C
John Gielgud-
Dudley Moore
'n paar apart
Nijnski integer verfilmd
NSENM
Scola en de dodelijke
logica van een passie
r jhh1" „g r
r jêt
r a r a r
ven Elvis:
p film een
oeiend
erhaaltje
"'lil, '«IHli,,
3-
iiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Arthur zeer geslaagd
»l'. "'"tlllh. n
F AF.dr.,
iiiiiiiiniiiiiinimiiiiiiiinuiil
Stripes: leuke film
met simpel verhaal
''Kik "'I
iiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiininni
Programma's filmhuizen
kjDAG 19 FEBRUARI 1982
passie is een energievretende
^gelegenheid, die door de eeu-
n heen in de literatuur zelfs
rhaaldelijk als in de letterlijke
"adembenemend" is voorge-
:ld. Dat gebeurt ook in de ro-
m "Fosca" van de Italiaanse
hrijver Iginio Ugo Tracchetti,
de passie beschrijft van de fy-
•k uiterst onaantrekkelijke
sca, voor de ritmeester Geor-
Het leven van deze laatste
at net in het teken van een op-
aeiende relatie met de ge
luwde vrouw Clara, als hij naar
n ander garnizoen wordt over
plaatst.
lie buitenplaats ontmoet hij
sca, met wie hij een voorliefde
or literatuur gemeen heeft,
iar die hem voor het overige
toot. Een kleine twee uur film
mt het traagverlopende proces
n groeiende liefde aan de kant
n Fosca en toenemende ver-
ijfeling bij Georgio. Uiteinde-
Film
i'" JF Ar
Film: This is Elvis; re
gisseurs: Andrew Slot
en Malcolm Leo; thea
ter: Eurocinenema, Al
phen aan den Rijn; alle
leeftijden.
Eiuiiauiiiiiiiniiiiiiiiiiiiuim
isstaand van de vraag of de
documentaire "This is Elvis"
een integere poging is om de
bejubelde als verguis
de entertainer vanaf zijn
jeugd in beeld te brengen, of
een manier om fans van de
reeds enkele jaren geleden
gestorven zanger geld uit de
«zak te kloppen, dient aller-
t vastgesteld te worden
dat de film een boeiend ge
heel is geworden.
et verhaal van de verlegen
boerenjongen die uitgroeit
tot een verwende omhoog ge
vallen popster en vervolgens
tot een door drugs onder
mijnd wrak, met wel het hart
op de juiste plaats, is interes
sant en soms ontroerend ge
noeg om de aandacht ander
half uur vast te houden.
e makers achter deze film,
Andrew Solt en Malcolm
Leo, zijn voor het verhaal te
rade gegaan bij twee perso
nen die nauw betrokken wa
ren bij de handel en wandel
van The King, Joe Esposito
en Jerry Shilling en is daar
door een aannemelijke af
spiegeling van het leven van
Elvis.
ok de muziek van Presley
komt ruimschoots aan bod.
Van gouwe ouwen als "All
right Mama" en "Love me
tender" tot recente opnames
van "My way" en "Are you lo-
nesone tonight?" en een
groot aantal, deels nog niet
eerder op film verschenen
liedjes, maken deze film afge
zien van de in elk geval ge
wekte indruk van authentici
teit. de moeite waard.
[et enige wat de film mis
schien voor film- en Elvisfans
minder aantrekkelijk maakt
zijn de fragmenten uit de ou
de Elvis-films. Wie deze films
kent weet ook dat dat over
het algemeen geen hoog
standjes zijn. Maar dat moet
voor de echte Elvis-fans en
voor liefhebber van een goed
stuk popmuziek-documen-
taire geen bezwaar zijn.
RAYMOND PEIL
'lijk vindt het duo elkaar, een
confrontatie die maar even
duurt; Fosca overlijdt enkele da
gen later en Georgio blijft gebro
ken achter.
"Fosca" is een soort melodrama
dat in de negentiende-eeuwse
Italiaanse literatuur nogal veel
voorkomt. Een type roman dat
zich kenmerkt door uivoerige be
schrijving van de miniemste de
tails en een immer treurige af
loop. Ettore Scola heeft de struc
tuur van het verhaal gehand
haafd, maar het einde, het begin
gemaakt: Een verlopen Georgio
vertelt in een café zijn levensver
haal aan een toevallige kroeg-
genoot. Die ervaart het gegeven
als "ongelofelijk" en dat is het
natuurlijk ook.
Interessant aan "Passione d'Amo-
re" is dan ook niet zozeer het
plot, maar veel meer de uitwer
king. Scola, na een serie kassuc
cessen ("Bruti, Sporti" etc. en
"Una Giomata Particolare") in
middels wereldberoemd, heeft
het melodrama heel geloofwaar
dig weten te maken en dat is zon
der meer een prestatie. De kijker
krijgt handvaten genoeg om de
logica te accepteren die de aan-
111,. ''Illli,, 'i|
"Passione d'Amore", re
gie: Ettore Scola, met:
Bernard Giraudeau, Vale
ria d'Obici e.a. Theater;
Lido 3. 16 jr.
trekkelijke Georgio (Bernard Gi-
reaudeau) uiteindelijk van de al
even mooie Clara (Laura Anto-
nelli) wegvoert en in de schoot
van Fosca (een overtuigend lelijk
gemaakte Valerioia d'Obici)
werpt. Het einde van de film is
zoals aangegeven geheel volgens
de traditie van het melodrama.
De kijker kan er verschillende kan
ten mee op. Scola kan een aan
klacht bedoeld hebben tegen het
verschijnsel dat mooie mannen
met lelijke vrouwen door de sa
menleving als een onmogelijke
combinatie worden gezien, ter
wijl het omgekeerde wel wordt
geaccepteerd.
Wat meer voor de hand ligt mis
schien de gedachte dat de regis
seur vooral door de "passie" is
getroffen. Een leven zonder pas
sie, daar is niks aan; een leven
waarin Aan de passie wordt toe
gegeven heeft zijn volmaaktheid
bereikt en kan rustig overgaan in
de dood.
Mooie beelden, mooie muziek,
goed acteerwerk (ook in de bij
rollen van Jean-Louis Trintig-
nant en Bernard Blier), maar
wellicht voor sommigen toch iets
te langdradig.
TON VAN BRUSSEL
Zonder enige twijfel wordt Arthur
in Nederland net zo'n succes als
het elders was. En als één film
dat ook verdient, dan is het Ar
thur wel. Eigenlijk zou je het bij
die constatering moeten laten:
het onder de loupe leggen van
komedies, is bijna net zulk hope
loos werk als het uitleggen van
een grap. Humor verdraagt het
kennelijk niet om te worden ont
leed, maar Arthur verdient het
wel om althans een poging in die
richting te wagen.
Het succes van Arthur rust op ver
schillende pijlers. Daar is aller
eerst het ODtreden van Dudley
Arthur; regie: Steve Gor
don; hoofdrollen: Dudley
Moore, John Gielgud en
Liza Minelli; theater: Lido
1, Leiden; alle leeftijden.
Moore. Dat zijn aanwezigheid
niet per definitie garant staat
voor lachsalvo's bewees de ui
terst matige (deze week ook te
recht uit Leiden verdwenen)
Hound of the baskervilles. Maar
als playboy/miljonair Arthur
Bach is hij zeer op dreef. De helft
van de film wankelt hij stom
dronken over het doek en het is
een hele prestatie om dat voort
durend leuk te laten zijn.
Behalve dat levert Arthur ons ook
de geboorte van een nieuw ko
misch duo. Naast Moore is John
Gielgud (twee Engelsen in efti
Amerikaanse film) aangetrok
ken. De bedaagde acteur maakt
voor het eerst in zijn leven z'n op
wachting in een komedie en is
als zodanig een ontdekking. Als
tegenpool van de drukke Arthur
is Gielgud de ijzige butler Hob-
son, die als een chaperonne over
de kinderlijke miljonairszoon
waakt. Hij speelt die rol vol met
Brits understatement en verpakt
daarin de meest venijnige uit-
soraken.
Hoe leuk dat op zich al is, het
sterkst is het tweetal echter in de
ziekenhuisscène. Hobson ligt op
sterven en Arthur heeft zich
Arthur Bach (Dudley Mooreen Linda Marolla (Liza Minelli): dronken miljonairszoon krijgt toch geliefde
arme meisje.
naast hem in de kamer geïnstal
leerd. Voor het eerst zijn de rol
len omgedraaid en is Arthur de
gene die verzorgt. Het verstilde
plezier dat Hobson daaraan be
leeft, levert een heel ontroerend
fragment op. "Je bent eindelijk
volwassen, Arthur" zijn Hobsons
laatste woorden.
Dat blijkt inderdaad al snel waar te
zijn, want Arthur laat op het laat
ste moment de hem door zijn fa
milie toebedachte vrouw schie
ten en kiest voor het winkelmeis
je Linda Marolla (aardige rol van
Liza Minelli). Dat lijkt weer het
geijkte verhaal van de alles over
winnende liefde, maar het leuke
is juist dat Arthur niets moralise-
rends heeft. Hij baadt zich onbe
schaamd in zijn luxe en is aan
vankelijk ook best bereid om de
gruwelijke Susan te huwen. Ar
thur vindt alles beter dan zonder
geld te zitten.
Een soort geheime kracht achter
de kwaliteit van Arthur is ten
slotte het ritme dat er in zit. Dit
soort Hollywood-komedies heeft
dat eigenlijk net zo hard nodig
als muziek. Als de grappen goed
gedoseerd zijn en er genoeg vaart
in de film zit, dan is succes verze
kerd. Onnodig te zeggen dat dat
alles bij Arthur het geval is.
BART JUNGMANN
Wanneer iemand op één dag zijn
baan, zijn auto, zijn flat èn zijn
vriendin veliest, kan dat met
recht een verschrikkelijke dag
worden genoemd. Het is dan ook
heel goed voor te stellen, dat op
zo'n moment merkwaardige be
slissingen worden genomen.
John Winger ziet op die dag nog
maar één uitweg: het Ameri
kaanse leger. Hij meldt zich aan
als vrijwilliger. Zijn vriend Rus-
sel, die altijd in is voor een grap,
gaat met hem mee.
Een weinig origineel en simpel the
ma, dat tot in het oneindige kan
worden gebruikt. Het leger is
eveneens een graag gezien decor
voor films van verlerlei aard. In
Stripes gebeurt dan ook eigen
lijk niets verrassends. Toch is het
een leuke film.
Stripes heeft wat veel films van dit
kaliber missen: humor. Het ver
haal zit boordevol effect-grap
pen. Maar ook wat minder aan de
oppervlakte zijn er heel aardige
dingen te ontdekken.
Is Stripes een zoveeste parodie op
het leven in het leger? Het zal
wel. Het verhaal heeft in elk ge-
Film: Stripes. Regie: Ivan
Reitman. Met: Bill Mur
ray, Harold Ramis en
Warren Oates. Theater:
Luxor, Leiden, al.
val niet de pretentie anders te
zijn.
De film staat en valt met John en
Russel. Eenmaal de beslissing
genomen slaan zij zich door de
militaire maatschappij met al
haar excessen. Ze zijn met z'n
tweeën hele vreemde eenden in
de bijt. Hun eigen persoonlijk
heid overwint uiteindelijk de
straffe legertucht en ze hebben
het gemaakt. John en Russel ver
dwijnen van het toneel en de film
is ten einde.
Geen verhaal wat nog dagenlang
ergens blijft sluimeren. Maar iets
om met een glimlach aan terug te
denken.
ANNELOES TI MME RI JE
Vaslav Nijnski was begin deze
eeuw een toen al legendarische
balletdanser die met zijn allure
en poëtische benadering van de
dans roem vergaarde. Zijn carriè
re was kort en stond in nauw ver
band met zijn relatie tot Serge
Diaghilev, de artistieke leider
van de Ballets Russes.
Nijnski's roem verandert echter al
snel in verguizing, wanneer hij
zich met choreografie gaat bezig
houden. In 1912 resulteert dat in
zijn "L'apres--midi d'un faune',
dat louter een succes werd van
wege de voor die tijd schandalige
dansbewegingen. Het jaar daar
op maakt hij "Le sacre du prin-
temps", waarmee hij ook in de
Verenigde Staten zal optreden.
Tijdens die toernee trouwt hij
met de danseres Romola de
Pulszky, hetgeen het einde van
zijn verbintenis met Diaghilev
betekent.
Diaghilev ontslaat hem en voor
Nijnski is dan het einde van zijn
balletcarrière gekomen. Kort
daarop zal zich een begin van
krankzinnigheid openbaren. En
Nijnski brengt de rest van zijn le
ven door in psychiatrische in
richtingen, waar hij in 1950 zal
sterven.
Om dit leven van Nijnski te verfil
men is men uitgegaan van dag
boekaantekeningen van Nijnski
en diens vrouw. Nora Kaye en
Stanley O'Toole maakten daar
van een scenario voor deze heel
integere verfilming van het tragi
sche en kortstondige balletleven
van de legendarische danser.
Met name Alan Bates als Serge
Diaghilev is overtuigend en zeer
ingehouden, waar het de homo-
sexuele relatie met Nijnski aan
gaat.
George de la Pena debuteert op het
witte doek als Nijnski met een
ingetogenheid, die tegelijkertijd
een grote kracht tot uitdrukking
brengt. Zijn expressiviteit geeft
overduidelijk de allure van
Nijnski gestalte.
In prachtige kleuren en vooral met
prachtige sfeertekeningen wordt
de decadente balletsfeer aan het
begin van deze eeuw geschetst.
Met de juiste dosering dans-scè-
nes (schitterend en vaak in slow
motion opgenomen), heeft Her-
bert Ross een goede registratie
weergegeven van de belevenis
sen van Nijnski: zijn roem, zijn
verguizing en zijn ondergang.
De film is dan ook een document
voor een ieder die in ballet èn de
menselijke aspecten van Nijnski
is geïnteresseerd. Zonder plat
vloersheden of vunzigheden die
zo gemakkelijk de inspiratiebron
van een regisseur hadden kun
nen zijn, indien hij niet was uit
gegaan van de tragische kanten
van de grote kunstenaar.
ANNEMIEK RUYGROK
''Hllli. 'HIHli, 'i|
"Nijinski"; regie: Herbert
Ross; hoofdrollen: Alan
Bates, George de la Pena,
Leslie Browne; Camera,
16 jr.
iiiiiiiiiiiiiiiimmiiiüiiiniiiil
LEIDEN - Het Filmhuis LVC
heeft een druk weekje voor
de boeg: behalve het 'gewo
ne' programma is dinsdag
avond weer ingeruimd voor
twee vrouwenfilms.
"Het vuur" van Hedy Honig-
man en "Donna" van Yvonne
Scholten staan dan voor acht
uur op het programma.
"How I won the war" van Ri
chard Lester en "Le filet
Americain" van Robbe de
Hert zijn ook bij het LVC te
zien (respectievelijk van
avond en morgenavond om
21.15 uur en woensdag en
donderdag 20.00 en 22.15
uur).
Het Kijkhuis vertoont "Regno
di Napoli" van Werner Schrö-
ter (maandag 20.00 en 22.15
uur).
Bij K&O wordt "Ik ben Maria"
van de Zweed Karstcn Wen-
del gedraaid (dinsdag 20.00
uUr).
Op de vrijdagavonden dat de
VARA uitzendt, is er voor de
filmliefhebber altijd wel wat
te genieter^ Zo ook aanstaan
de vrijdag als Die Ehe der
Maria Braun wordt uitgezon
den. Rainer Werner Fassbin-
der maakte de film in 1978 en
laat het verhaal midden in de
oorlog beginnen. Hermann
en Maria Braun treden temid
den van het oorlogsgeweld in
het huwelijk. De dag daarop
vertrekt Hermann naar het
Oostfront en men meldt dat
hij daar overleden is.
Aan de persoon van Maria
Braun (Hanna Schygulla)
vertelt Fassbinder een stukje
Duitse geschiedenis: de ne
derlaag van het Derde Rijk,
de herrijzenis en het Wirt-
schaftswunder. De laatste
beelden worden begeleid
door een radioverslag van de
wereldkampioenschappen
voetbal in 1954: West-Duits-
land wint.
België 2 zendt dinsdag The way
we were uit. Deze film met
het duo Streisand-Redford
was in december ook al op de
Duitse tv te zien, maar dan
wel met nasynchronisatie als
spelbederf. Net als Fassbin
der met Maria Braun deed,
tracht Sydney Pollack Ame
rikaanse historie op persoon
lijke wijze te vertellen. Strei
sand is in de jaren dertig als
studente politiek actief. Haar
medestudent Redford be
kijkt dat met enig misprijzen.
Dat blijkt verdwenen als de
twee elkaar later midden in
de Tweede Wereldoorlog op
nieuw treffen. Er bloeit zelfs
liefde op. Ze trouwen en het
echtpaar vertrekt naar Holly
wood. waar Redford als sce
nario-schrijver aan de slag
gaat. Totdat McCarthy toe
slaat met zijn commissie te
gen On-Amerikaanse activi
teiten.
Morgen al is op Duitsland 1 één
van de betere films te zien die
Claude Chabrol maakte: La
femme infidèle. Stéphane
Audran heeft als de jonge He-
lene een buitenechtelijke ver
houding. Haar man Charles
komt daarachter na een de
tective ingeschakeld te heb
ben en zoekt de minnaar op.
De twee liggen elkaar eigen
lijk wel maar in een opwel
ling brengt Charles zijn con
current toch om het leven.
Het programma:
ZATERDAG: Tarzan escapes;
16.00 uur; Bel. 1 (regie: Ri
chard Thorpe met Johnny
Weismuller. Amerikaanse
film uit 1936) El Bruto; 22.15
uur; Dtsl. 3 (regie: Luis Bu-
nuel. Mexicaanse film uit
1952). La femme infidèle;
23.05 uur; Dtsl. 1.
ZONDAG: Go west young girl;
20.15 uur; Dtsl. 2 (regie: Alan
Levi met Stuart Whiteman.
Amerikaanse film uit 1978).
MAANDAG One more time;
19.30 uur; Dtsl 2 (regie: Jerry
Lewis met Sammy Davis jr.
Engelse film uit 1969) The
Raven; 23.00 uur; Dtsl. 1 (re
gie: Louis Friedlander met
Boris Karloff. Amerikaanse
film uit 1935).
DINSDAG Karl May: Wlnne-
tou II; 19.30 uur; Dtsl 2 (re
gie: Harald Reinl met Lex
Barker. Westduits-Joegosla
vische film uit 1963). The
way we were; 20.45 uur; Bel
2.
WOENSDAG: Les belles nui-
tes; 20.15 uur, Bel 2 (regie
René Clair met Gérard Phi
lippe. Franse film uit 1952).
La Marseillaise; 22 15 uur;
Dtsl. 3 (regie: Jean Renoir.
Franse film uit 1938).
DONDERDAG The reckless
moment; 20.15 uur; Bel. 2 (re
gie: Max Pohuls met James
Mason. Amerikaanse film uit
1949)
VRIJDAG Schlussakkord;
20 15 uur, Dtsl 1 (regie Wolf
gang Lebencier. Duits-Fran-
se film uit 1960) Die Ehe der
Maria Braun; 22.25 uur; Ned.
1.
BLIJVERS
"Ik ben Joep Meloen" - Andrè van
Duin als filmacteur. Lido 4. Leiden.
Euro 4. Alphen. City 1. Katwijk
"The French Lieutenant's woman"
Intrigerende film. met mooie
hoofdrol van Meryl Streep. Studio.
"Mjr name is nobody" - Knokken
met Terence Hill. City 4. Katwijk
"Op de snelweg breekt dc hel los" -
Veel beroemdheden in met echt leu
ke lachfilm, Tnanon. Leiden. Euro 1
en 2. Alphen.
(OP)NIEUW
"Tanan the Apeman" - Suikerzoet
jungle-verhaal met Bo Derek, Euro
3. Alphen en City 3. Katwyk.
SEXFILM
NACHTFILMS
"Mad Max" - Luxor, Leiden
"Tbe Omen" - Camera. Leiden
"De snelle meiden" - Rex. Leiden.
"Op de snelweg breekt de hel los" -
Euro 1, Alphen.
"Het vergeten continent" - Euro 2,
"Beauty body" - Euro 3, Alphen.
"This ia Elvis" - Euro 4, Alphen.
DEN HAAG
"Dr No" - Apollo 1 (460340), 12 jr
"Ik ben Joep Meloen" - Apollo 2. al.
"Op de snelweg breekt de hel los" -
Asta (463500), al
"Body Heat" - Bijou (461177), al.
"Arthur" - Calypso (463502), al.
"Stripes" - Babylon 1 (471656), 12 jr.
"The French Lieutenant's woman" -
Babylon 2. 16 jr.
"De vier vuisten hebben de tropen
kolder" - Babylon 3. al.
"The California Dolls" - Cineac 1
(630637). 16 jr.
"Arthur" - Cineac 2. al.
"An American werewolf in Lon
don" - Cineac 3, 16 jr
"Het meisje met het rode haar" - Du
Midi (855770). 12 jr
"Quo vadis" - Euro. aL
"Les uns et les autres" - Metropole 1
(456756). al
"Body Heat" - Metropole 2. 12 jr.
"De stilte rond Christine M." - Me
tropole 3. 12 jr.
"Sabine" - Metropole 4. 12 jr.
"The postman always rings twice" -
Metropole 5, 16 jr.
"Condorman" - Odeon 1 (462400), al.
"Southern Comfort" - Odeon 2, 16
jr.
"Die bleierne Zeit" - Odeon 3, 16 jr.
"The end of August" - Odeon 4, 16
jr.
"Lolita" - Odeon 5. 16 jr.
"Indecent exposure" Le Paris 1
(656402), 18 jr.
"Heet en onverzadigbaar" - Le Paris
2. 18 jr.
"Instituut voor wilde meisjes" - Le
Pans 3. 18 jr.
"Dead and buned" Passage
(460977). 16 jr.
AMSTERDAM
"Body heat" Alfa 1 (278806). 12 jr.
"Dr No" - Alfa 2. 12 jr
"De stilte rond Christine M." - Al-
hambra 1 (233192), 12 jr
"Body Heat" - Alhambra 2, 12 jr.
"Op de snelweg breekt de hel los"-
BeUevue Cinerama (234876/266227),
16 jr.
"Arthur" - Calypso 1 (266227/
234876), al
"Dc vier vuisten hebben de tropen
kolder" - Calypso 2, al
"The California Dolls" - Calypso 3,
16 jr
"Hot Lady" - Centraal (248933), 18 jr.
"Dr No" Cineac Damrak 1
(245648), 12 jr.
"Force Five" - Cineac Damrak 2, 16
jr
"Raiders of the lost ark" - Cineac
(243639), 12 jr.
"Five easy pieces" - Cinecenter
(236615). 16 jr.
"Lolita" - Cinecenter, 16 jr.
"Schwestem" - Cinecenter, 16 jr
'Tre Fratelli" - Cinecenter. 16 jr
"Op de snelweg breekt de hel los" -
Cinema 1 (151243). al
"Stnpes" - Cinema 2. al.
"Condorman" - City 1 (234579). aL
"Die bleierne Zeit" - City 2. 16 jr
'The end of August" - City 3. 16 jr.
"Passione d'Amore" - City 4 16 jr
"Eyes of an stranger" - City 5
(34579). 16 jr
"History of the World, part 1" - City
6(234579), al
"Southern Comfort" City 7
(234579), 16 jr
"Perverse heerlijkheden" - Climax
Cinema (244152), 18 jr
"Casanova" - Cine D'(226551), 16 jr.
"The black hole" - Desmet (226551).
al.
'De avonturen van Rabbi Jacob" -
Du Midi (723653). al.
"Stnpes" - Leidseplcin theater
(235909), al
"The Cabfonua Dolls" - Noggera-
th(248933), 16 jr
"Dead and buried" - Rem brand t-
pteb Um (Mr 1 (223545). al
"Ik ben Joep Meloen" Rembrandt-
pleintheater 2 (223545). 16 jr
"Game of death" - Rex (266132). 16
jr
"Avontuurtjes in Tiroler schuur
tjes" Roxy (232809). 16 jr
"Lolita". "Fellini 8W'. '"IYe Fratelb"
- The Movies (245790). 16 jr
"Les uns et les autres" - Tuschinski
1 (262633). al
"American werewolf in London" -
Tuschinski 2 (262633), 16 jr
"Hct kind van de rekening" - Tu
schinski 3 (262633), al
"Sabine" - Tuschinski 4 (262633), 16
jr
"Lady Chatterley's lover" - Tu
schinski 5. 12 jr
'The French lieutenant's woman" -
De Uitkijk (237460). 16 jr
'Touche pas la femme blanche" -
A'dams Filmhuis(723488). 16 jr
"De beeldenstorm" - Rialto<723488),
16 jr
"Golven" - Kntenon<231708). 16 jr
"Het dak van de walvis". "BruxeUe*
transmit" - Studio K(231708),16 jr