Veel waardering voor de Taviani's GEP4CH1S2EK1E Seth Gaaikema nu als dichter bij Veronica -c AVRO 'ontmoet' Jaap van Zweden Weinig geestdrift in Cannes voor Franse films, maar.... 'ÜS9Hl WOENSDAG 19 MEI 1982 Radio - tv - kunst HILVERSUM (GPD) - „Een van de meest opvallend aspecten van de gedichten van Heine is, dat ze tijdloos zijn. Men hoeft geen ach tergronden van tijd en auteur te weten om ze aan te voelen. Iets, wat wel noodzkelijk is bij andere 'klassieken'. Ze zijn verrassend direct, kort en modern. Het zijn vaak gevoelsmomenten met een pointe aan het eind, die de lyriek heel laat. Gevoelens zijn tijd loos". Een stukje uit het naschrift dat Seth Gaaikema vorige zomer meegaf aan zijn boekwerkje „Een dromerige dag in mei". Bij Veronica zag men er wel brood in toen cabaret-producer Han Peekei het idee aandroeg voor een kort televisieprogramma met dezelfde titel. In een lichtvoetig showtje laat Gaaikema zijn publiek vanavond kennis maken met het door hem 'hertaalde' werk van de dichter Heinrich Heine. Gaaikema is van jongsaf al bezeten van Heine. Bij wijze van vrije-tijdsbesteding be gon de cabaretier meer dan 500 gedichtjes om te werken in de Nederlandse taal. Vorig jaar mondde dat uit in het boekwerk- Han Peekei daarover: „Er kan ge rust gesteld worden dat dit sinds zijn verrassende vertaling van de musical My Fair Lady be schouwt kan worden als de be langrijkste prestatie van Seth. Heine had de gave om hele grote dingen heel direct en van dicht bij te vertellen. In de vertaling weet Seth Gaaikema dit precies zo op een Nederlands publiek over te brengen". In het programma, dat een halfuur duurt, maakt Gaaikema een toe passelijk zijsprongetje door er werk van de componist Robert Schumann bij te betrekken. Hiertoe wordt enkele malen heen en weer geschakeld tussen het Concertgebouw en het veel knussere Rob van Reijn Theater. In het Concertgebouw treedt de befaamde bariton Tom Krause op met begeleiding van onder meer de pianist Irwin Gage. In het Rob van Reijn Theater geeft Gaaikema voor een klein publiek zijn persoonlijke kleinkunstin- terpretatie van Schumann en Heine. Hij weet zich daarbij ge steund door arrangementen van Bob Zimmerman. In het begin van het programma laat Gaaike ma enkele teksten in het oor spronkelijke Duits voordragen door Jan Willem Hofstra, waarna hij zelf onmiddellijk zijn 'hertaal de' versie oplepelt. Seth Gaaikema Volgens een woordvoerder van Veronica is dit programma een typisch voorbeeld van „een ech te Veronica-aanpak" geworden. „Duidelijk wordt dat poëzie niet elitair hoeft te zijn, niet alleen zwaar op de hand, maar ook geestig en lichtvoetig, niet oubol lig, maar modern en echt van de ze tijd" (Ned. 2, 22.30 uur). 1(1) Ein bisschen Frieden - Een beetje vrede Nico le 2(9) Baby makes her blue jeans talk - Dr.Hook 3(6) Rosanna - Toto 4 2) I love rock 'n roll - Joan Jell and The Black- heats 5(3) Ebony and ivory - Paul McCartney 6 8) Body language - Queen 7 (13) A little bit further away - Kokomo 8 (11) Just an illusion - Ima gination 9(5) View from a bridge - Kim Wilde 10 4) Down under - Men at Work 11 (16) Getaway - May wood 12 (18) Shirley - Shakin Ste vens 13 (15) I specialize in love - Sharon Brown 14 (25) Skandal im sperbezirk - Spider Murphy Gang 15 (24) Can't take my eyes off you - Boys Town Gang 16 (27) Girl crazy - Hot Choco late 17 7) Why can't we live toge ther - Mike Anthony 18 (29) Blue eyes - BZN '9 (22) Best love - Rose Royce 20 (23) Ain't no pleasing you - Chas and Dave 21 (12) Chariots of fire - Van- gelis 22 (31) Broken dreams - Guys 'n Dolls 23 (10) The rhythm of the jungle - The Quick 24 (30) Island of the lost souls - Blond ie 25 (17) Jamaica - Doris D and the Pins 26 (28) Puerto de Llansa-Jack Jersey 27 (20) Indian habits - Babe 28 14) The lion sleeps tonight - Tight Fit 29 (-) Sharazan - Al Bano and Romina Power 30 (-) Really saying some thing - Bananarama 31 (19) Blue eyes - Elton John 32 (26) Time - Stone 33 (-) Do you wanna wanna - Dolly Dots 34 (-) Surrender - Jon Ander- 35 (21) Aurora - Nova 36 (34) Denk toch heel goed na Zangeres Zonder Naam 37 (33) My camera never lies - Bucks Fizz 38 (-) Niet geschoten is altijd mis - Nico Haak 39 A little tenderness - Sheen a Easton 40 (32) Dons Day - Doe Maar Stichting Ned. Top 40 CANNES (GPD) - Nederland mag dan wel met zijn cine ma schitteren door afwezigheid, we zijn bepaald niet het het enige land dat de boot naar de Azurenkust heeft gemist. Veel opvallender is eigenlijk dat directeur-pro grammering Gilles Jacob in Rusland, Spanje, Canada, Australië, Japan en de Scandinavische landen evenmin films heeft aangetroffen van voldoende kwaliteit om in de Cannes-competitie te presenteren. „We zouden moeten ophouden om ons programma te be zien als een optelsom van nationale inzendingen", heeft Jacob verklaard, en hij voegde eraan toe: „Het medium film is bezig zich steeds sterker te internationaliseren en dat komt ook in dit programma tot uiting". Hij doelde daarmee op o.m. het feit dat drie Amerikaanse competi tiefilms geregisseerd werden door resp. de Engelsman Alan Parker, de Duitser Wim Wenders en de Franse Griek Costa-Gravas terwijl de Pool Skolimowski voor Engeland uitkomt, de Fransman Godard voor Zwitser land en de Amerikaan Robert Kramer en de Italiaan Pe ter del Monte voor Frankrijk. Gilles Jacob wil gewoon de vrij heid hebben om te draaien wat hij toevallig de moeite waard vindt. Er is maar één land waar hij zich dient te beperken tot het doen van suggesties, dat is zijn eigen Frankrijk, waar men een officiële selectiecommissie heeft die zich van Jacobs wensen niets hoeft aan te trekken. En üaar moest maar eens een einde aan ADVERTENTIE De heer T. te V.: 071-131141 Leiden, Haorlemmerstroot 168, Er zijn 30 Skala vestigingen. Bel voor uw dichtstbijzijnde Skalo-winkel030-622 344 komen, vindt de festival-direc teur, want hij is boos dat de com missie zo eigenwijs is geweest om de nieuwe beschikbare films van Claude Chabrol en Eric Roh- mer te negeren en drie films van buitenstaanders af te vaardigen. Nu weet ik niet of die films van Chabrol en Rohmer inderdaad zo fantastisch zijn als de verbijster de Franse pers wil doen geloven, maar in elk geval hebben die twee meesters nog nooit eeen film afgeleverd op het weinig luisterrijke niveau van Invitation au Voyage van Peter del Monte en Douce Enquête sur la Violen ce van Garard Guerin. Vooral die Del monte-film is ergerlijk slecht. Een in modieuze somber heid gedrenkt drama over een jongen die onder nachtelijke slagregens een Odyssee aan vangt in een auto, met op zijn im perial de kist van een bas, waarin het lijk van zijn punkige twee lingzus, die na een erotische stoeipartij met broerlief geëlek- trocuteerd werd toen een sche merlamp terechtkwam in het met warme melk gevuld bad waarin ze even lag te verpozen. Grotere onzin hebben we in Can nes nog nergens waargenomen. NOS wil geld terug van KNVB HILVERSUM (ANP) De NOS heeft via haar advocaten de KNVB ge sommeerd 1,3 miljoen gulden terug te betalen van de som, die de om roep voor de afgelopen termijn van drie jaar voor het uitzenden van samenvattingen en flitsen van voetbalwedstrijden op de televisie heeft moeten betalen. De NOS grondt déze vordering op het feit, dat men door de reclamebepalingen aanmerkelijk minder wedstrijden heeft kunnen uitzenden dan men had gewild. De omroep gaat van het stand punt uit, dat de KNVB niet voldoende heeft meegewerkt aan het nako men van de bepalingen in het contract. ADVERTENTIE JURKEN, 100% katoen o blauw, rood, okergeel, Diverse modellen. 25,- BLOUSES, diverse modellen effen en bedrukt. 10,- ROKKEN, handbedrukte lange rokken. 10,- T-SHIRTS, met kralen en pailletten geborduurd. 6,95 yyr: Scène uit "De nacht van San Lorenzo" van de gebroeders Taviani. Interessanter was in elk geval Dou ce Enquête sur la Violence, een eveneens uit sociale kommer en kwel opgetrokken drama, dat centraal in de versnipperde han deling Michel Lonsdale heeft staan als een bouwmagnaat die door terroristen van onduidelij ke signatuur in gijzeling wordt gehouden. Het ingenieus uitge dokterde scenario geeft daar naast aandacht aan de hypocriet functionerende media, aan een oud vrouwtje dat uit haar huisje wordt gezet, aan een drugs-hoer tje dat graag eens de zee had wil len zien, een vreugdeloze ar beidster in een wasserij en de ab surde hobby's van de vermogen de klasse. Maar hoe technisch- slim die dwarsverbindingen ook mogen zijn aangebracht, men is er onvoldoende in geslaagd om deze film thematisch coherent te maken, maar de rol van Lonsdale blijft je bij. Toch jammer, zo'n Frans laagtebod voor het hoofdprogramma. Als je niet beter wist zou je bijna gaan denken dat de Franse het filmen verleerd zijn. Maar je hoeft slechts op de Marché naar het Franse aanbod te gaan kijken, om meteen op hopen kwaliteit te stuiten. Ik zag er o.m. Coup de Torchon, de in Berlijn al gepre senteerde nieuwe film van Ber- trand Tavernier. Een magnifieke pikzwarte dorpscomedie die zich anno 1938 afspeelt in een negorij in Frans West-Afrika. Naast o.m. Isabelle Huppert, Stepahane Au- dran, Guy Marchand en Eddie Mitchel, speelt Philippe Noiret de rol van een ogenschijnlijk schlemiele politiecommissaris, die in werkelijkheid een gesle pen pervert blijkt, die zich bo vendien ontpopt als een psycho- patische moordenaar. De film eindigt als alles behalve een co- medie en feitelijk is Coup de Tor chon een met vrolijkheid geca moufleerde felle aanklacht tegen Franse hebzucht en het gedrag van de Fransen in hun eertijdse kolonieën. Een andere Franse film waarmee respect werd afgedwongen, draaide in de Semaine de la Criti que en heet Mourir a Trente Ans. Het is een documentaire van de butant Romain Goupil, over de groep vrienden met wie hij als ly- ceist tijdens de revolte van '68 een agitatiegroep gevormd had. Later zijn ze actief gebleven met anti-fascistische demonstraties en in verband met Vietnam, Cu ba en Chili. De films is niet de zoveelste nostal- gieke terugblik op mei '68, maar vooral een hommage aan Michel Reconati, een jongen die destijds de drijvende kracht geweest is van dit politiek zo hevige vrien denclubje. In 1978, toen alle idea len lang en breed waren verflenst, verdween Reconati eensklaps spoorloos en filmer Goupil stelde zich ten doel om uit te vinden wat er met zijn ka meraad was gebeurd. Pas twee jaar later kwam hij erachter dat Reconati in 1978 voor een trein was gesprongen, een schokken der illustratie van hoe het elan van de jaren '60 in defaitisme is omgeslagen had Mourir a Trente Ans met kunnen leveren. De meest geestdriftig ontvangen competitie-film tot nu toe is De Nacht van San Lorenzo, gemaakt door Paolo en Vittorio Taviani, die vijf jaar geleden de Gouden Palm ontvingen voor Padre Pa drone. Ze zijn als speelfilmers te ruggekeerd tot het thema waar mee ze als documentaristen in 1954 hun carrière begonnen zijn: de gruwelijke daden die Duitsers en Italiaanse fascisten gepleegd hebben in het Toscaanse stadje San Miniato, vlak voor het in 1944 bereikt werd door het Ame rikaanse Vijfde Leger. Huizen werden ondermijnd en de bevol king werd in de plaatselijke ka thedraal veiligheid beloofd, maar daar echter slachtoffer gemaakt van gruwelijke massamoord. Een deel van de stedelingen had de zaak al niet vertrouwd en was op het laatst mogelijke moment gedurende de nacht wegge vlucht, in een poging de Ameri kanen tegemoet te lopen. Deze groep raakte verzeild in een bloe dig man-tegen-man-gevecht tus sen fascisten en partizanen, te midden van onafzienbare koren velden. De Taviani's hebben als jongetjes van resp. 13 en 15 jaar oud zelf die dramatische gabcurtenissen meegemaakt en niet alleen herin nering overgehouden aan de gru welijke feiten, maar ook aan de roerende saamhorigheid onder de gevluchte burgers, de mo menten van dapperheid, van hu mor ook, liefde en poëzie en het euforische moment van de be vrijding. Deze speelfilm hebben ze niet willen presenteren als een historische reconstructie, maar juist als een tot legende uitge groeide jeugdherinnering van een vrouw die als zesjarig meisje aan de zwerftocht had deelgeno- De Nacht van San Lorenzo is een soort volksopera geworden, bar stensvol melodramatische mi niatuurtjes over verscheurde ge zinnen, broers die in het gevecht tegenover elkaar kommen te staan, een jonge boer die daags na de bruiloft zqn zwangere echt genote ziet sneuvelen en een zes tigjarige man die het temidden van de chaos beleven mag om een nacht te delen met de vrouw die zijn stille jeugdliefde geweest was. De Nacht van San Lorenzo is prachtig gemaakt en als melo drama werkt de film perfect. Ik geloof niet zo erg in de hier ge opperde mogelijkheid dat het verhaal bedoeld kan zijn als een parabel over het hedendaagse Italië. Als het wel zo zou zijn, be tekent het dat de Taviani's hun doel zijn voorbijgeschoten, want de film werkt zo hevig op mid denrif en traanklieren, dat het verstand daarbij verdoofd raakt en er weinig rationele conclusies zijn te trekken. Nadenken kun je niet meer als je wordt geconfron teerd met beelden van de slacht partij in San Ministo, begeleid door een oorverdovend meer stemmig mannenkoor. Met Nico la Piovani hebben de cineasten een componist aangetrokken die als weinig anderen in staat is tot het welluidend manipuleren van sentimenten. Dat de Taviani's het dit keer volle dig over de emotionele boeg heb ben gegooid, maakt de kans groot dat De Nacht van Sani Lo renzo het bij het publiek voor treffelijk zal gaan doen. Maar het maakt deze film tevens de min dere van Padre Padrone, die meer gelegenheid te baat nam om ook de hersens aan te spre ken. PI ETER VAN LIEROP Leioen, Breestraat 142-144, tel. 133511 Voetbal op tv DEN HAAG (GPD) - Veel aan dacht voor voetbal op tv de komende dagen. Vanavond kunnen liefhebbers zich vanaf 19.55 uur voor de buis nestelen om via België 2 de rechtstreekse reportage te volgen van de tweede wed strijd van de UEFA Cup-fi nale tussen Hamburg SV en IFK Goteborg. De NOS zal zaterdag (vanaf 15.55 uur) de finalewedstrijd om de Engelse FA Cup tus sen Tottenham Hotspur en Queens Park Rangers rechtsreeks uitzenden. Van de vriendschappelijke in terland tussen Engeland en Nederland op dinsdag 25 mei aanstaande zal de NOS alleen de tweede helft recht streeks uitzenden. De eerste helft zal worden samenge vat. De uitzending op Neder land 1 begint om 20.00 uur in een extra Studio Sport-uit- zendine. Een dag later, woensdag 26 mei, zal de NOS wel in zijn geheel de finale van de Euro pa Cup 1 tussen Bayern Munchen en Aston Villa uit zenden. De uitzending op Ne derland 1 begint om 20.00 uur. Degenen, die dit duel woensdagavond niet kun nen volgen, krijgen de vol gende ochtend vanaf 10.23 uur nogmaals de kans wan neer Duitsland 2 een herha ling van deze wedstrijd op het programma heeft staan. Het tweede Belgische net zal op donderdagavond 27 mei tenslotte een rechtstreekse reportage verzorgen van de vriendschappelijke inter land tussen Denemarken en België. De aanvang van deze wedstrijd is om 18.55 uur. hilversum )gpd) - Wat betekent het om op je eenentwintigste eerste concertmeester te zijn van een wereldvermaard orkest als het Concertgebouworkest in Am sterdam? Die vraag stelt de AVRO centraal in een morgen avond uit te zenden programma over Jaap van Zweden, in het ka der van de serie 'Ontmoetingen'. Het tv-programma schetst boeiend de persoon Jaap van Zweden: zijn passie voor dure en snelle auto's; zijn enthousiasme voor disco en jazz; de liefde voor zijn viool en zijn voorkeur voor ko ken, maar blijft ernstig in gebre ke als het gaat om beantwoor ding van de kernvraag: wat voelt, doet en denkt een concertmees ter? Herman Krebbers, de voorganger van Jaap van Zweden, die zelf ooit op 17-jarige leeftijd als con certmeester de Arnhemse Or- kestvereeniging werd binnenge haald, zegt daarover: „Weinigen weten wat de functie van een concertmeester is. Hij is de rech terhand, maar zit ter linkerzijde van de dirigent. Vooral zijn uit straling is belangrijk, hij moet de orkestleden inspireren. Hij ver vult ook een soort diplomaten functie tussen de twee partijen: de dirigent en het orkest. Het is een kwestie van ervaring. Een functie die je moet opbouwen en waarin je elke dag moet leren". Dan blijkt dat de mening van Jaap van Zweden over zijn rol afwijkt van zijn leermeester. De jonge concertmeester vindt dat hij ook een uitstekend solist moet zijn om zijn zware taak goed te kun nen volbrengen. Reageert Kreb bers: „Het is natuurlijk mooi als je dat er bij hebt, maar dat is iets heel anders. De dirigent heeft het uiteindelijk voor het zeggen". Dit verschil in opvatting wordt in de uitzending niet nader uitge werkt. De kijker blijft ook in het ongewisse over het functioneren Jaap van Zweden, te zien en te horen in 'Ontmoetingen' van de AVRO - van Jaap van Zweden in het or kest Hoe denken bijvoorbeeld de andere eerste concertmeester Theo Olof en de orkestleden daarover? Programmamaker Jacqueline Crevoisier heeft wél geprobeerd op die vragen een antwoord te krijgen, maar is daarin niet geslaagd Mede door dat zij bij het Concertgebouwor kest aanklopte op een moment dat die danig overhoop lag met de schrijvende pers. Pas op het laatste moment kreeg de AVRO toestemming enkele shots te ma ken in het Concertgebouw tij dens een concert onder leiding van Michael Tilson Thomas. Wat Jaap van Zweden zelf betreft, informeert het programma veel nu-cr over de opbouw van zijn carrière en zijn hobby's en inte resses, dan over zijn toekomst verwachtingen. Jaap's muziekle rares vertelt hoe leergierig en ei genwijs hij wel was. Zijn vader, die een belangrijke rol heeft ge speeld en nog speelt in de camé ra van de jonge violist, begeleidt hem op de piano. En de visboer op de hoek mag vertellen hoe vaak Jaap van Zweden bij hem een harinkje komt halen. ADVERTENTIE Herpes, het virus dat een geslachtsziekte T veroorzaakt die ongeneeslijk is. Hoe je het krijgt, hoe het eruit ziet, gesprekken met slachtoffers. Verder: het feest dat topscorer Kief! met de F-side vierde, de aanslag op de paus, het leven van de oorlogsreporters. Plus een interview met Kate Jackson over haar film Making Love.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 5