Steve Miller wil over dertig jaar nog muziek maken c 3 c 3 C 1 Engels koor treedt op in Leiden Pauzeconcert Scheepvaart DINSDAG 17 AUGUSTUS 1982 Kunst Ondanks alle hooggespannen ver wachtingen van de Neue Deutsche Welle, de Japanse synthesizermuziek en de kruisbestuiving met Afrikaanse Nieuw talent is er wel, maar moet in tegenstelling tot twee jaar geleden met een lantaarntje worden gezocht. Het zijn voornamelijk al wat oudere artiesten, de veteranen van de jaren zestig, die goede en verzorgde muziek afleveren. Stevie Winwoond en Joe Cocker kwa men met prachtige albums op de markt, een tournee met Neil Young staat op stapel en onlangs week was Steve Miller na een afwezigheid van negen jaar weer present tot genoegen van vele duizenden. Een gesprek met een survivor, een vol houder. ROTTERDAM (GPD) - De enige beperking die de ontmoe ting kent, betreft een nadrukkelijk verbod op het nemen van foto's die de andere Steve Miller laten zien. De artiest Miller is op het podium een toonbeeld van kracht. Hij straalt rust en overtuiging uit, weet waar hij mee bezig is en dwingt respect af voor de wijze waarop hij de muze dient die hij al een kwart eeuw trouw is. Steve privé is minder onverzettelijk, een mens met twijfels zoals iedereen. De mens Miller legt de artiest dan ook beperkingen op. Als het de een teveel wordt, haakt de ander af. Na een isolement van een kleine vier jaar is blueszanger en -gitarist Miller weer onder de i Miller houdt gepaste afstand. Zijn muziek is ietwat veranderd, en de bescheidenheid waarmee hij laat zien dat ook anderen bij dragen aan een sound waarin nu plaats is ingeruimd voor synthe sizers en meer stemmenmate- riaal, doet hartveroverend aan. „Ik ben niet meer zo verknocht aan de gitaar. Ik heb zoveel ge speeld in de laatste zesentwintig jaar. Vooral in de periode 1969 tot 1974 of 1975 heb ik alle soli gespeeld die denkbaar zijn. Meer dan jij je voor kunt stellen en zou willen horen. Meer dan ik ook nog zou willen horen. Vanaf Spa ce Cowboy in 1976 heb ik de syn thesizer geleidelijk ingevoerd. Dat is niet zomaar een toevoe ging. Een synthesizer maakt van mijn band een orkest; voegt er strijkers- en blazerspartijen aan toe". Miller met een verklarende hand beweging. „Het is jammer als an dere gitaristen niet zo ver kun nen komen dat ze hun spel wat kunnen relativeren. Ik vind dat ieder lid van de band op het po dium zich moet kunnen uiten. Er is genoeg ruimte voor mij; er moet ook voor anderen ruimte gevonden worden. Kijk, je hebt Bioscopen Leldse bioscopen LUXOR (121239): "Hot bubble gum", da. 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zo. 14.00, 16.30. 19 00 en 21.15 uur. 12 jr. LIDO 1 (124130): "Porky's pikante pret park", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LJDO 4. "De rechter en de linkerhand /an de duivel", da. 14.30, 19 00 en 21.15 uur, zo. ook 16 45 uur, al. TRIANON (123875): "Le professionel", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. als muzikant óf deze keuze óf een probleem". Hij peinst vervolgens op de vraag waarom hij wel vrijwel alle gi- taarsoli zelf neemt. „Dat is zo ge groeid, maar ik vind ze wel eens vervelend. Ik laat van alle shows videoregistraties maken en erger me dan bij het terugkijken aan de lengte van mijn gitaarwerk. En dus snij ik er in. Een solo moet een aardig klein stukje de coratie zijn". Zwijgt weer even. Dan opnieuw die handbeweging. „Gary Mallaber en John Massaro hebben op mijn laatste plaat meer composities bijgedragen dan ikzelf. Daar geniet ik van. Het is goed materiaal en dan zie ik graag dat mijn bandleden mer ken dat het ook hun project is. Hoe meer songs ze aanleveren, des te meer zijn erbij betrokken. Je kunt zo van sidemen op de duur je gelijken maken". Geen filosofie Steve voelt zich persoonlijk aange sproken als ik de teksten van Mallaber's songs worden bekriti seerd. Dan krijgt de interviewer te horen dat hij weliswaar recht op zijn mening heeft, maar dat de Bioscopen Alphen tVoor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Smokey and the bandit, deel 2", da. 13.30,18.45 en 21.15 uur, za. en zo. 13.45. 18 45 en 21 45, zo. ook 16.15 uu- r.al., za. ook 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Porky's pikante pretpark", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur. za. en zo. 13.30, 18.30 en 21 00 uur. zo. ook 16.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Raiders of the lost ark", da. 13.30,18.45 en 21.15 uur, za. en zo. 13.30, 18.30 en 21.00 uur, zo. ook 16.00 uur, 12 Nachtvoorstelling: "Een plekje om lief te hebben", za. 24.00 uur, 18 jr. EURO 4 "In de huid van een killer", da. 13.30. 18.45 en 21 15 uur. za. en woe. al leen 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Dik Trom weet raad" za.. zo en woe. 13.45 uur. Nachtvoorstelling: "The Hunter", za. 24.00 uur. 16 jr. artiest er anders over denkt. Zijn mond staat op zuinig, maar de conversatie groeit uit tot een ge- dachtenwisseling over het nut van songteksten en de waarde die je eraan toe moet kennen. Met stelligheid: „Nee, er zit geen filosofie achter Abracadabra, het nummer dat ik voor de recente elpee schreef. Althans, eh... nee. Ik zoek er ook niet zoveel achter als jij. Toen ik terugkwam van een skitocht dwars door de ber gen schreef ik die tekst in een kwartiertje. Heel gemakkelijk. Dat Abracadabra spookte door mijn hoofd". „Dat is een ideale tekst voor het soort muziek dat ik maak. En die heeft niets speciaals, niets echt heel dieps. Er zit hoogstens een beetje lucht in voor de luisteraar. Als ik goed entertainment kan verzorgen met lichtvoetige melo dietjes, zodat die jongen in de zaal even zijn gedachten over het alsmaar doordraaiende leventje kan vergeten, ben ik al blij. Als ie ook nog enthousiast wordt, heb ik mijn taak gedaan". Zo denkt ie niet over de muzikale kant van je songschrijverij, zo luidt zo ongeveer de tegenwer ping. Steve knikt: „Die is veel meer verfijnd. Maar dat klopt ook. Achter de muziek waarmee ik ben opgegroeid en die mij ge vormd heeft, steekt ook een heel lange en rijke traditie. Als je verfijnde teksten wil hebben moet je poëzie lezen, de gedich ten van Elliott, met veel histori sche en symbolische verwijzin gen. Maar ik werk tekstueel ge zien in de traditie van zangers, van balladenvertolkers die hun teksten van vader op zoon over droegen. Dat waren geen moeite- lijke verhalen. Ik vind dus ook dat een tekst niet eenvoudig ge noeg gesteld kan zijn. Mensen Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Close encounters of the vertellen me dat Abracadabra een grote hit is in Afrika, scoort in Australië en Nieuw-Zeeland en hoge ogen gooit in Honkong Ik word ook herkend en bemind door mijn eenvoudige dingen. Space Cowboy, The Joker en zo. „Ik ben iemand die anderen artis tiek overleeft", zegt Miller op eens als de omslag van een num mer van het Amerikaanse mu ziektijdschrift Rolling Stone ter sprake komt. Dat blad had een aantal grootheden van de San Francisco-scene bij elkaar gezet: Grace Slick, Greatful Dead, John Cippolina, Jefferson Airplane, maar ook Steve Miller voor wie het motto van het omslagverhaal heel anders gold. Voor hem was het niet „zo'n lange, rare weg" geweest. Miller had gewoon ge werkt. Tussen 1966 en 1970 vijf albums uitgebracht, zich niet aan de geestverruimende middelen gewaagd en als eerste artiest van betekenis zijn eigen platencon tract verordonneerd. Eigen manager „Ik denk dat ik er gezonder uitge komen ben. Denk ik, hoor. Die anderen van die Frisco-scene ontmoet je met elke dag. Maar ik ben altijd in staat geweest om met deze business op te houden wanneer ik dat wil of wenselijk acht. Ik ben mijn eigen manager. Ik kan achter deze trip een punt zetten. Na zes dagen zou ik weer vrij zijn, mocht ik dat willen. Dat scheelt wel even. Dat bespaart je nog al wat. Na mijn rustpauze wil ik nu twee of drie jaar touren. Ik sta er weer fris tegenover, heb er lol in. Ik moet alleen leren de ver moeienissen van het leven op de weg beter te verdelen". De oogjes knikken vriendelijk nu. „De reden waarom anderen ver zopen zijn heeft te maken met Steve Miller. management. Als je succes hebt, zijn er opeens veel mensen van je afhankelijk. En managers krij gen sowieso 25 procent van je verdiensten. Dat kweekt blinde hebzucht. En het is moeilijk om te zeggen, nee, ik wil die 200.000 dollar (circa een half miljoen gul den - red) niet als ik daarvoor vol gende maand twee uur moet spe len in een voetbalstadion. Bij on ze voorlaatste tour, voordat ik er even tussenuit ging, verbaasde mij dat zelfs. Tegen het einde van onze reis speelden we voor die immense stadions: 70.000 men sen. De bruto-opbrengst bedroeg per dag 700.000 dollar. Wat doe je dan? Dan wil je meer. Tuurlijk, iedereen wil het". „Maar er komt een punt, dat je het niet meer weet. Dat je er geen bal meer aan vindt. Bij mijn laatste optreden in een stadion in 1978 gooide ik mijn gitaar van me af en zwoer ik dat ik nooit meer een gitaar zou vasthouden. Ik zou niemand op dat moment ge vraagd hebben, laat staan, laten betalen voor mijn concert. Als het me alleen maar om geld zou gaan - let wel: zou - dan is dat al niet te verkopen. Maar ik ben van plan mijn hele leven te spe len. Over dertig jaar wil ik in staat zijn om op dezelfde schaal mijn muziek te laten horen als nu. Magie op te roepen. Dat hoop ik werkelijk". Steve Miller controleert alles wat ef in zijn naam gebeurt, van de verkoop van een T-shirt als sou venir tot het regelen van een tv- opname van een concert in Rot terdam. „Dat is ongewoon, ik weet het. Maar het moet, ook al is het niet je plicht als musicus. Maar je moet jezelf beschermen. Ik denk dat dat het is. Veel men sen willen graag een ster worden. Mijn werkelijke reden betreft de muziek. Ik heb nu al meer geld verdiend dan ik zou kunnen op maken Roem dan of glorie0 (Haalt schouders op). Ik zit hier niet in vanwege de roem. Op het podium is het prettig, maar zodra ik klaar ben, trek ik een doodge woon shirt aan. zet mijn bril af en loop gewoon tussen de mensen zonder dat ze me herkennen". Eigenzinnigheid bepaalt veel van wat Steve Miller produceert Hij bouwt zijn concerten zo op dat het publiek de hits hoort en „ik verder mijn gang kan gaan". Ter wijl veel van zijn bekender songs over vrije-tijdsonderwerpen en- of de liefde gaan. baarde hij vorig jaar opzien met de single „Macho City", waarin hij met declama- torstem de brandhaarden op de aarde het werk noemde van de gekken in uniform. „Ik moest dat doen. Er gebeuren op de we reld de raarste dingen en ieder een zwijgt. Kijk, ik houd niet van bevoogden of preken. Laten we hopen dat deze tekst gewoon wat doorsijpelt" Miller is er niet gerust op: „De Amerikaanse jongeren van nu eten hamburgers, rijden in grote auto's en begrijpen niet wat er el ders gebeurt De wilde tijden zijn voorbij; LSD wordt godzijdank niet meer gebruikt, maar de duf heid is nu anderszins pijnlijk. Ach, het zal wel weer verande ren". De „Space cowboy" zucht: „In mijn muziek heb ik het veel over begrippen als ruimte en de toekomst. Ik heb altijd mensen uit hun normale omgeving wil len lichten met muziek. Zodat ze kunnen zien hoe saai het leven dreigt te worden als je je van de gevaren niet bewust bent. Je mag jezelf niet vastpinnen op wat je doet. Anders was ik tot in eeuwigheid „The gangster of lo ve". Stel je voor". JOHN OOMKES third kind", do. 15.45, ma. t "SOB", do. 21.00 uur (besl ma. tm. woe. 21.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Frank en Frey", do. LEIDEN - De Leidse Chnstelyke Oratoriumvereniging 'Con Amo- re' heeft vong jaar samen met het 'Aalsmeers Koor' een concertreis naar het Engelse Lichfield ge maakt In het kader van uitwisse ling brengt het Lichfield Cathe dral Choir deze maand een be zoek aan ons land Dit Engelse koor stelt zich voor op zondag middag 22 augustus (aanvang 17 00 uur) een concert te geven in de Hooglandse kerk in Leiden, na op zaterdagavond 21 augustus te zijn opgetreden in de Ned. Herv. Kerk in Aalsmeer. Het Lichfield Cathedral Choir be staat uit negen mannen en twee entwintig jongens. De negen vol wassen zangers, die de alt-, te nor- en baspartijen vertolken, zijn semi-professioneel, de jon gens zijn allen opgeleid aan de kathedrale koorschool. Het koor wordt geleid door de organist-di rigent Jonathan Rees-Williams; assistent organist is Peter King. Het repertoire van het Lichfield Cathedral Choir omvat meer dan zeshonderd verschillende werken, hoofdzakelijk Engelse kerkmuziek vanaf de zestiende eeuw tot heden. Er zijn van het koor. dat diverse malen voor de radio is opgetreden, dne gram mofoonplaten gemaakt. LEIDEN - In het kader van de we kelijkse pauzeconcerten op woensdag in de Hooglandse Kerk is morgenmiddag de orga nist Harm Harhuis aan de beurt Harm Harhuis is een leerling van Albert de Klerk aan het Amster damse Conservatorium Hu speelt van half één tot kwart over één. rirj uAAiiTg aeuc w/e -&CH AUUPTKI in Z'N nN&PROWSN.HOCPi* Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Stripes", da. 14.45. 18.45 en 21 15 uur. al. CITY 2: "Mr. Boo", da. 18.45 en 21.15 uur. al. Kindermatinee: "Pinocchio", da. 14.30 CITY 3: "De eend en de cadillac", da. 14 45 en 18 45 uur. al. "Lola", da. 21.15 uur. 16 jr CITY 4: "Zweedse meisjes in de Alpen", da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr REX (125414): "Mijn i bruidjes", da. 14.30, 19.00 en 21.15 i 16 jr. Nachtvoorstelling: "Een intiem d boek", za. 23.30 uur. 16 jr. Exposities Scheepvaartinfonnatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapen burg. t/m 3/10, Beelden van Behnasa, Egyptische kunst uit de Romeinse Kei zertijd, ma t/m za 10-17 uur, 13-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m V9, tentoonstelling 'Het Kloppend Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland^ Museum De Lakenhal: Expositie Thea trale Collectie Hans van Oosterom, t/m 28 augustus Oegstgeest - Jacques van Bellen, Win kelcentrum Langevoort 11 c/d, tot 26/9, Eduard Vijsma, expositie van botani sche etsen. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden', ma t/m za van 10-17 uur zon- en feestdagen van 13-17 uur. Museum De Lakenhal: Expositie "Jo- han de Vries: van symbolist tot realist, schilderijen en tekeningen 1914-1940". t/ m 15 augustus Ziekenhuizen Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuls: hoofdverpleegkundige specia- Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. de afdeling intensieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage lijks van 11 15-12.00 uur. van 14.00-14.45 uur en van 18 30-19.30 uur Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur Afdeling CC U (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19 00- 19.30 uur. Intensieve verpleging dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel 269111 Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19 00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14 30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten le kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.0C Bezoektijden kinderafdelingen Elke dag 14.15-15.00 uur en 18 30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kart er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking: 's ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bu het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel: 020-175000) l Wel, Jammeke.Jan Haring I begint te verslijten Ik ben geen eenentwintig meer.' Van de stoere zeebonk schiet niet veelmeer over. Ik ben dan ook aJ 'n eind in x de tachtig.' koelen Breng de melk koik en giet éf Sump het munu»d fun en roer het d*n nog goed door B*k er in mcng»el en rol te *ti)f op Vermeng i vooraf) een bekr-r|j«- rurc room rr honing Verw»rm dr Doop dc flen«jr* even in het honingmrngtel WIN A BORN c(0udcl i icuws augustus 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: De beroemde archaeoloog Schliemann (Heinrich Schlie- mann, 1822-1890, ontdekker van de stad Troje in Klein-Azié, Turkije, Red.) beweert op het terrein van de ruinen van Troje het paleis van Paris ontdekt te hebben. (Paris, zoon van Troje's koning Priamos. roofde Helena, de vrouw van koning Menelaos, uit Sparta, waarna de Griek* tegen Troje optrokken en de stad pas na tien jaar door een list (het paard!) veroverden en verwoestten, Red.). Van de reeks gebouwen, waaruit dit heerlijk gewrocht, beschreven in het 6de boek van de "Ilias" van Homerus, bestond, heeft Schliemann er twee blootge legd. vermoedelijk twee tem pels waarvan er een. de Adyonpoor het volk niet toe- gangelijk was. Schliemann heeft aan het thans le Frankfort vergaderde anthropologisch Uit Alexandria wordt ge meld, dal bij het Mahmoedieh- kanaal een gevecht is geleverd, dat van weinig beteeken is was De Arabieren openden het vuur op de Engelsche stelling. Na een hevig geschutvuur hield de strijd bij het ondergaan van de zon op. De Engelschen leden geen verliezen Port Said is door Engelsche matrozen bezet en de inboorlingen werden zon der verzei ontwapend. Alles is rustig. Vijftig jaar geleden - In het Louvre te Parijs ts het beroemde schilderij van Millet, "Het Angelus", met een scheer mes beschadigd Dc dader, een 31-jangc ingenieur, is gearres teerd Hij kon bij zijn verhoor geen steekhoudende vtrlarxng voor zijn daad geven Men meent, dat hij in een vlaag van zinsverbijstering heeft gehan deld. De conservatoren ran het Louvre zijn van oordeel, dat hef mogelijk is het doek te reatau

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 15