c
c
c
D
Oninteressant toneelstuk
'Dogtroep' met
ijk spel
Mooi concert 'Madrigalesco' (als
experiment) in de Taffeh-zaal
Uit in de Randstad
Concert gitaarduo niet helemaal
perfect, maar wel sympathiek
3
DONDERDAG 11 MAART 1982
Kunst
AMSTERDAM 'Dogtroep'
maakt nomadies theater, dat
wil zeggen dat het gezelschap
nooit lang op één plek blijft,
maar heel Europa doortrekt
en voor elke speelplek nieu
we voorstellingen maakt. Zo
is de nieuwste produktie,
'Geverfde verhalen' slechts
in het Shaffy te zien tot en
met zaterdag 13 maart, en
daarna niet meer. De voor
stelling geeft een goed beeld
van de manier van werken
van 'Dogtroep', waarvan cen
trale figuur Werner van Wely
nog enige tijd deel heeft uit
gemaakt van de Leidse groep
Matrogoth.
Het stuk is een bonte aaneen
schakeling van absurde ver
halen, sketchjes en muziek,
gemaakt op simpele instru
menten als trommels en wat
koperen blaaswerk. Ook de
aankleding is kleurig met
veel gebruik van lappen en
vodden en bij elkaar geraapte
requisieten; zo wordt een rol
stoel gebruikt om de belich
ting te verplaatsen. Vóór alles
straalt de voorstelling een
aanstekelijk enthousiasme
uit; de spelers hebben er dui
delijk plezier in deze combi
natie van theatermiddelen en
-technieken op het publiek
uit te proberen, wat een ver
makelijke en onderhoudende
avond oplevert.
Een bijzondere betekenis wil
de groep niet aan haar werk
meegeven, hoewel in 'Geverf
de verhalen' sterk het ritua
listische karakter opviel door
de muziek telkens, een door
dringende thema waarop wat
gevarieerd wordt, en de pro
cessies en stoeten van karr-
ren, dansers en muzikanten
door de zaal. De toeschouwer
lijkt aanwezig bij een folko-
ristisch feest waarvan hij de
betekenis niet direct kan
doorgronden, maar die hem
wel meesleept en laat delen
in een licht gevoel van myste
rie.
'Dogtroep' is een veelzijdig en
veelkleurig gezelschap, dat
men toch eens moet probe
ren te zien als het in de buurt
JACQUELINE MAHIEU
LEIDEN - In de Taffeh-zaal
van het Museum van Oudhe
den werd gisteravond, door
het kamerorkest "Madriga-
lesco" onder leiding van
Henk Brièr, een merkwaar
dig concert gegeven. Merk
waardig, omdat het een expe
riment betrof. In deze hoge,
ruime zaal was nog niet eer
der een publieke muziekuit
voering gegeven. De directie
wilde wel eens weten of dat
in deze ruimte mogelijk was.
Henk Briër en-de zijnen had
den hier al vaak "onder ons"
gemusiceerd en waren er
dus, om zo te zeggen, in ge
groeid. Twee composities, de
Symfonie in A (KV.201, uit
het begin van 1774) van Mo
zart (toen pas 18) en de Sere
nade voor strijkers (opus 48.
uit 1880) van Tsjaikowski,
vroegen een uur lang de kriti
sche aandacht van de vrij tal
rijke belangstellenden. Het
orkest zat naast de beroemde
tempel in het front van het
eveneens de linkerhelft van
de zaal bezettende publiek.
Ik moet zeggen dat onder de
gegeven omstandigheden en
binnen zekere grenzen het
klankresultaat zeer wel be
vredigde. Maar dit oordeel
betrekt zich slechts over een
vrij beperkt gebied. Het uit
voerende ensemble bestond,
in de zeer eenvoudige orkest
samenstelling van Mozart, uit
strijkers en weinig blazers en
in Tsjaikowski geheel uit
strijkers. Een groot orkest
hebben we dus niet gehoord
en ook geen luid koper en
slagwerk.
Beide gespeelde werken had
den iets intiems. Zeer terecht
overigens, met muziek voor
de kleine ruimte. Maar de
ruimte was in dit geval niet
klein, integendeel zelfs. Men
zou dus een groot orkest
moeten horen om de klank
zuiver te kunnen beoordelen.
Verder zijn niet alle dirigenten
gelijk Henk Bnèr. Zijn sterk
expressieve directie, ook in
het jonge werk van Mozart,
dat hij een "volwassen" be
zonkenheid meegaf, paste
wonderwel bij deze ruimte,
die, getuige het laatste deel
van de Serenade geen snel-
heid-zonder-meer kan ver
dragen. Briërs klank is vertel
lende. reliëfrijk. open. Hij
vertraagt daarvoor zelfs het
tempo.
Maar kan dat onder alle om
standigheden. onder elke
soort van directie"' Brièr liet
de melodieën zingen en
maakte ze herkenbaar. Dat
de stromende regen met de
muziek meedeed en bij ogen
blikken zelfs beconcurreer
de, laat ik, als toevallige om
standigheid, buiten beschou
wing. Maar het kan toch ge
beuren!
Ik weet nog lang niet alles van
de geluidswerking m deze
Taffeh-zaal. Maar ik meen,
dat een dirigent, die de klank
open houdt, expressief werkt
en niet te jakkeng met het
tempo te werk gaat. het in de
ze ruimte redt. Zoals Henk
Briër. die ons met zijn zeer
toegewijde muzikanten op
een mooi concert vergastte.
JOHAN VAN WOLFSWIN
KEL
'Huis aan de Amstel'
AMSTERDAM - Bart Kiene, begonnen als toneelspeler, schrijft
de laatste tijd ook toneelstukken, die door het gezelschap Nijins-
ky gespeeld worden. 'Huis aan de Amstel' is zijn derde stuk, en
hoewel het beter is dan zijn eerste, 'Afscheid', kan nog niet van
een volwaardig stuk gesproken worden.
'Huis aan de Amstel' is tamelijk geconstrueerd: vóór de pauze zien
we in flitsen hoe Ada Krommedijk het slagersbedrijf en de men
taliteit van haar overleden man overneemt; alles draait om de
handel, en genegenheid voor haar kinderen is er niet meer bij.
De dochter gaat er met de huisleraar vandoor naar Frankrijk en
de zoon trouwt een danseres. Wanneer de zoon tenslotte het
bedrijf van zijn moeder overneemt, verandert hij tevens van ge
voelige jongen in een keiharde zakenman. Na de pauze zijn we
aanwezig op de verjaardag van Elizabeth, de in Frankrijk gebo
ren kleindochter van Ada Krommedijk. Elizabeth heeft blijk
baar alles goed gedaan wat Ada fout deed; genegenheid en liefde
spelen een grote rol in haar leven. Het verjaardagsfeest wordt
echter een drama wanneer zoon Bert te kennen geeft Elizabeth
in een bejaardentehuis te willen stoppen opdat hij het huis kan
gebruiken voor de uitbreiding van zijn zaak. Het oude keert
terug, en niets blijkt veranderd.
Het gegeven is aardig, maar de uitwerking Iaat veel te wensen
over; teveel blijven de scènes in het anecdotische steken, de
ontwikkeling van met name d mannen wordt niet aannemelijk
gemaakt. Schematisch komt de verteltrant van het stuk neer op
'En toenen toen en toen zonder een enkele 'want' of
'misschien' ertussen om de spanning er een beetje in te houden.
Als verhaal dus al erg ongeloofwaardig. Dc spelers konden er
dan ook niet goed mee uit de vóeten. Plichtsgetrouw speelden
ze de oninteressante zwart-wit personages, en konden ze niet
dieper gaan in de karakters. De humoritische scènes voegden
een komische noot toe; ze waren echter niet echt in het verhaal
opgenomen maar er tegenaan geplakt, en betekenden geen ver
dieping van de personages.
Kiene blijkt geen mensen van vlees en bloed op toneel te kunnen
neerzetten, terwijl hij het wel probeert. Hij laat dingen gebeuren
die hij niet voldoende voorbereidt of verklaart. Bij een goede
schrijver kan zoiets intrigerend werken waardoor je als toe
schouwer zelf op zoek gaat naar het waarom; bij een slechte
schrijver haak je af. 'Huis aan de Amstel' staat t/m 14 maart in
het Odeon (Amsterdam), verder o.m. 19 maart in Voorburg, 20
maart in Katwijk, 1 april in Hilversum en 23 april Heemstede.
JACQUELINE MAHIEU
AMSTERDAM
Concertgebouw - vt 12. gr zaal. 20.15 uur. Amsterdam» Philharmorusch
Orkest o.Lv Anton KersjesTeter Zazowsky viool. za 13. gr zaal. 20 15 uur.
Concertgebouworkest oJ.v Edo de Waart/HoraUo Gutierrez piano, to 14. gr
zaal. 14.15 uur. Amsterdams Philharmorusch Orkest oAv Anton Kersjes/
Martin Jansen (luit Alexander Bonnet harp, zo 14. gr zaal. 20 15 uur. Sym
fonie Orkest Con Brio o 1 v lm an SoetemarvSimon Styles bastuba, di 16. gr
zaal. 19.20 uur. Amsterdams Gemengd Koor en Amsterdams Begeleidings
orkest oJ.v Willem Wiesehahn mmv kinderkoor De Kruisberg klokken,
woe 17. gr zaal. 20 15 uur. Pools Kamerorkest ol v Jerry MaksymiukVera
Beths viool.
Carre t/m za 27 20.15 uur (beh ma 15. za 20 t/m ma 22). zo 14 en zo 28
uitsluitend om 14 uur De Hoofdstad Operette 'Der Zigeunerbaron' van Jo-
hann Strauss.
Nieuwe De La Mar Theater t/m zo 28 (beh. ma). 20 15 uur. zo uitsluitend om
14 uur. 'Vrolijk Pasen', bijspel van Jean Poiret met o a. Andre van den
Heuvel en Kitty Jansen
Stadsschouwburg - do 11. 20 15 uur. het Nationale Ballet 'Grosse Fuge' Van
ManervVan Beethoven 1 hate you too. Johnny" Van Schayk/Weiss. Mozart
The four temperaments' Balanchine/Hindemith. vr 12. za 13. 20 15 uur, Pu-
bliekstheater 'Kasimir en Karoline" van Odon von Horvéth. zo 14.14 uur ma
15. woe 17. 20 uur. De Nederlandse Operastichting The rake's progress' van
Igor Strawinsky. di 16, 20.15 uur. Toneelgroep Theater 'Het haar van de
hond' van Hugo Claus
DEN HAAG
Nederlands Congresgebouw - do 11. za 13. 20 15 uur. Residentie-Orkest
Jeugdconcert o l.v. Hiroyuki Iwaki. zo 14. 14 uur. kindermusical Klein
Duimpje.
Circustheater - do 11, 20 15 uur. Freek de Jonge De Mars.
Appeltheater - do II. vr 12, za 13. di 16. woe 17. 20 uur. Toneelgroep De
Appel Driekoningenavond, van Shakespeare, regie Eddy Habbema
Koninklijke Schouwburg - za 13. 20.15 uur. zo 14. 14 uur Haagse Comedie
'Amerika' van Kafka. regie Jerzy Grzegorzewski. ma 15. 20 15 uur. Publiek
stheater: Turcaret, van Alain-René Lesage, regie. Eric Schneider, woe 17.
20.15 uur. Haagse Comedie Passiespel van Peter Nichols regie Carl v.d.
Plas.
Theater in de Steeg - do 11. vr 12. za 13, zo 14, 20.30 uur. Cabaret Kick 'n lek
't Is Komplex. m.m.v. Peter Koekoek en Kick van der Veen. zo 14.14 30 uur,
Huppeldepup Theatergroep voor de jeugd: Pinokkio.
LEIDEN
Schouwburg - do 11.20 15 uur. Passiespel van Peter NichoL* door de Haagse
Comedie. vr 12. 20 15 uur. Van Moederszijde door vrouwen theatergroep het
Spiegeltheater. za 13. 20 15 uur. CsdrdAs. voorstelling t g v de vienng van
het tweede lustrum van dit Leidse Zigeunerorkest, di 16. 20 15 uur. Kinde
ren van een mindere God, van Mark Medoff. gespeeld door de Haagse Co
medie. woe 17, 20.15 uur. Nieuwe Impressies. Chris Hinze. Jasper van 't Hof
en Sigi Schwab.
LAK-thcater - zo 14.15 uur. kindervoorstelling RATS 'Niets onder je bed -
welterusten'.
Stadsgehoorzaal - vr 12, 20.15 uur. Meesterconcert, Residentie Orkest dir
Hirovuki Iwaki
Kapelzaal K&O-gebouw - ma 15. 20.15 uur. Kapelconcert. Bulgaarse pianis-
Genny Zacharieva. woe 17. 20 15 uur. Kapelconcert Hennt Raves te in
r 12.:
i 13. 20.30 uur. Waarom slaap je. beQe
LEIDEN In de Kapelzaal was
gisteravond een gitaarduo te
beluisteren. De fluitiste Mar
leen Roelofs zou ook optre
den, doch door omstandighe
den moest zij op het laatste
moment afzeggen. De com
posities voor fluit en gitaar
werden vervangen door gi
taar-solo.
Het duo bestaat uit Joop Koek
en Edith Leerkes, beiden
hebben gestudeerd aan het
Twents Conservatorium.
Als opening werden drie ano
nieme werken vertolkt, waar
van het "Drewrie's accordes"
opviel door de echo's die
mooi en exact op elkaar aan
sluiten.
De Sonate van D. Scarlatti, oor
spronkelijk voor clavecimbel
geschreven, was niet geheel
in evenwicht, omdat Koek
soms. overheersend was
"Sevillana" van M Gangi had
wat temperamentvoller ge
kund; de wisselingen van de
tempi's kwam soms wat traag
opgang. Het samenspel in bo
vengenoemde duo's verliep
soepel en vormde een goed
geheel.
Joop Koek speelde voor de
pauze drie solostukken waar
van het Chóros Typivo het
best tot zijn recht kwam, ove
rigens werden de andere
werken ook muzikaal fraai
vertolkt, maar technisch
mankeerde er wel wat aan.
zoals slordige loopjes en sto
rende bijgeluiden (Een reden
hiervan is waarschijnlijk de
programma wijziging) Edith
Leerkes was ook solo te be
luisteren, zy speelt met ka
rakter en temperament, voor
al was dat te horen in Taran
tella van M. Castelnuovo-Te-
desco.
Subtiel vertolkte zij het Andan
te uit een sonatine van M
Torroba, helaas ook met wat
oneffenheden. De overige
werken waren weer voor gi
taarduo. zoals het "Intermez
zo" van E. Granados
Na een niet helemaal gelyk be
gin klonk een schitterende
melodie' gespeeld door
Koek Met fraaie versieringen
speelde Leerkes de melodie
in de 'Tango espanöl" van I.
Alboruz Na het exact ge
speelde "Dedication" van de
eigentijdse componist W
Wüdeveld werd met pit en
vaart "Le cou-cou" van
J.D'Aquin vertolkt Een met
perfect, maar sympathiek
concert
CAECILE HOUTMAN
Bioscopen
en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Deep rub", za. 23.30
uur, 16 jr.
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Stripes", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo 14.15, 16.30, 19.00
en 21.15 uur, al.
Nachtvoorstelling: "In de klauwen van
Dracula", vrij en za, 23.30 uur, 16 jr.
CAMERA (124919): "Quo Yadis", da.
20.00 uur, 12 jr.
Nachtvoorstelling: "Brubaker", vrij en
za 23.30 uur.
Kindermatinee: "Kiss in attack of the
Phantoms", za, zo en woe, 14.30 uur.
LIDO 1 (124130): "Southern Comfort",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.30,
16.45, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr
LIDO 2: "Montenegro"da 14.30, 19.00
en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en
21.15 uur. 16 jr.
LIDO 3: "Die bleierne Zeit", da. 14.30,
19.C0 en 21.15 uur. Zo. 14.30,16.45. 19.00
en 21.15 uur. 16 jr.
LIDO 4: "Een zwoele zomeravond", da.
14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30,16.45,
19.00 en 21.15 uur. al.
STUDIO (133210): "The French lieute
nants woman", da. 19.00 en 21.16 uur.
Do, vrij. ma en di ook: 14.30 uur, 12 jr.
Kindermatinee: "Frank $n Frey". za en
woe 14 30 uur. Zo. 14.30 en 16.14 uur.
TRIANON (123875) "Op de snelweg
breekt de hel los", da. 14.30, 19.00 en
21.15 uur. Zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15
Bioscopen Alphen
(voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "Op de snelweg breekt de hel
los", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur. Zo.
13.45. 16.15, 18.45 en 21.15 uur, al.
Nachtvoorstelling: "De ijzervreter", z
24.00 uur. 16 jr.
EURO 2: "Goldfinger", 13.30, 18.30 en
21.00 uur. Zo. 13.30,16.00,18.30 en 21.00
uur. 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Goldfinger", za.
24.00 uur, 16 jr.
EURO 3: "A change of seasons", da.
13.30, 18.45 en 21.15 uur. Za. 19.00 en
21.30. Zo. 16.30,19.00 en 21.30 uur. Woe.
18.45 4n 21.15 uur. 16 jr.
Kindermatinee: "Dik Trom en zijn
dorpsgenoten", za, zo en woe. 13.45 uur.
Nachtvoorstelling: "Hogeschool voor
minaressen", za. 24.00 uur. 18 jr.
EURO 4: "American werewolf in Lon
don", da. 13.30, 18.30 en 21.00 uur. Zo.
13.30. 16.00, 18.30 en 21.00 uur. 16 jr.
Bioscoop Voorschoten
(voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "Ik ben Joep Meloen",
za. 16.00 uur, zo. 13.30 en 15.30 uu
16.00 uur. al.
"Hostage tower", vrij en za 19.00
18.15 uur. 12 jr.
"Lily Marleen", vrij en za 21.30 uur, zo,
do en woe 20.45 uur, 12 jr.
Kindermatinee: "De vrolijke piraten
van Schateiland", za 14.00 en woe 14.15
Bioscoop Katwijk
(voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Raiders of the lost Ark", da.
14.45, 18.45 en 21.15 uur, 12 jr.
CITY 2: "Butch Cassidy and the Sun
dance Kid", da. (beh. za en woe), 14.45,
Daltons", za en woe 14.30
CITY 3: "Secret policeman's ball", da.
14 45, 18.45 en 21.15 uur, 12 jr.
CITY 4: "The Howling", da. 14.45, 18.45
Scheepvaart
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
Exposities
'Rijksmuseum voor Volkenkunde
Steenstraat 1, t/m 3/10, "Indianen van
Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's
van heden", ma. t/m za. van 10-17 uur.
zo. en feestdagen van 13-17 uur.
WARMOND - Het oude raadhuis, tot 5/
3, expositie aquarellen, olieverven,
wandkleden, di. 19-21 uur woe., do. 14-
16 uur. za. 11-16 uur, zo. 14-16 uur.
OEGSTGEEST - Kunstcentrum Lange
Voort, tentoonstelling, werken van Giel
Langeveld, Jos Laurijssens, Frans Pee-
ters, Frans van der Veld, Gemma Zijl
stra, tot 24/3, di, woe, do, vr van 13.30-
17.30 uur en vr van 19-21 uur. za van 13-
17 uur.
Voorschoten - Cultureel Centrum, tot
20/3, expositie van prenten van MC.
Escher, ma t/m vr van 14-17 uur.
LAK-galerie, Academiegebouw, Rapen
burg 73. t/m 17/4, expositie foto's Win-
fred Evers, ma t/m vr 9-17 uur.
LAK-foyer, Levendaal 150, foto exposi
tie Linda Roodenburg, t/m 15/4, ma t/m
vr van 10-18 uur.
Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4,
t/m 15/3. tentoonstelling van wandkle
den van Annelies van de Beek - Meu-
lenbrug.
Galerie Denise Stephan - Bakkers teeg
18-20, tentoonstelling Tiny van der Sar
(schilderijen, aquarellen en etsen) en
John Wouda (schilderijen), t/m 27
maart, vt.. za.. zo. van 13.30-17.30 uur.
'Lotus' - Breestraat 3a. expositie Will
So rel (krijttekeningen) t/m 4 april, dage
lijks.
Galerie Hofland - Langebrug 32a, ten
toonstelling Japanse prenten (vrouwen
en thema's uit de natuur), t/m 28 maart,
.vrij., za-, zo. van 11-17.00 uur.
Ziekenhuizen
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Acade
misch Ziekenhuis behalve van
dinsdag 13.00 uur.tot woensdag
13.00 uur (Diaconessenhuis) en van
vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00
uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
- de afdeling intensieve zorg: uitsluitend
na overleg met het hoofd van de afde
ling.
zportmedisch Advies Centrum:
blessurespreekuur: Elisabethzie-
kenhuis Leiderdorp, 's maandag;
van 19.30-20.30 uur.
Bezoekuren St. Elisabeth-Zlekenhuis:
Volwassenen: dagelijks van
14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur.
Klasse afd.: dagelijks van 11.15-
12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en
van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van
11.15-12.00 uur (alleen voor echtge
noot) en van 15.00-16.00 uur en van
18 30-19.30 uur.
Kinderafdeling: dagelijks van
15.00-18.30 uur.
C.C.U. (hartbewaking): dagelijks
van 14.15-14.45 en van 19.00-19.30
Intensieve verpleging: dagelijks
van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks
van 14.30-14.45 uur en van 18.30-
18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toege
staan kan de hoofdverpleegkundi
ge hiervoor speciale kaarten ver
strekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30-
JJ1.00 uur.
(alleen voor ouders van kinderen kan er
een afwijkende tijd afgesproken wor
den met de hoofdverpleegkundige).
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.3a
19.00 uur.
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le»en 2e klas 11-11.30
uur; 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30
uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en
18.30-19.30 uur. Kraamadeling
13.30-14 45 uur alleen voor echtge
noten 19-20 uur Kinderafdeling
voor ouders 18.00-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder var
vliegverkeer van en naar Schiphol
.kunnen dag en nacht worden ge
meld bij het informatiecentrum
Geluidshinder Schiphol (tel. 020-
175000).
FRED BASSET
ham an cham
pignon* Uw Voeg ni
vyf minuien bakkri
•en gla* heel water toe
•en trheuQ* »herry of.
nog beter. Madeira en
pan Laat h
•uddènrn* I
c(Ó.udcl Lieuius.
11 Maart 1982.
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Er wordt geklaagd over de
toenemende weelde onder de of
ficieren van het Duilsche leger
Aan den Duitschen kroonprins
werd onlangs door de officieren
te Breslau een maaltijd aange
boden. Toen de prins de zaal
binnentrad, stond hij verbaasd
van den pracht van den disch
en den rijkdom van het menu.
Men verzocht hem plaats te ne
men, maar hij weigerde: "neen,
mijne heren, ik ben niet gewoon
zoo lekker te dejeuneeren zei
hij en verliet het lokaal we
der
Uit Odessa wordt gemeld, dat
de ontdekking aldaar van een
geheime drukkerij geleid heeft
tot de arrestatie van ruim tach-
tig personen, onder wie zich ba
ron Krafft bevindt, zwager van
generaal Drenteln deze werd
in 1878 chef der politie en der
gendarmerie, maar na de aan
slag op het leven van de keizer
in 1880 ontslagen en tot gouver
neur-generaal van Odessa be-
Een 17-jarig meisje uit een
zeer vermogende, achtenswaar
dige familie, t* uit een kost
school te Neuilly gevlucht met
een jong Engelschman. met
wien haar ouders~haar niet in
het hutveltjk wilden laten tre
den. Om de ontvluchting, die
des nachts plaats had. te kun
nen volvoeren, is de jeugdige
schoone uit een raam van de
eerste verdieping gesprongen.
Men onderstelt dat de jonge-
luitjes zich naar Londen heb
ben begeven. De ouders hebben
de tusschenkomst der justitie
ingeroepen
Vijftig jaar geleden
Door een plotseling opkomen
den storm is in de Finsche Golf
een groote ijsschots, waarop
zich 200 vtsscherg en 30 paar
den bevonden, los gescheurd en
weggedreven. Wegens de vreest-
hjke sneeuwjacht was het niet
dadelijk mogelijk den visschers
hulp te bieden, maar na een af
schuwelijke nacht - het vroor 20
graden - kon het grootste aantal
worden gered, evenals de paar
den Men vencacht ook de ande
ren te kunnen redden, daar de
storm iets u gaan liggen