Penta n lust voor het oog Hawkwind is weer terug C Verfijnd samenspel Caecilia Consort 11 11 Jeugd en Muziek enthousiasme troef 99Gekookt ei" net niet geslaagd MAANDAG 22 MAART 1982 Kunst LEIDEN - De hernieuwde kennismaking met het Caeci- lia Consort in het eerste con cert van de Mozartcyclus za terdagavond in de Stadsge hoorzaal bevestigde de in druk van vorig jaar dit kleine ensemble, bestaande uit een kern van 14 strijkers en een clavecimbel, heeft een grote perfectie bereikt in verfilmd en afgewogen samenspel. Onder aanvoering van Maurits Bosman, die de wegens fami lieomstandigheden tijdelijk verhinderde Mifune Tsuji als concertmeester vervangt. werd accuraat en met grote zorg voor de afwerking van alle details in een evenwichti ge samenklank gemusiceerd. Voor dit programma was het orkest versterkt met twee ho bo's en twee hoorns, die zoals in Mozart tijd gebruikelijk was de harmonische functie van het clavecimbel overna men. Eenzelfde verfijning was te be luisteren in de vertolking van het pianoconcert K.V. 414 door William Black, in een haast ingetogen visie waar het orkest zich moeiteloos bij aansluit. Wonderen werden door solist en orkest verricht in het andante, verstild en be zonken en een volmaakte tweëeenheid gespeeld. Voor een tweede muzikale be levenis zorgde Koos Verheul in het fluitconcert K.V. 313: opzicht: het modelleren van de melodische lijnen in span ningsbogen, bijv. in het An dantino van het Divertimen to K.V. 251 wèl te horen bij de daar vaak solistisch spelende hobo. kwam in de strijkers onvoldoende naar voren. De welvingen van Mozart's me lodieën waren daardoor te weinig geprofileerd, een de tail dat weinig afbreuk deed aan de totale indruk van uit gebalanceerd samenspel. met een stralende zuivere toon. die alle schakenngen van helder tot warm behelst speelde hij dit concert in wat zonder meer een model-uit- voenng genoemd kan wor den. Het kleine dne-delige symfo- nietje van de 9-jange Mozart zorgde voor een vertederend slot van een concert dat wei nig wensen onvervuld Liet Het tweede concert van de Mozartcyclus heeft plaats op 30 maart a.s. in de Stadsge hoorzaal. MIES ALBARDA. J LEIDEN - Het Penta Thea- ter is één van de meest be- 0xa langwekkende bewe- vj gingsgroepen van het mo ment. De groep heeft een heel eigen benadering K ontwikkeld, die het mid den houdt tussen modern toneel en mime. i h« -Haar aanpak kenmerkt zich door veel aandacht voor de vormge ving. Elke situatie is helemaal uitgekiend en tot in de kleinste details verzorgd. Een voorstelling van deze groep is in de eerste plaats een streling voor het oog. Maar elk van de ken voorstellingen bevat ook een ver halend gegeven, dat er toe dwingt de beelden te interprete ren en de stemmingen te volgen. Penta's nieuwste programma "Aboli Bibelot", waarvan zater dagavond in het LAK-theater een proefvoorstelling werd gege- ven. bevat al deze kenmerken. Het toneelbeeld is even sober als 01 doeltreffend. Zeven kale boompjes en een grintpad roe- pen een onheilspellende sfeer op. Een tafel met rieten stoelen en een privi oude radio geven een nostalgisch ings accent. De combinatie van die le| twee effecten zorgt voor de juiste stemming, die past bij een reünie van drie jeugdvrienden. Met subtiele mimiek worden de twee vrouwen en de ene man ge- 5910 karakteriseerd. Vol verwachting 0<* komen ze bij elkaar, maar dat het 3 a goede contact uit hun jeugdjaren kan worden voortgezet, blijkt al snel een illusie. De beide vrouwen dringen zich ie der op een eigen wijze aan de man op, die een weifelachtige >14. houding aanneemt. Als de werkelijkheid van de ontmoe ting te benauwend wordt, vluch ten ze in droomwrelden of in de drank. De reünie eindigt als een debacle. "Aboili Bibelot" is veel dramati scher, je zou haast zeggen, ouder wetser dan eerdere stukken van Penta. Het is een verhaal van knerpende voetstappen, een wind die waait door de dorre tak ken en smachtende blikken vol van vertwijfeld verlangen. Al te sterk aangezette bewegingen dienen soms als relativering, zonder de sfeer van dramatiek en hartstocht te doorbreken. Die konsekwent vastgehouden sfeer maakt het stuk juist zo overtui gend. Nergens was aan te mer ken dat het hier een eerste voor stelling voor publiek betrof. Voor de pauze liet Penta in "His master's noise" zien hoe dezelfde benaderingswijze ook in een heel ander soort voorstelling kan wor den doorgevoerd. In dit stuk wordt de rol van geluid en van muziek als gestructureerd geluid behandeld. Ook hier ontstaan met behulp van eenvoudige hulpmiddelen en een perfecte mimiek steeds prachtige plaatjes. De jongen speelt een soort vriende lijke maar onbewogen uitvoering van Frankestein, terwijl het meisje soms wanhopig wordt on der de geluidsterreur. Ladders worden spoorrailsen als het meisje, bedolven onder een berg tape, in de richting van twee gro te speakers kruipt. Penta maakt duidelijk dat vooral de symbolische mogelijkheden van bewegingstheater nog bij lange na niet zijn uitgeput. De première van Aboli Bibelot is morgenavond in de Lanteren in Rotterdam. ARIEJAN KORTEWEG OEGSTGEEST - Met een krachtige inzet van de Ouverture "Conolanus" bleek, bezit dit orkest enorme pit en enthousiasme De grote fijnen worden duidefijk en vooral door de strikers mooi en zangeng opgezet, de snelle loopjes verliepen slordig en waren meestal ook niet geheel zuiver De afwerking bfijfl nu eenmaal een lastig punt Lastig en minder boeiend was het concert in d-dur voor fluit en orkest van C. Reinecke Als sofist was Mannus Links uitgenodigd Het orkest was over het algemeen veel te sterk, zodat de fluitist niet tot zyn recht kwam. Deze compositie bestaat o.a. uit veel snelle loopjes die links vakkundig maar haastig speelde De dirigent zorgde er op dit moment niet voor dat er een éénheid ontstond Na de pauze werd de Partita in modi antichi van H. Strategier uitgevoerd Fraai werd de hobosolo gespeeld Het Allegretto werd stevig en met karakter vertolkt, waarna een sfeervol Andante was te horen. Het laat ste deel was een gloneuze afsluiting van deze Partita. Na deze tamelijk lastige werken werd ook nog de Symphonie nr 1. opus 21 van L. van Beethoven uitgevoerd. Dankzij de inspirerende leiding van de dingent werd deze symphonie tot een fraai geheel. Het enthou siasme waarmee "Jeugd en Muziek" misiceert vergoedde veel van de gemaakte oneffenheden. CAECILE HOUTMAN Hawk wind: visuele hulpmiddelen moeten de Engelse 'underground-formatie' er weer bovenop helpen. NOORDWIJKERHOUT - Het is een tijdje stil geweest rond Haw kwind. Wat heet tijdje... Sinds de groep in 1972 een grote hit scoor de met 'Silver Machine' hebben we nooit meer iets opmerkelijks van deze Engelse 'underground- formatie' mogen vernemen. In 1978 was de populariteit van Da ve Brock cs. tot een absoluut dieptepunt gedaald. De naam van de groep werd veranderd in Hawklords. Hawkwind leek vol tooid verleden tfid. Maar inmiddels zijn de Hawklords teruggekeerd naar de basis. On der de oude verzamelnaam Haw kwind werken zij aan een serieu ze 'come-back'. Gisteravond was er een hernieuwde kennisma king met het Nederlandse pu bliek in Noordwijkerhout. Het werd een 'underground-reünie' in besloten kring want nog geen tweehonderd liefhebbers waren er in geslaagd om de weg naar de fonkelnieuwe sporthal De Schelft te vinden. Het 'pop-debuut' van De Schelft kan daarom nauwelijks geslaagd worden genoemd. Maar de bij zonder fraaie hal verdient een herkansing. Alleen al omdat de akoestiek van dit 'sportpaleis van de bollenstreek' zeer accep tabel is. Zo verviel het stevige Hakwind-ge- luid in De Schelft niet tot een eentonige geluidsbrei. En dat is best opmerkelijk omdat een dui delijke melodielijn over het alge meen niet viel te ontdekken in hetgeen de Engelse viermans formatie ten gehore bracht. Toch maakte Hawkwind bij vlagen indruk. Dat was vooral te danken aan het visuele aspect van het optreden. Een fraaie lichtshow, compleet met non-stop (teken- jfilmbeelden, gaf een extra di mensie aan de beperkte muziek. Bij de vaak te ver uitgewerkte nummers sloeg de verveling niet zo snel toe omdat er altijd nog wat te bezichtigen viel op het gi gantische projectie-scherm bo ven het podium Maar of deze visuele hulpmiddelen de voormalige Hawklords er mu zikaal weer bovenop zullen hel pen, is natuurlijk zeer de vraag. JAAP VISSER HAARLEM - 'Gekookt ei' is het eerste toneelstuk van Paul Haenen. dat hij bewust sober heeft willen houden, met wei nig rollen (2) en weinig aktie. om te zien of hij daarmee het publiek blijvend kon boeten Het wordt door Henriëtte Tol en Ben Hulsman van toneel groep Centrum als lunchvoor- stelling gespeeld. Gekookt ei' is een aardig stuk. dal in de huidige vorm net iets te lang is; hoewel het niet verveelt is het net niet boeiend genoeg om steeds de aandacht vast te houden, wat van een kort stuk als dit wel gevraagd mag worden. 'Gekookt ei' bevat genoeg ele menten om het te doen slagen. Het gaat over een echtpaar waarvan de man niet kan slapen, zijn vrouw voorstelt midden tn de nacht een ge kookt eitje te nuttigen, waar na zich een gesprek ontspint over de minnaars die zowel de man als de vrouw er naast het huwelijk op na houden De moeder van Babette belt om het stel vast uit te nodigen voor de kerst, de vriend van Kees belt om te zeggen hoe hij zich verheugt op het komende etentje samen, de botten buren produceren eerst een kabaal of ze elkaar vermoorden, en bouwen daarna een feestje En dat alles om half vier 's nachts. Uit deze opsomming blijkt al dat het verhaal niet helemaal serieus genomen moet wor den. De tekst en personages zijn meer dan levensecht en de uitvergroting (overdrij ving) van de dialogen maakt dat ze niet meer realistisch zijn maar een absurde wer king krijgen Het gezeur over wie er nu kinderachtig doet en over de kooktijd van een eitje zou in een gewoon stuk niet passen Tol en Hulsman spelen het echt paar inderdaad als net niet echte mensen, maar helaas zitten ze net teveel tegen het echte, realistische aan. De verschillende herhalingen in de dialoog werken daardoor niet komisch maar worden zeurderig en vervelend. Desalmettemtn is 'Gekookt ei' een aardige voorstelling; het ietwat trage zit hem in de tekst en de speltrant, niet in het tempo waarin zich de voorstelling voltrekt. De pro- duktie wordt in maart ge speeld in de Haarlemse To neelschuur, elke woensdag om 13.00 uur JACQUELINE MAHIEU Kindermatinee: "Benji", za, z< 14.30 uur. LIDO 1 (124130): "Taps", da. 14.30.19.00 ,d (n en 21.15 uur. Zo, 14.30, 16.45, 19.00 en ,e 21.15 uur, 12 jr. LIDO 2: "Montenegro", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr J LIDO 3 "Die bleierne Zeit", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30. 16.45. 19.00 d*en 21.15 uur. 16 jr nm® LIDO 4: "Een zwoele zomeravond", da. gel# 14.30.19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30.16.45. 171419.00 en 21.15 uur. al. STUDIO (133210): "The French lieute nants woman", da. 19.00 en 21.15 uur. Do. vrij, ma en di ook: 14.30 uur. Kindermatinee: "Frank en Frey", za en 14.30 uur. Zo. 14.30 en 16.45 uur. TRIANON (123875): "An American we- rewolf in London", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. ho_ REX (125414): "Kom. kus en geniet", da. rwir u1n k 7^11 ik ic on Scheepvaart Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Ongevaliendienst ziekenhuizen Leiden Bo» Ongevaliendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag kate 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van dorp vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 r3. uur (Elisabeth-ziekenfiuis). 7is? Bezoekuren 'y'* ziekenhuizen -Diaconessenhuis doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur: met ■Hrde kinder- en jongerenafdeling: dage- tjB®ks van 14.00 uur tot 19.00 uur. ■p«de afdeling intensieve zorg: uitsluitend •na overleg met het hoofd van de afde- Sportmediscb Advies Centrum: jalof blessurespreekuur: Elisabethzie- O.-p kenhuis Leiderdorp, 's maandag: J404 van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenbuls: Volwassenen, dagelijks van 'Rijksmuseum Steenstraat 1, Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua' van heden", ma. t/m za. van 10-17 zo. en feestdagen van 13-17 uur OEGSTGEEST - kunstcentrum Lange- voort, t/m 1/5, tentoonstelling: Ellen Denig, Henny Dijkstra. Jules van Gel- dere, Bert Groenendijk, Frans Hidde- ma. di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr van 19-21 uur. za van 13-17 uur Voorschoten - Cultureel Centrum, tot 20/3. expositie van prenten van M.C. Escher. ma t/m vr van 14-17 uur. 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 'i2.00 uur. van 14.00-14.45 uur en 18.30-19.30 1 Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 1 Kinderafdeling: dagelijks 15.00-18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking): dagelijks 14.15-14.45 en van 19 00-19.30 Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15 00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18.45 uur Bezoek 'aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiènter. doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende fijd afgesproken 1 den met de hoofdverpleegkundige) öezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 Alphen aan den R>jn <@Ud<=YlieUlU& Rijnoord: le»en 2e klas 11-11.30 uur; 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en 1830-19.30 uur. Kraamadehng 13 30-14 45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder var vliegverkeer van en naar Schiphol Kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000). 22 Maart 1982. In het Park t>an het Loo is men druk in de weer om der kleine prinses (Wilhelmina, red.) een verrassing te bereiden, al zal zij daarvan eerst over en kele jaren het volle genot heb ben. Achter het paleis, een dui zend schreden van daar. doch zoo aangelegd dat men er uit de M 1 goed gezicht op heeft, wordt een kleine Zwitser- sche villa gebouwd, geheel uit hout, doch zo sierlijk en smaak vol. dat het gebouwtje alleen 8.000,- zal kosten. Daarvóór is een bloementuin aangelegd, waar dezen zomer alle soorten van bloemen bloeien zullen. Een paar reusachtige hoorns van overvloed, geheel van madelief jes gevormd, zullen de kost baarste bloemen uit zich zien voortkomen. Verder is een klei ne. omheinde moestuin aange legd, waar lage appelboompjes, b esse boom en. aardbeziën en al le soorten van groenten ge kweekt worden en waar de prinses zelve zal kunnen spelen en werken. Te Doornik in België houdt het gerecht zich tegenwoordig ijverig bezig met hel onderzoek van een aanmerkeltjken dief stal, door den thesaurier van het bisdom, zekeren kanunnik Bernard, gepleegd, die leerleden zomer met ongeveer 1,800 000 fr. naar Amerika gevlucht. Vanivege het bisdom was een andere kanunnik. Dubois, hem nagezonden, die, onverrichter- zake teruggekomen, verleden zaterdag iwhoord is. Tegen Bernard u een bevel van in hechtenisneming uitgevaar digd. Vij/tig jaar geleden Te Sjanghai zijn ernstige be sprekingen begonnen om te ko men tot een oplossing van het con/lict tusschen Japan en Chi na Na afloop werd van beide zijden verklaard, dat men be langrijke stappen had gedaan in de richting van den vrede De Japansche troepen zouden binnen de internationale con cessie en de daaraan grenzende straten uxyrden teruggetrokken en de Chineezen zouden zich verplichten geen uitvallen te doen of tot nieuwe aanvallen over te gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 21