c c Podiumblik Onderhoudend zangrecital Peter Lintelo met 'Gevaarlijke Liefde' D c D Toneel, mime, folklore en musical DINSDAG 23 MAART 1982 Kunst Dick Nooy waagde zich aan het schrijven van een muzikale volksschets over het Amster damse Waterlooplein. Het Waterlooplein van de jaren vijftig wel te verstaan, toen het spook van de Stopera nog zo ver weg leek. Bert Stoots schreef er de muziek voor en oude bekenden als Carry Tef- sen, Hanny Vree, Loeki Knol, Dick Rienstra, Frans Vrolijk en Lucie Steyn verbonden er hun naam aan. Het program maboekje spreekt van een weemoedige terugblik op het Waterlooplein, waarvan de geschiedenis best veelbewo gen kan worden genoemd. 'Oh.... Waterlooplein', zoals deze volksmusical heet. staat Onder redactie P.O. Rosier woensdagavond 24 en don derdagavond 25 maart op de planken van de Leidse Schouwburg. Een geheel ander soort folklore biedt een dans-, zang- en mu- ziekensemble uit Lima op vrijdagavond 26 maart in het zelfde theater aan de Oude Vest. Het uit zestien perso nen bestaande gezelschap brengt er dan het programma 'Peru Folklorico'. Fijnproevers onder het Leidse theaterpubliek mogen zeker de monoloog, waarmee An- ne-Wil Blankers zaterdag avond 27 maart naar de Leid se Schouwburg komt niet missen. Het gaat dus om het 'Gesprek in huize Stein over de afwezige heer Von Goe the' van Peter Hacks, welk stuk onlangs bij de Haagse Comedie in première is ge gaan en waarover onze Haag se toneelrecensent zich by die gelegenheid zeer enthou siast heeft getoond. Het ge sprek omvat een anderhalf uur durende monoloog, ge richt tot een onzichtbare echtgenoot. Al spoedig blijkt dat het eigenlijke onderwerp niet de afwezige heer Von Goethe is. maar de zeer aan wezige mevrouw Von Stein. Toch is het een onderwerp met grote dramatische moge lijkheden en intrigerende kanten, gezien de intense re latie die Goethe onderhield met de zeven jaar oudere Charlotte van Stein. Het is de actrice Anne-Wil Blankers, die er in een sublieme mono loog in slaagt deze Charlotte von Stein geloofwaardig neer te zetten en ook nog te sugge reren wat noodzakelijk onuit gesproken blijft. Het Werkteater staat donder dagavond 25 maart op de LAK-zolder. Het brengt er opnieuw 'De regels van het huis', waarmee het eerder dit seizoen een volle bak trok. Goed nieuws dus voor al de genen die toen geen plaatsje meer konden bemachtigen. Leidse amateurs onder leiding van Peter Lintelo voeren vrij dagavond 26 maart in het theater aan het Levendaal 'Gevaarlijke liefde' op, een bewerking van 'Les liaisons dangereuses' van Pierre A. Choderlos de Laclos, een lief desroman, waarin het thema van de scheiding van genot en liefde centraal staat. Meer hierover elders op deze pagi- Het mimekollektief Prisma is voortgekomen uit Mekaniek, toen dit gezelschap ophield te bestaan. Lydia Meist, Mar tin Mens en Peter Lemmens, die gedrieen het kollektief vormen, maakten de produk- tie 'Stelt', waarmee ze zater dagavond 27 maart naar het LAK-theater komen. 'Stelt' is het verhaal van twee heren, broers, die 'na het hunne ge poogd te hebben in de we reld' er voor kiezen samen verder te gaan, ondanks alles. Voor de kinderen speelt Mime- theater '215' zondagmiddag 28 maart op de LAK-zolder 'Draadje rood', voor kinderen van vier tot tien jaar. Scène uit "Oh... Waterlooplein" met v.Lnr. Dick Rienstra, Lars Boom en Carry Tefsen. LEIDEN - "Meestal leidt belcanto tot gruwelijke verveling". Dit is een van de uitspraken die de be roemde zanger Feodor Chaljapin (1873-1938) gedaan zou hebben. Deze Russische zanger vond dat de tekst vaak werd ODgeofferd Georg Lampe overleden DEN HAAG (GPD) - De beelden de kunstenaar Georg Lampe is afgelopen donderdag op 60-jari- ge leeftijd overleden. Lampe, echtgenoot van de Vrij Neder land-journaliste Bibeb, was ruim veertien jaar directeur van de Vrije Academie in Den Haag en schilderde tot aan zijn plotselin ge deed. Werther bij Ned. Opera SCHEVENINGEN (ANP) - De Nederlandse Operastichting geeft vanavond in het Circus theater in Scheveningen de pre mière van Werther van Jules Massenet. Deze opera, een ly risch drama, is gebaseerd op de roman in brieven "Das Leiden des jungen Werthers" van Goe the De hoofdrollen zullen worden ver tolkt door Curtis Rayam als Wer ther en Hanna Schwarz als Char lotte. aan de melodie en dat de meeste vocaalkunstenaars tijdens het zingen totaal geen benul hadden van de inhoud van hun gezang. Chaljapin probeerde - en volgens ooggetuigen: met succes - meer actie en zeggingskracht in zijn liederen aan te brengen. Bas-ba riton Lieuwe Visser, al jarenlang werkzaam in het opera-vak. sprak dit blijkbaar aan, want hij wijdde een half-recital aan het oeuvre van Chaljapin. De andere helft van het programma werd gevuld met liederen van Hugo Wolf, waarvan vooral de geestige en extroverte teksten het best tot hun recht kwamen (Der Tam bour, Der Feuerreiter, Zur War- nung) - Ontspannend en interes sant waren de verbindende tek sten die Lieuwe Visser en ook de uitstekend begeleidende-pianist Rudolf Jansen tussen de pro gramma-onderdelen te berde brachten. Toch blijft tekstex pressie een moeilijke zaak. De gelaatsuitdrukking van Lieuwe Visser was vaak stereotiep: arglistig, grimmig. Deze uitdruk king past in de Serenade van Moussorgski, die hartstochtelijk en liefdevol van inhoud is, ter nauwernood. Over het algemeen was de uitdrukkingskracht van Lieuwe Visser te clichématig hoewel niet verstoken van hu mor. De fortes kwamen vaak te fors en onverwacht en het legato was niet vlekkeloos. Deson danks een interessant en onder houdend recital. ELLEN LOOYESTIJN. "Theatermaken in Leiden gaat niet over rozen ZOETERMEER/LEIDEN - Peter Lintelo is in Leiden geen onbekende; "De be delaarsopera" ter gelegen heid van het 275-jarig be staan van de Leidse Schouwburg ligt nog vers in het geheugen. Daar naast is hij zeer actief in het school- en studenten toneel. Hij is als leraar Ne derlands aan het Leidse "Agnes" verbonden. Vrij dag 26 maart gaat in het LAK zijn nieuwste pro- duktie "Gevaarlijke Lief de" in première. "Ik doe per jaar tussen de vier en de zes verschillende produkties. Dat is niet meer te bolwerken; ik moet of drastisch het lesgeven gaan minderen of helemaal voor theater kiezen. Ik heb ook nog les gegeven op de Amsterdamse theaterschool (ik ben afgestudeerd in zowel Ne derlands als Dramaturgie) maar ik ben daar weggegaan omdat het er zo verschrikkelijk tegen viel. Ik zat daar vlak na de Actie Tomaat toen men alles verwierp wat ook maar op het verleden leek. Er zat geen enkele lijn in, er was geen visie: een programma dat je de ene vrijdag had ge maakt werd de volgende week vrijdag volkomen van tafel ge veegd. Er waren twee groepen die hard schreeuwden: degenen die ne pen dat alle theater politiek was en degenen die zeiden dat thea ter alleen maar bruikbaar was als therapie. Daartussen wilde en kon ik niet kiezen, en stond ik eigenlijk in de kou. Toen dacht ik: "dan zal de weg wel zijn om met niet-pro- fessionele mensen te gaan werken" Dat is waarschijnlijk een vermenging van idealisme en opportunisme. Ik had het idee: het zal met amateurs beter werken zon, want die mensen zijn onbaatzuchtiger, stellen zich meer open voor het vak. en ze zullen minder blasé zon. minder destructief, wat ik de leerlingen van de toneelschool toen heel erg vond. Ik wil nu nog alleen maar verder werken met mensen die in de loop van de jaren door my zijn opgeleid. Het werken aan de laatste produk tie, "Gevaarlijke Liefde", is niet over rozen gegaan, maar nu gaat theatermaken in Leiden nooit over rozen. De wordingsgeschie denis begint bo "De bedelaars- opera" die al niet helemaal vlek keloos is gegaan Ik moest toen in twee maanden tod een produktie maken waar én volledig nieuwe muziek voor moest worden gemaakt, een nieuwe bewerking van de tekst, ik moest werken met een vtijwe ongeselecteerde groep die gigan tisch groot was. daarmee een soort manifestatie op het toneel zetten, die er in de eerste plaats feestehjk uit moest zien en in de tweede plaats voor een groot pu bliek was bedoeld. De spelers hebben wat conflicten met schouwburgdirecteur Hans van Dam gehad; ik stond daar verder buiten, ik heb met hem persoon lijk geen problemen gehad. Ze zijn ook wel aangeblazen door de spelers, ik geloof dat het minder erg was dan men heeft willen doen voorkomen. Maar toen die voorstelling eenmaal stond dacht ik: "je moet toch kunnen laten zien dat je met amateurs beter werk kunt afleve ren dan dit". Fragment uit "Gevaarlijke liefde". Deze door Peter Lintelo geregisseer de produktie is vrijdagavond in het LAK-theater te zien Ik heb toen met Van Dam een af spraak gemaakt voor een nieuwe produktie die in de eerste plaats op de kwaliteit gericht zou zgn. dus met een strenge selectie en een lange voorbereidingstijd Dat was zo afgesproken en ik was ongeveer een half jaar bezig met "De Feeks", toen ik te horen kreeg dat de schouwburgcom missie niet akkoord ging omdat voor een dergelijke produktie een openbare auditie nodig was geweest. Dat was mu door Van Dam absoluut niet duideluk ge maakt, en ik had dus al een selec tie vooraf gemaakt uit de mensen van de Bedelaarsopera die ik had aangevuld met mensen uit Lei den. die ik kende of die mg aan bevolen waren. Ik had al enkele maanden heel hard gewerkt, de mensen b(j el kaar getrommeld, iedereen was ontzettend enthousiast, dat was een enorme klap Ik vond dat ik tegenover de spelers aan een be lofte gebonden was. dus zei ik "we gaan alsnog een produktie maken", maar ik kon "De Feeks" met meer doen omdat die te duur geworden zou zgn. Toen ben ik uitgekomen op "Ge vaarlijke Liefdenaar "Liaisons dangereuses" van Choderlos de Laclos, een brievenroman over de escapades van meneer De Valmont. Voor mu is er een over eenkomst met "De bedelaars- opera". namelgk wat mensen el kaar op het gebied van het ge slachtelijk verkeer en de erotiek aandoen Daarop ligt in deze pro duktie de nadruk, al is er later bu gekomen het moralisme van De Laclos: we hadden het gevoel dat de schruver zich helemaal met identificeert met de moralisti sche figuren uit dit verhaal, maar juist met de vrouwenlopers. Van ons einde hebben wc een con frontatie gemaakt met De La clos; hij is namelgk de hele tgd op het toneel aanwezig, maar te gen het einde houdt hij zgn per sonages niet meer m de hand. Het spel is met naturalistisch; ik heb de brieven niet herschreven als dialogen, de spelers zeggen ze wel als dialogen maar het blgven bnefteksten Er is een abstract bewegingsspel dat zich afspeelt op een feest. Bg elkaar geeft het een heel aardig, vervreemdend effect, waar je als toeschouwer wel even aan moet wennen. Het is een experiment, we moeten nog zien hoe het bg het publiek overkomt, maar de paar mensen die eens zgn komen kijken hebben er versehnkkelgk om moeten lachen en zijn er ook erg geboeid door geweest" JACQUELINE MAHIEU Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR ((121239): "Stripes", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Als aasgieren val len zij aan", vrij en za, 23.30 uur, 16 jr. CAMERA (124919): "Alien", da. 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Sherlock Holmes slimmere broer", vrij en za 23.30 uur. 16 Kindermatinee: "Benji", za, zo en woe 14.30 uur. LIDO 1 (124130): 'Taps", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo, 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. LIDO 2: "Montenegro", da 14.30, 19.00 LIDO 3: "Die bleierne Zeit", da. 14.30, 19.00 en 21 15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21 15 uur, 16 jr. LIDO 4: "Een zwoele zomeravond", da. 14.30, 19 00 en 21.15 uur. Zo. 14.30,16.45, 19.00 en 21.15 uur, al. woe 14.30 uur. Zo, 14 30 en 16 45 TRIANON (123875): "An American we rewolf in London", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr, REX (125414): "Kom, kus en geniet", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zo 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Op de snelweg breekt de hel los', da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur. Zo. 14.34, 16.15. 18.45 en 21.15 uur. al. Nachtvoorstelling: "Alien", za 24.00 uur, 16 ir. EURO 2: "Goldfinger", da. 13.30, 18.30 en 21.00 uur. Zo. 13.30, 16.00. 18.30 en 21.00 uur 12 jr. Nachtvoorstelling: "Sweet young girls", za 24.00 uur, 18 jr. EURO 3: "Killers van Parijs", da. 18.30 en 21.00 uur. do, vrij en ma ook: 13.30 uur Zo. 16.00, 19.00 en 21.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Dik Trom en zijn dorpsgenoten", za, zo en woe, 13.45 uur. Nachtvoorstelling: "Killers van Parijs", za 24.00 uur. 16 jr. EURO 4: "Arthur", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur. Za en zo, 14.00,16.30,19.00 en 21.30 uur, al. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Ik ben Joep Meloen" vrij 19.00 uur; za 16.00 en 19.00 15.30 uur; woe 16.00 uur, al. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Lion of the desert", da. 19 45 uur, 12 jr. CITY 1: "The Howling", da. 14.45, 16 jr. City 2: "McVicar", da. (beh za- en woe), 14.45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Kinermatinee: "Tekenfilmgrabbelton", Exposities Scheepvaart Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden", ma. t/m za van 10-17 uur. zo. en feestdagen van 13-17 uur. OEGSTGEEST - kunstcentrum Lange- voort. t/m 1/5, tentoonstelling: Ellen Denig, Henny Dijkstra, Jules van Gel- dere, Bert Groenendijk, Frans Hidde- ma, di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr van 19-21 uur. za van 13-17 uur. Voorschoten - Cultureel Centrum, tot 20/3, expositie van prenten van M C Escher, ma t/m vr van 14-17 uur. LAK-galerie, Academiegebouw, Rapen burg 73, t/m 17/4, expositie foto's Win- fred Evers, ma t/m vr 9-17 uur. LAK-foyer, Levendaal 150, foto exposi tie Linda Roodenburg, t/m 15/4, ma t/m vr van 10-18 uur. Galerie Denise Stephan - Bakkersteeg 18-20, tentoonstelling Tiny van der Sar (schilderijen, aquarellen en etsen) en John Wouda (schilderijen), t/m 27 maart. vr.. za.. zo. van 13.30-17.30 uur 'Lotus' - Breestraat 3a, expositie Wil] Sorel (krijttekeningen) t/m 4 april, dage lijks. Galerie Hofland - Langebrug 32a, ten toonstelling Japanse prenten (vrouwen en thema's uit de natuur), t/m 28 maart, vrij., za.. zo. van 11-17.00 uur. Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20 00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling, dage lijks van 14.00 uur tot 19 00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. Sportmedisch Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuls: Volwassenen dageluks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd.: dagelijks van 11.15- '12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking): dagelijks van 14.15-14.45 en van 19.00-19.30 Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19 30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). tiezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le«cn 2e klas 11-11.30 uur; 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur. Kraamadeling 13.30-14 45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder var vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000). W5 HE&&EN WkT ARSEHUUD, Hff AN? &AKJCSN VOL! I< IN JAA0J NIET ZO GEHOT&d ik ook N/er'. MACARONI KF.RRIF. W-* k 2 volle e uurtje la voldoend* zaadje* fyn rn tref d* arhillrn rruit Smpprr een ui en 2 rod* papn botrr aamrn mei 2 Strooi cr 1 eell bloem melk of bouillon by tof halfom melk rn bouil Ion) en bluf daarbg roe lot een trbc.n.len taut kwartier sudderen veer 400 f maf ar. ri (iel af en achrp de mui WINA BORN <(Öudclieu tas 23 Maart 1982. Honderd jaar geleden stond in de krant: - Een goederentrein uit Duitschland. die hedenmorgen het station van Leiden bmnen- stoomde, bood een zeer eige naardig schouwspel aan: zoow el de kappen der waggons als de petroleumvaten op de open waggons waren namelijk met een sneeuwlaag van minstens een voet dikte overdekt. - De kaas- en botermarkt, wel ke voor het eerst U. dinsdag te Bodegraven werd gehouden, was zeer geanimeerd. Aange- voerd werden 7 wagens met kaas, welke vlug en spoedig van de hand gingen. Met de hooi bot er was het evenzoo Ei genaardig was het om te zien hoe de boerinnetjes zich met de boter hadden geschaard in het daartoe voorloopig aangewe zen lokaal en hoe gretig de ver koop aan de huismoeders ging. Bovendien stonden op de markt eemge uitstallingen met waren, hoofdzakelijk voor den land bouw bestemd, die goede zaken maakten. - Het kantongerecht te Gouda heeft de houdster eener naai school aldaar veroordeeld tot eene boete van vijf gulden of ge vangenisstraf van één dag. om dat zij in hare naaischool meis jes had toegelaten zonder de iereischte vaccinatie-bewijzen Vij/l»g jaar geleden Het luchtschip Graf Zeppe lin" is. onder leiding van dr Eckener. voor de eerste maal van dit jaar op weg naar Zutd- Amerika. De route gaat door het Rhóne-dal, over de Middel- landsche Zee, langs Gibraltar en via de Kaap Verdische of de Canarische eilanden. Negen passagiers bevinden zich aan boord die medegaan tot Per- nambuoo in Brazilië De "Grqf Zeppelin" neemt verscheidene postzakken mee. alsmede 900 kg aan levenstn iddelen rn dranken De Amerikaansche millionair Leeds, die in 1929 deelnam aan de vlucht om de uvreld. heeft reeds passage ge boekt voor de terugreis naar Europa - Na 64 dagen ononderbroken droogte zijn tal van branden uitgebroken in uitgedroogde bosschen en weilanden van de Zuidelijke graafschappen van Engeland In het Epptng Forest nabij Londen is het lage hout over een zeer groote oppervlak te geheel vernield.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19