De weemoed is draaglijk Leiden heeft zijn 'Groote Keijzer' Hartebrugkerk wil alsnog subsidie restauratie orgel Bonaventura-coUege verdrijft klooster van Mariënpoelstraat, maar Ondememersdag blijkt in trek UITNODIGING Provincie weigert flCHTERGROHDI ZATERDAG 24 APRIL 1982 Leiden LEIDEN Vooral pater Jes- sen heeft bedenkingen te gen het maken van een fo to in de kapel; een foto waarop nota bene duide lijk moet zijn te zien dat hij staat te converseren met zijn broeder Celi. Ik vind dat met elkaar vloe ken", zegt hij. Doelend op het gegeven dat je je in een gewijde omgeving niet schuldig mag maken aan een mondaine bezigheid als fotograferen? Hoe dan ookoverste Celi haalt hem over: "Zie het zo: we zijn de laat- sten der Mohikanen". Hij prefe reert het overigens wel te poseren. "Want als je niet oppast, dan sta je op de foto, terwijl je mond openhangt. Dan word je achteraf zo pijnlijk getroffen". Beide Franciscanen nemen plaats naast het altaar, terwijl in het aangrenzende Bonaventu- ra—college de muzieklessen nog in volle gang zijn. "Dat noemen ze tegenwoordig geloof ik cul tuur, die popmuziek"had één van de paters even daarvoor nog gezegd. Nog enkele maanden en de zeven Franciscanen zijn verdwenen naar een paar woningen aan de Rijnsburgerweg. Het klooster aan de Mariënpoelstraat zal dan worden gebruikt door leerlin gen van voornoemd college. En de kapel waarin nu met zekere regelmaat het schone Grego riaans nog weerklinkt zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk ook een andere bestemming krijgen. De Franciscanen, de volgelingen van de heilige Franciscus van Assisie, die leven onder de gelof te van: armoede, ongetrouwd zijn en gehoorzaamheid, kwa men in de jaren twintig naar Lei den Qm het katholieke volksdeel te gerieven. Pater Jessen: "Je had in Leiden en omstreken praktisch geen katholieke scho len. Dus toen de Zeevaartschool aan het Galgewater vrij kwam en de Franciscanen de mogelijk heid kregen om daar onderwijs te gaan geven, werd die kans met beide handen gegrepen". De behoefte aan katholiek onder wijs was groot; tenminste, als we in ogenschouw nemen dat er al snel naar een andere school moest worden uitgekeken we gens ruimtegebrek. Wederom pater Jessen: "Op 19 april 1933 werd de Rooms-katholieke HBS aan de Mariënpoelstraat gesticht. Pater Celi (links) en pater Jessen 142 leerlingen hadden we al snel en er waren veertien docenten, onder wie vier paters". Zoals uit het voorgaande blijkt: niet alle docenten waren paters. Zo groot is de orde der Francis canen nu ook weer niet. Er werd natuurlijk wel op toegezien dat alle docenten van katholieke hui ze waren. Of zoals Pater Jessen het zo fraai uitdrukt: "Wat dat betreft waren de meningen toen nog uniform". Voor de goede orde: de Francisca nen - ooit vertoefden er negen tien paters en lekenbroeders in het klooster - hielden zich niet alleen met onderwijs bezig. Het is een actieve orde en geen be schouwende en dat betekent dat ook het pastorale werk hun aan dacht had. De zielszorgelijke tak zogezegd. Maar goed. dit even terzijde; terug naar het onderwijs. In '51 werd de school aan de Mariënpoel straat uitgebreid met een gymna sium. Later kwamen daar ten ge volge van de Mammoet-wet ook nog een Havo en Mavo bij. En uiteindelijk groeide de school uit tot de ongeveer 1600 leerlingen rijke scholengemeenschap van Een jammerlijke ontwikkeling, die massaficatie? "Het is niet tegen te houden", zegt broeder Jessen ten overvloede. "Persoonlijk vind ik wel dat de school teveel is gegroeid", vervolgt de pater, die een jaar geleden ophield met het geven van lessen in de klas sieke talen. "Ik zelf ben eerlijk gezegd meer gecharmeerd van een kleinere school. Je kent de leraren en leerlingen tegenwoor dig niet zo goed meer" De democratisering die het Neder landse onderwijswezen de laat ste jaren overspoelde zagen de paters - naar eigen zeggen - niet met lede ogen aan. Het is de tijd geest, weten zij, en je kunt hoog of laag springen, veel kun je er toch niet tegen doen. En boven dien, zoals het vroeger ging, dat was ook niet alles. De ontkerkelijking van Nederland, het afnemen van het aantal gelo vigen bij uitstek gesprekson derwerpen als men zich aan één tafel bevindt met twee Francis- Pater Celi neemt het woord. "Wij hebben dat eerder gemerkt dan de meer beschouwende ordes zo als bij voorbeeld de Trappisten. Twee, drie roepingen per jaar, in militaire termen aanmeldingen, is voor een beschouwende orde voldoende. Bij ons moeten zich echter meer mensen aanmelden, omdat we, zoals gezegd, een ac tieve orde zijn. Een orde wier eerste bezigheid niet het contem- pleren, beschouwen zo u wilt, is. maar het naar buiten treden. So ciaal werk verrichten". Na de oorlog veranderde alles, meent overste Celi. "De mensen kwamen dichterbij elkaar. De bisschop van Roermond werd bijvoorbeeld door de Duitsers verjaagd naar Friesland, om maar eens wat te i Op de vraag of de naoorlogse po ging om Nederland te ontzuilen niet de voornaamste oorzaak was dat het aantal gelovigen afnam, antwoordt pater Celi: "Laten we het zo zien: de beleving van de kerk is anders geworden. Je kunt niet zeggen dat er minder gelovi gen zijn gekomen, nee, de men sen zijn tegenwoordig minder aan de kerk gebonden". Na een korte pauze, waarin hij even aan zijn sigaar trekt: "Het Rooms-katholicisme is ook ver anderd. Denk aan het Tweede Vaticaanse Concilie in de jaren zestig. Er zijn toen bijvoorbeeld discussies geweest over de voor waarde dat priesters ongehuwd moeten zijn. Na dat concilie heb je de tendens gekregen, die Paus Johannes de 23ste omschreef als: de kerk bij de tijd brengen". De geloofscrises waarin een aantal gelovigen zijn terecht gekomen is volgens pater Jessen te wijten aan het feit dat het beeld van de priester niet meer zo eenduidig is als vroeger. In zijn woorden: het is onduidelijk geworden wat een priester nu precies is. "En we mogen ook het secularise- rings-proces niet vergeten", meent hij. "Vroeger was het maar een kleine stap voor een ontwikkelde gelovige om pater te worden. Tegenwoordig kan zo iemand even makkelijk dokter worden, bij wijze van spreken". Klok Hoewel vol begrip voor de veran deringen die het rooms-katho lieke geloof heeft ondergaan, staan beide paters toch niet te genover alle aanpassingen even positief. In 't algemeen gesteld vinden zij dat sommige verwor venheden uit het verleden te snel worden afgeschaft zonder dat er deugdelijke alternatieven voor handen zijn. Neem het afschaffen van de Latij- nes liturgie. "Een verlies", oor deelt pater Celi. "We zijn onlangs op de begrafenis van een mede broeder geweest waar Grego riaans werd gezongen. En ik kan u wel verzekeren - dat klinkt als een klok. Ook voor mensen die het niet begrijpen". Het is al opgemerkt: de orde der Franciscanen blijft niet gevrij waard voor vergrijzing. Zien de paters het somber in? "Nee", zegt pater Celi, "want je ziet de laatste tijd toch steeds weer dat de jeugd interesse heeft voor geestelijke zaken. Dat stemt hoopvol". Het vertrek naar de Rijnsburger weg, dat zal toch niet hoopvol stemmen? "Ach", zegt pater Celi, "het hing in de lucht dat we weg moesten. En ik vind het ook niet zo erg. De Rijnsburgerweg is in vele opzichten een fraai alterna tief. Veel herinneringen aan dit klooster? Valt mee, valt mee, ik zit hier ook pas sinds '73. Pater Jessen heeft veel meer herinne ringen; hij woont hier al veel lan ger". Pater Jessen, die binnenkort weer zal verhuizen naar de Limburgse dreven, antwoordt desgevraagd dat hij het er inderdaad wel moeilijk mee heeft. "Maar aan de andere kant: ik ga terug naar een klooster in Limburg en daar ken ik ook veel mensen". En dat maakt de weemoed ongetwijfeld draaglijk. WIM BRANDS LEIDEN - De ondernemersdag die maandag in de Stadgehoor- zaal wordt gehouden is al bij voorbaat een succes. Reeds meer dan tweehonderd belangstellen den hebben zich voor deelname aangemeld. De deelnemers komen vooral uit Leiden maar uit de regio komen toch ook zo'n tachtig personen. Ongeveer de helft bestaat uit ge vestigde ondernemers, de andere helft uit 'starters'. Deze starters hebben interesse in het opzetten van een eigen bedrijf. De Leidse wethouder van econo mische zaken Fase (WD) zegt blij te zijn met de ambitie, die er kennelijk toch bestaat. "Het be reiken van de gevestigde onder nemers is niet zo moeilijk. Met de starters is dat even anders". De wethouder verwacht dat het aantal deelnemers nog zal toene men, omdat men op de dag zelf gratis naar binnen kan lopen. Het programma is vooral gericht op kleine ambachtelijke bedrij ven. Het begint maandagmorgen om negen uur. Provincie-be stuurder Noorland (WD) houdt een inleiding. Hij vervangt staatssecretaris Dales (PvdA) van sociale zaken en werkgele genheid, die andere bezigheden had. "Dales heeft ons laten barsten. Het kostte grote moeite om op zo'n korte termijn een vervanger te vinden", aldus Fase. Na de inleiding worden er twee ge scheiden onderdelen afgewerkt: voor beginnende ondernemers en voor gevestigde ondernemers. De onderwerpen zijn daarop toe gesneden. Leidse ondernemers vertellen hun ervaringen over hoe zij begon nen zijn, hoe zij verder gegaan zijn, vernieuwingen hebben toe gepast en deeltijdbanen hebben geschapen. Van de zijde van de gemeente en de Kamer van Koophandel wordt ingegaan op het verkrijgen van vergunningen en op de huisvesting van bedrij ven. ADVERTENTIE Bestemd voor ondernemers en een ieder, die zich in de toekomst in Leiden e.o. als ondernemer wil vestigen. Op maandag 26 april a.s. organiseert de gemeente "ONDERNEMERSDAG LEIDEN EN OM STREKEN" in de Stadsgehoorzaal aan de Breestraat. Aanvang 9.00 uur, einde 16.30 uur. ER ZIJN TWEE PROGRAMMA'S VOOR GEVESTIGDE ONDERNEMERS VOOR TOEKOMSTIGE ONDERNEMERS management problemen innovatie (vernieuwing) deeltijdarbeid uitbreiding, verhuizing De inleidingen op die dag zullen worden gehouden door ondernemers en deskundigen. ondernemers- en afzetplan financiering vergunningen huisvesting De volgende Leidse ondernemers laten u c.j. de Boer (dir. Aannemingsbedrijf en T.mmerfabnek C J H. Hulzenga (manager Lynwood International L de Visser (dir. Gebr. Paes B.V.) M van Wieringen (dir. Pact Bouwservice) B. van Zwieten (dir. Het Motorhuis B.V.I Voorts deskundigervan: lndustnele innovatie Kamer'va'n KoophandeL Minis,e r i e van Sociale Zaken en Werkgelegenheid; gemeente Leiden; Leidse Vereniging voor Indus"'^- rngmm LEIDEN - Het bestuur van de Hartebrugkerk vindt dat het da gelijks bestuur van de provincie Zuid-Holland alsnog een subsi die van 18.000 gulden moet ver strekken voor het inmiddels al gerestaureerde kerkorgel. Woordvoerder van het bestuur, Gussenhoven, bracht dit naar vo ren tijdens een zitting van de af deling Rechtspraak van de Raad van State. Het dagelijks bestuur van de pro vincie Zuid-Holland baseerde de afwijzing op het volgende punt: de restauratie van het orgel is een aparte zaak, vormt geen geheel met de kerkrestauratie en daarom had er een nieuwe sub sidie-aanvraag moeten worden ingediend. Dit had dan moeten gebeuren voor 17 februari 1980. En aangezien de provincie voor die datum geen aanvraag van het kerkbestuur ontving, werd de gewenste subsidie van 18.000 gulden niet verstrekt. Een onzinnig standpunt volgens het kerkbestuur, "want op 8 juli 1980 verleende de staatssecreta ris van CRM subsidie voor het opknappen van het orgel in het kader van de kerkrestauratie" En bovendien: "Het was de wens van het rijk dat de restauratie van de kerk parallel zou lopen met die van het orgel". Volgens Gussenhoven een duidelijke aanwijzing dat beide restauraties onslosmakelijk waren verbon den. De vertegenwoordiger van de pro vincie was echter van mening dat deze voorstelling van zaken onjuist was. "Het opknappen van het orgel kon niet meer vol gens de oude regeling van de provincie worden gesubsidieerd. Aanspraak maken op de nieuwe regeling kan ook niet, want die houdt alleen maar rekening met woonhuis- en boerderij-monu menten. En dit is geen woorden spel zoals sommige mensen gelo- Hij doelde daarmee op wat Gus senhoven even daarvoor had ge zegd. "Het kerkbestuur dreigt de dupe te worden van een woor denspel door de provincie, een woordenspel dat elke fundering mist". De uitspraak is op 3 juni. A. Hakker onderscheiden LEIDEN - A. Hakker, werkzaam bij de Gemeenteljke Geneeskun dige en Gezondheidsdienst, is gistermiddag koninklijk onder scheiden. Wethouder Schoute speldde hem in de bibliotheek van het GG en GD gebouw aan de Roodenburgerstraat de ere medaille in goud, verbonden aan de Orde van Oranje-Nasau, op Hakker neemt afscheid van de GG en GD, hij gaat de vut in. LEIDEN - In het Leids Vrijetijds centrum. Breestraat 66. treedt vanavond de popgroep The Black Sheep op. Een groep die volgens de organisatoren een combinatie van "kaka funk. ani mal disco, non stop fun pop en moderne blues" brengt. De zaal gaat om negen uur open, De al weken durende prestige- slag tussen de gemeente cn krakers van 'Het Gulden Vlies' dreigt uit te lopen op een harde confrontatie. Beide partijen hebben zich vastge beten in hun standpunten. De elf krakers willen in het monument blijven wonen en de gemeente weigert het toe wijzingsbeleid te doorkrui sen. De gang van zaken rond het voormalig restaurant aan de Breestraat is daarmee in een impasse gekomen. Het gemeentebestuur stond tot voor kort op het standpunt dat 'Het Gulden Vlies' na res tauratie een bestemming als kantoor moest krijgen. Geld voor de restauratie was er echter niet, en het pand ge schikt maken voor bewoning was volgens het college van B en W al helemaal niet te be talen. Nadat het monument was ge kraakt is de besluitvorming rond 'Het Gulden Vlies' in een stroomversnelling ge raakt. Het gemeentebestuur wisselde daarbij nogal eens van gedachten. Eerst moes ten de krakers eruit, later mochten ze blijven. Er waren eerst geen centen, later was er geld genoeg voor de res tauratie. Zelfs wonen in 'Het Gulden Vlies' bleek, nadat de krakers met een eigen plan op de proppen kwamen, plot seling tot de mogelijkheden te behoren. Twee weken gele den besloot de gemeenteraad dat tijdens de restauratie van 'Het Gulden Vlies' bezien moest worden of het pand naast een kantoor- ook een woonbestemming kan krij gen. De raad kwam daarmee terug op zijn eerdere gedach te dat alleen een kantoor functie haalbaar was. Men ging er van uit, na deze tege moetkoming. dat de krakers het pand vrijwillig zouden verlaten. Het college van B en W is maar schoorvoetend akkoord ge gaan met het PvdA-voorstel om te onderzoeken of bewo ning van 'Het Gulden Vlies' mogelijk is. Over de kans dat er werkelijk woonruimte in het pand komt hebben de verantwoordelijke wethou ders zich intussen weinig en thousiast uitgelaten Deze week verklaarde wethouder Waal nog dat het hem om het even is of het monument een kantoor- of een woonbestem ming krijgt. Als die krakers er eerst maar uit zijn, zullen B en W gedacht hebben Dat laatste blijkt een misreke ning. De krakers kunnen maar weinig onder de indruk zijn gekomen van de politie ke wil van het college om de mogelijkheid van wonen in 'Het Gulden Vlies' te bevor deren. Met onwillige honden is het slecht hazen vangen, denken zij op hun beurt. Re den om de 'buit' nog niet prijs te geven. Garantie Deze week verklaarde de kra- kersgroep het pand allèen vrijwillig te zullen ontruimen als de gemeente de garantie geeft dat in 'Het Gulden Vlies' woonruimte komt en dat zij, en geen andere wo ningzoekenden, het pand na restauratie weer mogen be wonen. Bovendien zou de ge meente. tijdens de restaura tiewerkzaamheden, voor tij delijke huisvesting moeten zorgen. Wethouder Tesselaar (volks huisvesting) vindt dat, als in 'Het Gulden Vlies' woon ruimte komt, de normale toe- wyzingsregels moeten gel den. In die optie zijn de kra kers nog niet aan de beurt. De wethouder weigert het toewijzingsbeleid van de ge meente te doorkruisen De krakers hebben eerder ver klaard het pand te zullen bar ricaderen als niet aan hun voorwaarden wordt voldaan. Daarmee staat de zaak op nieuw op scherp Leiden heeft dus zijn eigen 'Groote Keijzer' De stand punten staan onverzoenlijk tegenover elkaar Tussen 'ze gaan er uit' en 'we gaan er niet uit' valt moeilijk te mid delen. Vaak weet de plaatse lijke overheid niet veel beters te doen dan de politie er op af te sturen In Nijmegen werd 180 man mobiele eenheid op elf krakers afgestuurd Een onevenredig grote overmacht die een hoop trammelant heeft veroorzaakt. De prak tijk elders laat zien dat op het moment dat tot acties wordt overgegaan een gevoel van saamhorigheid zich van de kraakbeweging |fl maakt en een groep van elf snel uitgroeit tot een massale beweging. Er zijn duidelijke aanwijzingen dat het in Lei den niet anders zal gaan. De vraag is wat er nu moet ge beuren Om te beginnen moet het college van B en W ophouden te zwalken en dui delijk zijn in zyn keuze voor het creeren van woonruimte in 'het Gulden Vlies' Waar een politieke wil is. is een weg. In de tweede plaats be hoort de gemeente alles in het werk stellen om een har de confrontatie (ontruiming met hulp van de politie) te voorkomen. Premie Een andere vraag is of de kra kers rechten kunnen ontle nen aan het feit dat zij het monument aan de Breestraat al enkele maanden bewonen. Het PSP-raadslid Ponsen meent van wel. Wie deze vraag met ja beantwoordt, zet echter I n premie op kraken. Dan wordt kraken een mid del om zo snel mogelijk een dak boven je eigen hoofd te krijgen met voorbijgaan aan de jarenlange bureaucrati sche rompslomp Politici die dergelijke gedachten koeste ren leven in een wereldje dat volkomen is losgeraakt van de gewone mensen die jaren lang op hun beurt wachten. Grote aantallen, duizenden woningzoekenden, zeggen dan nog maar weinig. Voor sommige mensen zou het goed zyn om eens een maandje stage te lopen by het Bureau Huisvesting en in contact te komen met de vele krepeergevallen, mensen met de laagste inkomens, voor wie de barricaden geen eer lijk alternatief zijn Een dis tributiesysteem, met alle te kortkomingen, is er om de al lerzwakste in onze samenle ving aan bod te laten komen. De wethouder van volkshuis vesting heeft gelijk dat hy daarvoor staat. Als je een leeg pand kraakt du peer je toch niemand, roept men wel. En: de krakers van 'Het Gulden Vlies' zouden woonruimte hebben toege voegd aan het woningbe stand van de gemeente. Bei de verhalen kloppen niet. Leiden mag dit jaar van het ministerie van volkshuisves ting 735 woningen bouwen. Woningen die erbij komen door de verbouw van panden zijn daarby inbegrepen. Als in 'Het Gulden Vlies' woon ruimte komt dan moet dus een ander bouwplan de ijs kast in Er zyn krakers en krakers In de beeldvorming wordt kra ken helaas vaker in verband gebracht met voordringen en gewelddadige ontruimingen dan met woningnood en leeg stand De meeste mensen die kraken hebben idealistische motieven Ze kraken tegen leegstand en speculatie Maar ook omdat zij geen dak bo ven hun hoofd hebben ofwel uitzonderlyk hoge huren be talen voor slechte woonruim ten. In Amsterdam is echter ook een stroming die vindt dat alles gekraakt moet wor den, ook de distributiewonin gen Gelukkig komt dat laat ste in Leiden vrijwel niet Redelijk De krakers van 'Het Gulden Vlies' hebben zich tot dusver redelyk opgesteld Terecht hebben zy dc jarenlange leeg stand van het pand aan de Breestraat aan de kaak ge steld. Aan de andere kant vragen zy ook aandacht voor hun eigen woonproblemen. De eis dat de huidige woon groep. na restauratie, als eer ste weer in aanmerking moet komen om 'Het Gulden Vlies' te bewonen komt daaruit voort, maar is niet terecht Het recht van initiatief is dan ook het recht van de sterkste. De krakersgroep moet oppas sen het begrip van de Leidse bevolking voor haar zaak niet te verspelen. De kern van de zaak is dat het gaat om woon ruimte in plaats van dure kantoren Ze doen er goed voor dat principe te blyven staan. Het is aan het college van B eh W om ernst te maken met, dat wat ook de wens is van de ge meenteraad, de mogelykheid van het creeren van woon ruimte in 'Het Gulden Vlies' te onderzoeken. Het hinken op twee gedachten of het op trekken van een rookgordyn over de financiële haalbaar held is in de huidige situatie onverantwoord. Voorkomen moet worden dat het zwal kende beleid van het ge meentebestuur straks door middel van politieoptreden moet worden rechtgetrok ken. JAN RIJSDAM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 3