D WLz c Ambitieus Strawinsky-project c c P-Onopgesmukt vioolspel Merce Cunningham: perfectie Michael Tilson Thomas leidt Concertgebouworkest STRMNSKY "Meditatieve" landschappen Cj 3 Scheepvaart J O RIJDAG 28 MEI 1982 gas 1 (3.70 VOORSCHOTEN - Het twee- de van de serie zomer-concer- ten op Kasteel Duivenvoorde 4 in Voorschoten werd gister- t A t avond verzorgd door twee jonge musici aan het begin van hun carrière: de violiste Marieke Blankestijn aan de piano begeleid door Marijke A van Duin. Uit de samenstelling van het programma van deze 19-jari- ge leerling van Herman Kreb- bers sprak een duidelijke voorkeur voor werken met reen grote melodische zeg gingskracht. Een trefzekere techniek ligt ten grondslag aan dit al zeer gerijpte viool- tspel, maar dat techniek slechts het middel is om het meest wezenlijke in de mu ziek te benaderen blijkt Ma rieke Blankestijn zeer goed te beseffen. Onopgesmukt spel en een warme toon troffen in m de Sonate in G gr.t. K.V. 301 van Mozart. Kunst Met de klankwereld van De bussy bleek zij grote affiniteit te bezitten: de bedwelmende klanken en grillige momen ten werden door een nog rij ker geschakeerde toonvor- ming opgeroepen, evenals in de Cinq Mélodies van Pro- kowjev die in eenzelfde sfeer geschreven zijn. In het laatste werk van dit be paald niet lichte programma, de Sonate van Franck, brak een onverwacht fel tempera ment door, zodat het zeer en thousiaste publiek zich al na het tweede deel niet meer kon bedwingen en haar een terecht open doekje gaf. Alle lof komt ook haar bege leidster Marijke van Duin toe, die zich in haar zeer zwa re taak een gelijkwaardig partner toonde, die onder steunde en aanvulde, en waar nodig naar voren of weer op de achtergrond terug trad. We zullen beider carrière met grote belangstelling volgen. MIES ALBARDA. AMSTERDAM (GPD) - Zeven we ken achtereen zal de Amerikaan se dirigent Michael Tilson Tho mas grote orkesten in Amster dam, Washington en Los Ange les leiden tijdens Strawinsky- concerten ter herdenking van de 100e geboortedag van deze com ponist. Het Strawinsky-project in Nederland noemt ij echter het meest ambitieuze. Het Concert gebouworkest geeft op het ogen blik namelijk een overzicht ge ven van vele aspecten van Stra- winsky's werk, waaronder de moeilijkste en meest dierbare werken van de componist. Een deel van de projecten heeft plaats in samenwerking met het Holland Festival, het Nationaal Ballet en het Tanztheater Wup- pertal in theater Carré in Amster dam. De 38-jarige dirigent Tilson Thomas, die als een Strawinsky- kenner grote naam heeft, tijdens een persconferentie in Amster dam: „Holland kan heel trots zijn op deze vier Strawinski-projec- ten". Het Concertgebouworkest heeft eerder, in 1980, gewerkt met diri gent Tilson Thomas Het orkest is blij dat hij voor het Strawins ky-project beschikbaar was. De dirigent lijdt een druk leven als gast-dirigent bij grote orkesten in Amenka, Japan en Europa. Sinds een jaar is hij vaste gastdi- rigent van het Los Angeles Phil harmonic Orchestra. Ook als opera-dirigent heeft hij bekend heid gekregen, met name voor de eerste Amerikaanse uitvoering van Bergs' opera 'Lulu' in 1979. Oedipus Rex Tilson Thomas heeft al een aantal Strawinsky-concerten geleid in het Concertgebouw in Amster dam. Voor de Strawmsky-uitvoe- nngen in theater Carré op 5, 6. 9 en 10 juni zal het podium moeten worden uitgebouwd. Dit is voor al nodig voor de uitvoering van de opera Oedipus Rex, die vol gens de regie van Harrie Wich half oratorium, half opera zal worden. Wich, die ook de decors en de kos tuums heeft ontworpen, zegt hierover: „Ik heb goed naar Stra- winsky geluisterd. Hij noemde het een bijna versteende historie, waarin het oude Griekenland op afstand wordt bekeken. Het moet in Godsnaam geen orato rium zijn. Strawinsky was erg ge schrokken van de eerste concert- ROTTERDAM - Tot de weini ge regelmatig terugkerende hoogtepunten in het Holland Festival behoort het optre den van de Merce Cunning ham Dance Company en de balletweek Rotterdam-New York zou zonder de aanwe zigheid van de oude meester met zijn groep incompleet zijn. Het programma dat gis teravond in de Rotterdamse Schouwburg te zien was, bleek illustratief voor de cho reografieën van Cunningham zelf, maar ook voor de wijze waarop de beweging met het geluid tot één compositie sa menvloeide. "Fielding Sixties" met een ge luidsdecor van John Cage (de muziek van elk ballet "ont stond" ter plekke) leek een volkomen willekeurige op eenvolging van bewegingen en klanken, waarbij zelfs het sluiten van het voordoek na afloop - een bekend grapje - aan het toeval overgelaten scheen. De technische per fectie waarmee een en ander geschiedde en de kleurbalans van kostuums en achterdoek maakten echter duidelijk dat het toneelgebeuren onder worpen was aan een uiterst strenge vorm van (zelfdisci pline, en iets meer (schijnba re) spontaniteit zou deze cho reografie een speelser karak ter hebben gegeven. In "Channels/Inserts", oor spronkelijk als een film-dans gechoreografeerd en gefilmd, was meer lijn te bekennen, zonder dat er overigens spra ke kon zijn van "verhaal" of "inhoud". De abstracte bewe gingstechniek van Cunning ham zorgde in combinatie met een toneelbeeld van Charles Atlas voor een effect dat vergelijkbaar is met het draaien van een kaleido- scoop: hoe de elementen zich elke beweging zullen samen voegen, is nooit voorspel baar, maar elk beeld is wel een voortzetting van een vo rig kleurengamma. De avond werd op luchtige wij ze besloten met "Roadrun- ners" waaraan de 63-jarige Cunningham zelf nog actief deelnam. Zowel het inweven van verhalende elementen als de begeleidende teksten maakten dit anekdotische ballet tot een dankbare af sluiting, maar de ontspannen humor van het geheel verhin derde niet dat hier een hoog tepunt van perfectionisme werd bereikt. Op het programma dat heden avond in Rotterdam en 31 mei in Amsterdam (Carré) te zien is, staan vier andere cho- reografién. PAUL KORENHOF. achtige uitvoering in Pariis. maar ook van de heel barok op gezette opera-uitvoering die later in Wenen werd gegeven" „Ik heb gekozen voor een strak en met-afleidend decor, in een plat te reliéf-achtige opvoering. De 36 koorleden zitten in smoking op een lange bank vooraan, de spre ker staat er in een spotlight vóór. De solisten dragen gebeeld houwde. wfjd-uitstaande kos tuums, die net als de decors in zwart-wit zijn gehouden", aldus Wich. Holland-Festival-directeur De Rui ter is blij dat hij het danstheater uit Wuppertal heeft kunnen overhalen om tussen de eigen premièreprodukties door op nieuw te gaan repeteren voor Strawinsky's .Sacre du pnn- temps'. De groep brengt het stuk in de in drukwekkende choreografie van Pina Bausch, waarvoor het po dium in feite ook te klein is. De Holland-Festival-directeur her innerde aan het feit dat voor dit uitputtende dansstuk de grond vlakken van het podium zijn be dekt met donker turfmolm. ..Wij zullen tijdens de repetities nog moeten uitzoeken of de orkestle den niet in wolken turfmolm zul len zitten wanneer de 28 dansers zich naar voren begeven". CONCERTGEBOUWORKEST r* r Michael Txlson Thomas het Concertgebouworkest. Expositie aquarellen en litho's van Dolf van Leggelo. In Art Tea House "De Oude Rijn", tot 5 juni. LEIDEN - Dolf van Leggelo. 72 jr. geboren in Jakarta, heeft ge woond in Luxemburg, Grieken land, Frankrijk en Belgie. is dichter, schrijver (in 't Frans) en muzikant, maar vooral schilder, heeft gereisd in Japan waar hij studie heeft gemaakt van Chine se en Japanse schilderkunst. Het is dan geen verrassing meer te zien dat deze, bij ons tamelijk on bekende kunstenaar in zijn werk oosterse invloeden vertoond; en hoe... Perspectiefloze landschap pen, veel papierwit, leegte, afwe zigheid van mensfiguren, alleen menselijke elementen als b.v. huizen in een landschap, land schappen die opdoemen in dro merige, ijle dingen die alleen door sfeer met elkaar verbonden lijken, zonder contourlijnen uit de leegte tevoorschijnkomend en er weer in verdwijnend Leggelo, zo signeert hij, schildert landschappen die de toeschou wer niet uitnodigen ze te verge- lijken met een stuk afgebeelde werkelijkheid uit de natuur en ook niet opwekken de emoties van de kunstenaar te herkennen en na-te-beleven. Dat doet slechts een landschap als het ge schilderd is in de westerse land schapstraditie. Leggelo schildert landschappen die uitnodigen tot meditatie: een zich stil verdiepen in kosmisch-religieus samen gaan en verbondenheid van mens met natuur. Voorzover de ze landschappen afbeeldingen zijn van een omgeving, wekken ze de indruk woonomgevingen van de kunstenaar te zijn, van- waaruit hij een levende uitwisse ling met de omringende natuur onderhoudt; met elk afzonderlijk deel. ais berg, bos. dier, lucht cn grond waarmee hij zich één wil voelen. Deze aquarellen vertegenwoordi gen een wereldbeschouwing het Zen-boedisme waarin de mens zich samenvallend toevertrouwd aan de elementen waarvan hu zich afhankelijk weet. Deze ver heven opvatting van de natuur verschilt wezenlijk van die in de westerse kunst, waarin een ge spleten verhouding tussen mens én natuur werd afgebeeld, waar in de mens afstand heeft geno men van de hem omringende na tuur die hu vervolgens als onder werp van objectieve beschou wing is gaan zien en afbeelden Meer en meer lijkt onze kunst bein vloed te worden door de oosterse landsschapsschilderkunst. Dit kan niet anders betekenen dan dat in het westen een verlangen is opgekomen het dualisme tUS> sen mens en natuur te bezweren Het werk van Leggelo drukt dat verlangen hevig uit. CLEMENS KORTENBACH Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Enter the dragon", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, pinksterda gen 14.15,16.30,19.00 en 21.15 uur, 12 jr. CAMERA (124919): "Vier vuisten heb ben de tropenkolder", da. 19.00 en 21.15 uur, za., zo., ma. en woe. ook 14.30 uur, al. LIDO 1 (124130): "Eyes of a stranger", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, pinksterda gen ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 2: "Missing", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, pinksterdagen ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "De huid", da. 14.30. 19.00 en 16.45 uur, pinksterdagen ook 16.45 uur, jl6jr. g LIDO 4: "Chariots of fire", da. 14.30, t 19.00 en 21.15 uur, pinksterdagen ook 16.45 uur, 16 jr. STUDIO (133210): "Turks Fruit", da. 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Tekenfilmarsenaal", za., zo., ma. en woe. 14.30 en 16.45 uur. TRIANON (123875): "Les uns et les au- tres", da. 14.00 en 20.00 uur, al REX (125414): "Pruimebloesem", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo. 14.15, 16.30, -19.00 en 21.15 uur. vr. en za. ook 23.30 r, 16 jr. Bioscopen Alphen tor reserveringen 01720-20800) EURO 1 en 2: "Les uns et les autres", da. 13.30 en 20.00 uur, pinksterdagen 14.00 k en 20.00 uur, al. Nachtvoorstelling Euro 1: "The Shi nning", za. 24.00 uur, 16 jr. woe. 13.45 Nachtvoorstelling Euro 2: "Keer op keer", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Stripes", da. 13.30. 18.45 en 21.15 uur. pinksterdagen 13.45. 16.15, 18.45 en 21.15 uur, al., za. ook 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "Quest for fire", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, pinksterdagen 13.30, Kindermatinee: "Vakantieperikelen met Funes(te) gevolgen", za. 14.00, zo. en ma. 13.30 uur, di. en woe. 14.00 uur. 16.00, 18.30 en 21.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) 19.30, zo. 15.30, ma. 15.30 en 19.30, w 16 00 uur, al. "Escape from New York", vr. en 21.30, zo. 18.15 en 21.00 uur (besl.), r 21.30, di. en woe. 20.30 uur. 16 jr. 14.30, 16.45. 19.00 en 21.15 CITY 2: "Stir Crazv", da. 14.45 (beh. za. 18.15 en 21.15 uur. 2de pink ook 24.00 sterdag 14.30. 16.45, 19.00 en 21.15 Kindermatinee: "Martijn en naar", za. en woe. 14.30 uur CITY 3: "Roller Coaster", 18.15 en 21.15 uur, 2de pinksterdag 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. CITY 4: "Crime busters", da. 14.45 en 16.45 uur, 16 jr. CITY 4: 'Tiroler blondjes", da. 21.15 uur, 16 jr. Exposities Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Wassenaar - Art Gallery Gérard, t/m 5/ 6, tentoonstelling landschappen en stadsgezichten, dagelijks 11-7 uur, zo. van 13.00-17.00 uur. Leiderdorp - Muzenhof, tot begin/half juni, etsen van Nol Neger. Hooglandse Kerk - tentoonstelling Poolse wandkleden '78-'81 Warschau Jeroen Bosch, tot 3 juni, ma. vr. 11-17 uur, za. 11-15 uur, zo. 12.30-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m 5/9, tentoonstelling 'Het Kloppend Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van Mexico. Azteken in 't verleden, Nahua's van heden', ma t/m za van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur Art Tea House 'De Oude Run' - Stille Mare 4. 7/5 t/m 2/6, expositie Dolf van Leggelo. di t/m za van 10-20 uur, zo van 11-18 uur. Voorschoten - Kunstgalerij 'De Stijl', Leidseweg 155, t/m 12/6, schilderijen, gouaches, foto's en beelden van Wim van Berkel en Huib Benschop, ma t/m woe van 15-18 uur. vr van 10-21 uur. za van 10-18 uur. Centrale Bibliotheek, Nieuwstraat 4, Leiden: tentoonstelling over gemeente raadsverkiezingen tot 10 juni. Leiderdorp - Gemeentehuis, t/m 16/ 6, expositie Rob van Vuren en Peet Heemskerk, ma t/m vr van 7-17 uur, do- avond van 19-21 uur. Galerie Denise Stephan - t/m 27/6, Mark Rietmeijer beelden, Johannes van Hoften acrylschilderingen, vr, za, zo. van 13.30-17.30 uur. Galerie Femx-Botermarkt 26. etsen van Eric Visser tot 6 juni zondag 11-17: dins, woens. en vnjd 10-19: donderdag 10- 21.30: zaterd. 7.30-18 uur De Lakenhal, Oude Singel 28, expositie schilderijen die gerestaur. moeten wor den, tot en met 13 juni, dinsd. tot en zat. 10-17 uur. zon- en feestd 13-17 met Oegstgeest - Kunstcentrum "Lange- voort", schilderijen en beeldhouwwer- ken van Harry Agema, Anita Andriesse, Annebes Bosch, Auke de Graaf, Marijke Kaercher. t/m 15/6, dinsd. woens don- derd. en vrijdag van 13.30-17.30: vrijdag avond 19-21. zat. 12-17 uur. Ztotonhufcmn Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 •our (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16 00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14 00 uur tot 19 00 uur. - de afdeling intensieve zorg uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. Sportmedlscb Advies Centrum: blessurespreekuur: Ehsabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandag: van 19 30-20 30 uur Bezoekuren St. Eltsabetb-Zlekenhuls: Volwassenen dageluks van 14.00-14.45 en van 18 30-19.30 uur Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling; dagelijks van 15 00-18.30 uur. afdeling C.C.U. (hart be waking) da gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinde renzijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avond'oezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19 00 uur Praematurenafdeling dageluks van 14 30-14 45 uur en van 18.30- 18 45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinder kliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn RIJNOORD: bezoektijden 's middags 14.30-15 15 uur. 's avonds 18 30-19 30 uur. Extra bezoek voor de hartbewa- king: 's ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafde ling: 's avonds 19.30-20.30 uur Kinder afdeling 's middags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder var vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bu het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel 020- 175000). 4173 uitje. eenvoudig i pel» ver*g« h.ikir peler- Er ie van die magere sd geen spoor meer ie s bespeuren 1 "TJ-T -y f" "Pi 1 N i Dëit kan toch niet Heeft dat afschuwelijk monster hem zo vlug naar binnen gespeeld "^27 ken Vermeng 3 i een fijngehakt lialf Ui* van/elf lat dit g< Roer drw-.r he» kruid. - - .-nu ■el I eetlepel dragona- n. spoel se af onder I water en pel ie Meng de kruiden appeltje* by of brood cfQudc)lieuius 28 MEI 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: Blijkens een rapport van den gouverneur van Atjeh, hetwelk loopt van 16 toten met 31 Maart jl. werd tn den verslaglijd m Groot-Atjeh veel overlast onder- vonden van marodeurs plun deraarsRed.) Zoo werden in den nacht van 27 op 28 Maart een aantal Chineezen. uit het Chineesche kamp te Panajoeng. door eene bende, welke op circa 500 schreden buiten de pagger (—pagar betekent heg, heining, schutting, Red.) van het Chinee sche kamp in hinderlaag lag. overvallen. Het meerendeel van de Chineezen redde zich door de vlucht; zeven hunner werden echter achterhaald en met kle- wanghouwen afgemaakt Eene inmiddels uit Kotta Radja aan gekomen politiepatrouille stuit te de roovers en wist hen met een verlies van vijf dooden en zeven gewonden te doen aftrek ken. In den nacht uan 29 op 30 Maart werd de kampong Lo- hong door kwaadwilligen leeg geplunderd en een drietal be woners. die zich verzetten, ge wond, uan wie er één aan de ge volgen overleed Voorts wordt melding gemaakt van moord door de benden van Panglima Njak Bmtang en Toekoe Hoes sin op den voormaltgen gids den pradjoerxt Panglima Pose (pradjoerit betekent letterlijk krijgsman, onder welke naam poli tie sv ld alen werden aange duid. die in gewone tijden wa ren bestemd voor politiedien sten. zoals het transporteren Vijftig jaar geleden Tijdens een hevigen zand storm is in een huis in /iet Perzi sche district CharsacLda brand uitgebroken De storm deed de vlammen terstond overslaan op de omringende gebouwen, waardoor m korten tijd dui zend huizen en winkels in asch werden gelegd. Brandweer en troepen waren vele uren bezig om het vuur meester te worden Men gelooft, dat de brand ts ontstaan door een ongeval.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 27