Voorrang voor fiets en dorp
Toneelgroep Sater speelt
te veel de werkelijkheid
Hoofdrol voor Pieterskerk
eidse
agenda
Veevoederbedrijf naar Roomburg
C
Verkiezingsprogramma PPR:
In vijftien
jaar honderd
kunstwerken
vermist
The Dance uit
New York: één
monotoon geluid
Pianospel van
William Black
is schitterend
Stoeien met
de literatuur
op het toneel
LEIDEN/DEN HAAG - Het vee-
voederbedryf Schrama aan de
Rijndyk kan beter verplaatst
worden naar Roomburg. Alles
bij elkaar is dat voor de overheid
ook financieel aantrekkelijker.
Dat zei wethouder Waal gister
morgen in het provinciehuis in
Den Haag.
Een commissie uit Gedeputeerde
Staten boog zich over de bezwa
ren die zijn ingebracht tegen het
plan voor de Stevenshofpolder.
De wethouder was het met het
bedrijf eens, dat er snel duide
lijkheid moet komen en drong
aan op een spoedige beslissing
van de provincie.
Schrama had ook op spoed aange
drongen. "De sfeer op het bedrijf
Stad en rand
ZATERDAG 6 MAART 1982
down door de onzekerheid. We
kunnen geen jaren wachten op
verplaatsing". Waal zei dat de ge
meente met het bedrijf overleg
zal hebben over vestiging aan het
Rijn-Schiekanaal op het toekom
stige bedrijfsterrein in Room
burg.
Waal baseerde zijn uitspraak over
de financiële kant van de ver
plaatsing op een zojuist versche
nen rapport van een onafhanke
lijk onderzoeksbureau. Het rap
port zelf kon volgens de wethou
der beter vertrouwelijk blijven,
maar de conclusie wilde hij wel
aan de openbaarheid prijsgeven:
verplaatsen is goedkoper dan
handhaven.
Handhaven van het bedrijf op zijn
huidige plaats zou betekenen dat
er in de Stevenshofpolder ten
minste 125 woningen minder ge
bouwd kunnen worden dan de
gemeente voor ogen staat. Dat
zou het plan aanzienlijk duurder
maken.
Waal onderstreepte het belang van
het bedrijf voor de werkgelegen
heid in Leiden. "Op dat punt zijn
Rijksweg 11
De 'burenruzie' tussen de bestuur
ders van Wassenaar en Leiden
leek hoog op te lopen. De Wasse-
naarse wethouder Van Dingstee
(CDA) zei "hogelijk verbaasd en
ontstemd te zijn" over het feit
dat in het plan voor de Stevens
hof onvoldoende ruimte was ge
reserveerd voor de aanleg van
rijksweg 11-west als autosnel-
"Het is ongehoord en onbehoor
lijk, om zo met buurgemeenten
om te gaan. Het is droevig dat het
overleg met Leiden op deze ma
nier tot stand moet komen", al
dus Van Dingstee. Hij wees op
het standpunt van de minister en
op de afspraken die in het verle
den met Leiden gemaakt zijn
over het tracé van deze weg.
De Leidse wethouder Waal (PvdA)
noemde drie methoden voor de
provincie ohi het bezwaar van
Wassenaar af te wijzen: De aan
leg van de weg valt buiten de
planperiode van tien jaar. De
weg is in het belang van Wasse
naar en het tracé kan daarom be
ter opschuiven naar het zuiden
(grondgebied van de gemeente
Wassenaar). De weg kan aange
legd worden als autoweg met ge
lijkvloerse kruisingen.
Waal wees met name op het finan
ciële belang voor de gemeente
Leiden. De snelweg zou - net als
het veevoederbedrijf - ten koste
gaan van het aantal te bouwen
woningen. Het plan zou daar
door te duur worden. "Dat zou
de discussie over wel of niet bou
wen weer oproepen. Door de
snelweg wordt het hele plan in
de waagschaal gesteld".
LEIDERDORP De PPR in Leiderdorp wil de verleende
en nog te verlenen subsidies kritisch bekijken. Vooral bij
de subsidies aan sportverenigingen kan dat tot vermin
dering leiden. De belastingen mogen niet meer stijgen
dan met het toegstane percentage. Verder wil de PPR
nog meer bezuinigen op het onderhoud van de plantsoe
nen.
Dit zijn enkele punten uit de finan
ciële paragraaf van het PPR-ver-
kiezingsprogramma dat op 10
maart in de 'Muzenhof tijdens
een algemene ledenvergadering
wordt vastgesteld. De PPR en de
PSP gaan - als de leden het goed
keuren - samen de verkiezingen
in. Dan zal er ook één lijst wor
den gemaakt met zogenaamde
"kernpunten". Die kernpunten-
lijst wordt samengesteld uit de
beide programma's.
In het programma van de PPR
staan veel wensen voor de ko
mende vier jaar. Zoals in het
hoofdstuk verkeer en vervoer,
waarin vooral veel aandacht
wordt besteed aan de zwakkere
verkeersdeelnemers, de fietsers
en de voetgangers. Voor die
groepen zijn dan ook meeste
voorgestelde maatregelen be
doeld. De PPR vindt bijvoor
beeld dat er meer speciale fiets
stroken of vrijliggende fietspa
den moeten komen. Ook moeten
de verkeerslichten in Leiderdorp
worden afgesteld op de zwakke
re verkeersdeelnemers. Concrete
maatregelen die de PPR voor
stelt zyn: het weren van het
sluipverkeer op de Voorhofweg
(zodat voetgangers veiliger kun
nen oversteken) en een snelle op
lossing van de verkeersafwikke
ling in de Meidoornstraat en de
Berkenkade. Ook zou er een vrije
busbaan moeten komen op de
Engelendaal, waar ook de hulp
diensten gebruik van kunnen
maken. Op die manier wordt ook
snelweg wegge-
Het oude dorp moet zoveel moge
lijk gehandhaafd blijven. Het
aantasten van karakteristieke de
len (Kerklaantje en Kerkplein)
moet worden voorkomen. Ook
vindt de PPR dat er een busver
binding tot stand moet worden
gebracht tussen het "oude en
nieuwe Leiderdorp". Gedacht
wordt aan een minibus, die op*
korte termijn in gebruik moet
worden genomen.
Woningbouw mag alleen worden
gepleegd voor de eigen inwoners
of voor mensen die economisch
of sociaal aan Leiderdorp zijn ge
bonden. De nadruk moet liggen
op de woningbouw voor één- en
tweepersoonshuishoudens, on
volledige gezinnen en buiten
landse werknemers. Voorkomen
moet worden dat teveel panden
leeg staan.
Bij nieuwbouw van woningen zal
vooral gelet moeten worden op
het energieverbruik. De gemeen
te zal goede voorlichting moeten
geven over energiebesparing in
huizen. Ook zullen er plannen
moeten komen voor alternatieve
energiebronnen, zoals windmo
lens, zonnepanelen en biogas.
Kernenergie is voor de PPR
evenals kernwapens onaan
vaardbaar.
Het Kerklaantje in Leiderdorp met links de kerk. De PPR vindt dat aantasting van deze karakteristieke delen
'Jan Leiderdorp moeten worden voorkomen.
LEIDEN - Volgens wethouder
Schoute worden er inder
daad zo'n honderd kunstwer
ken, die zijn uitgeleend door
het museum De Lakenhal,
vermist. "Maar dat is gere
kend over vijftien jaar en dus
helemaal niet opzienbarend.
Dit jaar zijn er slechts acht
zoek; die kunnen bovendien
nog boven water komen".
Gistermiddag had wethouder
Schoute een gesprek met een
aantal vertegenwoordigers
van de Bond van Beeldende
Kunstenaars. Het gerucht dat
er honderd tot honderdvijftig
schilderijen zijn vermist,
werd tijdens het onderhoud
volgens Schoute op bevredi
gende wijze besproken.
"De mensen die beweren dat
we er zoveel in één keer kwijt
zijn geraakt hebben het bij
het foute eind.
De nieuwste produktie van Sater heet "De werken en de dagen"
van de auteur Michel Vinaver. Daarin worden de schijnwerpers
gericht op het alledaagse leven van een willekeurige kantooraf
deling.
Het publiek is als het ware via een geheime camera getuige van dit
stukje werkelijkheid uit het dagelijkse leven. Het is allemaal
"net echt"; en dat is als compliment, maar zeker ook als belang
rijkste punt van kritiek bedoeld. In de regie is gekozen voor een
spelopvatting, die zo natuurlijk mogelijk moet overkomen.
Gisteravond in het LAK-theater bleek, dat de drie actrices en de
twee acteurs, op het als kantoorruimte ingerichte toneel, deze
opvatting konden waarmaken. Vandaar het compliment. Dat
geldt voor Rose Thesing als Anne, voor Barbara Gozens als
Klaasje en voor Marie-Louise Stheins als Yvet.
Door een toegewijde degelijkheid probeert Anne haar positie in
het bedrijf te verdedigen; Klaasje via het vakbondslidmaat
schap en Yvet zoekt het in de relationele sfeer met haar supe
rieuren. Jan van Eijndthoven lukt het om de hangerige en verve
lende chef, Meneer Jonker, gestalte te geven. Hans Ligtvoet ten
slotte speelt de getrouwe technische Guillermo, die al jarenlang
in trouwe dienst is van de firma Koster, een vanouds bekende
koffiemolenfabrikant.
Door fusie, automatisering en dergelijke wordt de betrokken afde
ling met opheffing bedreigd. Naast alle persoonlijke problemen
geeft dat natuurlijk de nodige spanningen. Door flarden van
conversaties in negen scènes komt het publiek daar in de loop
van de (iets te lange) voorstelling achter.
Volgens een citaat in het programmaboekje is de auteur Michel
Vinaver niet uit op realisme. Zoals gezegd, lijkt Sater dat in zijn
interpretatie wel.
Je kunt deze produktie (hoe degelijk ook in de eenmaal gekozen
opvatting uitgevoerd) niet "een experiment met een ongebrui
kelijke vorm en stijl" noemen; daarin gaat het programmaboek
je te ver. Dit toneelstuk is "net echt" - theater zou echter meer
moeten bieden, wat dat "meer" ook moge zijn.
WIJNAND ZEILSTRA
LEIDEN - Voor de tweede
maal brengt het BEWTH de
Leidse Pieterskerk tot leven.
Ongeveer vijf jaar geleden
gaf BEWTH het publiek voor
de eerste maal de kans de
kerk te ontdekken. De hele
maand maart wordt die kans
opnieuw geboden. De eerste
voorstelling was gisteravond.
De letters BEWTH staan voor
Bewegingstheater. Maar
waar bewcgingsgroepen ge
woonlijk eigen lichaamsbe
wegingen gebruiken als mid
del om zich uit te drukken,
heeft bij BEWTH de bewe
ging betrekking op de ruim
te. De spelers doen wel van
alles, maar helemaal in dienst
van de ruimte. De Pieters
kerk speelt de enige hoofdrol
in het stuk, de bijrollen heb
ben alleen tot doel verschil
lende aspecten van het ka
rakter van die hoofdrol te la
ten uitkomen.
Voor het BEWTH moet de
speelomgeving van zichzelf
karakter hebben. Suggesties
daarover worden tijdens de
voorstelling gegeven, maar
niet meer dan dat. BEWTH
stimuleert vooral de verbeel
dingskracht van de toeschou
wers. Terwijl de dode steen
weer gaat ademen, kunnen
de honderden jaren, die op de
Pieterskerk een stempel heb
ben gedrukt, aan je voorbij
trekken.
Het zou flauw zijn de inhoud
van de voorstelling te vertel
len, want juist het onver
wachte bepaalt de spanning
van het optreden.
Dit keer zijn het vooral de ge
luiden van de kerk die wor
den onderzocht. Soms klinkt
van verschillende kanten
muziek. Mjgestueuze kla
roenstoten en orgelklanken
die tegen de stenen beuken,
maar ook een ijle fluittoon,
die hoog tussen de pilaren
blijft hangen. Ook de vloer
wordt afgetast. Zware ballen
laten horen hoe elke tegel een
eigen geluid voortbrengt.
Niet alleen de oren krijgen de
kans het gebouw te beleven.
Soms wordt alleen de uitge
kiende belichting gebruikt;
schaduwen en lichtstrepen
bieden kansen genoeg de le
ge plekken zelf in te vullen.
Op onverwachte tijden en
plaatsen duiken soms spelers
op en brengen een tafereeltje.
Ze dwingen je je zintuigen
constant gescherpt te hou
den, want elk moment kan er
ergens iets gebeuren. Zoveel
gebeurt er uiteindelijk niet
en toch werkt de suggestie zo
sterk, at ik bij de wandeling
naar huis verbaasd was dat er
onderweg geen vreemde din
gen gebeurden. Het BEWTH
speelt nog tot en met 30
maart in de Pieterskerk, da
gelijks om 19.30 en 21.45 uur.
ARIEJAN KORTEWEG
LEIDEN - Na de meidenpop
van de uit New York afkom
stige The Bloods' was het
gisteravond andermaal een
uit de wolkenkrabberstad af
komstige band The Dance,
die voet zette op het podium
van het Leids Vrijetijdscen
trum. Volgens het informa
tieblad van 'het Leidse Para-
diso' maakt The Dance "neo-
funk met afro-invloeden".
Voor de mensen die niet zo
thuis zijn in het vakjargon
van de popmuziek (dat zo
langzamerhand absurde
doch komische vormen be
gint aan te nemen): de mu
ziek van The Dance heeft
veel weg van die van The Tal
king Heads.
En daarmee belanden we dan
meteen in de lange reeks van
bezwaarschriften die ik tegen
het optreden van het New
Yorkse kwartet wil indienen.
Tegen het aanboren van inspi
ratiebronnen is niets in te
brengen. En het is een gege
ven dat in navolging van The
Talking Heads tal van vooral
New Yorkse bandjes hun
muziek vol stopten met Afri
kaanse ritmes. In negen van
de tien gevallen leidt dit ech
ter tot ordinaire copieén van
deze vondst van David Byrne
en de zijnen. Belangrijkste
oorzaak hiervan is de onbe
kendheid met het gebruikte
materiaal. Materiaal boven
dien waarmee de echte pio
niers pas de eerste doch suc
cesvolle stappen op een
nieuw muzikaal pad hebben
gezet.
The Dance probeerde gister
avond tevergeefs verder te
komen op dat pad. Met onge- -
controleerd en a-ritmisch ge-
ram op de olieketel (steel
drum) waande zangeres/orga
nist/percussionist Eugenie
Diserio zich meteen in de
donkere oerwouden van Afri
ka. Haar vocale bijdrage had
inderdaad iets weg van de
hartverscheurende klaag
zang die je wel eens hoort bij
zo'n missiewerkfilmpje waar
van het onderschrift bestaat
uit een gironummer. Het ver
schil zit 'm echter hierin: de
zang van zo'n Afrikaanse
vrouw in nood doet me naar
mijn spaarpot grijpen; het ge
schreeuw van Diserio maakte
me erop attent dat ik mijn
oordoppen was vergeten.
The Dance deed zijn naam
trouwens weinig eer aan: er
werd door de vele aanwezi
gen meer gedronken dan ge
danst. Swingend was de mo
notone geluidsbrij dan ook
allerminst. Daar kon zelfs het
acrobatische basspel van
Louis Watterson niets aan
veranderen. Monotonie kan
worden ondervangen door de
een of andere subtiele in
breng maar ook daar heeft
The Dance geen kaas van ge
geten. Even hoopte ik op ver
betering toen Diserio een
viool aan haar schouder
drukte. Ik was bly toen ze dit
strijkinstrument weer weg
zette. Nog meer verheugd
was ik toen de laatste tonen
wegstierven.
WIM KOEVOET
LEIDERDORP Het gebeurt
zelden dat een pianorecital zo
volmaakt is, als gisteravond
in de Dorpskerk het geval
was. Een gemakkelijke taak
had de Amerikaanse pianist
William Black, die overigens
al eerder een keer in Leiden
heeft opgetreden, zich zeker
niet gesteld met de "zware"
werken die op het program
ma stonden.
Black opende het concert met
Nachtstücke, opus 23 van Ro
bert Schumann. In het eerste
deel klinkt een portato ge
speeld thema, dat op fijnzin
nige wijze naar een climax
wordt gestuwd. Heel mooi en
goed tot zijn recht komt, de
eb en vloedwerking van
spanning en ontspanning in
deze vertolking. De snelle
tempi's die Black in de ver
schillende delen feilloos ten
gehore brengt getuigd van
een uitstekende techniek.
Het meest opvallende van de
ze pianist, is naar mijn me
ning, dat hij de muziek zo
puur romantisch vertolkt,
zonder daarbij ook maar één
keer te overdrijven ofte zake
lijk te worden.
Ook de Kreisleriana, opus 16
eveneens van Schumann
voert Black evenwichtig en
met veel fantasie in zijn spel
uit. In het een na laatste deel
speelt hij het thema impone
rend door de duidelijke op
zet, en door zijn krachtige
touche.
Black zijn spel kenmerkt zich
door de rijpheid en bewogen
heid die een muzikale beleve
nis teweeg brengen. Overi
gens was het programma
voor de pauze zeker aan de
lange kant. Na de pauze werd
de Prelude en Fuga in a klei
ne terts van J.S. Bach ten ge
hore gebracht, een accepta
bele vertolking, doch de
doorzichtigheid ontbrak hier
en daar.
Een schitterende vertolking
van de Prelude, choral et fu
gue van Cesar Franck was
het laatste werk op het pro
gramma. Black gaf het pu
bliek, amper 20 mensen
een toegift met een composi
tie van Debussy. Het is zeker
aan te raden om William
Black te gaan beluisteren
wanneer hij 20 maart in de
Stadsgehoorzaal speelt.
CAECILE HOUTMAN
'Ik kryg een kind van Van het
Reve' zei Doris van Caneg-
hem gisteravond in de rol van
'Rita' tegen haar bejaarde
professor Letterkunde Frank
(Lex Goudsmit). Die daarop
gevat reageerde met de uit
roep 'Dat zal opzien baren'
Maar Rita had slechts aan
willen geven, dat haar autodi
dactische aspiraties voorlo
pig schipbreuk leken te lij
den op het oeuvre van 'de
Markies'.
Nu was Rita (overigens een
glansrol van de momenteel in
Amsterdam woonachtige
Belgische actrice) niet alleen
aan het stoeien met Van het
Reve, maar ook met W.F.
Hermans, Maarten 't Hart, Si
mon Vestdijk en Gerrit Ach
terberg.
Vond ze aanvankelijk Vest-
dijk's uit 1951 stammende
'De dokter en het lichte meis
je' een doktersroman en
meende ze, dat de Nederland
se Antillen te koop zijn voor
het statiegeld van twintig le-
ge jeneverflessen van 'haar'
professor; later corrigeerde
ze, wys geworden, die me
ning. Ze kon vanaf dat mo
ment goed uit de voeten met
de reactie 'Ik rook niet', wan
neer 'Lucifer' van Vondel in
een discussie ter sprake
komt
Wel bleef ze tegenover de fre
quent met een gewilde non
chalance spelende Lex
Goudsmit volhouden, dat Si
mon van het Reve (zoals Ge
rard Reve zich in november
1947 ten tijde van de eerste
druk van 'De Avonden' nog
liet noemen) wel heel erg
slecht voor z'n ouders was ge
weest.
De auteur van 'Educating Rita',
(de oorspronkelijke titel van
het stuk) Willy Russell, heeft
z'n reputatie al afdoende be
wezen met de op The Beatles
geïnspireerde musical 'John
Paul, George, Ringo... en
Bert'. Daarom ditmaal de
aandacht voor Luisa Treves
en Ben Niekus, die tekenden
voor de Nederlandse bewer
king.
Wanneer u zich realiseert, dat
het programmaboekje al
spreekt van 'Rita's hink-stap-
sprong door de tuin van de
vaderlandse letteren, weet u
met welke problemen Tre-
ves/Niekus zijn geconfron
teerd, toen zij besloten 'Edu
cating Rita' in het Neder
lands te bewerken. Een (bij
zonder) boeiende theater
avond.
BERT KOEKEBAKKER
ZATERDAG
Leids Vrijetijdscentrum, Breestraat 66:
cultuurcafé. 14.00-17.00 uur.
Leids Vrijetijdscentrum, Breestraat 66:
muziektheatergroep De Tentakel met
"De Laatste Strohalm", 21.00 uur.
Hot House, Breestraat 66: kwartet Fred
Leeflang, 22.00 uur.
Leidse Hout: prestatieloop atletiekver
eniging Holland, 11.00 uur.
Microtheater Imperium, Oude Vest 33e:
toneeluitvoering "Waarom slaap je, lief
je?". 20.30 uur.
LAK-theater. Levendaal 150: Carol
Linssen met "De Gedachte", 20.30 uur.
Filmhuis LVC, Breestraat 66: film "Play
it again. Sam" met Woody Allen, 21.15
Kakhuis, Vrouwenkerkkoorstraat 17:
film "De lift naar het schavot" van
Louis Malle, 20.00 en 22.15 uur.
Caeciliastraat 18: jongerencafé Leidse
Werkgroep Homosexualiteit, 14.00-17.00
uur, disco 22.00 uur.
Vrouwenhuis, Hooigracht 79: café
avond. 21.00-01.00 uur.
Voorschoten, clubgebouw Forescate,
receptie 20-jarig bestaan hockeyclub,
16.30 uur.
Leiderdorp, manege Liethorp, de Bloe-
merd, bridge-drive, 20.00 uur.
Leiderdorp, Muzenhof, Engelendaal, to
neelstuk Tweelicht' door Toverlei,
20.00 uur.
Voorschoten, Lindehoeve, swingavond,
21.00 uur.
ZONDAG
Restaurant Hans Menken, Boshuizer-
laan: Jazz on Sunday met de Down
Town Jazz Band, 15.00 uur.
Leids Volkshuis, Apothekersdijk: le
zing bij werkgemeenschap De Ratel,
"een reis door Califomie", 10.30 uur.
Clubhuis Swifttoer, Admiraal Banckert-
weg: start toertocht, 8.30-9.00 uur.
LAK-theater, Levendaal 150: poppen
theater Lucas Goudzwaard met kinder
voorstelling, 15.00 uur.
Caeciliastraat 18: sociëteit De Roze Sa
lon, Leidse Werkgroep Homosexuali
teit, 14.00-18.00 uur.
Middelweg 19c: kindervoorstelling
Leids Poppentheater, 14.30 uur.
Vijfhovenhuis, Hoflaan: dansavond
voor mensen boven de 21 jaar, 19.30 uur.
Leiderdorp, manege Liethorp, de Bloe-
merd, springwedstryden 12.00 uur.
Voorschoten, Lindehoeve, disco, 14.00
ARTSEN
LEIDEN - De weekenddienst begint
zaterdag om 00.00 uur en eindigt zondag
Wyk 1 - Boerhaavedistrict, Binnenstad-
Noord, Groenoord, Kooi, Merenwijk:
zat 8.00 uur tot zon. 8.00 uur F. B. Kruis,
Klaproos 34, tel 126371 (spreekuur vlgs.
afspraak); zon. 8.00 uur tot 24 uur J. Rus,
Middelstegracht 131, tel 132500 (spreek-
Professorenwijk, de Waard; Zat 8.00
uur tot zon. 8.00 uur R.M.G. Taytel-
baum, Hogewoerd 138, tel. 120266; zon.
8.00 uur tot 24 uur: E.K. Fogelberg, de
Sitterlaan 18, tel. 132877. Spreekuur van
12-17 uur.
Wijk 3 - Mors, Haagwegkwartier, Zuid
west: zat 8.00 uur tot zon. 8.00 uur F.
Lahr, Zoeterwoudsesingel 11, teL
120347; zon. 8.00 uur tot 24 uur: H.J.H.R.
Prince, Vondellaan 58, tel. 761754.
(spreekuur vlgs. afspraak).
De praktijk van Y. Groeneveld, R. van
Leeuwen, H. Meyer, J. Reinders, P. Tan,
M. van Tol, J. Verhagen en R. Zwanen
burg wordt waargenomen door P. Tan,
Schoenerwal 13, teL 210890, spreekuur
zat. en zon. 11-11.30 uur.
Leiderdorp - O. du Ry van Beest Holle
en R. van Velzen, Vlaskamp 16, teL
891100. Spreekuur van 12.30-13.0 uur.
Oegstgeest - J. Hugenholtz, Pr. Hen
driklaan 4, tel. 155666.
Voorschoten - B. Schotanus, Leidseweg
APOTHEKEN
Leiden - De avond-, nacht- en zondags
dienst der apotheken iif de regio Leiden
wordt waargenomen van vrijd. 5 maart
tot 12 maart door Apotheek Herdingh
en Blanken, Hogewoerd 171, tel. 120502
en Apotheek Linnaeus, De Kempenaer-
straat 31, Oegstgeest, tel. 153274.
Indien het na 11 uur 's avonds niet meer
mogelijk is met het openbaar vervoer
naar de apotheek te komen, kan men
uitsluitend voor spoedrecepten van een
taxi (tel. 122444) gebruik maken.
Voorschoten - Voorschotense Apo
theek. Leidseweg 66, teL 2525. t
DIERENARTSEN
Leiden - F. Muur ling, Plantsoen 23, teL
125057; B.H. Broer, Boshuizerlaan 26,
tel. 764058
Voorschoten - C. Westgeest, Leidseweg
560, teL 071-768616
TANDARTSEN
De weekenddienst Leiden, Leiderdorp
en Oegstgeest wordt waargenomen
door E.F.J. Dickman, Breestraat 58a,
Leiden, tel. 146004.
WIJKVERPLEGING
Leiden - Interkruis, Middelweg 38, tel.
ten noorden van de Rijn: 134604; teL ten
zuiden van de Rfjn: 121753.
Leiderdorp/Zoeterwoude Rijndijk-
Spreekuur op maandag, woensdag en
vrijdag van 13.00 - 13.30 uur; tel. 896193.
Oegstgeest - Interkruis, Lijtweg 7, tel.
154500.
Voorschoten - Gezondheidscentrum,
v.d. Waalslaan, tel. 4641
Warmond - S. Posthuma, Kagerplein
308, Sassenheim. tel. 02522-11463.
Baby's
In het kruisgebouw aan de Ber
kenkade in Leiderdorp is maan
dagmiddag een contactbijeen
komst voor ouders van baby's.
Het thema is "Uit met je kind".
Aanvang half twee.
LEIDSCH 4ËÈ DAGBLAD
DAGBLAD VOOR G^krart ontvangen:
LEIDEN EN
OMSTREKEN
Uitgave:
Uitgeversmaatschappij
Letdsch Dagblad B V.
Hoofdkantoor:
Wkte Singel 1.2311 BG
LEIDEN
Poetbus 54. 2300 AB
LEIDEN
Telefoon 071-144941
tel. 071-123143
tussen 18 00-19 30 uur
(nabezorglng na 19.30 uur);
zaterdag v
vooruitbetaling te voldoen.
Bij automatische
overschrijving geen
abonnementsgelden
uitsluitend giro 3203571
tn.v. Damiate Holding BV
ta Haarlem.
Kwartaalabonnement 57.35
Per poet 79.70
Jaarabonnement 217,90
Per poet 307,30
a 0.80
J. Ruygrok-H.
(buitenland)
A van Leeuwen
Ptv. Alg redactiechef
Directie: G. Koopman
Aangesloten bij de
Gemeenschappelijke
Persdienst met eigen
correspondenten o.a. in:
Bonn. Brussel, Londen,
Parijs. Washington. Caïro,
Commentator
W. F. J. Wlrtz
Redactie stad an
randgemeenten
tal. 071-144941 tst J