c 3 Tentoonstelling van een tijdperk c c 3 c 3 3 De Stijl Scheepvaart ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1982 Kunst AMSTERDAM/OTTERLO (GPD) - „De Stijl" (1917-1931) is een van de belangrijkste bewegin gen in de kunst van onze eeuw geweest. Deze richting staat nu centraal op een tentoonstel ling die wordt gehouden in het Stedelijk Mu seum in Amsterdam en het Rijksmuseum Krol- ler-Muller in Otterlo. Er zijn meer dan driehonderd objecten te zien, waaronder schilderijen, tekeningen, maquet tes, meubelen en grafische ontwerpen. Ook zijn er gedeeltelijke reconstructies van Stijlinte rieurs: het café Aubette in Straatsburg, Huszars ruimtekleurcomposities voor een tentoonstel ling (de zogenoemde Berlijnse kamer uit 1923) en de kleine bloemenkamer van Van Doesburg voor Vicomte de Noailles (1925). Er is werk te zien van achttien kunstenaars. Formeel hebben de kunstenaars zich nooit geor ganiseerd, hun ideeën werden gepubliceerd in het tijdschrift De Stijl. De tentoonstelling duurt tot en met 3 oktober. Bij MeulenhofT- Landshoff in Amsterdam is een uitvoerige, rijk geïllustreerde catalogus verschenen. Tijdens de tentoonstelling kost deze in het museum f 39,50, in de boekhandel f 49,50 en na 3 oktober f 59,50. Het is wonderlijk dat er in dertig jaar geen tentoonstelling meer is geweest over de indrukwekken de Nederlandse beweging De Stijl, een richting die door Mil dred Friedman, verbonden aan het Walter Art Center in de Ver enigde Staten, in zijn uiteindelij ke ontwikkeling gekenschetst wordt als een van de sleutels voor het modernisme. Zo'n ande re sleutel was bijvoorbeeld het Bauhaus, twee jaar later (1919) dan De Stijl ontstaan en door Piet Mondriaan, een van de be langrijkste representanten van De Stijl, op een gegeven moment als „concurrent" beschouwd. Beide bewegingen hebben ech ter een grote indruk achtergela ten, waarvan de invloed nog steeds doorwerkt. Ontstond het Bauhaus (grondleg ger Walter Gropius) op een mo ment dat de kanonnenrook van de Eerste Wereldoorlog was ver vluchtigd, De Stijl werd geboren in een neutraal Nederland - cul tureel geisoleerd - waaromheen het krijgsgewoel woedde. Aan de wieg ervan stond Theo van Does burg, het hart van de niet zo ge sloten beweging De Stijl, ge noemd naar het tijdschrift dat die naam droeg en in 1917 voor het eerst verscheen. In feite ging die beweging ook ter ziele toen Van Doesburg kwam te overlij den (1931). Een herdenkings nummer dat na zijn dood ver scheen en dat tevens het laatste van het tijdschrift was, was het definitieve einde. Twee jaar later, toen de mislukte Oostenrijkse kunstschilder uit Braunau met zijn bruinhemden aan de macht was gekomen in Duitsland, werd het Bauhaus gesloten. Met de vitaliteit van beide stromin gen was het gedaan, maar tot op de dag van vandaag bestaat be langstelling voor de ideeën die er werden ontwikkeld. De befaam de rood-blauwe stoel van de ar chitect-meubelmaker Gerrit Rietveld (De Stijl) trekt nog steeds aandacht Mondriaans rechtlijnige vlak- en kleurpa- troon vond niet alleen in de ar chitectuur zijn weg maar ook in de mode. De stoelen van de Tsjech Breuer (Bauhaus) vinden tot op heden hun plaats in de huiskamer. Wat dat betreft zijn er in beide stromingen parallel len aantoonbaar. Kunstenaars in eigen stad of land worden niet altijd gewaardeerd; dat zal wel de oorzaak zijn dat juist vanuit Amerika het initia tief tot deze dubbeltentoonstel ling moest worden genomen, ter gelegenheid van 200 jaar diplo matieke betrekkingen tussen Nederland en de VS. Trouwens, Mondriaan behoort in de Angel saksische wereld al lang tot een van de grootste kunstenaars van deze eeuw; de waardering in ons land voor deze baanbrekende kunstenaar is min of meer tot nu toe toch tamelijk schoorvoetend geweest. Daarbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat in het Haags Gemeentemu seum op royale schaal Mon driaans kunst permanent valt te bewonderen en dat in datzelfde museum enkele jaren geleden aandacht is besteed aan de per soon van Van Doesburg. Het Ste delijk in Amsterdam en het Kröl- ler-Müller weten het werk van respectievelijk Mondriaan en Bart van der Leek aardig te profi leren. Schilderkunst, binnenhuisarchi tectuur en bouwkunst zijn in De Stijl nauw met elkaar verbon den. Kenmerkend is het idee van ruimte en kleur. Theo van Does burg streefde ernaar deze disci plines met elkaar te integreren. Rietveld was bijvoorbeeld gefas cineerd door vlakken, het afslui ten van ruimten zonder deze te begrenzen. Het kleurgamma van De Stijl is eigenlijk simpel: het gaat om de primaire kleuren rood, geel en blauw, aangevuld met de niet-kleuren wit, zwart en grijzen. Er wordt in De Stijl ge sproken van „visuele beelding" met als uitgangspunt volledige abstractie, dat wil zeggen, formu leert H. L. C. Jaffe in zijn inlei ding tot de catalogus, de volsla gen uitbanning van elke verwij zing naar verschijnselen van de zichtbare werkelijkheid. De opti sche taalmiddelen waren be perkt tot de rechte lijn en de rechte hoek, dus tot de horizon tale en verticale lijn en tot de drie primaire kleuren. Niet zonder pretentie klinkt het vijfde manifest van De Stijl. Van Doesburg, zijn bedoelingen om schrijvend, zegt: „Wij hebben de wetten van de kleur onderzocht in de ruimte en in de tijd en wij hebben ontdekt dat het optreden van deze twee elementen door de kleur een nieuwe dimensie tot gevolg heeft". Ook stelt hij: „Wij hebben de on derlinge verhoudingen onder zocht van de maat, de proportie, de ruimte, de tijd en de materia len en wij hebben de uiteindelij ke methode ontdekt om ze als eenheid te bouwen". De opvat ting wordt gehuldigd dat door de geslotenheid, zoals die veroor zaakt wordt door muren, te door breken, de dualiteit tussen het De Aubette in Straatsburg. interieur en het exterieur wordt opgeheven. Abstractie Vreemd eigenlijk dat de Nederlan ders min of meer moeite hebben gehad met de kunst van De Stijl, temeer daar het door henzelf ge schapen landschap zoveel ken merken van abstractie vertoont. Een plat land, kanalen en sloten als strakke lijnen met daartussen vlakken: een functionele compo sitie. De bewoners van dit land hebben zelf elke vierkante centi meter naar hun hand gezet, hun ingreep streefde doelmatigheid na. En dat is aan De Stijl bepaald niet te ontzeggen. „Al is het misplaatst om het Hol landse landschap, met zijn recht hoekige velden, rechte lanen en waterwegen als een onbewust voorbeeld voor schilderijen van De Stijl te beschouwen, dan toch kan van een gemeenschappelijk doel sprake zijn in het werk van De Stijl en het collectieve stre ven van het Nederlandse volk om de natuur de baas te zijn", zegt Jaffe. Het Hollandse land schap is in feite door de mens ge schapen, door middel van geo metrie en precisie. Deze precisie stond in de Nederlanden al lang in hoog aanzien, en de Stijl-groep heeft haar gebruikt om in visuele taal de overwinning van de men selijke geest over de willekeur van de natuur zichtbaar te ma ken. Dat is ondanks de soberheid die in de kunst van De Stijl betracht wordt een optimistisch geluid, maar ook calvinistisch. De na tuur wordt van zijn franje ont daan, abstracte puurheid wordt ervoor in de plaats gesteld. Het accent van de tentoonstelling in het Stedelijk ligt op de schil derkunst, al wordt aan architec tuur en interieur aandacht be steed. In Amsterdam en in Otter lo vinden we beide Rietvelds on verwoestbare stoel, al voegt het Stedelijk er nog wat extra aan toe. Het toont Rietvelds meubel in een andere versie, geheel zwart geschilderd met onder de leuningen een rechthoekig hori zontaal plankje. Volgens de catalogus gaat het om de versie van blank hout. Niet duidelijk wordt wie de verf er op heeft aangebracht. Bij het Rijksmuseum Kroller-Mul- ler ligt het accent van De Stijl- expositie op de architectuur, al zijn evenals in het Stedelijk ook andere elementen onlosmakelijk met deze opzet verweven. Zo vinden we bijvoorbeeld in Krol- ler het typografisch werk van Vilmos Huszar en de schilderijen Hoogtepunt hier vormt zonder meer de gedeeltelijke recon structie van het restaurant Au bette in Straatsburg en met na me de film- en danszaal, op drie kwart van de ware grootte. Het café Aubette is een achttiende eeuws bouwwerk. Theo van Doesburg, Hans Arp en Sophie- Tauber-Arp hadden in 1926 de opdracht gekregen het interieur ervan te vernieuwen. Twee jaar deden zij erover waarbij zij ge wijzigde opvattingen van De Stijl realiseerden. Zo weken zij af van Mondriaans „neo-plasticis- me", het handhaven van strakke horizontale en vertikale lijnen. Van Doesburg paste diagonalen toe. Reconstructie Wie door de ruimte wandelt waar de reconstructie van Aubette staat opgesteld proeft de sfeer van de late jaren twintig, begin jaren dertig. Dansmuziek uit die vervlogen periode weerklinkt, je waant je een moment in een an dere tijd. Het heeft ook iets spookachtigs, want de eigenlijke ruimte is van mensen ontdaan, de strakke zitjes waar je danslus- tige paartjes verwacht zijn leeg. Op het projectiescherm in de zaal worden bruine foto's ge toond van de Potemkin, het Rus sische oorlogsschip waarvan de bemanning een zo beslissende rol speelde in de Russische Okto berrevolutie. Deze keuze is niet zonder bedoeling; De Stijl be hoorde tot de revolutionaire kunst. Verwacht werd dat het communisme ook elders in Eu ropa of de wereld zou zegevieren. De overwinning ervan werd slechts een kwestie van tijd geacht. De Eerste Wereldoorlog was immers net achter de rug, de wereld sidderde nog van de doorstane ellende. Dat raakte het intellectuele en artistieke leven. Het einde van de burgerlijk-kapi talistische maatschappij leek na bij. Zo waren binnen de Communisti sche Partij in Nederland, schrijft Ger Harmsen in een bijdrage in de catalogus, de meningen over welke richting de kunst moest inslaan verdeeld. „Toonaange vend was echter de opvatting dat het burgerlijk individualisme af gedaan had en alleen nog een de cadente en ten dode opgeschre ven kunst kon voortbrengen. De ze gedachte sloot aan bij het stre ven van de Stijlgroep het alge mene uit te drukken door het by- zondere te elimineren". De gemeenschap diende boven het eigen ik geplaatst te worden. Persoonlijke roem, zei Van Does burg, de grondlegger van De Stijl, lag buiten de richting van onze arbeid. Sprekend over de Russische revo lutie raken we ook aan het elan in de kunst dat er voor een mo ment van uit ging, voordat de daaropvolgende repressie haar de kop indrukte. Sprekend over De Stijl kunnen we niet het con structivisme omzeilen, waarvan met name El Lissitzky zo'n mar kante vertegenwoordiger is ge weest De Stijl en constructivis me vinden hun bronnen onge twijfeld in het kubisme van bij voorbeeld Picasso, dat hier aan voorafging en dat van grote in vloed op de kunst van deze eeuw is geweest. Ruimte kenmerkte onder meer de gedachtengang van De Stijl; dat gold ook voor het constructivisme van Lissitz ky, die zijn idee over Proun, een compositie in twee of drie di mensies die ruimte indeelt door lijnen, vlakken en vormen, uit eenzette in een aflevering in het tijdschrift van Van Doesburg. Negatief Wat het lot van de Aubette betreft, tien jaar na de voltooiing van de verbouwing werd het interieur van Van Doesburg en de zijnen ongedaan gemaakt, het publiek reageerde er namelijk negatief op. Maar het neemt niet weg dat Aubette een van de interessant ste realiseringen van de gedach ten van De Stijl is geweest Een andere staat er nog: het Schro- derhuis van Rietveld in Utrecht. In Króller-Müller wordt er ruim aandacht aan besteed. Er zijn een maquette, tekeningen en foto's. Vooral deze laatste zijn sterk tot de verbeelding sprekend, wantje krijgt een goede indruk van de ruimtelijke bedoelingen die in De Stijl werden nagestreefd: in samenhang met het spel van licht en de toepassing van pri maire kleuren, ondersteund met wit en zwart FRANS KEYSPER Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Hot bubble gum", da. 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. 12 jr. LIDO 1 (124130): "Porky's pikante pret park", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Smokey and the bandit deel 2", da. 13.30,18.45 en 21.15 uur, za. en zo. 13.45, 18.45 en 21.45, zo. ook 16.15 uu- r,al., za. ook 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Porky's pikante pretpark", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, za. en zo. 13.30, 18.30 en 21.00 uur, zo. ook 16.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Raiders of the lost ark", da. 13.30,18.45 en 21.15 uur, za. en zo. 13.30, 18.30 en 21.00 uur, zo. ook 16.00 uur, 12 EURO 4: "In de huid v 13.30, 18.45 en 21.15 uur, za. en woe. al leen 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Dik Trom weet raad", za., zo. en woe. 13.45 uur. Nachtvoorstelling: "The Hunter", za. 24.00 uur. 16 jr. Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Close encounters of the third kind", do. tm. za. 19.30, za. en zo. 15.45, ma. tm. woe. 19.00 uur, al. "SOB", do. tm. za. 21.30 uur, zo. 18.15 uur, al. "Apocalypse now", zo. 21.00 uur (besl.), ma. tm. woe. 21.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Frank en Frey", do. tm. zo. en woe. 14.00 uur. Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Stripes", da. 14.45, 18.45 21.15 uur, al. CITY 2: "Mr. Boo", da. 18.45 en 21.15 uur, al. Kinder matinee: "Pinocchio", da. 14.30 CITY 3: "De eend en de cadillac", da. 14.45 en 18.45 uur, al. "Lola", da, 21.15 uur, 16 jr. CITY 4: "Zweedse meisjes in de Alpen", da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. TRIANON (123875): "Le professionel", da. 14.30, 19.00 en 21.15 'uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX (125414): "Mijn i bruidjes", da. 14.30, 19.00 en 21.15 i 16 jr. Exposities Scheep vaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapen burg, t/m 3/10, Beelden van Behnasa, Egyptische kunst uit de Romeinse Kei zertijd, ma t/m za 10-17 uur, 13-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m VB, tentoonstelling 'Het Kloppend Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland^ Museum De Lakenhal: Expositie Thea trale Collectie Hans van Oosterom, t/m 28 augustus Oegstgeest Jacques van Bellen, Win kelcentrum Langevoort 11 c/d, tot 26/9, Eduard Vijsma, expositie van botani sche etsen. Rijksmuseum voor Volkenkunde -. Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden', ma t/m za van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur. Museum De Lakenhal: Expositie "Jo- han de Vries: van symbolist tot realist, schilderijen en tekeningen 1914-1940", t m 15 augustus Ziekenhuizen Bezoekuren St. Elisabetb-Ziekenhuls: hoofdverpleegkundige specia- Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage lijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19,30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 Voor alle patiënten behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avond bezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19.00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten le kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00 Bezoektijden kinderafdelingen: KALFSSCHENKEL IN ROOMSAUS Wr\if vier dunne moten kalfsschenkel ivleea met been) in met basjli bloem Braad un m 3 eetlepels olie en 1 eetle pel boter Last srhUQes u« even heel licht meef- ruilen Voeg dan I «ffe- s trek en eetlepel torna- tenpuree toe. 2 teentjes e dag: (Allee Alphen aan den Rijn s avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking: 's ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling: 's avonds r ouders 14.30-18.30 i Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel. 020-175000). (&,udc 1 lieuius 14 Augustus 1982. Honderd jaar geleden stond in de krant: Bij het onweder dat dezer da gen omstreeks vijf uren boven Dordrecht woedde, had een droevig ongeluk plaats. De 55- jarige watermolenaar van den West-Merwede-polder, Arie de Bruin, een oppassend werk man, had zich met twee jonge lieden uit Dordt, die uit vis- schen waren geweest, op een beer nabij het waterrad in den molen neergezet om de bui af te wachten. Nog maar kort zaten zij daar of de bliksem sloeg tn den molen en maakte het drie tal bewusteloos. Toen de kna pen van hun schrik waren beko men misten zij den molenaar en bemerkten, dat deze met het hoofd omlaag was gestort in een gedeelte van den water gang, dat voor herstellingen aan den molen was droogge legd. Met behulp van anderen slaagden zij er in den man daaruit te halen en op een lad der naar zijn ivoning te vervoe ren. Eemge oogenblikken later gaf hij den geest. Waarschijn lijk is het slachtoffer door den bliksem getroffenhij had een klein gaatje tn het hoofd, ter wijl dik bloed hem uit het oor stroomde. De bliksem is vermoe delijk langs eene kachelpijp in den molen gekomen en heeft vervolgens langs de spil een weg naar het benedengedeelte gevonden. Materxeele schade werd niet aangericht. Vuftip jaar geleden - Na een opwindende jacht door de straten van Parijs is de politic er tn geslaagd een man tc arresteren, die aanslagen op een Parijsch postkantoor en op den trein Parijs-Marseille op zijn geweten heeft De misdadi ger is door een vroegere geliefde verraden. - In Vietri sul Mare ts een Ita liaan, die te ver in zee was ge gaan en om hulp nep, door een- ige visschers gered. De man had reeds bijna het bewustzijn ver-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 27