Over Christus staat maar weinig vast Alleen zijn bestaan is voor de meeste historici onbetwistbaar Gestorven aan een hartinfarct? ZATERDAG 10 APRIL 1982 Extra PAGINA 21 Jezus Christus heeft bestaan. Dat is een voor vrijwel alle historici onbetwistbaar feit. Tot de uitzonderingen behoort o.m. Napoleon, die op 8 oktober 1808 de oude YVieland in het oor fluisterde, "dat het nog maar de vraag was of Christus wel ooit had geleefd". Toch is het niet eenvoudig om Christus in een historisch kader te plaatsen. Drie (Lucas, Mattheus en Marcus) evangelisten hebben hem niet gekend. En van Johannes, die hem van zeer nabij heeft meegemaakt, is het twijfelachtig of hij wel de vierde evangelist is. Christus heeft bestaan en heeft op aarde geleefd. Ondanks het feit, dat hij de belangrijkste mens is geweest, die op aarde heeft geleefd, wordt hij slechts éénmaal bij de Romeinse historicus Tacitus genoemd: "Christus, die onder Pontius Pilatus werd gekruisigd". Ook wordt hij slechts éénmaal (de tweede opmerking is waarschijnlijk later aan het werk toegevoegd) bij Tacitus' collega Flavius Josephus genoemd. Deze beroemde historicus schrijft over "Jezus, die Messias werd genoemd". Overigens wordt Christus nog in de Talmoed vermeld. Daarin wordt over hem geschreven als "de wonderdoener". In de loop der eeuwen hebben talloze schrijvers geprobeerd een portret van Christus te schilderen. Op alle mogelijke manieren is nagegaan wat er nu historisch betrouwbaar over Jezus Christus kan worden gezegd en wat legende is. De officiële historici geven met hun enkele regel alleen weer dat Christus heeft En de evangelisten hebben hem niet gekend. Ze hebben niet gekend. Ze hebben zo goed en zo kwaad als het ging hun verhaal geschreven. Niet voor niets schrijft Lucas: "Aangezien velen hebben getracht een verhaal op te stellen..." Theo Kroon waagt het er op. Uit een nieuw wetenschappe lijk onderzoek is komen vast te staan dat Christus is ge storven aan een hartinfarct en asfyxie (verstikking). Dit wordt geconcludeerd uit het feit, dat uit de speerwond in zijn rechterborst met bloed ook serum is meegekomen. Dit waterachti- ge vloeistof die zich in het hartzakje samen met het bloed ophoopt na een hartin farct. Enkele dagen vóór zijn dood moet hij al een hartin farct hebben gehad. Dat zou vlak na het Laatste Avond maal het geval geweest moe ten zijn, toen hij in de hof van Gcthsemane volslagen red deloos was. Jezus Christus is niet geboren in het geboortejaar zoals dat door de mensheid nu al bijna twintig eeuwen wordt aange houden. Hij is geboren tus sen 4 en 6 vóór Chfistus. Zijn vader was de welgestelde timmerman (sommigen spre ken zelfs over architect) Jo zef. Zijn moeder was Maria. Volgens Mattheus profeteer de Jesaja 700 jaar tevoren dat "de maagd zwanger zal wor den en een zoon zal baren". In de Hebreeuwse tekst staat echter "jonkvrouw" en geen "maagd" Beiden waren van joodse afkomst. Christus was dus een volbloed jood. Het is jammer voor de En gelse staatsman Chamberlain, die er meer dan 100 pagina's aan wijdde om te bewijzen dat Chris tus niet van joodse afkomst zou zijn. Hitler, met wie hij nog eens oog in oog had gestaan, viel hem natuurlijk bij. Christus mocht geen jood zijn, want aan de Kerk die hij had gesticht, had Hitier veel te veel te danken. Volgens deze antisemiet bij uitstek was Christus (daarom) "de zoon van een hoer en een Romeins sol daat". Twijfels Zeer waarschijnlijk werd Christus geboren in Bethlehem, zoals Lu cas en Mattheus beweren. Maar Marcus en Johannes noemen hem regelmatig "de Nazarener". Dat zou er nu op wijzen dat hij misschien uit Nazareth geboor tig is. Dat hij kort na zijn geboorte bijna slachtoffer zou zijn geweest van de door Herodus gelaste kinder moord, is op zijn minst twijfel achtig te noemen. Het is opmer kelijk dat alleen Mattheus dit feit vermeldt. Opmerkelijker nog is dat Flavius Josephus die de ge schiedenis van de joden uit die jaren zo nauwkeurig heeft be schreven, daarover niets schrijft. In het begin van de jaartelling wa ren er in Palestina lagere scho len, waar in ieder geval jongens onderricht kregen in lezen en schrijven. De school duurde vier jaar. Christus heeft, zo is aan te nemen, de school gevolgd. Dat zelfde geldt voor het onderricht in de Schrift bij de Essenen. Dit was een godsdienstige sekte met een vóórchristelijke, leer. Chris tus' woorden en opvattingen ver tonen dan ook grote trekken met de leer der Essenen. Volgens Jo hannes Lehman in zijn "Jezus- rapport" was Christus dan ook gewoon een lid van deze sekte. Lehman schrijft derhalve ge woon over "een zekere rabbi J". Drie talen Dat hij onontwikkeld was. omdat hij de Schrift niet zou hebben ge leerd en geen schoolonderricht zou hebben gehad, zoals Johan nes suggereert, kan dan ook met stelligheid worden ontkend. Vol gens de joodse geleerde en histo ricus prof. David Flusser was Christus beslist niet ongeletterd. Niet voor niets zei men dan ook "rabbi". En hij beheerste waar schijnlijk drie talen: Aramees (de omgangstaal). Hebreeuws (de taal van de Schrift) en Grieks (de cultuurtaal). Hij was overigens niet de enige in die tijd. Uit de Dode Zee-rollen blijkt dat over duidelijk. Lucas verhaalt over zijn "trek" als 12-jarige jongen naar Jeruzalem. Volgens joods gebruik ging een jongen op die leeftijd naar Jeru zalem om kerkelijk meerderjarig te worden (het zg Barmitswo). Na die plechtigheid bleef hij in de tempel achter om met de schriftgeleerden te discussiëren. Daarna vermeldt Lucas: "En met de jaren nam hij toe in wijsheid en welgevalligheid bij God en de Jarenlang vernemen wij dan ver volgens niets meer over hem, tot dat hij zich op dertigjarige leef tijd door Johannes de Doper laat dopen bij Betanië aan de over kant van de Jordaan. Daarna be gon hij in het publiek op te tre den, vooral rond het meer van Genezareth. Ook trad hij meer dere malen op in Jeruzalem. Zijn optreden duurde ongeveer 2lh jaar tot zijn kruisiging en dood. Vreemd Zijn opvallendste activiteiten wa ren de wonderen (genezingen) die hü verrichtte. Zelfs hiermee. maar uiteraard meer nog door zijn progressieve opvattingen, ir riteerde hij de leidende joodse kringen. Die progressiviteit gold met name zijn opvattingen over de Sabbat. "De sabbat is ge maakt om den mens en niet de mens om den sabbat", aldus te kent Marcus op uit zijn mond. Hij predikte verder geweldloos verzet en tegen de sterke morali- tische traditie van de schriftge leerden. En hij wekte opzien door zijn omgang met mensen, die als publieke zondaars golden. Dr Adolf Holl omschrijft Christus dan ook in zijn boek ("Jezus in slecht gezelschap") als "een las tig element", die de officiële Kerk aanviel, autoriteiten weer stond, zich verzette tegen de be staande orde en zich niet hield aan de geldende voorschriften. Dit laatste is overigens in tegen spraak met wat prof. Flusser stelt. Volgens hem was Christus wel "een gezagsgetrouwe jood", die nooit tegen de wetten heeft gezondigd. Beledigend Ook over zijn karakter lopen de menigen van de historici uiteen. Er zijn er. die beweren dat hij streng was; anderen daarentegen menen dat hij vriendelijk was. De manier van omgang met zijn omgeving, met name zijn familie, die o.a. blijkt uit zijn optreden op de bruiloft van Kana en bij zijn dood. doen velen veronderstel len dat hij toch eigenlijk een wat vreemde man was. Dat blijkt o.a. uit zijn afwijzende houding ten opzichte van het ge zin waaruit hij was geboren. "Vrouw, wat heb ik met u te ma ken", tijdens de bruiloft van Ka- na aan het adres van Maria, zijn moeder, wordt door velen als een belediging ervaren En dan na tuurlijk de uitspraak "Wie vader en moeder liefheeft boven mij is mij niet waardig". Uit deze uit spraken en het feit, dat nergens over een vrouw wordt gerept, concluderen de meeste historici dat Christus niet getrouwd was. Een van de weinigen die het te gendeel beweren, is Ben Chorin in zijn boek "Broeder Jezus". Vreemde trekken meent menig een ook in hem te bespeuren vanwege zijn buitensporige eet lust en zin in drank Volgens Mattheus was hij een liefhebber van goed eten en drinken. Het is opmerkelijk dat de evange listen in alle talen zwijgen over Christus' uiterlijk Nergens staat ook maar de geringste aandui ding. Zekerheid over hoe hij er uitzag is er dus niet maar wel zijn er vermoedens. Volgens de om streden Romeinse filosoof Cel sus zou Christus "onedel, klein en lelijk" zijn geweest. Daaraan voegt de psychiater Wolfram Kurth na een studie van de bron nen toe: "Als Jezus knap was ge weest. had men er zeker over ver haald het verzwijgen van zgn ui terlijk wijst op een onooglijk voorkomen" Door Theo Kroon Daarentegen komt Ethelbert Stauffer. die een biografie over Jezus Christus schreef, met het argument: "Volgens de oude joodse overleveringen kon de goddelijke tegenwoordigheid slechts gedragen worden door een sterke, knappe en goed ge bouwde man Jezus kon kenne lijk aan die fysieke eisen vol doen, want anders hadden zijn tegenstanders dat zeker tegen hem gebruikt". Portretten In de loop van de geschiedenis zijn er vanzelfsprekend allerlei por tretten van Christus geschilderd, dat kon niet uitblijven Op basis van verschillende psalmteksten meenden bv. sommige theologen in navolging van Celsus dat hij lelijk en klein was en dat hij zelfs hinkte. Anderen daarentegen be schreven hem als een knappe man van uitzonderlijke schoon heid. In de 8e eeuw begint men met portretten op basis van een "geheim portret", dat de evange list Lucas zou hebben gemaakt. Verdere details verstrekt de ge schiedenis helaas niet. In de 4e eeuw leefde er een monnik Epiphanus, die wat meer over Christus meent te kunnen vertel len. "Jezus was 6 voet lang Zijn gelaat had de kleur van gerijpte tarwe. Hij had een lange neus. zwarte wenkbrauwen en een ro de gloed in zijn haar en hij leek sprekend op zijn moeder" De lengte (6 voet is ongeveer 1.80 m) ki.mt ovengi-ns aardig o\ere» n met de ontdekking van de Ro meinse beeldhouwer Lorenzo Fern, die tot de conclusie kwam dat Christus niet 1.62 m lang was. soalt ward bewwd maar 1.85 m Hij kwam tot die conclusie na een 40 jaar durende studie van de Lijkwade van Turijn. Voor zover is aan te nemen droeg Christus het haar, zoals in die tijd gebruikelijk, tot op de schou ders, in een scheiding in het mid den gekamd en met zachte en geurige olie ingevet Waarschgn lijk was de kleur, zoals vrijwel al gemeen bij de joden in Palestina in die tijd. zwart Uit de Lijkwa de in Turijn is op te maken dat het golvend haar was, in de nek samengebonden tot wat we te genwoordig een paardestaart zouden noemen En hij droeg, zo als vrijwel alle mannen in die tijd, een baard Gekruisigd Het belangrijkste historische feit is dat Christus, zoals Tacitus schrijft. "onderPontiusPilatus is gekruisigd" Dit staat dus histo risch vast Over wat daaraan vooraf is gegaan en hoe een en ander in zijn werk is gegaan zijn de geleerden het niet eens Over het verhoor door de hogepriester Kajafas bijvoorbeeld zijn de be richten tegenstrijdig en onnauw keurig Johannes vertelt er niets over. Dat over hem het schuldig werd uitgesproken door het San hedrin, het joods hooggerechts hof. is ook nk( nka AOen Marcus en Mattheus vermelden het. Dat Christus daarna werd overge leverd aan de Romeinse land voogd Pilatus is een bewezen feit In die dagen was Pilatus landvoogd En een veroordeling tot de dood kon alleen de Ro meinse overheid rechtsgeldig verklaren Of Christus Pilatus' vraag of hij de koning der joden was heeft beantwoord, staat eveneens niet vast. Volgens Flus ser heeft hij helemaal niets ge zegd. "zoals hij ook voor Hero dus Antipas, viervorst van Gali- lea. zweeg" Pilatus zou hem zonder strafver volging hebben willen laten gaan. De joden gingen echter niet in op zijn voorstel om zich voor zijn vrgspraak uit te spre ken. Integendeel. Zg kozen in zijn plaats de vrijlating van de moordenaar Barabbas Volgens Johannes het Pilatus zich ten slotte chanteren. "Indien gu deze loslaat, zgt gu gocn vriend van den keizer, een ieder die zich ko ning maakt, verzet zich tegen den keizer" En zg schreeuwden: Weg met hem' Weg met hem! Kruisig hem'' Volgens Mattheus zou Pilatus daarop zgn handen hebben gewassen als teken van zgn onschuld. Omkoping In werkelijkheid zal een en ander zich ongetwijfeld anders hebben afgespeeld Uit andere bronnen is namelgk bekend dat Pilatus niet zo aarzelend, besluiteloos en fijnbesnaard was IV joods heil»- nistische filosoof Philo van Ale xandnë, een tgdgenoot. citeert uit een brief van de joodse ko ning Agnppa aan keizer Caligu la. waarin over Pilatus staat dat hij "van nature onbuigzaam, ei genzinnig en hard was". En als misdaden van zgn bestuur wor den daarin genoemd "omko ping. gewelddaad, roof. mishan deling. belediging, voortdurende terechtstellingen zonder vonnis en eindeloze en onverdraaglgke wreedheden". Chnstus werd vervolgens overge leverd aan zijn beulen, die hem geselden en met doornen kroon den. Daarna zou hij zgn kruis o.a. langs de Via Dolorosa hebben moeten dragen naar Golgotha. Dit nu is onjuist. Ten eerste heeft hg zgn kruis niet gedragen, maar een dwarshout ervan, het zg "pa- tibulum" Dat was toentertgd de gewoonte En ten tweede was het met de (althans tegenwoordige) Via Dolorosa. Deze weg volgt na melgk een heel andere route Het dwarshout was voor hem ken- nelgk nog te zwaar Dat was ok niet zo verwonderlijk, omdat hg kort tevoren was gefolterd Mo gelijk leed hg ook. althans vol gens de Franse arts Pierre Bar- bet. aan pericarditis, een ontste king aan het hartzakje. Daarom werd een langs de route staande jood Simon van Cyrene opgedra gen het dwarshout verder te dra gen. Spijkers Op Golgotha aangekomen kreeg hg volgens gebruik een pijnstil lend drankje, dat hg echter wei gerde. Over hoe hg daarna is ge kruisigd. vernemen we nagenoeg niets. De spgkers werden overi gens niet door zgn handpalmen geslagen, maar door de polsge wrichten Dat kan ook niet an ders. want de handpalmen had den zgn lichaam niet kunnen houden Vóórdat Christus stierf slaakte hij volgens Mattheus en Marcus de knal Mijn God, Mtyn God. waarom hebt Gg mij verlaten" Volgens Lucas waren zijn laat ste woorden "Vader, in Uw han den beveel ik mgn geest" En Jo hannes vult nog aan met "Het is volbracht" Diezelfde vrgdag had het gemeen teraadslid van Jeruzalem. Jo seph van Anmathca. aan Pilatus om het lgk gevraagd Het werd hem toegestaan Met zijn collega Nicodemus haalde hg het li chaam van het kruis, zalfde het, wikkelde het in linnen (vandaar de Lgkwade van Turgn) en legde het in een rotsgraf nabg Golgo tha Toen de vrouwen, die onder het kruis hadden gestaan, de dag na de sabbat bg het graf kwamen was het leeg Hg was verrezen Dit Pasen is het geloofspunt van de christenen, dat morgen weer wordt gevierd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 21