c c c Weergaloze en weerzinwekkende Natascha Emanuels Geconcentreerd Ex Animo in Mattheus Passion 'Het is weer feest' Kunstuitwisseling Duitsland-Nederland 1 J VRIJDAG 2 APRIL 1982 Kunst LEIDEN 'Je bent sterk, zelfs als je wan hopig bent' zei Jules Hamel gisteravond in een op de begane grond geheel bezette Leidse Schouwburg tegen Na tascha Emanuels. Nata scha en Jules noemden hun programma "Ik pak m'n boeltje bij me kaar en ga m'n eigen weg". Het programma, met teksten van Gret- chen Cruyer en op mu ziek van Nancy Ford beleefde vooral z'n hoogtepunten door de inzet en het vakman schap van Natascha Emanuels en Cilly Dar- tell. Daarnaast was er een prachtige vocale solo van Ais Lawalata, die gewoonlijk als lid van de 'Shaffies' Ram ses Shaffy en Liesbeth List, met de basgitaar begeleidt. Maar voor dit seizoen hebben Roy Henninger, Herman Beeftink en Gerard Jeltes en Lawalata zich opgeworpen als begeleidende musici van Natascha en Cilly en in min dere mate van Inge Tuzzoli- no. Dit eerste seizoen bij Na tascha bleef haar inbreng he laas nog beperkt tot wat vere deld aangeefwerk. Cilly Dartell (ex-Cabaretgroep NAR) leverde een vrijwel identieke prestatie als de schijnbaar overal aanwezige en onvermoeibare Natascha Emanuels. Jules Hamel loopt daar als "producent Kees" toch wat verwaterd tussen door. Wellicht werd door de ideeènmakers aan z'n rol een enigszins katalyserende wer king toegedacht. Op het to- Natascha Emanuels neel en in de zaal heb je daar als argeloos toeschouwer toch wel de nodige moeite mee. Daarom was de voor stelling van gisteravond weergaloos en weerzinwek kend tegelijk: Een zeer be trokken Natascha Emanuels (Barbara), die vlak na de pau ze een prachtige solo voor haar rekening neemt. Zo inte ger, dat het publiek vergeet (of niet durft?) te klappen. Maar aan de andere kant een wat nukkig theaterpubliek, dat gewoonlijk aan het einde van een voorstelling uit de ze tels omhoogkomt maar nu rustig bleef zitten. Natascha/ Barbara lijkt min of meer ge vangen tussen de uitersten van de door haar centraal ge stelde problematiek. Daar buiten lijkt ze haar geloof waardigheid op te offeren aan een gewaagd en in hoge mate onzeker avontuur. Als ze op het toneel bovenop Ju les Hamel gaat zitten lijkt dat een offer voor haar geloof waardigheid. In werkelijk heid is hier een getalenteerd cabaretière bezig naar een identiteit te zoeken, die ze in eerdere programma's, profes sioneel terzijde gestaan door de eerder genoemde Cilly Cartell, al lang gevonden had. BERT KOEKEBAKKER LEIDEN - Onmiddellijk na de voltooiing van de Johannes Passion begon J.S. Bach te werken aan zijn Mattheus Passion, waar hy enkele ja ren mee bezig was. Bij de eer ste uitvoering in 1729 was het zelfs nog niet geheel voltooid, er zijn aanwijzingen dat het oratorium later nog uitge breid en gewijzigd is. Ten op zichte van de Johannes Pas sion zijn er opvallende ver schillen: in de "Mattheus" maakt Bach gebruik van dubbelkorigheid, dat zich uitstrekt tot het orkest, het continuo, en eigenlijk ook tot de solisten. Hij gebruikte de ze techniek om het klankkleureffect, maar ook om de dialoog die in de tekst van Picander voorkomt, ex pressie te geven. Verder gaat de "Mattheus" veel meer in op de menselijke, emotionele kant van het lijdensdrama. De "Johannes" gaat vooral in op de gebeurtenissen op zich. Dit heeft tot gevolg dat de "Mattheus" prachtig be schouwende aria's (Erbarme dich) en koren (O Haupt voll Blut und Wunden, Wir setzen uns mit Tranen nieder) kent. Dit is ongetwijfeld één van de redenen dat dit oratorium zo geliefd is, hetgeen gister avond bleek bij de jaarlijkse uitvoering door "Ex Animo", de zaal (Stadsgehoorzaal) was volledig uitverkocht. Rustig en bekwaam leidden dirigent Wim de Ru koor- en orkestle den door de barokke noten massa. Het koor "Ex Animo" is, vergeleken met zijn uit voering van vorig jaar, het "zacht zingen" beter gaan be heersen, al wordt het nog te sporadisch toegepast. Vooral de koralen zouden meer dy namische nuances kunnen gebruiken (zoals in het laat ste koraal, nr. 72, wél het ge val was). De inzetten in deze koralen zijn gevaarlijk on danks het feit dat vrijwel alle zangeressen en zangers aan dachtig de blik voortdurend op hun dirigent gericht hiel den, waren deze niet altijd ge lijk. Uitstekend was echter de uitspraak (dictie), vooral in de polyfone koren. De vocale solisten waren allen dezelfden als verleden jaar, behalve degene die de basa- ria's zingt: dat was nu Joep Brócheler. Hij heeft welis waar een plezierig en expres sief stemgeluid, maar heeft moeite tempo te houden, het geen bij tenor Alex Vermeu len aanzienlijk verbeterd is. Deze klonk prachtig helder en beheerst. Evangelist Chris van Woerkom was bijzonder op dreef en had mooie, ex pressieve momenten. De Christuspartij werd door Cor Niessen bescheiden maar beeldend gebracht. In het duet voor alt en sopraan "So ist mein Jesus nun gefangen" maakten de fluit en hobo de "voorhoudingen" ongewoon lang, hetgeen door Coby Dijk (sopraan) en Rita Dams (alt) niet in die mate nagevolgd werd. Deze stemmen passen prima bij elkaar, wat betreft timbre en muzikaliteit. Hoe wel de instrumentale soli alle lof verdienen, had het Ge westelijk Orkest voor Zuid- Holland over het algemeen te weinig aandacht voor diri gent Wim de Ru, waardoor tempoproblemen extra aan gescherpt werden. Toch was het weer een enorme presta tie, de spanning vol te hou den tot en met het einde: "Ruhe sanfte, sanfle Ruh! ELLEN LOOYESTIJN. Films van Sluizer door brand verwoest AMSTERDAM (ANP) - Kopieën van 18 films van de Nederlandse cineast George Sluizer blijken door de brand die deze week uit brak in de Cineteca Nacional van Mexico verwoest. Daaronder be vonden zich kopieën van drie films, die waarschijnlijk onver vangbaar zijn. Volgens een woordvoerdster van MGS film, het bedrijf van Sluizer, gaat het om de documentaires "Siberia", "Yankee sails over Europe" en "The lonely dorymen", die de filmer indertijd in opdracht van de National Geographic Society heeft gemaakt. "Het zal niet ge makkelijk zijn de originelen te rug te vinden". In "bedragen om gerekend heeft Sluizer zelf een schade van ongeveer 25.000 dui zend gulden geleden. De 18 films, waaronder drie speel films en verder documentaires, waren door Sluizer, het ministe rie van CRM en de rijksvoorlich tingsdienst op initiatief van de Nederlandse ambassade in Mexi- Emmy Verhey naar Utrechts conservatorium UTRECHT (ANPt - Per I septem ber zal de violiste Emmy Verhey zijn verbonden aan het Utrechts conservatorium als lerares in het hoofdvak viool. Emmy Verhey maakt nu nog deel uit van het Utrechts Symphonie Orkest (USO) als concertmeester. LEIDEN - Toneelgroep 'Pube rus' wil informatief toneel brengen voor de jeugd in de leeftijdsgroep 13-16 jaar. Uit gaande van een bepaalde the matiek schept men een aan tal herkenbare situaties, die tot napraten met en tot na spelen door het jonge pu bliek aanleiding moeten ge ven. En dat moet jongeren er dan weer toe aanzetten om over hun eigen situatie na te denken. Of men die doelstel ling kan waarmaken, is gis teravond in het LAK bij de première van 'Het is weer feest', de tweede produktie van 'Puberus', nog niet dui delijk geworden. Een premiè re leent zich ook eigenlijk niet daartoe. Dat zal pas moe ten blijken op de scholen en de zomerkampen, waar 'Pu berus' deze produktie de ko mende maanden gaat bren gen. Vanuit de opzet kan dus 'Het is weer feest' als theater stuk op zich in zekere zin niet beoordeeld worden; of je zou over de reacties van de "doel groep" moeten gaan specule- Dat is niet als uitvlucht be doeld. Het geeft de beperkin gen aan. waarmee de bespre ker zich geconfronteerd ziet. Resteert een persoonlijke i druk. 'Het is weer feest' is ei vlot verlopend stuk met ei eenvoudige opbouw, op vrij natuurlijke wyze wordt gespeeld. Van een ge ringe hoeveelheid decor en rekwisieten wordt een func tioneel gebruik gcm.i.ikt ge lukkig geen overbodig ge loop en gesjouw. Het gaat over ruzies thuis tussen ou ders onderling en tussen ou ders en hun kinderen De ou ders van Annelies (Jacqueli ne Kleijburg) en Peter (Sjors Gerritsen) hebben vaak ruzie. Annelies vreest een schei ding Jeroen (Ruben Kof man) woont bij zijn geschei den moeder en vaak alleen. Git (Herma Hagen) heeft vaak ruzie met haar strenge pa. Yvon (Yt de Jonge) en Loek (Bart van Schie) heb ben geen noemenswaardige ruzieproblemen thuis. Na af loop van een feest by Jeroen keren ze allemaal weer bij Je roen terug om over hun pro blemen met elkaar te praten. De vraag, wat zij aan die pro blemen kunnen en moeten doen. vormt het uitgangs punt van de geplande discus sies en improvisaties achter af. WIJNAND ZEILSTRA George Sluizer. co-City naar het Mexicaanse filmmuseum opgestuurd. De Ci neteca Nacional zou van 17 tot 24 april een retrospectieve wijden aan het werk van Sluizer tussen 1960 en 1980. DEN HAAG (ANP) Onder de titel "Duitsland-Nederland. wisselwer kingen 1920-1940" zijn in het Haags Gemeentemuseum tot 13 juni expo sities te zien, "beeldende kunst", "de rationele keuken" en "muziek en wordt naast deze expositie van 30 apnl tot 14 juni, er één gehouden die is gewijd aan de kunstenares Jacoba van Heemskerck. In samenwerking met het Haags Filmhuis vertoont het Gemeentemu seum een reeks films die tussen '20 en '40 in Duitsland of Nederland zijn gemaakt. Onder auspiciën van de Berlijnse akademie der kuenste geven "Set en semble" en "Gruppe neue musik" op respectievelijk 18 en 25 apnl con certen in het museum. Op 16 mei praten Nederlandse mui U I die de periode '20-'40 meemaakten, over hun ervanngen met het Berlijnse muziekleven. Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Banana Joe", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15, 16.30. 19.00 en 21.15 uur. al CAMERA (124919): "Stripes"da. 19.00 en 21.15 uur. al. Nachtvoorstelling: "Everything you al ways wanted to know about sex", vrij en za 23.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Peter en de vliegende autobus", za. zo en woe 14.30 uur. LIDO 1 (124130): "Evil under the sun", da. 14.30 tn 20.00 uur. al. LIDO 2: "Papillon", da. 20.00 uur. 12 jr. Kindermatinee: "Pinoccio", da. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 3: "Die bleierne Zeit", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 4: "De stilte rond Christine M.",. da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo.' 14.30. 16.45, 19.00 en 21.15 uur. 12 jr. STUDIO (133210): "Lola", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 16 jr. TRIANON (123875): "An American we rewolf in London", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Scheepvaart Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. REX (125414): "Love-in arrangement", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo 14.15, 16.30. 19.00 en 21 15 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling: "Slavin van haar lus ten". za. 23.30 uur, 18 jr. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Das Boot", da 13.30. 18.30 en 21.15 uur. Zo. ook 16.00 uur. 12 jr., za. ook 23.30 uur. 16 jr. EURO 3: "Frank Frey", da. 13.45, 18.45 en 21.00 uur. Zo. 13.45. 16.15, 18.45 en 21.00 uur, al. Nachtvoorstelling. "Killerfish", za 23.30 EURO 4: "Op de snelweg breekt de hel los", da. 13.30. 18.45 en 21.00 uur. zo. 14.00, 16.30, 19 00 en 21.30 uur. al., za. ook 23.30 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY"Raiders of the lost ark", do., ma., di. en woe. 20.00 uur za. 19.30 en 21.30 uur. zo. 18.15 i 20.45 uur, 12 jr. "Ik ben Joep Meloen", zf uur. zo tm. di. 15 30 ui "Lucky Luke en de 4 Daltons", woe. 14.00 uur. zo. tm. di. 13.30 u Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 1718-74075) CITY 1: "Aardbeving'da. 14.45. 18.45, en 21.15 uur. al. CITY 2: "Death hunt", da. beh. za en woe) 14 45. 18.45 en 21 15 uur. 16 jr. Kindermatinee: "Popeye-filmfestival", CITY 3: "The postman always rings twi- ce"da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur. 16 jr. CITY 4: "Zeven moordspecialisten", da. 14 45, 18.45 e 21.15 uur, 12 jr. Exposities LAK-galerie, Academiegebouw, Rapen burg 73, t/m 17/4, expositie foto's Win- fred Evers, ma t/m vr 9-17 uur. LAK-foyer, Levendaal 150, foto exposi tie Linda Roodenburg, t/m 15/4, ma t/m vr van 10-18 uur. Galerie Denise Stephan - Bakkers teeg 18-20, tentoonstelling Tiny van der Sar (schilderijen, aquarellen en etsen) en John Wouda (schilderijen), t/m 27 maart, vr., za., zo. van 13.30-17.30 uur. Denig, Henny Dijkstra, Jules dere, Bert Groenendijk, Frans Hidde- ma, di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr van 19-21 uur, za van 13-17 uur Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, t/m 3/10, "Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden", ma. t/m za. van 10-17 uur, zo. en feestdagen van 13-17 uur. Wassenaar - Au berge de Kieviet - Stoeplaan 27, t/m 28 april, expositie van romantische bloemen- en vogelcreaties van Wil v.d. Meulen, dagelijks van 9-12 uur en van 15-19 uur (beh. ma Leiderdorp - Gemeentehuis, tot 4 mei, expositie aquarellen van Adrienne Hoo- genberk-den Tex, werkdagen van 8-17 uur en donderdagavond van 19-21 uur. Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag. Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vry dag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14 00 uur tot 19 00 uur - de afdeling intensieve zorg: uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. Sportmediscb Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandag! van 19.30-20 30 uur. Bezoekuren St. Elisabetb-Ziekenbuis: Volwassenen: dagelijks van 14 00-14 45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur. van 14.00-14.45 uur en van 18.30 19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18 30-19 30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15 00-18 30 uur. afdeling C.C.U. (hartbewaking) da gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19 00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14 45 uur en van 18.30- 18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). tsezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: Ie,«en 2e klas 11-11.30 uur; 13 30-14.15 uur en 18.30-19 30 uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur. Kraamadeling 13.30-14.45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000). BONENSCHOTEL Wwk M s wille bon er vier vuur of. al» re rri oud zijn. een nacht Ze de bonm op met he weckwatrr mrt eer blaadje laurier, I Iheele pel majoraan of evcniu kruid na feitje i peper I oe*ce kool» pek rijner X nof beter een li gerookt ook nog g kookt verkocht Nee dan alleen gerookt N> ^ud^tieuius 2 april 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant Verleden week had de politie te Drumbatvn in Ierland er de lucht van gekregen, dat eene bende des nachts het huis van een schoolmeester, tenens pach ter, die het gewaagd had zijne pacht te betalen, zou aanualien. Drie politie-agenten verborgen zich welgewapend tn een bosch- je dicht bij het huis. Met veel ge rucht kwam inderdaad in het holle van den nacht eene bende "moonlighters", ongeveer der tig man sterk, aanstormen. Zij losten een aantal geweerscho ten op de vensters en wilden toen de deur openbreken. Plot seling zonden nu de politie agenten uit hun schuilhoek den onverlaten eene laag schroot- vuur toe, die groote verbazing en schrik onder hen verwekte. Zij hielden het er echter voor dat uit het huis gevuurd was en vernieuwden met woede den aanval. Bij eene tweede laag sloegen zij echter in groote ont steltenis op de vlucht, één dood- elijk gekwetst achterlatende. Verscheidene Dublinsche bla den verheugen zich over dezen uitslag. Het t'reemans Jour nal" betreurt wel het voorval, maar doet toch naar aanlei ding hiervan met nadruk uitko men. dat de "maneschijn-ben- den en hunne geweldenarijen de strenge maatregelen waar onder Ierland zucht, onvermij delijk maken. Eindelijk, zegt het blad, zullen dte mudaden ran ieder fatsoenlijk man een politie-agent maken, ten einde ze te helpen tegengaan. jaar geleden H M. de Koningin heeft zich bereid verklaard in het begin van het volgend jaar een be perkte verzameling van haar schilderijen en teekenxngen naar Nederlandsch-lndié te zenden, om aldaar ten toon ge steld te worden ten bate van een liefdadig doel voor de berol- king ran Nederlandsch-lndié. Dit werk, waaraan de vorstin reeds sedert enkele maanden begonnen is, wordt door H M speciaal voor dit doel oervaar- digd Het zal in verband met de eigenaardige moeilijkheden op het gebied van transport en beschikbare expositie ruimten - uit een beperkt aantal stuk ken bestaan, waarmede een normaal Indisch vertrek t>an yimke afmetingen gevuld zal kunnen worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 25