c
c
c
Realisme van de verscheidenheid
Expositie geeft overzicht van 20 jaar kunst
101
mtv ii'
=->,
Kuns'
Musea in de
weer tegen
bezuiniging
Hoe wordt
schilderij
gemaaktx
Sobere stijl
in 'Transport'
D
3
3
'rvrt-
ff Jf m
HAARLEM (GPD) - De Neder
landse musea zijn in het ge
weer gekomen tegen de be
zuinigingen. De Nederlandse
museumvereniging (NMV),
die de belangen behartigt
van alle 650 Nederlandse
musea, is onder haar bezoe
kers een handtekeningenac
tie gestart onder de naam
„Musea Bedreigd".
De handtekeningen zullen
worden aangeboden aan het
ministerie van cultuur, re
creatie en maatschappelijk
werk. Op 6 mei houden de
musea in het Tropeninsti
tuut in Amsterdam een gro
te openbare protestvergade
ring.
De museumvereniging zegt
dat de bezuinigingen in de
musea, die al jaren aan de
gang zijn, thans in versneld
tempo worden opgelegd.
„De grenzen waarbinnen de
musea redelijk hun taak
kunnen volbrengen, worden
hierdoor overschreden", al
dus de NMV.
„De bezuinigingen hebben tot
gevolg dat", zo zegt de mu
seumvereniging, „musea
worden gesloten, medewer
kers worden ontslagen, va
catures niet worden ver
vuld, budgetten voor conser
vering, aankopen en ten
toonstellingen worden ge
kort of opgeheven. De Ne
derlandse museumvereni
ging streeft ernaar dit on
heil te voorkomen".
Twee voorbeelden van verschil
lende visies op één en hetzelfde on
derwerp. Links het LD-gebouw zo
als Gerard de Reu het ziet. rechts
zoals A. Krijgsman het vastlegde.
LEIDEN - "Bestaat er niet een soort cur
sus waar ik kan leren beoordelen of een
penseelstreek op een schilderij goed of
fout is neergezet?" Zo hoorde ik onlangs
een gemeenteraadslid zijn machteloos
heid uiten toen hij worstelde met het
kunstaankoopbeleid in zijn gemeente.
Tot eind mei kan hij in De Lakenhal te
recht.
Daar is een tentoonstelling ingericht die op
educatieve wijze een aantal beknopte ant
woorden geeft op de vraag "Hoe wordt
een schilderij gemaakt?" Niet alleen
raadsleden, ook scholen kunnen richting
De Lakenhal gaan.
Leerlingen kunnen zich op een bezoek
voorbereiden aan de hand van een bege
leidend boekje, waarin ook de beschei
den doelstelling van de tentoonstelling
staat te lezen: "Als je weet hoe een schil
der werkt, begrijp je het resultaat vaak
beter. Je kunt een schilderij dan nog
steeds mooi of lelijk vinden, maar mis
schien begrijp je wat duidelijker waaróm
je dat vindt".
De vraag van het gemeenteraadslid lijkt
wat naïef, maar zijn vraag is ook de for
mulering van het onbehagen dat mensen
kan overvallen wanneer zij hun eigen
"mooi of lelijk-ervaring" tegenover een
kunstwerk als een persoonlijke emotie
beleven en vervolgens hun gemoed ge
weld zien aangedaan als meer "deskundi
gen", aan wier advies zij soms gebonden
zijn, dat eigen oordeel onderuit halen.
Wij leven in een tijd waarin vaak een grote
afstand bestaat tussen kunstenaar en be
schouwer. Dat is niet altijd zo geweest.
Het verlangen bestaat dan ook nog steeds
om terug te keren tot de smaak van de
meerderheid, zoals in de tijd waarin de
wil tot vormgeving van een volle zichzelf
herkenbaar zag uitgedrukt in de kunst
werken die het voortbracht en die men
als realistisch ervoer. Dat was een situatie
waarin aan de bemiddelende deskundige
geen behoefte bestond, want de kunst
van die tijd werd door iedereen als
werkelijke kunst ervaren.
Wat helemaal niet betekent dat die kunst
een zuivere weergave van 'De Werkelyk-
heid'-op-zichzelf was. Er bestond slechts
een grotere eenheid in beleving van 'De
Werkelijkheid'. Onze tijd kenmerkt zich
juist door grote verschillen in het opvat
ten van de werkelijkheid; zodat het realis
me van onze tijd De Verscheidenheid ge
noemd kan worden.
Zo ontstond de behoefte aan "deskundi
gen" die wegwijs weten in 'De Verschei
denheid' waarin de wil tot vormgeving
van de samenleving zichtbaar wordt.
"Duidelijker weten waarom je iets mooi
of lelijk vindt" vraagt vervolgens om toet
sing aan de vraag of een kunstwerk nu
maatschappelijk relevnt is.
Er is verband tussen maatschappelijk be
wustzijn en "mooi of lelijk" vinden van
kunstwerken. Raadsleden en schoolkin
deren kunnen zich op deze tentoonstel
ling verdiepen in het bewustzijn dat een
kunstbeleid dat bijdraagt aan het zicht
baar maken van onze verscheiden maat
schappij. ook een bijdrage is aan hersteld
gevoel van realisme in de kunst: Het rea
lisme van de aanvaarde verscheidenheid
Aan het eind van de tentoonstelling wordt
dit principe zesvoudig onderstreept. Zes
Leidse kunstenaars geven daar in ver
schillende visies op één en hetzelfde on
derwerp. het gebouw van het Leidsch
Dagblad, een demonstratie van.
CLEMENS KORTENBACH
AMSTERDAM (ANP) - Op de
grootste kunsttentoonstelling
ooit in het Amsterdamse Stede
lijk Museum gehouden, krijgt
het publiek vanaf vandaag tot en
met 11 juli de gelegenheid nog
eens terug te kijken naar de voor
de kunst bewogen jaren 1960 tot
1980.
De bedoeling is met de tentoon
stelling een beeld te geven van
de vernieuwingen en opvallende
ontwikkelingen in de beeldende
kunst in die jaren.
Alle dertig zalen van de bovenver
dieping van het Stedelijk zijn
voor de enorme expositie inge
richt. Daarnaast wordt ook het
Prentenkabinet bij de tentoon
stelling betrokken met een be
knopt documentair overzicht
van de activiteiten van het Stede
lijk Museum zelf in de jaren zes
tig en zeventig, terwijl in de aula
video, film en documentaires
zullen worden vertoond. Ook en
kele zalen op de begane grond
komen in het teken te staan van
de tentoonstelling ,,'60-'80 attitu
des/concepts/images".
In totaal zijn ongeveer 175 kunste
naars uit diverse landen met
ruim 500 werken in het Stedelijk
vertegenwoordigd. Er is bij de
expositie niet gekozen voor een
historisch overzicht van stijlen
en stromingen, maar meer voor
een vertegenwoordiging van be
langrijke werken van kunste
naars die in grote mate het ge
zicht van de beeldende kunst
hebben bepaald in de afgelopen
twintig jaar.
De tentoonstelling wil ook de veel
vormigheid van de beeldende
kunst in die periode tot uitdruk
king laten komen. Daarom zul
len naast schilder- en beeld
houwkunst ook objecten, teke
ningen, grafiek, film, video, in
stallaties, fotografie, muziek en
dans te zien zijn.
De Engelse en Amerikaanse pop
art kunstenaars zijn vertegen
woordigd met onder anderen Ri
chard Hamilton. Roy Lichten-
stein, Claes Oldenburg, Andy
Warbol, Robert Rauschenberg
en Jim Dine. Tussen de Franse
nieuwe realisten vinden we on
der anderen Arman, Daniel
Spoerrie en Jean Tinguely.
Het Stedelijk Museum volgt met
deze tentoonstelling de jongste
ontwikkeling in de internationa
le museumwereld grote over
zichtsexposities op te zetten, al
dus Hendrik Driessen, voorlich
ter van het Stedelijk Museum.
LEIDEN - In 'Het Bittere Kruid-
van de schrijfster Marga Minco
worden ook geen helden ge-
creeérd. Het boekje is in een so
bere stijl geschreven Een styl
die doet denken aan de sfeer van
Transport' van Michel Deutsch.
gisteravond in een redelijk bezet
LAK-theater opgevoerd door F
Act, een onderdeel van de To-
neelraad Rotterdam.
Het stuk speelt zich af in het nog
niet door de Duitsers bezette ge
deelte van Frankrijk Als we naar
de probleemstelling van Trans
port' kijken, schictm ons binnen
vijf minuten tientallen boekenti
tels te binnen, die deze proble
matiek uitvoeriger, evenwichti
ger en overtuigender behandeld
hebben
In dat aspect dienen we de kracht
van Transport' dan ook niet te
zoeken. Integendeel! Het gege
ven is uiterst schraal en getuigt
in feite van weinig fantasie bij to
neelauteur Michel Deutsch. In
hoeverre regisseur Marten Oost
hoek verwijtbaar blijft, dat hij
ook al aan de basis, nl bij het
verbaal gegeven, had moeten in
grijpen. laten we even in het mid
den.
Feit is. dat hij dat niet heeft gedaan
en Agaath Meulenbroek. Bram
van der Vlugt in een uitstekende
dubbelrol en Jaap van Donselaar
(ex-Sater) blijven op het toneel
achter met een vrijwel nietszeg
gend gÊgl
Daar staat echter tegenover, dat de
manier, waarop een aantal din
gen gezegd en geformuleerd
worden weer zeer veel goed
maakt. Het indringende tijds
beeld. dat door enige zinnen en
wat bewust gekozen pauzes
wordt opgeroepen staat in schril
le tegenstelling tot het 'verhaal
tje'. dat zich helaas nauwelijks
met een edeler omschryving laat
kwalificeren.
Er wordt (vooral door Lous Hen-
sen (Anne) en Agaath Meulen
broek (Marthe) zeer ingetogen en
soms zelfs introvert gespeeld
Catherine ten Bruggencate, die
bij 'De Appel' zoveel lofwaardige
kritiek naar zich toe trok kon me
gisteravond in de rol van 'Mane'
absoluut niet boeien.
Het ontbreken van elke veilig
heidsmaatregel om een Joods
vluchtelingetje het leven te red
den komt echter toch wel uiter
mate naïef over. Transport' werd
daarom gisteravond een toneel
beeld vol tegenstellingen Ener
zijds het ontbreken van een goed
verhaal, waardoor de basis aan
het stuk volledig is ontnoemen
en anderzijds een onnavolgbare
interpretatie door acteurs en ac-
tnces BERT KOEKEBAKKER
Bioscopen
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Banana Joe", da.
14.30.19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15,16 30,
19.00 en 21.15 uur, al.
CAMERA (124919): "Stripes"da. 19.00
en 21.15 uur; paasdagen en zaterdag en
woensdag ook 14.30 uur,al.
Nachtvoorstelling: "Interiors", vrij en
za 23.30 uur. 16 jr.
LIDO 1 (124130): "Evil under the sun",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, paasdagen
ook 16.45 uur, al.
LIDO 2: "Het beest", da. 14.30, 19.00 en
21.15 uur, paasdagen ook 16.45 uur, 12
lr
LIDO 4: "De stilte rond Christine M.".
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. paasdagen
ook 16.45 uur, 12 jr.
STUDIO (133210): "Papillon", da. 20.00
Our, 12 jr.
Kindermatinee: "Pinocchio", da. 14.30
uur, paasdagen ook 16.45 uur.
TRIANON (123875): "An American we
rewolf in London", da. 14.30, 19.00 en
21.15 uur; paasdagen 14.15, 16.30, 19 00
en 21.15 uur. 16 jr.
REX (125414): "Meisjes die r
hun handen willen houden", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur; paasdagen 14.15,
16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "De prille lusten van
een tiener", vr. en za. 23.30 uur, 18 jr.
Bioscopen Alphen
(voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "Das Boot", da. 13.30,18.30 e
21.15 uur; paasdagen ook 16.00 uur, 1
EURO 2: "Nine to five", da. 21.00 uur, al.
Kindermatinee: "Frank en Frey", da.
13.45 en 18.45, paasdagen ook 16.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Spetters", za, 24.00
uur, 16 jr.
EURO 4: "Deathwish", da. 13.30, 18.45
en 21.00 uur. za. 13.30, 19.00 en 21.30 en
24.00 uur, paasdagen 14.00, 16.30, 19.00
en 21.30 uur, 16 jr.
Bioscoop Voorschoten
(voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "Raiders of the lost ark",
do., vr.. ma., di. en woe. 15.30 uur, za
16.00 uur, 12 jr.
"Endless love", do., vr., ma. di. en woe.
19.30 uur, zo. 15.30 uur, al.
"Hoge hakken echte liefde", do, vr., ma.,
di. en woe. woe. 21.30 uur. zo 18.15 uu-
T.16 jr.
Kindermatinee: "De fluit met de zes
smurfen", do., vr.,zo., ma., di. en woe.
13.30 uur, za. 14.00 uur.
Bioscopen Katwijk
(voor reserveringen 1718-74075)
CITY 1: "My bloody Valentine" da.
14.45,18.45, en 21.15 uur, eerste paasdag
14.30. 16.45, 19.00 en 21.15 uur.al.
CITY 2: "Het Omen", da. beh. (za en
woe) 14.45. 18 45 en 21.15 uur. eerste
paasdag 14.30. 16.45. 19.00 en 21.15 uur.
16 jr.
Kindermatinee: "Dik Trom knapt het
op", za en woe 14.30 uur.
CITY 3: "Vier vuisten hebben de tro
penkolder" da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur,
eerste paasdag 14.30, 16.45, 19.00 en
21.15 uur, al
CITY 4 "Sabine", da. 14.45, 18.45 en
21.15 uur, eerste paasdag 14.30, 16.45,
19.00 en 21.15 uur, al.
Exposities
Scheepvaart
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
Art-tea House t/m 5/5, expositie Pierre
Alechinsky, di t/m za van 10-17 uur, zo
Café De Ouwe Vest - t/m 1/5, foto-ten
toonstelling Berlijn 1981, fotografie:
Wim Lamboo en Theo v.d. Holst jr.
Galerie Denise Stephan - t/m 16/5, ten
toonstelling Dick van 't Wout etsen en
tekeningen en Nel van Lith beelden, vr,
za. zo van 13.30-17.30.
LAK-galerie, Academiegebouw, Rapen
burg 73, t/m 17/4, expositie foto's Win-
fred Evers, ma t/m vr 9-17 uur. LAK-
foyer, Levendaal 150, foto-expositie
Linda Roodenburg t/m 15/4 ma t/m vr
van 10-18 uur.
OEGSTGEEST Kunstcentrum Lan-
gevoort, t/m 1/5, tentoonstelling: Ellen
Denig, Henny Dijkstra, Jules van Gel-
dere, Bert Groenendijk, Frans Hidde-
ma, di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr van
19-21 uur. za van 13-17 uur
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat 1, t/m 3/10, "Indianen van
Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's
van heden", ma t/m za van 10-17 uur, zo.
en feestdagen van 13-17 uur.
Wassenaar - Auberge de Kieviet
Stoeplaan 27, t/m 28 april, expositie van
romantische bloemen- en vogelcreaties
van Wil v.d. Meulen, dagelijks van 9-12
uur en van 15-19 uur (beh. ma
Leiderdorp - Gemeentehuis, tot 4 mei,
expositie aquarellen van Adrienne Hoo-
genberk-den Tex, werkdagen van 8-17
uur en donderdagavond van 19-21 uur.
Ziekenhuizen
Ongevaliendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevaliendienst elke dag. Acade
misch Ziekenhuis behalve van
dinsdag 13.00 uur tot woensdag
13.00 uur (Diaconessenhuis) en van
vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00
uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14 00 uur tot 19 00 uur.
- de afdeling intensieve zorg. uitsluitend
na overleg met het hoofd van de afde
ling.
Sportmedlscb Advies Centrum:
blessurespreekuur: Elisabethzie-
kenhuis Leiderdorp, 's maandag:
van 19.30-20.30 uur.
Bezoekuren St. Elisabetb-Ziekenhuls:
Volwassenen: dagelijks van
14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur.
Klasse afd.: dagelijks van 11.15-
12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en
van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling. dagelijks van
11.15-12.00 uur (alleen voor echtge
noot) en van 15.00-16.00 uur en van
18.30-19.30 uur.
Kinderafdeling: dagelijks van
15.00-18.30 uur.
afdeling C.C.U. (hartbewaking) da
gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks
van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19 30 uur.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagflüjks
van 14.30-14.45 uur en van 18^30-
18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toege
staan kan de hoofdverpleegkundi
ge hiervoor speciale kaarten ver
strekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30-
15.00 uur.
(alleen voor ouders van kinderen kan er
een afwijkende tyd afgesproken wor
den met de hoofdverpleegkundige).
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30
19.00 uur.
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le/en 2e klas 11-11.30
uur; 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30
uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en
18.30-19.30 uur Kraamadeling
13.30-14.45 uur alleen voor echtge
noten 19-20 uur. Kinderafdeling
voor ouders 18.00-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van
vliegverkeer van en naar Schiphol
kunnen dag en nacht worden ge
meld bij het informatiecentrum
Geluidshinder Schiphol (tel. 020-
175000).
FRED BASSET
Ha, mijnhorusoop'
"Mercurius staat gun
stig t.o v. Jup/Cer, u
stoat dus succes te J
-
A t -
V 35
type-pa.tei Snyd
g harde «tukje»
bloem i
r rn bloem
afrunderlyk-
onderscheiden rgn
Voeg 3 a 4 eetlepel» 4
ter toe en kneed het on
«amenhangende mene
«el «nel tot oen deegUil
Houd 2S0 k k!r,r,e
«pruitjr* 2 minuten in
kokend water Snijd 500
bel.len.
•I* dc i|
nfilct in dob
even groot
uitje, en IOO g
tn boter tot ze praktiv h
»P«-k Voeg kalkoen
h.-n t r-.r- i-,« 1
va«te Khau, tn
mr! het ,jitg.T..M.-
deeg Met In.g. r pi e,
be»tnjkrn en in
WINA BORN
<^ludclZieuuis.
9 april 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Inde parochie Marylebone te
Londen is het huwelijk voltrok
ken tusschen de beroemde actri
ce Sarah Bernhardt en den heer
Damala, een Gneksch koop
man. Sarah Bernhardt begaf
zich met haren bruidegom naar
de kerk in een hansom licht
tweewielig rijtuig met twee zit
plaatsen, de koetsier zit achter
op, Red.), terwijl twee getuigen
tn een anderen hansom volg
den Het huwelijk geschiedde
krachtens "bijzondere vergun
ning", zonder voorafgaande af
kondiging. Ieder kan zulk een
vergunning in Engeland koo-
pen. Sarah Bernhardt vergat
echter dit stuk mede te nemen
en moest er in haar hotel om
zenden. Het huwelijk werd vol
trokken naar de regelen der En
ge Is che krk. Bij het verlaten
van het kerkgebouw vergaten,
de jonggehuwden echter een af
schrift mede te nemen; zij zon
den er later om. Sarah was den
dag te voren uit Napels aange
komen en huwde in wandeltoi
let. met een bontmantel. Zij ver
liet des avonds Charing Cross
en speelt Zondag cls. te Madrid.
Zij kwam naar Londen omdat
de bepalingen der Engelsche
wet-op-het-huwehjk eene echt
verbintenis vergemakkelijken.
- Volgens de "Genfer Tribune"
leest men voor zeker kantoor te
Luzern het volgend opschrift
"Vierwaldstatterseesalon-
schraubendampferactiencon-
currenzgesellschaftsbureau
Vijftig jaar geleden
De politie van Hamburg zat
gisternacht een bekenden "m-
en uitbreker", Nikolaus Johann
geheeten op de hielen. Door
twee schoten tn het been werd
de man onschadelijk gemaakt
Met het oog op zijn verwondin-
gen werd hij opgenomen in hel
Sl.-Johanneszickenhuis Maar
lang duurde zijn verblijf daar
niet. want in den loop van den
nacht wist hij te ontkomen Op
welke wijze hij ontvlucht ti
heeft men nog niet kunnen ont
dekken
Curtis, een scheepsbouwer te
Norfolk, die Lindbergh behulp
zaam is bij de opsporing ran
zijn baby. heeft verklaard dat
hij in contact is gekomen met de
ontvoerders en dat het kind het
goed maakt