"Ik speel met m'n hart' c c c c Mimi Kok spontaan in "Circus Knie" D D- PuLliekstheater opper vlakkig in "Turcaret" 3 3 WOENSDAG 17 FEBRUARI 1982 Pianist Steven Mayer met APhO in Kapelzaal Kunst LEIDEN Onder de vele concerten die bijna elke woensdagavond in de Ka pelzaal zijn te beluisteren, was er vorig seizoen één dat er door zijn uitzonder lijke kwaliteit uitsprong: het recital van de jonge Amerikaanse pianist Ste ven Mayer. Ook zijn optreden in Den Haag met het Residentie Orkest in het haast nooit gespeelde pianoconcert van Reger had een over weldigend succes. Dit seizoen vervangt hij in Am- sterdam de beroemde pianist Lazar Berman; met het Amster dams Philharmonisch Orkest zal hij in een geheel Russisch programma het 3de pianocon cert van Rachmaninoff uitvoe ren, een concert dat overmor gen ook in Leiden te horen zal zijn. Bovendien geeft Steven Mayer zondag een recital in het Groene Kerkje te Oegstgeest. In het gesprek dat wij naar aanlei ding van zijn komend optreden met hem hebben, blijkt hij een geïnteresseerde en levendig pra tende gesprekspartner. Een hardwerkende jongeman, die hoewel bewust van zijn talent, daar niet prat op gaat. Zijn loopbaan is tot nog toe verlo pen zoals dat tegenwoordig ge bruikelijk is: "Op mijn zesde jaar ben ik begonnen met pianoles sen: muziek was in onze familie een normale zaak: mijn vader is namelijk componist. Na mijn twaalfde jaar ging ik zo vooruit, dat ik leerling werd van de be roemde Juilliard School of Mu sic in New York. Ik besloot con certpianist te worden toen ik de eerste prijs won op het pianocon cours van de New York Times. Ik was toen zestien jaar oud". Daarna volgden engagementen bij het American Symphony Orche stra, en succesvolle concerten in de Carnegie Hall en de Avery Fi scher Hall in New York. Op vier internationale concoursen, waar onder in 1974 het Busoni con cours in Italië, sleepte hij prijzen in de wacht. Een televisie-recital baarde zoveel opzien, dat het programma tot twee keer toe werd uitgezonden. Welke waarde hecht hij aan mu ziekconcoursen, aan het element van competitie in de muziek, en vooral aan de normen van een ju ry, waar vaak bedenkingen tegen geuit worden? Stimulans "Aan concoursen zit een goede en een slechte kant, zei hij. "Het goede is de stimulans die ja als pianist krijgt om het beste te ge ven wat je in je hebt. Wanneer je tot de prijswinnaars behoort, kan het een startpunt zijn voor je car rière, omdat er uit uitnodigingen voor concerten en van orkesten op volgen. De slechte kant is dat er te veel internationale concour sen zijn, en dus ook te veel prijs winnaars, die te weinig reële kansen hebben om carrière te maken. De ene naam verdringt de andere zo snel, dat iemand na zeg naar drie jaar alweer vergeten is. En wat de normen van een jury be treft: eigenlijk vind ik het oor deel van het publiek bij een con cours minstens zo belangrijk als dat van de jury. Het komt voor dat het publiek een favoriet on der de deelnemers heeft dan de door de jury aangewezen win naar: maar hoe dan ook heb je op een concert te maken met dat pu bliek, je speelt voor publiek." Hart Dat brengt een andere kwestie ter tafel: veel pianisten uit de Ameri kaanse en Russische school be schikken over een geweldige techniek, maar daar blijft het dan vaak bij: een soort muzikale acrobatie, die imponeert mar het hart niet raakt. Op de vraag hoe hij hierover denkt, reageert hij geanimeerd: "Dat vind ik een interessante vraag. Wanneer je veronderstelt dat dat voor een deel door de wij ze van opleiden komt, denk ik datje gelijk hebt. Aan mijn oplei ding op de Juilliard School heb ik mijn techniek te danken, en daar ben ik elke dag weer dank baar voor, omdat techniek nu eenmaal de basis is: het funda ment waarop de rest steunt. Maar het communicatieve in de muziek heb ik daarna vooral bij Leon Fleisher, die zelf leerling van Arthur Schnabel, was ge leerd. Hij leerde me dat je geen noot moet spelen voordat je pre cies weet met welke intensiteit of expressie. Het kan best zijn dat je daar na afloop van tijd veran dering in brengt, of dat je het op het podium door de wisselwer king met het publiek toch anders doet, maar je moet eerst het hele stuk hebben doordacht. Een andere reden voor het erg technisch-mechanische spel van veel pianisten is de veranderde mentaliteit. Hedendaagse pianis ten leggen een werk als het ware onder de microscoop en ontle den het. Ze benaderen een com positie vooral met hun intellect, vroeger speelde men toch veel intuïtiever. Wanneer ik een nieuw werk onder handen neem, bestudeer ik het eerst in alle as pecten om me een eigen beeld te vormen van hoe ik het wil spe len. Daarna luister ik ook wel naar in terpretaties van anderen. Ik vind het erg belangrijk dat uitvoeren de kunstenaars zelf ook les ge ven. Les geven dwingt je tot het overdenken van je ideeën, tot be wustwording. In New York geef ik dan ook privélessen. Jong be ginnen met muzieklessen is goed, mits het past in het cul tuurpatroon: in Japan kunnen kinderen misschien inderdaad eerder beginnen dan in onze westerse cultuur. Je moet oppas sen dat je bij jonge kinderen geen tegenzin wekt., door hen te dwingen terwijl ze eigenlijk niet willen of er niet aan toe zijn". Programma Op het programma dat Steven Mayer in Oegstgeest zal spelen staan werken van Beethoven, Prokofiev, Janacek, Chopin en Strawinsky. Vorig jaar speelde hy Mozart, Schumann, Reger en Strawins ky. Is hij een muzikale alleseter of heeft hij toch speciale voor keuren? "Nee, eigenlijk heb ik die niet, of misschien een lichte voorkeur voor laat-romantische muziek, zoals Reger. Van Reger heb ik een speciale studie gemaakt om dat ik een toelichting bij een grammofoonplaats moest schrij ven. Hij gebruikt in wezen sim pele akkoorden, maar ze zijn ver verwijderd van hun uitgangs punt. Dat maakt zijn muziek in derdaad vaak vermoeiend en in spannend om te horen. In langza me stukken zijn zijn harmonieën effectiever omdat de luisteraar de tijd krijgt alle overgangen te verwerken. De Silhouetten van Reger, waar van ik er vorig jaar in Leiden vier speelde, liggen me na aan het hart Beethoven, van wie ik de Sonate in B op. 22 zal spelen, is een componist die in mijn ont wikkeling meegroeit. Strawins- ky's Petrouchka, die ik dit jaar opnieuw zal spelen, is een echte uitdaging. Al geef ik toe dat ik de kleuren van het orkest wel mis, speel ik het toch graag. Tenslotte heeft Strawinsky zelf deze be werking gemaakt voor Rubin stein. Ik speel even graag met or kest als alleen. Spelen met orkest vraagt aanpassing, een recital is veeleisender omdat je op jezelf aangewezen bent, en ieder stuk zijn eigen stijl heeft waardoor je je steeds moet omschakelen." Toekomst Op de vraag of hij een toekomst ziet voor de zg. 'klassieke' mu ziek, of dat die gedoemd is te ver dwijnen onder invloed van de popmuziek, reageert hij met overtuiging: "Er zal altijd be hoefte bestaan aan deze muziek: kijk maar naar de belangstelling voor jonge mensen voor concer ten, de interesse voor barok-mu- ziek en daarnaast de vele groe pen die zich toeleggen op volks muziek uit verschillende lan den." MIES ALBARDA. LEIDEN - Het is beslist illustra tief. dat voor de theatervoorstel ling van gisteravond geen enkel kaartje in de losse verkoop was verkocht. Er zaten alleen maar abonnementhouders naar 'Cir cus Knie' van het Amsterdams Volkstoneel te kijken. Dat was in jaren in Leiden niet meer voorge komen. Als we het stuk beoordelen, moe ten we in onze overweging be trekken. dat 'Circus Knie' drie weken niet meer door de acteurs en actrices op de planken was ge zet. De meeste van hen hadden te druk gehad met (de première van) Hugo Claus' "Suiker" De musical naar het toneelspel van Carl Zuckmayer door Mischa Spoliansky met liedteksten van Robert Gilbert trok gisteravond ongeveer honderd belangstellen den naar de Leidse Schouwburg. Het lijkt niet verstandig de des kundigheid van de op 27 decem ber 1896 in het Duitse Nacken- D aar om beperken we ons exclusief tot de acteerprestaties Daarmee onmiddellijk suggererend, dat we de repertoirekeuze, vertaling en regie van Jules Croiset onder schrijven. Dit is alleen mogelijk wanneer je erkent, dat elk toneel genre haar eigen publiek heeft. Al deze restricties incalculerend moet me van het hart, dat Mimi Kok (Bibbo) opvallend spontaan speelde. Suiker-regisseur Piet Römer speelde in "Circus Knie" Martin Rothacker. een here boer, die dingt naar de hand van Ka- tharina Knie (Sylvia Millecam). Hij doet dit (eem vrij kleine rol overigens) beslist niet onver dienstelijk. Het opvallende bij Sylvia Millecam is wel. dat je als theaterbezoeker haar eerst nau welijks kent om vervolgens met zowel 'Suiker' als 'Circus Knie' te worden geconfronteerd, waar in ze beslist dragende en ver- dienstelyke rollen speelt Sfeervol waren de rollen van Han nah de Leeuwe (Fneda Knie) en Hans van der Gragt (Ignaz Scheel). Vooral Hannah zorgde voor een zeer décoratieve 'cou leur locale'. Jan-Anne Drenth kwam de bezoeker al in de foyer van de Schouwburg tegen, waar hij iedereen op het hart drukte, dat er 'voor de traan binnen deze voorstelling beslist geen plaats Apart genoemd dient de rol van Bttaa van Zanden als de alles 'pijnlyk' vindende 'Mem bel'. Wim de Meyer bleek als Dillinger meer te overtuigen dan als 'Pim pel'. Hoewel mijn voorkeur be slist naar 'Suiker' uitgaat, blyft daarnaast natuurlyk het argu ment dat de stukken eigenlyk onvergelijkbaar zijn. keihard overeind. Vanavond is er nog een voorstelling BERT KOEKEBAKKER AMSTERDAM - Turcaret' van Alain-René Lesage was geen gelukkig lot beschoren: na de première in 1709 werd het welgeteld nog 6 keer gespeeld. Daar na verdween het van het repertoire. Waarschijnlijk hebben de belastingpachters, mensen die simpel weg een gebied huurden en daar belasting op inden en woekeraars daar de hand in gehad Turcaret' stelde de praktijken van zo'n woekeraar aan de kaak en toonde hun meedogenloze houding. Ook hooggeplaatste figuren kregen een veeg uit de pan wegens hun enorme spilzucht in tijden van econo mische malaise waarin talloze burgers de honger dood vonden. Vanaf deze week wordt dit stuk gespeeld door het Pu- bliekstheater onder regie van Eric Schneider. Het is een voorstelling met redelijk veel vaart, gechar geerd spel, enkele aardige regiegrapjes een goed daarbij passend décor bestaande uit een enorme lap, die hangend aan kabels diverse vormen kan aanne men, al naar de situatie vereist. Het waarom van deze voorstelling wordt echter niet duidelijk; dat er parallellen zijn te trekken naar onze tyd is een te vaag argument dat voor nagenoeg alle stukken opgaat. Ook wat de spelhandeüng betreft bevat Turcaret" weinig bijzonders: een jonge baro nes wordt overladen met geschenken door de geld schieter en belastingpachter Turcaret. De barones op haar beurt geeft deze geschenken door aan een jonker, die, naar later blijkt, de barones gebruikt om Turcaret ten gronde te nchten. Bedienden worden uitgewisseld, Turcarets zuster en vrouw verschijnen onverwacht ten tonele, Turcaret wordt gearresteerd Petra Laseur als de barones, Henk Rexjn als de mar kies en Frans Vorstman als Turcaret in het gelijkna mige stuk van de Franse schrijver Alain-René Lesage. maar zijn bediende blijkt een nieuwe Turcaret te worden. Zeer veel handelingen en gebeurtenissen, die soms niet goed op elkaar aansluiten (de aanwezigheid van zijn vrouw cn zuster is te toevallig) en ook niet uitge werkt worden: waarom wil de jonker uitgerekend Turcaret, een naar verhouding maar kleine schurk ruineren? De vorm van het stuk doet denken aan een komedie, maar in de tekst zijn te weinig aanknopingspunten voor echt komische momenten. De regie heeft dan wel voor enige humor gezorgd, maar die is er teveel tegenaangeplakt en vormt geen wezenlijk onderdeel van de voorstelling. Hoewel Turcaret' best geniet baar is door het degelijke spel, blijft het steken in oppervlakkigheid "Turcalet" is direct op toernee gegaan, maar wordt doorgaans in de weekeinden in de Amsterdamse Stadsschouwburg gespeeld. JACQUELINE MAHIEU Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Eaten alive", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "The French con nection, 1", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. CAMERA (124919): "Hound of the Bas- kervilles", da. 19.00 en 21.15 uur, al. Kindermatinee: "De fluit met de zes smurfen", za., zo. en woe. 14.30 uur. Nachtvoorstelling: 'Tendre cousine", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): "Dr. No", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr. LIDO 2: "Killers van Parijs", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Frank en Frey", za. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 3: "The four seasons", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 STUDIO (133210): "The French lieute nant's woman", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr. TRIANON (123875): "The Canonball run", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, al. REX (125414): "Vurig als een vulkaan", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Zweedse zalighe den". za. 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "The Canonball run", da. 13.30,18.45 en 21.15 uur, zo. 13.45,16.15, 18.45 en 21.15 uur, al., za. ook 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "History of the world, part 1", da. 13.30,18.45, 21.00 uur, za. 13.30,19.00 en 21.30 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, al. Nachtvoorstelling: "De vreemdeling zonder naam", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Sabine", da. 13.30, 18.30 en 21.00 uur, zo. 16.00, 18 30 en 21.00 uur, za. en woe. alleen 18.30 en 21.00 uur, 12 jr- Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie in het land der reuzen", za., zo. en woe. 1.30 Nachtvoorstelling: "Sisters", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "Ik ben Joep Meloen", za., zo. en woe. 13.45 uur, al. Nachtvoorstelling: "Deep throat", za. 24.00 uur, 18 jr. Bioscoop Voorchoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Used cars", vr. 19.30, za. 16.00 en 19.30, zo. 18.15 uur, 12 jr. "Devine Madness", vr. en za. 21.30 uur, zo. 15.30 en woe. 20.30 uur, al. "Prova d'Orchestra", zo. en di. 20.45 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Kuifje en het haaien- meer", za. 14.00, zo. 13.30, woe. 14.15 en 16.00 uur. Bioscoop Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Ik ben Joep Meloen", da. 14.45, 18 45 en 21.15 uur, al CITY 2: "Star wars", da. 14.45 (beh. za. en woe 18.45 en 21.15 uur, al Kindermatinee: "Herbie is de pisang", za. en woe. 14.30 uur. CITY 3: "Blow out", da. 13.45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. CITY 4: "My name is nobody", da. 13.45, 18.45 en 21.15 uur. 12 jr. Exposities Scheepvaart Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1. t/m 3/10, "Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden", ma. t/m za. van 10-17 uur, zo. en feestdagen van 13-17 uur. Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg 18-20, tentoonstelling Bas van der Poll, aquarellen en gra fiek, Urn 21/2, vr. za. zo. van 13.30- 17.30 uur. Art-tea-house De Oude Rijn - Stille Ma re 4, t/m 21/2, tentoonstelling van aqua rellen en litho's van Lies Valerius, di. tl m za. van 10-17 uur do. tot 21 uur, zo. 11-17 uur. Waaggebouw - t/m 14/2, tentoonstelling "Landschap/Natuurbeleving in de mo derne kunst", ma. t/m za. van 10-17 uur. OEGSTGEEST - Kunstcentrum Lange Voort, tentoonstelling, werken van Giel Langeveld, Jos Laurijssens, Frans Pee- ters, Frans van der Veld, Gemma Zyl- stra, tot 24/3, di, woe, do, vr van 13.30- 17.30 uur en vr van 19-21 uur, za van 13- 17 uur. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat, febr.. tentoonstelling van kinderboeken voor de leeftijdsgroep van 0—4 jaar, ma., woe., do van 10-20.30 uur., di., vr van 10-16.30 uur en za. van 10-13 uur. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, t/m 15/3, tentoonstelling van wandkle den van Annelies van de Beek - Meu- lenbrug. Voorschoten - Cultureel Centrum, tot 20/3, expositie van prenten van M.C. Escher, ma t/m v i 14-17 i Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.0Q uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. Sportmediscb Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandag; van 19.30-20.30 uut. Bezoekuren St. Elisabeth-ZlekenJbuis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking): dagelijks van 14.15-14.45 en van 19.00-19.30 Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- IS.00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le «en 2e klas 11-11.30 uur; 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur. Kraamadeling 13.30-14.45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over "geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000). J Chauffeur van bus mij zeggen V I dat bagaxge zijn van professor 1 I Cf o be lijn Hj mij he /pen opladen 1 °Pboot' /Vatuur!ijk! ...ik bedoelneedie kisten zijn zeker niet van mij. Ik zou niet weten water SCHNITZELS grn varkrnsschmUrls. ongepaneerd Lrg elk lapje vim op een grote MÉMiMHPHi kleine dobbelsteentje* en bestrooi drie met keme Bak vlee* rolletje» en appel samen in boter, boven laag vuur rn niet de pan Schud vooral dat de rolletjes gelijk matig gaar worden Geef hierbij gek.»ikte ry»t Desgewenst kunt u asn het braadvocht water of room "wiN A BORN <((2udc 1 lieuws 17 februari 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Aan het station van den Rijn spoorweg te 's-Gravenhage wandelden gisteren twee hee- ren, van den trein komende, in een druk gesprek over de rails van den stoomtram, die luid schellende afreed. Door het ge raas van rijtuigen en in de drukte der conversatie hoorden zij dit niet en werd een hunner door het stoomnjtuig aangere den en op de rails geworpen. Voor de plaat aan de voorzijde terecht gekomen, werd hij een eind weegs voortgerold, doch kwam niet onder den tram, zoodat hij er met een gelukkig niet zeer ernstige verwonding boven het been afkwam. Hij werd per rijtuig naar zijn wo ning vervoerd Den avond te vo ren, omstreeks kwart vóór tie nen, had een beschonken hu zaar zich op de rails nabij het hotel "Promenade" op den Scheven tngschen weg te slapen gelegd, toen een tramwagen uit de stad aankwam. Dat hij niet overreden trerd en slechts lichte kneuzingen bekuiam, had hu te danken aan de opmerkzaam heid en tegenwoordigheid van geest van den koetsier. Met den tram werd de huzaar naar het politiebureel te Scheveningen gebracht. De schrik had hem nog niet ontnuchterd Vlift tg jaar geleden - In Sjanghai heerscht een ze nuwachtige spanning in af wachting van een groot Ja- pansch offensief, dat dezer da gen verwacht wordt. Vijf Chi- neesc he legercorpsen trekken zich samen bij den spoorweg Nankxng-Sjanghai Men ver moedt, dat de Japanners, ten getale van 20 000, ztch dan te genover 100.000 Chtneesche sol daten zullen bevinden De Ja panners zullen in een «treek tertoeven, die hun veel moei lijkheden zal opleveren gezien het geheel ontbreken van ge baande wegen. De Chineezen daarentegen bevinden zich in een bekende omgeving en kun nen verwoed tegenstand bie den. De Amenkaansche regee ring heeft opnieuw bij de regee rt ng in Tokio geprotesteerd te gen de incidenten van de laat ste dagen te Sjanghai, o m te gen het neerkomen van tunntig Japansche granaten m een ge deelte van de internationale ne derzetting, dat bewaakt wordt door Amenkaansche marine soldaten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 25