c c "Moeder Courage vormt onze bijdrage aan vredesbeweging" 3 LEZERS SCHRIJVEN 1 CJ 3 3 Nieuwe Scène naar Leiden Scheepvaart <^udcyiieuius VRIJDAG 25 JUNI 1982 Kunst LEIDEN - (GPD) „We hebben een soort slogan: zoals Moeder Courage met haar wagen meetrekt met de oorlog, zo trekken wij met onze tent tegen de oorlog". Karei Hermans produktieleider van het Antwerpse theatergezel schap Kollektief Interna tionale Nieuwe Scène (INS), dat volgende week naar Leiden komt met- „Moeder Courage en haar kinderen" van Brecht, praat er enthousiast over. In het nu bijna voorbije theatersei zoen bracht de INS al een Brecht-collage. De daarin ge speelde scènes zijn echter aller minst representatief voor de nieuwe produktie. Karei Hermans: „We maakten toen gemakkelijk toegankelijke scè nes, met eenvoudige speloplos- singen en in een traditioneel beeld. Nu gaat het niet meer om fragmenten en zijn we gaan werken vanuit de idee van het stuk, de actualiteitswaarde. Het is een anti-oorlogsstuk, geschre ven 1938, in een tijd van oorlogs dreiging. In de huidige periode is er ook oorlogdreiging. Wij inter preteren het stuk daarom in de situatie van vandaag, voor de mensen van vandaag. We moes ten daarom het oude verhaaltje aanpassen. De structuur is be waard gebleven". Moeilijk Een probleem met een stuk als Het Leids Kerkmuziekensemble geeft zondagavond a.s. een con cert in de Oud-Katholieke Kerk. Uitgevoerd worden werken van Byrd, Schütz, Monteverdi, Swee- linck e.a. De toegang tot het con cert dat om half negen begint is vrij. „Moeder Courage" is het feit dat het vastzit aan model-opvoerin gen, Brechts eigen enscenerin gen. „Het is verschrikkelijk moeilijk om het daarvan los te maken, dat is bij andere groepen ook al wel gebleken. We hebben het toch geprobeerd. Het heeft geen zin het publiek van van daag met een reconstructie van een voorstelling van toen op te schepen. Wij willen er met dit stuk op onze manier toe bijdra gen dat de vredesbeweging ster ker en sterker wordt". „We wilden ook niet als een Ant werps groepje zomaar een stuk brengen. We hebben er een inter nationaal project van gemaakt, met de Chileense regisseur Car los Medina, met Matthias Stein en Heinz Joswiakoswki van het Berliner Ensemble (Oost-Berlijn) voor respectievelijk dramaturgie en decor, we werkten samen met mensen in Nederland. Die ge dachte erachter is belangrijk, sa menwerking over grenzen, zelfs over muren heen. Dat is een fac tor om het vredesidee te verster ken". Mensen Het verhaal vertelt van Moeder Courage, die zich tijdens de 30- jarige oorlog in de 17de eeuw met haar kinderen door de moei lijke situaties tracht heen te slaan, met haar wagen vol handel achter de legers aan trekkend, en daardoor haar eigen kinderen de dood in jaagt. „Het gaat eigenlijk over de hou ding van de mensen, het gedrag van de moeder en de andere figu ren, dat bepalend is voor de ge beurtenissen. Van daaruit zijn wij vertrokken. De oorlogsdrei ging wordt ons opgelegd, door de machinaties van de macht, de handel, maatschappelijke struc turen. Maar dat wordt allemaal mede mogelijk gemaakt door de houding van de kleine mensen. Hun fatalistische houding en hun opportunisme, het beste er van maken wat in een gegeven situatie mogelijk is. Dat kan lei den tot de dood van de kinderen en tot een oorlog die zich steeds maar uitbreidt, omdat de men sen er niet tegenin gaan". Festival In februari was de INS op een tien daags festival in Berlijn. Daarna ging regisseur Medina met het gezelschap mee naar Antwerpen. In maart begonnen de repetities. Een maand lang improviseren, over thema's uit het stuk, over de toestand van vandaag. Al werkend werden visies ontwik keld, op de speelwijze, de rolbe zetting, het decor en de kos tuums. Er werden drie varianten gespeeld: Moeder Courage in de 30-jarige oorlog, in de Tweede Wereldoorlog en in deze tijd. Van elementen uit die drie varianten is uiteindelijk één geheel ge maakt. Tal van moeilijkheden werden overwonnen, financiële, techni sche; een regisseur die gewend is met een uit 280 acteurs, technici en andere medewerkers bestand ensemble te werken en het nu met twaalf spelers (drie extra nog wel) moest doen. plus een tiental tevens met tentbouw be laste technici. De samenwerking met de Oostberlijners roept nóg een vraag op, ingegeven door het feit dat de Italiaanse theaterma ker Dario Fo (wiens werk de INS ook speelde) eens kwaad het i haar kinderen' door de Internationa- Het Kollektief Internationale Nieuwe Scène heeft onlangs in het kader van hel Holland Festival vijf voorstellingen van Brechts "Moeder Coura ge en haar kinderen" in Rot terdam gegeven. Gedurende de eerste vijf dagen van juli brengt de groep deze voor stelling in haar nieuwe tent in Leiden. De tent w ordt op gezet in het Huigpark achter het Stadsbouwhuis. Berliner Ensemble verliet we gens de starre opvattingen daar over het spelen van Brecht. In dit geval evenwel geen gebelgde Belgen. „Een voorstelling als de onze in Berlijn maken, dat had nooit gekund. Maar de afstand Berlijn-Antwerpen is groot ge noeg om ons vrijheden te kun nen permitteren en die heeft Me dina zich ook gepermitteerd. Daar komt bij dat Fo geen res pect voor de tekst heeft, alleen voor het idee. Medina houdt zich wel aan de tekst en bouwt daar omheen zijn interpretatie" Bewijs De INS wil met de voorstelling het bewijs leveren dat Brecht niet al leen schreef voor gevestigde ge zelschappen als het Berliner En semble, voor de uitsluitend in schouwburgen werkende groe pen, „maar dat Brecht bij wijze van spreken gespeeld kan wor den op de hoek van de straat Hg was een volks-episch toneel schrijver". „Wij wilden ook een voor ons volksere taal. meer Vlaams Er was alleen de vertaling van Ger- nt Kouwenaar Die sloot niet zo aan bg onze visie. Daarom heb ben we Wannes van de Velde ge vraagd het stuk opnieuw te ver talen". Het plaatsen van brieven van lezers betekent niet dat de redactie de daarin weergegeven mening onderschrijft Brieven kunnen van redactiewege worden ingekort Teatro Nucleo (4) Bij het lezen van de briefwisseling tussen Bert Koekebakker en Tóch Teater in de rubriek lezers schrijven, bekroop mij het ge voel dat wederom onrecht wordt aangedaan, jegens personen die proberen het culturele leven in een stad zoals Leiden inhoud te geven. Uit contacten met het culturele we reldje binnen Leidens stadsmu ren, heb ook ik moeten constate ren dat zonder uitzondering Bert Koekebakker niet serieus geno men meer wordt, ondanks zijn scherpe, recensies in uw blad. Tóch Teater slaat de spijker op zgn kop wanneer het schrijft: Meestal neemt niemand de moeite om te reageren op de stukjes van Bert Koekebakker.' Bert Koekebakker weet zijn pen goed te hanteren, maar culturele desinteresse, gemakzucht en on begrip knagen aan de geloof- waardigdheid van zón jongen als recensent. En over deze geloof waardigheid wil ik het nu even hebben. Hij werpt ook mij de handschoen hij schrijft: werd Koekebakker dan wel serieus ge nomen toen op 9 februari 1979 een lovende recensie over Met Zonder Met, met Middendorp als ambitieus middelpunt, in deze krant verscheen? Was het toen geen schande voor dit dagblad, dat Middendorp c.s. door Koeke bakker gerecenseerd werden? (einde citaat). Nee, zeg ik dan, ook zijn positieve kritiek wordt niet serieus geno men door de theaterwereld bin nen Leiden en omstreken. Brie ven, met daarin teleurstelling of woede, blijven dan wel achter wege. Initiatiefnemers, gezel schappen en artiesten worden door lovende recensies niet di rect in hun belangen geschaad. Maar of deze recensies dan ook maar meteen serieus genomen moeten worden? Ik neem Bert Koekebakker niet meer serieus, terwijl hij toch een lovende recensie op 21 septem ber 1981 schreef over onze groep Bries optredend in de Stadsge hoorzaal, tijdens het Leidse Folkfestival. Vanuit deze relatief riante positie (wij hebben wel een positieve re censie gehad) reageer ik tóch op dezelfde kritiekpunten geuit door Tóch Teater. in de weten schap dat dit wellicht meer ge wicht in de schaal legt. Een staaltje van gemakzucht en onbegrip toonde Bert Koekebak ker door na de eerste minuten van ons optreden weg te lopen en er desondanks over te schrij ven. Hij suggereert alleen maar en 'toespelingen, woordspelin gen, geestigheden, die alleen maar dienen om een gebrek aan belangstelling te verhullert slaan op de wijze waarop Bert Koeke bakker schrijft. Het verbaasde mij niet dat ook de ze'schrijfstijl te vinden was in de aan ons optreden gewijde recen sie: Van Bries moeten hier ge noemd worden.... (hg noemt hier enkele nummers). Door dit te doen verhult hij echter nog veel meer dan alleen gebrek aan belangstelling. Hij sugge reert wederom een vermeende aanwezigheid plus dat hij een 'foute interpretatie maakt van het begeleidend stencil, zoals Tóch Teater óók in haar brieven schrgft. Want wat gebeurt er? Bert Koekebakker schrijft vervol gens: "genoemd moeten worden "Walgelijke Walsje" (hebben we niet gespeeld). "Het Monster van Kreta" (hebben we niet ge speeld). "Dirthy Leather" (heb ben we niet gespeeld) en "Je t'ai- me" (hebben we óók niet ge speeld) Hij verbindt hier echter wèl aan: "Na meer dan acht uur luisteren en kijken wordt hoogtepunten noemen een moeilijke opgave. In de bar waren dat ongetwgfeld Pieremachocel (naam fout over genomen) uit Utrecht en Bries uit Leiden". Logisch dat zo'n waardeoordeel moeilgk te geven is als je niets gezien hebt en alleen de num mers overschrijft van een Bnes- stenciltje. Bovenstaande feiten spreken voor zich uit. men krijgt alleen zo wei nig de kans om er kennis van te nemen omdat inderdaad weinig mensen de moeite nemen om te reageren op de stukjes van Bert Koekebakker. Ongewild knabbelt hij met zijn on geloofwaardige recensies aan de betrouwbaarheid van Leidens grootste krant. Jannie Hopman (manager Bries) Maredijk 33a Leiden Teatro Nucleo (5) Welk oud zeer brengt Jan Midden dorp ertoe, dergelgke ingezon den stukken te schrijven? Of scheert hg alle toneel- en andere verenigingen over die ene. des Middendorps kam? Wij hebben als toneelvereniging uit de recensies van Bert. vaak "lering en profgt" getrokken Toegegeven, de ene recensie valt beter dan de andere, maar het is beslist niet zo dat de "hele Leid se Theater" wereld weinig waar dering heeft voor het werk van Bert Koekebakker. In de 35 jaar dat ik toneelspeel heb ik diverse recensenten van het Leidsch Dagblad meegemaakt en 't moet mg van 't hart dat juist Bert Koekebakker de moeite neemt die dingen in een recensie te zetten, die van wezenlgk be lang zgn! Dat dit wel eens min der prettig uit kan vallen, is daar aan ondergeschikt' Riet Krispijn-de Wolf Lammenschansueg 29 Leiden Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "It's my turn", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, al LJDO 1 (124130): "De amateur", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30,16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 2: "Missing", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 3: "La femme d'a cóté", da 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 4: "Monty Python", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30,16.45,19.00 en 21.15 uur. 12 jr STUDIO (133210): "Tales of ordinary madness", da. 19.00 en 21.15 uur. Do, vrij, ma en di ook: 14.30'uur, 16 jr. Kindermatinee: "Tekenfilm arsenaal", za, zo en woe: 14.30, Zo ook: 16.45 uur. TRIANON (123875): Les uns et les au- tres", da. 14.00 en 20.00 UUr, al. REX (125414): "De hete nachten van Jo sephine Mützenbacher", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15. 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 18 jr. Nachtvoorstelling: "Gerijpte vruchten", vrij en za: 23.30 uur, 18 jr. Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Les uns et les autres", da. 20.00 uur. Zo. 15.45 en 20.00 uur, aL "Het wilde bloed", ma, dl, do en vnj: 13.30 uur, 18 jr. Nachtvoorstelling: "Het wilde bloed", za: 24.00 uur, 18 jr. Kindermatinee: "Donald Duck's zomer feest", za, zo en woe: 13.45 uur. EURO 2 "Inpikken en wegwezen" da. EURO 3: "De huid", da. 13.30, 18.30 en 21.15 uur. Zo. 13.45,16.00,18.30 en 21.15 uur, 16 jr. EURO 4: "Jaws 1". da. 13.30, 18.45 en 21.00 uur. Zo. 13.30, 16.00 en 21.00 uur. 12 jr. Nachtvoorstelling: "Jaws 1", za. 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY. "Ik ben Joep Meloen", vrij 19.00 uur; za 16.00 en 19.00 uur; zo 15.30 uur; woe 16.00 uur, al. "Caligula", Do, vrij en za 21.00 uur, 18 jr. "Clockwork Orange", Zo 18.15 uur; ma t/m woe 21.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Billy Turf', Za 14.00 13.30 i; 14.15 i Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "De stilte rond Christine M", da. 14.45. 18.45 en 21.15 uur, 16 jr CITY 2: "Clash Titans", da. 14.45 (beh za en woe) 18.45 en 21 15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Tom en Jerry-festi- val", za en woe 14.30 uur. CITY 3 "History of the world, deel 1". da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr CITY 4: "Tiroler avontuurtjes", da. 14.45 (beh za en woe)en 18.45 uur, 16 jr. Exposities Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Bibliotheek - Nieuwstraat 4, tentoon stelling "Droomwereld", tot 1/8, ope ningstijden bibliotheek. Oegstgeest - Kunstcentrum Lange Voort, expositie van Jan van den Bos, Monica Elias, Kitty Langenberg, Ineke Pijn, Leo Vogelenzang, tot 27/7, di t/m vr 13.30-17.30 uur, vr 19-21 uur, za 12-17 Gemeentehuis Leiderdorp - t/m 28/7, Bep Broekema-Van Dijk, etsen, litho's; tekeningen, ma t/m vr van 8-17 uur, do van 19-21 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden', ma t/m za van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur. Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrgdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14 00 uur tot 19.00 uur - de afdeling intensieve zorg uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. Sport medisch Advies Centrum: blessurespreekuur Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandag: van J 9.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabetb-Ziekenbuls: Volwassenen: dagelgks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur. afdeling C.C.U. (hartbewaking) da gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14,00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avond bezoek uur afdeling Verlos kunde 18 00-19.00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30 18 45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiénter. doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi- /KBU-BNi IN PB SIM?. BPiP6MIS>CHB ON6&- HOCRZAAMMBlP. PLiatTS kveezu iw\ ftoune. Galerie Denise Stephan t/m 27/6, Mark Rietmeijer beelden, Johannes van Hoften acrylschilderingen. Rineke Kop schilderijen, vr, za, zo, van 13.30-17.30 Pieterskerk: ruimtevaarttentoonstelling "Tussen hemel en aarde" tot en met 4 juli, dagelijks van 11 tot 17 uur, donder dag tot 22 uur. Art-tea-house De Oude Rijn - tot 12/7, Nixje Straus, olieverfschilderijen - aquarellen, di t/m za van 10-19 uur, do tot 21 uur, zo 11-18 uur, ma van 12-18 Galerie Fenix - Botermarkt 26, t/m II Han Rotteveel, schilderijen, di, wo, 10-19 uur, do 10-21.30 uur, za 7.30-18 u zo 11-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m 5/9, tentoonstelling 'Het Kloppend Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland., ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinder kliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18 30- HT.OO uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). tsezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn RIJNOORD: bezoektijden 's middags 14.30—15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur Extra bezoek voor de hartbewa- king: 's ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafde ling: 's avonds 19.30-20.30 uur Kinder afdeling 's middags 14.30—15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel 020- 175000). [/IK. KOM u VBR6(f*ïeNi& VKA&BNTVOOR 'MLSN VJANCWBM OWMerptB BKBIM- w&si&es. tespoe.u uc. ik hap &oze PlANNffN. K WILPB OPRDBR KR&AlftvJ <*A «- Ote&N IN M'JN MACKf-Ife M Een by of-geen by, dat ■s de vroaq Wj geheim wapen hebben waardoor D/kkoch'kkoe op slag van gedachten veranderen yHeb dus geen vrees. J /k^ Wij afstammelingen zj'n van vroegere tempel bewoners Wij h'ier al honderden jarer vreedzaam teven en hard vreedzaam leven en hard werken Wj landbouwers zjn Qnoenten en fruit V I i laten aroet en rept n n therlrprl vrr» gemalen pep» r. twee theelepel* paprikapoe der een theelepel m«jo- raan en een halvr thee lepel tym Wat 250 g champignon* goed uit en »ngd te verticaal in dunne plakje* Hak te zachtjes in boter *amen met twee eetlepel* fyoe uisnipper» en de krui den Voeg enkele re tie plakken kalfslever van samen ongeveer 300 g in boter N'ven reer ver wordt droog en taai al* u het by hoog vuur of te lang bakt Probeer ook een» lama lever' Leg de plakken schaal en schep het leitje* bestrooid met Hjkeiyk versgehakte WIN A BORN 25 juni 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: - De koning van Zweden en Noorwegen (Oscar II; tot 1905 waren beide landen door een personele unie met elkaar ver bonden. Red.) heeft de zitting van de Noorweegsche Storthing gesloten met een troonrede, waarvan hij constateerde dat in den laatstverloopen tijd 's lands ontwikkeling zeer belem merd werd door het streven van het Parlement naar beperking van 's konings conslitutioneele rechten. Met nadruk deed hij uitkomen dat alleen de tuer machten van den Staat ver- eenigd het recht hebben de staatswetten te veranderen. Hij voor zich is voornemens de Grondwet te verdedigen, en alle goede burgers roept hij op om hem hierin te ondersteunen ten einde de voor dee len te verzeke ren welke de staatsregeling op levert. waaronder het volk door twee geslachten heen in geluk en vrijheid geleefd heeft. In eene circulaire aan de verschillende gouverneurs heeft de Russische minister van bin- nenlandsche zaken te kennen gegeven, dat de verantwoorde lijkheid voor verdere anti-semi- tische demonstratien op de gou verneurs rust. Elke manifesta tie van dien aard zal het on middellijk ontslag en de gerech telijke vervolging na zich sleep en van de betrokken overheids personen. wier eerste plicht de handhaving der openbare orde Vijftig jaar geleden De "Star" meldt, dat op de Cocos-eilanden in den Indi- schen Oceaan een groote schat gevonden is. die reeds door vele expedities was gezocht. De waarde txm de schat zou onge veer 150 mi (luren gulden bedra gen en bestaan uit waardevolle voorwerpen, die door rijke per sonen tijdens de revolutie van 1863 in Peru daar waren be graven. Een geweldige vloedgolf heejt het badplaatsje Guyutlan in den Mexiranasrhen slaat Co- lima goeddeels verwoest De springvloed drong 800 M het land binnen en vermelde vil la's, een nieuw badhotel en het pas voltooid station Men vreest dat 500 badgasten, die zich op het strand betxmden, in den vloed zijn omgekomen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 23