c Chaos met chaos bestreden BOEKEN contactlenzen, da's pas fijn De onbereikbare liefde van een oude dwaze man van der WIEL Vertelkunst van Ben Borgart door de tijd geknauwd Werkgelegenheid centraal bij debat 3- Maarten 't Hart en "de" vrouw die niet bestaat 'Overmaat' literair vouwblad bij 'Ramp' Onderwijs vakbond wijst inleveringsvoorstel af Klein budget grote keuze ICO ATHIBU WOENSDAG 10 MAART 1982 Extra Met zijn boek 'De vrouw be staat niet' - een bundeling van deels herziene en aange vulde artikelen over het femi nisme, die al eerder waren verschenen heeft de Leidse auteur Maarten 't Hart zijn hoofd in een strop gelegd, waar pleitbezorgsters van de vrouwenbeweging alleen nog maar aan hoeven te trekken. In rechtstreekse confronta ties met enkele welbespraak te feministes had de schrijver geen verweer tegen hun argu menten. (Vormde het door tastende optreden van de da mes trouwens niet een lijn rechte tegenspraak met de beweerde 'onderdrukking en onmondigheid' van de vrouw?). Met een rooie kop liet 't Hart zich in de hoek drijven. Een afgang, die be paald niet verrassend was voor aandachtige lezers van 't Harts opstellen over het fe- Als kind nam 't Hart in zijn om geving slechts bazige tantes, potige buurmeisjes en andere dominante vrouwen waar. Als bakkerknecht werd hij opgesloten tussen de kren tenbollen op zijn bakfiets door een ontevreden - uiter aard vrouwelijke klant Vrouwen zijn altijd de baas, constateerde 't ventje, 't Hart wekt niet de indruk onder de ze ervaringen geleden te heb ben. Integendeel, 'veel men sen vinden het heerlijk gedo mineerd te worden', schrijft hij in 'De vrouw bestaat niet'. Dat geldt in eerste instantie voor de auteur zelf. Behept met een - zoals hij het zelf noemt zwak ego voelt 't - Hart zich onweerstaanbaar aangetrokken tot sterke per soonlijkheden van vrouwelij ke kunne. Vrouwen boeien de schrijver mateloos. Het liefst zou hij zelf een vrouw willen zijn. 't Hart komt er graag voor uit eigenlijk in het verkeerde li chaam terecht te zijn geko men. Door in zijn jeugd elke dag anderhalf uur te fietsen hoopte hij zijn onmiskenbare mannelijke geslachtsorganen tot minimale proporties terug te brengen. Helaas zonder blijvend resultaat, zodat de auteur zwaar gefrustreerd door het leven gaat. Knarse tandend van jaloezie, maar toch ook vanuit een zekere lotsverbondenheid, volgt 't Hart gefascineerd de ontwik keling van de vrouwenbewe ging. Ik denk dat maar weinig man nen zich zo in feministische literatuur hebben verdiept als 't Hart. In tal van artikelen is hij uitgebreid - en kritisch - ingegaan op de theorieën van prominente feministes als Adrienne Rich, Ai\ja Meu- lenbelt, Andreas Burnier en Joke Kool. Opstellen die hem geheel ten onrechte de bij naam vrouwenhater hebben bezorgd, want in wezen draagt de schrijver de vrou wenbeweging een warm hart toe. 'Zou ik het feminisme echt verafschuwen, dan zou ik er geen moment aan den ken om het te bestrijden', schrijft hij. Wat hij meent te moeten bestrijden zijn de uit wassen van het feminisme, 'de wartaal, de rancune, het ouderwets bijgeloof en de pa ranoia'. Dat 't Hart de doel stelling van het feminisme - gelijkheid van man en vrouw - volledig onderschrijft wordt door veel feministes over het hoofd gezien. Wel begrijpelijk gezien de manier waarop de auteur de denk fouten en kromme redenerin gen van zijn tegenstandsters probeert aan te pakken. In plaats van koel, helder en ra tioneel de argumenten van de tegenpartij te ontzenuwen meent 'tHart dat te moeten doen door zijn eigen beleve nissen in het geding te bren gen. Een voorbeeld: wanneer vrouwen zich afzetten tegen ongewilde en sexistische op merkingen van mannen stelt de schrijver daar zijn eigen ervaringen tegenover. Hem is ooit op straat gevraagd 'of zijn lui net zo kaal was als zijn kop'. Zie je wel, zegt 't Hart, ook mannen worden op straat brutaal aangesproken, i moeten niet zo zeu- Maarten 't Hart. Door voor het grootste gedeelte eigen ervaringen als argu ment en rechtvaardiging van zijn mening te gebruiken maakt 't Hart zich schuldig aan hetzelfde wat hij feminis tes verwijt: een subjectieve, intuïtieve, chaotische rede neertrant. 't Hart - ook niet gek - heeft dit zelf wel voorzien en zich bij voorbaat ingedekt. Op de eerste bladzijden van 'De vrouw bestaat niet' lezen we: 'aangaande sexen kunnen geen algemene regels worden gegeven: op dit gebied be staan alleen uitzonderingen. Dat betekent dat men alleen zichzelf als voorbeeld kan in zetten, op het gevaar af dat men daarmee ook alleen maar iets over zichzelf kan zeggen'. Inderdaad, 'de' vrouw bestaat net zo min als 'de' man of 'het' feminisme. Er bestaan alleen individuen, die on geacht sexe, een zwak of een sterk karakter hebben. Jam mer dat 't Hart de behartens- waardige en zinnige kritische passages over het feminisme, die het boek óók bevat, ont kracht door het zo duidelijk het stempel mee te geven van een persoonlijke belevenis, 't Hart doopt zijn pen duide lijk niet in de voor de vrou wenbeweging dodelijke inkt van een Gerrit Komnj MARGOT KLOMPMAKER Hart, ultf. De Arbeiderspers, 21,50. 'Overmaat' heet de nieuwste boreling op het gebied van li teratuurinformatie. Een vouwblad bedoeld als ex traatje bij het literaire blad RAMP. Associatie met 'tot overmaat van ramp' ligt voor de hand. De redactie is in ie der geval vol goede moed. In 'Overmaat' komen schrijvers aan bod die op een bepaald moment sterk in de belang stelling staan. Daarnaast is er ruimte voor niet-actuele on derwerpen. Plannen zijn on der meer een serie interviews met uitgevers, waarin deze aan de tand worden gevoeld over hun selectiecriteria. Voorts publiceert 'Overmaat' proza, poëzie, en recensies, en dat alles verluchtigd met illustraties. In nummer 0 een artikel over James Joyce en een kritische analyse van een aantal be sprekingen van W.F.Her mans' roman 'Uit talloos veel miljoenen'. De illustraties zijn nog wat dun gezaaid, maar wat dat betreft heeft de redactie beterschap beloofd. 'Overmaat' verschijnt 5 x per jaar, is verkrijgbaar bij de 'be tere' boekhandel en kost f 1,25. Redaktie-adres: Stich ting RAMP, Postbus 93478, 2509 AL Den Haag, t.a.v. Overmaat, tel 070-646248. In Japanse geschriften komt een geestigheid voor, die krachtig en tegendraads is, zonder wreed of afgestompt te worden. Stel u voor dat de winter in aantocht is met hel dere vriesnachten en snijden de wind, en er is zelfs geen geld om de gescheurde pa pieren vensters te laten repa reren. In het tochtige kamer tje zegt Issa (1763-1827) dan met het pronkende air van een grootgrondbezitter die op zijn park wijst: Kijk, door de scheuren van mijn papieren venster beeld schoon de Melkweg! De berooide Issa die bij zijn ar moede even inlijft geen ster, geen gesternte, nee, de hele Melkweg! Wie hier alleen ernst in wil lezen, castreert het gedicht. Eenzelfde soort harde humor zit in "Dagboek van een oude Dwaas" van Tanizaki. Lezers, die Bomans en Carmiggelt te recht bewonderen, moeten bij dit dagboek aan die hu mor met reinigende kracht wennen. Het gaat over de in 1884 geboren Utsugi, 77 jaar oud (het boek verscheen in 1963), rijk, lijdend aan kwa len en impotent. Dat laatste verhindert hem niet redde loos verliefd te zijn op zijn schoondochter: zijn macht als Japans hoofd van de fami lie weet hij behendig te ge bruiken. Het eigenlijke dagboek loopt van 16 juni tot 17 november (170 pag.) en vertelt van zijn toenadering tot Satsuko, zijn kwalen, herinneringen, uit stapjes. Daarna volgen 15 bladzijden met fragmenten uit rapporten van de ver pleegster, de arts en enkele aantekeningen van een doch ter. De flaptekst en verschillende beoordelaars spreken over: Humor met reinigende kracht pijnlijke onthullingen, mor bide hoogtepunt, de bejaarde gereduceerd tot huid en ze nuwen en niet serieus geno men, seksuele obsessie in de nabijheid van de dood. Maar laat u niets op de mouw spel den, het boek is daar veel te hard humoristisch voor; de oude baas kuiert aan het slot trouwens aan de hand van Satsuko door de tuin. Het thema van de onbereikbare liefde wordt zonder sentima- liteit opgebouwd. De relatie in het boek kent een moment van sexuele herkenning. Dat is altijd onprettig. Buiten on ze strikt persoonlijke voor waarden stoot sexualiteit af. In de normale verkering kan men daaroverheen groeien en tot een volwaardige lief desverhouding komen - mits het wederzijds blijft. Anders ontstaat de ellende van weer zin en bewonderende begeer te. Je kunt beit van iemand walgen en toch geboeid wor den door die verering van je zelf, en dan staat de deur voor verkapte uitbuiting of prosti tutie open. Bekend is hoe Nabokov dat thema bespeelt. Tanizaki be licht dit probleem scherp en met barre humor in de ver houding bejaarde en schoon dochter. Utsugi zegt van zich zelf: "2elfs apen hebben niet zulke afzichtelijke gezich ten". Wat doet Utsugu als Satsuko bij hem waakt? Hij verwij dert zijn kunstgebit en opent en sluit smakkend de mond, terwijl hij met zijn gele tong de mond aflikt. Satsuko kijkt strak naar dit schouwspel. De tegenstellingen versterken elkaar: man-vrouw, oud-jong, lelijk-mooi, tot gezwollen be nen-ranke enkels toe. Tot de drie hoogtepunten behoren de gedeelten, waarin Utsugi in de badkamer komt, waar het meisje zich, eenmaal op hoge hakken, doucht, vooral de pagina's 52-55 met hun dialogen zijn zowel komisch als reëel. Want Tanizaki is geen lolbroek, hij wendt de humor aan om de menselijke verscheurdheid te tekenen. Een typerend fragment komt, als Utsugi op zijn grafsteen de voetstappen van Boeddha, in werkelijkheid de voetstap pen van Satsuko, wil laten aanbrengen. Na mijn dood J zal zij zo nu en dan denken: die krankzin nige oude man ligt onder deze mooie voeten van mij. op dit ogenblik trap ik op de begra ven beenderen van de arme oude vent. Dat zal haar onge twijfeld in zekere mate een heerlijk gevoel geven, maar ik denk wel, dat het gevoel van afkeer sterker zal zijn. Zij zal er met makkelijk - en misschien nooit - in slagen die walgelijke herinnering uit te Als zij op het graf zou trappen, zouden de beenderen ram melen, grinniken, jammeren, klagen. Maar al snikkend zouden ze uitschreewen, dat het pijn doet, maar dat ze ge lukkig zijn, veel gelukkiger, dat ze harder moet trappen., Satsuko neemt zonder com mentaar kennis van zijn idee: Toen begreep ik. dat Satsu ko op zijn minst geboeid werd door mijn plan. Naast het hoofdthema zijn ook de verpleegster, de echtgeno te en de dochters sober maar trefzeker beschreven. Een zwak detail is de ring van drie miljoen yen, waarin een ka toog zit. Met een katoog kun nen twee of drie sierstenen bedoeld zijn, geen daarvan is duur. Een van de fraaie de tails is de manier waarop Ut sugu door het sjirpen van een krekel terugdenkt aan de herfstmorgens met krekelge- sjirp en de geur van zijn ki mono toen hij kind was en dan tot de ontdekking komt, dat het krekelgesjirp zijn ei gen, piepende ademhaling is. BOUKE JAGT zsi"*' Mcu,enhofr Am,Urd"n ,98~ Nog een paar jaar terug mocht Ben Borgart er prat op gaan een van de meest gelezen, populairste schrijvers te zijn onder de nogal romantisch uitgevallen, milieubezorgde leerlingen op middelbaar niveau. De vuilnisroos, een vlotte zwerversroman uit 1972, is jarenlang een absolute bestseller geweest, terwijl ook Rooiers met zijn bewuste boerenleven-op-geiteharen-sokken- thematiek furore maakte. Landelijke romantiek op z'n Roel van Duyns, en tóch welgemeend en aardig om te lezen. Het is helaas dubieus of Borgarts tijdgebonden individualisme t ook in deze vinniger jaren tachtig kan redden Niet alleen de ooit verknochte lezers zijn ouder, werklozer en kritischer geworden, ook het jeugdige, overmoedige elan van de auteur fijkt ge knauwd door de tijd. Borgarts nieuwe verhalenbundel Troost haalt bij lange niet na het montere, lustige niveau van voorbije dagen. Van de 9 verhalen in genoemde bundel zijn er niet meer dan 2. vooruit 3, die zich niet als onzinnig gewauwel laten lezen. De overige lijden afschuwelijk onder een volstrekt idiote, onbe heerste stijl, grotendeels gekenmerkt door een krankzinnig ma kend gebruik van wanwoordjes als "eh" en "ikke" Borgart be- dóelt het natuurlijk allemaal goed. maar raakt totaal verstrikt in zijn privé-jargon en - wat erger is - in een wirwar van thema s en motieven. Magische Vinkenoog-flauwekul wordt afgewisseld met onoprechte punkpraat, en lyrische natuurbeschrijvingen (w.i. de schrijver overigens uitblinkt) zien we verziekt door se- mi-maatschappijkritische bral. Het wordt tijd voor literaire zelf kritiek als passages als deze uit de schrijfpen borrelen "Door in een kritieke evolutiefase om te keren en als een regenboog forel tégen de tijdstroom m te gaan (vanaf de toekomst, tha het heden, naar het zogenaamde verledenbegaf je Je niet in een verarmingsproces maar schudde slechts wat ballast af en loze franje Zalig de armen van geest' In concreto bleek het niet de mens te zijn die, met de touwtjes in handen, aan het eind en voordeligste punt van de iroedselketen staat (zoals chauvinisten beweren maar de lijkenetende wormen in zijn graf 'Aas zult gij hun zijn'. Niet het kwetsbare en teerhuidige mensdom had de beste kans een moderne oorlog te overleven, aldus redeneert hij, nee veeleer onooglijke bacteriën die van toeten noch blazen loe ten in het ijs van Antarctica of anders de al even nietige schep seltjes die zuurstofloos en dicht onder het kookpunt tn onder grondse geisers schijnen te tieren". (uit: Troost, p. 161). Enzovoorts. Je snópt 't wel na drie keer lezen, maar het ijzingwek kende effect dat de passage sorteert, betreft niet de inhoud, wèl 't gebezigde blabla-taaltjc. Jammer, want Borgart heeft wel de gelijk boodschap aan èn voor de lezer Zo is de veelvuldig gepresenteerde liefde voor de natuur bu de schrijver absoluut oprecht en authentiek, en meestal in fraaie omschrijvingen getooid. Borgart is dan op z'n best. wanneer hij zonder barok geleuter zijn milieuzorg onder woorden brengt. Zoals in hetzelfde titelverhaal: Zowat alle slootwater is tegen woordig giftig, kikkers en salamanders temet uitgeroeid, maar de reigers zijn er nog. Doodleuk. S-halzig bewegen die blauwe vogels te ver om hun kuif te kunnen onderscheidenzich op enige afstand van elkaar maar in dezelfde richting, met kalme deinen de wiekslagen polderwaarts". (p 160) Dét zi ik tenminste voor Afraden wil ik deze nieuwe, (hopelijk overgangsbundel toch niet, al is 't maar om aperte kwaliteitsverhalen als Cherokee (Bies- bosch-tocht per kano) en vooral om 't prachtige oerhollandse Een naam op de valreep. Hierin schaatst een bejaarde Volen- dammer - die zoals 't hoort Klaas Schilder heet en De Blauwe genoemd wordt - over het IJsselmeer om zijn oude geliefde in Marken te bezoeken. Tijdens de barre terugtocht weet hy nog maar net een andere, Vreselijke Schaatser voor te bleven. Al met al een ongelijkwaardige bundel verhalen waarvan er toch beslist enkele juweeltjes van puur-Hollandse vertelkunst zyn. Reden genoeg voor hoop en troost. ROB VOOREN Ben Borf art. Tromt. Verhalen l'ltf De Be*l(e BIJ. A l i Onderwijsbegroting in de Tweede Kamer DEN HAAG (GPD) - De werkge legenheid in het onderwijs en de salarissen van de onderwijsge venden stonden centraal op de eerste dag van de behandeling van de onderwijsbegroting in de Tweede Kamer. De toenemende werkloosheid in het onderwijs stimuleerde de ka merleden tot het aandragen van een aantal suggesties om de erg ste pijn van dat probleem weg te nemen. Naast de bekende varianten, zoals het onlangs bekend gemaakte plan van Martin Konings om in het onderwijs een arbeidstijdver korting van tien procent door te kwamen ook een paar voorstellen op tafel. Me vrouw Janmaat-Abee (CDA) deed de suggestie om studenten die van de pedagogische acade mie komen en werkloos zijn, als „onderwijsassistent" op te ne men in een schoolteam. Afhan kelijk van het aantal vaste leer krachten op een basisschool, zou dan voor een aantal uren een on derwijsassistent aangetrokken kunnen worden. Mieke Andela-Bauer, de onder- ADVERTENTIE maar dan wel van een ANVC-contactlensspecialist Nieuwe Rijn 62 Leiden 071-124108 wijsspecialiste van de CDA-frac- tie in de Tweede Kamer, vroeg minister Van Kemenade of het mogelijk was om met de onder wijsorganisaties voor de eerst volgende onderwijsbegroting het overleg over de nieuwe sala risstructuur in het onderwijs af gerond te hebben. Met de door minister Van Kemena de voorgestelde rechtspositione le bezuinigingen had het CDA weinig moeite. Evenals de WD had de CD A-fractie nog de groot ste problemen met de voorge stelde afschaffing van de taaku- ren voor schoolpracticumdocen ten. Beide partijen stelden een amendement in het vooruitzicht om die maatregel, arbeidsplaatsen verloren gaan en 5 miljoen gulden verdiend wordt in 1982 tot 12 miljoen gulden in 1986, ongedaan te maken. Middenschool De manier waarop de regering de middenschool heeft opgeworpen als de enige onderwijssoort na de basisschool vindt de WD „schandelijk". Volgens Nel Gin jaar heeft de Tweede Kamer in 1974 afgesproken dat eerst de uitkomst van de experimenten afgewacht zou worden en dat er vervolgens in het midden van de jaren tachtig definitieve beslis singen genomen zouden worden DEN HAAG (AiNfj De Nederlandse Federatie van Onderwijsvakorga nisaties (NFO) acht de voorstellen van het Tweede-Kamerlid Martin Konings (PvdA) om onderwijsgevenden 10 procent van het werk en van het salaris in te laten leveren voor banen voor werklozen volkomen onaanvaardbaar. De ideeën van Konings heeft de grootste organistie van onderwijsgevenden in ons land gisteren in een reactie "zeer onge nuanceerd" genoemd. Konings kwam met zijn plan in een radioprogramma De NFO deelt diens zorg om de werkgelegenheid in het onderwijs. Zelf lanceerde ze al een sociaal plan. waarover binnenkort de onderhandelingen met minister Van Kemenade van onderwijs en wetenschappen beginnen. DEN HAAG (GPD) - De Tweede Kamer heeft gisteren met alge mene stemmen de huurverho gingen voor dit jaar van 6 en 4 procent aanvaard In grote fijnen komt het er op neer dat per 1 juli de huren van gesub sidieerde woningen met zes pro cent kunnen stijgen tenzij de wo ningen na 1972 zijn gebouwd. 4 en 6 procent huurverhoging Voor die nieuwere woningen mag de huurverhoging 4 procent zijn. Deze percentages gelden niet voor woningen waarvan de huidige huurprijs over het minimaal re delijke bedrag liggen Wat minimaal redelijk is, hangt af van de kwaliteit en ouderdom van de woning en wordt bere kend aan de hand van een pun tensysteem van het departement van volkshuisvesting ADVERTENTIE'. Ico Athibu bewijst u graag dat de keuken van uw keuze niet duurder hoeft te zijn dan uw beurs toelaat In onze showrooms staat de keuken die niet alleen past in uw nteneur, maar vooral ook in uw budget Smaakvolle en funktionele keukens overzichtelijk opgesteld. Kompleet met inbouwapparatuur en tegels voor vloer en wand. Ixxipt u vrijblijvend binnen en kijkt u rustig rond, onze adviseurs staan u graag ter zijde. Showrooms geopend: dinsdag t/m vnjdag 9 5 uur. donderdagavond 7 9 uur. zaterdag 9.30 1.30 uur of na afspraak ook 's avonds Hoge Rijndijk 25, 2313 KG Leiden Tel. 071-141741 i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 21