Karate wijkt voor ninjitsu k ''iiiih,. i| Angst en wraak in "Angel" r jêp "Buffet Froid": intrigerende les Bernard Blier Caveman: grapje over holenmens r .JF AT PÏ31CM Starr en Bach in de prehistorie Programma's filmhuizen VRIJDAG 11 DECEMBER 1981 FILM PAGINA 17 "Als karate uitgekauwd is. dan nemen we toch Ninjitsu", moet regisseur Menahem Go lan gedacht hebben toen hij de film "Enter the Ninja" maakte. En terecht want qua sport is ninjitsu, een Japanse vechtmethode. duidelijk spectaculairder en interes santer dan karate. Alleen al het gebruik van een variëteit aan strijdmethoden. en de duidelijk vereiste behendig heid by het gebruik ervan zullen zelfs de meest verwen de karate-fan doen watertan den. In "Enter the Ninja" is de blan ke ninjitsu-specialist Franco Nero als Cole de grote man. "k '"'lllli,. 'n, in- .mil»' Jlllir Film: Enter the Ninja; re-| gisseur: Menahem Golan; hoofdrolspelers: Franco Nero, Dusan George en Sho Kosugi; theater: Eu ro, Alphen aan den Rijn; leeftijd: 16 jaar. iiiiiniiimiiiiiiiiiiiiiimniiiil Hij springt zijn op de Philipij- nen wonende oude dienst- makker Frank (Alex Court ney) bij als deze moeilijkhe den heeft met een olie-mag naat die Frank van zijn land wil zetten. Als zijn blanke Ninja-vriend echter in actie komt dan val len de leden van het privé-le- ger van olie-magnaat Vena- rius als kegels. En zelfs in Ve- narius' eigen fort weet Cole zijn hoofd boven water te houden dankzij zijn geraffi neerde strijdmethoden. Mis schien onwaarschijnlijk, maar de duidelijke knipoog die regisseur Golan in ver schillende scènes verwerkt zijn aanleiding om Cole's vechtcapaciteiten niet al te serieus te nemen. Dezelfde knipoog vinden we te rug in de karikaturisering van acteurs: Venarius is dom en rijk, Cole is koel en brutaal en Frank is stompzinnig en rijk. Maar voor wie zich daar niet aan stoort is "Enter the Ninja" een mooie en ook leu ke vechtfilm. RAYMOND PEIL Franco Nero kan ook andere rollen spelen: zoals in de driedelige Russische produktie over het leven van de Amerikaanse schrijver John Reed. Zijn tegenspeelster is Sydney Rome. Film: Angel of Vengeance. Regie: Abel Ferrara. Met: Zoe Tamerlis en Albert Sinkys. Theater: Luxor, Leiden, 16 jr. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Wanneer bij iemand het vermogen om te kunnnen spreken ont breekt. leeft diegene bijna auto matisch in een geïsoleerde we reld. Alleen in een maatschappij die is ingesteld op sprekenden. Wanneer die persoon dan toeval lig een - mooi- meisje is. dat tot tweemaal toe wordt verkracht, blijkt dat aanleiding te kunnen zijn tot de totale verandering van een mens. Een verandering die het leven een totale wending geeft. Zo ongeveer zou de essentie van de film Angel of Vengeance (de en gel der wrake) kunnen worden samengevat. Thana is een jong meisje uit New York. Zij werkt als naaister in een mode-atelier. Ondanks haar handicapt kan ze op deze manier in haar levensonderhoud voor zien, maar leeft verder nogal te ruggetrokken. Als Thana op een avond naar huis gaat wordt ze overvallen en verkracht. Een maal thuisgekomen merkt ze dat er een inbreker in haar kamer is. Onder bedreiging van een pi stool verkracht ook deze man haar. Tot wanhoop gebracht slaat ze de man de hersens in met een strij kijzer. zaagt hem aan stukken en stopt de lichaamsdelen in de koelkast. Radeloosheid en angst maken haar vervolgens krank zinnig. 's Avonds loopt Thana door de stad met in haar tas het pistool van haar verkrachter. On dertussen ontdoet zij zich stuk voor stuk van zijn lichaamsdelen en iedere man die haar wil bena deren schiet zij neer. De gebeurtenissen in Angel of Vengeance zijn op een bizarre manier aaneengeschakeld. In het verder nogal voorspelbare ver haal zitten onverwacht verras sende details. Het is echter de vraag, of de handicap van het meisje hier terecht is gebruikt. De psychische gevolgen van een verkrachting worden hierdoor wat erg gesimplificeerd. ANNELOES TIMMERIJE Louis de Funès in een serieuze rol is moeilijk voorstelbaar, Sylvia Kristel als niet-sex- symbool eveneens en Clint Eastwood als zacht gekookt eitje is voor zijn fans vermoe delijk onverteerbaar. Iedere acteur van enige reputatie zit vastgebakken aan een imago, dat hem vaker wel dan niet door zijn beperkte talent is opgelegd. Toch zijn er een paar acteurs die zich in de meest uiteenlopende genres laten gelden en daarmee res pect weten af te dwingen bij het grote publiek. Bernard Blier is er zo een. Vijf enzestig is hij; een veteraan in de Franse cinema die in ei gen land al voor de oorlog ruim bekend was. Veel Ne derlanders zagen hem in de legendarische, op de kop af 25-jaar oude "Dédée d'An- vers", maar de kans is groot dat de aandacht toen meer naar Simono Signoret uit ging dan naar hem. Inmiddels heeft hij ettelijke films op zijn naam staan in onder meer Frankrijk, Enge land en Italië en heeft hij ook indruk gemaakt als scenario schrijver. Zijn "Preparez vos mouchoirs" met Gérard Dé- pardieu en Patrick Dewaere won in '79 de Oscar voor de beste niet-Amerikaanse film. In datzelfde jaar werd ook zijn script voor "Buffet Froid" verfilmd en oo deze film is in de prijzen gevallen. Geen Os- Ak '"'lllli, 'HUIi,, s, Ber- "Buffet Froid" va nard Blier, met in de hoofdrollen: Gérard Dé- pardieu, Bernard Blier en Jean Carmet. Thea ter: Lido 3, 16 jr. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii car, maar wel de Franse te genhanger de César viel hem twee keer ten deel. Net als "Preparez vos mou choirs" is "Buffet froid" een tragi komedie. In deze film speelt Dépardieu de rol van een werkloze, die met zijn tijd geen raad weet, nerveus wordt en aanvankelijk last krijgt van nachtmerries, maar later ook overdag lijdt aan een lichte vorm van para noia. Hij vraagt zich af in hoe verre hij in staat is tot moord en krijgt af en toe sterk de neiging om daadwerkelijk te doden, zomaar, het doet er niet toe wie. Op een dag komt hij thuis en vertelt zijn vrouw dat hij een man heeft neergestoken. Zijn echtgenote is niet onder de indruk; hij wendt zich daar om tot hun enige mede-be woner in een immens flatge bouw. Deze politie-inspec- teur (Blier) reageert al even laconiek en die scène is het begin van een reeks gebeur tenissen waarin de ene moord na de ander wordt ge pleegd door Dépardieu, Blier en hun helper Carmet. Moordenaars moet je niet op sluiten want dan besmetten ze onschuldigen zegt Blier en die uitspraak is tekenend voor het absurdistisch karak ter van de film. Opbouw en camerawerk doen sterk denken aan een thriller, maar uiteindelijk neigt het geheel zoals gezegd meer naar een tragi-komedie. Blier heeft er wel een bericht van gemaakt uit een kille, norm- arme samenleving, maar die boodschap heeft Blier be wust uiterst geraffineerd ver pakt. Met het voortreffelijk acteerwerk van Dépardieu en Blier is Buffet Froid wat mij betreft een veel aardiger film geworden dan zijn geroemde "Preparez vos mouchoirs". TON VAN BRUSSEL Carl Gottlieb heeft een leuk idee op papier gezet: een poosje uit het leven van de holenmens schetsen. Hij liet zijn fantasie eens gaan en kwam tot de conclusie dat er in die tijd veel lol te beleven moet zijn geweest. Eenmaal op papier gezet, wist hij ande ren enthousiast te maken om zijn bedenksels te verfilmen en ziedaar: Caveman was ge boren. Ringo Starr en diens vrouw Barbara Bach werden zodoende de hoofdfiguren in een soms amusant, maar vaak ook kinderlijk filmver haaltje. Gottlieb laat de ho- lenmensen een onverstaan baar brabbeltaaltje bezigen, dat aanvankelijk wel grappig is, maar op den duur erg ver velend. De onsamenhangen de klanken, gecombineerd met de gebarental van de ho- lenbewoners geeft de indruk dat het miljoenen jaren gele den min of meer idioten wa ren die op aarde rondliepen. Nu zal de intelligentie van de primitieve mens inderdaad wel niet zo'n hoog niveau hebben gehad, maar in Cave man komt het overdreven Wat wel erg leuk is en tech nisch erg knap. zijn de pre historische dieren die de ma kers van de film erin hebben gestopt. Dinosaurussen en brontosaurussen en meer van dat gespuis waren achter rotsblokken rond, klaar om een mens te verschalken. In tegenstelling tot wat vaak in dergelijke animaties te zien is, zijn de dieren hier niet be hept met onnatuurlijke be wegingen. Ze lopen daarente gen heel natuurlijk door het beeld en kijken als echt be staande beesten om zich heen. Behalve wanneer de bedenkers ze handenwrij vend op hun hapje laten loe ren, maar dat zal wel komisch zijn bedoeld. Waar het om gaat in dit ver- haatje is dat Atouk (Ringo Starr) verliefd is op de vrouw van het stamhoofd. Deze is echter veel sterker dan Atouk. maar deze is nou juist weer slimmer. Na veel avonturen, waarbij het clubje rond Atouk ook nog even in een ijstijd belandt en daardoor kan kennismaken met de geneugten van een ij zige glijbaan, komt het tot een tweegevecht tussen Atouk en het stamhoofd. Atouk wint het gevecht en kan dus eigenlijk zijn favorie te vrouw "overnemen". Maar aangezien deze hem nogal wat streken heeft geleverd, bezwijkt hij uiteindelijk niet voor haar verleidingen, maar Anderhalf uur is wel wat veel voor dit nogal magere ver haal. Het is voor te stellen dat de makers van de film meer plezier hebben beleefd aan de produktie ervan dan de toeschouwer aan het kijken naar dat produkt. ANNEMIEK RUYGROK fc. 'iii,. I, Caveman; regie: Carl Gottlieb; hoofdrollen: Ringo Starr en Barba ra Bach; City 1. Kat wijk; alle leeftijden. iiiiiuuiiiiiiiaiiiniiiiiiiuuiil LEIDEN - LAK-Cinema orga niseert morgenavond een 'filmnacht', die om acht uur begint met Kanal van Andrej Wajda. Deze Poolse regisseur beheerst de hele nacht, want na Kanal, over een Poolse verzetsgroep, is Landschap na de slag te zien, waarin be vrijde concentratiekampge vangenen weer moeten pro beren te gaan leven. morele onrust en de stagnatie in de Poolse samenleving toont. Het filmhuis LVC heeft komen de week een première: De af stand van Jean van de Velde (vorige week in deze krant een interview met hem), Re- né Seegers en Léon de Win ter. (donderdag 17 december 20.00 en 22.15 uur, vrijdag 18 december 23.00 uur en zater dag 19 december 23.00 uur). Van dit trio is eerst al (van- avond en morgenavond 23.00 uur) De verwording van Her man Dürer te zien. Deze film wordt minder geslaagd be schouwd dan De afstand, maar het was dan ook een nogal andere manier van filmen. Tussen deze twee films van het 'trio' in een vn Johan van der Keuken (woensdag 20.00 uur):"De weg naar het zuiden. De VPRO had deze al in drie delen uitgezonden, maar bij het LVC kan de definitieve versie van de verfilming over de reis worden bekeken. Orson Welles speelt de hoofd rol in Citizen Kane, een film die K O vertoont. Charles Foster Kane, een Ame rikaanse krantenmagnaat, sterft eenzaam in zijn huis in Xanadu. De journalist Thompson moet het leven van deze man in kaart bren gen. (dinsdag 15 december, 20.00 uur). Drie magisch realistische films komende week in Het Kjkhuis. Allereerst De man die zijn haar kort liet knippen van André Delvaux. De geheime liefde van een leraar voor een leer ling ontreddert hem totaal, (maandag 14 december). Monsieur Hawarden van Harry Kümel laat Ellen Vogel zien als de vrouw die zich na de dood van haar man, jarenlang voor hem uitgeeft, (dinsdag 15 december).. Ook van Harry Kmel is Malper- tuis. In dit mysterie la Ed gar Allen Poe spelen o.a. Or son Welles en Susan Hamps hire belangrijke rollen, (don derdag 17, vrijdag 18 en zater dag 19 december). Alle voorstellingen beginnen om 20.00 en 22.15 uur. Al eerder in delen op tv uitge zonden, komt de Wim Ver stappen-film Pastorale '43 vrijdag in zijn geheel op de buis. Het is de verfilming van de roman van Simon Vest dijk, waarin het Nederlands verzet in de dorpen tot grut- tersniveau wordt terugge bracht. Niettemin blijft de hele film door spannend en wordt bovendien geen ge bruik gemaakt van voor de hand liggende grappen. Pas torale mag dan ook als de beste produktie van Verstap pen worden beschouwd. Vrij dag Nederland 2. Zijn Amerikaanse collega Mar tin Scorsese maakte in 1974 Alice doesn't live here any more. Al eerder op de Belgi sche televisie vertoond, maar wie deze prachtige 'vrouwen film' toen heeft gemist, kan maandag bij Duitsland 3 zijn schade inhalen. Dezelfde avond Welcome to L.A., een veel minder bekende pro duktie uit de VS. Aan de be geleidende hand van groot meester Robert Altman geeft Alan Rudolph een beeld over het leven in Los Angeles (L.A. dus). Moraal: de men sen in Los Angeles leven langs elkaar heen en er is geen ruimte voor contacten. Westduitser Werner Schroeter keerde na jaren weer terug naar zijn vroegere woon plaats Napels om samen met de inwoners van die stad Regno di Napoli te maken. De film speelt in 1944, maar geeft daarbij wel een teke ning van Napoli van de afge lopen dertig, veertig jaar. Schroeter maakte de film oorspronkelijk voor tv, maar hij belandde vorig jaar in het Nederlandse alternatieve cir cuit (toch een beetje speel film dus). Om de sfeer te handhaven, ondertitelt Het programma: ZATERDAG: Night of the de mon; 16.00 uur; Bel. 1 (regie Jacques Tourncur. Engelse film uit 1958). Johnnv O' Clock; 22.05 uur; Dtsl 1 (re gie: Robert Rossen met Dick Powell. Amerikaanse film uit 1947). ZONDAG: Bite the bullet; 19.30 uur; Dtsl. 2 (regie: Ri chard Brooks met Gene Hackman. Amerikaanse film uit 1975). MAANDAG Alice doesn't live here anymore; 22.30 uur, Dtsl. 3 Welcome to L.A.; 23.00 uur; Dtsl. 1. WOENSDAG Ladies in retire ment; 22 15 uur; Dtsl. 3 (re gie Charles Vidor met Ida Lupino Amerikaanse film uit 1941) Regno di Napoli; 22.45 uur; Dtsl. 2. DONDERDAG TheDoolinsof Oklahoma; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie Gordon Douglas, met Randolph Scott. Amerikaan se film uit 1948). VRIJDAG Madchen für alles; 20 15 uur. Dtsl 1 (regie Carl Boese met Grethe Weise. Duitse uit 1937). Pastorale '43; 21 20 uur. NYd 2 The In dian fighter; 23 20 uur, Dtsl 2 (regie André de Toth met Kirk Douglas. Amerikaanse film uit 1955). BLIJVERS "Hoge hakken, echte liefde" - Ge deeltelijk geslaagde komedie met leuke Rijk de Gooyer. Lido 1. Lei den. "Lion of the desert" Antony Quinn in spektakel. Lido 2. Leiden "The postman always rings twice" - Langdradige film. met sterke rol van Jessica l-angc. Trianon. Leiden. "Eye of the Needle" Middelmatige film over Tweede Wereldoorlog. Li do 4. Leiden. Euro 2. Alphen. "History of the world, part I** - Eer der melig dan leuk. Studio.Leiderv "Een bataljon malle meiden" Wei nig geslaagde komedie over vrou wen in het leger. Euro 4. Alphen. 'The sound of music" - Musicalkra ker. City 4. Katwijk (OP)NIEUW "Emanuelle 2" - Sylvia Kristel, toen ze nog alleen op de sextoer was - Ca mera. Leiden "Caligula" Bloederig en vaak on smakelijke verfilming van het leven de van gekke Romeinse keizer - Eu ro 3. Alphen "De gendarme «let «e vliegen" Louis de Funès in bekend komisch genre. City 2. Katwyk "Close encounters of the third kind" - Science fiction. City 3, Kat wijk. NACHTFILMS "César et Rosalie" - Camera. Lei den. "Sweet surrender" - Rex. Leiden. 'Enter the Ninja" - Euro 1. Alphen. "Piranha" - Euro 2, Alphen. "Onverzadigbaar" Euro 3. Al phen. "Pik in en starten maar" - Euro 4, SEXFILM "Intiem dagboek" - Rex. Leiden. DEN HAAG The black cat" Apollo 1 (460340). 16 jr. "Enter the Nirya" - Apollo 2. 16 jr. "Apocalypse now" - Asta (463500), 16 jr "Death in Venice" Byou (461177), 12 jr. "The postman always rings twice" - Calypso (463502). 16 jr "Raiders of the lost ark" - Babylon 1 (471656). 12 jr "Spartacus" - Babylon 2. 12 jr "Escape to victory" - Babylon 3. al. "Konvooi van de angst" - Cineac 1 (630637). 16 jr "Popeye" - Cineac 2, al. "Road games" - Cineac 3. 16 jr. "Van 9 tot 5" - Du Midi (855770). al "The great race"- Euro Cinema (667066). al "Hoge hakken, echte liefde" - Me- tropole 1 (456756). 12 jr. "History of the world, part 1" - Me- tropole 2. al. "Woman in love" - Metro pole 3. 16 jr jr "For your eyes only" - Metro pole 5. 12 jr. "Passione d'Amore" Odeon 1 (462400), 16 jr. "The long good friday" - Odeon 2,16 jr. "Popeye" - Odeon 3, al. 'Time bandits" - Odeon 4, 12 jr. "History of the world, part 1" - Odeon 5, al. "Meisjes die mannen in de hand houden" - Le Pans 1 (656402). 18 jr. "Met jouw duiveltje in myn doosje" - Le Paris 2. 18 jr. "The jade pussycat" - Le Paris 3, 18 jr. "Hoge hakken, echte liefde" - Pas sage (460977), 12 jr. "Slaves of pleasure" - Royal 3,18 jr. "De vuisten van de duivel slaan door de lucht" Royal 4. 16 jr. "Velvet smooth" - Royal 5. 12 jr. AMSTERDAM "Raiders of the lost Ark" - Alfa 1 (278806). 12 jr 'Tarzan the apeman" - Alfa 2. al "1900. deel 2" - Alhambra 1 (233192). 16 jr. "For your eyes only" Alhambra 2. 12 jr "Apocalypse now" Bellevue Cine rama (234876266227). 16 jr 'The postman always nngs twice" - Calypso I (266227/234876). 16 jr "Enter the Ninja" - Calypso 2, 16 jr. "Escape to victory" - Calypso 3. al. "Een gastvrouw onthult" - Centraal (248933). 18 jr. "Earthquake" - Cineac Damrak 1 (245648). 12 jr. "Nighthawks" - Cineac Damrak 2, 126 jr "Mad Max" - Cineac (243639), 16 jr. "Killers van Parys" - Cineccnter (236615). 16 jr "Schwestem" - Cineccnter. 16 jr "Clockwork Orange" - Cmecenter. 10 jr "Smokey the Bandit nde again" - Cinema 1 (151243). al 'The postman always rings twice" - <2-u;.7'.L. 16 jr "Popeye" City 2. al. "The long good friday" - City 3.16 jr. "Het meisje met hel rode haar" - Ci ty 4 12 jr. "Eyewitness" - City 5 (34579), al 'Time bandits" - City 6 (234579), 12 jr. "History of the world, part 1" - City 7 (234579), aL "De meiden van het pornohotel" Climax Cinema (244152). 18 jr. "Amarcord" - Cine 'D'(226551), 12 jr The Odessa file" Dcsmet (226551), 12 jr "Annie Hall" - Du Midi (723653). 16 jr "The last waltz" - Leidsepleinthea- ter (235909), al. "Killers van Parys" - Nöggera- th< 2489331. 16 jr "Meisjes voor de betere stand" - Pa ruien (248933). 18 jr "Konvooi van de angst" Rem- brandtpleintheater 1 (223545). 16 jr "Road games" Rembrandtplcin- theater 2 (223545), 18 jr "Drunken master slaat weer toe" - Rex (266132), 16 jr 'The Cincinatti kid" Rialto (723488), 16 jr 'Twee vorstinnen en een vorst" - Ri- voli (723488). al "Her name was Lisa" - Roxy (232809), 18 Ir "Drama de la tings with remarkable men" "O me- galcxandros". 16 jr The Movies (245790). 16 jr "Hoge hakken, echte liefde" - Tu- schiruki 1 (262633). 16 jr "Popeye" - Tuschinski 2 (262633). al. 'History of the world, part 1" - Tu- (262633). al 'True confessions" Tuschinski 5. 16 jr Atouk Ringo Starr) weerstaat de verleidelijke Lana (Barbara Bach).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 17