je af Grens bij actievoeren: van mensen blijf Nationalisme, niet religie verscheurt Jeruzalem Ombuiging defensiebeleid bijdrage tot ontspanning v-. Iraëlische soldaat bij de Klaagmuur In Amerika Ook in Amerika groeit de be zorgdheid op het gebied van de kernbewapening. Steeds meer mensen vragen zich af of de regenngsplannen met betrekking tot de modernise ring van de Amerikaanse strategische kernwapen macht en de NAVO-atoombe- wapening wel hun veiligheid dienen. Deze plannen voor zien in onder meer de pro- duktie en opstelling van wa pensystemen zoals het inter continentale MX-raketsys- teem en de Pershing-II-raket die, door hun grote trefzeker heid en de snelheid waarmee ze hun vernietigingspoten- tieel naar een vijandelijk doel kunnen overbrengen, in staat zijn de voornaamste bevel- voerings- en verbindingssys temen en de strategische kernwapenmacht van de te genstander in zeer korte tijd - soms niet meer dan vijf mi nuten - belangrijke schade toe te brengen. Een van de gevolgen van het uitvoeren van deze plannen is. dat in de komende jaren de politieke en militaire lei ders van het Warschau pact veel minder tijd hebben dan hun Amerikaanse collega's, om in tijden van crises of alarm de ontwikkelingen van de militaire situatie af te wachten en te overleggen over mogelijke acties Zij moeten handelen voordat zij de kans lopen zelf te worden uitgeschakeld en worden ge dwongen hun besluitvor ming te baseren op wat zij denken dat hun tegenstander gaat doen in plaats van op wat hij daadwerkelijk doet. Fouten zijn daarbij niet uitge sloten. En de kans stijgt, dat wij betrokken worden bij een kernwapenconflict dat door geen van beide partijen wordt gezocht of gewild De zorg over deze ontwikkelin gen staat mede op de achter- Praktische gevolgen, verbon den aan dit voorstel, zgn on der meer een verhoging van de atoomdrempel, een beper king van de rol van atoomwa pens in het strategisch den ken en handelen, het voorko men dat de tegenstander atoomwapens gebruikt, en een versterking van de rol van conventionele militaire middelen In de strategie van oorlogsvoorkoming Het afzien van het eerste ge bruik van atoomwapens sluit een modernisering van het Amenkaansc kemwapenpo- tentieel niet uit. maar maakt de invoering van nieuwe wa pensystemen minder urgent. Het kan dus een rem zijn op de toepassing van nieuwe technologische ontwikkelin- Door generaal b.d. M.H.von Meijenfeldt gen. Dit voorstel dwingt wel tot wijziging van de geldende NAVO-strategie van het aan gepaste antwoord, die voor ziet in een mogclgk eerste ge bruik van kernwapens De eerste reacties van de rege ring-Reagan op beide voor stellen waren afwijzend. Dat is ook wel verklaarbaar. Tal van argumenten - die overi gens veel kriück ontvingen - zijn aangevoerd om het Ame rikaanse defensiebudget drastisch te verhogen steun te krijgen voor de plan nen tot modernisering van de kernbewapening. Gewezen is op de kracht van het Russi sche kernwapen potentieel en op de Russische conventio nele militare overmacht on der meer in Centraal-Euro pa. waardoor de rol van atoomwapens in de strategie niet kan worden terugge- Jeruzalem heet een heilige stad te zijn voor joden, moslims en christenen. Velen vragen zich af waar om dit zo is. Nationalisti sche elementen lijken vandaag in de strijd rond de heilige plaatsen een be langrijker rol te spelen dan religieuze elementen. Door Kees Hulsman KEES HULSMAN, student niet- westerse sociologie aan de Leidse Universiteit, heeft meegeholpen om de werkgroep Midden-Oosten in 1975 op te richten. Hij heeft zes verkenningstochten door verschil lende landen in het Midden-Oosten gemaakt. Vorig jaar maakte hij een studiereis naar Israël en het bezet te gebied. Hier sprak hij met ver schillende vertegenwoordigers van Oz We Shalom en Goesh Emoe- Kissinger merkte in 1974 op dat van alle gebieden die door Israël in 1967 werden bezet, onderhan delingen over Jeruzalem het moeilijkst zijn. De huidige span ningen rond Jeruzalem laten het gelijk zien van Kissingers op merking. Ten aanzien van Jeru zalem bestaan grote emotionele gevoelens. Zowel bij Israëli's als bij Arabieren. De emoties van de moslims laaiden in 1969 hoog op toen een gestoor de Australiër de El Aksa-moskee zwaar beschadigde. In later jaren ontstond er rumoer toen nationa listische joden op de Tempelberg wilden bidden. En onlangs werd de islamitische wereld in beroe ring gebracht door een Israëli die zich al schietend een weg baande tot de Rotskoepel die ook wel Omar-moskee wordt genoemd. Jeruzalem is een heilige stad voor joden. Het is de stad van de ko ningen David en Salomo. Salo mo liet in de stad de Tempel bou wen. Een tempel die het centrum werd van de Israëlische cultus. De Tempel werd door de Babylo- niërs verwoest. Jaren later werd het heiligdom weer opgebouwd. De opstand van de joden tegen de Romeinen leidde in het jaar 70 Discussiepartners bij de discussie bij Sonja waren leden van Onkruit, twee van de actiegroep Vrou wen tegen porno, de Utrechtse ombudsvrouw en ik. De vraag: de gren zen van het actievoeren. Tk benader dit probleem vanuit de leek, de toeschouwer, de burger die bijna dagelijks geconfron teerd wordt met actievoeren. Dikwijls brengen acties verwar ring teweeg bij mensen, omdat er dikwijls sympathie met het doel is, maar ook bezorgdheid of ver ontwaardiging over de manier van actievoeren. Daarbij komen dan nog vragen als: wie zijn ei genlijk actiegroepen? Worden ze gefinancierd door buitenlandse mogendheden? Wat zijn ze werkelijk van plan en wordt de democratie niet omver geworpen door dit actievoeren? Actiegroepen zijn er in alle vormen en maten. De straat die een woonerf wil in verband met groeiend verkeersgevaar kan een actiegroep vormen. Ook burgers die geen weg door een bos wil len, kunnen zich op dat doel or ganiseren (Amelisweerd), lande lijke actiegroepen kennen we te gen kernbewapening en kern energie, internationale organisa ties tegen milieuvergiftiging zo als Greenpeace. Zoals gezegd, al le maten. Actiegroepen ontstaan veelal uit verontrusting over ontwikkelin gen in het politieke en maat schappelijke leven, waarvan de tot de tweede en laatste verwoes ting van de Tempel. Deze ver woesting wordt nog elk jaar door de joden, waar ook ter wereld, herdacht. Slechts de westelijke muur van de Tempel is blijven staan. Vandaag de dag staat dit deel bekend als de Klaagmuur. Dagelijks zijn bij deze muur bid dende orthodoxe joden te vin den. Een nationalistische ortho doxe rabbijn vertelde mij dat er plannen en tekeningen bestaan om de moslimheiligdommen te verplaatsen naar een plek buiten de stad. Op de Tempelberg dient de Tempel dan te worden her bouwd. Naar alle waarschijnlijk heid is de groep die deze ideeën aanhangt erg klein. Christenen en moslims Ook voor veel christenen is Jeruza lem heilig. Jeruzalem is niet al tijd heilig voor christenen ge weest. Pas tijdens de regering van keizer Constantijn (4de eeuw) krijgt de stad een christe lijk aanzien. Koningin-moeder Helena doet haar best in de stad heilige plaatsen te ontdekken. Op die ontdekte heilige plaatsen worden kerken gebouwd Kort na de dood van Mohammed veroveren moslims de stad. Ka lief Omar bouwt in 637 op het Tempelplein een moskee. In de eerste periode van moslim-over heersing was niet Jeruzalem, maar Ramleh de belangrijkste stad van het land. Echter toen 50 jaar later kalief Abd al-Malik de moslim-heiligdommen Mekka en Medina verloor, poogde hij het religieuze aanzien van Jeruzalem te verhogen. Hij liet de Rotskoe pel bouwen. Op deze plaats zou, volgens gelovige moslims, Abra ham Ismail (niet Izak) hebben geofferd. Op deze plaats zou Mo hammed op zijn paard naar de hemel zijn gegaan. En uitgere kend op deze plaats had op eer ste paasdag en tijdens het joodse Pesach de schietpartij van een Israëli plaats. Nadat Israël in 1967 de oude stad had veroverd, vaardigde Mosje Dajan een verbod voor joden uit om op de Tempelberg te bidden. Een verbod dat overeenkomt met de rabbijnse geschriften. Or thodoxejoden zullen de Tempel berg niet bezoeken omdat niet zeker is waar precies het Heilige der Heilige van de Tempel van Salomo heeft gelegen Het Heili ge der Heilige mag namelijk niet worden betreden. Tijdens de verontrusten vinden dat de daar voor verantwoordelijke bestuur ders maatregelen dienen te ne men die ze nalaten. Dikwijls is er een relatie tussen het ontstaan van een actiegroep en mistoe standen. Om een paar voorbeel den te noemen uit de Sonja- show. Toen de Ford-werknemers met ontslag bedreigd werden, vormden ze een actiegroep. Als er geen zand meer op het Sche- veningse strand is en de gemeen telijke overheid doet daar niets aan, ontstaat de stichting van on geruste strandhouders die zelf het heft in handen nemen. Als Wiegel in strijd met gemaakte af spraken tot commissaris be noemd wordt, ontstaan actie groepen la 'Wiegel weg'. Verschillend Mensen reageren dus op misstan den. Mensen reageren verschil lend. Ze kunnen vluchten in ziekte of drank of drugs, maar ze kunnen ook actief worden en tot actie overgaan. Gezagsgetrouwe burgers menen nog al eens dat actievoeren in de strijd met het overheidsgezag is en derhalve verboden. Burgerlij ke ongehoorzaamheid is niet toe gestaan volgens de wet. Op dit standpunt valt af te dingen. Langemeyer (oud-lid van de Ho ge Raad, ons hoogste rechtscolle ge) wordt in een interview in El- seviers Weekblad van 20 decem ber 1980 gevraagd of, als hij niet 77 maar 18 jaar was. hij zich kon voorstellen dat hij dan deelnam aan acties? Langemeyer ant woordt dan dat hij zich dat wel uren van het moslim-gebed is het islamitische heiligdom afgeslo ten voor alle niet-moslims. Hier naast willen orthodoxe moslims niet dat mensen van andere reli gies in hun heiligdom bidden. Ondanks het verbod tot bidden op de Tempelberg hebben de afge lopen jaren toch nationalistische joden van de Goesh Emoeniem beweging pogingen ondernomen om hier te bidden. Pogingen die elke keer tot onrust onder de is lamitische bevolking leidden. Ik vraag mij af hoe religieus de jo den zijn die met alle geweld op de Tempelberg willen bidden. En hoe religieus is de Israëli die zich al schietend een weg baande tot de Rotskoepel? Deze nationa listische joden volgen de joodse wetten bepaald niet nauwgezet. De orthodoxe rabbijnen immers verbieden het betreden van de Tempelberg. Nationalisme Het nationalistische optreden van personen en groepen in Israël degelijk kan voorstellen. Hij zal bijvoorbeeld deelnemen aan een protestdemonstratie tegen Glim merveen. Zelfs kan hij zich voor stellen dat, als hij geen onderdak zou hebben gehad, hij wellicht tot kraken zou zijn overgegaan. Ook acht hij zich niet te braaf om te protesteren bij ambassades van landen met een dictatoriaal bewind, zoals Uruguay. Geen afwijzing van actievoeren dus. Ook de minister van justitie, mr J. de Ruiter, ziet actiegroepen als Door Bernard Tomlow een positieve bijdrage in het de mocratisch gebeuren. In een brief aan de Kamer waarin hij de rijksbegroting justitie van 1980 toelicht (M v. T. 1980) houdt hij een verhandeling over rechts handhaving, met andere woor den over de vraag wanneer de overheid moet optreden. Hij waarschuwt dat terughoudend door politie en justitie opgetre den moet worden als er sprake is van maatschappelijk protest, ook al is de manier waarop dat protest plaatsvindt in strijd met de wet. ..Veelal beoogt zulk een protest de aandacht te vestigen op bepaalde knelpunten in de sa menleving en mag bij de rechts- verscherpt alleen maar het Israë- lisch-Palestijnse conflict. Dit na tionalisme doet de staat Israël geen goed. Gelukkig zijn er in Is raël groepen die dit nationalisme proberen te doorbreken. Twee - in Jeruzalem gevestigde organi saties - wil ik hier noemen. De Israël Interfaith (faith=geloof) Committee werkt nu al 25 jaar aan een dialoog tussen joden, moslims en christenen. Deze dia loog dient tot een grotere kennis ten opzichte van elkaar te leiden. Kennis die een beter begrip moet teweegbrengen. Men wil geen monotheïstische eenheidsgods dienst. De jood dient jood te blij ven. de christen christen en de moslim moslim. Maar een ieder met meer respect voor de ander. Respect en wederzijds vertrou wen ontbreken helaas zo vaak in de verscheurde verhoudingen tussen Israëli's en Palestijnen. De organisatie meent dat door middel van onderwijs er een pro ces op gang kan worden ge bracht waardoor extreem natio nalistische tendenzen minder kans zullen krijgen. handhaving de te volgen ge dragslijn dan ook niet los wor den gezien van op het wegnemen van die knelpunten gericht be leid". De minister steekt dus een hand in eigen boezem. Hij verbindt daar dan ook aan de conclusie dat niet elke actie, die niet strikt binnen de perken van de wet blijft, met repressief optreden dient te wor den beantwoord. Dc minister waarschuwt zelfs, dat het in dit soort zaken onverstandig kan zyn als het ware op elke slak zout te leggen. We zien dus dat belangrijke woord voerders van de rechtsorde sym pathiek staan tegenover maat schappelijk protest, en dit onder deel achten van de democratie Zelfs blijft die sympathie als bij het voeren van actie lichte be schadigingen (van de rechtsorde) plaatsvinden. Niet moet op ie dere slak zout gelegd worden. Hamvraag De hamvraag blijft dan: welke middelen zijn toegestaan bij het actievoeren? Er zijn actiegroepen die vinden dat de politiek veel te laks reageert op wantoestanden (geen wanbe leid, maar woonbeleid) en dat daarom maar voor de harde actie gekozen moet worden, omdat in dat geval de mensen wel wakker geschud worden en gaan zien wat er aan de hand is Groepen die dit standpunt hante ren lopen volgens mij het gevaar dat ze een tegengesteld effect be reiken. Wat maakt actiegroepen sympathiek? Het doel is meestal .sympathiek, verdient in ieder ge- Een andere belangrijke organisatie is de Oz We Shalom-beweging. Deze beweging bestaat geheel uit orthodoxe joden. Zij zijn van mening dat de orthodoxe joden binnen de Goesh Emoeniem be weging zich bijzonder weinig aantrekken van de voorschriften uit het Oude Testament en de rabbijnse commentaren. Over het algemeen is de kennis van het Oude Testament en rabbijnse commentaren bij Goesh Emoe- niem-aanhangers bijzonder ge ring. Over dit onderwerp is on langs een boekje verschenen in de A.O.-reeks (nr. 1910 -uitgave Stichting Ivio, postbus 37, Lely stad). Hopelijk krijgen deze twee ge noemde bewegingen in Israël meer steun in hun verzet tegen ultranationalistisch denken en handelen. Zolang de ultranatio- nalistische stroming in Israël haar kracht blijft behouden zul len incidenten als dat van eerste paasdag zich blijven voordoen. Niet religie, maar nationalisme is de oorzaak van dit soort inciden ten. val begrip. Daarnaast verdient waardering het feit dat de men sen belangeloos met persoonlij ke inzet protesteren. Daarnaast overtuigt het feit dat de mensen geweldloos al dan niet in verzet komen. Het is moeilijk begrip op te brengen voor een politieman, die op een weerloze inknuppelt. Bij iedere klap krijgt de geweld loze actievoerder meer gelijk en verliest de overheid haar geloof waardigheid. Zodra actiegroepen hun gelijk met 'harde acties' willen gaan halen, isoleren zg zich, staat hun doel stelling niet meer ter discussie en wordt hardhandig overheids optreden goedgekeurd. De overheid heeft geen probleem met gewelddadig optreden. Daarvoor heeft ze een gewelds apparaat. De overheid komt in het nauw, zodra actiegroepen met argumenten overtuigen en zich niet laten verleiden tot een geweldsconfrontatie Zie bij voorbeeld de demonstratie van 21 november 1981 tegen dc kern bewapening en soortgelijke de monstraties in heel Europa. Nu zien we dat Rusland en Amerika in Genève onderhandelen. We zien verder in Amerika een vre desbeweging ontstaan en Rea gan krijgt steeds meer moeite zijn bcwapeningsuitgaven op te schroeven. De acties daarvoor vonden plaats op grond van ar gumenten, zonder dat een klap viel Ik kan mg voorstellen, dat mensen in hun onmacht, hun woede ge welddadig optreden. Ik wgs evenwel gewelddadig optreden grond van voorstellen die in Amerika van meerdere zijden worden gedaan om de bewa peningspolitiek van de Ame rikaanse regering te wgzigen. Op twee ervan wil ik wijzen. Het eerste, afkomstig van on der anderen de Amerikaanse senator Edward Kennedy, beoogt de bevriezing van de ontwikkelingen op kernwa- pengebied. De indieners er van vinden dat Amerika vol doende kernwapens heeft om zijn veiligheid en die van zijn bondgenoten te verzekeren. En men verwacht dat het voorstel - mits aanvaard - de spanning in de relatie tussen Amerika en de Sowjet-Unie zal verminderen en het berei ken van overeenstemming tussen beide grootmachten over de vermindering van de conventionele en atomaire bewapening vergemakkelij ken. Het tweede voorstel is afkom stig van een groep Ameri kaanse deskundigen, onder wie de voormalige Ameri kaanse minister van defensie McNamara. Zij vragen de Amerikaanse regering te wil len afzien van het eerste ge bruik van kernwapens in ge val van een militair conflict. af als actiemiddel. Gewelddadig is voor mij het fysiek aantasten van mensen, ook al is het ludiek spuiten met verf Van mensen blgf je af. Passief verzet, geweld loos verzet acht ik een rechtma tig middel, ook al is het af en toe onwettig. Zo heb ik bgvoorbecld diep res pect voor de 'Br« k atOOIttkctell Nedcrland'-bewcging (BAN), die zich op een ijskoude nacht in 1980 aan de kerncentrale in Bors- sele liet vastketenen uit bezorgd heid over het gevaar van kern centrales voor de samenleving. Diepe afschuw heb ik van het daarop volgend gewelddadig, onbeheerst politieoptreden. Na dat de pers verjaagd werd wer den de geweldloze actievoerders weggeknuppeld. De conclusie van een dergelijke ervaring moet niet zgn knuppels aanschaffen, rr.,i,ir h--* >pT- d--n a.in kaak stellen en garanties van de overheid eisen. Ik heb veel met actiegroepen te maken. Het verhaal van actie groepen, die met buitenlandse mogendheden samenspannen is uit de lucht gegrepen Daarvoor is ook nooit een concrete aanwg- zing gegeven In het algemeen verdienen actievoerders veel res pect omdat ze zich druk maken over zaken die ons allen aangaan Dit respect neemt niet weg dat ac tievoerders zu h niet alleen druk moeten maken over wat er in de samenleving gebeurt, maar ook over de wgze waarop ze acties voeren. Nederland heeft wat dat betreft een geweldloze traditie Dit moet zo blgvcn. tie van de Amerikaanse rege ring op de voorstellen zou be tekenen dat in het verleden verkeerde argumenten zgn gebruikt. En zonder haar ge loofwaardigheid in de ogen van aanhangers en bondge noten op het spel te zetten of te verliezen, kan de Ameri kaanse regering dat niet toe geven. Een aanvaarding van de voor stellen past ook niet in het huidige Amerikaanse defen siebeleid. dat streeft naar een superieure positie op mi litair gebied; de verbetering van de flexibiliteit n doel matigheid van de atomaire afschrikkingsmacht en naar een versterking van de posi tie aan de onderhandelingsta fel tegenover de Sowjet-Unie Het probleem van veel men sen in Amerika en Europa is. dat de Verenigde Staten zich door dit beleid een instru ment verschaffen dat de Sowjet-Unie in korte tijd als wereldmacht kan uitschake len; een ontwikkeling waar op Rusland voorlopig geen antwoord heeft. Natuurlijk zijn deze mensen best bereid te geloven dat de vernietiging van de Sowjet- Unie door Amerika niet wordt nagestreefd Maar voor Rusland is dat niet doorslag gevend. De strategen in het Kremlin baseren hun beleid niet op mogelijke Ameri kaanse doelstellingen, maar op de mogelijkheden van het Amerikaanse militaire poten tieel, waardoor zg zich be dreigd voelen. Het Amerikaanse defensiebe leid, bedoeld om oorlog te voorkomen endc wapenwed loop te verminderen, heeft dan ook tot gevolg dat de wa penwedloop onverminderd doorgaat en in tijden van op lopende politieke spanning de kans toeneemt op een Russische verrassingsaanval met kernwapens op doelen in Europa en Amerika Zullen de voorstellen tot veran dering van het Amenkaansc defensiebeleid enig effect hebben7 Mijns inziens wel Zg maken duidelijk dat zelfs vooraanstaande Amenkanen verontrust zgn over wat er zich op het gebied van de be wapening afspeelt. De Ame rikaanse regering kan deze groeiende zorg niet blijvend negeren Ik acht een zekere ombuiging van het defensie beleid in de nabije toekomst dan ook niet uitgesloten Niet dat dc Amerikaanse regering dc hiervoor besproken voor stellen ten slotte aanvaardt Maar de mogclgkheid bestaat dat zg met een eigen voorstel komt om het kernwapenpo- tcntieel van Oost en West aanzienlijk te verminderen Een voorstel dat ener/gds voor de Russen aanvaardbaar is. anderzgds de uitvoering van dc Amerikaanse moder nisenngsplanncn geheel of gedeellelgk overbodig maakt Op die manier kan de Ameri kaanse regering bgdragen aan een verbetering van het internationale politieke kli maal, veel onrust wegnemen in Amerika en ook in Europa en hel vertrouwen herstellen in het Amerikaanse strategi sche beleid En dat is ook het doel van de mensen die zich nu kritisch tegenover hun ei gen regenng opstellen Enige weken geleden spoten twee vrouwen van de actiegroep een model van het Witte Huis in Madurodam in elkaar gesla- vocaat Bernard Tomlow, die opkomt voor actievoerders. zoals Vrouwen tegen Porno in het televisieprogramma 'Sonja op gen. Vorige week maandag kwam Sonja Barend op deze twee krakers. Bij Sonja gaf hij duidelijk aan waar wat hem betreft maandag', rode verf op een handelaar in porno. Even daarvoor gebeurtenissen terug. Eén van de deelnemers aan deze discus- een grens ligt: bij het gebruik van geweld tegen mensen: „Var hadden leden van de anti-militaristische actiegroep Onkruit sie over de grenzen van het actievoeren, was de Utrechtse ad- mensen blijf je aF\ Voor deze pagina heeft hij zijn opmerkingen nader uitgewerkt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11