c c c 'Ah! Break it!': uitgelaten ballet D Thomas Bernhardweek Overrompelend Guinees ballet 3 Vloeiend samenspel "Camerata Amsterdam" Verrassingen op concert van het R.O. v MAANDAG 1 FEBRUARI 1982 Kunst LEIDEN - Beheerste vrijdag avond Nederlands populair ste blijspelactrice Mary Dres- selhuys, wier vijfenzeventig ste verjaardag met nogal wat publiciteit werd omgeven, schijnbaar moeiteloos het po dium van een nagenoeg uit verkochte Leidse Schouw burg in het al eerder in deze krant besproken stuk "Mau de en Maude", zaterdag avond waren het de leden van het Ballet Africain de Guinee, die in hetzelfde thea ter een bijkans ovationeel ap plaus aan het dankbare pu bliek wisten te ontlokken. Terecht overigens, want dit schitterende zwarte gezel schap, dat zich letterlijk het zweet van het lichaam dan ste, leverde een adembene mende voorstelling af. Een voorstelling, die gedragen werd door explosies van knap beheerste lichaams kracht. Geen overdreven stuntwerk dus zoals men die soms bij andere groepen uit het donkere werelddeel wel aantreft, maar perfekt uitge balanceerde bewegingen, die in hun betrekkelijke eenvor migheid toch verrassend veel variatie boden. Het gezelschap uit Conakry neemt ook al een aparte plaats in onder de Afrikaanse negerfolklore doordat het de tradities van de zwarte cul tuur zover mogelijk van de commercie tracht af te hou den. Een cultuur, waarin ma gie een rol van betekenis speelt en de roep van de tam tam nog doorklinkt. Al deze elementen zijn in voorstellin gen uit donker Afrika terug te vinden, in de ene wat meer en in de andere wat minder opvallend geëxploiteerd. Wat het Guineese gezelschap ten beste gaf kwam in elk geval vrij zuiver over, hoewel men in enkele onderdelen van het uit drie delen bestaande pro gramma, waarvan er twee sterk verhalend bleken te zijn, het effekt niet schuwde. Aan de authenticiteit er van deed het echter niet veel af breuk. De groep viel vooral op door haar homogeniteit en door haar hang naar discipline. Men danste (en trommelde!) er niet ongebreideld op los, integendeel men bleef van begin tot eind van het niet al te overladen prgramma bin nen de lijnen van een strak aangegeven schema. Met veel gevoel voor theater, dat wel. Een belevenis kortom. PIETER C. ROSIER DEN HAAG - Het Haagse to neelleven staat deze week in het teken van Thomas Bern- hard, de Oostenrijkse auteur die dankzij gezelschappen als Baal, Theater en Centrum ge durende de afgelopen jaren ook tot Nederland is doorge drongen. Inhoudelijk is het opvallendste element in zijn stukken zijn pessimistische wereldbeschouwing, waarbij illusies en relaties steevast op niets uitlopen en de mens een speelbal wordt van zijn eigen noodlot in een leven vol dom heid, angst, hebzucht, haat en doortraptheid. Nog opmerke lijker is de vormgeving die sommige beschouwers ertoe gebracht heeft enkele van zijn stukken te karakterise ren als "absoluut onbruik baar voor het theaterrepertoi re". Zijn streven naar abstra hering tracht hij te verwezen lijken door zijn stukken op te bouwen uit monologen, soms met een lengte van bijna twee uur vol herhalingen van schijnbaar banale thema's (die een bekende Oostenrijk se criticus er ooit toe brach ten de vormgeving van Bern- hard te vergelijken met der- derangs barokmuziek). Als hoogtepunt van deze door het HOT-theater met steun van de Duitse ambassade, het Goethe-Instituut en het mi nisterie van CRM georgani seerde week treedt het Schauspielhaus Bochum voor het voetlicht met twee verschillende voorstellingen. De eerste hiervan, "Am Ziel", is tijdens de Salzburger Fest- spiele 1981 in wereldpremiè re gegaan en zal in dezelfde enscenering op 6 februari in de Koninklijke Schouwburg te zien zijn. Dit stuk, door Bernhard in Kat wijk gesitueerd, is in feite niet meer dan een ruim drie uur durende monoloog van een volledig op zichzelf ge concentreerde moederfiguur die zich meer met kunst en li teratuur dan mét haar doch ter bezighoudt. Evenals bij de première wordt de hoofd rol gespeeld door Marianne Hoppe en de regie is in han den van Claus Peymann, van meet af aan een voorvechter van het werk van Bernhard en verantwoordelijk voor een reeks eerste opvoeringen van diens werk. Daarna, op zon dag 7 februari, speelt het Schauspielhaus Bochum on der de titel "Dramolette" een vijftal korte éènakters met een overwegend politieke strekking (opkomst en wezen van het nationaal-socialis- me), maar deze voorstelling vindt plaats in het HOT-thea ter, waar zich met uitzonde ring van "Am Ziel" het hele gebeuren rond het werk van Bernhard afspeelt. Voor het overige is deze toneel- week voornamelijk een Bel gische aangelegenheid met als enige Nederlandse bijdra ge de openingsvoorstelling vanavond door het Onafhan kelijk Toneel met "Weder om", een onder leiding van Jan Joris Lamers. ontstane bewerking van "Am Ziel". Zowel op dinsdag- als woens dagavond treedt het Theater Malpertuis uit Tielt op met "Minetti", een "portret van de kunstenaar als oude man", opgedragen aan de Duitse ac teur Bernhard Minetti. "Mi netti" is echter niet zo biogra fisch als de titel zou doen denken en de Belgische voor stelling met Jo Gevers in de titelrol schept vanzelfspre kend een nog grotere breuk met de "echte" Minetti dan de Stuttgarter enscenering van Peymann met Minetti zelf in de titelrol. Het gegeven van de oude ac teur die geen aanbiedingen meer krijgt en leeft met de herinneringen aan vergane glorie is op zich een navrant uitgangspunt met vele moge lijkheden voor traditionele tragiek, maar ook hier heeft Bernhard weer een abstrahe ring bewerkstelligd die al wordt ingeluid door de situe ring tijdens de oudejaarsvie- ring in de onpersoonlijke at mosfeer van een hotel. Ook hier is de hoofdpersoon ech ter te zeer betrokken bij zich zelf om zijn omgeving enige wezenlijke invloed op zijn (in monologen vêrvatte) gedach- tenleven te doen hebben, en een dergelijke situatie is ook te vinden in "De Wereldver beteraar", dat donderdag en vrijdag door het Area Theater uit Gent wordt opgevoerd. Uitdrager van Bernhards pessimistische wereldvisie is bij die gelegenheid een ver bitterde filosoof (gespeeld door Julien Schoenaerts) die in een rolstoel op erkenning zit te wachten, maar onder tussen niet in staat blijkt tot enige menselijke relatie met zijn serviele verzorgster. Alle voorstellingen in het HOT beginnen om 20.30 uur, maar de voorstelling van "Am Ziel" in de Koninklijke Schouwburg vangt om 20.15 uur aan. Tijdens de pauze van "Am Ziel" is er gelegenheid een videofilm van een inter view met Thomas Bernhard te z PAUL KORENHOF LEIDEN - De Amerikaan Bill T. Jones geeft met "Ah! Break it!" een choreografie gemaakt, die Werkcentrum Dans werkelijk op het lijf is ge schreven. De overwegend jonge dansers van de groep toonden zaterdagavond in het LAK-thea- ter, dat ze zich prima thuis voelen in de energie ke, ritmische dans. "Ah! Break it!" is een dans, die bijna een uur duurt, een uur waarin het uithoudingsvermogen van de dansers zwaar op de proef wordt gesteld. Het tempo ligt bijna voortdurend erg hoog. Er wordt veel hard gelopen en gesprongen. De dans bezit de uitgelatenheid van een kudde veulens in een lentewei. De kleine meisjes van de groep sjou wen zelfs met de zware jongens van het gezel schap het podium rond. Het stuk van Jones bevat veel elementen van wat wel beatdans wordt genoemd, zonder overigens op de cliché-paadjes te belanden, die de achter gronddanseressen bij Toppop en dergelijke meestal bewandelen. Daarvoor zijn de bewegin gen te afwisselend en te verrassend. Bill T. Jones zegt zich voor deze dans te hebben laten inspire ren door de hedendaagse jeugd. Blijkbaar heeft hij daar een positieve kijk op, want hoewel in de dans agressieve elementen en krachtmetingen te herkennen zijn is de overwegende indruk er toch een van vrolijkheid, samenwerking en vooral to meloze dadendrang. Jan Muylaert speelt met zijn solo een belangrijke rol in het stuk. Met zwarte handschoenen en soe pel in de maat vallende bewegingen weet hij een overtuigende kuif neer te zetten. Een ander mooi element in de dans vormen de verstilde, delicate armbewegingen, waarmee twee danseressen soms tegenwicht geven aan de onbesuisdheid waarmee de rest over het podium dolt. De geest drift daarvan lijkt soms zo groot, dat je blij bent als het allemaal goed afloopt. Voor de pauze werd "Strandquintet" uitgevoerd, een fraai en subtiel ballet van Toer van Schayk, dat al eerder in het LAK te zien is geweest. De uitstraling en inzet van de dansers konden hier niet altijd een tekort aan beheersing verbergen. ARIEJAN KORTEWEG Fragment uit 'Ah! Break it. Bioscopen 1 Bioscopen Leiden LUXOR (121239): "Lady Chatterley's Lover", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. CAMERA (124919): "Eeuwig zingen de - bossen" en "Winden waaien om de rot sen", da. 19.00 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Ai is de leugen nog zo snel", vrij en za 23.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Oom Ferdinand en de toverdrank", za, zo en woe: 13.30 uur. LIDO 1 (124130): "Ik ben Joep Meloen", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur. al. LIDO 2: "De killers van Parijs", da. 19.00 en 21.15 uur. Do, vrij, ma en di ook: 14.30 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Frank en Frey", za en woe: 14.30 uur, zo: 14.30 en 16.45 uur, al. LIDO 3: "The four seasons", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. LIDO 4: "The Marathonman", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30,16.45,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. STUDIO (133210): "Sabine", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30,16.45, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. TRIANON (123875): "Twee vorstinnen en een vorst" da. 14.30, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, al. REX (125414): "Sunny, heet als de zon", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Massagehuis Man- hatten", za. 23.30 uur. LEIDEN - Vervang twee van de vier musici van baroken- semble "Le Nuove Musiche" en er ontstaat een ensemble met een andere naam: "Ca merata Amsterdam". Dat ge beurde zaterdagavond, in de Lokhorstkerk. Blokfluitist Bauke Lettinga en claveci- niste Annelie de Man waren verhinderd en werden res pectievelijk vervangen door Guido Klemisch en Glen Wil son. Ook het programma on- EURO 1: "Ik ben Joep Meloen", da. 13.45,19.00 en 21.30 uur. Zo. 14.00,16.30, 19.00 en 21.30 uur, al. Nachtvoorstelling: "El Condor", za. 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "De duivel hale je", za: 16.00 en 19.00 uur, zo: 15.00 en 18.00 uur, 12 jr. 13.30 uur. Zo. 16.00, 18.30 en 21.00 uur, 12 jr. Kindermatinee: "De schatgravers van Matecumbel", za, zo en woe: 13.30 uur. Nachtvoorstelling: "Vijf duivelse stoei- poezen", za. 24.00 uur, 18 jr. EURO 3: "History of the World", da. 13.30,18.45 en 21.15 uur. Zo. 13.45,16.15, 18.45 en 21.15 uur, al. Nachtvoorstelliung: "History of the World", za, 24.00 uur. 16 jr. EURO 4: "Clockwork orange", da. 13.30, derging enige wijzigingen, hoewel het, zoals oorspron kelijk de bedoeling was, uit uitsluitend Franse muziek van de 17de en begin 18de eeuw bestond. Rustig en soe pel samenspel lieten de "Ca merata" horen in "Premier Concert", A gr.t., van L. Dor- Kindermatinee: "Spiderman 3", za: 14.00 uur. zo: 13.30 uur, woe. 14.15 en 16.00 uur. Belgisch-Nederlands filmfestival "De Lage landen": "Een vrouw tussen hond en wolf', vr. 21.00 uur. 16 jr. "Een stille liefde", ma. 20.45 uur, 16 jr. "Malper- tuus", di 20.45 uur, 16 jr. "Palliter", woe. 20.45 uur, 16 jr. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Ik ben Joep meloen", da. 14.45. 18.45 en 21.15 uur. al CITY 2: "Meteor", da. 14 45 (beh za en owe) 18.45 en 21.15 uur. 12 jr. Kindermatinee: "Kapitein Flint op het pirateneiland"za en woe 14.30 uur. CITY 3: "Endless love". 14.45, 18.45 en 21.15 uur, al. CITY 4: "This is America", da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr nel, waarvan vooral de Cha conne een deel is waarin veel gebeurt. Freek Borstlap (vio la da gamba) was met zijn puntige artikulatie hier bij zonder stimulerend, evenals in de Suite, E kl.t., van M. Ma rais, die hij samen met clave- cinist Glen Wilson in vloeiend samenspel, expres sief en roerend uitvoerde. Glen Wilson was als solist te horen in een Suite van L. Couperin. Zijn spel is elas tisch en kalm, met veel ruba to (verbreden en versnellen), waardoor de struktuur soms onduidelijk dreigde te den. Besloten werd met een Suite van M. Marais voor het hele ensemble, waarvan blokfiuitiste Dorothea Winter nog genoemd moet worden. Een moeilijk werk, boorde vol virtuositeit en met veel la ge passages voor de fluiten. Desondanks maakt het vier tal er, op enige onzuiverheid na, een boeiende en helder vertelde gebeurtenis van. LEIDEN - De grote verrassing van het concert dat het Resi dentie Orkest zatedagavond onder leiding van Ernest Bour in de Stadsgehoorzaal gaf, was ongetwijfeld het op treden van de jonge Belgi sche violiste Edith Folckaert, die op de kortst denkbare ter mijn de ziek geworden solist Zino Vinmkov kwam vervan gen Zoiets betekent een krachttoer voor het orkest dat zonder voorafgaande re petitie uiterst alert moe rea geren, én voor de soliste die nauwelijks de tijd had gehad om in te spelen. De duidelijk aanwezige spanning tijdens de lange inleiding van Beet hoven's Vioolconcert maakte echter na de inzet van de so liste al spoedig plaats voor een gevoel van opluchting: hier speelde een talentvoile violiste, wier onopgesmukte en natuurlijke spel wortelt in een spontane muzikaliteit Dankzij haar flexibele toon- vorming, waarin het passage- spel wat weggedrukt werd. In het middendeel wist ze de spanning tot de laatste noot te bewaren. Dat het samen spel onder deze omstandig heden niet vlekkeloos kon verlopen is duidelijk: dat het resultaat nog zo bevredigend was is een bewijs van de kwa liteit van het Residentie Or kest en het vakmanschap van Ernest Bour. Een daverend applaus van publiek en or kest was het verdiende blijk van waardering voor Edith Folckaert's spel. Een andere verrassing was de 3e symfo nie van de 18e eeuwse com ponist Fean Gabriel Meder. die als muziekmeester in Am sterdam werkte. De alleraar digste muziek van deze tijd genoot en geestverwant van Haydn werd in kleine bezet ting zeer spits en geraffineerd gespeeld. De le symfonie van Mendelssohn waar het con cert mee besloot kreeg alle onstuimige vaart en drama tiek mee die er maar uit te ha len valt, al ging dat wel enigs zins ten koste van de poëzie. Alleen het trio van het me nuet miste opeens iedere spanning, een inzinking die door de bruisende vertolking van het laatste deel echter weer snel vergeten MIES ALBARDA Exposities Scheepvaart Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, t/m 3/10, "Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden", ma. t/m za. van 10-17 uur, zo. en feestdagen van 13-17 uur. Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg 18-20, tentoonstelling Bas van der Poll, aquarellen en gra fiek, t/m 21/2, vr. za. zo. van 13.30- 17.30 uur. Warmond - Het Oude Raadhuis, Dorps straat 36, tentoonstelling tekeningen en schilderijen Robert Kwist, t/m 4/2, di. 19-21 uur, woe. do. 14-16 uur, za. 11-16 uur, zo. 14-16 uur. Galerie De Pomp, Dorpsstraat, t/m 31/1, expositie Kees Ballintijn, foto's uit Ma rokko. di. 19-21 uur. woe. 10-12 uur en 14-17 uur, do. 14-17 uur, vr. 19-21 uur, za. en zo. 14-17 uur. Leiderdorp - Gemeentehuis, expositie van Alex Hakkaart, aquarellen, t/m 9/2, ma. t/m vr. van 8 tot 17.30 uur en do. van 19-21 uur. Oegstgeest Kunstcentrum Lange- voort, Lange Voortplein 1, expositie van werken van Jan Golsteyn; Lia Hoek- Hannessen; Henny van Oosten-van Kampen; Jan Treffers, tot 10/2, di., woe., do., vr. 13.30-17.30 uur, vr. 19-21 uur, za. 13-17 uur. Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Singel 28-32, t/m 7/2, tentoonstelling van werken Bakker Korff, Cornet en Ringe ling, drie Leidse 19e eeuwse kunste naars, di. t/m za. van 10-17 uur; zo. 13-17 Rijksmuseum van Geologie en Minera logie - Hooglandse Kerkgracht 17, t/m 31/1, "Evolutie van beenvissen", ma. t/m vr. van 10-17 uur, zo. van 14-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, tot feb.'82, "Mooie klokken, beste kij kers", ma. t/m za. van 10-16 uur, zo. van 13-16 uur. Gemeentelijke Archiefdienst - Boisot- kade 2a, t/m 6/2, tentoonstelling "De ramp van 1807", over de ontploffing van het kruitschip bij de Steenschuur, ma t/m vr van 9-17 uur, do ook 19.30-21.30 uur, za 10-12 uur. Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade- misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van k vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. Sportmedisch Advies Centrum: i blessurespreekuur: Elisabethzie- fckenhuis Leiderdorp, 's maandag' van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Zlekenhuls: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking): dagelijks van 14.15-14.45 en van 19.00-19.30 Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt:. Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- 15.00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). tsezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le»en 2e klas 11-11.30 uur; 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur. Kraamadeling 13.30-14.45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol .kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000). Okeeprofessor, we komen, onmiddellijk op staande voet, direct ponder dralen, met haastige spoed'. gebeurt al Roer door d< •chterg» tjievon boter geatreken eetlepel theelepel» Worcest dooier* Blyf bov heel licht bindt Leg kipfilet- cr niet langer Heet opdienen Geef hierby aardappelpure P WI.NA BORN <ffïu(lc) Lieu ins l februari 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Nog altijd is het aldus een par ticuliere correspondentie, in Atjeh in den omtrek van den kraton vorstelijk verblijf, Red.) niet veilig. Den dag vóór Kerstmis, 's morgens te 6 uren, werd een transport van de ben ting ook benteng, fort, Red.) Oleh Karang, zes man sterk, on der een Europeesch sergeant, tusschen die post en Kota A lam eerst door vijf met klewangs ge wapende Atjehers aangevallen, die kort daarop versterking kregen van acht anderen. Er volgde een woest gevecht, waar bij een inlandsch soldaat het le ven liet en de sergeant een houw over zijn gelaat en een zware wond in zijn bovenarm kreeg. Een der aanvallers werd door een goed gemikt schot neerge legd en de bende spoedig daar op verjaagd door patrouilles uit Oleh Karang en Kota Alam. Ook van Panteh Perak rukten politie, een compagnie soldaten en een detachement cavalerie uit, zoodat ditmaal bijna al de roovers in onze handen vielen. Men betreurt het algemeen, dat de gouverneur niet de bevoegd heid heeft de roovers terstond te executeeren en wel door ont hoofding Want de strop geeft mets. als het lichaam maar in zijn geheel blijft, gelooven de Atjehers toch wel bij Mo homed terecht te komen. Vijftig jaar geleden - Nadat de wereld was opge schrikt door berichten, dat Chi na Japan den oorlog zou heb ben verklaard - hetgeen nog met zeker is - staat u>el vast, dat Japansche oorlogsbodems voor Nanking zijn verschenen, waarna de meeste leden der Chineesche regeering de stad hebben xterlaten. De stad toordt met koortsachtige haast in staat van verdediging ge bracht, de staat van beleg is af gekondigd. De Japanners heb ben zich ingescheept en de Ame rikanen houden zich reeds voor vertrek gereed. Japansche troe pen zijn er nog niet tn geslaagd de stad Charbtn binnen te trek ken, door de vernieling van een brug door de Chtneezen. Cht- neezen en Japanners hebben aan beide zijden van de rivier artillerie opgesteld en thans wordt een hevige artilleneslag geletterd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19