Benny Neyman:
blij met show
IQuit
-c
'Zenderredactie geneesmiddel voor Hilversum 4'
toegelicht
r/ÜÖ
Federatie van Kunstenaarsverenigingen:
Pianoduo Coolwijk-Bruin spreidt
een grote virtuositeit ten toon
DONDERDAG 28 JANUARI 1982
Radio - tv
DEN HAAG (GPD) - De klassie-
ke-muziekzender Hilversum IV
biedt oninteressante en weinig
attractieve programma's: er
wordt te veel gepraat, heden
daags Nederlands repertoire
krijgt nauwelijks kansen, de
luisteraars kunnen de weg niet
vinden, de zender wordt niet
hoog gewaardeerd en van coör
dinatie is geen sprake. Daarom
moet er voor Hilversum IV een
zenderredactie komen, die de al
gehele programmatische ver
antwoordelijkheid krijgt.
Dit blijkt uit een nota van de Federatie van
Kunstenaarsverenigingen, die vandaag in
Den Haag is overhandigd aan Paul Beu
gels, lid van de Raad van Beheer van de
NOS. Het Genootschap van Nederlandse
Componisten (Geneco) heeft er, samen
met de Kon. Nederlandse Toonkunste
naarsvereniging, de Beroepsvereniging
van Improviserende Musici, de Bond van
Ensemblespelers en de Vereniging van
Docenten in het Muziekvakonderwijs, bij
de federatie op aangedrongen de nota te
maken. De verenigingen, alle aangesloten
bij de federatie, zien Hilversum IV als een
doeltreffend medium tussen musicus en
publiek. Maar de mogelijkheden worden
nauwelijks of niet benut.
Acht jaar geleden namen Theo Olof, Rudy
Kousbroek en Wim Jungman het initia
tief tot de oprichting van de Stichting Ne
derland Muziek met als doel het realise
ren van een klassieke radiozender. Hun
plan werd beloond met meer dan 100.000
adhesiebrieven. De onderhandelingen
met de omroep begonnen spoedig daar
na. Het grote struikelblok was dat de om
roepverenigingen weinig heil zagen in
een zgn. „categorale" zender.
De zendgemachtigden wilden niet dat hun
positie zou worden aangetast en zagen
Hilversum IV eigenlijk vooral als een mo
gelijkheid voor meer zendtijd. Een aparte
zenderredactie vonden zij bedreigend,
omdat zo'n instantie boven de bevoegd
heid van de individuele omroeporganisa
ties zou moeten worden geplaatst. Vanuit
de Stichting Nederland Muziek werd er
daarentegen de nadruk op gelegd dat zo'n
redactie er moest komen, die zeer bewust
zou moeten gaan programmeren met de
bedoeling actieve muziekspreiding te be
vorderen en het passieve muziekluisteren
enigermate in te dammen.
Muziekpolitiek
Op 28 december 1975 werd met toestem
ming van de toenmalige minister van
CRM, Harry van Doorn, met de uitzen
dingen van Hilversum IV voorlopig
nog als experiment begonnen. Maar de
kritiek bleef niet lang uit. Er werd op ge
wezen dat het ontbreken van een geza
menlijke muziekpolitiek desastreus voor
de zender was. Geconfronteerd met de
feiten, ging tenslotte de Werkgroep Mu
ziek. waarin alle omroepverenigingen en
de NOS vertegenwoordigd zijn, overstag
en adviseerde in 1980 tot instelling van
een zenderredactie. Maar het College van
Programmaleiders wees het voorstel re
soluut af, omdat het niet paste in de geest
van het omroepbestel en het strijdig zou
z(jn met de autonomie van de zendge
machtigden.
Beleidsmedewerker Sytze Smit van de fe
deratie, die de nota heeft geschreven, zegt
aan het slot van zijn relaas over de ge
schiedenis van de zender onder meer:
„Tot op dit moment is de programmering
van Hilversum IV allereerst een omroep
politieke zaak, waarbij de macht van de
bestuurders van de omroepverenigingen
groter is gebleken dan die van de muziek-
deskundigen".
Daarom doen de in de federatie verenigde
kunstenaarsinstellingen nu opnieuw een
beroep op de NOS en de zendgemachtig
den om eindelijk in te zien dat zo'n in
stantie met eindverantwoordelijkheid
voor Hilversum IV noodzakelijk is. Er
wordt in de nota betoogd dat Hilversum
IV bij uitstek geschikt is geprogram
meerd te worden vanuit de gezamenlijk
heid. Dat wil zeggen dat de zender een
„voortdurend NOS-programma" zou
moeten worden. Muziek, zo wordt in de
nota gezegd, is niet geschikt als middel
voor omroepverenigingen om zich te pro
fileren.
Werkgroep
De federatie gaat ervan uit dat de voorge
stelde zenderredactie binnen de Omroep
wet mogelijk is. Zo niet, dan zou er een
wetswijziging moeten komen. De NOS
mo^t een werkgroep in het leven roepen,
die een en ander moet onderzoeken. Er
wordt voorts op aangedrongen dat er een
actief opdrachtenbeleid vanuit de om
roep op het gebied van (Nederlandse)
componisten, kamermuziek-ensembles,
jazz en geïmproviseerde muziek en ad
hoc-projecten komt. Tevens moeten er
wervende en voorlichtende programma's
ontwikeld worden ter ondersteuning van
het vak muziek binnen het reguliere on
derwijs.
De federatie meent dat de Divisie Uitvoe
rende Kunstenaars (DUK) in eerste in
stantie ter beschikking moet komen van
de toekomstige zenderredactie van Hil
versum IV. Het te ontwikkelen artistieke
beleid moet in de plaats komen van het
huidige systeem, waarbij muzikale voor
stellen, wensen en projecten slechts ge
realiseerd kunnen worden na aanvraag
van een zendgemachtigde. Het is duide
lijk, zo zegt de nota, dat de NOS-orkesten
momenteel niet in staat zijn slagvaardig
te reageren op ontwikkelingen binnen
het muziekleven.
GRONINGEN/HILVERSUM
(GPD) - Een echte solist, zou je
zo zeggen. Hij ontkent het niet,
Benny Neyman, hitzanger.
„Maar een Einzelganger? Nee, ik
ben niet geschikt voor een
groepspraktijk, ga mijn eigen
gang zonder andere mensen uit
het oog te verliezen. Ik merk dat
ik het als een beperking van mijn
vrijheid voel als ik me bind aan
een relatie of een club. Ik heb
een soort zigeunermentaliteit. Of
dat uit teleurstelling voortkomt?
Nee. Uit ervaring".
Wat cynisch, bedachtzaam in zijn
woordkeus, zich indekkend,
vaag over het wie en wat van zijn
directe omgeving. Zich terug
trekkend, bijna. Gelouterd door
een niet zo'n makkelijk bestaan.
Neyman ontkent dat hij zijn ver
zen puur zingt voor het geld.
„Ook, maar niet alleen. Ik heb ar
me tyden gekend en ben blij dat
het me eindelijk iets beter gaat,
sinds ongeveer anderhalfjaar. Ik
woon nu prettiger, maar hoef
niet in luxe te leven. Als ik maar
een omgeving heb waar ik het
naar mijn zin heb, waar ik me te
rug kan trekken, tot bezinning
kan komen. Ik leef niet alleen,
heb mensen om me heen nodig,
ook zonder vaste relatie".
Benny Neyman is practicus. Als hij
optreedt, maakt het hem niet uit
of de situatie een royale barsfeer
ademt, of dat ze een sinaasappel-
kist voor hem neerzetten. Zwaait
koket met zijn kop, weet exact
zijn haar voor zijn ogen te laten
vallen en komt dan automatisch
met die hand die dat gordijn
weer stereotiep wegschuift. Zijn
repertoire is tamelijk gevarieerd
en met zorg op de geluidsband
gemonteerd, maar hij zingt live.
Ook op de televisie, als er ten
minste een regisseur is die zoveel
belangstelling heeft dat er ge
tracht wordt nog iets te maken
van een liedjesprogramma met
bekende artiesten. Benny Ney
man heeft daar niet zo'n hoge
hoed van op en is dolverheugd
dat de TROS morgenavond een
special van hem uitbrengt. Ein
delijk en voor het eerst een eigen
tv-show. Het zal tijd worden,
merk je aan Neyman, al zegt hij
het niet, wel hopend dat alle fa
cetten in dat half uur aan bod ko
men.
Hij is Maastrichtenaar van geboor
te, 30 jaar nu en bekend gewor
den door liedjes als „Ik weet niet
hoe", „Je hoeft me niet te zeggen
hoe ik leven moet" en recent
„Vrijgezel". Geen koppie-kop-
pie-teksten, maar toch met een
paar dubbele bodems in voor
raad. Dat kan kloppen, want hij
schrijft ze zelf en van sommige
ook de muziek. Hij vindt compo
neren daarvoor een te beladen
begrip, maar meldt wel dat hij in
middels vier lp's heeft uitge
bracht.
Kan een populair zanger misschien
ook iets kwijt van maatschappij
kritiek? Benny Neyman: „De
teksten komen voort uit mijn ei
gen gevoelswereld. Het voordeel
is dat ik nooit hoef staan acteren
op 't poduim. Vergeet niet dat ik
al op mijn vijftiende ben begon
nen met zingen. Imitaties van po
pulaire mensen, daarna beat-
bandjes en zo. En toen de Klein
kunstacademie. Daar ben ik be
wust gemaakt van de tekstuele
inhoud van de dingen, van zeg
gingskracht, van mening en niet-
mening, van niet-zomaar-iets-
zingen. Dat is verweven met
mijn zangerschap. Ik ben enter
tainer, geen cabaretier".
IS3L F
Benny Neyman: 'Ik ben in het verkeerde land geboren'
AMSTERDAM - De regisseur Claude Lelouch is gisteravond tijdens een galavoorstelling van de nieuwe
Franse film 'Les uns et les autres' in het Amsterdamse Tuschinskitheater voorgesteld aan prinses Margriet. De
opbrengst van de voorstelling komt ten goede aan het Rode Kruis.
Geschoold vakman
De Kleinkunstacademie heeft hij
afgemaakt. Hij is een van de wei
nige vakmensen in zijn genre.
Begon zijn opleiding in een klas
met 15 mensen en bleef als enige
over gedurende de laatste twee
cursusjaren, tot en met zijn eind
diploma. Toen al ging hij zijn ei
gen gang en studeerde af in 1972.
„Voor de wet ben je dan artiest.
Alleen je weet nog van niets. Ik
heb een hele hoop technieken
geleerd die je direct moet afle
ren. Je moetje waar maken, van
uit dat beschermde wereldje. Ik
wist altijd dat ik wilde zingen. De
school was een musical-oplei
ding met accenten op ballet, be
weging. Toen ik afgestudeerd
was, werd naar mijn voorbeeld
de tour de chant als verplicht vak
ingevoerd. Er werd gezegd: het is
geen theater. Ik ben ervan over
tuigd, dat je wel theater maakt".
Die schnabbeltoer, heeft dat in
houd? Neyman: „Ik zou graag
toewerken naar een eigen thea
tershow. Maar je moet kiezen. Ik
vind dat ik daar te laat mee ben.
Ik loop er al zolang over te den
ken. Je verdient er in Nederland
geen droog brood mee. Het is
ontzettend arbeidsintensief, af
gezien van de financiële toestan
den. Je moet afwachten of er pu
bliek komt en nu kan ik het op
een veel makkelijker manier ver
dienen. In principe zet dat een
rem op de ontwikkeling van wat
ik zou willen. Hoe belabberd de
omstandigheden op de schnab
beltoer ook zijn soms, ik probeer
altijd één rustig liedje in te bou-
Ieder mens staat in 't leven ten slot
te helemaal alleen. Aldus het mo
tief van een van de Neyman-tek-
sten. Het is een zogeheten luis
terliedje, al spreekt hij liever van
„fluisterflietje". Voor hem het
contact met het serieuze werk,
dit thema van eenzaamheid,
waarvoor hij in opdracht van
CRM de woorden maakte bij een
filmmelodie. Een probleem, dat
hy benadert als „het terug kun
nen kruipen in die gevoelens".
Zijn showtje heeft een Franse tint
via een potpourri van bedjes.
Daar houdt Benny Neyman zeer
van. „Ik ben in het verkeerde
land geboren. Frans zingen is
m'n grote befde, maar ik ga in
Nederland geen Engelse of
Franstalige nummers opnemen.
Ik zing Nederlands, omdat ik
weet dat er een markt is voor het
genre. Het Frans komt hier zo
gauw snobistisch en hoogdra
vend over, wat niet waar is. Wat
in het Frans kan, moet in simpel
Nederlands kunnen".
En toch liggen er Franse plannen?
Benny Neyman: „Ik wil leuk be
scheiden beginnen met een
singletje de Fransen te prikke
len. Ik heb nu zes Franse bedjes
klaar om een keus te maken om
zo in België en Frankrijk op de
markt te verschijnen. Nee, Duits
land niet. Daar willen ze alleen
maar driekwartsmaat...".
LEIDEN - De pianisten Selma
Coolwijk en Hans Bruin
speelden gisteravond in de
Kapelzaal van K&O zes qua-
tre-mains van bekende ro
mantische componisten. Sel
ma en Hans zijn, als docent
aan het Amsterdams conser
vatorium, collega's en in bei
der opleiding speelde Piet
Vincent een belangrijke rol.
Men kon dus een zekere mate
van verwantschap verwach
ten. Dit bleek ook inderdaad
het geval, zij het, dat Hans'
aanpak iets energieker leek
dan die van Selma.
Romantische componisten, ze
ker! Maar met name vóór de
onderbreking werd men toch
veel meer met het virtuoze
dan met het gevoelslelement
van hun werken geconfron-
teerd. Twaalf walsen van
Brahms is geen kleinigheid.
Ik kreeg de indruk, dat het duo
er met opzet de vaart inzette.
Zo kwam er van de zangerig
heid niet zo veel terecht. Ook
niet in de gebefde As-dur-
wals. Schumanns zevende
Polonaise in g kan die vlotte
wat uiterlijke behandeling
veel beter verdragen.
Het tweetal maakte er iets
feestelijks van en gaf de
klank een prettige melodieu
ze warmte mee. Ook de drie
Noorse dansen, opus 35, van
Grieg, briljante stukken vol
van de melodiek en de ruig
heid van het land, kunnen er
tegen. Met de snelheid en de
fel accentuerende voordracht
kwam alles wat er in zit, tot
leven.
De beide pianisten zijn knappe
vakbeden, die schijnbaar
moeiteloos alle technische
obstakels nemen. Ze duiken
gevoelsmatig niet zo diep,
maar nun spel munt m werk,
dat psychologisch niet veel
eist, uit in muzikanteske vlot
heid.
Hun programma was er dan
ook naar De "Dolly Suite"
van Fauré, een alleraardigste
speelgoedreeks, kreeg een
kleurige uitvoering. Welis
waar klonk de "berceuse"
niet zo bef en de "tendresse"
niet zo teder als het spelende
kind bedoelde. Maar het slot,
de "pas espagnol", was één-
en-al, vuur.
Een Duitse dans van Schubert
werd melodieus en pro
bleemloos gespeeld. De kun
stenaars toonden tot slot hun
groot technisch vermogen
met de Mephistowals van
Liszt.
JOHAN WOLFSWINKEL
ADVERTENTIE
Januari
29 Toneel. 20.15 uur, Kapelzaal
"Kasteel in Zweden"
30 Concert. 20 30 uur. lokhorst-
kerk "le Nuove Musiche"
Februari
2 Film (R. W Fassbmder), 20.15
uur. Kapelzaal
3 Kinderfilm. 14 30 uur. Kapelzaal
3 Concert. 20.15 uur. Kapelzaal
"Vuillaume Trio" viool-ceilo-pia-
no
5 Lezing. 20.15 uur. Kapelzaal
"Per zeilwagen door de Sahara"
Bureau K&0. Oude Vest 45. tel. 141141
ma tm vr 9 15 uur za 9-12 uur.
NEDERLAND 1
18.58 - Journaal (NOS)
19.00 - Vinger aan de pols (AVRO)
19.25 Hoogwater (AVRO)
20.50 De ecotect Louis G. Le Roy: Ik heb de natuur a
kant (AVRO)
21.37 Journaal (NOS)
21.55 Den Haag Vandaag (NOS)
22.10 - Ot... en hoe zit het nou met Sien (NOS)
22.45 Journaal (NOS)
22.50 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
NEDERLAND T
18.25 - Paspoort voor Turken (NOS)
18.35 - Sesamstraat (NOS)
18.50 Jeugdjournaal (NOS)
18.59 De Muppet Show (KRO)
19.25 - Dubbelpion (KRO)
20.00 Journaal (NOS)
20.27 - De Sulbvans (KRO)
20.55 - Brandpunt (KRO)
21.30 - De nieuwe Canadezen (KRO)
22 25 - De alles is anders show (KRO)
23.25 - Dwars - ongezouten meningen van jongeren (KRO)
23.45 Journaal (NOS)
23.50 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
(KegionaaJ progr NDR: 18.00 Te
kenfilmserie. 18.30 Aktualiteiten.
18.45 Kleuterserie. 18.55 Regionaal
magazine. 19.25 Sport 19.59 Pro-
grammaoverz. WDR: 18 00 Ruheom
Saai. 18.15 Pearl Harbor 19 15 Ak
tualiteiten 19 45 Tommi und Atze.BELGIE NET
20.00 Journaal. 20.15 Discussie
21.00 Gevarieerd progr. 22.30 Aktua-
tuurkunde 19 00 Jeugdmagazine.
19 45 Journal 3. 20.00 Journaal. 20.15
Du lebst nur einmal. 21.35 Informa
tief progr. 22.20 Aktueel magazine.
23.05 Journaal.
BELGISCHE TV
DUITSLAND II
T8.00 Kinderserie. 18 05 Kleuter-
progr. 18.20 Dieren uit het Groene
Woud 19 37 Mededelingen en Mor
gen. 19.45 Journaal 20 10 Telefoon-
spel. 20.50 Actualiteitenrubriek.
21.40 Dallas 22.25 Sport. 22.55 Jour-
Spelprogr. 21.00 Aktualiteiten. 21.20
Gesprek 22.20 Berliner Stadtbahn- BELGIË NET II
bilder. 23.20 Journaal.
DUITSLAND III
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus n
19 00 Jongeren progr 19 37 Medede
lingen en Morgen. 19 45 Journaal.
20.10 Reportage. 21.00 Berthe. 22 00
Filmrubriek.
In de televisie-actualiteitenrubriek "Brandpunt" van de KRO
wordt vanavond een reportage uitgezonden over de Haagse parti
culiere stichting "Burgerzin", die al tien jaar lang buiten alle offi
ciële kanalen om mensen met schrijnende huisvestingsproblemen
helpt. Brandpunt besteedt voorts aandacht aan de omstandighe
den, waaronder een kind uit Zoetermeer stierf omdat de ouders in
het weekeinde geen medische hulp konden krijgen. (Nederland 2,
20.55 uur).
Louis G. Le Roy is ecotect, waarbij hij ecologie en architectuur
combineert. Vanavond deze positie wil hij nadenken over ons be-
zigzijn met de wereld en dit ook beïnvloeden. Zijn belangrijkste
projecten zijn de Kennedylaan in Heerenveen. de Regenboogkerk
in Leeuwarden en de Wijk Leeuwenborg in Groningen. Bij alles
u>at Le Roy aanpakt blijkt hij over "een groene duim" te beschik
ken. Dit geldt zowel voor zijn wijkprojecten en zijn schilderijen als
voor zijn boek "Natuur uitschakelen - natuur inschakelen". (Ne
derland 1, 20.50 uur).
DONDERDAG 28 JANUARI
HILVERSUM I
des HeilsKwartier 20.03 Vierkant.
21.02 Op de Vrije Toer. 21.53 Schof
felen in de Wijgaard 22 02 NCRV
Donderdag Sport. 22.50 Politiek be
keken. NOS 23.02 Met het oog op
morgen. KRO 0 02 De Nachtspiegel
102 Niemandsland. 6 02 Van 6sen
klaar wakker. 6 50 Het Levcndt
Woord.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.10 AVRO s Radiojour
naal P P 18 20 De PSP IKON 18.30
Kleur AVRO 19 00 Zo hoor je nog
eens wat 19 20 Richting 19 30 (S)
Natafelen 20 00 Nws 20 03 Jus in n
kuiltje 21 15 Spel met poezie TE-
LEAC 21.30 Micro-elektronika
2200 Management AVRO 22.30
Nws 22 40 Trefpunt 23.00 (S) Jazz
sDectrum 23 55 Nws
HILVERSUM III
NOS 18 04 De Avondspits TROS
19 02 Poster 20 02 Ferrv Maat's Soul
Show 22 02 Sesjun 23 02 Wü van
Putten met LP-werk.
HILVERSUM IV
sieke liederen en opcramuz. 21 10(S)
Klassieke pianomuz. 21 35 (S) Het
zout in de pap 22 00 (S) Het brood
der doden 22 40 (S) Klassieke piano-
VRIJDAG 29 JANUARI
HILVERSUM I
Tussen de middag Tussen de men
sen. 13 06 Echo 13 16 Krui* of Munt
14.03 The Complet 16.02 Op de val
reep 17.53 Marktberichten i.s.m
K.N.B.T B. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM II
dienst vpro. (7.30, 8.00 en 8 30 Nws.)
NOS 9.05 Gymnastiek voor de huis
vrouw 9 15 Werkbank 9 25 Water
standen 9 30 Nws VPRO 9.33 Ex
press vpro 10.30 Nws. 10 33 Demo-
criet AVRO 1105 Schoolradio.
TROS 11 30 Nws 1133 Week in -
Weekuit 12.20 Agraria 12 26 Mede
delingen voor land- en tuinbouw.
12 30 Nws. 12.36 Aktua 13 00 Nws
13 10 Inkijk met Inbar NOS 13 30
Nws 13 33 Meer over minder 14 30
Nws TELEAC 14 33 In het zieken
huis NOS 15 03 Spiegel va, Belgie
15.30 Nws 15 32 Het gesprek van de
dag 16.32 't Kan van nut zijn 17 0C
HILVERSUM III
Ieder heel uur niwus EO 7 02 Rond
uit op drie 8 03 EO-Metterdaad 8 05
Tijdsein 10.03 Muziek Motief 10 45
Dc boodschap van het licht NCRV
11 03 Pop non stop 12.03 Goeiemid-
dag VOO 14 02 Tipparade. 15.20
Pooioumaal. 15.30 Tod 40.
HILVERSUM IV
NOS 7 00 Nws 7 02 (S) Vroeg klas
siek 8 00 Nws 9 00<S) Muziek uit de
Middeleeuwen en Renaissance 9 40
(S) Vnjdagmorgenconcert VOO
1100 (S) Muziek voor miljoenen.
NCRV 11 30 Journaal voor de scho
len. VOQ 11 40 (S) Muziek voor mil
joenen. 12 15 (S) Nieuwe muzikale
meesterwerken. NOS. 13.00 Nws.
13.05 <S) Nederlands Muizkemagazi-
nc VPRO 15 00 (S) Muziek op-vier
NOS 20 00 (S) Europees Conrerlpo
dium 20 50 Muziekspirgel 22 25(S
NOS Jazz