Van u wil ik zingen. 21.00 Adagio. 22.00-23.00 3 x M Wereldwij- d. MAANDAG 23 AUGUSTUS HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. TROS: (8.06 Aktua.) 9.03 Wegwezen. 13.06 Aktua. 13.25 Raad een lied... of niet. 14.03 Gerard de Vries draait op. verzoek. 16.30 Cafe chantant geknipt voor herhaling. 17.02 Pierewaaien in Scheveningen. NOS: 17.55 Mede- HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend- gymn. 7.20 Het levende Woord. 7.30 Nws. 7.35 Hier en Nu. 8.30 Nws. 8.33 Te Deum laudamus. 8.54 Moment. 9.00 NCRV's Scheepsradio. NOS: 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Werkbank. 9.24 Waterstanden. 9.30 Nws. 9.33 Homeolpathie. 10.30 Nws. 10.33 Een klein half uurtje. 11.00 De wereld zingt gods lof. 12.00 Boer en tuinder. OVERH.VOORL.: 12.16 Bi- zascoop. NOS: 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. NCRV: 12.36 Hier en Nu. 12.55 Kunst en vliegwerk. 13.10 Kerk Van daag. 13.30 Nws. 13.33 Nederland en z'n buren. 13.55 Hoogtepunten uit Musical en Operette. 14.30 Nws. RVU: 15.32 Agressie (8) Herhaling. NCRV: 14.53 Zingt voor de Heer. 15.15 Een schat van zegeningen. 15.30 Nws. 15.32 In 't zilver. 16.15 Daar waar de molens staan. 16.30 Nws. 16.32 Het oude refrein. 17.00 Promenade: Weens Volkopera- orkest: licht klass. muziek. 17.30 Nws. 17.36 Hier en Nu. HILVERSUM III AVRO: 7.02 Vol gas. (7.30 AVRO's Radiojourn.) 8.35 Bingo. 10.03 Ar beidsvitaminen. 11.03 Cees van Zyt- veld. 12.03 Hollands glorie. (12.30 AVRO's Radiojourn.) 13.56 Per Sal do. 14.03 Muziek met Meta. 15.03 Het Steenen Tijdperk. 16.03 Toppop Dis co. (17.30 AVRO's Radiojourn.) 17.56 Per Saldo. HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade. (8.00 Nws.) 9.00 Aan woorden voorbij.... 9.10 Laudate. 10.00 Muziek van Haydn. 11.00 Van hoog naar laag en omgekeerd. 12.30 Spektakel kort. 13.00 Nws. 13.05 Festival van Bergen (Noorwegen) 1982: Orgelwerken. 14.15 NDR Symfonie Orkest: Klass. muziek. 15.30 Uitheems. 16.00 Kolla- ge van alledaags en zeldzaam. Radio - tv In hoeverre wordt een mens beinvloed door wat hij op de televisie ziet? Ten aanzien van het geweld, dat de kinde ren via de televisie te verdu ren krijgen (zoveel doden per minuut per kind per zender), zijn er inmiddels al honder den zoniet tientallen onder zoekingen gedaan, waarin al tijd wordt aangestipt dat dit probleem nog te weinig on derzocht is. Maar hoe zit het met de volwassenen? Don derdagavond zat ik naar 'De onderste steen' te kijken, een Engelse BBC-documentaire over 'the survivalists', de overlevers, een blijkbaar groeiende groep Amerikanen die als perfecte doemdenkers van mening zijn dat binnen tien jaar (maar het liefst nog dit jaar) de algehele atoomoorlog uitbreekt, en dat het daarom nuttig en ver standig is je daarop voor te bereiden. Wie als een lamme goedzak Gods atomen over Gods akker laat stralen, heeft maar 30 procent kans het te overleven (ik hou van ronde getallen), maar wie zich zoals de Survivalists tegen de cata strofe (the Big Bang) wapent. heeft 90 pet kans te overleven en het christendom volgens Gods bedoelingen op een overigens verwoeste aarde voort te zetten. U keek intussen op de andere zender naar de serie 'Centen nial' waarin we kunnen zien hoe de Amerikanen hun land nog moesten veroveren in plaats van beschermen, dus u vraagt zich nu misschien af waarom ik er het christen dom met de haren bijsleep? De survivalists zijn blijkens de BBC-documentaire niet alleen vervuld van het diep ste wantrouwen tegen de me demens, maar ook vervuld van een groot Godsvertrou wen. Geen schietoefeningen, of zij bidden eerst even. Want zij vertrouwen alleen op God en op hun wapens. 'Leer ons liefhebben en haten' werd in het gebed gezegd, het lief hebben gold kennelijk het ei gen gezin en de medestan ders met wie men alles deelt, het haten gold de boze bui tenwereld die het, met mes of H-bom, op hun leven heeft voorzien. Een voorman en door Nico Scheepmaker boekenschrijver van de sur vivalists (er is op goed-Ame- rikaanse wijze al een hele Survival-industrie ontstaan, met supermarkten die geheel aan het overleven zijn toege wijd), verklaarde dat hij graag met één druk op de knop alle steuntrekkers de dood in zou jagen, maar om dat hij die knop helaas niet kon vinden, moest hij zich vergenoegen met zijn per soonlijke bewapening. Een andere voorman liet ons zien hoeveel wapens hij bij zich droeg. Als een Fred Kaps haalde hij overal messen en pistooltjes vandaan, hij leek wel een omgebouwd waDe- narsenaal, maar tot mijn te leurstelling bleek er geen op vouwbaar en voor de vijand schier onvindbaar bijbeltje bij te zijn. Om op mijn eerste vraag terug te komen: in hoeverre word je als kijker beinvloed door wat je op de televisie ziet? Werd ik er christelijker van? Niet christelijker dan ik nu al ben, kreeg ik het gevoel. Werd ik er angstiger van? Ook dat niet, hoewel de ge dachte dat dit soort doem denkers, die met zoveel be geerte naar de atoomoorlog toeleven (liever vandaag dan morgen, zei een van de survi valists), in het Amerika van Ronald Reagan wel erg dicht bij de atoomknop zitten, met bijster geruststellend is. Kwam er dan misschien een gevoel van compassie bij me op, bij het zien van al die jon ge vrouwen met vlechten die in gevechtstenu het schieten uit de heup leren en in de pas leren marcheren omdat je weliswaar niet de H-bom kan wegschieten, maar wel je bu ren die het op je voedselvoor raad voorzien hebben? Een beetje wel, ze doen het ten slotte in de eerste plaats voor hun kinderen, kreeg je de in druk, en bovendien hebben mensen die er alles voor over hebben om dit te overleven bij voorbaat mijn sympathie. Aan de andere kant ben ik voor mijn kinderen wel blij dat mijn vrouw en ik zelfs voor de schiettent op de ker mis allergisch zijn, dus ook die vorm van beinvloeding viel nog wel mee Nee, het enige moment waarop ik op eens besefte dat ik toch door die survivalists beinvloed werd, was toen ik halverwege de documentaire (er was ge sproken over het aanleggen van voedselvoorraden voor één jaar, er was ons een boek getoond waarin werd uitge legd hoe je met de helft van het gebruikelijke voedsel pakket comfortabel kon overleven, en we hadden de realistische legeroefemngen van mannen en vrouwen net achter de rug) onweerstaan bare trek kreeg in een bruine boterham met kaas. Ik keek in de broodla en zag dat daar in alleen een nog niet aange sneden Allison-brood lag. Ik sneed het kapje eraf, wilde, zoals ik op alle andere tijd stippen gedaan zou hebben, het kapje terzijde leggen om een echte boterham eraf te sneden, toen ik in een impuls besloot dat ik toch maar het kapje op zou eten: even flink de tanden er in. 'kapjes zijn ook brood'. Zo gedacht zo ge daan, en pas toen ik, kau wend als een man, naar de te levisie terugliep besefte ik dat ik dat onbewust onder in vloed van die survivalists had gedaan. „Ich bin ein Surviva- list", mompelde ik geschrok ken. „Misschien wel", zegt Steve Winwood. Het is zijn stopwoordje. Een techniek om te voorkomen dat hij meteen het achterste van zijn tong laat zien. Het geeft hem ook de gelegenheid nog even langer over de vraag na te denken. In dit geval poogde die hem te verleiden antwoord te geven op de ver- onderstelling dat hij een vrij stabiele figuur ge noemd kan worden. Hij is al een kleine 20 jaar in dienst bij dezelfde platenmaatschappij, blijft op merkelijk trouw aan zijn vrouw Nicole en zijn vriend Will Jennings fungeert ook weer op Win- woods nieuwe album 'Talking Back to the Night' als tekstdichter. Dan komt het uitgestelde antwoord. „Dat wordt niet zo modieus gevonden vandaag de dag, hè? Maar waarom zou ik van vrouw veranderen? Je milt al leen maar het ene probleem in tegen een ander pro bleem, dat je waarschijnlijk minder goed kent. Ik veronderstel dat het eigenlijk wel egoistisch is om zo stabiel te blijven. Maar ik heb een hoop te verlie zen. Waarom zou ik van maatschappij veranderen? Het is eenvoudiger als ik bij Island blijft. Ze beta len nu een dollar per verkochte plaat. Ik ben vrijer dan ik ooit ben geweest; ik kan een beetje aan mijn eigen touwtjes trekken, nu. Tja, het zal wel egois tisch klinken, hè?" AMSTERDAM (GPD) - „'Talking Back to the Night' is een song die de mythe kritiseert, dat een ar tiest moet lijden om beter werk te kunnen maken. Will Jennings was aan het werken aan een tekst die over een bevriende saxofo nist ging, die werkelijk overtuigd was van de noodzaak om er des noods maar onderdoor te gaan teneinde beter te kunnen preste ren. En die tekst sloeg ook op het leven van een aantal muzikan ten, dat ik kende. Mensen die be hagen scheppen in het lijden. Geloven dat je je moet afbeulen, aan de drugs moet of de fles moet hanteren om je eigen ziel te kunnen vinden. Die mythe wiL- len we ontmaskeren". In de lobby van een vijfsterrenho tel in de Amsterdamse binnen stad wekt Steve Winwood amper de indruk dat zijn leven overeen komsten vertoont met dat van de artiest die moet bloeden voor zijn muziek. Och, het is aanpoten tijdens dit korte promotionele bezoek aan Nederland, waar acht interviews met vertegenwoordi gers van zeer uiteenlopende me dia de aandacht moeten vestigen op Winwoods nieuwste schep ping, maar lijden kun je dit leven niet noemen. Er was een tijd dat het een stuk las tiger toeging voor Steve. Vanaf zijn ontdekking in 1964 toen hij als een wonderkind met zijn ne- groide stem de sterren van de he mel zong in de Specer Davis Group en later in Traffic vertoef de hij in kringen waar het maken van muziek gelijk stond aan het transcenderen onder invloed. Dergelijke, languitgesponnen rockmuziek droeg dan ook eti ketten als psychedelica en un derground. De bij leven en werken als super ster gelauwerde Winwood kapte in het concertseizoen 1974-'75 met dat bestaan, knipte zijn lan ge manen af, schoor zijn kinne- bakkes en trok zich vervolgens in stilte terug op een eigen hoeve ten noordwesten van Londen. Met de muziek was het evenwel niet gedaan. In zijn eigen huis studio nam Stevie drie langspe- lers op: 'Steve Winwood' (1977), 'Arc of a Diver' (1980) en 'Talking Back to the Night' (1982). Een soundtrack voor het regiedebuut van Nathalie Delon (The Acci dent) is op komst. Typerend voor de nieuw gevonden combinatie van levensstijl en de warm klinkende synthetische muziek die hij heeft ontwikkeld is de ballad "Diere's a River', die Winwood met zijn lijzige stem net zo'n schoonheid meegeeft als Paul Robeson aan de spirituel 'Go Down Moses'. „Ja", zegt Winwood tot mijn verbazing da delijk positief, „het is een hymne aan het leven en een ode aan de gezondheid. Als jij dat een mo derne gospel noemt, kan ik daar wel mee instemmen. Het heeft per definitie iets religieus als je eerbetuigt aan het leven". Op zijn drie soloplaten heeft Win wood zich leren kennen als een doe-het-zelver bij uitstek. Hij schrijft de songs, speelt vrijwel alle instrumenten, doet het werk van een technicus en producer en bemoeit zich met zijn schep ping totdat het in de winkel te koop kan worden aangeboden. Op de teksten na (veelal van de hand van Jennings) doet hij alles zelf. „Ik zie mezelf graag als platenma- ker", zegt hij welwillend. „Niet eens als producer en het is ook niet precies hetzelfde als een sin ger-songwriter. Natuurlijk schrijf ik nu niet zoveel als ik zou willen, maar je moet niet verge- Steve Winwood: 'Mijn muziek is geen wegwerpprodukt' ten dat ik zo het werk van acht mensen verricht. Dat kost han denvol tijd". Het zo langzamerhand krampach tige vasthouden aan een dergelij ke vorm van autarkie heeft Win wood bij gelegenheid verdedigd door te zeggen dat hij als 'eigen baas geen ruzie hoefde te trap pen met anderen'. Het is een ver wijzing naar nog niet volledig verwerkte, onplezierige ervarin gen uit het verleden. In Traffic was er jarenlang sprake van een mysterieus krachtenspel met Da ve Mason en Jim Capaldi; in de Spencer Davis Group wierp lei der Davis zich op als de grote coach, die het jonge talent zou hebben begeleid bij het zetten van de eerste stappen op de weg naar het succes. Steve Winwood is er de man niet naar om al te zeer af te geven op voormalige kameraden. Hij zoekt liever naar een positieve verklaring. „Het bevalt me zo. Ik hou ervan zo te werken, ook al kost het veel tijd. Misschien dat ik nog eens op toernee ga... het is moeilijk om in de toekomst te kunnen schouwen. Maar ik heb geen impulsief karakter. Ik vind dat je die dingen moet aanpak ken waarvan je instinctief aan voelt dat je ze moet doen. En ik heb veel werk on the road ge daan. Dat is een aspect. Een con cert vervluchtigt zo snel. Maar van een plaat kun je niet weglo pen. Ik voel me veel meer aange trokken tot het maken van pla ten dan live op te treden. Zodra je naar iets vaker kunt luisteren - zoals bij een concert - gaan er ho gere Criteria meespelen". Toch heeft Winwood zijn vele fans bij herhaling beloofd om te zijner tijd concerten te geven; hij Liet in elk geval doorschemeren met die gedachte te spelen. Waarom test hij zijn nieuwe materiaal niet eerst live uit voordat hij het zo kritisch aan het vinyl toever trouwt? „Ja, waarom niet?", zegt hij traag en dan: „Ik heb geen band". Als er tegenwerpingen komen, stelt hij de zaak anders voor: „Jij denkt dat een band geen problemen oplevert? Een band kan een constante reden voor hoofdpijn zijn. Na het uitko men van 'Arc of a Diver' zou ik op tournee gaan, maar de plaat werd een groot succes; meer dan ik dacht, althans". De noodzaak om door middel van concerten voldoende deining te maken zodat de plaat meer ver kocht zou worden, was afwezig. Dat bedoelt Winwood te zeggen. En hij is er bepaald niet rouwig om. Mist hij dan de reactie van een volle zaal niet. Dat is toch een unieke graadmeter voor een artiest? Winwood volhardt: „De reactie die ik op een plaat krijg is reactie voldoende. Ook met een plaat test ik mijn muziek uit op het publiek. Op dit moment wordt Talking Back to the Night' wel ergens gedraaid. Ik denk niet dat üt op het laten ho ren van die muziek door middel van vinyl een minder accurate reactie krijg dan in de zaal". Winwood schmiert een beetje: „Het is makkelijk om een live concert te spelen", zegt hij, ter wijl hü me goed in de gaten houdt, „dat klinkt misschien een beetje blasé. Maar een artiest hoeft op een podium lang niet zo vakbekwaam te zijn als voor het maken van een opname noodza kelijk is". Zo wordt het gedrag van Winwood vandaag de dag bepaald door zijn ervaringen met bands als Blind Faith en Traffic. Maar niet alleen de manier van werken, ook de vormgeving en structuur van zijn muziek heeft diepgaan de veranderingen ondergaan. Bij Traffic konden concerten uitlo pen in al dan niet onder invloed ontstane sessies van drie, vier uur, waarin nummers werden uitgesponnen tot een lengte van soms wel een half uur of meer. Steve schrijft vandaag de dag keurige korte songs, fatsoenlijk gemanicuurd en gecoiffeerd. „Zo rond 1977 heb ik besloten dat ik songs wilde schrijven die toe- gankelijk zijn, want songs zijn bedoeld om mensen te bereiken. Die moeten niet zo moeilijk zijn dat ze het verstand van je pu bliek te boven gaan of juist het publiek door een verregaande vorm van idioterie op de proef stellen. Die hele psychedelica aan het eind van de jaren zestig en het begin van de jaren zeven tig was zinloos. Misschien is het een concessie om songs te schrij ven. Maar in mijn geval was het gewoon zaak om te aanvaarden dat ik dat moest gaan doen waar ik het best in was" EENVOUD „Ik hou van een zekere eenvoud in muziek. Als muziek te gecompli ceerd wordt, dan verliest het een hoop van haar overtuigings kracht en haar emotie. Ik kan te gecompliceerde muziek niet eens aan; het is me al gauw te veel. Dat wil niet zeggen dat mu ziek niet aan kwalitatieve maat staven moet voldoen. Ik ben er van overtuigd dat mijn muziek enige waarde in zich draagt en geen wegwerpprodukt is". Winwood filosofeert graag over de waarde van de ontwikkelingen in de eigentijdse muziek na de golf van punk en new wave van 1977; niet toevalligerwijze ook het jaar waarin zijn eerste solo project werd uitgegeven Zijn muziek werd op een bittere en harde kritiek onthaald door de Britse pers, die Winwood wereld vreemdheid verweet en hem on der meer voor de voeten wierp dat hij amper voeling hield met de grote maatschappelijke ont wikkelingen die in dat jaar plaatsgrepen. Veel van de toen malige revolutionaire punk bands en new wave-artiesten zijn sindsdien óf verdwenen óf heb ben zich ontpopt als musici die hun techniek gingen bijschaven Wie het laatst lacht, lacht het bes te?, zo vraag ik Stevie Winwood. „Die uitdrukking kun je in dit verband wel gebruiken", zegt hij minzaam, „maar toen dat zich al lemaal voltrok in 1977 kon ik niet lachen, ik was een beetje onge rust. Er bestonden veel foute voorstellingen van zaken. Eén er van was dat je geen goede rock 'n roll kon maken indien je een goe de muzikant was. Het bewijs voor die veronderstelling was dan Buddy Holly, die alles met drie akkoorden wist te zeggen. Nou, dat was waar Holly had maar drie akkoorden. Maar wat ze vergaten was dat Holly een briljante muzikant was. Hij paste die drie akkoorden met een groot gevoel voor smaak toe. kneep en perste alle zeggingskracht uit die drie akkoorden". „Je bent niet zomaar even briljant als Buddy. B. B. King speelt geen eens akkoorden; hy speelt in een open stemming. Maar het zou onzin zijn om te beweren dat B. B. geen goede muzikant zou zijn. Hij kan met behulp van zijn techniek alles onder woorden brengen. Het is ook dat tal van competente musici geen rock 'n toll kunnen spelen omdat ze zo maar opeens in dubbel tempo spelen, allerlei gestapelde ak koorden toepassen, clever probe ren over te komen. Die muziek moet je op de juiste manier spe len; je moet moeite doen om het juiste evenwicht te vinden. Dat is een hele kunst. Besluiten waar je goed in bent en dan dat goed doen". Aan modieuze sounds of trends heeft Winwood een broertje dood. „Goed, ik woon buiten Londen. Ver weg van de mu- ziekscene. Mensen zeggen tegen me dat ik vaker in Londen moet kijken wat er gebeurt. Maar ik merk juist dat ik beter kan waar nemen wat daar gebeurt door er van een afstand tegenaan te kij ken. Het is allemaal een zaak van de smaak van de maand, joh! Ik ken zelfs nogal wat kenners die in Londen onder de indruk ra ken van het nieuwste nieuwtje. Ze raken daar gevangen in een netwerk van mensen die elkaar opfokken. Het is misschien wat te vroeg om te zeggen, maar mijn perspectief is beter dan dat van mensen die zo op eikaars lip zit ten". Steve Winwood is van mening dat er binnen afzienbare tyd weer goede muziek zal worden ge maakt. „Het is nu een tydlang zo slecht geweest dat dat wel moet gebeuren. Ik heb een groot ver trouwen in de uiteindelijk goede smaak van het publiek. Ook al koopt het publiek aanvankelijk misschien waardeloos spul. uit eindelijk zal het de goede muziek wel ontdekken". „Om me heen zie ik wel jonge mu zikanten die de waarde van mu zikale standaarden en regels weer ontdekken. Die zullen in toenemende mate latin, rock. ska. Caribische muziek, soul, sal sa en funk met elkaar vermen gen, zodat straks alle combina ties zijn uitgeprobeerd. Uit wat ze daar uit overhouden zullen zich nieuwe waarden ontwikke len. Zo is het altijd met de mu ziek gegaan. Zo zal het nu ook zijn". JOHN OOMKES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 5