Joden altijd de zondebok Kerkdiensten -C J Kerkelijke werkgroep vat koe bij de horens Geestelijk leven De werkgroep 'Materiaalvoorziening' v; Israel van de Gereformeerde Kerken ij brochure 'Antisemitisme met wortel t heel goed, dat dit voor christenen een n de commissie voor Kerk en Nederland, die deze maand de a tak' heeft uitgebracht, beseft zeer pijnlijke' kwestie is. "De vraag naar de diepste oorzaken van het antisemitisme is een vraag aan onze christelijke traditie, en daarmee aan onszelf. Zolang wij die ontlopen, zullen berichten over gewelddadigheden tegen joden niet veel méér bij ons kunnen oproepen dan welgemeende verontwaardi ging. Maar verontwaardiging alleen is nooit voldoende gebleken om joden te beschermen en niet-joden te wapenen tegen telkens nieuwe uitbarstingen van antisemitismne. Wie de koe niet bij de horens vat, loopt kans weer door die koe op de horens te worden genomen". De brochure - 56 pagina's, f 4,25 - is een uitgave van de Centrale voor Vormingswerk/Hervormde Vrouwendienst (postbus 1100, 3970 BC Driebergen), het Toerustingscentrum van de Gereformeerde Kerken in Nederland en het Vrijzinnig Protestants Centrum voor Maatschappelij ke Toerusting. Schrijver namens de werkgroep was drs. E. D. J. de Jongh (47), predikant in Wageningen voor het werk onder studerenden. In 1941 werd op last van de bezetter dit bord in De Bilt geplaatst. ZATERDAG 20 MAART 1982 Antisemitisme is vooral een 'afvalprodukt' van het christendom. Als christenen op zoek gaan naar de achtergrond en de kenmerken van de ze vijandschap-tegen-jo den, zullen ze ontdekken, dat de wortels ervan ner gens duidelijker zijn te vinden dan in het chris tendom zelf. Met name in de christelijke theologie en het daarop gebaseerde kerkelijke beleid. Al bestonden er in de vóór-christe lijke wereld ook vooroordelen te gen joden, de geschiedenis laat toch geen andere conclusie toe dan dat het antisemitisme zijn wortels heeft in de christelijke theologie, schrijft De Jongh. "Er zijn zelfs redenen om ons af te vragen, of de eerste sporen van het christelijke antisemitisme al niet te vinden zijn in het Nieuwe Testament, getuige de manier waarop vooral bij de evangelist Johannes over 'de joden' wordt gesproken". De kern van het geloofsconflict tussen joodse christenen en jo den betrof met name de te vol gen heilsweg: de nauwgezette naleving van de wet zonder meer, óf het geloof in Jezus de Messias als einddoel en vervul ling van de wet. Maar het opge ven van de wil om als volk en na tie zelfstandig te blijven voortbe staan zou wel eens een van de be langrijkste redenen kunnen zijn geweest waarom christen-joden door hun volksgenoten als verra ders van de zaak van Israel wer den beschouwd. Het is, schrijft De Jongh in deze brochure, niet onmogelijk, dat dit conflict in de evangeliën doorklinkt. Vooral buiten Pale stina werd het christendom al vrij spoedig de godsdienst van de niet-joden. Omstreeks het jaar 135 na Christus was de breuk met de synagoge definitief. In het jaar 150 riep een bisschop in een paaspreek de joden toe: "Gij hebt de Heer verlaten, daarom hebt ge geen erbarmen bij Hem gevonden. Gij hebt de Heer te gronde gericht, daarom ligt gij nu zelf terneer" Misdaad In de daaropvolgende eeuwen is de toon van de kerkvaders steeds hatelijker geworden. Het voort bestaan van het joodse volk bete kende in de ogen van de kerk ei genlijk een misdaad, een stilzwij gende voortzetting van Jezus' kruisiging. De kerk was voortaan LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. De Mey, 11.45 oecum. dienst; Marekerk 10 ds. De Jong, 5 ds. Post, Er- Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Riet- Regenboog (Merenwijk) 9.30 ds. Veen- stra, 11.15 ds. Veenstra en pater Sweerts; Bethlehemk.(Driftstr.) 10 ds. Panne- koek; Bevrijdingsk.(Montgomerystr.) 9 en 10.30 dr. Jongeneel, 5 ds. Rietveld; Vredesk.(Burggravenl.) 10 dr Lamping; Petrakerk (Surinamestr.) 10.30 dienst voor doven, hr. v. Veelen; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. Hemmes. Diakonessenhuis 10.30 ds. v. Achter berg. Endegeest: zie O.geest. Geref. Kerk: Zuiderk. (Lammen- schansw.) 10 ds. Heynen, Delft; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. Horten- sius, 10.30 dienst voor doven, hr. v. Veel- Oude Vest 10 dr. Wiersinga, 5 ds. Hor- tensius; Maranathak.(L. Morsw.) zie herv. gem.; Bevrijdingsk.(Montgomerystr.) zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. v.d. Velden. Dolerende Geref. Kerk (Lokhorstk.): 9 hr. Verbree, 5 dr. Zeegers, biddag gewas Geref. K. Vrijg. (Herengr 10 en 5 ds. W. G. de Vries. Chr. Geref. K. (Steenschuur): 10 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref Gem. in Ned. (Bethl.kerk Driftstr.): 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr 10.15 ds. Happee. Remonstr.-Doopsgez. Gem. (Lok horstk-.): 10.30 ds. Kuipers. Baptistengem. (O. Rijn 3): 10 ds. Bos veld, themadienst: 'Er is hoop' (mmv Glorysisters). Evang. Christengem. (Middelstegr. 3) 10 br. Dikkes. Zendingswerk Middernachtsroep (Zoe- terw.singel 21): 5 hr. v. Diggelen. Evangeliecentrum Zijlsingel 2: zo. 10 en di. 8 hr. Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13): 10 hr. Eiker bout. Leger des Heils (Hooigr 10 en 7.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4. wo. 8. Zevendedagadventisten (Lokhorstk): elke zat. 9.45 bijbelstudie, 10,45 predik dienst. Christian Science (Steensch. 6); 10.30 Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da gen (Brahmsl.) 9.30. 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) 10. Church of England 5 nam. in oud-kath. kerk Zoeterw.singel. Rooms-Kath. K Haagweg zat. 7, zo. 9 en 10.45; de bruid des Heren. Israel was ontrouw, overspelig, hoogmoe dig en hardnekkig. De onheil sprofetieën slaan bij de kerkva ders altijd op de joden. De heils- voorspellingen alleen maar op de kerk. Terwijl de vervolging van de joden wordt uitgelegd als 'oordeel Gods', is de christenver volging een vorm van 'heilig martelaarschap'. De oecumenische concilies van de eerste eeuwen onderstreepten steeds nadrukkelijker de godde lijke gestalte van Jezus, en daar mee de verwijdering van de jo den. In de joodse voorstelling bleef Jezus een kwalijke wets overtreder, die velen van Israels kinderen op een dwaalspoor had gebracht. óinds het christendom, in de vierde eeuw, tot staatsgodsdienst was verklaard, kreeg het kerkelijke anti-judaïsme ook steeds meer een politiek gezicht. Het werd een staatsaangelegenheid. Joden was het verboden, christen-sla ven te hebben. Wie tot het joden dom overgingwerd gestraft met verbeurdverklaring van eigen dom. Wie als christen met een jood trouwde, maakte zich schul dig aan overspel en riskeerde de doodstraf. Joden werden ge weerd uit het leger en openbare ambten. Op die manier werd de joodse ge meenschappen op den duur steeds meer sociale bestaansze kerheid ontnomen. "Wanneer maatschappelijke vooroordelen zich eenmaal hebben genesteld in de voorstellingswereld van de massa, zijn kerkelijke en politie ke overheden niet meer in staat om de kwalijke gevolgen daar van te keren". De Jongh geeft daarvan vele voorbeelden. Van alle rampen kregen de joden de schuld. Het onkruid tierde welig voort. Afgeslacht Dat leidde in de Middeleeuwen tot een eindeloze reeks geweldda digheden, waarbij honderddui- Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Leiden-V.schoten) zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11; Lammenschansweg zat. 7, zo. 9,10.30 en 12; Haarl.straat zat. 7, zo. 9.30, 10.45 en 12.15; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES; Herv. Gem. 9.30 ds. Berg- AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds. Oostenbrug Ridderkerk, 7 ds. Boeij- enga-Aalders, Berkel. Geref. K.: 10 en 6.30 ds. Verdoom. Rk Kerk: zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN Herv. Gem. Adventskerk 10 ds. De Jonge, 5 ds. Vree, met gehandicapten; Kruiskerk 10 ds. Heymans; Opst.kerk 10 ds. Hane- maaijer, 6.30 ds. De Jonge; Nabij 10 ds. Bogers; Bonif.kerk 11.30 ds. Bogers en pastoor Velthuyse, oecum. dienst; G. Herderkerk 10 ds. Verheul, 6.-30 ds. Oosthoek, jeugddienst; De Bron 9 en 10.30 ds. Oosthoek, 6.30 ds. Moll, Ash ram (Marsdiep) 10 ds. Moll; AJbanianae (Diamantstr 10 ds Nieuwenhuis; On derweg (Lijsterl.) 10 ds. Oort; Sionskerk (Planetens.) 9.30 ds. Ouwendijk, 6.30 kand. Kammeraat, Urk. Geref. K.: Mar.kerk 10 en 6.30 ds. Vree; Salv.kerk 10 en 6.30 ds. Stolk. Zie ook herv. gem. Geref. K. Vrijg.(Rijnstroom): 9.30 en 5 ds. Zemel. Ned. Geref. K. (school Willemstr.): 9.30 ds. Waagmeester, ha, 4 30 ds. Janse. Chr. Geref. K.: 9.30 dienst, 2 ds. Beek- Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240): 9.30 en 4 leesd., wo. 24 maart 3 en 7.15 hr. v.d Meer, biddag. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1): 10 ds. Mal- go, 6.30 evang. Smit. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62): 10 br. Vork. Volle-evang.gem. (school Bosparkweg 4): 10 hr. Polderman. Leger des H. (Corn, de Vlamingstr.): 10 en 6.30. Pinkstergem. (school Batenstein 16): 10. Remonstr. Kring (Van Mandersloostr. 36): 10 dr. Cramer, gezinsdienst. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 hoogmis. 11.30 oecum. dienst, ds. Bo gers en pastoor Velthuyse; Piusk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9.30 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds. De Jong Middelharnis, 6 ds. Exaito. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. Vogelaar. BODEGRAVEN Herv Gem. Dorps kerk 10 ds. Richter, 6.30 ds, Verduin, Kampen; Salv.kerk 10 ds. Wieman, 6.30 dr. Van Eek, Lexmond. zenden joden werden afgeslacht of verbrand. Het was de tijd van de kruistochten. Aanvankelijk bedoeld als pelgrimsreizen en bevrijdingstochten om het 'heili ge land' van de mohammedaanse Saracenen te zuiveren, maar in de praktijk betekenden ze het eind van complete joodse ge meenschappen, in en buiten Eu ropa. Alle opgekropte volksangsten, schuldgevoelens, onderdrukte instincten en religieus fanatisme zochten een uitweg tegen de eni ge groep die altijd en voor alles als zondebok kon dienen: de jo den. Joden waren gedemoniseer- de mensen. En dus eigenlijk geen echte mensen. Het doden van een jood kon dan ook geen moord worden genoemd. Ze wa ren zelf moordenaars en verra ders, zoals eens Judas. Het kon niet anders, of dat isolo- ment van de jood zou ook tot zijn ruimtelijke afzondering leiden. Zo ontstond het getto. In Rome werd in 1555 op voorschrift van de paus een van de slechtste stadswijken voor joden aange wezen, afgesloten van de omge ving door muren en poorten. Duivel Humanisme en Reformatie wekten bij de joden nieuwe hoop. "Als honden heeft men de joden behandeld", schreef de hervor- Bethl.kerk 10 ds. Post, Ermelo, 6.30 ds. Richter. Geref. K.: 10 ds. v.d. Berg, 6.30 ds. Jas pers Focks: Geref. K. Vryg.: 9.30 en 4.30 ds. D. Nieu wenhuis. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Stelwagen, 6.30 ds. Vlasblom. De Stek 9.30 ds. Omta. Geref. K.: 9.30 en 5 ds. Van 't Hoff Chr. Geref. K.: 9.30 en 5 ds. Bilkes, Er- Rk Kerk: zat. 5.30 (De Stek) en 7, zo. 9.30 en 11. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. Exaito, 6.30 ds. v.d. Berg, Werkendam, jeugddienst. Geref. K. 10 ds. Boswijk, Lisse, 5 ds Welbedacht. Rk Kerk: dorp zat 7, zo. 9.30 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zo. 10 HILLEGOM: Herv. Gem. 10.15 ds. Kris pijn, 5 ds. Doesburg, Leiderdorp. Geref. K.: zie herv gem. Chr. Geref. K 10 en 5 ds. Biesma. Rk Kerk: Mart. zat. 7. zo. 8.30, 10 en 11.30; Jozefk. zat. 7. zo. 10 en 11.30. HOOGMADE: Herv. Gem. 10 ds. v.d Hoek Rk Kerk: zat. 7, zo. 10. DE KAAG. Herv. Gem. 10 ds. Den Ton- kelaar. Rk Kerk: zat. 7, zo. 10 KATWIJK AAN DEN RIJN Herv Gem. Dorpsk. 10 ds. Aarcnts, 6 ds. Boer; Ontm kerk 10 ds. Boer. 6.30 ds Aarents; wijkgeb. De Wiek 10 hr. Bakker, open- deurdienst. Geref. K.: 10 ds. v.d. Horst, 5 ds. Kerst en; zie ook herv gem. Rk Kerk: zat. 7. zo. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE: Herv Gem. N. Kerk 10 ds. Vink. 6 ds. v. Sliedregt. O. Kerk 10 ds. Visser, 6 ds. Driebergen; Ichthusk. 10 kand. Visser, 5 ds. Vermeu len, Valkenburg, jeugddienst (4.45 sa menzang); Pnièlk. 9.30 ds v. Roon. 6 ds. Visser. Gr v Pr.school 10 ds. De Jong, Overduin 2.15 ds. Baas. mer Luther in 1523. Maar toen de verwachte joodse bekeringen tot het christendom uitbleven, was hij bitter teleurgesteld en viel hij terug in de geest van het midde leeuwse antisemitisme. Luther wilde op zijn beurt de christen heid 'als voor de duivel zelf waarschuwen. Ook verlichte humanisten zoals Er asmus gaven, althans openlijk, geen blijk van werkelijk ingrij pende veranderingen in mentali teit tegenover de joden als groep. En de hervormer Calvijn liet er in zijn bijbelcommentaren geen twijfel over bestaan, dat de rol Drs. De Jongh ..Voor christe nen een 'zeer pijnlijke' kwes tie.... Geref. K Vr.kerk 10 ds. Koster, 5 ds. v.d. Horst, "Triumfatork. 10 ds. Kersten, 5 ds. Kos- Geref. K. Vryg.: 10.15 leesd., 3.30 ds. Heida. Ned. Geref. K.: 8.45 en 7 ds Janse. Chr. Geref. K.: 10 en 5 ds Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5 Volle-evang.gem. (Voorstr. 100): 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv Gem. 10 ds. Broks, Zeist, 5 oecum. pas sieviering in 'Het Anker'. Geref. K 10 dr. Bade, 5 zie herv. gem. LEIDERDORP Herv. Gem. en Geref K. Dorpsk 10 ds v. Loenen, 6.30 ds v.d. Born, jongerendienst, Hoofdstr 10 ds. v.d. Born, Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. Doesburg. Leythenrode 10 mevr. ds v Everdin- gen Elis.ziekenhuis 9.30 rector Vijftigschiid. Bapt.gem. (wijkgeb. Zylkw): 10 hr Schouten. Rk Kerk: zat. 7, zo. 9, 10.30 en 12. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Schalk Geref. K.: 9.30 ds. Los, 7 ds. Baas, Rk Kerk: zat. 7, zo. 7.30. 9.30 en 11.15. LISSE Herv. Gem Dorpskerk 10 ds. De Gelder, 7 ds 't Hooft, zangdienst, Pauluskerk 10 ds. 't Hooft Geref. K.: 10 ds Welbedacht, H.woude, 7 ds. Boswijk. Geref K. Vryg. 10.30 leesd.. 2.30 ds Kamphuis. Ned. Geref. K. (Salvaton) 9 ds. Schuur man, 5 ds. De Groot. Chr. Geref K 10 en 4.30 ds. v. Dyken. Geref Gem. 10 en 4 ds. Hakkenberg Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat 7, zo. 9 en 11.30, Mariakerk zat. 7. zo. 8 30, 10 en 11 45. Engelbew. zat. 7. zo. 8. 9.30, 11 en 5.45 NIEUWKOOP Herv Gem. 9 30 ds. Cnossen, Woerden. 6.30 ds. v Doorn, Al- Geref K 9.30 en 6.30 ds Nooteboom. ha. van het joodse volk als 'uitverko ren volk van God', naar zijn me ning, definitief was uitgespeeld. Toch is de houding van het calvi nisme ten opzichte van de joden, naar verhouding, nog vrij posi tief geweest. Dat moet ook wor den toegeschreven aan de grote waardering in die kring voor het Oude Testament (Tenach) en de geboden van Mozes. Geldwolven De periode van de Verlichting (Franse Revolutie) gaf eindelijk een verandering te zien, althans in theorie en voorlopig. Het was het begin van een emancipatiebe weging, een streven naar gelijk berechtiging. De Revolutie preek te de gelijkheid van alle mensen, en wie zou willen beweren, dat joden geen mensen zijn. Maar joden moesten dan wél hun na tionale aspiraties opgeven. Na poleon wilde voor joden als indi viduen veel doen, maar voor de joden als natie niéts. Geen 'natie in de natie'. Opnieuw bleken in die tijd oude vooroordelen en angsten sterker dan welke theorieën ook. Joden bleven 'gewoon' geldwolven en profiteurs. Waren in het verleden de vooroor delen gevolg van godsdienstige opvattingen, nü zou de aandacht Chr. Gertf K 9.30 en 6.30 ds. v. Leeu wen, Driebergen, ha. Remonstr. Gem.: 10 ds. Bloemendaal, Delft. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN Herv Gem. 9 30 kand. De Boo, Koudekerk, 6.30 ds Molenaar Geref K 9.30 ds. v.d Linden, Den Haag. 7 ds. Nieuwenhuis, Alphen. Rk Kerk zat 7. zo 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem 9.30 dr. Schram, Abcoude, 7 ds. Goverts. Geref. K. 9.30 ds. Herlaar. Heemstede, 4 30 ds. Koelé, Badhoevedorp Chr. Geref. K 9.30 en 3 ds. Visser Rk Kerk: zat. 7. zo. 10. NOORDEN Herv Gem 9 30 ds. Schrij ver, Woerden, 7 ds Zoutendijk Geref K (W Verlaat): 10 ds Warner, Utrecht, 7 kand. Schneider. Zegveld Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30 NOORDWIJK Herv Gem. Voorstr- .(Binnen) 5 ds. v d. Bergh, Barneveld, 7 ds. Elgersma, Vinkenlaank. 9 30 ds. v.d Lee. Sole Mio 9 kand. v. Houwelingen, Leiden; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Keuning; Buurt kerk 5 ds. Keuning; De Rank (Golfbaan) 10 ds. De Vreugd, Geref. K. Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Gesink. 5 ds. Keuning. Vinkenl (Binnen) 9 30 ds. v.d. Lee. Stichtingskerk 11 ds. Bouma Rk Kerk Zee zat. 7. zo. 9 30 en 11. Binnen zat 7, zo. 8. 10 en 11.30 NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk 10 ds. Kalkman Rk Kerk Victork zat 7, zo 10.30, Jozefk. zat. 7, zo. 10 OEGSTGEEST Herv Gem Groene of Will.kerk 11 ds. v.d. Bom. oecum. dienst. Pauluskerk 9.30 ds. Ter Linden; Gemeentecentrum (Lijtw 10.30 ds. H de Nie, A dam, 7 ds Ter Linden. Geref K. 10 ds Heemskerk. Geref K Vryg 8.45 en 5 Ned. Geref K (Gem.centrum). 8 45 en 4 ds De Lange Van Wyckerslooth 4 ds. Baart. Endegeest 9 30 ds Friedench Volle-evangeliegem. (Gem centrum) 4 zich steeds meer gaan nchten op de 'ware aard' van de jood-van- nature. En dót zou uitlopen op een 'racistisch antisemitisme'. De Europese mens ontwierp nieuwe ideeën om zich de jood van het lijf te houden. Ze werden verpakt in 'wetenschappelijke' theorieën over volken en rassen. Vooral Frankrijk was een zeer pro- duktief exportland voor deze 'rassen-wetenschap' Antisemi tisme, laat De Jongh in dit boek je duidelijk zien, is bepaald geen Duits monopolie. Wel vonden dergelijke denkbeelden vooral in Duitsland gretig ingang Daar ontwikkelde zich een verheerlij king van alles was 'germaans' heette. De 'Arische mythe' was geboren. Theologen beijverden zich om de rassen-theorieën bijbels te fun deren. Men slaagde er zelfs in, van Jezus een 'Ariër' en een radi- kale antisemiet te maken. Miljoe nen mensen hebben deze Tas- sen-theologie' tot evangelie ver heven. De nazi's maakten er een politiek systeem van en trokken er de laatste consequenties uit. Dieptepunt 'A ichwitz' speelde zich niet af er gens in een ontoegankelijke uit hoek van de mensenwereld maar midden in het gekerstende Euro pa. De Jongh: "Dit was het aller grootste dieptepunt in de ge schiedenis van de humaniteit". Het was 'uniek' in zijn soort. Maar, zo waarschuwt hij, dat is niet het zelfde als 'onherhaalbaar'. "Het is niet uitgesloten, dat het zich nog eens herhaalt. Tenzij de mensheid, maar vooral de chris tenheid, werkelijk wil afdalen tot in de diepte van het verschnkke lijke raadsel dat 'antisemitisme' heet". Misschien biedt de sociale psycho logie nog de beste mogelijkhe den om deze 'mysterieuze kwaal' te doorzien. Antisemitisme lijkt een 'ziekte' die door de wereld en de geschiedenis trekt De psychologie herkent in het con flict tussen christendom en joden dom het verzet van de jongere broer tegen de oudere, die eigen lijk als plaatsvervanger van de vader optreedt. Jodenhaat is dan strijd tegen de oud-testamenti- sche God van de joden. En Freud heeft geopperd, dat jodenhaat wel eens een onbewuste haat te gen Christus zou kunnen zijn. en tegen Zijn 'juk', dat niet langer als 'zacht' werd ervaren. In elk geval zijn joden telkens weer de zondebok geweest, waarop chris tenen hun eigen (onbewuste) schuldgevoelens konden afreage- Rk Kerk Wül.kerk zat. 7. zo 10.30 en Bonaventurakapel zat. 6.30, zo. 9 en 11. OUD-ADE Rk Kerk zat 7. zo. 8 30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING Herv Gem 9 30 ds Zoutendijk Geref. K 9.30 en 5 ds. Jaspers Focks. ha. Rk Kerk zat 7. zo 9.30 en 11 30 ROELOFARENDSVEEN Rk Kerk Mar Pres. zat. 7, zo. 9 en 11. Petrus-B. zat 7, zo 9 30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE Herv Gem 9 30 ds. Baas. Katwijk, 7 dr. HaiLsma. Bos- Chr Geref. K.: 9.30 dienst. 2.15 ds. RIJNSBURG Herv. Gem Laurentius- kerk 9.30 ds. v. Sliedregt, Katwijk aan Zee, 5 ds Romein, Bethelkerk 9 30 ds Romein Geref. K.: Petrak. 9.30 en 5 dr v. Oeve- Imm.kerk 9 en 10.30 ds Baayen, 5 ds Snel. Mar kerk 9 30 ds Snel. 5 ds. Baayen. Chr Geref K 9 30 dienst. 6 30 ds Wal let Ouderkerk a d. Amstel Evang Christengem. (aula mavo) 10 evang Fnnsel, Montfoort Rk Kerk zat. 7. zo 10 30 RIJPWETERING Rk Kerk zat 7. zo. 7.30. 9 en 11.30 SASSENHEIM Herv Gem 9 en 10.30 ds. v. Niel, Rijnsburg. 7 hr Hoffenaar Voorhout. Geref. K 10 hr Noordam, Leusden. 5 ds Los. Leimuiden Chr Geref K 10 en 5 ds Slofstra, ha. Rk Kerk zat. 7, zo 9.30 en 11 30 TER AAR Herv. Gem 9 30 en 6.30 dr Meyers, Leiden. Geref K 9 30 hr. Taselaar, Alphen. 6 30 hr Dulfer. Rysenhout Rk Kerk Aardam zo. 9 en 12. kerk Langeraar zat 7. zo 9 30 en 11.30 VALKENBURG Herv Gem 10 ds Vermeulen, 6 30 ds. IJtsma. Bleiswyk GM( K 9 30 ds Bakker. Au tdvM 6.30 ds. Rootmensen, Ouderkerk a d Geref K. Vryg 9 30 ds Heida, 5 ds. Ule- hake. VOORHOUT: Herv. Gem 10 ds Bro- Rk Kerk zat 7. so. 9. 10.30 en 11.45. VOORSCHOTEN Herv Gem. Dorps kerk 10 ds v d Schoot. 5 ds De Zwart, De OntmoeUng (Noordhofland) 10 ds De Zwart, PAGTNA 11 Herontdekking Drs De Jongh vindt de 'heront dekking van het Oude Testa ment' voor de theologische be zinning op de wortels van het an tisemitisme zeer nodig "Christenen zullen het Oude Testa ment opnieuw moeten leren le zen met joodse ogen en moeten leren horen met joodse oren". Het gaat in dat deel van de bijbel maar niet om een 'uitgebreide in leiding' tot het Nieuwe Testa ment, dat pas het 'eigenlijke', het 'echte' zou zijn. Maar herbezinning op het Nieuwe Testament is evenzeer nodig. "Een onbevooroordeelde lezing van het Nieuwe Testament zal op z'n minst rekening moeten hou den met het feit dat de evange liën zijn geschreven na het 'schisma' tussen synagoge (jo den) en kerk (joden en heide- Ook herbezinning op het land en volk Israel is geboden (antisemi tisme ontkent het bestaansrecht van het joodse volk). En op de christelijke theologische beeld spraak en kerkelijke teken-taal. Wat het laatste betreft, acht de schrijver het heel goed mogelijk, dat een zeer realistische sacra mentsopvatting ('eten van Chris tus lichaam' - brood - en 'drin ken van Zijn bloed' - wijn) voed sel heeft gegeven aan de 'bloedi ge' ernst van de jodenhaat Er is nu een verschuiving merkbaar van deze 'bloed-theologie' naar de 'maaltijdsgedachte'. Omkeer De Jongh ziet - naast tekenen van herlevend antisemitisme, in Rus land en Zuid-Amenka, maar ook in West-Europa en Nederland - iets van omkeer in de mentali teit. Kerkelijke uitspraken getui gen van een veranderde visie. Aan de Vrije Universiteit in Am sterdam is een begin gemaakt met een grondig onderzoek naar de beeldvorming over joden en jodendom in het lesmtenaal voor Nederlandse scholen. Dat is geen overbodige luxe. Vooral in kin derboeken en kinderbijbels heeft de verteltrant bijgedragen tot voorstellingen over 'de joden' die. zacht gezegd, 'eenzijdig' moeten heten De kerk zal definitief moeten afre kenen met het denkbeeld, dat zij het joodse volk. als Gods ver bondsvolk, heeft afgelost. De Jongh beschouwt dat als een ab solute voorwaarde om tot een werkelijk nieuwe ontmoeting met Israel te komen. Dif boekje houdt christenen de spie gel voor. Een heldere spiegel. Ner gens probeert de schrijver een rechtvaardiging te vinden voor het christelijke aandeel in het ou de en wijdverbreide verschijnsel van de jodenhaat. Wie de moed heeft om in die spiegel te blijven kijken tot De Jongh zijn verhaal heeft gedaan, zal met kunnen vergeten, hoe hij eruit zag. Schaamte zal hem bevangen Maar dat is niet de enige bedoeling van dit geschrift. Het wil vooral een stimulans zijn om onderwer pen die betrekking hebben op de verhouding 'Kerk en Israel op een nieuwe manier te bespreken en te doordenken. Vandaar dat aan elk hoofdstuk gespreksvra- gen zijn toegevoegd Kerkelijke verklaringen pan bo- venaf zijn met voldoende om an tisemitisme te ontmaskeren en uit te roeien. Dan kap je alleen maar een paar takken af De Jongh: "Het zal met wórtel en al moeten gebeuren". S. J DE GROOT Hulp en Heil (Schakenbosch) 10 mevr dl M- nlu e Geref K 10 ds. De Zeeuw. ha. 5 zie herv gem Geref K Vrüi lOenSdl spijker Aulagemeenschap Noordhofland 11 ge- beds- en gespreksdienst, thema. 'Bid den, ruimte maken voor God' Rk Kerk Laur kerk zat 7. zo. 10 en 11 30. M Godskerk zat 7. zo 8 30 en 10 30 WADDINXVEEN Hen Gem Brugk (te houden in geref Kruiskerk en Be thelkerk) 8 45 in Kr.k. en 10 30 in Be- thelk. ds Roetman, Hoeksteen 9.30 ds. Verboom, 6.30 ds. Roetman, Bethelk. 8 45 ds Maasland. 5 ds. Ver boom. Imm.kerk 10 en 5 ds Hulst Geref Kerk Kruisk. 10 ds De Moor. 3 ds Weyers, Ontm kerk 10 ds. v d Berg. Rk Kerk Victork zo 10 Ontm kerk zo 8 30 en 11 45. WARMOND Herv Gem 10 ds Kolk man. De Kaag Rk Kerk. zat 7, zo. 8 30. 10 en 11.30. WASSENAAR Herv Gem Dorpsk 10 hr. Taal. 4 30 ds Ouwendyk, Alphrn. 7 ds v Veen, Kievietk 10 ds v Bruggen. Messiask. 10 ds v Heerden. Schevenin- Ken. Dorpscentrum 9 30 ds Wolters Geref K ZyUaan 10 en 5 ds Zylstra. Vort n Zuid 10 ds. v d Kamp Ned Prot Bond (Kerkdam) 10 30 ds. Werner Rk Kerk Will zat 7. zo 10enll30. JozefV zat 7. zo 9 30 en 11. G Herderk zat 5. zo 9 en il.30 WOUBRUGGE Herv Gem 9 30 hr Leeuwerk, Roosendaal. 6 30 ds. Schalk, Leimuiden Geref K 9 30dr Vlym Leiden. 6 30 ds Assies. Z meer, jeugddienst Rk Kerk zat 7. zo. 10 ZEVENHOVEN Herv Gem 920 ds Kielder Geref K 9 30 en 7 ds Helderman, Bad hoevedorp. ha Rk Kerk zat. 7. zo 9 en 10 45 ZOETERWOUDE Herv Gcm 10 ds Wolthaus Rk Kerk St Jan zo 9 30. Chr Dienaark zat 7, zo 10. H Ryndyk zat 7, zo. 10 en 11.30. ZWAMMERDAM llerv Gem 10 ds Pettinga Utrecht. 6 30 ds Becking Broek in Wat.-rlaml Geref. K lOkand Buikema. Den Haag. 6 30ds. vd Berg, Bodegra\.« n Remonstr Gem 10 ds v d Laar se

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11