c
c
c
-
"Prometeo" vol tekortkomingen
D
Teatro Nucleo stelt teleur
Gezellig muziekavondje
met Renato Capecchi
D
J
'Lot': zuivere
voorstelling
DINSDAG 15 JUNI 1982
Kunst
DEN HAAG - Vanaf de 17e
eeuw was het in Italië mode
om grote spektakelstukken,
als bijvoorbeeld opera's, in
de huiskamer na te spelen
met marionetten. Aan het
eind van de 19e eeuw bereikt
het gezelschap van Carlo Col-
la grote hoogten met deze
kunstvorm. In 1957 viel de
groep uiteen, maar ten gevol
ge van de belangstelling van
de universiteit voor het ma
rionettentheater werd een
nieuwe groep geformeerd,
geleid door Eugenio Monti:
de Compagnia Marionettisti-
ca Carlo Colla e figli. Afgelo
pen zaterdag gaf de compag
nie de eerste voorstelling van
"Prometeo", naar het ballet
van Salvatore Vigano.
De poppenkast ziet er schitte
rend uit, en is een verkleinde
weergave van een traditio
neel theater, compleet met
lijst en coulissen. Ook de ma
rionetten zijn bijzonder fraai;
de lichamen zijn mooi vorm
gegeven (bij de naakte Pro
metheus kan men de spieren
zien) en de kostuums zijn tot
in details nagemaakt. Bijzon
dere effekten worden ge
creëerd wanneer Prometheus
de planeten aan zich voorbij
ziet trekken, bij het gevecht
om de appel, in de smidse
van Vulcanus, wanneer de
bloedende wond van Prome
theus genezen wordt, enz. En
daarmee houdt het wel zo'n
beetje op. Het verhaal is vol
slagen onbegrijpelijk, zelfs
voor wie het blaadje met de
achtereenvolgende hande
ling gelezen heeft, of voor wie
Italiaans verstaat. De geluids
kwaliteit van het vooringe
sproken bandje (of de ge-
luidslasten) laat veel te wen
sen over. Marionetten zijn ui
teraard minder beweeglijk
dan acteurs en hebben min
der uitdrukkingsmogelijkhe
den, maar meer variatie in de
bewegingen was zeker moge
lijk geweest; het dansen werd
een eentonig beentje lichten,
en vooral het gevecht van
Hercules met de adelaar was
een gemiste kans. Maar bo
venal was niet te herkennen
wót er nu precies gebeurde:
het stelen van het vuur werd
niet getoond, de straf daaren
tegen wel. Cupido en Miner
va speelden een niet opgehel
derde rol. Het orkest was een
lijdensweg apart. Zeer traag,
en af en toe vals worstelde
het zich door de muziek
heen. De belichter kon het
niet laten midden in een scè
ne wat lichten uit te probe-
Prometheus
"Prometeo" is een op louter ef-
fekt gerichte voorstelling.
Echter, van die effekten zijn
er te weinig om het publiek
een hele avond te boeien, of
het moet een publiek zijn dat
er genoeg aan heeft zich te
vergapen aan de kleurrijke
kostuums en suikerzoete
plaatjes. Prometeo wordt ge
speeld in de Koninklijke
Schouwburg in Den Haag tot
en met 15 juni.
JACQUELINE MAHIEU
AMSTERDAM 'Lot' is een
uur durende voorstelling van
Marie-Louise Stheins die ge
deeltelijk gebaseerd is op
biografische gegevens. Rose
Thesing schreef de tekst en
regisseerde het stuk.
Stheins speelt beurtelings een
man die niet kan verkroppen,
dat hij zoveel dochters heeft
en er op los mept, en het oud
ste dochtertje, Lot. dat samen
met haar zusje de hardste
klappen krijgt.
De dochter van 's mans tweede
vrouw wordt voorgetrokken,
zij wordt slechts één uur ach
ter elkaar geslagen. Het scala
wreedheden dat de revue
passeert is ongelooflijk geva
rieerd. Tweemaal weet Lot te
ontsnappen; de eerste keer
wordt ze door een agent te
ruggebracht. De tweede keer
geeft ze haar vader aan we
gens mishandeling, diefstal
en heling.
De enige "raad" die een maat
schappelijk werkster in een
tehuis haar kan geven is
zwanger te worden, omdat ze
dan onder andere instanties
valt en meer zelfbeschikking
heeft. Tot het uiterste getergd
doodt Lot op een gegeven
moment een rivale.
Het stuk eindigt wanneer Lot,
met twee kinderen van ver
schillende mannen, redelijk
optimistisch de toekomst te
gemoet ziet. Dat dat optimis-
Marie-Louise Stheins tijdens
haar solovoorstelling
me gegrond is, durf je alleen
maar tc hopen.
Buitengewoon soepel glijdt
Stheins van de ene in de an
dere rol; zowel de man als het
meisje speelt ze met de beno
digde nuance, en de manier
waarop ze hen karakteriseert
is treffend. Voor alles is de
voorstelling sober gehouden,
zowel wat decor en belich
ting betreft als qua spel; pa
thetiek krijgt geen kans. en
dat maakt het stuk zo sterk
Als enige bezwaar zou kunnen
gelden dat "Lot" het vooroor
deel bevestigt, dat kinder
mishandeling alleen voor
komt in a-sociale gezinnen of
bij mannen die hun vrouw en
kinderen puur en alleen als
hun bezit zien. Een tweede
bezwaar, dat de voorstelling
slechts handelt over lichame
lijke mishandeling, terwijl
door geestelijke terreur ook
heel wat schade kan worden
aangericht, is door de maak
sters voorzien.
Achter de tralies laat de vader
zijn gedachten gaan over de
verschillende vormen van
mishandelen, om tot de con
clusie te komen dat hij in elk
geval zijn kinderen de nodige
duidelijkheid heeft gegeven:
een klap is een klap. 'Lot'
wordt gespeeld in de Balie
tot en met 19 juni. Mogelijk
komt het in het nieuwe sei
zoen terug.
JACQUELINE MAHIEU
LEIDEN - Wanneer een thea
tergezelschap, in dit geval
Teatro Nucleo, veel waarde
hecht aan de visuele presen
tatie, de taal van het lichaam,
loopt men het gevaar andere
elementen van de kunstui
ting te verwaarlozen. Dit nu
gebeurde gisteravond in De
Burcht. In dit meer dan een
half uur te laat begonnen
theaterprogramma staat het
gesproken woord veel centra
ler dan de groep wil toege
ven. Degenen onder de toe
schouwers, die het Italiaans
beheersen waren gisteravond
op één kanteel van De Burcht
samen te brengen. In aan
vang krijg je het aangename
gevoel met een soort Ferra-
raanse/Italiaanse versie van
Hauser Orkater te maken te
hebben, maar verderop in het
programma zakt die ver
wachting als een te snel ge
bakken brood ineen. Dat
men tijdens het programma
niet meer het glibberige en
onzekere pad der improvisa
tie durft te bewandelen is be
slist geen verdienste te noe
men. Daarmee verblijft Tea
tro Nucleo angstig dicht bij
het traditionele theater
Waartoe dient immers het fe
nomeen van de 'improvisatie'
als je er tijdens de voorstel
ling zelf niets meer mee
wenst te doen. Je hoeft
slechts wat avantgardistische
theatergroepen in je vaandel
te voeren en te refereren aan
enige trendsettende regis
seurs om het theater te zien
volstromen. Vaak ook gister
avond, laat het publiek zich
door dergelijke vaagheden
leiden. Tóch Teater, de stich
ting die Teatro Nucleo. in een
poging de Leidse artistieke
bloedarmoede enigszins te
neutraliseren, naar Leiden
haalde, verdient inmiddels
een compliment. Want Lei
den kon gisteravond met een
beslist hier niet ingeburgerde
vorm van Italiaans toneel be
drijven kennis maken. Het la
te tijdstip van aanvang; de
onverwacht koude juni
avond en de tegen verwach
ting wat minder sfeervolle
ambiance van De Burcht
werkten als kil, naakt gege
ven al niet mee. De met te
weinig overtuiging gebrachte
voorstelling deed de rest. De
maskers, de kleding, de mu
ziek en de verwijzing naar
acrobatiek (meer was het
echt niet!) konden daar he
laas niet veel aan veranderen.
Ook hier bleek de ophef gro
ter dan de opzet.
BERT KOEKEBAKKER
AMSTERDAM - Een gezellig muziekavondje met de Italiaanse banton
Renato Capecchi behoort al enige tijd tot de regelmatig terugkerenden
elementen in de programmering van het Holland Festival.
Het programma van dit jaar - hoe kon het ook anders - staat in het teken
van de humor ten tijde van Mozart en wordt gepresenteerd in de vorm
van een vakantietochtje van het Nederlands Kamerorkest Op zichzelf
is dit best een aardig uitgangspunt en er wordt in elk geval een zeer
zonnige sfeer gesuggereerd door de aanblik van een orkest in shorts en
shirts en een podium van het Concertgebouw dat gedeeltelijk is omge
bouwd tot een caféterras.
Men kan zich echter afvragen of de orkestleden zelf niet teveel grappen
en grollen bijeen hebben gebracht voor "Ein musikalischer Spass" van
Mozart. Dit merkwaardige sextet, door zeven musici ten gehore ge
bracht. zit namelijk zo vol muzikale humor en parodiëring, dat uiterlij
ke effecten zoals die in het afgelopen weekeinde te zien waren, onver
mijdelijk het muzikale element in het gedrang brachten
Aan de andere kant werd zo wel een geheel gevormd met de "Arlecchina-
ta" van Antonio Salien. die het programma voor de pauze afsloot
Dit komische intermezzo in de stijl van de commedia dell'arte bleek een
alleraardigst niemendalletje dat door de sopraan Mildred Tyree (Co-
lombma). de tenor Stephan Drakulich (Brighella) en zanger-regisseur
Renato Capecchi (Arlecchino) met veel speelsheid en vocale flair werd
neergezet.
De hoofdmoot van de avond werd echter gevormd door het operaatje La
Serva Padrona" van Giovanni Paisiello (dus niet de bekende muziek
van Pergolesi). een tijdgenoot van Mozart en diens voorganger op het
terrein van de Italiaanse opera
Aanvankelijk leek het erop of de muziek van Pergolesi het zou winnen
van die van Paisiello, die overigens hetzelfde tekstboek gebruikt had
als zijn collega. De opening bezit bij Pergolesi veel meer vaart en zowel
de situatie als de afloop, het huwelijk van het pittige dienstmeisje Ser-
pina met haar oudere werkgever Uberto. zon sneller duidehjk.
Gaandeweg merkt men echter dat Paisiello geen traditionele karikaturen
op het toneel zet, zoals Pergolesi deed. maar personages van vlees en
bloed met een ingewikkelder karakterstructuur, en dit culmineerde in
een grancioze sopraanana in het tweede deel die in sommige opera s
van Mozart niet zou misstaan.
Voor de solisten was dit ook dankbaarder werk en daarvan profiteerde
vooral Mildred Tyree. die mooi stemmatenaal combineerde met een
genuanceerde voordracht. De komediant Capecchi bevond zich merk
baar op vertrouwd terrein, maar toonde zich ook in zijn regie inventief
in de omgang met simpele decorstukken en anachronistische kos
tuums.
De muzikale leiding beruste bij Kees Bakels. die grote aandacht had voor
de gedetailleerde afwerking die voor muzikale komedies zo belangrijk
is.
Het programma wordt herhaald op 14 juni in het Congresgebouw in Den
Haag (rechtstreekse radio-uitzending) en op 18 en 20 juni in resp
Utrecht (Vredenburg) en Rotterdam (Doelen).
PAUL KORENHOF
Pauzeconcert
LEIDEN - Het eerste concert in de sene van veertien orgelbespelingen
in de Hooglandse Kerk wordt morgenmiddag tussen half één en kwart
over één gegeven. Dit middagpauzeconcert wordt verzorgd door Rijk
Jansen, een leerling van Albert de Klerk aan het Amsterdams Conser
vatorium.
Een initiatief van de Leidse organist Joop Brons heeft er toe geleid dat
gedurende de zomermaanden elke woensdagmiddag een talentvolle
leerling van één van de Nederlandse conservatoria het orgel van de
Hooglandse Kerk zal bespelen. De concerten zijn gratis, maar men
moet wel een gulden betalen om toegang tot de kerk te krijgen.
Bioscopen
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Death wish, deel 2",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,
16.30. 19.00 en 21.15 uur. 16 jr.
LIDO 1 (124130): "Bloodbeach", da.
14.30. 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45
uur, 16 jr.
LIDO 2: "Missing", da. 14.30, 19.00 en
21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 16 jr.
LIDO 3: "Four friends", da. 14.30, 19.00
en 21.15 uur. zo. ook 16.45 uur, al.
LIDO 4: "Chariots of fire", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16
jr-
STUDIO (133210): "La femme d'è coté",
da. 19.00 en 21.15 uur, 16 jr
Kindermatinee: 'Tekenfilmarsenaal",
za., zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45
TRIANON (123875): "Les uns et les au-
tres", da. 14.00 en 20.00 uur, al.
REX (125414): "Pruimebloesem", da.
14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30,
19.00 en 21.15 uur. vr. en za. ook 23.30
uur, 16 jr.
Bioscopen Alphen
(voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "Les uns et les autres", da.
20.00 uur, zo. 15.45 en 20.00 uur, al.
EURO 1: "Gerijpte vruchten", ma., di.,
do. en vr. 13.30 uur, 18 jr.
Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie en
het zwaard van krijn", za., zo. en woe.
13.45 uur.
Nachtvoorstelling: "Hang 'em high", za.
24.00 uur, 16 jr.
EURO 2: "Conan, koning der barba
ren", da. 13.30, 18.30 en 21.15 uur, zo.
ook 16.00 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Gerijpte vruchten",
24.00 l
18 i
EURO 3: "Caligula en Messalina", da.
13.30, 18.45 en 21.00 uur, zo. 13.45, 16.15,
18.45 en 21.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16
"De hel op vier wielen", do. 20.30, vr. en
za. 21.30 uur, zo. 18.15 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Dumbo het olifantje",
za. 14.00, zo. 13.30 uur, woe. 14.15 uur.
Noors-Zweeds filmfestival van zondag
t/m di 21.00 uur.
Biocopen Katwijk
(voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Meatballs", da. 14.45, 18.45
21.15 uur, al.
EURO 4: "Virus", da. 13.30, 18.45 en
21.15 uur, zo. 13.30, 16.00. 18.30 en 21.00
uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr.
Bioscoop Voorschoten
(voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "Alligator", vr. 19.30, za.
16.00 en 19.30 uur, zo. 15.30, woe. 20.30
uur. 16 jr.
Expositie»
Art-tea-house De Oude Rijn - tot 12/7,
Nixje Straus, olieverfschilderijen -
aquarellen, di t/m za van 10-19 uur, do
tot 21 uur, zo 11-18 uur, ma van 12-18
Galerie Denise Stephan - t/m 27/6,
Mark Rietmeijer beelden, Johannes van
Hoften acrylschilderingen, Rineke Kop
schilderijen, vr, za, zo, van 13.30-17.30
Scheepvaart
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
Leiderdorp - Gemeentehuis, t/m 16/
6, expositie Rob van Vuren en Peet
Heemskerk, ma t/m vr van 7-17 uur, do-
avond van 19-21 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat 1. t/m 3/10, 'Indianen van
Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's
van heden', ma t/m za van 10-17 uur,
zon- en feestdagen van 13-17 uur.
Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m
5/9, tentoonstelling 'Het Kloppend
Hart'. 10 jaar cardiologie in Nederland.
Oegstgeest - Kunstcentrum "Lange-
voort", schilderijen en beeldhouwwer
ken van Harry Agema, Anita Andnesse,
Annelies Bosch, Auke de Graaf, Marijke
Kaercher. t/m 15/6. dinsd., woens don-
derd. en vrijdag van 13.30-17.30: vrijdag
avond 19-21. zat 12-17 uur.
Ziekenhuizen
Ongevaliendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevaliendienst elke dag Acade
misch Ziekenhuis behalve van
dinsdag 13.00 uur tot woensdag
13.00 uur (Diaconessenhuis) en van
vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00
uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14.00 uur tot 19 00 uur.
de afdeling intensieve zorg: uitsluitend
na overleg met het hoofd van de afde
ling.
Sportmedlscb Advies Centrum:
blessurespreekuur: Elisabethzie-
kenhuis Leiderdorp, 's maandag:
van J9.30-20 30 uur.
Besoekuren St. Elisabetb-Zlekenhuls:
Volwassenen, dagelijks van
14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur.
Klasse afd.: dagelijks van 11.15-
12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en
van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van
11.15-12.00 uur (alleen voor echtge
noot) en van 15.00-16.00 uur en van
18.30-19.30 uur.
Kinderafdeling: dagelijks van
15.00-18.30 uur.
afdeling C.C.U. (hartbewaking) da
gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks
van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinde
renzijn de bezoekuren als volgt
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.30 uur.
Avond bezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks
van 14.30-14.45 uur en van 18.30
18 45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toege
staan kan de hoofdverpleegkundi
ge hiervoor speciale kaarten ver
strekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30-
19.00 uur.
(alleen voor ouders van kinderen kan er
een afwijkende tyd afgesproken wor
den met de hoofdverpleegkundige).
tfezoektijden kinderafdeling:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30
19.00 uur.
Alphen aan den Rijn
RIJNOORD: bezoektijden 's middags
14.30—15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30
uur. Extra bezoek voor de hartbewa
king: 's ochtends 11.00— 11.30 uur. Extra
bezoek voor vaders op de kraamafde
ling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinder
afdeling 's middags 14.30-15.30 uur, 's
middags alleen voor ouders 14.30-18.30
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van
vliegverkeer van en naar Schiphol
kunnen dag en nacht worden ge
meld bij het informatiecentrum
Geluidshinder Schiphol (tel. 020-
175000).
FRED BASSET
I
Kom eens noor beneden laffe
im
i
O
O
0
CSj?
l
Dat wil zeggen dat ze die magere s
sukkelaars hier niet alleen onderdrukken
maar ook nog flink uitbuiten Dat is
onmenselijk l
Dat mag niet
blijven
voortduren.Daar
moeten we
proberen 'n stokje
voor te steken
-id\
Was Fihberke hier
nu maar met de
spuiten Ik zou vlug
die dikken de volle
lading geven1
KIP IN FOLIE
Snijd irn braadkuikrt
in acht «tukken Drup
pel er twee eetlepel* ei
Irornsap over en doe er
een beetje ragfijn ge
snipperde knoflook op
losjes in het folw Zorg
dat er wat ruimt* in de
pakketje* overblijft
Leg de pakketje*
terdunne schijfjes jonge
ctDudcl Zieuius
15 juni 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Te Montpelher is een Fransch
werkman door een Italiaan in
koelen bloede en zonder de min
ste uitdaging doodgeschoten
Op het vernemen der misdaad
liepen alle Fransche werklieden
van de spoorwegwerken te hoop
en doorkruisten, onder het uit
roepen van wraakkreten en het
zingen der Marseillaise, de
stad. De milttiatre macht moest
de orde herstellen
In het Zwitschersche dorp
Groszhochstütten, kanton Bern.
is dezer dagen het dak der kerk
in brand geraakt ten gevolge
van een luchtballonnetje met
spiritusvlam, dat de onderwij
zer van het dorp liet opstijgen
om de schoolkinderen in de ge
heimen der aeronautische we
tenschap in te wijden. De kerk
bleef g rooien dee Is behouden,
maar het dak was vernield en
de toren brandde in zijn geheel
of
Op het voorbeeld van zekere
Indische visschert, die hun buit
door vuren aanlokken, is thans
een sim in den handel gebracht,
waarvan de top, in het donker,
lichtgevend is.
Vy/ïi0 jaar geleden
- In Rimlingen tn de Kreis Wa-
dern bij Trier moesten kommie
zen in een huis, waar verschei
dene smokkelaars woonden, een
onderzoek instellen. De vader
en twee zoons verzetten zich met
geweld legen de beambten en
bedreigden hen met knuppels
Een der kommiezen gaf een
waarschuwingsschot. Op dat
oogenblik ku-am de vroutv des
huizes naar beneden gemeld
om te zien u>at er aan de hand
was De kommiezen. verder in
het nauu? gebracht, schoten op
nieuw en troffen de vrouw, die
onmiddellijk dood was
Een der leveranciers van
vleesch aan de gemeentelijke
slachthuizen te SeviUa ts. ter
wijl hij in rijn auto zat. door
verscheidene personen mental
len, van zijn portefeuille met
een aanzienlijk bedrag beroofd
en ernstig gewond op straat ge
worpen. waarna de bandieten
zich met de auto uit de voeten
maakten.