c
"Dit succes is te gek"
lOuit
Het nut van
3D-televisie
Strijd tegen
verkrachter
RADIO
TV-rubriek
Aangrijpende tv-film
Hooggenoteerde zangeres Vanessa:
ZATERDAG S MAART 1982
HILVERSUM 1
VARA: 18.06 Dingen van de dag.
19.02 Het Metropole Orkest. 19.30
Zing zomaar simpel een melodie.
20.03 Blaastest. NOS: 20.30 Langs de
lijn, sport en muziek VARA 22.30-
24.00 Wachten op middernacht.
HILVERSUM II
TROS 18 00 Nws. 18.10 Coulissen
junior. OVERHEIDSVOORL.: 18.30
Nederland en de Derde Wereld.
TROS: 18.40 Voorzichtig breekbaar.
19.00 Het hemelse gerecht. (20.00
Nws.). EO: 20.45 Leer mij, O Heer,
uw lijden recht betrachten. 21.25
EO-Aktief. TELEAC 21.30 Micro-
electronica (13 her 22.00 Peuters
en kleuters (2). EO: 22.30 Nws. 22.40
Reflector. 23.00 Deze week. 23.25
Klass. klankjuwelen. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
HILVERSUM IV
AVRO: 20.00 Radio Kamerorkest.
21.45-23.00 Amerikaanse muziek
van deze tyd.
ZONDAG 7 MAART
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. NOS. 0.02
Metro's Midnight Music 1.02 Take it
easy. 2.02 De NOS-Nacht. VARA 702
Oeroude toververhalen. 7.20 Muziek
voor de zondagochtend. 8.05 Vroege
vogels. 9.30 Tony van Verre ontmoet
Carolus Verhulst. KRO 10.02 Eucha
ristieviering. 11.02 'n Zondags pak....
voor alledag. 12.02 Muzikaal ont
haal. 13.05 AVRO-Magazine. NOS
14.02 Langs de lijn, sport en muz.
17.55 Mededelingen. 18.05 Akkoord.
18.30 Hobbyscoop. KRO 19.02 Luis-
tersport. 20.03 Man en paard. 20.20
Bij de volgende toon is het... Jules de
Corte. 20.40 Nieuwe avonturen van
Anatol. TROS 21.02 Wehn the world
was young. NOS 23.02 Met het oog
op morgen.
HILVERSUM II
KRO 8.00 Nws. 8.10 Ter overweging.
8.17 Tussen de regels. 8.25 De Huts-
geklutste NOS 9.25 Waterstanden.
HUM. VERBOND. 9.30 Homose-
xualiteit in Nederland. IKON 10.00
Nws. 10.02 Uit Nazareth, nog wel.
10.12 Kerkdienst. 10.55 Wilde Gan
zen. 11.00 De andere wereld van zon
dagmorgen. NOS 12.00 NOS-
Wereldwijzer. 13.00 Nws. NOS-RVU
13.10 Rechtspraak in Nederland.
NOS 13.55. Programma voor buiten
landse werknemers. IKON ZvdK.
17.00 Kerkdienst. IKON 17.58 Wilde
Ganzen. 18.00 Nws. 18.10 Brood en
spelen. 18.30 Mensen. 18.45 Liturgie
en kerkmuz. NCRV 19.10 Zondag
avondzang. 19.45 Bidden met de
ogen open. NOS 20.00 Nws. NOS-
RVU 20.03 Het zal mijn tijd wel du
ren. 20.30 Overmorgen. 21.10 Gast-
collgge. O S. 21.40 Engels voor be
ginners. 21.55 Recht op.. NOS -RVU
22.10 rpotest en verzet. NOS 22.30
Nws. 22.40 De Taaishow. 23.55
HILVERSUM III
Ieder heel uur nws. AVRO 8 02 Ko
de boswachtershow. 8.30 AVRO's
Sportpanorama. 9.02 Juist op zon
dag. 10.02 Muziek Mozaiek. VARA
11.02 Het zondagse gezicht van de
VARA op drie. 13.02 Dubbellisjes.
TROS 14.02 De Europarade. 16."
Jazz. 20.03 Radio Thuisland. KRO
21.02 Demo. 23.02 Walhalla-
Symphonie.
HILVERSUM IV
NOS 8.00 Nws. 8.05 Vader Jacob,
kinderprogr. 9.00(S)Musica Religio-
sa. 10.00 (S) Van het Nederlands
Concertpodium. 11.00 (S) Fur Elise.
13.00 Nws. 13.05 (S) Opera-Matinee.
14.15 (S) Concerten op de zondag
middag. 16.00 (S) Musica Nova.
TROS 20.00 (S) Grammofoonmuz.
20.10 (S) Marco Bakker presenteert.
EC. 21.00 De Bijbel open. 22.00 3 X
M - Wereldwijd.
MAANDAG 8 MAART
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. TROS: 7.02
Een goede morgen met Harry van
Hoof (8.06 Aktua.) 9.03 Continu mu
ziek. 10.30 Te gast bij John Wood-
house en Herman Emmink. 11.03
Tunes van toen. 12.03 Nederlands fa
brikaat. 13.06 Aktua. 13.25 Raad een
lied....of niet. 14.03 Gerard de Vries
draait op verzoek. 16.02 Cafe chan-
tant. 16.30 De tien om kindershow.
17.02 Toeija toernee. 17.55 Mede-
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend-
gymn. 7.20 Het levende Woord. 7.30
Nws. 7.35 Hier en nu. 8.00 Nws. 8.11
Te Deum Laudamus. 8.30 Nws. 8.33
Hier en nu. 8.54 Moment. 9.00
NCRV's Scheepsradio. NOS: 9.05
Gymn. v.d. vrouw. 9.15 Werkbank.
9.24 Waterstanden. 9.30 Nws.
NCRV: 9.33 Plein Publiek (10.30
Nws.) 11.00 De wereld zingt Gods
lof. (11.30 Nws.) 12.00 Boer en tuin
der. OVERHEIDSVOORLICH
TING: 12.16 Bizascoop. NOS: 12.26
Meded. voor land- en tuinbouw
12 30 Nws. NCRV: 12 36 Hier en nu
12.54 Kunst- en vliegwerk. 13.00
Nws. 13.10 Kerk vandaag. 13.30
16.15 Daar waar de molens
16.30 Nws. 16.32 Het oude refrein.
17.00 Promenade. 17.30 Nws. 17.36
Hier en nu.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws AVRO: 7.02
Vol gas (7.30 AVRO's Radiojour
naal). 8.30 AVRO's Radiojournaal.
8.35 Bingo. 10.03 Arbeidsvitaminen.
11.03 Lichte muziek. 12.03 Hollands
Glorie. 13.56 Per Saldo. 14.03 Muziek
met Meta. 16.03 Toppop disco (17.30
AVRO's Radiojournaal). 17.56 Per
Saldo.
HILVERSUM IV
KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Aubade. 9.00
(S) Aan woorden voorbij.... 9.10 (S)
Laudate 10.00 (S) Op het tweede ge
hoor. 11.00 (S) Van hoog naar laag en
omgekeerd 12.00 (S) Blauwe maan
dag (13.00 Nws.) 14.00 (S) Radio Fil
harmonisch Orkest met'viool: Klass.
en moderne muz. 15.30 (S) Uit
heems. 16.00-17 00 (S) Koliage van
alledaags en zeldzaam.
Radio - tv
HILVERSUM (GPD) - De Amerikaanse tv-film 'Mrs. R.'s daughter', die
de TROS zondagavond de kijkers op het eerste net voorschotelt, is
gebaseerd op een ware gebeurtenis. Omdat het bovendien gaat over de
gevolgen van een verkrachting en het verhaal ook nog uiterst realis
tisch werd vastgelegd, is er sprake van een aangrijpend resultaat.
Centraal in het verhaal staat niet de verkrachting zelf, maar de verbeten
strijd die de moeder van het slachtoffer voert om de dader te laten
boeten. Een strijd die wordt ingegeven door de niet al te actieve hou
ding van het justitiële apparaat. Nu zit het bij de behandeling van de
zaak ook niet erg mee. De bewijsvoering is lastig. Het slachtoffer is
vrijwillig bij haar verkrachter in de auto gestapt en er zijn bovendien
geen getuigen.
De film laat vooral de pijnlijke ogenblikken in de rechtszaal zien. Het
slachtoffer wordt daar opnieuw zwaar op de proef gesteld bij de onder
vraging. Zij wordt gedwongen tot in de details te praten over de gebeur
tenis. Omdat dat bovendien allemaal in het openbaar gebeurt, levert
dat een niet te onderschatten vernedering op. Tot overmaat van ramp
belandt die rechtszaak in eerste instantie ook nog op een vrijwel dood
spoor.
De al geruime tijd popelende moeder neemt dan het heft in eigen hand.
Zij slaat suggesties om de zaak te laten rusten in de wind en voert de
strijd verder in haar eentje. De rol van de moeder wordt vertolkt door
Cloris Leachman, die in de Verenigde Staten voor een van de betere
actrices doorgaat.
Bij de TROS houdt men er rekening mee dat deze film emoties kan los
maken bij kijkers met soortgelijke ervaringen. Hulpverleners van de
Stichting Correlatie zijn daarom op de hoogte gebracht van de uitzen
ding. Wie na afloop wil praten over het onderwerp, kan bellen naar de
TROS, die dan zal doorverwijzen naar de stichting (zondag, Ned. 1,
22.00 uur).
DEN HAAG (GPD) -
'Wacht u voor de hond'.
Dergelijke bordjes zie je
wel meer. Meestal blijkt
het bordje indrukwekken
der dan het dier. De joekel
van een hond echter, die
wild aan de ketting ruk
kend de tuin van Vanessa
bewaakt, doetje toch even
twijfelen of je wel
werkelijk zo graag een in
terview wilt doen met de
ze zangeres. Heel even
slechts. Sinds Vanessa
met haar single 'Upside
down' halverwege de top
tien staat, spelen zich wil
de taferelen rond haar af.
Het publiek in de disco
theken raakt vaak zo bui
ten zinnen dat nu contrac
tueel geregeld is dat bij
elk optreden acht mannen
aanwezig dienen te zijn
om te voorkomen dat dat
opdringerige publiek
Vanessa eventueel plat
walst.
Vanessa ziet er beduidend minder
angstaanjagend uit dan de hond
die over haar veiligheid waakt.
Maar wel anders dan het beeld
dat je van haar krijgt na het zien
van foto's voor promotie die tot
doel hebben een stem te verko
pen met behulp van vrouwelijk
schoon. Zeer zeker mooi, maar
niet zo in het oog springend. Een
spontaan meisje ook dat er tij
dens het gesprek blijk van geeft
over een sterke eigen wil te be
schikken.
Over haar privé-leven is dank zij
een deel van de weekbladpers
vrij veel bekend. Ze is eerder ge
trouwd geweest met een man die
tijdens hun verblijf van acht
maanden in Amerika van haar
verlangde dat zij als call-girl de
kost zou gaan verdienen. Wat zij
ADVERTENTIE
HYPOTHEEKRENTE
Rentedaling
RPS Hypotheken
van 11.6% naar
Rente voor 5 jaar vast.
Werkelijke jaarrente 11.71%.
Wilt u meer weten over een
RPS hypotheek, bel dan
(020) 591 80 11 of haal de
folder op het postkantoor
postgiro
Vfv rijkspostspaarbank
Vanessa: blij met succes.
weigerde. Verder verzwijgt Van
essa niet dat die man haar zo mis
handelde dat zij geen kinderen
meer kan krijgen. Daarom adop
teerde zij een Colombiaans meis
je. Informatie waarvan je zou
verwachten dat iemand die lie
ver voor zich houdt. Waarom ver
strekt zij deze gegevens aan bla
den die dergelijk nieuws breed
uitmeten?
Laconiek haalt zij haar schouders
op en verklaart dat die journalis
ten er anders ook wel achter ko
men. Vanessa: „Er zijn altijd wel
mensen die het namens jou wil
len vertellen. Vroegere kennis
sen die de kranten opbellen om
zulke zaken aan de grote klok te
hangen. Even bellen om te zeg
gen dat ik niet 23 jaar ben maar
27. En wist je al dat dit haar twee
de huwelijk is. En die eerste
man, nou nou nou... Ik begrijp
niet best waarom mensen derge
lijke dingen over je willen vertel
len, maar als het dan toch be
kend moet worden, dan vertel ik
het liever zelf. Beter hele dan hal
ve waarheden in de krant. Zo
heb ik er tenminste zelf nog een
beetje greep op. Want niets blijft
geheim als je eenmaal bekend
bent. Je blijft altijd vijanden
houden. Zeker' wanneer het je
voor de wind gaat".
Fotomodel
„Ik heb een heel goed gezinsleven.
Ik ben erg gelukkig met mijn
huidige echtgenoot en met mijn
kinderen. Ik neb met alleen een
dochter geadopteerd maar zorg
ook voor mijn nichtje die na het
overlijden van haar moeder, een
zuster van mij, door haar vader
niet langer werd gewaardeerd.
Met z'n vieren zijn we heel geluk
kig. Daarom trek ik mij ook wei-
i die het mij
blijkbaar niet gunnen. Eenmaal
thuws interesseert het mij niets
meer. Mij krijgen ze er niet on
der. Big smile, weet je wel".
„Ik zie liever de leuke kanten van
het succes. Wat er nu allemaal
gebeurt, is toch helemaal te gek.
Elke dag opnieuw. Misschien ko
men er over een tijdje wel weer
rottere dingen maar daar denk ik
nu niet over na. Ik heb nu een
jaar echt succes. Het begon met
het nummer 'In the heat of the
night'. Dat werd een kleine hit,
maar wel groot geschreven. Veel
bladen vonden mijn uiterlijk
blijkbaar interessant genoeg om
er de covers mee te sieren. Ik
vind dat niet bezwaarlijk. Ik vind
het leuk om op de omslag van
een tijdschrift te staan. Waarom
ook niet? En wat precies de re
den is waarom ze dat doen weet
ik niet zeker, maar in elk geval
niet omdat ik er zo beroerd uit
„Iets anders wat men zich afvroeg
is of een fotomodel, wat ik was,
nu ook werkelijk zingen kan.
Wat je met die andere dames-
groepen ook hebt. Je hebt een
aardig nummer, je zoekt er een
leuke meid bij en de kassa rin
kelt. In het programma Top Pop
heb ik daarom live mijn nummer
gezongen. Ik geloof dat ik de eer
ste zangeres ben die in dat pro
gramma niet heeft staan playbac
ken. Ergens vond ik het niet leuk
om te doen. Als je voor het eerst
tv doet, ben je toch nerveus. Dan
is het geen makkelijke opgave
om het direct live te doen Je
moet goed opletten welke came
ra je in beeld heeft. Aan- en uit-
floepende rode lampjes. Sta ik er
wel goed voor. Blijven glimla
chen en toch proberen zo goed
mogelijk te zingen. In een studio
kun je een nummer net zo vaak
overdoen tot het goed is. En dan
moet je het plotseling onder heel
andere omstandigheden in één
keer goed doen. Dan zit er altijd
wel een vals nootje tussen. Maar
ik heb ze laten horen dat ik kan
zingen en daar ging het om".
„Voordat ik zangeres werd, ben ik
twee jaar fotomodel geweest. Bij
Conine Rotschaefer in Amster
dam. Die ook de missverkiezin
gen organiseert. Nee, daar zou ik
nooit aan mee willen doen. Met
een bordje het toneel op. Ik ben
nummer die en die en dit zijn
mijn maten. Mijn tanden zijn
echt en de rest ook. Nee, daar
houd ik niet van. Als een ander
het wil doen, vind ik dat prima,
maar ik niet. Ik ben al uitgeko
zen door mijn man en dat is voor
mij voldoende".
Karakter
„Voordat ik fotomodel werd, ben
ik gouvernante geweest op de
Noorse ambassade. Dat deed ik
in de wintermaanden en zomers
stond ik dan in de zaak van mijn
ouders op Kijkduin. Het is eigen
lijk puur toeval dat ik zangeres
ben geworden. De vroegere ma
nager van Sandra en Andres was
bij ons hier op een feestje en
hoorde mij met een plaat meezin
gen. Het leek hem ontzettend
leuk om met mij eens de studio
in te duiken. Nu wist ik wel dat
ik best aardig toon kan houden,
maar dat betekent toch nog niet
dat je kunt zingen. In de studio
bleek het heel best te gaan. Op de
radio werd het heel behoorlijk
gedraaid. Waarschijnlijk ook
weer omdat het hoesje aansprak.
De discjockeys maakten er in elk
geval vaak opmerkingen over
voor de radio. En dat vind ik ook
niet erg".
„Ik vind het leuk om de omslag
van een blad te halen. Ik denk
ook dat iedere vrouw dat leuk
zou vinden. Je wilt er toch goed
uitzien. Als een vrouw 's avonds
naar een feestje gaat, besteedt zij
toch extra aandacht aan haar ui
terlijk. Ze gaat even langs de
kapper. Iedere vrouw probeert er
toch zo voordelig mogelijk uit te
zien. Zeker wanneer je weet dat
er een fotograaf komt. Als ik ge
woon thuis ben loop ik lekker in
een trainingspak met mijn haar
in een staartje. Of in een spijker
broek. Lekker. Ik verander ook
constant mijn uiterlijk. Mijn haar
zit nu weer heel anders dan een
paar weken geleden. Eigenlijk is
dat niet goed Het schijnt dat je
als artiest een vast gezicht moet
hebben. De mensen moeten je
kunnen uittekenen".
„Dat stukje herkenning. Ik houd
daar niet van. Laat ik dan maar
een uitschieter zijn. Ja toch"' De
platenmaatschappij verlangt dat
ook niet van mij. Wat ze ook niet
moeten proberen want ik zou dat
mooi vertikken. Ik heb een eigen
karakter en persoonlijkheid Ik
bepaal zelf wat ik aantrek of hoe
mijn haar gekapt is. Misschien
klinkt dat kapsonesachtig maar
daar kan ik dan ook niets aan
doen. Mijn sterrenbeeld is leeuw
en dat zijn mensen met een eigen
willetje. Het werk van zangeres
brengt al genoeg verplichtingen
met zich mee. Ik wil mij niet la
ten leven. Gelukkig ben ik ook
niet afhankelijk van het zange-
res-zyn, omdat mijn man vol
doende verdient. Maar ook al
was dat niet zo, dan nog zou ik
het vertikken"
PIETER GROENENWOLD
Sommige onderdelen van het
experimentele 3 D-program-
ma van de NOS op zondag
avond werkten verbluffend
goed. andere een stuk min
der. De plumeau, die een me
ter de kamer in kwam en daar
toen stof uitbraakte, moet
voor menige spic-and-span
huisvrouw een ware ver
schrikking zijn geweest Die
uitschuifbare plank kwam
ook heel ver de kamer in, de
rook die de kamer in werd ge
blazen moet in den lande veel
psychisch bepaald gekuch
hebben opgeroepen, en die
beeldbuisgrote ballon, die de
kamer in werd geblazen, leek
ook grijpbaar te zijn.
Andere onderdelen vielen wat
minder uit de normale 2 D-
toon: de dolfijnen, de slip
pende auto's, de schaatsers
(hoewel die ene vallende toch
suggestief op je af kwam zei-
fep) en de Concorde. Ook on-
te wereldkampioen gooche
len kwam driedimensionaal
niet bijzonder uit de verf, ter
wijl ik me kunststukjes kan
voorstellen die wel veel effect
met 3 D zouden hebben ge
had, - een jongleur bijvoor
beeld, of trapezewerkers, die
aan en af komen zweven.
De geslaagde onderdelen wa
ren overgenomen van de
NDR, de Duitse televisie, die
zich al in augustus vorig jaar
bij Philips in Eindhoven ver
voegde. waar ze blijkbaar al
langer met 3 D ex penmente-
ïn de nabespreking ai terecht
opmerkte: het verschil tus
sen zwart wit en kleurentele
visie is veel groter, dan tus
sen kleurentelevisie en 3 D-
televisie.
Treinen
Alle andere programma's wa
ren deze week in 2 D, waaron
der ook het KRO-programma
„Er gingen 93 treinen", gere
gisseerd door Simon van
Adelberg Ik had een identifi-
catieprobleem met dit pro
gramma. Elke dinsdag reed
er een trein van Westerbork
naar de vernietigingskampen
Auschwitz en Sobidor in Po
len. 93 treinen in totaal, die
veel familieleden voorgoed
wegvoerden uit het leven van
Simon van Dijk. De film, of
documentaire, liet ons meele
ven met de speurtocht van
Simon van Dijk naar het
verleden van die verdwenen
familieleden en hun voorou
ders. Al in 1800 of daarom
trent bleek er een Simon van
Dijk als voorouder te be
staan, en Maxim Hamel zei,
dat zijn geschiedenis hier ei
genlijk begon. Maxim Hamel,
dacht ik? Nooit geweten dat
dat zijn auteursnaam was. Al
tijd gedacht dat hij eigenlijk
Maxim Adolf Hamel heette!
Nooit vreemd van opgekeken
dat hij die tweede voornaam
heeft laten vallen, toen hy in
1951 als 23-jarige acteur de
buteerde in „Een engeltje
ren aan in overeenkomstige
Duitse fabrieken. De NDR
was de lokomotief, de NOS
haakte zijn wagen daaraan
vast, - zo moeten we het onge
veer zien. En die minder
overtuigende gedeelten (het
popconcert had ik nog verge
ten, evenals het mooiste on
derdeel, het hologram, dat
weer door de Duitsers was
gemaakt) waren door de NOS
gefabriceerd.
Nu kun je drie dingen zeggen.
Ten eerste: dat was een alle
machtig aardig experiment,
zoiets hebben we nooit eer
der op de televisie gezieh, het
praktisch nut is waarschijn
lijk niet groot, maar dat geldt
ook voor „Met de muziek
mee", en „Beentje over bij de
buren". Ten tweede: die din
gen die de NDR liet zien wa
ren wel aardig, maar wat de
NOS vertoonde miste alle
diepte en was daarom knud
de. En ten derde: de Duitsers
lieten zien wat voor frappan
te kunstjes je kunt uithalen
met 3 D en een rood-groen
brilletje, en de NOS heeft
daarna uitgeprobeerd welk
praktisch nut 3 D voor de te
levisiekijker zou kunnen
hebben. In het Journaal (de
Concorde), bij sportreporta-
ges (het schaatsen), bij top-
popprogramma's, bij dieren-
programma's (de dolfijnen),
of bij thrillers (slippende au
to's die op je af komen). Het
nuttig 3 D-effekt blijkt dan
vrij klein te zijn. Je ziet dan
weliswaar dat de ene zanger
voor het drumstel, en de an
dere musicus achter het
drumstel staat, maar dat ster
ke vermoeden hebben we al
dertig jaar lang gehad, en we
hebben ons door de 2 D-tele-
visie nooit laten wijsmaken
dat het anders was. De auto
matische corrector in onze
hersenen heeft het 2 D-effekt
altijd zonder mankeren
rechtgebreid tot het 3 D-ef
fekt dat we in de vrije natuur
hebben leren kennen.
Het nut van de NDR-bydrage
aan het programma was dus
dat werd aangetoond dat je
de dingen soms op frappant
driedimensionale wijze kunt
zien, en het nut van het NOS-
aandeel was, dat je eruit be
greep dat 3 D voor de norma
le doorsneeprogramma's
geen groot winstpunt is dat
koste wat kost moet worden
nagejaagd. Zoals Aart Gisolf
van niets". Maar nu blijkt hij
Simon van Dijk te heten!
Niet langer de broer van Ju
les Hamel, maar de broer van
Ko van Dijk! (ik raakte steeds
meer in de war, zoals u
merkt).
De begeleidende teksten in de
omroepbladen gaven geluk
kig opheldering. Wat we te
zien kregen was eigenlijk het
verhaal van regisseur Simon
van Adelberg, die twintig jaar
geleden een speurtocht be
gon naar zijn weggevoerde
familieleden. Alleen had hij
Van Adelberg vervangen
door Van Dijk „Een vrij alge
mene naam, in joodse krin
gen, maar ook in met-joodse
kringen".
Dat zal best waar zijn Maar ik
denk ook bij Van Adelberg,
net als bij Van Dijk, alle rich
tingen uit, dus als dat de be
doeling was had hij zijn eigen
naam beter kunnen handha
ven. Want het resultaat was
nu, dat ik bij Maxim Hamel
(nu eenmaal een van onze be
kendste acteurs) voortdu
rend dacht: hij zegt dat hij Si
mon van Dijk heet, hij speelt
echter Simon van Adelberg,
en hij is in feite Maxim Ha
mel. Als de mogelijkheid tot
identificatie met deze vertel
ler daardoor al met afgesne
den werd, dan werd ze toch
minstens erg bemoeilijkt
Maar mischien was dat de be
doeling, misschien wilde Si
mon van Adelberg met opzet
een afstandelijk relaas, met
als ondertoon: dit is nu toe
vallig mijn familie overko
men, maar het had evengoed
de familie Van Dijk kunnen
overkomen. Iedereen had het
kunnen overkomen!
Maar dat is met zo. Mijn vader
had opgepakt kunnen wor
den wegens illegaal werk en
het verbergen van joden,
mijn moeder had daar even
tueel ook nog voor opgepakt
kunnen worden, maar mijn
broertje en ik en mijn zusje
zouden dan heus met naar
Auschwitz zijn vervoerd,
want wij zijn allemaal erg
arisch, vrees ik. Wy zijn de
Van Dijks van de niet-joodse
tak. Die naamsverwisselin
gen tussen Maxim Hamel, Si
mon van Dijk en Simon van
Adelberg werkten daarom
nogal frustrerend, en ik be
treurde dat, omdat er sprake
was van een goed. door
wrocht en met liefde ge
maakt werkstuk.
Violiste mag
spelen
UTRECHT (ANP) - De zwan-
gere Japanse violiste Mifune
Tsuji mag van de president
van de rechtbank in Utrecht
op 16 maart in het Amster
damse Concertgebouw optre
den. Mr. Van Dyk bepaalde
dat gisteren in een kort ge
ding dat de violiste had aan
gespannen tegen haar im-
pressano J. Wolf
Deze meende dat het vioolspel
van de Japanse tijdens haar
zwangerschap minder was
geworden. Vooral met het
oog op het financiële nsico
durfde hij daarom dat optre
den niet aan.
ADVERTENTIE
n
9 Film, 20 00 oor Kapetzaai Arta voor
oen attoot (Fii.p Ba*on)
10 Kinderfilm, 14 30 uur, KapaUaai Te-
10 Concert 20 15 uur. KapeU&al Mar
leen Roe**» -**. E<*h lee*es
gitaar Joop Koet gruar
11 Lenng. 20 15 w KapeUaai Me.co
Guatemala (George I I To*h)
12 Concert 20 15 uu' Stadagehoor
zaai Resrdentie Orkest o I v H»i
Cloris Leachmann en Season Humbley als moeder en dochter in Mr. R's
daughter.
door
Nico Scheepmaker