North Sea Jazz met veel hoogtepunten
c
2
c
D
c
c
Goed doortimmerd festival trekt record aantal bezoekers
3
Scheepvaart
3
MAANDAG 19 JULI 1982
Kunst
DEN HAAG (GPD) - Daar
staat ie dan, The King of
Swing: Benny Goodman.
De meester-klarinettist
was een tijdje uit het zicht,
vierde een goede negen ja
ren geleden een legenda
risch geworden reünie
met zijn formidabele
kwartet uit de jaren der
tig. Want Goodman mag
dan een halve eeuw op de
planken staan, hij is wél
de blikvanger voor het ze
vende North Sea Jazz Fes
tival.
Met ingehouden adem wordt zon
dag door een groot gehoor geregi
streerd of het er allemaal nog wel
is: de timing, de swing, het ver
mogen om over een break of
maatwisseling heen te blazen en
te transponeren. De maestro is
beminnelijk, ook voor de leden
van het Concord ensemble waar
mee hij op tournee is, maar hij
haalt niet het onderste uit de zak.
Misschien heeft Goodman het alle
maal niet meer; zijn toon is ma
gertjes, de soli missen de span
ningsboog die ze vroeger wel be-
2. zaten. Tragisch? Misschien, maar
er kan onmogelijk over worden
getreurd. North Sea 1982 ont
popt zich tijdens drie heerlijke
dagen tot een van de beste jazz
festivals die er het laatste decen
nium in Europa zijn geweest.
Wel opzienbarend op de afsluiten
de zondag is het ensemble van
trompettist Lester Bowie. Hij
heeft onder meer zijn vrouw,
(soul)zangeres Fontella Bass
(kent u Rescue Me nog,) meege
nomen alsmede een boom van
een kerel, David Peaston, met
een stem vol verrassende expres
sies. In een programma dat
„From the Roots to the Source"
is gedoopt krijgen Louis Arm
strong en Billy Holiday alle eer.
Lester Bowie leidt zijn groep als
een gewiekste dirigent langs een
lastig reggaewijsje en via tal van
citaten uit de gospelmuziek
wordt er een prachtig portret ge
schetst van de geschiedenis van
de zwarte muziek. Voor Lester
Bowie - doorgaans een krasse
Benny Goodman in actie op het North Sea Jazz Festival.
avant-gardist - gaat geen zee te
hoog.
Ook op zondag en ook al op het af-
geladen dakterras scoren The Recordopkomst
Lounge Lizards, een band die
wel met de idiote samentrekking
punkjazz wordt aangeduid. De
groep onder leiding van de New-
yorkse rietblazer John Lurie
speelt met de bop, maar houdt
zich niet aan de spelregels. Een
thematische ontwikkeling wordt
ingeruild tegen een volstrekt ab
stracte benadering van muziek,
maar die instelling levert fraaie
geluidspaletten op, vol unheimi
sche dynamiek. Dat junglege-
voel ontbreekt bij de zoveelste
editie van Art Blakey's Jazzmes-
North Sea 82' kan overigens in de
annalen worden vermeld als een
goed doortimmerde editie van
dit nu al zeven jaar lang opzien
barende jazzevenement. Óp de
programmering en het super
marktachtige karakter van deze
driedaagse valt heel wat af te din
gen, alles misschien wel behalve
het bestaansrecht. Concertpro
motor Paul Acket heeft tenmin
ste op twee terreinen het schijn
baar onmogelijke gepresteerd.
Van dit North Sea Festival wordt
tot in Japan, Australië en de Ver
enigde Staten geestdriftig be
richt. omdat dit Haagse spekta
kel erin slaagt om een redelijk
betrouwbaar beeld te bieden van
de jazz in een groot aantal stijl
soorten zonder dat daarvoor te
nadrukkelijke verstrengelingen
met de grammofoonplatenindus
trie noodzakelijk zijn.
Daarnaast zijn er dit jaar bijna
35.000 betalende bezoekers op af
gekomen; een recordopkomst.
Dat is zelfs absoluut gezien ten
opzichte van popfestivals een
goeie score, maar als je de cijfers
relatief gaat bekijken - jazz is
immers minderheidsmuziek
(minder dan twee procent van de
totale Nederlandse platenomzet),
dan staan die dertigduizend voor
een evenement dat als weinig an
dere Nederlandse culturele ini
tiatieven een breed publiek heeft
weten aan te boren.
De kritiek op Acket en op zijn
geesteskind is altijd marginaal
geweest; kritiek bij de gratie van
het feit dat kritiek mogelijk was.
Hij moest méér aan avant-garde,
Nederlands allerlei en latin gaan
doen; Acket heeft het gedaan
waar dat enigszins mogelijk was.
Het festival was niet vernieu
wend genoeg, goed, maar als je
een overzicht biedt over tachtig
jaar jazzgeschiedenis dan be
paalt uiteraard het verleden het
beeld van vandaag, en de reali
teit gebiedt om toe te geven dat
tachtig procent van de jazz niet
eigentijds of avant-gardistisch is.
En wat is er fout aan muziek van
toen, zeker als die correct en
geïnspireerd wordt uitgevoerd?
Zelfs na de voor te nemen ingre
pen in het Nederlands orkesten-
bestel zal CRM symfonieorkes
ten voor dertig miljoen of meer
blijven ondersteunen wier voor
naamse taak het is om correct en
geïnspireerd de klassieken le
vend te houden; terecht tot nut
van het algemeen. Maar dat argu
ment gaat ook op voor een Ben
ny Goodman, die zich weliswaar
door verstandige mensen laat be
geleiden, die het hem niet te las
tig zullen maken, maar ook een
Vladimir Horowitz speelt niet
meer als een jonge god.
Sippie
En wat is oud? Is Sippie Wallace
met haar 83 jaar oud en der da
gen zat? Ik vind van niet, en ik
weet zo goed als zeker dat geen
van de tweeduizend bezoekers
die een plaatsje hebben pogen te
vinden in de nieuwe tweede Car
rouselzaal in het Congresgebouw
er ook zo over denken. Sippie is
een legende, maar nog altijd een
„mighty tight woman" zoals ze
zelf zegt. Lopen kan ze amper
nog, maar zingen en zelfs shaken
als de beste. Met begeleiding van
Dick Hyman's Classic Jazz Band
weet ze de treuring van de jaren
twintig op authentieke wijze op
te roepen met klassiekers als
Won'tcha come over to my Hou
se Baby. ain't Nobody Home but
Me. Sippie Wallace die met haar
vertederende outfit doet denken
aan Storyville (het roze district
van New Orleans) zeker.
Niet alles op dit festival is van gis
teren. en juist daarom is het zo'n
doortimmerd evenement gewor
den. We gaan even terug naar de
eerste dag. De fijngevoelige en
messcherpe big band van pianis
te Toshiko Akiyoshi en de beren-
sterke tenorist-fluitist Lew Ta-
backin maakt op het dakterras
furore met akelig-fraai getimede
arrangementen. Tabackin blaast
in Chasin' after Love zeker zestig
chorusjes aan gruzelementen en
allemaal even mooi.
Lef kun je als voorbeeldige kwali
teit ook toeschrijven aan de altijd
alerte Archie Shepp. die dit jaar
de formidabele steun van trom
pettist Longineu Parsons moet
ontberen, maar geen krimp
geeft. Zangeres Abbey Lincoln is
even later zijn speciale gaste en
zij zingt met haar overrijpe hese
keelgeluid mooier dan de laatste
vijf jaar het geval is geweest.
You'r my Thrill stoot ze uit, on
gelooflijk, geladen.
Trompetgod
Wynton Marsalis zal na afloop van
dit festival wel gelauwerd wor
den als de nieuwe trompetgod.
Dat is ie al een tijdje en niet ten
onrechte. Als ik hetzelfde instru
ment zou bespelen en dan Marsa
lis voor het eerst beluisterde zou
ik de trompet in de wilgen han
gen: wat een frasering, wat een
gemak, wat een lucht, wat een
virtuositeit! Toch heb ik met
Marsalis te doen, hoe gek dat ook
klinkt. Amper volwassen en nu
al moeten voldoen aan hoge ver
wachtingen; het kan net de druk
zijn die hem artistiek de das om
doet. Want lef en avontuurlijk
heid tref je slechts zeer schaars
aan in zijn weergaloze, schijn
baar moeiteloze spel. Is dit de ko-
Art Blakey ook weer van de par
tij op het Haagse Jazzfestival
peren kopie van Oscar Peterson?
De reünie van het Modern Jazz
Quartet bevalt na een afwezig
heid van acht jaar goed, al spelen
vibrafonist Milt Jackson en pia
nist John Lewis hoofdzakelijk
gebonden. Maar de smaakvolle
benadering van het begrip klank
kan nog velen tot voorbeeld die-
Dit orkest is voor de gelegenheid
omgedoopt tot AVRO's Big
Band. maar maakt daardoor niet
meer indruk. Het duurt tot de
komst van Dizzy Gillespie voor
dat het orkest - waarin trompet
tist Ack van Rooijen en percus-
sioniste Joke Hamminga zich on
derscheiden - wat „vuiler" gaat
spelen.
Voor de rest is de zaterdag een aan
eenschakeling van zalige hapjes.
Alleen de oude Vandellas-zangeres
Martha Reeves gaat later op de
avond voor v^fduizend aanwezi
gen ten onder als ze zonder bac-
kround-zangeressen maar met
een ingehuurde en van blad spe
lende band het oude Motown-re-
pertoire uit de jaren zestig wil
doen herleven. Dat gaat niet zo
maar en zeker niet ongestraft.
Motown was in 1965 al een zeer
professionele studio, de zwarte
penant voor het pionierswerk
van Phil Spector. Een van de
weinige organisatorische mis
sers.
Zangwonder
nen. Odean Pope. voorheen Wel kolossaal is het zangwonder
a. u. i i B0bby McFerrin, dit jaar als een
bliksemschicht omhoog gescho
ten. en vocaal goochelend op een
manier die alleen Al Jarreau zou
weten te bedenken, maar niet
kan uitvoeren. Hij geeft vader en
zoon Freeman goed partij in een
set die overigens van uitersten
aan elkaar hangt. Niets dan lof
voor het octet van David Murray,
dat de traditie in zun waarde laat
en gedurfd voortborduurt op de
wetmatigheden van ensemble-
spel.
krachtpatser op tenor, kan
kwartet van drummer Max
Roach niet uit de verf koe maar
dat ligt aan een bijscholingscur
sus. Weg is zijn circulair brea-
thing-techniek, maar er is nog
weinig op bopgebied voor in de
plaats gekomen. Komiek Slim
Gaillard is vertederend, speels
en amicaal, maar daar blijft het
bij-
De vrijdagnacht wordt ten slotte
een uiterst aanstekelijk dansfes-
tijn door de bands van de Brazi-
liaanse zanger Gilberto Gil en de Soli (vooral van trombonist Craig
Newyorkse trombonist Joe Bo
wie. Laatstgenoemde groep, De-
funt, is minder rauw dan voor
heen, maar zo mogelijk nog fun
kier. In de marge heb ik nog wat
kunnen oppikken van het Duo
Paul van Kemenade-Ron van
Rossum en de Haarlemse L&H
Band, die beiden kampen met
acclimatisatie en niet echt uit de
verf komen.
Astrud
Zaterdags stelen Sippie Wallace en
Astrud Gilberto alle harten. „The
Girl from Ipanema" zingt net zo
zangerig en verleidelijk als ze
praat en dat levert een fraai
plaatje op voor de Skymasters
onder leiding van Tony Nolte.
Harris en leider Murray) gaan
nooit ten koste van het werk in
zijn totaliteit. Dat is wel het geval
by het waanzinnige Arkestra van
Sun Ra. dat mythologische on
gein combineert met een vat vol
muzikale wijsheden en uitkomt
by het begnp extravaganza. Dit
jaar kan Sun Ra („Some call me
Mister Ra, others Mister Re, ma
ny call me Mister Mistery") geen
genoeg krijgen van synthesizers.
Ray Barretto slaat uiteindelijk de
nacht aan barrels, en goed gedo
seerde en geraffineerde sohe op
de conga's. Het is een wonder
hoeveel subtiliteit er in 's mans
kolenschoppen schuilgaat. Salsa
van allure.
JOHN OOMKES
Bioscopen
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Flying high", da.
14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30,
LIDO 1 (124130): "An eye for an eye",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook
16.45 uur, 16 jr.
'STUDIO (133210): "Making love", da.
19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook
14.30 uur, al.
Bioscopen Alphen
(Voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "Het ware verhaal van d(
van Monza", da. 18.45 en 21.00 uu
ook 16.00 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Popeye", da.
en 21.15 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr.
EURO 3: "Vrijdag de 13de. deel 2", da.
13.30, 18.45 en 21.00 uur, zo. ook 16.00
uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr.
EURO 4: "Turks Fruit", da. 18.45 en
21.15 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Ik ben Joep Meloen",
da. 13.45, zo. ook 16.15 uur, al.
Nachtvoorstelling: "The Exterminator",
za. 24.00 uur, 16 jr.
Bioscoop Voorschoten
(Voor reserveringen 01717-2566)
GREENWAY: "Op de snelweg breekt
de hel los", do., di. en woe. 20.00 uur, vr.
en za. 19.30 en 21.30 uur, zo. 1"
Katwijk
(Voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Das Boot", da. 14.45, 18.45 en
21.15 uur, 12 jr.
CITY 2: "Schiet niet op de tandarts", da.
14.45 (beh. za. en woe.), 18.45 en 21.15
CITY 3: "Flying high", da. 14.45, 18.45
en 21.15 uur al.
CITY 4; "De Tiroler slippertjes", da.
14.45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr.
Exposities
REX (125414): "Het grote voordeel", da.
14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30,
19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
Bibliotheek - Nieuwstraat 4, tentoon
stelling "Droomwereld", tot 1/8, ope
ningstijden bibliotheek.
Rijksmuseum van Oudheden - Rapen
burg, t/m 3/10, Beelden van Behnasa,
Egyptische kunst uit de Romeinse Kei
zertijd, ma t/m za 10-17 uur, 13-17 uur.
Gemeentehuis Leiaeraorp t/m 28/7,
Bep Broekema-Van Dijk, etsen, litho's,
tekeningen, ma t/m vr van 8-17 uur, do
van 19-21 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde
Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van
Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's
van heden', ma t/m za van 10-17 uur,
zon- en feestdagen van 13-17 uur.
Museum De Lakenhal: Expositie Thea
trale Collectie Hans van Oosterom, t/m
28 augustus
Oegstgeest - Kunstcentrum Lange
Voort, expositie van Jan van den Bos,
Monica Elias, Kitty Langenberg, Ineke
Pijn, Leo Vogelenzang, tot 27/7, di t/m vr
Museum De Lakenhal: Expositie "Jo-
han de Vries: van symbolist tot realist,
schilderijen en tekeningen 1914-1940", t
m 15 augustus
Galerie Fenix - Botermarkt 26, t/m 18/7,
Han Rotteveel, schilderijen, di, wo, vr
10-19 uur, do 10-21.30 uur, za 7.30-18 uur,
zo 11-17 uur.
Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m
5/9, tentoonstelling 'Het Kloppend
Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland.,
Ziekenhuizen
Bezoekuren St Elisabetb-Ziekenhuis: hoofdverpleegkundige hiervoor specia-
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elite dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
'uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45
en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage
lijks van 11.15-12.00 uur. van 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot)
le kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00
i 15.00-16.00 v
18.30-19.30 Bezoektijden kinderafdelingen:
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - doorlopende De-
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
- de afdeling intensieve zorg: uitslui
tend na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-
18.30 uur.
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19 30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Academisch Ziekenhuis
Tel. 269111
Voor alle patiënten (behalve-kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde
18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
Elke dag. 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00
uur. (Alleen voor ouders van kinderen
kan er een afwijkende tijd afgesproken
worden met de hoofdverpleegkundige).
Alphen aan den Rijn ^ud^lieums
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur. 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be
zoek voor de hartbewaking: 's ochtends
11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va
ders op de kraamafdeling: 's avonds
19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid
dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen
voor ouders 14.30-18 30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (tel: 020-175000).
19 Juli 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
-In een der Nieuw-Yorksche
bladen kon men onlangs eene
advertentie lezen, waarin tegen
50 cents (f 1,25) een welgelij
kend portret van wijlen presi
dent Garfield aangeboden
werd. Vele vereerders van Gar
field, en onder hen de redacteur
van een te Nieuw-Yersey ver
schijnend blad, maakten dit be
drag over, en ontvingen per om
gaande een nieuwe 5-cents-
postzegel met de beeltenis van
Garfield...
- Te Parijs gebeuren eiken dag
zonderlinge dingen, maar het
stelen txtn een geheel huis is
toch zeker wel een nooit eerder
voorgekomen feit. In een afgele
gen wijk in de straat Olwier-
de-Serres had een grondeige
naar onlangs een klein huis
doen bouwen. Toen hij zich de
zer dagen daarheen begaf,
stond de man geheel verbluft
niets dan een hoop steenen en
wat kalk te vinden op de plaats.
waar enkele dagen tevoren zijn
pand nog stond. Het ijzer- en
houtwerk, de deuren, de ven
sters, alles was verdwenen en,
daar het huis afgezonderd van
de bewoonde wijk lag, tuist nie
mand hem eenige inlichtingen
te verschaffen, hoe deze zonder
linge diefstal was gepleegd. De
politie is ijverig op zoek naar
de daders.
- De gemeenteraad van Brus
sel had eene politieverordening
goedgekeurd, waarbij lijkver
branding veroorloofd werd. De
Belgische regeering heeft dit be
sluit echter, als in strijd met de
wet, vemietig± De gemeente
raad zal zich nu tot de wetge
vende macht wenden om bij de
wet uit te maken onder welke
voorwaarden lijkverbranding
ook in België geoorloofd zal
zijn
ViifliQ jaar geleden:
- Sedert verscheidene dagen
heerscht in Amerika een buiten
gewone warmte, die al 21 levens
heeft geéischl Bijna evenveel
personen zijn verdronken. Ver
der zijn bijzonder veel men-
schen bevangen geraakt door
de warmte. Koeler weer ts voor
eerst niet te verwachten.