Die Zauberflöte:
een mislukte
reconstructie
c
3
c
c
c
Geslaagd eenakterfestival 'Toverlei'
Strawinsky-project succes
3
3
Scheepvaart
MAANDAG 7 JUNI 1982
Kunst
DEN HAAG Sinds de eerste
voorstelling op 30 september
1791 in het Weense Theater
auf der Wieden is "Die Zau
berflöte" langzaam maar ze
ker (en vooral in de 19de
eeuw) bedolven onder een
berg quasi-diepzinnige inter
pretaties waarvan tekst
schrijver Schikaneder en
componist Mozart nooit had
den kunnen dromen. De re
constructie van die oer-uit-
voering, ontdaan van alle ro
mantische ballast, had dan
ook een opzienbarend hoog
tepunt van het Holland Festi
val 1982 kunnen worden,
maar toen zaterdag na mid
dernacht in de Koninklijke
Schouwburg eindelijk het
doek viel, bleken lang niet al
le verwachtingen vervuld.
Ten dele moet dit geweten wor
den aan onvolkomenheden
in de uitvoering, maar een be
langrijke rol wordt ook ge
speeld door de omstandig
heid dat dergelijke recon
structies nu eenmaal onmo
gelijk zijn. Zelfs als de voor
stelling zelf een getrouwe ko
pie was (en dat is al onmoge
lijk) blijven we zitten met het
feit dat een modern publiek
nooit in staat kan zijn op de
zelfde manier te luisteren en
kijken als de toeschouwers
van twee eeuwen geleden. En
als het Amsterdam Baroque
Orchestra op papier wel on
geveer overeenkomt met het
ensemble dat Mozart destijds
ter beschikking stond, wil
dat nog niet zeggen dat de
uiteindelijke klankkleur ook
hetzelfde is.
Met aUe waardering voor de
door Ton Koopman nage
streefde verklanking geloof
ik toch, dat een paar strijkers
meer alleen maar een gunsti
ge invloed op de balans zou
den hebben gehad. Of de mu
ziek daarmee ook dramati
scher geklonken zou hebben,
blijft de vraag. Een feit is in
elk geval dat dat element in
deze reconstructie onderge
schikt bleek aan het muzika
le, zoals ook een teveel aan
vocale variaties op het noten
beeld onlogisch werkte en
ten koste ging van de expres
siviteit.
Voor de solisten had men de
keus laten vallen op overwe
gend jonge, frisse stemmen.
Tegen de technische eisen
van Mozarts muziek waren zij
niet altijd opgewassen, maar
desondanks zorgde met na
me Guy de Mey als Tamino
voor een paar bijzonder
mooie momenten. De overige
solistische prestaties waren
niet van een opvallend festi
valniveau, maar maakten
over het algemeen toch een
positieve indruk.
Dat kan niet gezegd worden
van het Utrechts Kamerkoor
Viva la Musica, dat zelfs nog
kleiner was dan het koortje
dat Mozart tot zijn beschik
king had en dat zowel in
klank als in afwerking verre
van professioneel klonk. De
regie, in handen van een de
buterende Nando Schellen,
was kennelijk gebaseerd op
de overtuiging dat personen-
regie in de 18de eeuw onbe
kend was en derhalve ook bij
een reconstructie achterwege
diende te blijven. Daarbij
werd echter over het hoofd
gezien dat de bezetting des
tijds ten dele bestond uit ge
routineerde toneelspelers en
Fragment uit de mislukteZauberflöte-reconstructie
dat alle medewerkenden wa
ren opgegroeid in de heersen
de dramatische tradities. De
scenische reconstructie le
verde daardoor soms een ge
nante vertoning op en getuig
de met name in de dialogen
en de koorgedeelten van een
verbijsterend dilettantisme.
Alleen de tenor Guy de Mey
kwam tot de suggestie van
een redelijk authentieke pre
sentatie, maar verder was het
aantal speelstijlen even groot
als het aantal medewerken
den, van wie sommigen bo
vendien een erbarmelijk mid-
DEN HAAG (ANP) - De Neder
landse historische enscene
ring van Mozarts opera 'Die
Zauberflöte, die zaterdag in
Den Haag als deel van het
Holland-Festival een Neder
landse première beleefde,
heeft nu reeds veel belang
stelling getrokken van bui
tenlandse operahuizen. Het
staat al vast dat ze in de
winter van 1983 of 1984 te
zien zal zijn in de Noord-Ita
liaanse provincie Reggio
Emilia. Daar staan nog 74
authentieke baroktheaters,
onder meer in Parma en Bo
logna, die deze reconstructie
van de allereerste voorstel
ling van 1791 in Wenen ook
graag aan hun publiek wil
len tonen. Verder hebben
operahuizen in Wenen, Pa
rijs, Londen, Helsinki, Is
rael, Toronto eri Duitsland
belangstelling getoond.
In deze voorstelling is, op ba
sis van veel historische on
derzoek, getracht de wijze
van zingen, musiceren en ac
teren, het decor en de kos
tuums en niet te vergeten de
toneelmachinerie zo veel
mogelijk te laten lijken op
wat de premierebezoekers
in 1791 beleefden.
delbare school-Duits spra
ken.
Een scenische reconstructie is
toch al moeilijker te verwe
zenlijken dan een muzikale,
omdat daarvoor zowel bij het
publiek als bij de medewer
kenden de noodzakelijke on
dergrond in veel sterkere ma
te ontbreekt. Op deze manier
is het resultaat echter een far
ce die haar waarde alleen nog
ontleent aan de charme van
"historische" decors en kos
tuums.
Volgende voorstellingen op 8
en 9 juni in Den Haag en op
11 en 12 juni in Rotterdam.
A.s. woensdag vindt boven
dien een rechtstreekse radio
uitzending plaats van deze
co-productie van het Holland
Festival en het Teatro Com
munale Bologna.
PAUL KORENHOF
LEIDERDORP - Mede dankzij de zeer geslaagde
presentatie van Ellen Gerrese. de voorzitter van
het Leiderdorpse Theater Toverlei en de strakke
organisatie, kon het eerste Eenakterfestival, dat
van woensdagvond tot en met zaterdagavond in
de Muzenhof werd gehouden tot een ondubbel
zinnig succes uitgroeien. Onder het motto 'Wat
doen anderen', werd tijdens dit éénakterfestival
een globale inventarisatie gegeven van de moge
lijkheden (en önmogelijkheden!) van een groot
aantal amateurverenigingen uit Zuid-Holland.
Na deze vier éénakteravonden, waarbij per
avond telkens drie éénakters ten tonele werden
gevoerd, is duidelijk geworden, dat vrijdagavond
het langst de herinnering zal blijven teisteren.
"Teisteren" dan wel in positieve zin, omdat gedu
rende deze avond de twee beste éénakters van
het gehele festival werden gebracht.
Theater Toverlei' zelf zette een onvergetelijke
'Minnaar' neer van Harold Pinter met een in
drukwekkende hoofdrol (Sarah) van Els Wenink.
Zij kon tot dit niveau groeien mede door de ge
motiveerde mannelijke hoofdrol van Et Meyvo-
gel als Richard. Er is namelijk niets zo hinderlijk
in dit leven als niet functioneel naakt en oubolli
ge verwijzingen naar erotiek op het toneel. 'De
Minnaar', iedere toneelkenner moet dat toege
ven, is hoogzwanger van de mogelijkheden voor
acteur, actrice en regisseuse (Liesbeth Weyen-
berg) om zich grandioos te blameren. De kracht
van de Toverlei-interpretatie van 'De Minnaar' is
wel, dat de erotiek tussen twee echtlieden die een
rollenspel spelen om hun huwelijk te redden,
met een haast diabolische perfectie is gedoseerd.
Die vrijdagavond completeerde de uit Vlaardingen
afkomstige toneelgroep 'Het Masker' met 'De
50ste Voorstelling' van Marie-Louise Douart-de
la Grée die professionele tendens. Hier betrof het
een driehoeksverhouding tussen twee acteurs en
een actrice. De overspelige actrice wordt door
haar minnaar in een alternatieve versie (met "te-
genteksten") van hun stuk gedwongen tegenover
haar echtgenoot haar buitenechtelijke relatie te
ontsluieren. Er wordt dan vooral door Nico v.d.
Berg als Viktor een spanning opgeroepen, die
menig beroepsgezelschap beslist niet zou mis
staan.
Maar er was helaas ook een keerzijde aan deze met
het professionalisme koketterende interpreta
ties. Zo bracht het Zwammerdams Amateur To
neel (ZAT) zaterdagavond 'Jodocus op glad ijs'
van B. Steyaart. En daarmee begaf het Zwam
merdams Amateur Toneel zich zelf ook wel op
zeer glad ijs.
Roomsoezen' van de toneelgroep "Fakkel" uit
Vlaardingen kon me diezelfde zaterdagavond
ook niet boeien, al deelde een bestuurslid van
Toverlei mee juist van deze éénacter 'een brok in
de keel' te hebben gekregen. 'De Overledene' van
René de Obaldia. door 'Panta Chorei' bleek ko
misch en goed geacteerd maar dit docentengezel
schap stak niet zo bar veel boven de overige ama-
teurtoneelverenigingen uit Een uitzondering
tenslotte voor ^Vluchtige Ontmoetingen' van
Alan Ayckbourn, op woensdagavond gespeeld
door de toneelgroep "Voorschoten". Daarbij ont
dekten we namelijk het talent van Hans Schip-
aanboord, die niet alleen op zeer oorspronkelijke
wijze 'De Man' neerzette (dom. met snor en ho
moseksueel). maar ook. geheel in de trant van
Alan Ayckbourn, een derde tweegesprek had ge
schreven, 'omdat hij de éénacter wat kort vond'.
De publieke belangstelling was vooral woensdag
en donderdagavond (waarschijnlijk ook door het
prachtige weer) wat teleurstellend. Vrijdag- en
zaterdagavond werd evenwel voor een vrijwel
uitverkochte Muzenhofzaal gespeeld. Van don
derdagavond is vooral weinig in herinnering ge
bleven, omdat de twee éénacters van Atie Voge
lenzang-de Jong ('noem het een spelletje' voor
'Cultuur Verhefl' uit Voorhout en 'Liefde Ge
vraagd' door toneelvereniging 'De Porters' uit
Poortugaal) helaas erg tegenvielen. 'Displaced
Persons' (van de toneelgroep "Onderweg" uit Al
phen a.d. Rijn) bleek, hiertussen geschoven, een
helder baken in een mistige zee. 'Voor herhaling
vatbaar' is hier de gemeenplaats, die ontdaan van
stof en spinrag, weer glans wordt gegeven
BERT KOEKEBAKKER
AMSTERDAM - Het Concert
gebouworkest onder leiding
van de jonge Amerikaanse di
rigent Michael Tilson Tho
mas vervolgde zijn Strawins-
ky-projekt in het afgelopen
weekeinde in het kader van
het Holland Festival met
twee uitvoeringen van 'Oedi
pus Rex'. Naast dit opera-
Cocteau, het libretto schreef,
werden met medewerking
van het Nationale Ballet uit
gevoerd 'Apollon Musagète'
en 'Agon', twee composities,
die onverbrekelijk verbon
den zyn met de naam van de
choreograaf George Balan-
chine.
Wat betreft 'Oedipus Rex', Coc-
teau en Strawinsky schreven
dit in ons land weinig gehoor
de werk - de Nederlandse
Opera gaf er in de jaren vijftig
op een Holland Festival, dat
organisatorisch beter in el
kaar stak dan nu het geval is,
een uitvoering van opzette-
lijk in het Latijn, 'een taal die
niet dood maar versteend is,
en daardoor zo monumentaal
dat zij niet gevulgariseerd
kan worden'. Deze gedachte
is terug te vinden in de strak
ke regie en al even strenge
(zwart-wit) aankleding van
Harry Wich, die ook dertig
(mannelijke) koorleden op
een verrassende wijze in het
toneelbeeld heeft weten te
betrekken. Deze van de
Haagse Comedie 'geleende'
decor- en kostuumontwerper
deelde daarom terecht in de
toejuichingen van het pu
bliek, dat zich er door de
broeikastemperatuur in thea
ter Carré niet van liet weer
houden de handen bijkans
stuk te klappen voor de pres
taties van zowel de dirigent
als de solisten, onder wie de
Amerikaanse tenor Neil Ro-
senshein en de Hongaarse
mezzo-sopraan Katalin Kas-
za. Over de muzikale aspec
ten van deze 'Oedipus Rex',
die woensdagavond 9 en don
derdagavond 10 juni nog
maals in Carre wordt uitge
voerd, maar dan in combina
tie met het ballet 'Le Sacre
du Printemps' door het Tanz-
theater Wuppertal in de cho
reografie van de veelgeroem
de Pina Bausch, later deze
week meer.
De uitvoeringen van 'Apollon
Musagète' en 'Agon' die twee
geheel verschillende Balan-
chines laat zien door het Na
tionale Ballet verdienen eer
der de kwalificatie redelijk
dan onvergetelijk. Henny
Jurriens danste de rol van
Apollo als aanvoerder de mu
zen naar Denoren hoewel er
in expressief opzicht best wat
meer glans aan kon worden
gegeven. Alexandra Radius.
Joanne Zimmerman en Ju
dith James, waren ieder af
zonderlijk technische ook
aardig op dreef in Balanchi-
nes Gynsche loflied op de
(dans) kunst, gedrieen leken
er ze echter wat moeite mee
te hebben bij elkaar in de pas
te blijven. Er schortte in elk
geval het een en ander aan
onderlinge tempo. Het fraaie
duet van Henny Jurrièns
(Apollo) en Alexandra Ra
dius (Terpsichoré) maakte
gelukkig veel goed. In 'Agon'
een later en speelserbravou-
re-ballet van Balanchine. wa
ren het met name de de ui
terst soepele Coleen Davies
en de zeer bedreven Francis
Sincerretti, die dank zij een
indrukwekkend gedanste
pas de deux alle aandacht
naar zich toetrokken.
PIETER C. ROSIER
Bioscopen
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "A clockwork oran-
ge", da. 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zo.
14. 00. 16.30, 19.00 en 21.30 uur. 16 jr.
LIDO l" (124130): "Strafbataijon Charlie
Bravo", da. 14.30, 19.00 cn 21.15 uur,
zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
LIDO 2: "Missing", da 14.30, 19.00 en
21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 16 jr.
LIDO 3: "Four friends", da. 14.30, 19.00
en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al.
LIDO 4: "Chariots of fire", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur,
16 jr.
STUDIO (133210): "Turks fruit", da.
19.00 en 21.15 uur, do.,.vr., ma. en di.
ook 14.30 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Tekenfilm arsenaal",
za. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45
TRIANON (123875): "Les'uns et les au-
tres', da. 14.00 en 20.00 uur, al.
REX (125414): "Pruimenbloesem",
da.14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,
16.30,19.00 en 21.15 uur, vr. en za. ook
23.30 uur. 16 jr.
Bioscopen Alphen
(Voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "Les uns et les autres", da.
20.00 uur, zo. ook 15.45 uur, al.
EURO 1: "Sissy's hot s
do.
18 jr.
13.30 i
i. ook 24.00 u
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
EURO 3: "Stripes", da. 13.30, 18.45
21.15 uur, zo. 13.45, 16.15., 18.45 en
21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Escape from new
York", za. 24.00 uur. 16 jr.
EURO 4: "My name is nobody", da.
13.30, 18.45 en 21.15 uur, za. 13.30,
19.00 en 21.30 uur. zo. 14.00, 16.30.
19.00 en 21.30 uur, 12 jr.. za. ook 24.00
uur, 16 jr.
Bioscoop Voorschoten
(Voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "De vier vuisten hebben
de tropenkolder", vr. 19.30, za. 16.00
en 19.30, zo. 5.30 uur. al.
"Alligator", vr. en za. 21.30 uur, zo. 18.15
uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Dumbo het vliegende
olifantje", za. 14.00, zo. 13.30,
14.15 uur.
Van zondag t/m woensdag: Noors-
Zweeds festival, da. 20.30 uur, 16 jr.
Bioscopen Katwijk
(Voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "De linker- en de rechterhand
van de duivel", da. 14.45, 18.45 en
21.15 uur, al.
CITY 2: "Canonball run", da. 14.45 (beh.
za en woe.), 18.45 en 21.15 uur, al.
Kindermatinee: "Dunderklumpen", za.
en woe. 14.45 uur.
CITY 3: "Outland", da. 14.45, 18.45
21.15 uur, 12 jr.
CITÏ 4: "Angel of vengeance", da. 14.45
en 18.45 uur, 16 jr.
"Gevrij in de alpenwei", 21.15 uur, 16 jr.
Exposities
Wassenaar - Art Gallery Gérard, t/m 5/
6, tentoonstelling landschappen en
stadsgezichten, dagelijks 11-7 uur, zo.
van 13.00-17.00 uur.
Leiderdorp - Muzenhof, tot begin/half
juni, etsen van Nol Neger.
Hooglandse Kerk - tentoonstelling
Poolse wandkleden '78-'81 Warschau
Jeroen Bosch, tot 3 juni, ma. vr. 11-17
uur, za. 11-15 uur, zo. 12.30-17 uur.
Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m
5/9, tentoonstelling 'Het Kloppend
Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van
Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's
van heden', ma t/m za van 10-17 uur,
zon- en feestdagen van 13-17 uur.
Art Tea House 'De Oude Rijn' - Stille
Mare 4, 7/5 t/m 2/6, expositie Dolf van
Leggelo, di t/m za van 10-20 uur, zo van
11-18 uur
Voorschoten - Kunstgalerij 'De Stijl',
Leidseweg 155, t/m 12/6, schilderijen,
gouaches, foto's en beelden van Wim
van Berkel en Huib Benschop, ma t/m
woe van 15-18 uur, vr van 10-21 uur, za
Centrale Bibliotheek, Nieuwstraat 4,
Leiden: tentoonstelling over gemeente
raadsverkiezingen tot 10 juni.
Leiderdorp - Gemeentehuis, t/m 16/
'6, expositie Rob van Vuren en Peet
Heemskerk, ma t/m vr van 7-17 uur, do-
avond van 19-21 uur
Galerie Denise Stephan - t/m 27/6,
Mark Rietmeijer beelden, Johannes van
Hoften acrylschilderingen, vr, za, zo,
Galerie Fenix-Botermarkt 26, etsen van
Eric Visser tot 6 juni zondag 11-17: dins,
woens. en vrijd. 10-19: donderdag 10-
21.30: zaterd. 7.30-18 uur.
De Lakenhal, Oude Singel 28, expositie
schilderijen die gerestaur. moeten wor
den, tot en met 13 juni, dinsd. tot en met
zat 10-17 uur. zon- en feestd 13-17 uur.
Oegstgeest - Kunstcentrum Lange-
voort", schilderijen en beeldhouwwer
ken van Harry Agema, Anita Andriesse,
Annelies Bosch, Auke de Graaf, Marijke
Kaercher. t/m 15/6, dinsd woens., don-
derd. en vrijdag van 13.30-17.30: vrijdag
avond 19-21. zat 12-17 uur.
ZMtanltuizen
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Acade
misch Ziekenhuis behalve van
dinsdag 13.00 uur tot woensdag
13.00 uur (Diaconessenhuis) en van
vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00
uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
- de afdeling intensieve zorg: uitsluitend
na overleg met het hoofd van de afde
ling.
Sport medisch Advies Centrum:
blessurespreekuur: Elisabethzie-
kenhuis Leiderdorp, 's maandagr
van 19.30-20.30 uur.
Besoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis:
Volwassenen, dagelijks van
14.00-14.45 en van 18 30-19.30 uur
Klasse afd.: dagelijks van 11.15-
12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en
van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van
11.15-12.00 uur (alleen voor echtge
noot) en van 15.00-16.00 uur en van
18.30-19.30 uur.
Kinderafdeling: dagelijks van
15.00-18.30 uur.
afdeling C.C.U. (hartbewaking) da
gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks
van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgt
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.30 uur.
Avond bezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19 00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks
van 14.30-14.45 uur en van 18.30-
18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toege
staan kan de hoofdverpleegkundi
ge hiervoor speciale kaarten ver
strekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30-
19.00 uur.
(alleen voor ouders van kinderen kan er
een afwijkende tijd afgesproken wor
den met de hoofdverpleegkundige).
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30
19.00 uur.
Alphen aan den Rijn
RIJNOORD: bezoektijden 's middags
14.30-15.15 uur. 's avonds 18.30-19.30
uur. Extra bezoek voor de hartbewa-
king: 's ochtends 11.00—11.30 uur. Extra
bezoek voor vaders op de kraamafde
ling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinder
afdeling 's middags 14.30-15.30 uur, 's
middags alleen voor ouders 14.30-18.30
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder var
vliegverkeer van en naar Schiphol
kunnen dag en nacht worden ge
meld bij het informatiecentrum
Geluidshinder Schiphol (tel. 020-
175000).
FRED BASSET
TrVSk verdoriewa.t /s\
ONDERTUSSE^ d^Ttoch
allemaal gaande?
Jommeke is er
precies niet
goed ran!?!
ASPERGE
SALADE
SchJ MC npnm
Sn«d de ssptrges in
stukjes van 1 2 on en
kook ie gaar Meng xe
na a/koeling door ren
halve liter yoghurt
Stamp een teentje kno
(look met 1 theelepel
rf rout f\jn en meng
door de salade Ala U
dit te exouach ia neemt
u fijngeknipte verse
bieslook of rsgf\jn ge-
((QudcVLieuuis
Een vreemdsoortige teraar
debestelling had onlangs plaats
te Palmyra in den Amerikaan-
schen staat New-Yersey, zijnde
de begrafenis van drie kinde
ren die reeds een aantal jaren
te voren overleden waren. On
geveer 20 jaren geleden over
leed een kind van Henry Coy en
de vader, niet wenschende het
te doen begraven, liet een bron
zen kist maken en legde het stof
felijk overschot daarin, waar
na de kist gesloten en in Coy's
huiskamer als een meubelstuk
werd bijgezet. Een jaar later
overleden nog twee kinderen
van Coy en ook deze werden in
de kamer bewaard. In al zijne
reizen van de eene plaats naar
de andere nam Coy de kisten
mede en vestigde zich eindelijk
te Palmyra, waar hij op 61-ja
rigen leeftijd overleed. Hij was
een zonderling in den ruims ten
zin des ivoords, leefde afge
scheiden van de wereld en
scriepie tn niets anders ver
maak dan in de onmiddellijke
nabijheid te zijn van zijne afge
storvene kinderen. Thans zijn
de kisten eindelijk aan den
schoot der aarde toevertrouwd.
Vij/tiff jaar geleden:
- Gistermorgen verscheen b\j
de Fransche ambassade te Ber
lijn een onbekende jongeman,
die bij den portier een pakket
afgaf met het verzoek het aan
den ambassadeur te willen ge
ven. De portier gaf het pakket
aan een secretaris, die verden
king koesterde en het pak pas
opende, nadat hij er een politie
agent had bijgeroepen Tot zijn
ontsteltenis vond hij in het pak
twee afgesneden vrouwenhan
den, alsmede een brief met ver
warden, grootendeels onbegrij-
Klijken inhoud. In den brief
'am eenige malen de naam
Schoeff voor Terwijl de politie
nog bezig was met het onder
zoek, onti-ang zij een telegram
van de justitie te Lubeck met de
mededeeling, dat te Oetin een
zekere Schoeff zijn moeder ver
moord had en vermoedelijk
naar Berlijn gevlucht uxu. Het
onderzoek der BerlynscKe poli
tie ux>rdt thans m deze richting
voortgezet