c Voetbal en ook nog wat 'gewone' tv "Ik hou van mensen en relaties" RADIO VARA zendt film van Marco Ferreri uit TV-ruhriftk 1 door Randy Crawford wil geen lachertje op het podium worden Kardinaal Alfrink praat met kinderen 'Chiedo Asiido ZATERDAG 3 JULI 1982 ZATERDAG 3 JULI HILVERSUM I VARA: 18.06 Dingen i 18.30 Folk live-opnamen. NOS: 18.55 Wimbledon Journaal. VARA: 19.00 Promenade Orkest. 19.30 Zing zo maar simpel een melodie. 20.03. Blaastest. 20.30 Een blokje Neder lands. NOS: 21.02 Langs de lijnn- sport en muz. 23.00 Nws en meded. VARA: 23.07-24.00 Wachten op mid dernacht met Herman Stok. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.10 Coulissen junior. OVERHEIDSVOORL.18.30 Uitz. Min. van Financien. TROS- 18.40 Voorzichtig breekbaar. 19.00 Het Hemelse Gerecht. (20.00 Nws.). EO:. 20.45 Laat ons de rustdag wijden. TELEAC: 21.30 Micro-electronica in bedrijf (5 herh.). 22.00 Geologie en water (5). EO: 22.30 Nws. 22.40 Re flector. 23.00 Klass. klankjuwelen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III Country Style. 22.02 Weekend Blues. 22.30 Pers Vers. 23.02-24.00 Jazztime. (NOS: Ieder heel uur nws). TROS: 0.02 De Top 100 van 1969. VARA: 7.02 Oeroude toververhalen. 7.30 Vroege vogels. 9.30 Het buit uit 'Tekst en muziek'. KROO 1 2 Ecuharistieviering. 11K 3BÜN Zondags pak, voor alledag. AVRO: 12.02 Muzikaal onthaal. 13.05 AVRO-Magazine. NOS: 14. 2 Radio Tour de France. 17.55 Ne- ded. 18.05 Akkoord. 1 .30 Hobby- scoop. KRO: 19.02 Luistersport.' 20.03 Voor huismussen en andere vogels. 20.20 Orkest(platen)bak. 20.40 Het transgalactische lifters handboek. TROS: 21.02 When the world was young. NOS: 22.45 NOS- Sportjourn. 23.00 Nws. en meded. De Nachtwacht. 4.02 Krieken met Adie. HILVERSUM II NOS: 8.00 Nws. KRO: 8.1 Ter Overweging. 8.1 Tussen de regels. 8.25 De Hutsge- klutste. 9.25 Waterstanden. HUM- .VERBOND: 9.30 Onbekend. IKON: Net zoals wij. 10.1È Kerkdienst. 10.55 Wilde ganzen. 11. i zondagmor- De andere wereld gen. NOS: 12.0 NOS-Wereldwijzer. 13.00 Nws. 13.10 Rechtspraak in Nederland. 13.55 Progr. voor buitenlandse werkne mers. ZvK: 1È 0 Kerkdienst. IKON: 1 .58 Wilde ganzen. 18.00 Nws. 18.1 Brood Spelen. 18.40 Liturgie Kerkmuz. NCRV: 19.1 Zondagavondmuz. NOS: 20.00 Nws. 20.03 Energie in overvloed. 20.30 Overmorgen. 21.1 HILVERSUM UI (NOS. Ieder heel uur nws.). AVRO 8.02 Ko de Boswachtershow. 8.3( AVRO's Sportpancrama. 9.02 Juisl op zondag. 10.02 Pim Jacobs' Pla tenscala. VaRA: 11. 2 Het zondagse gezicht van de VA RA op drie. 13.02 Dubbellisjes. TROS: 14. 2 De Europarade. 16.02 Gouwe Ou we Club. NOS: 1 .02 De Nationale Hitparade. 19.02 NOS-Jazz. 20.03 Radio Thuisland. KRO: 21.02 Demo. 23.02-24.0 Walhalla-Symphonie. HILVERSUM IV NOS: 8.00 Nws. 8.05 Vader Jacob. 9.00 Musica Reliosa. 10.00 Van het Nederlands concertpodium: kamer- muz. 11.0 Herhaling Holland Festival Concert. 13 00 Nws. 13.05 Opera-matinee. 14.15 Concerten op de zondagmid dag: Concertgebouw Orkest met in strumentale solisten - klassieke en moderne muz. (15.07-15.27 Praten over...). 16.05-1È0 Musica Nova. EO: 20.00 Orgelwer ken van Jan Zwart 20.25 Van U wil ik zingen. 21.00 Adagio. 22.00 3 X M - Wereldwijd. 22.45-23.00 Ontmoetin- Ieder heel uur nieuws. TROS: 7.02 Een goede morgen met Felix Hui- zinga. (8.06 Aktua). 9.03 Wegwezen. 13.06 Aktua. 13.25 Raad een lied., of Rpkppf]pf| Radio - tv Vier jaar geleden, toen het we reldkampioenschap in Ar gentinië werd verspeeld, was er ook televisie. En acht jaar geleden, toen het in West- Duitsland werd verspeeld, was er ook televisie. Voor zover mijn herinnering strekt ook net zoveel als op het ogen blik, - misschien zelfs wel meer, ik bedoel: net zo uitge breid als het tot nu toe in Bel gië en West-Duitsland gebeur de. Toch kan ik mij niet herinneren dat in 1974 en 1978 de kran ten even bol stonden van kla gerige of ironische stukken over de vloedgolf van voetbal programma's als vandaag de dag. Geen vrouwenpagina meer zonder interviewtjes met bekende of onbekende Ne derlandse vrouwen die hun oordeel geven over het „dage lijkse" voetbal, of die goede raad verschaffen over hoe je dit euvel het beste bestrijden of ontlopen kan. Ook de radio is bijzonder scheu tig met telefonische inter viewtjes met „gewone luiste- raarsters", die in schrille be woordingen uitleggen hoe zij door man en zoon verbannen worden naar de keuken, als de fatale uren slaan: 17.05 uur en 20.50 uur. Ben ik zo vergeetachtig, of klopt het dat die tegenzin van plus minus de helft van de Neder landse bevolking tegen dit on schuldige vermaak toen niet dezelfde vormen aannam als gedurende deze weken? En als het klopt, hoe komt dat dan? Chauvinisme? Hadden de vrouwen in '74 en '78 meer begrip voor, meer compassie met, meer tolerantie ten aan zien van onze fanatieke kijk- drift, omdat „onze jongens" toen meededen? En niet zo zuinig ook! Keken zij toen misschien zelf, tersluiks, ook met enige ani mo mee, niet omdat het voet bal was, maar omdat het oranjehemden waren met uit- spreekbare namen (Krol, Haan, Rep, Jansen), in plaats van al die namen waar ze nu, bij het binnenbrengen van de koffie met koek, mee gecon fronteerd worden: Halilhod- zic, Saad Al-Houti, Genghini, Figueroa, Petrzela dat klinkt tenminste nog ver trouwd), Sastrustegui, Tonin- ho, Cerezo, Sulakvelidze, Olarticoechea, Nyilasi. Fa- goaga, Abdel Kadar Horr, Mlynarczyk, Quiroga of Aou- dou? Dat is voor een gewone huis vrouw toch niet meer bij te be nen! Zelfs de Belg heet tegen woordig Czemiatynski! Moe der heeft braaf in haar keu kentje de koffie opgewarmd, komt de gewelddadige huis kamer binnen waar die onde finieerbare kleedkamergeur van mannenzweet en massa J 1 i V 1 LIL/I 10 IA j Nico Scheepmaker ge-olie hangt, en wat schettert er in haar oren? „Czemiatynski ontfutselt de bal aan Sulakveidze, maar Ebrahim Yousif Al-Doy fluit voor een overtreding, vrije schop!". Haastig vlucht ze weer terug naar haar veilige keukentje... Zo, nu heb ik weer even vol doende ammunitie geleverd voor een feministisch televi sieprogramma over vrouwen haat bij mannen in de over- gangsweken van het wereld kampioenschap. Wat was er deze week nog meer op de tele visie? O ja, voetbal. Valt het u ook op dat de Spaan se televisie heel zuinig is met herhalingen van betwistbare momenten (scheidsrechter floot voor buitenspel, of voor free-kick, was dat nu wel zo, even de herhaling bekijken, maar nee, geen herhaling), en dat ze bij herhalingen van doelputen of bij na-doelpun ten de draad te laat oppakt? Het moment waarop de bal in het doel geschoten werd is na tuurlijk heel belangrijk, maar minstens zo interessant is het vaak te zien op welke manier de goalgetter zich vrij pingelde, of de vrije ruimte werd ingestuurd met een slimme pass. Maar dat voor spel voor de grote ejaculatie krijgen we nu juist zelden te Is het u ook opgevallen dat we bij België-Sowjet-Unie niet, zoals te doen gebruikelijk was bij wedstrijden van Bel gië, Rick de Saedeleer als commentator kregen, maar gewoon Evert Ten Napel? Terwijl Rick juist tot volks held nummer een van het Ne- derlande volk was uitgeroe pen, met Mart Smeets zelf als gangmaker! Nederland had een nieuwe Tijl Uilenspiegel ontdekt, een kwinkslager zonder weerga, een man die nu eens iets gra- pigs en dan weer volstrekte onzin praatte („die verdedi ging lijkt wel Gruyerekaas, o nee, Gruyere heeft geen ga ten"), en nu werden we pot- dandriedubbeltjes toch weer opgezadeld met zo'n doodge wone Hollander! Die de wedstrijd bovendien erg onderwaardeerde en er ten onrechte over sprak alsof hij naar Oostenrijk-West-Duits- land zat te kijken. Is Rick de Saedeleer in Hilversum in on genade gevallen, om dezelfde reden als Leontien Ceule- mans, het zusje van Jan Ceu- lemans. de broer van Ray mond? Of haal ik nu verschil lende dingen door elkaar? Was er ook nog gewone televisie deze week? Af en toe. Een heel bezienswaardige tweedelige Amerikaanse tv-film, „Hay wire", bijvoorbeeld met Lee Remick en Jason Robards in de hoofdrollen, een interes sante documentaire over de schatten van Toet-Ank- Amon, zoals het uitgesproken werd, wiens koningsgraf drieduizend jaar geleden op 180 meter diepte verstopt werd. En wij zijn al trots dat we zevenhonderd jaar gele den een toren van 110 meter hoog konden bouwen! En er was nog meer kunst, als pleister op de voetbalwonde: ruim twee uur „Trilogie van het weerzien", toneelstuk van Botho Strauss, meer intrige rend dan meeslepend, en al leen door de VPRO uitzend- baar: de enige B-omroep met een C-mentaliteit. En ander half uur Tsjechov, een Rus sisch tv-spel, dank zij de VA RA. En een uur lang een aar dige documentaire van Lord Snowdon over geluk en geluk kige mensen. En het betreurde afscheid van Bob Bouma's briefkaart op de eerste rang Bob verloochende zich niet, en wist in zijn afscheids woord medewerkster Jose Kersten bliksemsnel nog even uitte spreken als Chosè Kerst en!). En interessante docu mentaires over de Koerden en de Andescultuur. En ander half uur Rimbauds dronken schip, en drie kwartier volks tuintjes, kortom: als je al die interessante, aardige, mooie, boeiende programma's bij el kaar optelt dan krijg je een totale zendtijd van acht voet balwedstrijden, terwijl we ook maar acht voetbalwed strijden te zien kregen, waar van een aantal bovendien nog stinkvervelend was ook. P.S. Ik voorspel dat „Hints", het nieuwe oeroude tv-spelletje bij de KRO, een even popu lair programma wordt als Babbelonië. AMSTERDAM (GPD) Nauwlettend bestudeert zij haar nagels. Aan de randen is de felrode nagellak verdwenen. „Denk je dat ik hier in de buurt een flesje remover zou kunnen kopen?", informeert zij. „Ik heb straks nameljjk ook nog een interview met een damesblad en zo kan ik natuurlijk niet op de foto. Dan zeggen al die vrouwen weer: hé, zag je die nagels van Randy Crawford? Dat is toch zeker geen gezicht. Nee, dat kan niet". Haar ogen beginnen te glimmen en even later laat zij zich lachend achterover vallen in haar stoel en kalm aan wordt duidelijk dat het haar niet werkelijk interesseert wat andere dames van haar na gels zullen denken. De zangeres van „One day I'll fly away" is klein van stuk. Een tik keltje te dik ook maar zij maakt middels opmerkingen duidelijk geen verandering in haar eetge woonten te willen aanbrengen, hoewel zij van mening is dat haar figuur haar op het podium wel eens in de weg zit. „Met dat lichaam van mij kan ik toch zeker niet gaan staan dan sen op het podium", zal zij tij dens het interview zeggen. De afgelopen jaren is Randy Craw ford een bekende verschijning geworden. Zeker in Nederland is zij geregeld te zien en te horen, want eerder dan bijvoorbeeld de Amerikanen hadden wij in de ga ten over welk talent Randy Crawford beschikt. „One day I'll fly away" werd hier een nummer één hit, maar deed in Amerika niet veel. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.35 Hier en nu. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.30 Nws. 8.33 Te Deun Laudamus. 8.54 Mo ment. 9.00 NCRV's Scheepsradio. NOS: 9.05 Gymnastiek voor de vrouw. 9.15 Werkbank. 9.24 Water standen. 9.30 Nws. NCRV: 9.33 Hart patiënt en samenleving. (10.30 Nws.) 10.33 Een klein halfuurtje. 11.00 De wereld zingt Gods lof. (11.30 Nws.). 12.00 Boer en tuinder. OVER- H.VOORL.: 12.16 Vast en zeker. NOS: 12.26 Mededel. voor land- en tuinbouw 12.30 Nws. NCRV: 12.36 Hier en nu. 12.55 Kunst- en vlieg werk. 13.00 Nws. 13.10 Kerk van daag. 13.30 Nws. 13.33 Nederland en z'n buren. 13.55 Hoogtepunten uit musical en operette. 14.30 Nws. RVU-NOS: 14.33 Agressie (1). NCRV: 14.53 Zingt voor de Heer. 15.15 Leven is kiezen. 15.30 Nws. 15.32 In't zilver. 16.15 Daar waar de molens staan. 16.30 Nws. 16.32 Het oude refrein. 17.00 Promenade. 17.30 Nws. 17.36 Hier en nu. HILVERSUM III AVRO: 7.02 Vol gas (7.30 AVRO's ra- diojourn.). 8.30 Radiojourn. 8.35 Bin- go. 10. 3 Arbeidsvitaminen. 11.03 Cees van Zijtveld. 12.03 Hollands Glorie. (12.30 Radiojourn.). 13.56 Per Saldo. 14.03 Muziek met Meta. 15.03 Het Steenen Tijdperk. 16.03 Toppop Dis co. (17.30 Radiojourn). 17.56 Per Sal do. HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade. 9.00 Aan woorden voorbij9.10 Lauda- te. 10.00 Muziek van Haydn. 11.0 Van hoog naar laag en omgekeerd. 12.30 Spektakel kort. 13.00 Nws. 13.05 Nieuwe Slagwerkgroep Am sterdam: hedendaagse muziek. 14.30 Hedendaagse kamermuziek. 15.15 Hedendaagse pianomuziek. 15.30 Uitheems. 16.00 Kollage van alle daags en zeldzaam. Randy: „Ik ben er nog niet zo groot als hier, maar er wordt aan ge werkt. De platenverkoop neemt toe en mijn naam wordt beken der. Vrijwel iedereen weet tegen woordig wel wie Randy Craw ford is. „Secret Combination" is een erg succesvolle elpee. Zelf heb ik geen voorkeur". Lachend voegt zij daaraan toe al haar platen leuk te vinden. „Om verschillende redenen en op ver schillende manieren, maar ik be doel eigenlijk dat „Secret Com bination" verreweg het beste verkocht is. De nieuwe elpee „Windsong" is net uit, maar is goed ontvangen. Het is even wachten of de single „One Hello" een hit wordt. „Sommige discjockeys waren en thousiast en het werd dan ook wel gedraaid op de radio, maar toch niet voldoende. Ik ben dan ook nog steeds populairder in Europa dan in Amerika. Dat be valt mij in zekere zin wel. Dat ik populair ben is fijn. Maar wil het ook in Amerika zijn". „Een reden dat het in Amerika nog niet werkelijk is gebeurd, is dat ik te veel tijd in Europa door breng. Als ze mij zoeken voor een interview ben ik er niet. En verder besteed ik te weinig tijd met rondlopen door het kantoor van mijn platenmaatschappij om ze te vragen waarom mijn platen niet beter verkopen. In Amerika zitje op de radiostations ook met dat gestructureerde top-veertig- werk. Eerst moet je een hit heb ben om je single gedraaid te krij gen. En die zenders die alleen el pees draaien kiezen er steeds an dere nummers van mij uit. Daar door krijgt één bepaald nummer nooit de kans door te breken". Liefde „Daarbij hebben ze er moeite mee mij te plaatsen. Wat voor soort artieste is Randy Crawford? Ze is zwart, ze zingt rhythm and blues, maar niet alleen rhythm and blues. Dus zolang je geen ster bent is het voor de radiozenders moeilijk je te plaatsen. Temeer daar ook dat strikt is onderver deeld. De één draait alleen coun try en de ander alleen hardrock. Dus wat moeten ze nu met mij „Weetje waarom ik „One hello" zo mooi vind? Nee? Nou, de tekst is werkelijk heel mooi. Geweldig fijn om te zingen, maar ook en tekst waar veel mensen zich ver want mee kunnen voelen. Daar houd ik van. Teksten over liefde. Geen gezeur over bijvoorbeeld politiek, want daar hou ik hele maal niet van. En als je over lief de zingt begrijpt iedereen het. Trouwens, in Amerika heeft het voor zwarten toch weinig zin zich met politiek te bemoeien". „Ik hou van mensen en van rela ties. Daar zing ik ook over. Ik zing over mijn eigen ervaringen en over dingen die ik graag zou willen ervaren. Je kunt jezelf best in een bepaalde situatie inle ven. Zoals een acteur of een ac trice. Daarom zing ik graag bal lads. Mensen zien te boeien met gevoelige nummers. Dat is een uitdaging". Humor „Op het podium moet je afwisse lend te werk gaan. Up-tempo- nummers en ballads. Beetje hu- Randy Crawford: "als je over de liefde zingt begrijpt iedereen het". mor ook. Het moet boeiend blij ven voor de mensen in de zaal. Voor bijvoorbeeld de man van de belichting is het veel ingewikkel der iets te doen wanneer ik op mijn plaats stil sta om een ballad te doen. Dan kan hij ook niet veel doen om het kijkspel interessan ter te maken. Maar ik heb bij voorbeeld helemaal geen zin om op het podium te dansen. Dat vind ik verschrikkelijk. Het zal wel eens moeten, maar ik blijf er een hekel aan hebben". „Anderen zijn vaak van mening dat het moet en dan luister je daarnaar, maar ik wens geen la chertje op het toneel te worden. Je moet er zelf in geloven. Ik kan niet bewegen zoals ik dat zou willen. Zingen en dansen zijn twee geheel verschillende disci plines. Misschien ben ik wel een luie artiest. Toch vind ik het meestal wel leuk om op te tre den". „Ik zou altijd nog eens in een echte musical willen zingen. Een Broadway-show. Dat is toch weer heel anders dan het podium op stappen om je nummers te zingen. Je moet bepaalde hande lingen elke avond op hetzelfde moment herhalen. Ik ben erg nieuwsgierig of ik die discipline kan opbrengen. Het theater vraagt toch weer heel andere din gen van je. Dat is een uitdaging". Relaties „In mijn privé-leven heb ik ook nog wel wensen. Ik zou bijvoor beeld best willen trouwen. Ik ben nooit getrouwd geweest en het is niet langer het allerbelang rijkste voor mij, maar toch... Ik heb een mooi huis in Los Ange les. Ik heb alleen niet zo veel tijd voor relaties. Het is ook niet makkelijk iemand te vinden die begrip heeft voor wat ik moet doen voor mijn carrière. „I cross that bridge when I get to it". Ik heb wel vrienden en er zijn ook best mannen die met mij willen trouwen, maar ik ben niet ver liefd. Ik heb ook te weinig zelf vertrouwen. Op een hoop terrei nen ben ik onzeker. Vooral waar het relaties betreft. Ik kan er niet tegen afgewezen te worden". „Natuurlijk, dat kunnen de meeste mensen niet, maar dat is waar schijnlijk de reden dat ik geen vrienden heb. Ik ben veel te bang dat mijn gevoelens zullen wor den gekwetst. Een relatie kan heel mooi zijn, maar ook heel pijnlijk. Maar inderdaad ja, op het podium gaan staan vereist ook moed. Dat is een andere vorm van een liefdesrelatie. Je staat daar en vraagt van het pu bliek je te accepteren. Dat valt ook niet mee. Ik heb iets te geven en ik wil dat het publiek dat ac cepteert. Daarom sta je daar te zingen, zo mooi als je kunt. Ge lukkig weet je dat ze gekomen zijn omdat je ze leuk vinden. Waarschijnlijk geef ik mijn liefde makkelijker aan een paar dui zend man in de zaal dan aan één persoon in het bijzonder". PIETER GROENEVELD HILVERSUM (GPD) - De KRO- televisie zendt morgenavond de tweede aflevering van het pro gramma „Op de praatstoel" uit. Dit keer babbelen twee jeugdige kereltjes met de kardinaal-in- ruste: Alfrink. De interviewertjes weten van tevoren niet met wie zij worden geconfronteerd. In de vorige aflevering spraken twee meisjes met Hans van Mierlo, mi nister van defensie. Zij wisten zich redelijk te weren op de ant woorden van de bewindsman. De vragen die gesteld werden, gaven blijk van een zekere voor kennis. Een kennis die zo groot was; het leek alsof de program mamakers de kinderen vooraf toch enige informatie hebben verstrekt. Tijdens het gesprek met Alfrink is te merken dat de jongetjes, Mi- cheal (10) en Guus (13), de gepen sioneerde kardinaal inderdaad niet kennen. Zij zitten weliswaar op een school die de naam van de kardinaal draagt, maar denken bij een eerste confrontatie dat hij dominee is. Door het gebrek aan voorkennis stellen de verslaggeverfjes vra gen die geforceerd overkomen. Een paar voorbeelden: „Wat vond uw moeder ervan toen n priester wilde worden?". En: „Woont u in een tehuis voor kar dinalen?". Alfrink geeft antwoorden, waar mee de kinderen niet veel verder komen. Hij heeft er moeite mee de kinderen de zaken in eenvou dige taal uit te leggen. Een programma als „Op de praat stoel" valt of staat met de keuze van de persoon die ondervraagd wordt. Van Mierlo was geschikt voor een dergelijk programma. Alfrink niet. Deze zomer volgen nog drie andere afleveringen. Wieteke van Dort, Marga Klompé en W. F. de Gaay- Fortman sr. zijn dan aan de beurt. (Zondagavond, Nederland 1 om 19.05 uur). 2 uit Ferreri's film "Chiedo Asilo", die laat z i wijze doet. dat de onderwijzer Roberto zijn werk op HILVERSUM (GPD) - „Ik hoop, dat het mij is gelukt te laten zien wat kinderen zijn: een oneindige rijkdom aan fantasie, intelligen tie, kracht en beweging". Dit zei de non-conformistische Italiaan se cineast Marco Ferreri naar aanleiding van zijn voorlaatste film „Chiedo Asilo" (Ik vraag asiel), die de VARA vanavond uitzendt. Hij is er echter ook van overtuigd, dat de volwassenen met hun traditionele opvoe dingsdenkbeelden die rijkdom verspillen, de fantasie smoren, het kind in de mens om hals brengen. „Chiedo Asilo (1979), met veel im provisatie tot stand gekomen en op het filmfestival in Berlijn met de Zilveren Beer bekroond, speelt zich goeddeels af op een kleuterschool in een betonnen buitenwijk van Bologne. Onder wijzer Roberto, hartveroverend gespeeld door de Italiaanse caba retier en tv-artiest Robert Benig- ni. gaat er als kleuterleider aan de slag en weet met zijn frappan te persoonlijkheid, zijn speelse en effectieve aanpak en inventie ve methoden de kleintjes niet weinig te stimuleren. Kinderpsy choloog en harlekijn tegelijk. Maar zijn spontane ideeën vallen slecht bij conservatieve ouders en ook krijgt Roberto problemen met de autoriteiten als hij zich over een weglopertje ontfermt. Intussen is hij een relatie aange gaan met de moeder van een van de pupillen (Dominique Laffin), die zwanger wordt en in een dorp op Sardinië de geboorte afwacht. De meester voegt zich met een groepje kinderen bij haar. Daar bij is ook het jongetje Gianluigi, dat weigerde te eten en te praten, maar nu wel degelijk blijkt te kunnen spreken. In een abrupt slot vraagt Gianluigi Roberto om hem mee te nemen de zee in, te rug naar de Grote Moeder. Ter wijl beiden in het water verdwij nen klinkt de eerste schreeuw van de pasgeboren baby. Een film, die tot nadenken aanzet - zoals bijna altijd b(j Ferreri het geval is. (Nederland 1; 21.55 uur.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 5