Mannenkostuum in trek
Wintermode '82-'83 warwinkel van stijlen
u»s8cle"-
TT^^swndebl0
PAGINA
Extra
Vrouwen die de volgen
de winter modieus ge
kleed willen gaan,
kunnen maar beter
niet beginnen met een
hoop geld uit te geven.
Het is handiger om
eerst de eigen kleren
kast eens goed te door
zoeken, en daarna te
kijken wat de gardero
be van man, vriend,
broer of misschien va
der aan mogelijkheden
biedt.
Want het meest modieuze arti-
kei van volgend jaar winter is
het colbert, en allerlei varia
ties daarop: meer of minder
getailleerd, langer of korter,
met of zonder manchetten,
met grote of kleine revers en
met of zonder nauwsluitend
boord aan de onderkant.
Dat is de opvallendste bood
schap van de 43e Prêt-a-por-
ter Féminin, de Parijse da-
mesconfectiebeurs.
Een heel nieuwe garderobe
aanschaffen, wordt door de
confectie-industrie dus niet
gestimuleerd. Een totale wis
seling van stijl blijft, evenals
de afgelopen seizoenen, uit-
•De industrie is zich zeer be
wust van terughoudend
koopgedrag bij de mensen.
De cijfers laten daar dan ook
geen enkele twijfel over be
staan. Onderzoek wijst uit
dat niet alleen mensen met
weinig geld minder kleren
kopen, maar ook mensen die
nog genoeg te besteden heb
ben worden zuiniger: de
slechte economische situatie
maakt hen wat voorzichtiger.
Daarom zoekt de confectie al
enkele jaren, en steeds duide
lijker, verkoopmogelijkhe
den in uitbreiding en lichte
verandering van bestaande
stijlen, en niet in een volko
men ander modebeeld. Ook
de luxe Parijse warenhuizen
ademen die sfeer uit: verre
weg de meest kleren zijn
klassiek en weinig verras
send.
Ontwerpers
Voor zover de malaise het toe
laat, gaan de Frans ontwer
pers door met het bedenken
van nieuwe kleren, waarvan
sommig later in vereenvou
digde en goedkopere vorm in
de confectie zijn terug te vin
den. Hoewel het kringetje
van ontwerpers de reputatie
heeft een mannenwereld te
zijn, gaat dat in Parijs steeds
minder op. Steeds meer vrou
wen, met als grote voorbeel
den natuurlijk de inmiddels
overleden Frangaise Coco
Chanel (bekend van het
kraagloze Chanel-pak) en de
Britse Mary Quant (bekend
van de mini-rok) vechten om
een plaatsje onder de dertig
meest gewilde en meest door
de confectie nagevolgde ont
werpers. Namen als Anne-
Marie Beretta, Sonia Rykiel,
France Andrevie, Chantal
Thomas, Dorothee Bis en
Emmanuelle Khanh raken
meer en meer bekend.
Te midden van hen is een nieu
we ontwerpster opgestaan,
Maryll Lanvin, die haar in
breng wil hebben in het door
haar echtgenoot (Bernard
Lanvin) en schoonzus be
roemde modehuis-Lanvin.
Montana
Maar de meest succesvolle on
der de Parijse ontwerpers is
nog steeds een man: Claude
Montana. Hij heeft steeds
veel invloed op de confectie,
en hij was het die enkele ja
ren geleden de brede schou
ders bedacht die de confectie
zo nadrukkelijk overnam, en
die ook in de komende win
ter weer zeer populair zullen
zijn. Maar ook Montana had
deze keer in zijn collectie
kleine eenvoudige nieuwtjes,
die gemakkelijk toepasbaar
zijn zonder een hele mode om
te gooien, zoals leren stukken
op ribfluwelen broeken.
Bijna unaniem nemen de ont
werpers afstand van folklore-
kleren. Hun rokken zijn op of
even boven de knie en de
meeste van hun creaties heb
ben een V-vormig silhouet:
brede schouders in colberts,
blouson-achtige jasjes, en
blouses, veel broeken, en
veel rechte en strakke rok
ken.
Gevarieerd
Op de beurs zelf zijn de kleren
zeer gevarieerd, wat het ge
voel geeft dat bijna niets ou
derwets zal zijn. Colbertjes
en colbert-achtige jasjes voe
ren de boventoon. Maar daar
naast zijn er volop meer blou
son-achtige jasjes, met op
staande boordjes om de hals,
soms een a-symmetrische
sluiting, brede schouders, en
vaak versierd met riempjes
en klepjes. De verschillende
jasjes worden gecombineerd
met allerlei soorten broeken
(lange rechte broeken, broe
ken tot even boven de enkel,
knickerbockers) en strakke
en wijde rokken. Steeds meer
rokken vallen op of even bo
ven de knie, maar wie daar
aan niet wil meedoen hoeft
beslist niet. Om het idee van
het mannenkostuum volledig
te maken, presenteert men
deze kleding met kleine don
kere hoedjes.
Onder de jasjes worden sterk
versierde blouses gedragen,
zoals we die ook de afgelopen
winter en deze zomer volop
zien: ruches om de hals. pas
sen met kant, jabots, grote of
kleine strikken onder het
hoog gesloten kraagje, enzo
voort. Ook de blouses heb
ben brede schouders, soms
zelfs met schoudervulling.
Glitter
Die blouses sluiten aan bij een
andere stijl die Parijs voor
volgend jaar winter brengt:
een barokke stijl met veel
glitter en glamour, met veel
stroken aan rokken en blou
ses, met kant, met glanzende
stoffen (satijn, tafzijde, ve
lours): nog feestelijker dan
het deze zomer al gedragen
wordt.
Naast de behoudende klassieke
colbertjes-stijl komt Parys
dus wel degelijk ook nog met
iets nieuwers en gewaagds.
Ook daar zit een commerciële
theorie achter, sterk afwij
kend van de eerder genoem
de. In het Franse vakblad
..Journal du textile" zegt een
confectionnair daarover:
„Als men een verstandig kle
dingstuk aan een vrouw aan
biedt, reageert ze verstande
lijk, en vraagt ze zich af: heb
ik het nodig? En het ant
woord zal negatief zijn. Maar
als men haar iets nieuws, iets
vrolijks laat zien. denkt ze
niet langer na, maar dan gaat
ze door de bocht en koopt ze
het". Deze theorie is onder
meer gebaseerd op het gege-
Een knickerbocker-pak met
een vrij nauw-aansluitend col
bertjasje.
Een pakje van taftzijde met
een vrij lange rok.
Uit de collectie van Jean
Claude de Luca een geruit jasje
met een grote kraag. Onder het
jasje wordt een pantalon ge
dragen die de enkels onbedekt
laat.
Een vrije lange trui met dia
gonale strepen, gedragen op
een vrij rechte rok. dit ls een
creatie van Claude Montana.
Nog eens barok nu voor het
'groot-avondloilette'' en door
u deze stijl dan eigenlijk ook
het meest voor geschikt
Dit po/broekpak van Carven
is uitgevoerd tn een cachemire
waarin, zoals het een barok-
ontwerp betaamt, veel goud is
verwerkt.
Van dezelfde ontwerper is de
ze mantel van schapevacht
waaronder een tweedelig pakje
met mgebreide kabels wordt ge
dragen.
Een beetje Russisch doet deze
mantel van Isseg Miyake wel
aan. Het materiaal lijkt een
beetje op papier Een paar
beenwarmers en rem milita-
risch aandoende pet complete
ren de creatie
rieze wikkelrok
opgevuld.
Ben
In dit ontwerp van Jean Jac
ques de Castelbajac zult u het
zeker niet koud hebben. Het is
een met leer afgezette poncho
van mohairwol. De kleuren lo
pen van wit tot antracietzwart.
-
ven dat maar 35 procent van
de vrouwen kleren koopt om
aan de mode mee te doen. De
anderen doen het vooral om
dat de vorige versleten waren
of najaren te jeugdig zijn. En
die 35 procent, zo redeneert
men, moet men met iets
leuks over de streep trekken.
Het grote aantal stijlen dat te
genwoordig tegelijkertijd te
koop is, hangt samen met de
periode waarin kleren in de
mode blijven: in plaats van
ieder jaar een totaal andere
dwingende mode te maken,
presenteert men ieder sei
zoen enkele stijlen naast el
kaar die elk steeds aange
vuld, en iets veranderd wor
den.
Hetzelfde mechanisme beïn
vloedt de kleuren, in plaats
van ieder seizoen totaal ande
re kleuren te kiezen zoekt
men naar tinten die aanslui
ten bij het vorige seizoen. In
de komende winter zyn het
vooral grijsblauw, blauw
groen (donkerder dan de zo-
merkleuren). wijnrood, oker
en bruin, veel effen stoffen en
voor de klassieke styl ook
ruitjes en streepjes. In de ba
rokke styl ook grote bonte
motieven.
De stoften die volgend jaar
winter gedragen worden han
gen helemaal af van het styl-
tje dat men kiest: satyn ve
lours- en zijde achtige stoften
voor de vrolijke, feestelyk
aandoende kleren Wollen
tweedachtige stoffen voor
colbert-pakken, veel leer in
blousons, blouses van zowel
katoen als kunststof. Daar
naast veel wol m enorme
sjaals en omslagdoeken, wol
len rokken, wollen tweeds in
ruime jassen en capes En
veel kunststof voor gevoerde
regeryassen. vaak met grote
vierkante zakken en soms
met ceintuurs. En al wil mo
dieus Parys de rokken wat
korter, de confectie houdt het
grootste deel van haar collec
tie veilig onder de knie.
NEL VAN BEMMEL