Overleven in een wigwam Een indianenverhaal uit de polder —ZATERDAG 29 MEI 1982 O ie Extra Een indianen-freak. Dat is Wouter Ramaker, grondlegger van het Leonard Peltier House: een informatie- en expositiecentrum voor indiaanse en andere uitheemse culturen, gevestigd aan de Amsterdamse Overtoom 262. Vroeger woonde Ramaker daar zelf, maar enige tijd geleden is hij verhuisd naar Ouderkerk aan de Amstel, waar hij midden in het groene polderlandschap een heuse indiaanse nederzetting heeft gesticht. Wij zochten hem daar op en hoorden het hoe en waarom. Lezende daarover en over de le venswijze van andere noma dische natuurvolken zoals de eskimo's en de Australische Aboriginals ontdekte Rama ker een alternatief, dat onze consumptiemaatschappij voor de ondergang moet be hoeden. Grote Kringloop Gelaten zegt hij: „In Nederland zitten wij ons maar druk te maken om de begroting maar déér gaat het natuurlijk niet om. Het gaat om Het Leven. Dat is een keten die je niet mag onderbreken. Grote Kringloop, weet je wel. Dat zeggen de indianen ertegen. Maar met onze technologi sche ontwikkeling maken wij Het Leven kapot." „Al die nutteloze elektrische apparaten. Ballast noem ik het. Weg ermee! En al die au to's. De wereld barst ervan. Maar toch komen er elke dag weer bij. Wij vervuilen maar, vervuilen maar en denken: daar vinden we wel iets voor uit. Maar we vergissen ons, want de Natuur is ons de baas en dat blijft-ie." „Begrijp me goed: ik wil geen martelaar zijn, nog minder een evangelist, maar waar gaat het nou eigenlijk om? Gaat het erom dat we morgen te eten hebben? Bullshit. Waar het om gaat is de we reld, hoe die er over vijfen twintig jaar uitziet." Door Sjak Jansen „De wereld moet leefbaar zijn. Voor ons, maar ook voor onze kinderen en voor hun kinde ren. Daarom kan ik bodem verontreiniging niet begrij pen. Dat recht hebben we met. De aarde is net zo goed van onze nakomelingen als van ons." „En ach, duizend jaar geleden konden we wèl zonder. En 'de indianen nu nog. Dat maakt hen ook zo interessant. Eind vorige eeuw in de Black Hills van South-Dakota hebben ze de Europese kolonisatie afge weerd door generaal Custer en zijn blauwjassen flink van katoen te geven. Tegelijk hebben ze daarmee de op mars van al die overbodige, elektrische rotzooi gestuit." „En ze leven daar nog steeds op hun eigen manier, zonder Moeder Aarde geweld aan te doen." Buiten, vlakbij de grote wig wam, brandt een kampvuur. Verderop, in een aangren zend weiland, graast het stamboekvee van de buur man Deze stond onlangs raar te kijken toen een tiental in dianen bij Ramaker op be zoek was en 's ochtends om vier uur bij een vuurtje een sweat-lodge opvoerden De sweat-lodge heeft veel weg van de sauna. Het verschil zit 'm in het feit dat de sweat- lodge een heilig ritueel is dat behalve een lichamelijke rei niging ook een spirituele zui vering beoogt. Je doet het in een klein bolvormig tentje, gemaakt van vier wilgetenen. Beneden aan de dijk staat een enorme wig wam. Sitting Bull Col lege heet het er. Het is een kleine indiaanse nederzetting midden in het groene hart van Holland. Er wonen twaalf mensen, on der wie Wouter Ramaker en zijn twee vrouwen. Drie jaar geleden bekeerde de nu 44-ja- rige Amsterdammer zich tot het indiaanse geloof. Sedert dien bidt hij alleen nog maar tot the Great Spirit. En als hij bidt, bidt hij voor Het Leven, voor de leefbaarheid van Moeder Aarde waarvan wij allen een kind zijn. De Westerse mens moet naar zijn overtuiging weer mens worden; één met de natuur. Door onze technologische vooruitgang zijn wij daar in de loop der jaren nogal van vervreemd. Ramaker vindt dat maar een hachelijke zaak omdat de natuur naar zijn mening de baas is. Daarom is hij van oordeel dat wij de weg terug moeten vinden. De in dianen kunnen ons die weg wijzen. Ramaker heeft een en ander sa mengevat in een spreuk, wel ke is te lezen op de wand van een bouwvallige schuur. Wie het erf van Sitting Bull Colle ge betreedt, kan 't niet ont gaan: Let's put our minds to gether and see what future we can make for our children. Er vlakbij zien we een groot por tret van Chief Quana Parker, opperhoofd van de Coman- che-indianen. En daarachter doemen de grauwe torenflats van Amstelveen op. Winnetou Wanneer wij het erf opgaan, is Wouter Ramaker in de weer met een schichtige appaloosa (gevlekt indianenpaard). In niets lijkt hij op een indiaan en volgens Ramaker is dat ook de bedoeling. „Wanneer men mij als een curiositeit gaat beschouwen, word ik huiverig", zo bekent hij. Hij mag er dan wel een indiaan se levenswijze op na houden, „maar dat wil niet zeggen dat ik ook een indiaan bén. En ik geef hier wel rondleidingen voor schoolklassen en derge lijke, maar ik wil niet dat het hier een soort Bobbejaanland wordt." Sitting Bull College is dan ook een heel serieuze aangelegen heid. Totempalen en andere indiaanse gimmicks, die men in de boeken van Winnetou en Hiawatha tegenkomt, zal men er dan ook tevergeefs zoeken. Maiskoeken en toma hawks idem dito. Wel heeft- Ramaker een verentooi, maar die prijkt slechts zelden op zijn blonde scalp. Die tooi is veeleer een sierobject, net als de oude indianenprenten en de twee pijlen en bogen aan de muur. Sitting Bull College is eigenlijk wat de Amerikaanse india nen een survival school noe men: een instituut waar men de oude indiaanse cultuur laat herleven. In Amerika voorzien deze survival schools in een groeiende be hoefte. Onder de Amerikaan se indianen, zowel in de re servaten als in de steden, is al meer dan tien jaar een duide lijke herleving van de oude indiaanse cultuur waarneem baar. Wounded Knee Openbaarde zich dat in het be gin van de jaren zeventig in fel en soms gewapend verzet (Wounded Knee), tegenwoor dig geven de indianen van die herleving veeleer blijk door en masse de survival schools te bezoeken. Daar worden hun oude indiaanse rituelen weer aangeleerd en dat moet hen helpen hun oor sprong terug te vinden. Het was naar aanleiding hier van, dat Wouter Ramaker sa men met indianen-kenner Maarten Duk en hun beider aanhang besloot een Neder landse survival school te stichten. In Ouderkerk aan de Amstel kochten zy een vervallen boerderij met wat land en stallen eromheen. Er werd druk verbouwd, maar eerdaags is het zover en zal Chief Lame Dear van de Mi- niconjou-indianen uit het Amerikaanse South-Dakota overvliegen om het Holland se indianencentrum officieel te openen. Een ieder is dan welkom om een pijpje mee te roken. Wouter Ramaker, regisseur van reclamespots van beroep, verheugt zich daar nu al op Zyn belangstelling voor de indianen-cultuur ontstond nadat hy in een boek van de Duitse filosoof Friedrich En gels (De oorsprong van het gezin, het particuliere eigen dom en de staatkennis had genomen van de samenle vingsvormen van de Irokese indianen, die ooit hun wig wams hadden staan op de plaats waar nu New York is. Deze wilgetenen symboliseren de vier elementen die de in diaan onderscheidt, te weten: lucht, water, aarde en vuur. De bedoeling is zich daarmee naakt te confronteren, con tact te zoeken met the Great Spirit en vervolgens te bid den voor de bergen en de ri vieren. de tweevoetigen en de viervoetigen. de bloemen en de planten, kortom: al wat leeft. Terwijl Wouter Ramaker er over vertelt, geeft hy een klei ne rondleiding. Behalve zyn tot stal omgebouwde woning en twee authentieke Belgi sche woonwagens toont hy ons de alternatieve manege Sitting Bull College beschikt over acht paarden en daarop kun je niet alleen leren ry- den, maar je kunt er ook mee leren „leven", waarin de in dianen meester zyn Een bezoek aan Sitting Bull College moet volgens Rama ker („met het redden van de zeehondjes, redden we de wereld niet") de mensen er van overtuigen dat er ook zonder een elektrische kaar- tenschudder te leven valt. Te zyner tyd is het de bedoeling dat uit Amerika gerenom meerde medicijnmannen naar Ouderkerk overkomen om gastcolleges te geven in het vinden van de weg terug. Kluk-Kluk Anderzijds wil Ramaker een actie ontketenen, die ertoe moet leiden dat kindervriend Kluk-Kluk in de anonimiteit verdwijnt „Een indiaan in het voorprogramma van een circus... ik vind het byna iets racistisch hebben", zegt Ra maker. „Laten ze by Pipo maar eens een rabbi in het voorprogramma doen. gega randeerd dat je dan de pop pen aan het dansen hebt." „Honderden jaren lang is de in diaan afgeschilderd als een fi guur uit de Donald Duck en daar moet nu maar eens een einde aan komen", zo meent Ramaker en hy citeert Rus sell Means, de grote leider van de Amerikaanse ïndia- nenbeweging, die heeft ge zegd dat de blanke mens eens een toontje lager moet zin gen. De indianen-cultuur is Rama ker zo langzamerhand aan het hart gebakken. Hy zegt met overtuiging te kunnen vechten tegen iedereen die erop uit is die cultuur kwaad te berokkenen. De middelen die Amerika daartoe ter hand neemt, worden volgens Ra maker allengs brutaler „Een recent voorbeeld zyn de Hopi-indianen", vertelt hy. De Hopi's vormen de oudste indianenstam van Amerika Ze leven in het zuiden van de Verenigde Staten, op de grens van Colorado en Utah, en ze houden zich volgens Ramaker onder meer bezig met mystieke dingen, zoals vliegende schotels. Ze wonen op een berg, midden in het reservaat van de Navtyo-in- dianen. „In die berg", verhaalt Rama ker, „zit uranium en nu is er een particuliere onderne ming die dat uit de grond haalt Maar ze doet dat op een manier die zijn weerga niet kent. Die methode heet: stnpmimng. Dat wil zeggen dat het hele land wordt om geploegd. Dat wordt er zo'n puinhoop daarmee kunnen de Hopi's straks niks meer beginnen. Indirect worden ze dus zonder pardon van hun land verbannen..." Moeder Aarde Nog afgezien van gevaren van radio-actieve aard, zo vertelt Ramaker, zyn de Hopi-india- nen bevreesd dat het even wicht van Moeder Aarde wordt verstoord, nu uit een bepaald deel van onze pla neet een aanzienlyke hoe veelheid van een grondstof wordt geplunderd Zolang baas Natuur de grondstoffen zelf niet delft, moeten haar ondergeschikten dat ook niet doen. zo redeneert een in diaan Andermaal stelt Wouter Rama ker dat de natuur de baas is. Hy illustreert het met een fraai voorbeeld. „Ook al zyn we met onze technologie nog zo ver vooruit, dat poedertje dat die astronauten mee naar de maan nemen om te eten is toch van échte spruitjes ge maakt. hoor." Op Sitting Bull College zal Ra maker er in elk geval naar streven alle technologische „ballast" zo veel en zo snel mogelyk uit te bannen, „hoe wel ik video toch wel een erg boeiende uitvinding vind Over een jaar hoopt hy de elek tnciteit af te sluiten. „En de telefoon hoop ik te zyner tyd ook weg te kunnen doen", zegt hy als we by het kamp vuur staan ..Want waarom zou ik het niet doen? Vroeger konden we ook zonder dat ding en de indianen nu nog", stelt hij Afgezien daarvan rooksigna- Hfl too tan 0MB I per minuut Wouter Ramaker op Sitting Bull College Aan de einder doemen de grauwe Amstelveense torenflats op. Wouter Ramaker en één van zijn appaloosa's. "Je moet met deze paarden leren 'leven', net als de indianen' (Foto's Peter

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17