c c c "Walzer" van Pina Bausch: overrompelende uitdaging D 3 3 Lezers schrijven Onderhoudend pantomime Rob van Reijns 'Zauberflöte: Scheepvaart cdiudc)Li leuuts MAANDAG 21 JUNI 1982 AMSTERDAM - Iedereen heeft het gisteravond op de te levisie kunnen zien, Pina Bausch heeft met "Walzer" weer een overrompelend werk afgeleverd. Of je het nu nog dans kan noemen of niet, maakt helemaal niet uit, het nieuwe programma van Tanztheater Wuppertal is meeslepend en uitdagend en een toetssteen voor alle an dere theater. Een half uur van een programma van Pina Bausch zegt meer dan veel avondvullende voorstellingen van anderen. Haar kracht ligt voor een belang- rijk deel in de manier waarop ze gebruik weet te maken van de persoonlijkheden van de leden van haar groep. Het zijn één voor één mensen met een krachtige uitstraling, die in hun eentje een vol Carré in hun greep kunnen houden. "Walzer" is bovendien een heel persoonlijk stuk. De spelers ver tellen hun naam en roepnaam, la ten iets zien wat zij van hun ou ders of grootouders hebben geerfd, vertellen de wijze raad, Sopraan Dorothea Weiss overleden WEST-BERLIJN De Sopraan Dorothea Weiss die sinds 1965 was verbonden aan de Deutsche Oper in West-Berlijn, is op 46-ja- rige leeftijd na een zwaar ziekbed overleden. Dorothea Weiss was geboren in het Oostenrijkse Burgenland. Zij de buteerde in 1962 in Bielefeld als Evchen in Wagners Meistersin- ger. Verbonden aan de Deutsche Oper debuteerde zij in de titelrol van Puccini's Madame Butterfly. Onder de klassieke rollen die Weiss in West-Berijn op haar naam bracht waren Agathe in Webers Freischutz, Leonore in Fidelio van Beethoven, Mimi in Puccini's La Boheme, Ludmila in Die Verkaufte Braut van Smetana, het kamermeisje in Verdi's Macbeth en de Leimetze- rin in Der Rosenkavelier van Ri chard Strauss. die ze van thuis hebben meege kregen, zeggen wat ze vroeger graag wilden worden en be schrijven hun favoriete land schap. Zo lijkt het alsof de spe lers een stukje van henzelf bloot geven en krijg je als toeschouwer de indruk dat je hen een beetje hebt leren kennen. Het grote vakmanschap van de spelers stelt Pina Bausch ook in staat de voorstelling verder heel sober te houden. Van een decor is nauwelijks sprake, de kos tuums, een driedelig pak voor de heren en een avondjurk voor de dames, blijven de hele avond de zelfde. De bewegingen en de taal zijn in wezen simpel, maar krij gen door de herhaling een hyp notiserende uitwerkinghymnen van Schubert, Schumann en Rossi en chansons van Edith Piaf, zijn sfeertekening en geen ondersteuning van de bewegin gen. Pina Bausch spot in "Walzer" weer met alle afspraken. Het stuk is een regelrechte uitdaging aan de toeschouwer, die steeds als hij denkt houvast te hebben, weer in de kou wordt gezet. Zo wordt een bloemenhuldiging tot in het absurde doorgevoerd, een kus duurt tot de spelers er bijna bij neervallen. Zelfs de voor- en na delen van de diverse middelen om vliegen te verdelgen worden uitvoerig doorgenomen. In "Walzer" wordt de vloer aange veegd met Duitsland, klassiek ballet, omgangsvormen en ge sprekken, door dat alles tot in het absurde door te trekken. Maar het meest moet het theater het nog ontgelden. Want wat moet je denken van een speler die eindeloos bezig is met een zelfgevouwen papieren mandje' Of van een andere, die flauwe moppen vertelt en er zelf het hardst om moet lachen? Als "Walzer" afwijkt van eerdere Pina Bausch-programma's, dan is het vooral door de vrolijke toon. Bijna doorlopend kan er gelachen worden om banale- of naieve grappen en bewegingen. Zo wordt bijvoorbeeld aan de spelers gevraagd, wat ze zouden doen als ze een diertje waren dat met een stukje kaas in een kooi wordt gevangen. De eerste ant woordt: "Scheisse". Een andere zegt: "En ik houd niet eens van kaas". Ook de tragische scènes worden komisch door een ironische on dertoon. Zo zwemmen de dan sers vrolijk keuvelend in hun uit- gaanskleren naar Beiroet, Port Stanley en El Salvador. De prachtige scène van een stamp voetend meisje, woedend op zichzelf en op iedereen, is zo overdreven en tegelijk zo begrij pelijk dat je een glimlach van herkenning niet kunt onder drukken. De hysterische scènes, waarin spelers door diepe emo tionele dalen gaan, worden tel kens platgewalst door de bezwe rend schrijdende optocht op walsmuziek. De enige waarde die Pina Bausch overeind laat is die van het jon ge leven. Het filmpje van de pasgeboren baby straalt teder heid uit en onversneden liefde, maar juist door het in deze voorstelling op te nemen, werkt het het sentiment in de hand. Het had wat mij betreft rustig achterwege kunnen blijven. "Walzer" is een drieënhalf uur du rende aanmoediging om na te denken over de gedachtenloze rituelen, die de goedkope smee rolie vormen waarop het leven voortrolt. ARIEJAN KORTEWEG Reijn rechts) en Bessie Barclay resp. als Papageno en Papage- na. AMSTERDAM - Na de Zauberflö- te-reconstructie van Ton Koop man heeft het Nederlandse Pan tomime Theater Rob van Reijn een geheel andere versie van Mozarts sprookjesopera uitge bracht. Ten tijde van Mozart was het ge bruikelijk populaire opera's te bewerken voor een klein instru mentaal ensemble, dat de beken de melodieën als huis- of achter grondmuziek kon laten weerklinken. Een dergelijke be werking, waarbij een complete opera meestal werd terugge bracht tot ongeveer drie kwartier muziek, maakte Josef Heiden- reich in 1792 van Die Zauberflö- te. Diens versie voor blaassectet werd voor dit Holland Festival door Bastiaan Blomhert bewerkt tot een totaal van ruim anderhalf uur, waarbij de instrumentatie werd uitgebreid met fluit en con trabas. Rob van Reijn maakte daarop een pantomime, geheel volgens de lijnen van het oor spronkelijke gegeven, en deze produktie ging in het afgelopen weekeinde in het Pantomime theater aan de Amsterdamse Haarlemmerdijk in première binnen het HF-project "op zoek naar Mozart". Muzikaal werd het een onderhou dend geheel, gedeeltelijk door de speelsheid van de muziek zelf, gedeeltelijk door de bewerking; de ervaring heeft trouwens uitge wezen dat Mozart zich uitste kend laat bewerken voor een bla zersensemble. Het gebrek aan variatie in de klankkleur en ook het niet helemaal perfecte spel van het Haagse Blazersensemble "Oktopus" riep echter de vraag op of deze versie niet te lang is voor een uitvoering die de mu ziek uit de afeer van achter grondmuziek naar het centrum van de belangstelling trekt. Als pantomime moest deze Zau- berflöte het vooral hebben van Rob van Reijn zelf als een koste lijk uitgewerkte Papageno die het toneel beheerste op een wijze Schikaneder waardig. In zijn aandacht voor details was hij echter een eenling, hoewel ook Gonny Sanders in de dubbelrol Koningin-Pamina een aantal mooie momenten had. De Tami- no van Hans Langeree was meer akorbatisch dan expressief en Marius van Sprundel wist onvol doende gebruik te maken van de mime-truc om twee personages (Sarastro en Monostatos) gelijk tijdig door dezelfde figuur te la ten vertolken. Enkele van de kleinere rollen trokken vooral de aandacht door een charmante presentatie (de drie knapen, Bes sie Barclay als Papagena), maar verder moest men bij dit nog jon ge gezelschap toch een gebrek aan professionaliteit en training constateren. De aankleding van Rob van Reijn en Willem Bijmoer was smaak vol en inventief, al was het vreemd dat men had afgezien van een slang in de eerste scène, terwijl er later wel met dierfigu ren gespeeld werd. Zeker na nog enkele bekortingen is dit echter een onderhoudende voorstelling voor met name een jeugdig publiek. Verdere uitvoe ringen hebben in Amsterdam plaats op 22, 23 en 24 juni en in het Haagse HOT op 25 juni. PAUL KORENHOF Teatre Nucleo (2) Het is beslist niet m'n gewoonte op ingezonden brieven te reageren, maar de naam van Jan Midden dorp onder de reactie op mijn jongste recensie veroorzaakt op z'n minst een vertederende glim lach. Blijkbaar heeft Midden dorp z'n strategie gewijzigd. Schaarde hij zich in het verre verleden immer onder degenen, als lid van de cabaretgroep Met Zonder Met', die met een stuiten de vorm van onechte vriendelijk heid lokale bekendheid via on dergetekende in dit dagblad na streefde. Nu heeft Middendorp, in z'n nukkig streven naar erken ning, de sluier van de anonimi teit afgeworpen. Hij heeft het zwaard van de polemiek gekozen om in een reactie op een recensie de man te spelen in plaats van de bal. Hoe zijn anders de eerste en de laatste alinea van de reactie te verklaren? Middendorp, en blijkbaar in z'n kielzog Vie veen, doet het één, maar laat het ander niet Óf je neemt Koekebakker niet serieus en reageert als consequentie daarvan ook niet op een blijk baar clichématige recensie over Teatro Nicleo of je neemt Koeke bakker wèl serieus en reageert relevant, zakelijk en wars van blijkbaar bestaande persoonlijke weerstanden. Werd Koekebak ker dan wel serieus genomen toen op 9 februari 1979 een lo vende recensie over 'Met Zonder Met', met Middendorp als ambi tieus middelpunt, in deze krant verscheen? Was het toen geen schande voor dit dagblad dat Middendorp c.s. door Koekebak ker gerecenseerd werden? Dit soort ondermaatse aantijgingen schijnen blijkbaar alleen uitge lokt te kunnen worden als Mid dendorp voor de zoveelste maal een schuchtere poging onder neemt enige invloed op het Leid- se culturele leven uit te oefenen. Z'n jongste poging zichzelf tot primus inter pares van 'Odessa' te promoveren, heet "Toch Tea- ter", dat ik in m'n onschuld in haar bestaansrecht bevestigde. Maar hebben Middendorp en Koekebakker het wel over de zelfde voorstelling? Koekebak ker keek en Middendorp spoed de zich, tijdens de voorstelling, minstens zeven maal naar de in gang van de Burcht, waardoor nij enerzijds de door Koekebak ker gerecenseerde voorstelling slechts ten dele heeft gezien en anderzijds de opgeschoten jon getjes miste, die, via een niet be waakte andere ingang binnenge komen. luidruchtig z'n jongste theaterpoject in gevaar brachten. Middendorp leek tijdens de voorstelling van Teatro Nucleo meer bezorgd over het karkas van de al eeuwen overeind staan de Burcht dan over de artistieke prestaties van Teatro Nucleo. Z'n referenties naar het ïmprovisa- tie-element van de voorstelling (klokken en blaffende honden) zijn dan ook louter auditieve in dicaties en laten grote twijfel overeind waar het de louter vi suele waarneming van de voor stelling betreft. Heeft Midden dorp voldoende van de voorstel ling gezien om deze reactie te rechtvaardigen? Ik meen van niet. Tot zover 'de man'. Wat 'de bal' betreft kunnen we helaas kort zijn. Ik prentendeer nimmer dat m'n mening de (enige) juiste is. Verre van dat. Ik ben het on eens met Middendorps/Vieveens argumentatie, hetgeen niet im pliceert, dat ze ongelijk hebben. Ik kan slechts m'n argumenten recapituleren, zonder de illusie te koesteren daarmee ook te overtuigen. Wat ook de reden mag zijn ge weest: de voorstelling begon mèèr dan een half uur te laat; de oorspronkelijke locatie binnens kamers werd door de grote be langstelling naar buiten verban nen met alle ongerieflijke koude consequenties van dien. Als bo reling onder de theaterorganisa ties dient Tóch Teater zich te reli- seren, dat de omstandigheden waaronder het pubhek naar een voorstelling kan kijken niet doorslaggevend zijn, maar wel medebepalend. Bepalend voor de teneur van de re censie zijn voorts het aantal, voor Middendorp door die blijkbaar onbekende in/uitgang niet zicht bare tussentijds wegwandelende bezoekers en de hiernaar ge vraagde reacties van wèl geble ven bezoekers na afloop van de voorstelling. Een recensie mag. maar m'n bescheiden mening, niet het exclusieve platform zijn van de journalist, maar een sym biose van alle hierboven geschet- se factoren. BERT KOEKEBAKKER Splin terlaan 142 Leiderdorp Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Meteor", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 1: "In de huid van een killer", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LiDO 2: "Missing", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "Chariots of fire", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 4: "La femme d'è cóté", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 ir. STUDIO (133210): 'Tales of ordinary madness", da. 19.00 en 21.15 uur, do., - vr., ma. en di. ook 14.30 uur,16 jr. EURO 1: "Een nummertje tussen de coulissen", do., vr., ma. en di. 13.30 uur. za. ook 24.00 uur, 18 jr. Kindermatinee: "Donald Duck's zomer feest", za., zo. en woe. 13.45 uur. EURO 2: "Ordinary people", da. 13.30, 18.30 en 21.15 uur, zo. ook 16.00 uur, Nachtvoorstelling: "Driver", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Strafbataljon Charlie Bravo", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "Dead and buried", da. 13.30, 18.45 en 21.00 uur, zo. ook 16.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Het slangeëi", do. 21.00 uur, vr. en za. 21.30 uur, 16 jr. "Sphinx", vr. en za. 19.30 uur, za. ook 16.00 uur, zo. 15.30 en 18.15 uur. 12 jr. "Atlantic City", zo. 21.00 uur (besl.), di. en woe. 21.00 uur, al. Kindermatinee: "Dumbo, het vliegende olifantje", za. 14.00, zo. 13.30 14.15 uur. Bioscoop Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "The Battle of Britain", da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, 12 jr. CITY 2: "Southern Comfort", da. 14.45 (beh. za. en woe.), 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Popeye", 14.30 uur. CITY 3: "Tiroler meisjes op het liefdes pad", da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. CITY 4: "Popeye", da. 14.45 tAATSie MgM.. SASORfioep TRIANON (123875): "Les uns et les au- tres", da. 14.00 eri 20.00 uur, al. REX (125414): "Paspoort naar het por noparadijs", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Sissy's hot sum mer", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Les uns et les autres", da. 20.00 uur, zo. 15.45 en 20.00 uur, al. Exposities Scheepvaartinforaiatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Bibliotheek - Nieuwstraat 4, tentoon stelling "Droomwereld", tot 1/8, ope ningstijden bibliotheek. Gemeentehuis Leiderdorp - t/m 28/7, Bep Broekema-Van Dijk, etsen, litho's, tekeningen, ma t/m vr van 8—17 uur, do van 19-21 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden', ma t/m za van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur Galerie Denise Stephan - t/m 27/6, Mark Rietmeijer beelden, Johannes van Hoften acrylschilderingen, Rineke Kop schilderijen, vr, za, zo, van 13.30-17.30 Pieterskerkruim tevaarttentoonstelling "Tussen hemel en aarde" tot en met 4 juli, dagelijks van 11 tot 17 uur, donder dag tot 22 uur. Art-tea-house De Oude Rijn - tot 12/7, Nixje Straus, olieverfschilderijen - aquarellen, di t/m za van 10-19 uur. do tot 21 uur, zo 11-18 uur, ma van 12-18 Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m 5/9, tentoonstelling 'Het Kloppend Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland, Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; inet uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19 00 uur - de afdeling intensieve zorg uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. Sportmedisch Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandag! van 19.30-20.30 uur Bezoekuren St. Elisabetb-Ziekenbuis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur. afdeling C.C.U. (hartbewaking) da gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14 00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avond bezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19 00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18 45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinder kliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- Ifl.OO uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn RIJNOORD: bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur. 's avonds 18.30-19.30 uur Extra bezoek voor de hartbewa king: 's ochtends 11 00-11 30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafde ling: 's avonds 19 30-20.30 uur Kinder afdeling 's middags 14.30-15.30 uur. 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000). FRED BASSET ÊENK3P KOBRE.AUB... ..EN WEB. SAUCJSeSaOOOJES. FIUBERKE ZET VLUG DE TOESTAND UITEEN. en jsdie vette oliebollen zijn naar hun dorp teruggekeerd met Jommeke en drie j/an die magere haringen Ik wou ze juist achterna toen ik het fluitje hoorde U f A 141 f Okee tJommeke is dus voorlopig veilig Maar ik wil meer weten over al dat geheimzinnig sgedoe J VISCOCKTAIL troen«.ap. papnkapoc door Snyd een groene kleine, «malle reepje» en itoof die in wat bo ter. met een dcktcl op de pan, tot ze zacht be ginnen te wor.j. r. Meng ze na afkoeling voor de cocktail Verry loor toevoeging Ml drupje iherry of >ok achy (Je* gekookte hampignoni of gepel Ie garnalen Geef er •eragerooaterd brood >1) WIN A BORN - Op de heden te Rijnsburg ge houden paardenmarkt waren ongeveer 269 paarden aan de lijn. De handel was tamelijk le vendig en de vraag naar goede werkpaarden groot. Hooge prijzen werden er niet besteed. De marktbeweging was, wan neer men de weersgesteldheid in aanmerking neemt, grooter dan men verwacht had, of schoon vele koopers wegens den hooibouw afwezig waren. - Uit den uitslag van de Parij- sche wedvlucht, door de Haag- sche Postduivenvereeniging "De Ooievaar" uilgeschreven, blijkt dat deze wedvlucht bij zonder schuierende resultaten heeft opgeleverd. Te 5 uren 15 minuten Zondag-ochtend uit Parijs opgelaten, was reeds de eerste duif te 10 uren 3 minuten te Delft terug. Geen vijf uren tijds had de vlugge vogel dus noodig gehad om de lange reus te doen. Ook de overige duiven kwamen snel achter elkander terug en het overgroote gedeelte was des middags in de verschil lende hokken aanwezig. De eer ste prijzen vielen aan de heeren Van Schaik te Delft ten deel. die lid zijn van de vereeniging "De Ooievaar", wier Haagsche le den ook zeer gelukkig waren, zelfs zoo dat één duif van den heer C D. Doeleman zonder metgezellen naar Parijs gezon den toch nog onder de prijs- s behoorde. jaar geleden dat de bevolking van alles ver stoken is en zich met gras en boomschors voedt. Zij verkoopt zelfs haar kinderen, zes Chinee- sche dollars voor een jongen en tien voor een meisje. De toe stand is vreeselijk. - Te New York zijn, in een hoofdkwartier van helpers van Al Capone, de jongere broer en elf andere bandieten gearres teerd. Zij worden ervan be schuldigd uit een auto eenige bommen naar het woonhuis van den burgemeester uan Cht- cago te hebben geworpen De bommen richtten weinig schade aan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17