c De intolerante wereld van Pieter Stuyvesant Gereformeerden richten aandacht op M.-Oosten Reportage Eerbetoon voor anti-held DONDERDAG 22 APRIL 1982 Varia Ik heb nog altijd een mooie, zij het wat esothensche band met de in 1967 overleden dichter Herman van den Bergh. In 1958 werden hij en ik en nog wat dichters of schrijvers in de pauze van het boekenbal aan koningin Juliana voorgesteld. We moesten ons ach ter elkaar opstellen, dr. Victor E. van Vriesland voorop, daarach ter Herman van den Bergh, en ik stond daar weer achter. Op het laatste moment werd beslist de 'de vrouwen' niet mee mochten naar de koningin, en ik herinner me nog goed de verontwaardi ging van Victor en Herman, - al was het maar pro forma, omdat hun vrouwen voor de gelegenheid hun langste baljurken hadden aangetrokken. Vandaar dus mijn band met Her man van den Bergh. Gesproken heb ik hem nooit, gelezen wel. Gisteren nog, in het literaire maandblad Maatstaf, waarin hij als dichter, vijftien jaar na zijn overlijden, de definitieve doodsteek krijgt toegediend. De vertaler August Willemsen toont aan dat Herman van den Bergh althans een deel van zijn hoogge waardeerde oeuvre te danken heeft aan buitenlandse dichters, wier gedichten hij op zijn manier (slecht dus) vertaalde, en vervol gens zonder blikken of blozen als eigen werk, eigen gedichten uit gaf. Plagiaat dus van het veront- reinigdste water! Zo staat er in Van den Berghs 'Ver zamelde Gedichten' een gedicht van bijna drie pagina's, dat een vrijwel letterlijke vertaling is van het gedicht 'Residuo' van de Braziliaanse dichter Carlos Drummond de Andrade. In 1981 verscheen een keuze uit diens werk in vertaling bij De Arbei derspers, en de vertaling van 'Re sidu' begint aldus: Van alles is een weinig gebleven. Van mijn angst. Van je walging. Van de stotterende kreten. Van de roos is een weinig gebleven. Een weinig licht is gebleven, gevat op de hoed. In de ogen van de souteneur is van tederheid een weinig (heel weinig) gebleven. Weinig is gebleven van dit stof dat op je witte schoen zich heeft gezet. Weinig kleren zijn gebleven, weinig gescheurde sluiers, weinig, heel, heel weinig. Enzovoort, enzovoort. Dit gedicht verscheen in 1945 in de bundel 'A rose do povo'. In 1960 verscheen de bundel 'Stenen tijdperk' van Herman van den Bergh, die opent met een even lang ge dicht, dat als titel heeft 'Van alles is iets over', en dat aldus begint: Van alles is iets over. Van mijn angst. Van jouw woede. Van al 't wilde gestamel. Van de roos is iets over. Over is nog wat licht gevangen in een hoed. In de ogen vn de schurk is iets over (maar weinig heel weinig) van glans. Weinig is over van 't stof dat je witte sandalen bevuilde. Weinig is over van de kleren, 't gebroken huisraad. Weinig weinig weinig. August Willemsen noemt Herman van den Bergh 'een literaire klep- tomaat', maar heeft toch ook nog een waarderend .schouderklopje voor hem over: „En hier zij één ding ten gunste van Van den Bergh gezegd: hij mag een slecht dichter geweest zijn, een slechte vertalen en een slechte oplichter - smaak had hij wel. Hij koos goede dichters. Of hoe zal ik het zeggen. Hij koos d goede dichters: goed en onbe kend". Willemsen toont nog een paar ge vallen aan, bijvoorbeeld hoe Van den Bergh 'zijn' gedicht 'Manier van zijn'uit 1962 samenstelde uit twee fragmenten van verschillen de gedichten van Pessoa. Een an der 'Herman van den Bergh'-ge dicht blijkt een collage van twee gedichten van André Frénaud. Het enige verschil tussen de ge dichten die Van den Bergh als de zijne presenteerde en de goede vertalingen van de oorspronke lijke gedichten, is dat die 'verta lingen' van Van den Bergh aan alle kanten rammelen. Eerst even een paar regels 'Herman van den Bergh': Als wie de geesten oproept zo roep ik mij zelf op zonder iets te vinden. Ik ga naar 't raam en zie de straat met ingeritste duidelijkheid De winkels zie 'k en de trottoirs de trams die voorbijgaan. Ik zie de levende geklede wezens elkaar passeren ik zie de honden die eveneens be staan En al dat drukt me als een vonnis van verbanning, dat alles is mij vreemd, als ieder ding. En hier volgt de vertaling van het oorspronkelijke gedicht van Al- varo de Campos (een afsplitsing van Pessoa): „Zoals zij die geesten oproepen geesten oproepen roep ik Mijzelf op en vind niets. - Ik ga voor het raam staan en ik zie de straat met absolute duidelijkheid. - Ik zie de winkels, ik zie de trottoirs, ik zie de auto's die voorbijgaan. - Ik zie de levende en aangeklede wezens die elkaar passeren. - Ik zie de honden die, ook zij, be staan. - En dit alles deprimeert me als een vonnis tot verbanning. - En dit alles is vreemd, zoals al- In de Nederlandse ge schiedenis zijn twee mannen met een hou ten been van betekenis geweest. De ene schaarde zich te Brus sel aan het hoofd van een groep plaatselijke operabezoekers om - overmand door vrij heidsliefde na het zien van de opera 'De Stom me van Portici' - een opstand tegen het Ne derlandse juk te begin nen; de andere staat te boek als een eigenzin nig, driftig en onbe mind man. Hij maakte van een slor dige kolonie een be trekkelijk ordelijke vestiging en gaf die ver volgens zonder slag of stoot over aan de Brit ten. Nieuw-Amsterdam werd vervolgens New York en dat is verder zo gebleven, op een korte onderbreking na, toen het nog even Nieuw- Oranje heette. Van tijd tot worden op het graf van deze eenbenige nog kran sen gelegd, vooral vanwege het Nederlandse koningshuis. Dezer dagen treedt koningin Beatrix aan ter gelegenheid van haar staatsiebezoek aan de Verenigde Staten. Stuyve- sant Pieter wordt wederom gëeerd. Wegens een grondige opknap beurt hebben de beheerders van New York St. Marcs' Church een sokkel met buste van Peter S. wat slordig op het belendend kerkhof ge parkeerd; met het gezicht naar de muur en op een ste vige stenen poot. Kortom, op een steenworp af stand van waar Stuyvesant woonde, in de straat die nu naar hem is genoemd en waar nog wat Nederlands aan doende huizen staan in een overigens vrij groezelige buurt, is men voor de visite van NeUrlands majesteit nog niet gereed. Het vervult de vaderlandse be zoeker altijd met enige onge rechtvaardigde trots, als hem in New York wordt voorge houden dat er nog zoveel is dat aan Nederland herinnert (ook al is er veel méér dat niet in het minst aan Nederland herinnert). Geen mens uitein delijk, die na enkele jaren on derwijs niet in staat is Brook lyn te herleiden tot Breuke- len en Yonkers tot Jonkers- (land). en het is duidelijk dat de Battery de Batterij was en de Bowery de Bouwerij. En Yankees, ja hoor, Jannekens heette dat toen Stuyvesant nog de baas was. Geen geld Zo is er nog wel het een en an der, maar daar gaat het nu niet om. Het gaat om de vraag of Pieter Stuyvesant, zetbaas van de West-Indische Com pagnie, behoort te worden gëeerd als een groot Neder lander. Men kan ook betogen dat Stuyvesant de vertegen woordiger was van een niet bijster succesvolle handels organisatie, die ook in slaven deed, dat deze Stuyvesant kortom immer en voor alles het belang van de West-Indi sche Compagnie was toege daan. De puur kapitalistische winst stond voorop, en niet het vooruitzicht de Neder landse ruimte in de wereld wat te vergroten. Het was de Compagnie niet om een kolo nie te doen. maar om goedko pe bevervellen en andere schatten. Een kolonie werd De sokkel met de buste jan Pieter Stuyvesant :n New York. (Foto GPD1. het pas toen de Britten te sterk dreigden te worden. Nederlanders zitten, sedert het rappe klewang-werk in Atjeh (waarmee voormalig premier Colijn nog een Militaire Wil lemsorde verdiende - kom daar eens om bij Van Agt) om zulk soort glorie een beetje verlegen - sommige Neder landers althans. Met permis sie, Pieter Stuyvesant, zoon van een dominee in Scher- penzeel, behoort niet thuis in het rijtje grote helden van het slag Tromp, De Ruyter. Evertsen en Doorman - hij past geenszins in welk rijtje van groten dat de Gouden Eeuw, waarin hij leefde, op welk gebied dan ook heeft voortgebracht. De tolerantie die Nederland al tijd als belangrijk kenmerk wordt opgespeld, kwam in Stuyvesants woordenboek niet voor; joden en ander vreemd volk met een afwij kende religie had hij liever niet binnen de wallen en pali sades van Nieuw-Amster dam. Een afwijkende mening bestrafte hij doorgaans gena deloos en dat kon des te ge makkelijker omdat hij na ver loop van tijd van absolute macht ontdaan, het apparaat van schout, schepenen en burgemeester vulde met zo veel mogelijk ja-knikkers, die ook weer op eigen belang uit Hoeden af De hoeden moesten af in zijn aanwezigheid. Elk verzet te gen zijn opinie, elk beklag bij de hoogmogenden in Am sterdam, of zelfs bij de Sta- ten-Generaal beschouwde hij min of meer als 'majesteits schennis'. ook al kreeg hij bij tijde zijn ongelijk per brief opgedist in opmerkelijk mil de i taal. r niet mis te verstane Nieuw-Nederland. Nieuw-Am sterdam en wat daaromheen lag, had het niet zo op Stuy vesant (die zich gedroeg 'als een Moscovisch grootvorst', schamperde een tijdgenood) en op de keeper beschouwd (die uitdrukking past bij een tijd waarin indianen werden beloond voor goed, vuurwa- tervrij gedrag met oer-Hol- lands duffel) heeft Stuyve sant in zijn carrière alleen maar nederlagen geleden. Zijn rechterbeen ging eraan bij een mislukte poging om namens de West-Indische Compagnie iets recht te zet ten op Sint-Maarten. Het werd, na verplettering door een kanonskogel, volgens de methoden van die tijd, zon der verdoving, maar met veel drankgebruik en een eenvou dige chirurgijnszaag afgezet. Niemand hoopte meer op herstel, doch Stuyvesant overleefde en ging nadien door het leven met een stoel poot onder de rechterknie, die in Nederland op maat werd gezaagd. In tijden van meer glorie liet hij er een zil veren bandje om slaan en glansde het politoer opmer kelijk. In 1948 eerden de Verenigde Staten deze zelfde Stuyve sant weliswaar als de uitvin der van de vrijwillige brand weer, die in de Amerikaanse bestrijding van doorsnee huishoudrampen nog steeds een belangrijke rol speelt, maar het was de stadsraad die ermee tevoorschijn kwam. Hij was evenmin al leen verantwoordelijk voor de eerste middelbare school in Noord-Amcrika, noch komt hem de glorie toe - zoals sommige Amerikanen bewe ren - de vader te zijn geweest van een verbod op het ge bruik van sterke drank. Inte gendeel. Stuyvesant dronk best een slok. zo nu en dan. Klein Het is op zijn minst merkwaar dig, dat heden ten dage een koningin in New York het graf bezoekt van een man over wie zijn tijdgenoten schreven dat men leven noch eigendom zeker was. indien men ook maar iets onplezie rigs of anderszins storends over hem zei. Vrijheid van meningsuiting, toch een ge staag beleden beginsel in de Verenigde Nederlanden, als het niet de spuigaten uitliep, was geen zaak waarmee Stuyvesant te maken wilde krijgen. Een tiran, een des poot was hij, woedend stam pend met zijn houten been in de kleine nederzetting, waar tijdgenoten de omstandighe den als desolaat en rampzalig beschreven. De maat nemend van Stuyve sants Nieuw-Nederland en van Nieuw-Amsterdam in de eerste plaats, waar hij in 1647 aankwam, komt men tot een bijzonder kleine gemeente. Dat behoeft niet te verwon deren. want in die dagen had den de Verenigde Nederlan den van 1 tot 1.5 miljoen in woners. Nieuw-Amsterdam in 1656; 120 huizen. 1000 in woners (en dat was al heel wat meer dan Stuyvesant aantrof toen hij kwam). In 1660; 340 huizen en 1500 men sen, van wie twee derde vrou wen en kinderen. Eerbewijs dus voor de nage dachtenis van een man. die zijn voornaamste bekend heid ontleent aan zijn laatste nederlaag: de overgave van Nieuw-Amsterdam aan de Britten. Op aandringen (in 1664) van de burgerij, die het niet zag zitten met die oorlog, ook al had Stuyvesant - zijn hele volwassen leven al tuk op militaire glorie - zijn stads bestuurders woedend voor gehouden dat van overgave geen sprake kon zijn. Zo geraakte Stuyvesant in zijn nadagen. Hij reisde om zich te rechtvaardigen naar Ne derland, mocht toen terug naar zijn geliefde Bouwerij, waar hij uiteindelijk in fe bruari 1672 de geest gaf. Hoe oud? Dat staat niet vast, aan nemelijk is dat hij toen 61 of 62 jaar oud was Hij werd be graven in de kapel van zijn landgoed, die op de plaats staat waar nu de St. Marcs' Kerk is en waar zich de graf kelder van de familie Stuyve sant bevindt, die met het overlijden van de laatste naamdrager in 1955 definitief werd gesloten Echter, in een appartement op een van Newyork's sjiekere adressen woont nog een na zaat van een Stuyvesant- dochter: Hamilton Fish de Derde, een 92-jange voorma lige volksvertegenwoordiger, die bulderend tekeer gaat over Stuyvesants grootheid. (Hij is een van de meer radi caal rechts geonenteerde Amerikanen, vijand van Roo sevelt en een communisten vreter van meer overtuiging dan allure) Fish is het oudste levende lid van de Stuyve sant-familie in Amerika, een snel beledigde tiran, die maar liever had gezien dat de Duit sers en de Russen elkaar in de Tweede Wereldoorlog zon der Amerikaanse inmenging hadden afgemaakt. Een man die de wereld herkenbaar heeft verdeeld in machts blokken Een waardig af stammeling kortom. In een stoffig milieu vol bric a brac en krompotige stoeltjes Door Henk Kolb waar daglicht naar Ameri kaanse gewoonte tot een by- komstigheid wordt gemaakt door een overdaad aan beval lig opgehangen gordijnen, steekt hu van wal „Ik ben nog met zo lang geleden op een diner geweest van de Stuyvesant-stichting waar ook de dochter van jullie ko ningin was. Maar hoewel ik daar als oudste familielid werd voorgesteld, werd de naam Stuyvesant verder nau welijks genoemd". Bloeiend „Die Stuyvesant de joden houden niet van hem hier in New York. hij was tegen het binnenbrengen van de joden, daar waren de dominees op tegen. Maar de Nederlandse regering wilde zoiets niet en toen zijn er 27 uit Brazilië ge komen en sedertdien hebben ze hier gefloreerd. Katholie ken mochten er ook niet in. de eerste rooms-katholieke kerk kwam hier pas in 1785 en nu is New York in meer derheid katholiek Stuyve sant heefi er een bloeiende stad van gemaakt. Toen hij kwam, liepen de varkens in de straten". „De kerk (St. Marcs') is in zeer slechte, zeer radicale handen geraakt, maar bij de party wa ren toch 700 mensen. Per ta fel moest je 200 dollar beta len". Hij vertelt terloops, maar met nauwkeunge prijs opgave. dat zijn vrouw net er gens een bibliotheek van 2 mihoen dollar cadeau heefi gegeven. Beschrijft zijn fami liegeschiedenis vanaf het mo ment dat kolonel Nicolas Fish een Stuyvesant-dochter huwde, dezelfde Nicolas die op zijn 18e in 1776 al majoor werd en zo de jongste ooit in de Amerikaanse militaire ge schiedenis van zo'n aanzien lijke rang. Fish is in de Ver enigde Staten een naam van diepe historische betekenis, van onvoorwaardelijk hel dendom. De oude Fish veegt intussen verder pratend achteloos de heren Dean Acheson (ex-mi- nister van buitenlandse za ken) en diens collega's Mars hall en Kissinger op een hoop: dat zijn pro-communis ten. Dat zijn de allerslecht- sten. Zij hebben China weg gegeven. Het stoort hem dat Stuyvesant geen fatsoenluk beeld heeft in Central Park, en hg beloofi de stichting waarvan hu onlangs voor 68 dollar weer lid is geworden, krachtig de waarheid te zul len zeggen. „Teil the queen", roept hij ten slotte uit. „dat ik van Stuyve sant en zun vrouw afstam" Vooruit Tja, en dan blijft nog steeds de vraag open of die Stuyvesant nu moet worden geeerd of niet. Hij heefi al een reeks van gedenktekens in Scher- penzeel, op Curacao, in West- stellingwerf en op nog veel meer plekken. Dan kan een officieel bezoek natuurluk geen kwaad meer. Amerika nen zien in Stuyvesant vooral een 'mythologische voorva der van de Amerikaanse na tie', betoogde prof. dr. A. J. C. Ruter in 1955, ook al aarzelen zu meer en meer met die er kenning In Amenka is Stuy vesant zo ongeveer het begin van een zeer grote Neder landse invloed die tot ver in de 19e eeuw heefi voortge duurd. Stuyvesant is eigen lijk in Amenkaanse ogen de vader van Hans Bnnkers. dat knaapje met de vinger in de dijk Bezoek dus? Een kransje mis schien? Vooruit, want anders zouden de Amerikanen hele maal mets meer van ons be grijpen LUNTEREN (ANP) - De generale synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland heeft giste ren ingestemd met de instelling van een commissie Midden-Oos ten die moet proberen een bij drage te leveren aan verzoening in dat deel van de wereld. Bij de inventarisatie van de be staande contacten die de gerefor meerde kerken hebben in het Midden-Oosten zal ook nadruk kelijk rekening worden gehou den met de contacten die be staan met Palestijnse christenen. Met het samenstellen van deze commissie wil de synode ook voorkomen dat vanuit de Gere formeerde Kerken door de ver schillende deputaatschappen op tegenstrijdige wijze wordt ge sproken en gehandeld met be trekking tot de situatie in het Midden-Oosten. De commissie zal nauw contact on derhouden met de Wereldraad van Kerken en de Raad van ker ken in het Midden-Oosten. Avondmaal De jeugd mag onder bepaalde voorwaarden in de gereformeer de kerken deelnemen aan het heilig avondmaal, al zal dit kcr kordelijk voorlopig niet geregeld worden. Een commissie ad h-c moet de sy node op dit punt uit de impasse halen, waar zu tudens de verga dering van 2 maart dit jaar ver zeild is geraakt. Een voorstel van dr. H.J. Kouwenhoven wilde de finitief kerkordeluk vastleggen dat voor gedoopte kinderen en gedoopte jongeren onder bepaal de voorwaarden kan worden af geweken van de kerkordeluke bepaling, die stelt, dat voor toe gang tot het avondmaal de ge loofsbelijdenis moet worden af gelegd. Na het uitblijven van definitieve vastlegging schortte het modera- men de behandeling van dit on derwerp op. Dit ook omdat van uit de plaatselijke gemeenten te gen het vastleggen bezwaar was gemaakt, omdat de betekenis van de openbare geloofsbelude- nis in dit verband niet ter sprake was gekomen. Benoeming - De Gereformeerde synode heefi dr H.B. Weijland benoemd tot hoogleraar kerk recht aan de theologische hoge school vanb de Gereformeerde kerken in Neder!.in Hl 1975 predikant in algemene dienst als actuaris van de genera le synode Weuland. geboren in 1928. volgt prof dr J Plomp op HrrofpingshcrK htrn DERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Losser R J Delfos te 's-Heer Arendskerke. te Haamstede, toezegging G K Korporaal te Krimpen ad Lek. te Den Ham. toezegging W G Zonnenberg te Langerak GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Puttershoek L J van Gog te Brusterveld GEREFORMEERDE KERKEN VRIJGEMAAKT Beroepen te Zwundrecht A. den Broeder te Bergentheim, te Enschede Oost, tweede predikantsplaats M te Velde te Neede. te Marknesse en Napk (NOP) an la Surhuistar vaan an Opende a dr Rato, kandidaat la Aduarik la Anan foort-West, tweede beroep P. Groenenberg te Stadskanaal, die dit beroep heefi aangenomen GEREFORMEERDE GEMI E N TEN Bedankt voor Unionville (Canada): J. C. Weststrate te 's- Graven polder Hulp Polen De Braziliaanse aartsbisschop Helder Camara heefi gisteren 100 000 gulden aan de paus overhandigd voor hulp verlening in Polen De bisschop had dit bedrag gekregen van de Italiaanse jeugdorganisatie 'Ser- mig" vanwege zun verdiensten voor de vrede in de wereld Het zelfde bedrag was toegekend aan de Poolse vakbondsleider Wale sa, die de prus echter niet in ont vangst kon mam Falkland-crisis - De Raad van Kerken in Nederland is bezorgd over het conflict over de Falk land-eilanden In een bnef aan de Bntse Raad van Kerken schnjven voorzitter Berkhof en secretaris Fiolet dat de slechte si tuatie van de mensenrechten in Argentinië niet veel goeds be looft voor de toekomst van de ei landbevolking

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19