Pip Simmons niet helemaal duidelijk Cj 3 c 3 Nieuwe produktie bij "De Appel" I.F. Stone komt naar Amsterdam Acht nieuwe balletten bij Ned. Danstheater Vrouwen richten theatergroep op In "Can't sit still" Scheepvaart WOENSDAG 16 JUNI 1982 Kunst DEN HAAG (ANP) - Trudy Laby heeft zich bij toneelgroep De Ap pel in Scheveningen gevoegd. Het komende seizoen zijn er nog vier nieuwe gezichten te zien in gastrollen: Elisabeth Andersen, Yvonne Petit, Sandra Sok en Will van Kralingen. Ook Astrid Wijn, die al eerder als gast bij het gezelschap speelde, doet weer mee. Voorts is Lodewijk de Boer de gastregisseur van de door hem bewerkte en ook al verfilm de roman "De vrouw in het zand" van Kobo Abe. Met "De vrouw in het zand" kreeg de Japanse schrijver Kobo Abe internationale bekendheid. Zijn werk doet jvel aan dat van Kafica denken. Het heeft als thema het isolement van het individu en het probleem van de menselijke vrijheid. Bij "De Appel" gaat het in maart volgend jaar in premiè re. Spelers zijn: Peter van der Linden, Sacha Bulthuis, Rein Edzard, Aus Greidanus en Sand ra Sok. Verder staan nog drie nieuwe pro- dukties op stapel. Daarbij is het muziekproject van Pako Keul en Hugo Maerten, dat in de maan den oktober en november in de Appelstudio wordt gemaakt. Eind oktober is de première voor zien van "Victor, of de kinderen aan de macht" een surrealistisch stuk van Roger Vitrac, geregis seerd door Erik Vos. Uitvoeren den zijn: Elisabeth Andersen, Sa cha Bulthuis, Will van Kralingen, Trudy Labij, Yvonne Petit, Rein Edzard, Aus Greidanus, Henk Votel en Willem Wagter. Robert Prager heeft "De rode her berg" geschreven, dat in zijn re gie eind februari zijn eerste voor stelling beleeft. De aanleiding er voor vond hij in een proces uit 1833, waarbij meer dan zestig moorden ten laste waren gelegd. Jan van Dijk schrijft de muziek voor deze produktie, waarin on der andere spelen: Trudy Labij, Astrid Wijn, Hugo Maerten, Niek Pancras, Henk Votel en Willem Wagter. DEN HAAG (GPD) De vermaar de Amerikaanse journalist en es sayist LF. Stone houdt op 24 juni in de Nieuwe Kerk in Amster dam een lezing over 200 jaar Amerika en Europa. Stone is uit genodigd door het Holland Festi val en een ochtendblad in het ka der van de evenementen ter vie ring van de 2 eeuwen bestaande culturele betrekkingen tussen de Verenigde Staten en Nederland. Stone is ongetwijfeld één van de markantste politieke essayisten van de VS. In 1953 begon hij te gen de verdrukking van de McCarthy-hetze in de I.F. Sto ne's Weekly, een tegendraads blad dat zich in zijn negentienja rig bestaan een geheel eigen po sitie verwierf. Het blad was uniek, omdat Stone bijna alle nummers van de eerste tot de laatste letter zelf verzorgde. Na dat Stone om gezondheidsrede nen met het blad moest moest ophouden, ging hij werken by New York Review of Books. I.F. Stone publiceerde verschei dende boeken, waarvan The Haunted Fifties, Polemics and Prophesies en The Hidden Histo ry of the Korean Wat de meeste aandacht trokken. Bij uitgeverij Van Gennep verscheen een keu ze uit zijn artikelen onder de titel „Verhulling en werkelijkheid". TV-kijkers konden met Stone kennismaken via zijn commenta ren in het VPRO-programma „Machiavelli". DEN HAAG (ANP) - Het Neder lands Danstheater brengt het ko mende seizoen acht nieuwe bal letten in première. Daarbij is de avondvullende produktie van ar tistiek directeur Jiri Kylian, ge baseerd op de cultuur van de oorspronkelijke bewoners van Australiè, de Aboriginals. De eer ste voorstelling er van is voor zien voor het komende voorjaar. Het gezelschap biedt zeven ver schillende programma's, waar van het laatste in juni 1983 in het Holland Festival wordt uitge bracht. Hierin zitten twee nieu we balletten: een coproduktie van Kylian en Christopher Bruce en een werk van William Forsy- the. Bruce tekent ook voor het i ballet dat by de opening van het seizoen zyn eerste voorstelling beleeft. In november-december is de eerste uitvoering te ver wachten van het stuk, dat Paul Taylor voor het ensemble maakt. Nils Christie is de choreograaf van het nieuwe stuk. dat begin volgend jaar in première gaat. Kylian ontwerpt ook een grote produktie op Les Nocces voor vier piano's slagwerk en koor van Strawinsky, die in februari maart gereed moet zijn. Verder is in mei de wereldpremière te ver wachten van nieuw werk van Mats Ek. Voorstellingen ook voor mannen DEN HAAG (ANP) - Het Theater Coöperatief is een nieuwe thea tergroep van vrouwen die, geves tigd in Den Haag, in Nederland en België de werkmethode wil introduceren die Franca Rame en Dario Fo al dertig jaar in Italië in praktijk brengen. De groep brengt in oktober in Amsterdam in de regie van Rame zijn eerste produktie uit: 'Stukken van vrouwen' naar Tutta case letto e chiesa', een toneelstuk geba seerd op vijf monologen van Ra me en Fo. Uitvoerenden zyn: Caroline van Gastel, Frieda Pittors en Simone Ettekoven. Dramaturge van de groep is Els Launspach. Gespeeld worden 'Wakker wor den', 'Een vrouw alleen', 'We hebben allemaal dezelfde ge schiedenis'. 'Medea' en 'Ulrike'. Ze zyn vertaald door Frans Roth. In de loop van het seizoen ko men er 'Michele lu Lanzone' en 'Mama Superfreak' bij. Op lange re termijn kan een pakket mono logen worden aangeboden, waar uit afnemers kunnen kiezen. Het Theater Coöperatief wordt za kelijk begeleid door Annemieke de Kier. Volgens haar is de eerste voorstelling bedoeld voor het kleine-theatercircuit Mogelijk heden om in wyken en buurten te spelen worden onderzocht. De voorstellingen zyn bedoeld voor gemengd publiek. Mannen zijn hartelyk welkom, want al staan er dan geen mannen op het to neel. er wordt in ieder geval veel over hen gepraat, aldus Anne mieke de Kier. Fragment uit Pip Simmons "Can't sit still". AMSTERDAM - Pip Simmons heeft zich met "Can't sit still" op het muziektheater gewor pen. Vrijwel geheel gezongen toont hij met zijn groep hoe ouders en kinderen niet slechts door een kloof ge scheiden worden, maar el kaar in een regelrechte oor log confronteren. Het stuk, opgevoerd in het kader van het Holland Festival, begint met vader en moeder, die vier in pyama's gestoken kinde ren hun liefde, en tegelijker tijd hun bezorgdheid toezin gen. De kinderen voelen al leen onvrijheid, regels die hun door de ouders worden opgelegd en waaraan het schoolsysteem nog een hand je meehelpt. Rebellie: de kin deren worden eerst punk en daarna guerrilla's, de vader wordt gegijzeld, hij bevrijdt zich en stelt zijn eigen zoon terecht. In de laatste scène zijn de kinderen zelf ouders geworden, en zingen zij hun kinderen met hetzelfde lied toe als waarmee het stuk be gon. Een op het oog misschien ex treme voorstelling van zaken, die echter door de werkelijk heid niet echt weersproken wordt. Nog steeds is het im mers overwegend zo dat ou deren wel de jongeren menen te kunnen sturen, zonder te willen zien dat zij ook van de jongeren kunnen leren. De ouders spreken bij Sim mons in clichébewoordin gen, die sterk doen denken aan reclametaal; een vitami nepilletje en uw kind houdt zich wel koest, mevrouw, me neer. Verder heb ik wel de es sentie van de tekst verstaan, maar de manier waarop Sim mons naar zijn conclusies toewerkt is mij ontgaan; door de galm was de tekst vanaf mijn plaats hoog in de zaal nauwelijks te verstaan. De muziek is simpele rock, ge produceerd door drums, key boards, en één of twee gita ren; af en toe worden kleine uitstapjes gemaakt naar nich- tenrock, reggae, Lloyd/Web- ber. Alle drie vrouwen heb ben sterke zangstemmen die in de solo's goed tot hun recht komen, de samenzang klinkt heel wat minder fraai, en was voor mij volstrekt on verstaanbaar. De voorstelling, eerder in pre mière gegaan in Cardiff, is goed ingespeeld. Er wordt soepel met de microfoons omgegaan, draden weet men feilloos te ontwijken. De presentatie geschiedt met veel schwung, en er zit be hoorlijke vaart in het geheel. Decor is er nauwelijks; de meeste effecten worden be reikt door middel van kle ding: pyama's die aan gevan geniskleding doen denken, rose punkoutfit, en gevecht stenue. De "belichting zorgt voor enkele mooie beelden met behulp van rook en een rij bestuurbare lampen. "Can't sit still" is een gedegen voorstelling met een afge rond verhaal. Dat ik het hele maal begrepen heb, durf ik echter niet te beweren. Het stuk wordt gespeeld in Fras- cati tot en met 20 juni, en in het HOT (Den Haag) op 21 en 22 juni. JACQUELINE MAHIEU. Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Death wish, deel 2", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): "Bloodbeach", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 2: "Missing", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 16 jr. LIDO 3: "Four friends", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. al. LIDO 4: "Chariots of fire", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr STUDIO (133210): "La femme d'è coté", da. 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Tekenfilmarsenaal", za.. zo. en woe. 14 30 uur, zo. ook 16.45 TRIANON (123875): "Les uns et les au- tres", da. 14.00 en 20.00 uur, al. REX (125414): "Pruimebloesem", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, vr. en za. ook 23.30 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling: "Hang 'em high", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Conan, koning der barba ren", da. 13.30, 18.30 en 21.15 uur, zo. ook 16.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Gerijpte vruchten", za. 24.00 uur. 18 ir. ook 24.00 uur. 16 Kindermatinee: "Dumbo het olifantje", za. 14.00, zo. 13.30 uur. woe. 14.15 uur. Noors-Zweeds filmfestival van zondag Biocopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Meatballs", da. 14.45, 18.45 e 21.15 uur, al. EURO 4: "Virus", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.30. 16.00, 18.30 en 21.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Alligator", vr. 19.30, za. 16.00 en 19.30 uur, zo. 15.30, woe. 20.30 uur, 16 jr. Expositie® Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Les uns et les autres", da. 20.00 uur, zo. 15.45 en 20.00 uur, al. EURO 1: "Gerijpte vruchten", ma., di., do. en vr. 13.30 uur, 18 jr. Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie en het zwaard van krijn", za., zo. en woe. 13.45 uur. Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Art-tea-house De Oude Rijn - tot 12/7, Nixje Straus, olieverfschilderijen - aquarellen, di t/m za van 10-19 uur, do tot 21 uur, zo 11-18 uur, ma van 12-18 Leiderdorp - Gemeentehuis, t/m 16/ 6, expositie Rob van Vuren en Peet Heemskerk, ma t/m vr van 7-17 uur, do- avond van 19-21 uur. Gemeentehuis Leiderdorp - t/m 28/7, Bep Broekema-Van Dijk, etsen, litho's, tekeningen, ma t/m vr van 8-17 uur, do van 19-21 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden', ma t/m za van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur. Galerie Denise Stephan - t/m 27/6, Mark Rietmeijer beelden, Johannes van. Hoften acrylschilderingen, Rineke Kop schilderijen, vr, za, zo, van 13.30-17.30 Bibliotheek - Nieuwstraat 4, tentoon stelling "Droomwereld", tot 1/8, ope ningstijden bibliotheek. Galerie Fenix - Botermarkt 26, t/m 18/7, Han Rotteveel, schilderijen, di, wo, vr 10-19 uur, do 10-21.30 uur, za 7.30-18 uur, zo 11-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m 5/9, tentoonstelling 'Het Kloppend Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland., Oegstgeest - Kunstcentrum "Lange- voort", schilderijen en beeldhouwwer ken van Harry Agema, Anita Andriesse, Annelies Bosch, Auke de Graaf, Marijke Kaercher. t/m 15/6, dinsd., woens., don- derd. en vrijdag van 13.30-17.30: vrijdag avond 19-21, zat. 12-17 uur. Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; Inet uitzondering van: de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. Sportmedlscb Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandagr van J 9.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Zlekenbuis: i Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd.: dagelijks van 11.15- i2.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur. afdeling C.C.U. (hartbewaking) da gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijkf van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volpt Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn RIJNOORD: bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur. 's avonds 18 30-19.30 uur. Extra bezoek voor de hartbewa- king: 's ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafde ling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinder afdeling 's middags 14.30-15.30 uur. 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 •uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000) Daar FiHberke en Flip ergens moeten zitten. Kijk, niet ver run dorp! ONDERTUSSEN I f koelkait komen Kk>p •tuf en men* er dan «e leidHuk ISO geraspte k»u door!** vermengd met cayenne of achetpe paprika naar amaak Ook voegt men wel een» wat pikante groe ne Zwitaerae kaaa toe Droog drie «neetjc» wil brood In een lauwe oven en itamp ze dan tot fijn kruim Neem tel kena «en desaertlepel broodkruim Mierbg vooral niet drukken Heet opdienen Uiti kend bg een *1*. w ^hid^llieuius - Het Parijsche bankiershuis Allard werd voor eenigen tijd op klaarlichten dag voor een aanzienlijke som bestolen. Daar men vermoedde dat de daders Engelschen waren, deed men te Londen nasporingen en nu vervoegde zich dezer dagen bij den advocaat van het huis Allard aldaar een persoon, die aanbood tegen 30 pet. der waarde al het gestolen bankpa pier terug te geven. "Doe geen moeite mij te laten arrestee ren", zoo ongeveer sprak hij. "want volgens de Engelsche wet mag alleen hij in hechtenis wor den genomen, die in bezit is pan het gestolene, en dat ben ik met, al weet ik waar het zich be vindt". Die redeneering was maar al te juist volgens de ver klaring van Engelsche rechtsge leerden en den advocaat van het huis Allard schoot niets an ders over dan met den dief of althans met den medeplichtige te onderhandelen. Eindelijk kwam men overeen dat de ge stolen waarden tn acht pakket ten, elk van 20,000 fr., legen 6000 fr. het pakket zouden wor den ingewisseld, en zoo ge schiedde het Ja, de dieven tva- ren zoo eerlijk ook nog eenige niet gesignaleerde waarden te rug te geven. Inderdaad, een fraaie wet, krachtens welke de dief op het oogenblik dat hij het gestolene met bezit, vrij kan rondloopen en de vrucht van zijn diefstal te koop bieden.. Vijftig jaar geleden - Uit Barcelona wordt gemeld, dat daar een monarchistisch complot u ontdekt. In verband hiermede is generaal Barrera. kapitein-generaal van Catalo- nié, tn arrest genomen Ook is een inval gedaan in het huis van baron De Mora, waar een groote hoeveelheid wapenen en monarchistische documenten tn beslag werd genomen Ook ba ron De Mora is gearresteerd en later werd José Primo de Rive ra, zoon van den petvezen dicta tor, aan een verhoor onderwor pen doch weer vrijgelaten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 25