De 21Grandorama Opent In Leiden
eiharde keuken-koopjes!
Grote vragen bij
gemengd gehuwden
DONDERDAG 11 MAART, BELANGRIJK NIEUWS VOOR UW PORTEMONNEE:
Geen kerkgeld voor IKV
Bijbelvertaling kan minder 'mannelijk'
Berkhof niet
welkom in
Zuid-Afrika
KEUKENS BADKAMERS
Mët R.V.S. spoelbak en
afdruipgedeelte
Mèt Philips koelkast
Mèt gas kookplaat
1 rWBiïrnl
'Zwaar massief!
eiken: Romantiek
ind. apparatuur:
Keuken in
hout-kunststof
kombinatie
indusief apparatuur
Normaal minstens 5640-
Nu GRANDORAMAJS FEESTPRIJS
yfa Softline keuken
ind. apparatuur
Echt eiken
keuken
indusief apparatuur
'«siijji,
G RAN DO RAMA'S FEESTPRJJS
ff LAMELLEN
P KECJKEN
in licht eiken
inclusief apparatuur
TAVEB bouwbedrijf:
Verbouwingen Nieuwbouw
Keukenplaatsingen
Loodgieterswerk CV.
Schilderswerken
TAVEB GRANDORAMA
Echt eiken
landhuiskeuken
ind. apparatuur
Levendaal 79 (hoek Gerengracht, naast Vierman)
telefoon: 071 -124880 Leiden.
Geopend: di t/m zat 9 30-17 30. Koopavond op donderdag 19 00-21 00 u
Rapport projektgroep
Oecumenische catechese
Geestelijk leven
Een aantal kerken in ons land
heeft dan wel in 1971 onderlinge
afspraken gemaakt over het
pastoraat aan gemengd gehuw
den, de gemengd gehuwden zelf
hebben nog grote vragen bij
hun feitelijke positie binnen de
kerken. Juist deze vragen zou
den in een 'oecumenische cate
chese' centraal moeten staan.
Dat staat in een rapport dat de in
terkerkelijke projektgroep 'Oe
cumenische catechese voor ge
mengd gehuwden' heeft aange
boden aan de Raad van Kerken
en enkele lid-kerken.
De projectgroep 'Oecumenische
catechese' kwam in 1977 tot
stand op initiatief van de Raad
van Kerken. Niet alle kerken die
bij deze raad zijn aangesloten de
den eraan mee. Vijf gingen op de
uitnodiging van de raad in, te we
ten de Evangelisch-Lutherse
Kerk, de Gereformeerde Kerken
in Nederland, de Nederlandse
Hervormde Kerk, de Remon
strantse Broederschap en de
Rooms-Katholieke Kerk.
Onderzoel
De aanbevelingen in het nu aange
boden rapport zijn gebaseerd op
een 'verkennend onderzoek' bij
veertien catechesegroepen in de
provincie Utrecht. Uit dit onder
zoek bleek, dat de 'oecumeni
sche catechese' in feite maar een
kleine groep van kerkelijk ge
mengd gehuwden bereikt. Chris
tenen die kiezen voor andere re
latievormen dan het huwelijk, en
huwelijksparen waarvan een van
de partners niet-christelijk of
niet-gelovig is, komen in de cate
chesegroepen nauwelijks voor.
Ook de inhoud van de catechese
was opmerkelijk. Noch de cate
cheten, noch de deelnemers aan
de catechese hadden de 'leer van
de kerk' hoog op hun verlang
lijstje staan. Toch bleek, dat de
kerkleer vaak aan de orde komt.
De rapporteurs trekken hieruit
de conclusie, dat gemengd ge
huwden wel degelijk behoefte
hebben aan meer helderheid in
hun relatie tot de kerken. Dat
geldt ook voor meer praktische
kerkelijke zaken, zoals kerkkeu-
ze, deelneming aan de liturgie
van eikaars kerken, intercommu
nie (avondmaal-eucharistie),
doop en geloofsopvoeding van
de kinderen. De projectgroep
vindt het nodig, dat al deze on
derwerpen niet alleen in een 'oe
cumenische catechese' worden
besproken.
Door te zoeken naar 'oecumeni
sche kerkopbouw' zal de positie
van de kerkelijk gemengd ge
huwden kunnen verbeteren, en
dat is nodig. "Wanneer de kerken
zelf niet tot zichtbare eenheid in
staat zijn, worden de gemengd
gehuwden feitelijk overvraagd
als men hen beschouwt als voor
trekkers van de eenheid der ker
ken, of zelfs van de eenwording
van de wereld".
Andere opdracht
Tegelijk met de aanbieding van
haar rapport heeft de projekt
groep zich opgeheven. Wel vraagt
ze de kerken, een nieuwe commis
sie met een andere opdracht in
het leven te roepen. Deze zou een
'leerplan' moeten ontwikkelen
voor oecumenische catechese aan
gemengd gehuwden, waarbij re
kening wordt gehouden met de
resultaten van het onderzoek. De
kerken zouden moeten aangeven,
voor welke groep gemengd ge
huwden catechetisch materiaal
kan worden uitgewerkt.
Hierover kon de projectgroep het
onderling niet eens worden. De
vraag bleef namelijk op tafel lig
gen, of een catechetisch leerplan
zich moet richten op kerkelijk
gemengd gehuwden óf dat een
leerplan voor gemengd gehuw
den van wie een van de partners
niet-christelijk of niet-gelovig is
voorrang heeft.
Henk van Hout, algemeen secreta-
ris van de Sint Willibrordvereni-
ging, constateert in een bijdrage
bij het commissierapport, dat de
kerken de meeste aandacht blij
ven geven aan het interkerkelij
ke huwelijk, terwijl toch een niet
onbelangrijk deel van de ge
mengd gehuwden al lang niet
meer tot de kerkelijke invloeds
sfeer maar tot die van de onker
kelijkheid behoprt.
Over andere samenlevingsvormen
zegt Van Hout, dat deze, door de
houding van de kerken daar
tegenover, helemaal buiten ker
kelijk bereik dreigen te vallen.
Hij bepleit, dat de kerken meer
rekening houden met de ver
scheidenheid in kerk en samen
leving en voor verschillende
groepen eigen vormen van oecu
menische catechese gaan ont
wikkelen.
De vrouw van de lutherse pre
dikant in Zaandam, me
vrouw B Melin-Broumell,
voert in het evangelisch-lu-
therse blad ELK van deze
week een pleidooi voor een
nieuwe vertaling van de bij
bel waarin rekening wordt
gehouden met vrouwen.
Bijbelvertalingen blijven no
dig, schrijft mevrouw Melin.
"Steeds nieuwe ontdekkingen
van bijbelse bronnen en over
oude talen zorgen efuoor, dat
vertaalwerk een doorgaand
proces blijft. Maar als ik over
een nieuwe vertaling hoor, is
mijn eerste vraag als vrouw:
zal dit een inclusieve verta
ling zijn, dat wil zeggen: zal
er rekening worden gehouden
met vrouwen en zal het Woord
bevrijd worden uit eenzijdige
interpretaties u>aarin het
vrouwelijke deel van Gods
schepping zich niet kan vin
den?"
Wanneer mevrouw Melin het
woord 'man' in de bijbel leest,
weet zij echt wel, wat er ei
genlijk mee bedoeld wordt.
"En tochvanwege het le
ven in een wereld waar het
woord 'man' mannelijk bete
kent en niét man én vrouw,
waar het een aanduiding is
voor het zogenaamde sterke
en dominerende geslacht, heb
ik er soms moeite mee. Een ge
voel van nief-bevrijd zijn".
"Het Woord Gods is voor ieder
een bedoeld- Maar dit is in
een patriarchale cultuur ge
schreven, en de interpretaties
en vertalingen zijn in een
door de man gedomineerde
wereld gemaakt".
Zonder ontrouw te willen wor
den aan. de oorspronkelijke
Griekse of Hebreeuwse tekst,
pleit mevrouw Melin voor een
Nederlandse vertaling
"waarin Gods liefde en gena
de zich voor heel de schepping
weerspiegelen". "Waar man
én vrouw worden bedoeld,
moet er niet voor
lijk woord gekozen worden.
Er zijn woorden die wél ver
anderd kunnen worden en
toch de essentie van het
Woord niet veranderen".
Mevrouw Melin geeft er een
paar voorbeelden van Psalm
1 "Welzalig de man die niet
wandelt in de raad der god
delozere'Johannes 15 "Wie
n Mij blijft, gelijk ik in hem,
die draagt veel vrucht". Bei
de teksten zouden, volgens
haar. meer aanspreken als er
een 'inclusieve taal' werd ge
bruikt
"Het zal de bijbel tot een leven
diger Woord maken. Een
Woord voor ons allen".
Stakingen. Het bestuur van de
Stichting voor kerkelyk-sociale
Arbeid in Rotterdam heeft de
kerkeraden en gemeenteleden
van de hervormde, doopsgezinde
en remonstrantse gemeenten in
de Maasstad opgeroepen, 'niet af
te geven' op acties en stakingen
tegen de verlaging van het ziek-
tegeld. Zelf betuigt het stich-
tingsbestuur solidariteit met de
acties, "omdat bij regeringsmaat
regelen te weinig wordt uitge
gaan van mensen die er het
slachtoffer van worden".
"De offervaardigheid van deze
mensen neemt af. Zij zien, dat
enerzijds sociale voorzieningen
worden aangetast, omdat er
moet worden bezuinigd, terwijl
anderzijds zaken als het zwarte-
geldcircuit, de winsten van olie
maatschappijen en de tarieven
van medische specialisten met
de grootst mogelijke voorzichtig
heid worden aangepakt".
Het stichtingsbestuur is echter ook
kritisch. Het noemt de voorstel
ling van zaken zoals de vakbon
den die geven in sommige geval
len 'demagogisch'. "Terugkeer
naar de vette jjaren 60 is niet mo
gelijk. De nationale koek wordt
niet groter". "Het appel van de
vakbonden op materialistische
verlangens kan schadelijk zijn
voor de solidariteit met werklo
zen, gehandicapten, weduwen,
wezen, buitenlanders en mensen
in de Derde Wereld". Daarom
kan het stichtingsbestuur toch
begrip opbrengen voor Den Uyl
en Dales, als zij ernaar streven,
de belangen van al die i
die recht hebben op sociale be
scherming veilig te stellen.
Hervormde Kerk: beroepen tc
Hollandschcvcld G Korporaal
Krimpen aan de Lek. te Bode
graven M. Verduin Kampen, te
Zevenaar R. Beltman (laatstelijk
zendingspredikant) Oegstgeest;
aangenomen naar Soest L. J van
den Brom Blokzijl, bedankt voor
Schiedam E H. Wolbers Terneu-
zen. Gereformeerde Kerken: be
roepen te Garijp(Fr H. Rooze
Roosendaal. Gereformeerde Ge
meenten: bedankt voor Ouddorp
L. Blok NunspeeL
Het Franse bisschoppencollege
heeft geprotesteerd tegen het
voornemen van de Franse rege
ring om in het nïyaar abortus op
te nemen in het ziekenfondspak
ket.
De Zuidafrikaanse regering heeft
professor dr. H. Berkhof, voorzit
ter van de Raad van Kerken in
Nederland, een visum gewei
gerd. De Universiteit van Zuid-
Afrika (Unisa) had hem uitgeno
digd voor een aantal gastcolleges
en een rondreis langs blanke en
zwarte theologische instituten
door het hele land.
Het bezoek zou zijn van omstreeks
25 april tot begin juni. Het pro
gramma was al rond.
De Unisa is een 'schriftelijke uni
versiteit'. Zij verzorgt lessen
voor blanken en niet-blanken.
Doetinchemse kerkeraad stemt toe
Professor Berkhof is de laatste ja
ren al verscheidene keren toe
gang tot Zuid-Afrika geweigerd.
De kerkeraad van de gere
formeerde kerk in Doetin-
chem geeft als eerste in
Nededand de plaatselijke
kerkleden de vrijheid het
deel van hun kerkelijke
bijdrage dat is bestemd
voor het Interkerkelijk
Vredesberaad (IKV) in
mindering te brengen.
Een aantal gemeenteleden
heeft namelijk te kennen
gegeven, deze instantie op
geen enkele wijze, ook fi
nancieel niet, te willen
steunen.
De Doetinchemse kerkeraad heeft
daartoe besloten buiten mede
weten van de classis (regio) Zut-
phen, waaronder de gerefor
meerde kerk van Doetinchem
ressorteert.
Mevrouw J. Misdorp van het clas-
sisbestuur verklaarde, dit een
'zeer ongebruikelijke gang van
zaken' te vinden. "Als iedereen
die ergens tegen is de daarvoor
bestemde belasting niet betaalt,
dan blyven we nergens meer"
Zij acht het niet uitgesloten, dat
kerkleden in andere plaatsen het
i Doetinchem gaan
volgen.
De heer S. Kodde van de Doetin
chemse kerkeraad zei, dat het
hier niet gaat om een zaak van
'haat en nyd' ten opzichte van
het Interkerkelijk Vredesberaad.
"Het IKV ligt by een aantal ge
meenteleden nogal gevoelig.
Door allerlei uitspraken en leu
zen krygt deze organisatie een
politiek tintje. In onze kerk be
staat pluralisme. Dat wil zeggen,
dat ieder zyn eigen opvattingen
heeft en daarom vry is om zelf te
bepalen, of hy iets wel of niet wil
steunen".